و آب كشاورزي ، نايبرئيسكميسيون توسط
نمايندگان طرحتازه:شد طبيعياعلام منابع
دربخشآب سرمايهگذاري تشويق مجلسبراي
يادداشت
نمايشگاه برگزاري آستانه در
توسعه دستورالعمل :آزاد توانمنديهايمناطق
شد صادر كيش جزيره در فناورياطلاعات
و صنعتي تشكلهاي دولت حمايتهاي حتيبدون
را كشور صنايع نوسازي توانايي معدني
دارند
براي چين و آسيا شرق جنوب كشورهاي توافق
تجاري آزاد منطقه ايجاد
در انگليسي شركتهاي سرمايهگذاري افزايش
اندونزي گاز و نفت بخش
حقوق بردن بالا :گرفت تصميم چين دولت
اقتصادي رونق افزايش براي دولت كارمندان
اعتبار ريال ميليارد اختصاص 23 با
تن لرستان 2500 استان در ماهي برداشت
مييابد افزايش
تهرانهنوز مسكندر اجاره وضعيت از گزارشي
است؟ خوشنشيني اجارهنشيني ، هم
نكته
دوحه نشست و جهاني تجارت رشد سقوط
ديدگاه
و آب كشاورزي ، كميسيون رئيس نايب توسط
نمايندگان طرحتازه:شد منابعطبيعياعلام
آب دربخش سرمايهگذاري تشويق مجلسبراي
رفتن هدر ، خاك فرسايش جلوگيرياز كشور ، آب برايمديريت
و هايابريز احيايحوزه بالادست در آن كنترل و آب
است مهم بسيار ها آبخيزداريحوزه
توسط اخيرا كشور آب طرحهاي در سرمايهگذاري تشويق طرح
خصوص ، دراين است شده ارائه مجلس به نمايندگان از تعدادي
آب كشاورزي ، كميسيون رئيس نايب كيافر محمد با گفتوگويي
: ميآيد پي در كه دادهايم انجام طبيعي منابع و
آب طرحهاي در سرمايهگذاري تشويق طرح ارائه از هدف
چيست؟ كشور
از يكي كشور ، آب منابع كمبود و اقليمي شرايط به توجه با
در سرمايهگذاري به مردم تشويق مسوولان ، اقدامات مهمترين
دولت ، مالي منابع محدوديت به نظر. است كشور آب طرحهاي
واقعي نيازهاي پاسخگوي نميتواند دولت توسط طرحها اجراي
از يكي بنابراين. باشد هستند ، آب به نيازمند كه بخشهايي
از استفاده دولتي ، برنامههاي و اهداف تحقق راههاي
بسترمناسب ، نخست بود لازم راستا ، دراين. است مردمي منابع
آب بخش در سرمايهگذاران تشويق و سرمايهگذاري جذب براي
فراهم طرح اين با ارتباط در قانوني ابزارهاي و شود فراهم
و شود گرفته نظر در سرمايهگذاران براي تسهيلاتي و شده
احداث سدسازي ، قبيل از آب منابع توسعه طرحهاي سپس
. دهيم انجام را زهكشي ، و آبياري شبكههاي
بخش مصرفي آب تامين براي سرمايهگذاري طرح ، اين در
نيز شرب آب و صنعت بخش مصرفي آب يا ميشود تشويق كشاورزي
است؟ نظر مورد
بخش به مربوط كشور مصرفي آب عمده بخش كه آنجا از
بخش در شده انجام سرمايهگذاريهاي و است كشاورزي
اين در است ، بوده دولتي اعتبارات محل از عمدتا كشاورزي
مورد كشاورزي بخش مصرفي آب در سرمايهگذاري بيشتر طرح
در كشاورزان و زارعان مشاركت اخير ، سال در.است بوده نظر
سوي از عمدتا) سوم برنامه قانون تبصره 136 طريق از (طرح
طرح در ذينفع افراد
ساخت براي اساسي قانون در كه آنجا از. است شده انجام
عمدتا و داريم محدوديت اصلي كانالهاي و بزرگ سدهاي
اين گرفتن نظر در با كند ، سرمايهگذاري بايد دولت
محسوب بزرگ سدهاي جزء كه طرحهايي در ميتوان محدوديت ،
كانالهاي منهاي زهكشي ، آبياري شبكههاي در يا نميشوند ،
.كرد فراهم را سرمايهگذاران و مردم مشاركت زمينه اصلي
بخشها ساير و نيست كشاورزي بخش مختص تنها طرح اين البته
. ميگيرد دربر هم را شهرها و صنايع جمله از
به نظر و كشاورزي بخش در آب بالاي مصرف به توجه با
و آب از بهينه استفاده براي آيا كشور ، در بيآبي بحران
پيشبيني طرح اين در مدرن ، به سنتي از آبياري روش تغيير
است؟ آمده عمل به لازم
مياندازد ، جريان به طرح اين در را خود سرمايه كه كسي
.دارد خود سرمايهگذاري از را كارآيي حداكثر انتظار قطعا
.است بهينه و بالاتر راندمانهاي دنبال خاطر اين به
به و گرفت خواهد نظر در مصرفي الگوي حتما آب مصرف براي
برتر تكنولوژيهاي ;كرد خواهد توجه هم برتر تكنولوژيهاي
...و باراني قطرهاي ، تحتفشار ، آبياري آبياريروشهاي
. است
يا وام اعطاي خصوص در پيشبينيهايي چه طرح ، اين در
است؟ شده بلاعوض كمكهاي
بلامعارض اراضي بحث شده ، انجام پيشبينيهاي جمله از
با تا است شده دانسته دولت آن از بلامعارض اراضي. است
اختيار در مناسب ، تسهيلات اعطاي و كارشناسي قيمت
. گيرد قرار سرمايهگذاران
ميليارد گذشته250 سال بارندگي ميزان به توجه با
)آن مترمكعب ميليارد از 100 مناسب استفاده و مترمكعب
انديشيده تمهيداتي چه باران آب رفتن هدر از جلوگيري براي
چيست؟ آب هدررفت علت كلا و است شده
همسويي و هماهنگي آب ، رفتن هدر به خصوص در نكته مهمترين
زنجيره يك آب مديريت حوزه. است آب مديريت با بخشها
داشته هم با منسجمي پيوند بايد حلقههايش و است ناگسستني
مسائل از يكي آبريز ، حوزههاي آبخيزداري ، بخش در. باشد
خاك ، فرسايش از جلوگيري كشور ، آب مديريت براي است اساسي
