طبيعت در پناهندگي ، شهر از گريز
رشد بينالمللي درجشنواره فيلم 139
سينماي از ديگر فرازي خوانندگان و سينما
ايران اجتماعي
طبيعت در پناهندگي ، شهر از گريز
كارگردان داودنژاد عليرضا با گفتوگو
بهشتازآنتو فيلم
شما كه است منطقيمسيري ادامه گويا"تو آن از بهشت" *
گرفتهايد؟ پيش در "شيرين مصائب" از بعد
فيلمم هر است ، همديگر ادامه نوعي به من فيلمهاي همه -
پيدا قبلي فيلم از تجربياتيكه از استفاده با را
.ساختهام كردهام ،
تغيير بعد به"شيرين مصائب" از كه نميكنم فكر من
بشود مثلا شايد.آمده بهوجود فيلمسازيام در بخصوصي
"نياز" حتي ولي.آورد حساب به عطف نقطه يك را "نياز"
داشتهام قبليام فيلمهاي در كه است تجربياتي ادامه نيز
بياوريم ، حساب به نقطهعطف رايك"نياز" اگر منتها
تا الهامبخشبودند ، هم "عاشقانه" و "سلاح خلع"
شيرين طبيعتامصائب.بشود ساخته "شيرين مصائب" مثلا
در آوردم ، بدست كه وتجربياتي قبليام فيلمهاي اضافه به
.بودند موثر "تو آن از بهشت" و"بد بچههاي" ساختن
اهميت آواز موسيقيو به فيلماخير سه اين در شما*
حضور ديالوگهايا نوع مثلابر يا دادهايد ويژهاي
.داريد بيشتر تاكيد لوكيشنشمال انتخاب يا و خانوادهتان
تنها نه و بودم حساس خيلي موسيقي به من هم"نياز" در -
اثري اصلا كه داشت فيلم در موثري خيلي نقش موسيقي
هم سلاح خلع در ساخت ، را عليقليآن آقاي كه بود متفاوت
كار معمولي آدمهاي با من"نياز"دربود همينگونه
برادرم جز به همينطور ، البته هم "سلاح خلع" در.ميكردم
نفر سه دو و داشت را حرفهاي كار تجربه سالها بالاخره كه
آنجا در و بودند آمده روسيه از ديگركه هنرپيشههاي از
ميخواهم يعنيميكردند كار حرفهاي طور به تئاتررا
درمصائبشيرين منتها ندارد تازگي موضوعات اين بگويم
مثلا يا شده بيشتر بودند خانوادهام عضو كه كساني تعداد
"تو آن از بهشت" فيلم همين در
با ما نسل تقابل چيست ، "تو آن از بهشت"اصلاموضوع *
مثلابحران يا و والدين با فرزندان رابطه يكديگريا
فردي ، خوشبختي به رسيدن ميانسالو آدم زندگييك در
بود؟ چه تو آن از بهشت در دغدغهشما اصلا
شهرهاي در.دارد مشخصههايي يك شهرهايبزرگ در زندگي -
و روابط قالبآن در بايد آدم جوري بالاخرهيك بزرگ
.بكند پيدا حضور دارند ، را خودشان خاص الگوي كه مناسبات
و ميشود تهديد بزرگ شهرهاي در اصولا فرديتآدم يعني
شهريعمل والگوهاي عادات تاثير زير آدم شخصيت كليت
تفكر يعني ما فردي خصوصيات ما ، اصلي مولفههاي.ميكند
سراغ به رفتن. ميرود فرو سايه خلاقزير وتخيل انتقادي
احياءشخصيت در هنرميتواند و موسيقي و ورزش ، طبيعت
تخيل اصطلاحمنفعلو به تفكر با ما.ماموثرباشد
بسازيم آيندهاي نميتوانيم گي روزمره افقهاي به محدود
كه اين براي.باشد خلاقيت و سلامتيوابتكار از پر كه
را خودمان بايد كنيم پيدا دست اينچنينآيندهاي به
.بسازيم
طبيعت وارتباطفعالبا موسيقي منهنر ، نظر به
هم و بگذارد مثبت تاثير ما داشتن نگه زنده در ميتواند
.ميسازيم كه آيندهاي در
به دست فيلمبهگونهاي قهرمان"تو آن از بهشت" در *
است؟ درست تعبير اين آيا.ميزند عصيان
نشان واكنش نوع يك حال هر به ولي ، چيست اسمش نميدانم -
به نوعي به را آدم ميخواهد كه است شرايطي به دادننسبت
تعريف پيش عاداتاز سري يك كردندر زندگي انفعالو
.بود شرايطي بهچنين نسبت عكسالعمل يك اين.بكشد شده
