معرفي و جديد كابينه تشكيل با همزمان
و آموزش ;آينده سال چهار براي دولت وزراي
اصلاحات و پرورش
مراكش در آمازيغي زبان تدريس
بحران در ايران
ميشود گردشگران بهشت كردشت ، مجموعه
به جديد تحصيلي سال در نوساز مدرسه 2400
ميرسد بهرهبرداري
درگذشت ابراهيمي گلشن محمدعلي
معرفي و جديد كابينه تشكيل با همزمان
و آموزش ;آينده سال برايچهار دولت وزراي
اصلاحات و پرورش
و سياستها اثرگذاري ميزان و نقش به كه آن از قبل
ضرورت بپردازيم ، اصلاحات بر پرورش و آموزش برنامههاي
نقش بتوانيم منظر اين از تا دهيم پاسخ زير سوال به دارد
از نهايي هدف.سازيم روشن را اصلاحات در پرورش و آموزش
چيست؟ اصلاحات
سياسي ، اصلاحات از اعم) نهايياصلاحات هدف ميرسد نظر به
آنجايي از و باشد كشور همهجانبه توسعه (...و اقتصادي
غيرقابل ضرورت يك ايران ، جمله از كشوري هر براي توسعه كه
است ، توسعه براي لازم شرط كه نيز اصلاحات پس است ، اجتناب
كه بود دليل همين به و است انكار قابل غير ضرورت يك هم
فراگير توسعه يعني خود ديرينه آرزوي به ايران شريف مردم
دادند راي خرداد 76 دوم در ضرورت ، اين تحقق براي و كشور
.كردند تاكيد آن استمرار و تداوم بر نيز خرداد 80 در 18 و
كه ميشود مطرح قبيل اين از پرسشهايي اينجا در حالا
اقتصادي ، توسعه سياسي ، توسعه)توسعه ابعاد از كداميك
دولت ، و جامعه و است اولويت در (...و فرهنگي توسعه
اولويت بايد كداميك تحقق براي و دانسته اولي را كداميك
انديشمندان و صاحبنظران بين ارتباط اين در.شوند قائل
و دارد وجود نظر اختلاف سياسي و اجتماعي اقتصادي ، علوم
خود براهين و ادله ارائه به زاويهاي از كدام ، هر
احتياج موضوع ، اين مورد در بررسي حال اين با.ميپردازند
آن به ديگري فرصت در بايد كه دارد مستوفايي بحث به
آن به اينجا در بايد كه ديگري سوال ولي.شود پرداخته
كدامند؟ توسعه اصلي علل يا علت كه است اين دهيم ، پاسخ
اگر كه ميرساند نتيجه اين به را ما سوال اين به پاسخ
همهجانبه ، توسعه به رسيدن براي اصلاحاتي است قرار
بستر از بايد اصلاحات اين گيرد ، صورت موزون و پايدار
نهادهاي و ابعاد ساير به و عبور شروع ، پرورش و آموزش
براي تلاشها كليه صورت اين غير در يابد ، تسري اجتماعي
خواهد عقيم كلي طور به ارزشمند و والا هدف اين تحقق
.ماند
به رويكرد با ايراني جامعه در اصلاحات جنبش كه هماكنون
فرهنگي سياسي ، زمينههاي در را تحولاتي اسلامي ، ارزشهاي
مخصوصي جايگاه از پرورش و آموزش ميكند ، دنبال...و
تمدن و فرهنگ پويايي و حيات كه اين مهمتر و است برخوردار
به تربيت و تعليم به جامعه آن نگرش چگونگي به جامعه هر
به.دارد خود خاص معناي به پرورش و آموزش و عام معناي
با ارتباط در متعددي نظريات و تعاريف دانشمندان سبب همين
تلقيها ، طرز از طبعا كه كردهاند ارائه توسعه مفهوم
جامعه ، انسان ، به نسبت آنها بينش كلي طور به و ارزشها
نظريات و تعاريف جمع از ليكن.است شده ناشي غيره و فرهنگ
عبارت توسعه ، كه كرد استنباط چنين ميتوان آنان اكثريت