حوزههاي احياي بالادست ، در آن كنترل و آب رفتن هدر
از زيرا. است مهم بسيار بسيار حوزهها آبخيزداري و آبريز
به ممانعت سيلها ، طغيان از و ميكند جلوگيري آب هدررفت
صورت آبخيزداري ما آبي حوزههاي در اگر. ميآورد عمل
و ويژه تمهيدات بايد. نميدهد رخ هم مخرب سيلهاي گيرد ،
براي- مخزني سدهاي ساخت جمله از- اساسي سرمايهگذاريهاي
به و است فرابخشي حوزه يك آب بخش. شود انجام آب كنترل
را آب رفت هدر علل بايد.دارد نياز سرمايهگذاريها اين
مثال ، عنوان به. كرد پيگيري پايين به بالا سطوح از
خاك تثبيت كرد ، آبخيزداري سريعا بايد را آبريز حوزههاي
.كرد كنترل را آب منابع پايين ، حوزههاي در و داد انجام
مزارع پاي تا تكنولوژيها بهترين از استفاده با را آب
در است ، كشور 30درصد آب متوسط راندمان متاسفانه. آورد
اقليمي شرايط به توجه با كشور آب راندمان بايد كه صورتي
اين حقوقي ، - قانوني بسترهاي بايد باشد بالاتر بسيار ما
شبكههاي حتما بايد ديگر ، سوي از و كنيم فراهم را موضوع
كاملا) و 4 درجه 1و23 كانالهاي از(را آبياري و زهكشي
انجام هم آب مورد در را سرمايهگذاري اين و كنيم تكميل
شبكههاي ايجاد با همزمان مخزني ، سدهاي احداث دهيم
و آبريز حوزههاي احياي براي تلاش و زهكشي و آبياري
سرمايهگذاري با. شود دنبال آبخيزداري ، در سرمايهگذاري
كشاورزي بخش رونق موجود مشكلات رفع بر علاوه آب ، بخش در
.داشت خواهيم هم را
يادداشت
اشتغال معاونت
را دولتي موسسات و وزارتخانهها اخيرا وزيران هيات
به را واحدي خود سازماني نمودار در كه است كرده مكلف
هيات مصوبه اين. كنند پيشبيني> اشتغال معاونت <عنوان
و اشتغال موضوع به دولت ويژه توجه دهنده نشان وزيران
است ، ايران اقتصاد در انساني نيروي و كار بازار حساسيت
را ايران كار بازار مشكلات بتواند مصوبه اين كه اين اما
اين واقعيت. است ترديد مورد دهد تخفيف حتي يا و كند حل
برنامههاي اصلي اولويتهاي از يكي اشتغال ايجاد كه است
مهمترين جزء نيز سوم برنامه قانون در و است دولت اقتصادي
توسط منتشره آمار مطابق. است گرفته قرار برنامه اهداف
از 16027 ايران فعال جمعيت برنامهريزي ، و مديريت سازمان
به درصد سالانه 7/3 رشد متوسط با سال 1375 در نفر هزار
متوسط كه حالي در است رسيده سال 1379 در نفر هزار 18559
عرضه. است بوده درصد زماني 7/1 دوره اين در اشتغال رشد
خواهد افزايش به رو نيز آينده سالهاي در كار نيروي
سال در كشور فعال جمعيت تعداد ميشود پيشبيني و گذاشت
جمعيت براي اشتغال ايجاد. برسد نفر هزار به 19819 1381
به زيرا. نيست امكانپذير دولتي بخش در گسترش به رو فعال
در دولت كاركنان كل تعداد سوم برنامه قانون ماده 3 موجب
ميزان به برنامه آغاز در آن تعداد از بايد برنامه پايان
در جديد استخدامهاي مجموع همچنين. يابد كاهش درصد 5
از كه كاركناني تعداد كل درصد از 50 بايد دولتي بخشهاي
همين در همه از مهمتر و نكند تجاوز ميشوند خارج خدمت
شده داده اجازه دولتي موسسات و وزارتخانهها به قانون
داوطلب را خود كاركنان تشويقي وجوه پرداخت با است
محتواي و روح ميشود ملاحظه كه طور همان. بازخريديكنند
شاغل انساني نيروي تعداد كاهش سمت به سوم برنامه قانون
الزاما كشور فعال جمعيت بنابراين و است دولتي بخش در
.شود جذب خصوصي بخش در بايد
برنامهريزي و سياستگذاري با دولت سالم ، اقتصاد يك در
و ميكند تعيين را اقتصادي مناسبات بر حاكم اصول و قواعد
انجام را ميشوند مربوط حاكميت اعمال به كه وظايفي
بخش و ميدهد
و ميپردازد تلاش و كار به سود كسب براي نيز خصوصي
تشكيل و تاسيس به روند اين نتيجه. ميكند سرمايهگذاري
نهادهاي يا و ميشود منجر اقتصادي بنگاههاي و نهادها
و افزوده ارزش چرخه اين در. مييابد گسترش و توسعه موجود
جذب و فعاليت زمينههاي ميشود ، حاصل جامعه در مازاد
و عمومي منفعت به شخصي منفعت و ميشود فراهم كار نيروي
اصلي اولويت اگر مناسباتي چنين در. ميخورد پيوند ملي
و سياستگذاريها در ميتواند باشد اشتغال مساله دولت
هدايت سمتي به را خصوصي بخش فعاليتهاي برنامهريزيها
جذب به منجر كه زمينههايي در اقتصادي فعاليتهاي كه كند
باشد داشته نيز بيشتري سودآوري ميشود بيشتري كار نيروي
سادهترين. شود برخوردار بيشتري امكانات و تسهيلات از يا
يك مشكلي هر براي كه است اين مشكلات حل شيوه از تصور
منجر جديد دولتي نهاد. كنيم منصوب دولتي نهاد يا مامور
كه ميشود دولتي دستگاه در جديد انساني نيروي گسترش به
.است سوم برنامه قانون مقررات با مغاير
طور به پولي و مالي بازارهاي عملكرد كه شود توجه بايد
بهرهوري ارتقاي. ميگذارد تاثير كار بازار بر مستقيم
و دارد اشتغال وضعيت در تعيينكنندهاي نقش كار نيروي