شهريكنار زندگي از را خود اينكه با فيلم قهرمان *
فعال ، وليفرد ميكند ، پيشه نوعيانزواطلبي به و ميكشد
حالتي نه انزواطلبياش كه است سرزندهاي نشاطو با
.است پويايي و زندگي از سرشار كه منفعل
بيرون انزوا از ميخواهد نوعي يك به واقع در آدم اين -
و بودن جمع ميان در. برود فرو آن در كه آن نه بيايد
واز بودن جمع ميان در.است انزوا نوع يك خودش بودن تنها
را خودش واقع در او.است انزوا نوع يك تفريقبودن خود
زندگي طبيعتو سراغ به رفتن.ميكند انزواخارج اين از
است آدمي فيلم قهرمان.نيست انزوا به گرايش داشتن فعال
كه است آدمي او.است خويش احيايشخصيت دنبال به كه
دارد دوست را زندگي ولي ندارد ، شهري ظواهر دلبستگيبه
گفت نميشود چنينآدمي به دارد ، دوست را زيبايي
.انزواطلب
كه اين آن و هست شما فيلم بر انتقادي داودنژاد آقاي *
اتفاقات و جريانها با مدام دنيا در حتي و جامعه در وقتي
وقتي را آدمي هر كه هستيم روبهرو بااهميت و مهم بسيار
ميبرد ، فرو تامل و فكر به باشد داشته اجتماعي تعهد اندكي
به دل كه ميكند سعي شما قهرمان موقعيت اين در چگونه
زندگي در اجتماعي تعهد پسجاي بدهد ، خويش شخصي خواسته
كجاست؟ انسان اين
درجنگ عمرشرا از زيادي بخش كه بود آدمي ببينيداين -
از مثلا كه نبوده اينجوري.بوده گذراندهواسير
آدم كه هست جاهايي يك ولي.باشد بريده تعهداتاجتماعي
را دادن ادامه وتوان تحمل تاب ديگر و ميبرد واقعا
احساس كه ميرسد نقطهاي به آدم كه هست جايي يك.ندارد
از دارد كه ميبيند وقتي او.ميپاشد هم از دارد ميكند
سعي آدم اينكه.كند تلاش خودش حفظ براي بايد ميرود دست
شرايط كه ميبيند وقتي نيافتد دور خودش فطرت از بكند
او به و ميكند دور خويش فطرت از را او دارد اجتماعي
من بهنظر اين و ميدهد نشان واكنش يكجور ميرساند آسيب
.ندارد ايرادي اصلا و است خوب خيلي
فيلم كه است اين است وارد شما فيلم بر كه ديگري انتقاد *
و ازدواج براي را خود آمادگي مونا و آرش كه زمان همان
كند پيدا پايان ميتوانست ميكنند اعلام شمال در سكونت
بيارتباطاست؟ فيلم با و لوس كمي ازدواج صحنه آن
پاياني صحنه همين بهنظرم فيلم صحنههاي زيباترين از -
و جدال و جنگ هم با آنها همه كه جايي يعني.است ازدواج
همراهي و وهمدلي هماهنگي يك به پايان در داشتند مشاجره
.بود شيرين و جذاب صحنه يك صحنه ، اين من براي.ميرسند
نزديك هم به را آدمها دلهاي ميتواند طبيعت در زندگي
كه بيهوده جدلهاي و مباحثات سري يك از را آنها و كند
.سازد دور سطحي ، نگاههاي به برميگردد
هستيد هدفي چه دنبال سينما در شما داوودنژاد آقاي *
است؟ كدام شما مطلوب سينماي اصلا
كه سينمايي دنبال.هستم مستقل سينماي يك دنبال -
را ما خود فرهنگي و اجتماعي و تاريخي و اقليمي مشخصههاي
رايج سينماي از مستقل سينماي يك دنبال يعني.باشد داشته
اصطلاح به كه آدمهايي با نميشود را سينما اين.دنيا
بياوريم بهدست ندارند استقلالي و ، شخصيت ندارند فرديتي
دنيا در مستقل و ملي سينماي يك آوردن بهدست راه يعني
به نميتوانيم.است هنرمند استقلال به گذاشتن احترام
بعد و نگذاريم احترام هنرمند استقلال و آدمها استقلال
يك بزرگتر ابعاد در حتي و باشيم مستقل سينماي دنبال به
و هستم سينمايي چنين يك دنبال من حال بههر.مستقل جامعه
.ميكنم تلاش هم سينمايي چنين براي