:از است
;انگيزهها و خواستهها در كيفي تغييرات *
جامعه آحاد كليه آزادي كه طوري به سياسي اوضاع بهبود *
;(دموكراسي و مردمسالاري بهبود)شود تامين
;اجتماعي نهادهاي وضع بهبود *
;فرهنگي ساختار در بهبود و تحول *
;اجتماعي ابعاد كليه در علمي مباني تحول *
;(درآمد و ثروت متعادل توزيع) اقتصادي برابري ايجاد *
.توليد سازمان و روشها بهبود *
بايد اهداف ، اين تحقق براي معتقدند توسعه دانشمندان
توسعه ديگر عبارت به و گردد ايجاد توسعه مناسب فرهنگ
بوجود فرهنگ اين اگر كه است مناسب فرهنگ وجود به منوط
.افتاد نخواهد اتفاق عوامل ساير حقيقت در نيايد ،
انسانهاي تربيت مستلزم توسعه مناسب فرهنگ كه است اين مهم
انسانها اين وجود با كه طوري به است فرهنگ اين مناسب
باورهايش ، و عادات ارزشهايش ، عقايدش ، و آرا ، انديشهها
به و ميآيد بوجود توسعه مناسب فرهنگ تلقيهايش ، طرز
شود ، احداث جامعه در صنعتي عمراني ، پروژه هزاران اگر يقين
باورها و عادات در اصلاحي و انديشهها در تحولي ولي
توسعه از نمادهايي شاهد است ممكن چه اگر نيايد ، بوجود
يك منتظر نبايد كه گفت ميتوان اطمينان به ليكن باشيم ،
.باشيم پايدار و موزون توسعه
چيست؟ توسعه اصلي علت كه بگوييم وضوح به ميتوانيم اكنون
و انديشهها با انسانهايي بخواهيم اگر كه است واضح
به احتياج باشيم ، داشته توسعه با مناسب اصلاحي باورهاي
اداري اجرايي ، لحاظ به و سالم كارآمد ، منسجم ، دستگاه يك
در افراد گونه اين تربيت و تعليم كه داريم برنامهريزي و
.كند دنبال را جامعه
به جامعه توسعه انديشمندانبراي از يكي قول به
نو انسان ايشان ، تعريف به بنا داريم ، نياز نو انسانهايي
اين و كرده پيدا فرهنگي تحول و شده متحول كه است انساني
متجلي او عمل و باورها و انديشهها و افكار در تحولات
روحيات داراي وي ديدگاه از شده متحول انسان.است گشته
:است زير
;علمي نگرشهاي داراي و تفكر و تعقل روحيه داراي *
;مذهبي و ملي همبستگي روحيه داراي *
و ديگران حقوق رعايت و قانون به التزام روحيه داراي *
;انسانها برابري بر باور
;اجتماعي و فردي انضباط و نظم روحيه داراي *
;مادي مسائل و دنيا به معقول توجه روحيه داراي *
;(است قائل ارزش كار براي)كاري وجدان روحيه داراي *
;سياسي آزادي خصوص به آزاديخواهي روحيه داراي *
به ديگران آراي تحمل انتقادپذيري ، نقادي ، روحيه داراي *
.نو آراي خصوص
براي كه است انساني يا شده متحول انسان نو ، انسان پس
آزادانديشي ، كه است انساني است ، مقيد همهجانبه توسعه
و آزاديخواهي مسئوليتپذيري ، انضباط ، عملگرايي ،
كه ميرسد نظر بهميگيرد قرار او شخصيت جزو جستجوگري
پرورش و آموزش انسانهايي ، چنين تربيت براي ابراز بهترين
چنان را انسانها ميتوان پرورش و آموزش طريق از است ،
مانوس علمي و نوين روشهاي با آنها فكر كه كرد تربيت
و آزادانديشي ، نظم ميتوان پرورش و آموزش طريق ازباشد
و عقلاني تصميمگيري و تفكر قدرت اجتماعي ، و فردي انضباط
بايد پرورش و آموزش لذا.كرد نهادينه افراد در را غيره