اجراي براي را مناسبي منابع هزينهها كاستن با ميتواند
.كند فراهم توليدي مختلف طرحهاي
كه باشد آن معناي به بايد اشتغال مساله به دولت توجه
موانع شود ، اصلاح و بازبيني مرتب بهطور مقررات و قوانين
بخش سرمايهگذاري با ارتباط در اداري بروكراسي و قانوني
و تمركززدايي و يابد كاهش يا شود برداشته خصوصي
مورد نيز سوم برنامه درقانون كه منطقهاي برنامهريزي
مديران و مسوولان دست تا شود اعمال است گرفته قرار توجه
.باشد باز برنامهريزي و سياستگذاري براي منطقهاي
از مجموعهاي راهكارها اين ميشود ملاحظه كه همانطور
شوراهاي و ستادي نهادهاي خوشبختانه كه است ستادي اقدامات
ما كشور در دارند عهده به را سياستگذاري وظيفه كه مختلف
اداري جديد نهاد يك تشكيل اينشرايط در. نيست كم
شد برشمرده كه وسيعي محدوده در فعاليت زمينه نميتواند
بخش در انساني نيروي تورم به منجر فقط و كند فراهم را
.است توسعه سوم برنامه مقررات با مغاير كه ميشود دولتي
برنامهريزي با و دارد بالايي ظرفيتتوليدي اقتصادايران
بين ارتباط آن در كه هماهنگ و منسجم صحيح ، سياستگذاري و
اين ميتوان باشد شده روشن دقيق طور به يكديگر با بخشها
جذب زمينههاي و داد قرار استفاده مورد را عظيم پتانسيل
.كرد فراهم گذشته از بيش را كشور گسترش روبه فعال جمعيت
به تصدي اعمال جاي به دولت كه است اين فقط مساله
.بپردازد برنامهريزي و سياستگذاري
نمايشگاه برگزاري آستانه در
توسعه دستورالعمل :آزاد توانمنديهايمناطق
شد صادر كيش جزيره در فناورياطلاعات
به. شد ابلاغ الكترونيكي شهر به كيش تبديل دستورالعمل
و تخصصي متعدد جلسات برگزاري با و جمهوري رياست دستور
عالي شوراي همچون مراكزي نمايندگان حضور با كارشناسي
وزارت اطلاعرساني ، عالي شوراي كشور ، انفورماتيك
تهيه دستورالعمل اين متن ايران مخابرات شركت و بازرگاني
طباطبايي شهابالدين.شد ابلاغ ذيربط دستگاههاي به و
مطلب اين بيان با آزاد ، مناطق عالي شوراي دبير دفتر رئيس
مناطق عالي شوراي دبير درخواست پي در: گفت ما خبرنگار به
از آزاد
شهر به كيش تبديل طرح از حمايت براي جمهوري رياست
ضروري اقدامات دستورالعمل ايشان ، اعلام با الكترونيكي ،
و كيش آزاد منطقه در اطلاعات فناوري توسعه تحقق براي
ابلاغ ذيربط دستگاههاي به جمهوري رياست اول معاون توسط
.شد
و پست وزارت ابلاغيه ، اين مبناي بر: داشت اظهار وي
به(IP) مخابرات شبكه راهاندازي به موظف تلفن و تلگراف
و است شده كيش در اينترنت با ارتباطي خدمات ارائه منظور
ارائه گواهي صدور مرجع الكترونيكي شناسايي امكان برقراري
وزارت به منطقه اين در خصوصي و دولتي موسسات به خدمات
. است شده محول بازرگاني
سازمان و گمرك همچنين ابلاغيه اين طبق بر: داد ادامه وي
برقراري به نسبت شدهاند موظف كشتيراني و بنادر
كالا ترخيص و نقل و حمل امور انجام براي لازم ساختارهاي
بانكي عمليات برقراري. كنند اقدام مرتبط موارد ساير و
بانك عهده بر اعتباري كارت خدمات و فراگير ارزي و ريالي
.است شده گذاشته مركزي
مجازي ، خدمات اطلاعرساني ساختارهاي تشكيل پايان در وي
به محوله وظايف از را مشابه موارد ساير و آموزش تسهيلات
.كرد ذكر كيش آزاد مناطق سازمان
و صنعتي تشكلهاي دولت حمايتهاي حتيبدون
را كشور صنايع نوسازي توانايي معدني
دارند
را ديدگاهها بايد صنايع كردن روزآمد و نوسازي براي
مزيتهاي حفظ و ايجاد با كرد نسبي مزيتهاي متوجه
تخصص نوآوري ، كارآفريني ، ظرفيتهاي توسعه به متكي رقابتي
محيط از جهاني ، بازارهاي به دسترسي و تكنولوژي مهارت ، و
ايجاد معدن و صنعت خانههاي و تشكلها و آمده بهوجود
.گرفت بهره شده
صنايع وزارت معدني و صنعتي تشكلهاي دبير مظفريان ناصر
در گسترش به رو و مسلط روند كه سوال اين پاسخ در معادن و
چگونه بينالمللي جديد فضاي در را صنعتي توسعه جريان
استانها معدن و صنعت خانههاي و تشكلها نقش و ميبينيد
بايد چگونه ميان اين در
مواد و جديد تكنولوژيهاي پيدايش و ظهور با: گفت باشد ،
صنعتي توليدات در اوليه و خام مواد مصرف كاهش و پيشرفته
و سرمايهبر توليدي فنون و شيوهها بهكارگيري و
آن غالب وجه كه است شده ايجاد عمدهاي تحولات مهارتبر ،
بر مبتني- نازل نسبي مزيتهاي اهميت كاهش
صنعتي بخش يك ايجاد و- ارزان كار نيروي و طبيعي منابع
.است رقابتپذير و پويا
متوجه را ديدگاهها بايد وجود اين با: داد ادامه وي
ظرفيتهاي توسعه بر متكي رقابتي مزيتهاي ايجاد
دسترسي و تكنولوژي مهارت ، و تخصص نوآفريني ، كارآفريني ،
شيوههاي پيوسته ارتقاي بايد. نمود جهاني بازارهاي به
سيستمهاي استقرار و طراحي و كيفيت بهبود صنعتي ، توليد
را صنعتي توسعه جريان صنعتيدر توليدات انعطافپذير
.داد قرار مدنظر
در معادن و صنايع وزارت معدني و صنعتي تشكلهاي دبير
