هفته دوره نهمين برگزاري با همزمان
!نيست مشكل اصلا:اسلاميايران جمهوري كتاب
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
هفته دوره نهمين برگزاري با همزمان
!نيست مشكل اصلا:ايران اسلامي جمهوري كتاب
آموزشي نظام در دانشآموزان كتابخواني معضل به نگاهي
ايران
چاپ ژاپن ماينيجي روزنامه در آن نتايج كه خبري براساس
بهطور ماهانه ژاپن ، در دبستاني دانشآموزان است ، شده
پيش سال به نسبت كه ميخوانند كتاب جلد ميانگين2/6
كتابهاي خبر ، همين براساس.است شده بيشتر درصد دهم يك
و اند نشده محاسبه آمار اين در كاريكاتور و مجله درسي ،
دبستاني دانشآموزان بررسي ، همين طبق كه است درحالي اين
بررسي ، اين در.ميخوانند مجله جلد ماهانه 7/5 ژاپن ،
و رمانتيك اغلب ژاپن دبستاني دختران موردعلاقه كتابهاي
پسر ، دانشآموزان كه درحالي.احساساتاند برانگيزنده
.طنزآميزند كتابهاي خواندن به مايل بيشتر
تطبيقي مطالعات از بسياري مثل تحقيق ، اين نتايج خواندن
و كند نااميدي و ياس ايجاد اول وهله در است ممكن ديگر ،
ساير نيز و) ما دبستاني دانشآموزان چرا كه اين از
باعث نميخوانند ، كتاب اينقدر (عادي مردم و دانشآموزان
ولي.سردهيم تاسف فرياد و بخوريم غبطه ژاپنيها بر شود
حتي و اينچنيني آماري به رسيدن كه است اين مسئله واقعيت
آن به ميتوان بهراحتي و نيست مشكل اصلا آن ، از بالاتر
در را نكته چند كه آن بر مشروط يافت ، دست
:دهيم قرار مدنظر خود فرهنگي برنامهريزيهاي
بايد مدارس ، در كتابخواني فرهنگ ترويج براي (نخست
بهتر اجرايي قابليت كه درآورد اجرا مرحله به را طرحهايي
كتابخانه طرح نمونه بهعنوان.باشند داشته وكاملتري
تاكنون فرهنگي ، كارشناسان سوي از آن طرح عليرغم كه كلاسي
اين از يكي است ، درنيامده اجرا به مدارس در جدي شكلي به
مدارس بهويژه) مدرسه هر در طرح ، اين براساسطرحهاست
يك كلاسها ، از يك هر در عمومي ، كتابخانه جاي به (ابتدايي
و كلاس همان مخاطبان سني ويژگيهاي با اختصاصي كتابخانه
كتابدار" نقش در معلم و ميشود تشكيل دروس آموزشي محتواي
برعهده را دانشآموزان كتابخواني امر هدايت ،"راهنما
كوچك كمد يك به كلاسي ، كتابخانه تشكيل براي.ميگيرد
كه كتاب جلد دويست يا صد حداكثر گنجايش با چوبي يا فلزي
پيشبيني معلم كتابهاي دادن قرار براي نيز جايي آن در
كار شروع كتابها ، در تهيه برايداريم نياز باشد ، شده
محل از آنگاه و گرفت بهره دانشآموزان ياري از ميتوان
و آموزش وزارت كه اقداماتي و مدرسه فرهنگي بودجههاي
برپايي ايام و كتاب هفته در مرتبط نهادهاي ساير و پرورش
ميدهند ، انجام سال طي در نيز و كتاب بينالمللي نمايشگاه
سني گروه هر و كلاس هر با مرتبط كتابهايي و جست سود
ميان ، اين در.آورد فراهم كلاسي كتابخانههاي براي
راهنماي كتابهاي در كه كتابهايي فهرست از ميتوان همچنين
رشد ، نشريات معلمان ، ويژه آموزشي دورههاي معلم ،
براي ميشوند ، معرفي منابع ساير و آموزشي آئيننامههاي
.كرد استفاده كلاسي كتابخانه كتابهاي تكميل
بودن مناسب مسئله ، مهمترين و نخستين كتابها ، تهيه در
از بايد و است دانشآموزان تحصيلي پايه و سن با عناوين
گروه با غيرمرتبط نيز غيرجذابو حجيم ، كتابهاي قراردادن
اين به.كرد خودداري كلاسي كتابخانه در دانشآموزان سني
كلاس فراگيران مختص كه ميشود فراهم كتابخانهاي ترتيب
ميدهيم ، انجام كه برنامهريزيهايي با ميتوانيم و ماست
همه توسط سال طي در كتابها همه كه كنيم اتخاذ ترتيبي
زنگ اختصاص ميان اين در كه شود خوانده دانشآموزان