تحقق براي جامعه نوين تحولات تكويني حركت راهبر و پيشرو
.باشد اصلاحات
اين به پرورش و آموزش آيا كه ميشود مطرح سوال اين اكنون
بويژه نه ، يا است پوشانيده عمل جامه خويش عظيم رسالت
اصلاحات خواهان ايران شريف مردم كه سال 76 ز بعدا
تحقق براي و ادراك را مسئله اين پرورش و آموزش بودهاند ،
نه؟ يا است كرده برنامهريزي آن
به اگر كه است پرورش و آموزش پيشروي پرسشهايي اكنون
اصلاحات با همجهت و همسو شود ، داده مثبت جواب آنها
.است كرده حركت همهجانبه توسعه به نيل در بودهو
جهت هماهنگ مراكزي داراي پرورش و آموزش آيا *
نه؟ يا است كلان سياستگذاريهاي
و استراتژيك برنامهريزيهاي داراي پرورش و آموزش آيا *
با اينكه يا است ملي توسعه با نهايتا و اصلاحات با همسو
است؟ بوده مواجه سليقهاي و پراكنده تصميمات
است كارآمد و جامع برنامهاي داراي پرورش و آموزش آيا *
شود؟ ملي توسعه به منجر بتواند كه
و آموزشيكارآمد نظام يك داراي پرورش و آموزش آيا *
كه است نيازي مورد انساني نيروي تربيت و تامين جهت موثر
توسعه فرهنگ مناسب انسانهاي و (نو) انسانهاي بتواند
كند؟ تربيت
اهداف تامينكننده تربيتي و آموزش محتواي و روشها آيا *
هستند؟ توسعه
و آزادانديش انسانهاي ميتوانند درسي كتابهاي آيا *
كنند؟ تربيت عقلايي
حركت بر موثر پرورش و آموزش در ارزشيابي شيوههاي آيا *
است؟ كشور اصلاحي و توسعهاي
خود اجرايي و ستادي سيستم در پرورش و آموزش آيا *
كه كند استفاده مديراني و برنامهريزان از است توانسته
:باشند زير ويژگيهاي داراي
.باشند كرده فهم و درك را توسعه و اصلاحات كه مديراني *
كشور توسعه و اصلاحات بر باور و اعتقاد كه مديراني *
.باشند داشته
رهبري و برنامهريزي به مايل و قادر كه مديراني *
.باشند توسعه و اصلاحات تحقق منظور به استراتژيك
و لياقت آنهاصرفا پيشرفت و تصدي ملاك كه مديراني *
.آنهاباشد كارداني و شايستگي
در و بوده عقلاني و علمي آنها تلقيهاي طرز كه مديراني *
استفاده علمي مولفههاي از آموزشي برنامهريزي نظام
را سليقهاي و شخصي تجربههاي كه مديراني يا ميكنند
.ميدهند قرار برنامهها محور
و ميشناسند را سازماني و رهبري مناسبات كه مديراني *
.نمايند تسهيل را سازماني برون مناسبات ميتوانند
و آموزش مواردي در جز به اخير سال چهار در ميرسد نظر به
اصلاحات اجراي براي اهتمام و فاقدبرنامهريزي پرورش
كه گونه همان اما.است بوده توسعه با نيازمتناسب مورد
تاكيد اصلاحات استمرار بر خرداد 80 در 18 ايران مردم
تجديدنظر مولفهها در بايد نيز پرورش و آموزش ورزيدند ،
ديگر عبارت به و نمانده عقب جامعه از تا باشد داشته جدي
:آورد فراهم ذيل امور براي را زمينه
.عقلانيت مدنيت ، ديني ، مردمسالاري عنصر سه شدن نهادينه *
به عملزدگي مرگي ، روز جاي به خردورزي كردن جايگزين *
.انفعالي عملزدگي خصوص
. نقدپذيري و تعقل شدنتفكر ، نهادينه *
خوشبيني جاي به واقعبيني جايگزيني *
با ميبايست پرورش و آموزش در اصلاحات جهت اين از
:شود دنبال ذيل رويكردهاي