جريان گسترش در معدن و صنعت خانههاي اساسي نقش به ادامه
معدن و صنعت خانههاي: گفت و نمود اشاره صنعتي توسعه
صنايع انجمنهاي و معدني و صنعتي تشكلهاي و استانها
.كنند ايفا صنعت توسعه در مهمي سهم و نقش ميتوانند همگي
در آنها مشاورت از و كنيم باور را آنها بايد
بپذيريم.كنيم استفاده تصميمگيريها و تصميمسازيها
موانع بايد سو يك از صنايع نوسازي و بازسازي كه
تشكلهاي ديگر سوي از و دهد قرار هدف را آزادسازيها
اگر. آورد صنعت كردن روزآمد ميدان به را معدني و صنعتي
حتي تشكلها اين برداريم راه سر از را بازدارنده موانع
قادر خود جديد مالي منابع به نياز بدون و دولت كمك بدون
.كنند عملي را صنايع نوسازي بود خواهند
تفكرها نوسازي ديگرش مفهوم صنايع نوسازي: افزود مظفريان
انديشههاي در تغيير و راهبردي شيوههاي و تلقيها طرز و
اشتغالزايي كه بدانيم بايد. است تصميمگيران و مديريت
.است امكانپذير توليد موجود موانع رفع طريق از تنها
به بايد صادرات و توليد خالي ظرفيتهاي كردن پر براي
و توليد مديريت در مشاركتجويي نظام و كرده توجه تشكلها
.كرد برقرار را كشور صنايع
صنعتي توسعه به ورود براي كه موضوع اين به اشاره با وي
در بهويژه را عادلانه اقتصادي اجتماعي ، هدفهاي نبايد
بهبود و شغل ايجاد: داشت اظهار گرفت ناديده محروم مناطق
قرار برنامهريزيها اولويت در بايد مردم عموم معيشت
تصميمگيريها ، در تشكلها كردن سهيم و همكاري با. گيرد
ارتقاي توسعه ، برنامه در مديريت يكپارچگي ايجاد سبب
آن نتيجه كه ;شويم محصولات صادرات برنامه گسترش و كيفيت
.ميآورد بهوجود را صنعتي توسعه
مشاركت و گسترش من عقيده به: گفت پايان در مظفريان
كشور صنعتي توسعه برنامه تسريع باعث صنعتي تشكلهاي
بنابراين. ميكند عملي را برنامه اين اجراي و ميشود
را گام اولين مشترك ، نشستهاي براي برنامهريزي با بايد
همسويي و همدلي با و برداشت مطمئن توسعهاي به ورود براي
و معدني و صنفي تشكلهاي نقش مشترك برنامهريزي و
در را همگن صنايع انجمنهاي و معدن و صنعت خانههاي
.بود شاهد موثر بهطور كشور صنعتي توسعه راهبري
براي چين و آسيا شرق جنوب كشورهاي توافق
تجاري منطقهآزاد ايجاد
چين ، رهبران با نشستي در آسيا شرق جنوب كشورهاي رهبران
تجاري آزاد منطقه ايجاد براي برونئي در كرهجنوبي و ژاپن
.رسيدند توافق به چين با
دور چندين از بعد توافق اين فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
.آ (آسيا شرق جنوب اتحاديه رهبران ميان جداگانه مذاكره
بدست برونئي در كرهجنوبي و ژاپن چين ، رهبران با) آن.سه
.آمد
منطقه اين: گفت خبرنگاران به چين نخستوزير جي زورونگ
.ميشود ايجاد آينده سال تا 10 طي 5 تجاري آزاد
در را نفر ميليارد كه 8/1 منطقهاي چنين تشكيل با مالزي
از نگراني هم را مخالفت اين دليل و بود مخالف برميگيرد
ديدار از بعد اما. ميكرد عنوان چين اهميت افزايش
تشكيل با مخالفتي ،>آن.سه.آ <رهبران با چين نخستوزير
.نشد ابراز منطقهاي چنين
جهاني تجارت سازمان به ورود آستانه در چين حاليكه در
تجاري همكاري به زيادي تمايل آسيا شرق جنوب كشورهاي است ،
نشست اين ميزبان كه برونئي سلطاندارند پكن با اقتصادي و
آزاد منطقه يك تشكيل با مذاكرات ادامه به اشاره با بود
يك ايجاد: گفت ژاپن و كرهجنوبي حضور با وسيعتر تجاري
ميليارد دو از بيش كه آسيا شرق در قدرتمند تجاري بلوك
.است شجاعانه هدف يك شود شامل را نفر
را چين و آن.سه.آ ميان آزاد تجارت منطقه يك ايجاد وي
.خواند تاريخي و مهم توافقي
در انگليسي شركتهاي سرمايهگذاري افزايش
اندونزي
گاز و نفت بخش
گاز و نفت بخش در سرمايهگذاري انگليسي ، شركتهاي
.ميدهند افزايش را اندونزي
انگليس صنعت و انرژي وزير فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
سال در گفت ، خبر اين اعلام با اندونزي از ديدار از بعد
>تانگوه <گاز و نفت حوزه در پتروليوم بريتيش شركت آينده
.ميكند سرمايهگذاري دلار ميليارد سه> جايا ايريان <در
به بيشتري تمايل اكنون اندونزي مقامات گفت ، وي
از بخشها ديگر و گاز و نفت بخش در خارجي سرمايهگذاري
. ميدهند نشان دريا و كشاورزي جمله
براي جديد قانوني تصويب با گذشته ماه اندونزي پارلمان
داد پايان بخش اين در دولت ساله انحصار 30 به گاز و نفت
اين در خارجي شركتهاي سرمايهگذاري براي را زمينه و
.كرد فراهم حوزه
حقوق بردن بالا:گرفت تصميم چين دولت
اقتصادي رونق افزايش
براي دولت كارمندان
برخي در حتي و رشد كاهش با جهان اقتصاد حاليكه در
اقتصاد تقويت براي چين دولت روبهروست ، ركود با كشورها
كارمندان از نفر ميليونها حقوق كنوني شرايط در كشور اين
.است داده افزايش را خود
ماه(اكتبر ماه آغاز از فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