و گروهي فردي ، كتابخواني و هفتگي برنامه در كتابخواني
كوچك پژوهشهايي ارائه زنگ ، اين در معلم توسط قصهخواني
به كتابخانه در موجود كتابهاي محتواي از هدفدار و
براي فراگيران به كتاب دادن امانت نيز و دانشآموزان
برنامههايي ازجمله...و غيرآموزشي ساعات در آن مطالعه
در موجود كتابهاي همه خواندن براي ميتواند كه است
.درآيد اجرا به كلاسي كتابخانه
براساس ساله هر بايد كلاسي ، كتابخانه كتابهاي است بديهي
شده ، مطالعه كتابهاي به دانشآموزان علاقهمندي ميزان
خواندنيتر كتابهاي چاپ درسي ، كتابهاي محتواي تغيير
گرفته قرار بازبيني مورد ديگر ، نكته دهها و وجذابتر
.شود آنها جايگزين جديد وكتابهاي
گسترش ما مدارس در كتابخواني فرهنگ ميخواهيم اگر (دوم
با مرتبط سياستهايفرهنگي در تجديدنظر لزوم يابد ،
و دواير اكنون.است الزامي پرورش و آموزش وزارت در كتاب
كتاب امر متولي پرورش و آموزش وزارت در مختلفي كل ادارات
هنري ، و فرهنگي كل اداره به ميتوان ميان اين از كه هستند
دفتر پرورشي ، معاونت در تربيت منادي و تربيت موسسههاي
و پژوهش سازمان در مدرسه انتشارات و كمكآموزشي انتشارات
نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون آموزشي ، برنامهريزي
رغم به نهادها ، اين از يك هر.كرد اشاره ديگر بخش چند و
و آموزش بهنام مادر سازمان يك درون در همگي كه اين
كتاب درامر ويژهاي سياست از خود براي دارند ، قرار پرورش
منادي موسسه و پرورشي معاونت اگر مثلا.ميكنند پيروي
دفتر ميكنند ، چاپ مذهبي و تربيتي كتابهاي بيشتر تربيت ،
مجلات انتشار پي در بيشتر آموزشي كمك انتشارات
كانون و است مجموعهاي و سريال كتابهاي و كمكآموزشي
با.دارد را خود سياست هم نوجوانان و كودكان فكري پرورش
به هنري و فرهنگي كل اداره چربش ميرسد نظر به وجود ، اين
نيز و كتاب تجهيز ويژه بودجههاي داشتن اختيار در جهت
بودن حساب طرف همچنين و مدارس كتابداران سازماني كنترل
برنامهريزيهاي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت با
بقيه از بيشتر كتاب ، نمايشگاههاي و كتاب هفته به مربوط
كل ، اداره اين سياستهاي كه اينجاست جالب و باشد واحدها
پرورش ، و آموزش در كتاب با مرتبط بخشهاي بقيه به نسبت
متوليان از بسياري و محافظهكارانهتراست و تر بسته
تنها كه عقيدهاند براين وتربيت ، تعليم نهاد در فرهنگي
است كل اداره اين نانوشته و شده نوشته دستورالعملهاي
اجازه مدارس كتابخانههاي به كتابي چه ميكند تعيين كه
.شود جلوگيري كتابهايي چه ورود از يا و كند پيدا ورود
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كه كتابهايي ميگويند حتي
در "كتاب نمايشگاه هزار ده مدرسه ، دههزار" طرح چهارچوب
مجوز بودن دارا رغم به داده ، قرار پرورش و آموزش اختيار
كارشناسان بهوسيله ديگر بار ارشاد ، وزارت سوي از انتشار
.است شده مميزي هنري و فرهنگي كل اداره كتاب
برجستهاي ناشران از چرا نيست معلوم هنوز اين بر علاوه
و ميكنند فعاليت نوجوان كودكو ادبيات حوزه در كه
در كتابي ساختهاند ، منتشر هم معتبري كتابهاي
زمينه اين در آيا نميشود؟ يافت مدارس كتابخانههاي
است غلط ساله بيستوچند سنت يك يا شده صادر اي بخشنامه
اجازه مدارس مديران و پرورشي مربيان كتابداران ، به كه
دانشآموزان ، و معلمان سفارش به و خود تشخيص به نميدهد
آن به و شده بررسي ارشاد وزارت در بار يك كه را كتابي
قرار مدرسه كتابخانه درون در است ، شده داده انتشار مجوز
دهند؟
انجمن كودك ، كتاب شوراي تاييد مورد كتابهاي با چرا