توانمند ، نيروهاي بر تكيه با علمي فراگير ، هدفمند ، *
مرحله سه مهم ، اين تحقق براي و اسلامي ارزشهاي با همسو
:است ضروري
;پرورش و آموزش در موانع و چالشها شناخت:الف
;اصلاحات تحقق جهت اجرايي راهبردهاي تدوين:ب
.شده تدوين برنامههاي اجراي در موثر گامهاي اجراي:ج
در موجود چالشهاي و موانع مهمترين ميرسد نظر به همچنين
:گردد برطرف بايد كه باشد زير شرح به پرورش و آموزش
استراتژيك و راهبردي جامع ، برنامه فقدان *
تصميمسازي و تصميمگيري نظام گسيختگي *
پرورش و آموزش دروني كارآيي بودن پايين *
انساني نيروي تامين در آموزشي نظام بودن ناكارآمد *
توسعه مناسب
در ويژه به برنامه داراي و خلاق كارآمد ، مديران فقدان *
(اندك موارد جز به)تصميمگيري بالاي سطوح
:از عبارتند راهبردها مهمترين و
مديريت جاي به سيستمي و عقلاني مديريت كردن جايگزين -1
;شخصي تجربههاي بر متكي و پراكنده
سالاري برشايسته تكيه -2
.پرورشي و آموزشي برنامهريزي نظام كردن علمي -3
صورت نحوي به آموزشي برنامهريزي كه است صورت اين در
داراي پرورش و آموزش در شده تربيت افراد كه پذيرفت خواهد
راستا ، همين در.باشند كشور توسعه براي مناسب فرهنگي
نحوي به (معلمان آموزش و گزينش) انساني منابع اصلاح
و باشد مطلوب تربيت و تعليم تضمينكننده كه بود خواهد
تمامي از كه بود خواهد نحوي به مديريت درنظام اصلاح
منظور به سالم و سازنده انديشههاي و ظرفيتها
و شود استفاده مداري رابطه مديريت جاي به شايستهسالاري
با همسو استراتژيك برنامه يك وجود مجرا ، و طريق اين از
.شد خواهد تضمين ملي توسعه
مكارم حسيني...سميعا
مراكش در آمازيغي زبان تدريس
زبان نخستينبار براي داد دستور مراكش پادشاه ششم محمد
تدريس كشور آن مدارس در بومي بربرهاي زبان يا آمازيغي
كشور رسمي زبان عربي ، زبان:گفت وي همه اين با.شود
.ماند خواهد
مناسبت به كه مغرب پادشاه الجزيره تلويزيون گزارش به
اظهار ميگفت ، سخن سلطنت ، تخت بر خود جلوس سال دومين
و چندگانه هويت از محافظت تصميم اين از هدف:داشت
فرهنگ تقويت و كشور اين در قومي و فرهنگي كثرتگرايي
.ميرود بهشمار ملي ثروت از بخشي كه است آمازيغي
چندگانه و متنوع كشور اين هويت كرد تاكيد مراكش پادشاه
آفريقايي و صحرايي عربي ، آمازيغي ، بخشهاي از و است
پيوستگي هم با ديني برادري اثر بر كه ميشود تشكيل
.يافتهاند
كشور اين در آمازيغي فرهنگ انستيتوي داد دستور همچنين وي
.شود تاسيس
بربري زبان به كه "بربر" يا "آمازيغي" قوميت است گفتني
هستند آفريقا شمال اسلام از قبل بوميان از ميكنند تكلم
.ميروند شمار به كشور اين قوميت دومين عربها ، از پس و
بحران در ايران
:ناشر /بديعي پرويز هفتلنگ ، كياني كيانوش:كوشش به
صفحه ، 22000 468/اول ، 1379 چاپ /ايران ملي اسناد سازمان
.ريال
مهرماه از 26 يادداشتهايي مجموعه "بحران در ايران" كتاب
زماني و دوم جهاني جنگ به مربوط شهريور 1326 تا 25 1320
اين اخبار.بودند كرده اشغال را ايران متفقين ، كه است