در دولت كارمندان ماهانه حقوق ميانگين به) گذشته ميلادي
.است شده اضافه) دلار چين 80يوان7/9
كارمندان ، حقوق افزايش با اميدوارند چين دولت مقامات
تقويت موجب هزينه افزايش اين و شده تقويت داخلي مصرف
.شود اقتصاد
از 1/8 و شده كند چين اقتصادي رشد اخير ، ماههاي در
در اقتصادي تحليلگران. است يافته كاهش درصد به 7 درصد
چين كشور.يابد كاهش بازهم رقم اين ميكنند پيشبيني چين
در يا و دولتي پستهاي در يا كه دارد كارمند ميليون 11
.هستند كار به مشغول كمونيست حزب با مرتبط سمتهاي
اعتبار ريال ميليارد اختصاص 23 با
تن لرستان 2500 استان در
ماهي برداشت
مييابد افزايش
به تكليفي تبصرههاي محل از اعتبار ريال ميليارد 23
.يافت اختصاص لرستان استان در آبزيپروري فعاليت توسعه
زمينه اين در لرستان استان شيلات مديركل شرفي رضا مهندس
و سال 79 بودجه از ريال ميليارد گذشته 15 سال در: گفت
اين. است شده هزينه آبزيپروري زمينه در متقاضي آورده
.مييابد افزايش ريال ميليارد به 20 جاري سال در رقم
توسعه و زيربنايي تاسيسات ايجاد جهت: افزود وي
به ريال ميليون چهارصد و ميليارد مبلغ 3 نيز آبزيپروري
.است يافته اختصاص فعاليت اين
ميليون شش جاري سال در: داشت اظهار لرستان شيلات مديركل
ماهي پرورش مزرعه در 155 بچهماهي قطعه هزار و 136
و شاليزار كشاورزي آب ذخيره استخرهاي آبي ، سرد گرمابي ،
شغل ايجاد 195 بر علاوه كه است شده رهاسازي آبي منابع
مزارع اين از كارشناسان ، پيشبيني به بنا استان ، در جديد
.شد خواهد برداشت ماهي تن 2545
تهرانهنوز مسكندر اجاره وضعيت از گزارشي
است؟ خوشنشيني اجارهنشيني ،
هم
اجارهنشيني ، : <ميگفت كه داشتند مثلي قديميترها
بعد اگر كرد ، مي اجاره خانهاي كس هر يعني>. خوشنشيني
از هراس بدون و راحت خيلي نميكرد ، رضايت احساس مدتي از
مكان نقل خانه آن از كرايه ، و پيش پول پرداخت در ناتواني
علايقش و سلايق با بيشتر كه ميرفت جايي به و ميكرد
.بود مطابق
كند ، اجاره خانهاي بخواهد كه كس هر روزها ، اين اما
پول پرداخت دغدغه ميكند خطور ذهنش به كه نكتهاي اولين
درآمد ميزان به توجه با كه است كلاني اجارههاي و پيش
از سنگيني حجم متوسط ، خانوادههاي ويژه به و خانوار
.ميكند تحميل آنها به را هزينه
وجود با ايران ، بزرگ شهرهاي در مسكن قيمت كه نكته اين
از بسياري ذهني دغدغه دارد ، صعودي سير همچنان بالا توليد
بانك اقتصادي آمار اداره دادههاي براساس. خانوادههاست
مسكوني ، واحد هزار براي 39 تهران در امسال بهار در مركزي ،
ساير در و مسكوني واحد هزار براي 32 بزرگ شهرهاي در
شده صادر ساخت پروانه مسكوني واحد هزار براي 27 شهرها
درصد ، ترتيب46 به بهار 78 ، به نسبت ميزان اين كه است
منهاي و درصد 36
.دارد رشد درصد 6/2
معتقدند ساختمان و مسكن امر كارشناسان برخي حساب اين با
تا بايد مسكن قيمت شهري ، ساز و ساخت ميزان رفتن بالا با
اين از مانع مختلف عوامل اما يابد ، كاهش معقولي حد
بودن بالا دلايل به گزارش اين نگاه حال هر به. كاهشاند
قيمت به نگاهي كردهايم تلاش بلكه نيست ، قيمتها
.باشيم داشته اجارهها
واحد يك اجاره براي جواني زوج مسكن آژانسهاي از يكي در
. <هستند گفتوگو و بحث حال در مربوطه مشاور با مسكوني
جوان مرد را اين>. بالاست قيمتها و محدود بودجهها
بنگاهي هر به گذشته هفته يك در: ميدهد ادامه و ميگويد
و 50 پيش پول ميليون يك (بودجه اين با نتوانستيم سرزديم ،
يا. كنيم پيدا مناسبي آپارتمان) اجاره تومان هزار
يا و گرفته قرار پرت بسيار محدودهاي در آپارتمان
.ندارد مناسبي امكانات
و بازار ركود به توجه با: ميگويد مسكن مشاور عبداللهي
كه خانوادهاي هر حاضر حال در خانوارها ، خريد قدرت كاهش
مسكن آژانسهاي به اجاره براي را آن دارد ، خالي واحد يك
پول به نسبت بيشتري اجاره ميدهد ترجيح و ميكند معرفي
هزينههاي از بخشي طريق اين از بتواند تا كند دريافت پيش
.دهد پوشش را خود
و مركزي مناطق در اجارهاي واحدهاي بيشتر او گفته به
واحدهاي تراكم نيز امر اين دليل. هستند پراكنده شهر شمال
شهر شمال در مداوم ساختوسازهاي و مركزي مناطق در مسكوني
.است
***
شمالي درمناطق مسكن آژانسهاي از ديگر يكي مشاور نعيمي ،
اطلاعاتي و ميدهد پاسخ راحت بسيار ما تصور برخلاف شهر ،
در: ميگويد. ميگذارد اختيارمان در داريم ، لازم كه را
و ميدهيم اجاره بالا متراژ با خانههاي بيشتر ما اينجا
يا هم مسكوني واحدهاي از دسته اين متقاضيان عمدتا
يا و هستند آنها كارمندان و خارجي سفارتخانههاي
.بزرگ شركتهاي صاحبان و بازاريها داخلي ، كارخانهدارهاي
پل محدوده در متري آپارتمان 135 واحد يك اجاره هزينه
به تومان هزار پرداخت 200 و پيش پول تومان ميليون رومي 5
.است ماهانه صورت