سوي از كه كتابهايي نيز و نوجوان و كودك نويسندگان
قرار پذيرش مورد كشور فرهنگي نهادهاي و فرهيختگان
از طرف يك از نميگيرد؟ صورت مناسبي برخورد ميگيرد ،
از و ميكنيم صحبت كتابها نسخهاي هزار سه و كم شمارگان
در هزارمدرسه به130 مناسب كتابهاي معرفي ديگراز سوي
مدارس دهم يك اگر ميدانيد آياداريم واهمه كشور سراسر
ميدهد قرار تاييد مورد پرورش و آموزش كه را كتابي كشور ،
فروش كنند ، خريداري ميكند ، اعلام مدارس به را آن نام و
شد؟ خواهد آنها فعلي شمارگان برابر چهار درست كتابها اين
حوزه در نازل كتابهاي انتشار نامناسب ، فرهنگي سياستهاي
مناسب ، كتابهاي ناشران و داده رواج را درسي كمك آثار
هجمه دليل به دانشآموزي ، بالقوه بازار وجود عليرغم
پا و دست انزوا در حلمسائل ، و سوال نمونه كتابهاي
.ميزنند
در كتاب با مرتبط فرهنگي سياستهاي درباره بحث البته
دليل به كه دارد هم ديگري نكات پرورش ، و آموزش وزارت
كافي رفت ، اشاره كه درحدي ميرسد نظر به بودن ، گسترده
در كتاب مديريت كه است اين نكته اساسيترين ولي.باشد
توليد ، " عنوان تحت خاصي واحد در بايد پرورش و آموزش وزارت
از و شده متمركز "كتاب توزيع و انتخاب ، خريد
.شود خودداري تشتت و پراكندهكاري
كتابخواني فرهنگ ترويج در ميتواند كه ديگري نكته (سوم
شود ، تلقي مثبت عامل يك عنوان به دانشآموزان ميان در
نيز و آنها حجم درسي ، كتب تاليف چگونگي در تجديدنظر
.است دانشآموزان آموختههاي از ارزشيابي شيوههاي
پيچيده ، محتواي كه فعلي درسي كتابهاي با ميگويند عدهاي
دانشآموزان دادن سوق امكان دارند ، حجيمي و محور حافظه
اين سخن ميرسد نظر به.است دشواري كار كتابخواني به
خواندن از ناشي نفرت بين كه چرا.باشد درست كارشناسان
طراحي امتحان براي صرفا كه غيرجذاب درسي كتابهاي
كه لذتبخش و جذاب غيردرسي كتابهاي و شدهاند
دروني خواستههاي و علايق احساسات ، برانگيزاننده
بهراحتي كه دارد وجود شديدي تضاد هستند ، دانشآموزان
درسي كتابهاي حجم درباره.نيست حل قابل دانشآموزان براي
كه ارتباطي و آنها افزايش يا كاهش ضرورت ويا چگونگي و
باز درآينده دارد ، دانشآموزان كتابخواني با مسئله اين
.گفت خواهيم سخن هم
معلم به كتابخوان ، دانشآموز تربيت براي (چهارم
حاضر درحال متاسفانه كه داريم نياز كتابدوست و كتابخوان
براي نيز متعددي دلايل و است كم افراد قبيل اين تعداد
معتقدند فرهنگي كارشناسان.است دردسترس كاستي اين
رويكرد عدم براي دليل مهمترين معلمان ، اقتصادي دغدغههاي
معضل اين رفع راهحل و است كتابخواني و كتاب به فرهنگيان
سو ، اين به پيش سالها از.نيست فرهنگيان حقوق افزايش نيز
فرهنگيان خريد قدرت افزايش كه شده داده پيشنهاد همواره
اعطاي طريق از بلكه حقوق ، مستقيم افزايش طريق از نه
آنان پرسنلي احكام در تسهيلات اين ذكر و غيرنقدي تسهيلات
تسهيلات بخش در ميتوان كه مواردي از يكي.ميشود ميسر
مرتب و ادواري اعطاي گرفت ، درنظر فرهنگيان براي غيرنقدي
معلمي ، حرفه با ارتباط در خواندني و كمحجم كتابهاي
اين براي.است معلمان به..و خواندني روز ، موضوعات مسايل
صورت ، اين غير در.است لازم سترگ تلاشي و ملي عزمي كار ،
كيفيت و شده كاسته معلمان اطلاعات و دانش از روز به روز
خواهد نزولي روندي مدارس در ياددگيري -ياددهي فرآيند
ساختن كتابخوان.هستيم آن شاهد هماكنون كه چيزي داشت ،
دقيق ، برنامهريزي به فرهنگي هزار پنجاه و ميليون يك
كه دارد نياز متنوع برنامههايي و مناسب سازماندهي