شده انتخاب نگرديده منتشر كنون تا كه منبع سه از كتاب
.است
راديوهاي اخبار حاوي بيشتر راديويي ، گزارشهاي بخش
ميدانهاي در موفقيتهايشان و پيروزي از متفقين و متحدين
دهلي و آنكارا رم ، برلن ، لندن ، راديوهاي از كه است جنگ
و مقالات گزيده يادداشتها ، ديگر ، بخشاست شده گزارش
آخر بخش.ميگيرد بر در را وخارجي داخلي جرايد اخبار
و شايعات شنيدهها ، از مخفي پليس گزارشهاي شامل كتاب ،
.است مهم رويدادهاي
ميشود گردشگران بهشت كردشت ، مجموعه
كه ارسباران منطقه در كردشت مجموعه:فرهنگي علمي گروه
حساب به كشور تاريخي بناهاي بينظيرترين از يكي زمره در
به كاربري تغيير و بازسازي مرمت ، مراحل اتمام با ميآيد
بهرهبرداري به آينده سال سفرهخانه و اقامتي فضاي
.ميرسد
قرار سنگي باروي با قلعهاي داخل در كه مجموعه اين
و يخچال آسياب ، اربابي ، خانههاي حمام ، شامل گرفته ،
خود به آباداني رنگ مختلف دورههاي در كه ميباشد مسجد
داراي مجموعه ، مسجد كارشناسان گفته به.است گرفته
جلوههايي اربابي خانههاي و حمام و است زنديه كتيبهاي
به گذاشته نمايش به را قاجار و صفويه دوره معماري از
رادر آن مجموعه ، اين معماري سبك و تزئينات كه گونهاي
داده قرار كشور تاريخي بناهاي بينظيرترين از يكي زمره
.است
به و زنجيرهوار صورت به مجموعه اربابي خانههاي همچنين
زيباي تركيب و گچي تزئينات و شده بنا مركزي حياط يك دور
مجموعه اين به خاصي جلوه ارسي چوبي پنجرههاي با آن
.است داده
به جديد تحصيلي سال در نوساز مدرسه 2400
بهرهبرداريميرسد
تجهيز و توسعه نوسازي سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
نوساز مدرسه قالب 2400 در كلاس هزار گفت10 مدارس
قرار بهرهبرداري مورد كشور سراسر در امسال مهرماه
.ميگيرد
خبرگزاري به مشهد در دوشنبه روز بوربور حبيبالله
به نوساز مدارس اين از باب گفت1049 اسلامي جمهوري
واحدهاي بقيه و نيكوكار افراد مشاركت با و مردمي صورت
.شدهاند ساخته دولتي اعتبارات با آموزشي
كمبود ميزان همچنين پرورش و آموزش وزارت عمراني معاون
در باب هزار را 250 تحصيلي8180 سال در درس كلاس
.كرد اعلام كشور سطح
ديگر مدرسه جديد 2000 تحصلي سال در:كرد اضافه بوربور
فعال نوبتي دو صورت به آموزشي فضاي كمبود دليل به نيز
دونوبتي مدارس معادل 50درصد تعداد اين كه بود خواهند
.است
درگذشت ابراهيمي گلشن محمدعلي
استادان از گلشنابراهيمي محمدعلي:فرهنگي علمي گروه
.درگذشت قلبي عارضه اثر بر دوشنبه روز ايران موسيقي
و 60 بود صبا ابوالحسن شاگردان از داشت سال كه 81 وي
موسيقي آموزش و پژوهش جمعآوري ، صرف را خود عمر از سال
آثار از بزرگي مجموعه صاحب موسيقي استاد اين.كرد ايراني
را آثار اين خود زندگي مدت در كه بود ايراني موسيقي مهم
مجموعه است قرار.جمعآوريكرد ايران مختلف نقاط از
مراسم.شود نگهداري موسيقي موزه در ابراهيمي گلشن مرحوم
چهارشنبه 24 صبح ابراهيمي گلشن مرحوم پيكر تشييع
در هنرمندان قطعه سوي به وحدت تالار مقابل از مردادماه
.ميشود برگزار بهشتزهرا
|