مسكوني واحد يك رومي پل از بالاتر كمي منطقهاي در اما
مستر ، اتاق كفسنگ ، يعني ويژه امكانات با متري 250
يا 30 كامل رهن تومان ميليون واحد ، 38 داخل انباري
.ميشود داده اجاره و رهن تومان هزار با 240 تومان ميليون
.دارد وجود هم اجاره از ديگري نوع محدودهها همين در
واحد يك هم نمونهاش. كلان اجاره و كمتر پيش پول يعني
آن 3 صاحب كه است كفپاركت و خواب اتاق سه با متري 220
طلب اجاره تومان هزار ماهانه 700 و پيش پول تومان ميليون
.ميكند
است معتقد شهر شمال آژانسهاي از يكي مسكن مشاور رحيمي ،
دليل و است آمده پايين اخير ماههاي در مسكن اجاره ميزان
او هم هنوز حال اين با اما است مسكن بازار ركود نيز آن
كلان قيمتهاي با واحدهايي آژانسها ، درديگر همكارانش و
.دارند اجاره براي
واحدهاي اجاره براي مناطق ، اين متقاضيان او گفته به
فصل در بيشتر مراجعهها اين اما ميكنند ، مراجعه هم كوچك
عموما 100 هم منطقه اين كممتراژ واحدهاي. است تابستان
.است متر يا 110
پاسخ در شهر مركزي مناطق در مسكن مشاوران از ديگر يكي
مسكن قيمت بودن بالا دليل به اشاره ضمن ما پرسشهاي به
آنكه دليل به شهر مركزي مناطق در: ميگويد مناطق اين در
نقاط از بسياري به دسترسي طرفي از و ميشوند محسوب تجاري
.بالاست اجارهخانه قيمت است ، آسان مناطق اين از شهر ،
پرداخت توان كه كساني چرا كه پرسش اين به پاسخ در او
واحد يك خريد به اقدام دارند ، را ميليوني اجارههاي
كار جريان در را پولشان چون: ميگويد نميكنند ، آپارتمان
نقدي سرمايه گذاشتن راكد به تمايلي و ميدهند قرار بازار
.ندارند خود
خيابان محدوده در متري سوئيت 33 يك اجاره منطقه اين در
پول تومان هزار ماهانه 30 و پيش پول تومان مطهري 4ميليون
آپارتمان 50 يك هم سهروردي خيابان محدوده در. ميخواهد
هزار ماهانه 100 و پيش پول تومان ميليون به 3 را متري
.ميدهند اجاره تومان
دشوارتر مناطق ، اين در مسكوني واحد كردن اجاره بنابراين
در آپارتمان جويندگان از يكي را اين است مناطق ديگر از
.ميگويد شهر مركزي مناطق
***
شهر پايين حدي تا و قديمي و سنتي مناطق از يكي اينجا
.نيست پايين همچندان مناطق اين در خانه اجاره هزينه. است
زوج به اجاره براي متري سوئيت 55 يك هم اينمنطقه در
هزار و 65 پيش پول تومان ميليون يك دانشجو ، يا جوان
. ميخواهد اجاره تومان
گذراندن به توجه با دانشجو يك اينكه احتساب با حال
به كار بازار در حضور براي توانايي عدم و تحصيل دوران
باشد ، داشته چنداني پسانداز نميتواند وقت تمام صورت
اقشار ، اين براي هم اجارهاي چنين كه گرفت نتيجه ميتوان
.است سنگين
پايين متراژهاي عمدتا شهر از نقطه اين مسكوني واحدهاي
افراد و دانشجويان يا و جوان زوجهاي براي شايد كه دارند
از بيشتر كه مناطق اين ديگر مشكل اما باشند مناسب مجرد
دراين خانهها صاحبان كه است اين است ، مشهود شهر شمال
مجرد افراد به را خود مسكوني واحدهاي حاضرند كمتر مناطق
اين و دهند اجاره هستند فرزند يك داراي كه زوجهايي يا و
.اجاره قيمت بر اضافه است ديگري معضل
***
...و فرجام نارمك ، تهرانپارس ، مثل تهران شرقي مناطق در
در. ندارد مركزي و شمالي مناطق با چنداني فرق اوضاع هم ،
طرفداران پايين متراژ با آپارتمانهاي هم مناطق اين
متري 2 آپارتمان 60 واحد يك حاضر حال در دارد بيشتري
حدود متوسط طور به تهرانپارس منطقه در تراس ، با خوابه
.ميشود داده كامل رهن تومان ميليون 5/5
ديوار روي كاغذي تكه هم تهرانپارس خيابانهاي از يكي در
ميليون به 5/3 را متري واحد 65 يك كه ميكند توجه جلب
.ميدهند اجاره تومان هزار ماهانه 20 پرداخت با تومان
نوساز متري آپارتمان 115 دستگاه يك مناطق همين در اما
وموردديگرينيز ميشود داده كامل رهن تومان ميليون 5/11
اجاره تومان هزار ماهانه 150 و پيش پول تومان ميليون 2
.ميخواهد
نكته
چيست؟ ساختاري تغييرات از منظور
كارشناسان سوي از كه متعددي اظهارنظرهاي ميان در
با ميشود ، بيان اقتصادي مشكلات حل راه مورد در اقتصادي
در را مشكلات حل راه كه ميشويم مواجه وفور به مساله اين
آنها منظور كنند مشخص بيآنكه ميدانند ، ساختاري تغييرات
.چيست ساختار تغيير از
يك پيوستگي هم به طرز كردن مشخص براي ساختار واژه
و اجزا از مجموعهاي نظم بيانگر و ميرود كار به مجموعه
كليتي و گرفتهاند قرار هم كنار نحوي به كه است نيروهايي
اقتصادي ساختار اصطلاح ميدهند تشكيل را ويژه
اجزاي بين دروني روابط و مناسبات نشاندهنده نيز
كارشناسان ديدهايم بعضا اما. است اقتصادي مجموعه يك
امنيت نظير مشكلاتي براي حل راه يك عنوان به اقتصادي
بودن پايين مالياتي ، نظام نبودن كارا اقتصادي ،
و تورم ميزان كردن كم جهانگردي ، ركود سرمايهگذاري ،
.كردهاند تاكيد ساختاري تغييرات بر ديگر ، مسائل بسياري