و تجاري فيلم به متعلق سينما عرصه معتقدند بعضيها *
"بد هاي بچه" جنس از فيلمهايي دارند اعتقاد و است پرفروش
از محلي كنوني سينماي در "تو آن از بهشت" مثلا يا و
برداشت خصوص اين درهستند شكست به محكوم و ندارند اعراب
چيست؟ شما
ديدن از كه هستند آدمهايخودباختهاي اينها بهنظرم-
است مسلم چيزي يك حال هر به.ميكشند رنج مستقل آدمهاي
معرفي دنيا در موفق سينماي آنهابهعنوان كه سينمايي
سينمايي.افتادهاند راه كجا از آنها ديد بايد ميكنند
همين آنها منشا آمريكا ، سينماي يا اروپا سينماي مثل
اين و سينماها اين اينكه.است بوده آدمها روزمره زندگي
ميشود شروع آنجايي از هستند ، باورپذيري سينماي فيلمها
داشته ، جريان اطرافشان در كه زندگي به كار ابتداي در كه
راه موفقي سينماي هر راه ابتدا يعني.دادهاند حضور مجال
همين با تا ما يعنياست سينما آن درون به زندگي دادن
همين با داريم حضور آن درون كه استمراري ساده حال زمان
در نتوانيم گفتگوها طرز و روابط همين با و واقعي آدمهاي
درباره فيلمي نميتوانيم كنيم بازسازي جذاب قالبهاي
ژانرهاي مثل ديگري ژانرهاي وارد حتي يا و بسازيم تاريخ
به سياسي و تخيلي و علمي نميدانم يا خانوادگي حادثهاي ،
و انواع بتوانيم اينكه براي ما.شويم خودش خاص معناي
بتوانيم بايد اول باشيم داشته را سينمايي ژانرهاي اقسام
خاص هواي و حال و بو و رنگ با را ژانرها اين انواع
به. بگيريم الهام رابطهها همين از و باشيم داشته خودمان
.كنيم پذير باور را سينما اين ميتوانيم ما ترتيب اين
ديگر اثر ، اين ساختيم حادثهاي فيلمي ما اگر وقت آن
كه زمينهها تمام در ما چرانيست خارجي فيلم از تقليدي
سينما رايج كليشههاي و هستيم مقلد و منفعل ميشويم وارد
از.دوريم خودمان از ما اينكه براي ميكنيم ، بازسازي را
تجربه خودمان كه اين براي دوريم خودمان وجودي واقعيت
كه بشويم موفق اگر نداريم سينما و هنر قالب در زندهاي
با ميتواند هم سينما آنموقع بكنيم سينما وارد را زندگي
مجال بتوانيم ما اگر يعنيبشود ما زندگي وارد موفقيت
ابعاد و سرزندگي و طراوت همه با زندگي كه كنيم فراهم
با ميتواند هم سينما بشود سينما وارد خودش پيچيده
.بشود ما زندگي وارد موفقيت
موسسيان آناهيد
رشد بينالمللي درجشنواره فيلم 139
از 12 كه رشد فيلم بينالمللي جشنواره يكمين و سي
كار به آبان شنبه 19 روز است شده برگزار تهران در آبان
.داد خواهد پايان خود
و آموزشي تكنولوژي دفتر مديركل "محرابي الله رحمت"
بينالمللي جشنواره:گفت رشد فيلم جشنواره دبير
در فقط مشكلات از پارهاي دليل به امسال رشد فيلم
دانشگاههاي نمايش سالنهاي.ميشود برگزار تهران
دبير تربيت طباطبايي ، علامه معلم ، تربيت تهران ،
گلستان ، فرهنگي مجموعه بهمن ، فرهنگسراي رجايي ، شهيد
نمايشدهنده مكانهاي دهكده ، سينما و ايران سينما
كمك رشد ، فيلم جشنواره دبير.جشنوارهاند فيلمهاي
علمي ، آثار توليد آموزشي ، و علمي آثار كيفي و كمي رشد به
علمي ، آثار معرفي جهت زمينهسازي تربيتي ، آموزشي ،
و آموزشي نظام در استفاده منظور به تربيتي ، آموزشي ،
آموزشي ، علمي ، فيلمهاي ساخت به هنرمندان تشويق
.برد نام جشنواره اين برگزاري اهداف از را تربيتي
جمله از كشور امسال 21 جشنواره در:افزود محرابي
سوئد ، ايتاليا ، اسپانيا ، فرانسه ، انگليس ، آلمان ،