جايگاه از ما ، پرورش و آموزش در حاضر درحال متاسفانه
.نيست برخوردار مناسبي
تاثير دانشآموزان شدن كتابگريز در كه ديگري نكته (پنجم
شعر ، از اعم معاصر ادبيات از نمونههايي دارد ، مستقيمي
منتشر درسي كتابهاي در كه است...و ادبي قطعه داستان ،
و ديدگاه به مربوط عمدتا نمونهها اين از برخي.شدهاند
و كليشهسازي دنبال به پايان ، در كه هستند خاصي گرايش
و دارند دانشآموزان بر مستقيم تاثيرگذاري بر سعي
را خالي و خشك اخلاقي پيام كه هستند آن دنبال به معمولا
دليل به نمونهها ، اين از برخيكنند منتقل فراگيران به
ايجاد خود براي آنها آفرينندگان كه خاصي محدوديت
بيبهره متفاوت هنري و كلامي جاذبههاي از كردهاند ،
.است نرفته بهكار هنرمندي كمترين آنها پيدايش در و بوده
احساس ميخوانند ، را نمونهها اين كه دانشآموزاني
كتابهاي در كه است چيزي همين معاصر ادبيات كه ميكنند
كتابهاي وجود از ما مدارس فراگيران.دارد وجود درسي
خود ، احوال و سن مناسب خواندني رمانهاي جذاب ، داستاني
را آنها چون و بيخبرند تاثيرگذار و زيبا بسيار اشعار
تحصيلي هدايت و نميبينند هم خود مدارس كتابخانههاي در
آنها مورد در مادران و پدران و مربيان ازسوي هم مناسبي
ميدانند دركتابگريزي را كار مناسبترين نميشود ، اعمال
درسي ، كتابهاي درتجديدنظر كه است نكتهاي اين و بس ، و
.شود توجه آن به پيش از بيش بايد
... (ششم
انتخاب گزارش اين براي كه را تيتري ميرسد نظر به
فكر ما كه هم شكلي آن به ،(!نيست مشكل اصلا) كردهايم
و برشمردهايم را نكته پنج جا ، اين تا.نيست ميكرديم ،
برطرف شايد و است مانده باقي نشده داده توضيح نكته دهها
اتفاقا برديم ، نام آنها از كه معضلاتي و مسايل ساختن
اساسي تغييرات تحقق اميد با صورت ، هر در.باشد هم مشكل
حوزه در بهينه تغييرات نيز و كشورمان پرورش و درآموزش
همين به را گزارش اين دانشآموزان ، كتابخواني و كتاب
.ميكنيم بسنده مقدار
مجدفر مرتضي
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
/ (اطلاعرساني و هنري فرهنگي ، علمي ، هفتهنامه دو) عكس *
نگاهي) تومان 300-آبان 1380 شماره 175 ، پانزدهم ، سال
:سردبير و مسئول مدير امتياز ، صاحب /(افغان به ديگر
-تلفن 8275744 /پستي 59514455 صندوق /لوئي امير مسعود
.8282251
رياست فناوري همكاريهاي دفتر بولتن) بيوتكنولوژي*
ششم ، سال شماره 60 ، /(بيوتكنولوژي مطالعات مركز -جمهوري
/مهبودي فريدون دكتر:سردبير و مسئول مدير /مهرماه 1380
الكترونيك پست /نمابر 4656983 /پستي 113513445 صندوق
.Bulletin @iranbiotech.com
-شماره 59 / (كشور بازنشستگي سازمان خبرنامه) ثمر*
.تلفن 8964094 /ثابت سيدعبدالحسين:مسئول مدير /آبان 1380
(خبري تحليلي ، فرهنگي ، اجتماعي ، ) اهواز روزان هفتهنامه *
:سردبير /پورمحمدي شمسي:مسئول مدير و امتياز صاحب /
فارسي ، سلمان خيابان اهواز ، :نشاني /هاشمي محمد سيدعيدي
شمارگان 6200 /تلفن 2220678 /فرهنگ و گندمي شهيد بين
.نسخه
و نقد و اطلاعرساني تخصصي ماهنامه) كليات ماه كتاب*
-مرداد 1380 شماره 8 ، چهارم ، سال شماره 44 ، /(كتاب بررسي
مدير /ايران كتاب خانه:امتياز صاحب /تومان قيمت 300
تلفن /نوري خواجه مينا:سردبير /جامعي مسجد احمد:مسئول
.پستي 31313145 صندوق /6415255
شماره /(كتاب بررسي و نقد تخصصي ماهنامه) هنر ماه كتاب *
صاحب /تومان 400-اريبهشت 1380 و فروردين -و 32 31
/جامعي مسجد احمد:مسئول مدير /ايران كتاب خانه:امتياز
پستي صندوق /تلفن 6414750 /نفر رضوان مرتضي:سردبير
.31313145
|