كه(بماند باقي پيشنهاد همين حد در حل راه ارائه اگر
يك كه است اين همانند) ميماند هم معمولا
كساني مثال ، عنوان به باشد شده موضوع باب در كليگويي
اقتصادي ، امنيت افزايش لازمه معتقدند كه
كه كنند مشخص دقيقا است بهتر ساختارهاست در تغيير
تغييراتي چه اقتصادي روابط شبكه و اجزا كدام
كدام در مالياتي ، نظام اصلاح باب در يا و بكند بايد
زيربخشهاي و بخشها و) سيستمها (سامانهها
چه مقررات و قوانين و سياستگذاريها اقتصادي ،
به تنها اگر اساس ، اين بر. گيرد صورت بايد دگرگونيهايي
شود ، اكتفا اقتصادي موانع رافع عنوان به ساختار تغيير ذكر
يك قاعدتا و ميشود افزوده مساله ابهامات بر
.نميشود محسوب علمي حل راه
دوحه نشست و جهاني تجارت رشد سقوط
نشان كرده منتشر جهاني تجارت سازمان اخيرا كه گزارشي
سالهاي طي جهاني تجارت در چشمگير رشد عليرغم ميدهد ،
داشت خواهد رشد درصد حداكثر 2 جهاني تجارت امسال گذشته ،
.ميشود هم كمتر رقم اين و
پيش ، ماه چند تا و بود معادل 12درصد سال 2000 در رقم اين
.بود شده پيشبيني درصد نيز 7 جاري سال براي
جهاني تجارت رشد كاهش: <مينويسد گزارشي در اكونوميست
>.است جهان در اقتصادي ركود مستقيم نتيجه
سرگيري از اهميت و ضرورت جهاني ، تجارت دورنماي شدن تيره
تجارت سازمان وزراي نشست در تجاري مذاكرات از جديدي دور
قطر اجلاس در شكست. ميكند پررنگتر را دوحه در جهاني
.بود خواهد جهان جانبه چند تجاري نظام به ضربهاي
اهميت بر آمريكا مركزي بانك رئيس> گرينسسپن آلن<
و كرده تاكيد جهاني تجارت مذاكرات جديد دور در پيشرفت
سطح ارتقاي براي قدرتمندي عامل شدن جهاني: است گفته
جديد دور در كه اختلافاتي: گفتهاست او. است مردم زندگي
مهمي موضوع از كوچكتر بسيار شود حل بايد تجاري مذاكرات
.است جهاني سطح در مسافرت و تجارت آزادي حفظ چون
و ماند ناموفق تلاش اين نوامبر 1999 در سياتل نشست در
شدن وخيم با موفقيت عدم اين اثرات. رفت دست از فرصت
.است شده روشنتر جهان اقتصاد وضعيت
در توافق به دستيابي باشد ، خوب جهان اقتصاد وضعيت وقتي
تجارت سازمان نشستهاي در شركتكننده كشور ميان 141
طولاني دوره يك پايان گذشته سال. ميشود آسانتر جهاني
توليد ميزان از سريعتر بسيار كه بود جهاني تجارت رشد از
كشورهاي چون بود چشمگير رشد اين. ميكرد طي صعودي سير
غرب و آفريقا از غير به. بودند سهيم آن در دنيا سراسر
را بازرگاني تجارت رشد گذشته سال دنيا نقاط ديگر اروپا ،
.كردند تجربه
اقتصاد نفت ، قيمت رفتن بالا و انرژي براي تقاضا افزايش
و شمالي آمريكاي و كرد تقويت را نفت توليدكننده كشورهاي
بهره تكنولوژيك تجهيزات براي تقاضا افزايش از هم آسيا
.بردند
سرآمد به آمريكا در اقتصادي كاميابي و رشد دوران ناگهان
را خود ميشد پيشبيني آنچه از بيش بسيار آن اثرات و
دولت اعضاي حتي و اقتصادي كارشناسان اكثر داد نشان
سر به اقتصادي ركود در كشور اين كه ميكنند تاييد آمريكا
.است زده دامن وضعيت اين به سپتامبر حملات 11 و برد مي
تجاري و اقتصادي مراكز سوي از منتشره آمار جديدترين
ماه در بادوام كالاهاي براي سفارش ميدهد ، نشان آمريكا
.است يافته كاهش درصد سپتامبر 5/8
شخصي كامپيوترهاي تجارت جهاني ، تجارت سازمان آمار طبق
نخستين اين است يافته كاهش گذشته سال به نسبت امسال
. ميافتد اتفاقي چنين كه است باري
موجب اين و يافته كاهش نيز كامپيوتري قطعات ديگر تجارت
درصد گذشته 43 ماه در 12 تايوان كل صادرات مثلا كه شده
ژاپن و روبهروست شديد ركود با اكنون سنگاپور. كند سقوط
واردات و صادرات كاهش با جاري سال دوم ماهه سه در
.است شده روبهرو
ادامه در جهاني تجارت دورنماي سپتامبر از 11 بعد تحولات
همهچيز. است برده فرو ابهام در را آينده سال و جاري سال
را ركود بتوانند سياستگذاران كه دارد بستگي اين به
مركزي بانك. نمايند احيا را اقتصادي رشد و كرده كنترل
.است داده كاهش را بهره نرخ بار جاري 9 سال در آمريكا
بار يك اروپا مركزي بانك اطلس ، اقيانوس سوي درآن اما
مقاومت بهره نرخ كاهش براي درخواستهايي برابر در ديگر
.است كرده
دنيا از نقطه هر در داخلي اقتصاد و تجارت ميان ارتباط
.است دوجانبه
ويژه به كشورها ، اقتصاد تجارت ، ميزان افزايش بدون
به اين كه نميشود خارج ركود از آمريكا چون كشورهايي
.دارد بستگي آزاد تجارت سيستم اجراي
دست از را شغلشان بسياري اقتصادي ركود نتيجه در وقتي
صنايع و شركتها از حفاظت براي سياسي رهبران ميدهند ،
ميشوند ، روبهرو فشار با خارجي رقابت مقابل در داخلي ،
صادركنندگان يا دهند قرار تجارت براي موانعي بايد يعني
از پايينتر قيمتي به را كالاها نمايند مجبور را خارجي
توافق كه است دليل همين به. رسانند فروش به توليد هزينه