از:داد ادامه وي.دارند شركت كانادا و آرژانتين
به رسيده خارجي فيلم و 80 ايراني فيلم مجموع 554
و ايراني فيلم جشنواره ، 61 انتخاب كميته دبيرخانه
شده انتخاب جشنواره بخشمسابقه براي خارجي فيلم 23
شش و ايراني فيلم جشنواره ، 49 انتخاب كميته.است
جشنواره جنبي بخش در پخش براي نيز را خارجي فيلم
يك آثار بر مروري بخش در.است برگزيده
آثار از فيلم پخش 13 با امسال ، فيلمسازجشنواره
بررسي و نقد مورد فيلمساز اين آثار ،"بخش درم كيومرث"
امسال ، جشنواره در:كرد تاكيد محرابي.ميگيرد قرار
تربيت ، و تعليم كارشناسان از فيلمها انتخاب هيات
وزارت نماينده و (كارگردان فيلمنامهنويس ، ) هنرمندان
.است شده تشكيل اسلامي ارشاد و فرهنگ
اسماعيلي ، تاجيك عزيزالله طالبينژاد ، احمد همچنين ، وي
و چين كشورهاي از خارجي داور و 2 كرماني مرادي هوشنگ
.كرد معرفي جشنواره داوران هيات عنوان به را انگليس
جوايز جشنواره برگزيده فيلمهاي به:گفت محرابي
.شد خواهد اهدا سيمين كتاب و زرين كتاب و نفيس
وزير حضور با رشد فيلم جشنواره اختتاميه مراسم
برگزار وحدت تالار در آبانماه روز 19 پرورش و آموزش
.ميشود
سينماي از ديگر فرازي خوانندگان و سينما
ايران اجتماعي
اسلامي انقلاب از بعد خود بالنده شتاب با ايران سينماي
را خود مخاطبين نيز داخلي سطح در و گرفت جهاني ابعاد
به را خود جاي ايران هندي شبه سينماي و داد گسترش
دوم از بعد.سپرد واجتماعي انساني بامضامين سينمايي
ايران ، سينماي ايران سياسي فضاي نسبي شدن باز با خرداد
جايگاه سمت آنبه اجتماعي سينماي و جديدتر مرحله وارد
بوي سوخته ، نسل مهر ، ماه متولد.شد نزديكتر خود واقعي
چند در شده ساخته فيلمهاي شهر پوست زير ياس ، عطر كافور ،
رساتر را اجتماعي دردهاي و رنجها كه بودهاند اخير سال
بر نيشتري همچون و كشيدهاند تصوير به وبيپردهتر
به فراتر گامي در پنهان نيمهكردهاند عمل چركين زخمهاي
آن سياسي كشمكشهاي پرداخته ، انقلاب دوران ناگفتههاي
زندگي تصوير.است كشيده تصوير به را دانشگاه در دوران
به آرمانخواه و حقيقت مشتاق جوانان جذب جوان ، نسل سياسي
و فراز غيرمذهبي ، و مذهبي سياسي ، دستههاي و گروهها
اسلامي 1357 ، انقلاب در درگير جوان نسل زندگي فرودهاي
و حقيقتجويي براي نسل اين كه تاواني و شده ايجاد نظم
نه حال به تا كه است موارد اين.ميدهد خود آرمانخواهي
و مقالات در بلكه بود ، نشده بيان سينما زبان به تنها
هر دربود نشده تبيين درستي به نيز قلم اهل نوشتههاي
تحليل در گامآغازين عنوان به را پنهان نيمه اگرچه حال
تا بدانيم سينما زبان به سياسي رويدادهاي و جريانها
راه زمينه اين در سينمايي توليدات از درصدي رسيدنبه
سياسي جريانات به پرداختن كه چرا.داريم پيش در بسياري
اسناد به دسترسي و فراوان مطالعات به ايراننياز در چپ
ماندگار سينماي پشتوانه گذشته آن از.دارد كافي مدارك و
راحتي به كه رمانهايي.است توجه قابل رمانهاي و داستانها
گروههاي جنگ ، انقلاب ، رويدادهاي شكافي كالبد به بتوانند
از بعد شده كسب اجتماعي سياسي ، اقتصادي ، پايگاه و سياسي
اجتماعي طبقات و قشربندي در شده ايجاد تغييرات و انقلاب
بدور ايران و اسلام تاريخي ارزشهاي كه باشد.بپردازند
فرهنگي محصولات رشد مايههاي بن گذرا ، سياسي تنشهاي از
.گيرد قرار هنري و
تفضلي كريم
|