در تجارت ، آزادسازي هدف با تجاري مذاكرات جديد دور سر بر
توافق اين به دستيابي بدون. دارد زيادي اهميت دوحه
.ديد خواهد ضربه جهاني تجارت سازمان
بايد اما ميشناسند را خطر اين كه ميگويند عضو كشورهاي
لازم توافق به نميتوانند چرا كه بگردند دليل دنبال به
.يابند دست مورد اين در
براي ثروتمند كشورهاي بيميلي از توسعه حال در كشورهاي
بازارهايشان به كشورها اين دستيابي امكان كردن فراهم
.نيستند خشنود
دور سرگيري از براي توافقشان مقابل در ميگويند آنها
.ميخواهند امتيازي چنين مذاكرات جديد
در توسعه حال در كشور از 130 بيش كه> گروه 77 <پيش چندي
هشدار چين با مشتركي بيانيه انتشار با دارند عضويت آن
كانون در را فقرا به كمك بايد ثروتمند كشورهاي كه دادند
.دهند قرار دوحه نشست كاري برنامه
بايد كه مواردي درباره توافق براي هم ثروتمند كشورهاي
مشكل خودشان ميان گيرد قرار مذاكرات جديد دور دستور در
موضوع سر بر اروپا اتحاديه كشورهاي ميان در. دارند
براي را خود بايد آمريكا و دارد وجود اختلاف كشاورزي
در موفقيت.كند آماده دامپينگ ضد موضوع درباره گفتوگو
به نسبت كنوني شرايط چون است دشوار بسيار دوحه نشست
وزراي هم اجلاس آن در اگرچه. است شده سختتر سياتل اجلاس
.يابند دست توافقي به نتوانستند جهاني تجارت سازمان
ديدگاه
كشور ارزي نظام ويژگيهاي
محسني رضا
.كرد مشخص زير ويژگيهاي با ميتوان را كشور ارزي نظام
شبه و دولتي بخش تصدي كه فعاليتهايي رشته از يكي-1
غيرمعقول موارد از بسياري در و زياد حد تا آن در دولتي
زيادي حد تا كه است خارجي بازرگاني بخش يافته ، گسترش
.است كشور ارزي نظام وضعيت به وابسته
تمهيدات ، تدابير ، از مجموعهاي به كشور ارزي نظام- 2
حول مجموعا كه ميشود اطلاق مقررات و سازماندهيها
ميشود هدفگيري خارجي تجاري مبادلات مالي مسائل حل محور
.ميگذارد جاي به كشور اقتصادي امور كليه بر مهمي اثرات و
ارز نرخ تغيير و تعيين ارزي ، نظام نقش عمدهترين
كشورهاي ساير پول با كشور پول ارزش بين رابطه كه ميباشد
نحوي به ميتوان را ارزي نظام.ميكند مشخص را جهان
مبناي بر ارز نرخ تعيينكننده يا كه كرد سازماندهي
سياستگذاري نظر از خنثي و خارج و داخل خريد قدرت برابري
و عرضهكنندگان فشار يا و حمايت با يا و باشد
حالت. نمايد دنبال را اقتصادي سياست نوعي تقاضاكنندگان ،
نظام را دوم حالت و ارز شناور نرخ با ارزي نظام را اول
.ميگويند تعديلپذير ثابت ارز نرخ با ارزي
ارزي نظام تحولات تاريخچه بررسي از حاصل گذشته تجربه- 3
نرخ ارزي نظام شدن برقرار كه ميدهد نشان ما كشور در
افزايش لحاظ به مجزا طور به ارزي شناور نظام و ارز ثابت
ميزان شدن كم نتيجه ودر واردات كاهش و غيرنفتي صادرات
بوده ناموفق خارجي استقراض و نفت صادرات به كشور وابستگي
.است
نرخ از گرفتن فاصله خاطر به كه ارز نرخ ثابت نظام- 4
و سهميهبندي محدوديت ، با) خريد قدرت برابري (ارز واقعي
مورد بود ، همراه ارز غيررسمي بازار آمدن وجود به
مشكلات رفع براي شبهدولتي و دولتي شركتهاي سوءاستفاده
بخش در ركود و بهرهوري كاهش به و گرفته قرار خود مقطعي
وابستگي ميزان بر مساله اين. انجاميد توليدكننده خصوصي
.است افزوده نفت صادرات به كشور اقتصاد
كشور ارزي منابع محدوديت خاطر به ارز شناور نرخ نظام- 5
روزافزون سوداگري با ارزي نظام مسوولان ضعيف عملكرد و
شناور ارز نرخ نظام. گرديد روبهرو اقتصاد غيررسمي بخش
افزايش را غيرنفتي صادرات توجهي قابل حد تا توانست اگرچه
به كاذب تقاضاي هجوم با شود ، واردات كاهش موجب و دهد
اقتصادي بحران به ارز ، نرخ سريع افزايش و ارز بازار
.انجاميد
حاضر شرايط در كه برميآيد چنين تجربي شواهد از
مبادلات از بخشي بر كه است آن ارزي ممكن نظام مناسبترين
اقشار از حمايت اساسي ، كالاهاي به مربوط كه خارجي
نظام است ، اقتصادي مشخص فعاليتهاي تشخيص يا و آسيبپذير
محدوديتهاي ايجاد و شديد كنترل با همراه ارز نرخ ثابت
و دولتي شركتهاي سوءاستفادههاي از ممانعت جهت قاطع
نيز خارجي تجارت بخشهاي ساير در. شود برقرار شبهدولتي
و عرضه نوسانات طريق از نرخ آن در كه ارز شناور نظام
مقررات بايد ضمنا. باشد حاكم ميشود ، تعيين تقاضا
همه كه كند تغيير نحوي به كشور واردات و صادرات
ارز ثابت نرخ بازار از خارج تقاضاكنندگان و عرضهكنندگان
)بورس بازار طريق از (خود قانوني مبادلات براي بتوانند
.شوند فعال اينبازار در
تدريج به داشت انتظار ميتوان كه است اينصورت در
شود حذف خارجي تجارت زمينه در قاچاق و سوداگرانه معاملات
خريد براي انگيزه كاهش و توليدكنندگان شدن تشويق با و
و زمينهها از كند پيدا فرصت كشور اقتصاد خارجي ، كالاهاي
ياد ارز بازار دو و نموده بهرهبرداري خود مناسب امكانات
.شوند ادغام هم در شده
|