نميشود ثبت دفتري هيچ در كه آماري
باشد بايد آنچه هست ، آنچه قضايي معاضدت
نكرد حل را مشكل هم بارندگيها
همشهري يك جمعه
بهداشت و مشاوره كل مدير اسكندري دكتر
به جامعه از اعتياد:پرورش و آموزش وزارت
ميرود مدرسه
پاتوق
شوند نمي بيكار پرورشي معاونان
نميشود ثبت دفتري هيچ در كه آماري
جامعه در آزاري كودك پديده بررسي
به آزاري كودك موارد از درصد تنهايك مسئولان گفته طبق
كه است حالي در فقط اين و ميشود گزارش كشور قانوني پزشك
گيرد آشكارانجام صورت به آزاري كودك
شمس سارا
صورت بر مرد خشن و پهن دست كه آن از قبل فروريخت قلباش
دست تا بست را چشمهايش پسر.شود كوبيده پسر لطيف و نرم
مرد.را تحقير و كينه خشم ، از سنگين.نبيند را مرد سنگين
قبل نواخت پسر صورت بر سيلي با يكجا را عقدههايش تمام
درهم مرد عقدههاي سنگين بار زير پسر نحيف پيكر كه آن از
.شود شكسته
تا نواخت پسر صورت بر و كرد بلند را سنگيناش دست مرد
قصه وقتي بودم كه كوچكترآرام و شود سبك شايد
دلم روي عالم غمهاي تمام ميخواندم را اليورتويست
ديكنز چارلز داستان بدجنس پيرمرد شبها.ميشد تلمبار
هم به را خيالم و خواب خلوت و ميآمد خوابم به بياجازه
و كوچك قهرمان بود شده زمانها آن اليورتويست.ميريخت
شد كمرنگتر خيالم و خواب شدم كه بزرگتر.من بچگي غمگين
و شدم بزرگ من.بيشتر زندگيام تنهاي و غمگين قهرمانان و
.بچگي روياهاي تمام مثل بزرگ.بزرگتر زندگي غمهاي
اليورتويست ديگر شنيدم ، را آزاري كودك واژه كه بار اولين
پس و كوچه توي يا تنها و كوچك قهرماناننبود تنها
آرين مانند يا شده رها شهر وخيابانهاي كوچهها
در كوچولو جلال مانند يا بودند خوابيده خاك زيرخروارها
.داشتند قرار ويژه مراقبتهاي تحت بيمارستان آيسييو بخش
گفته طبقنميشود ثبت دفتري هيچ در كودكآزاري آمار
پزشك به آزاري كودك موارد از درصد يك تنها مسئولان
كودك كه است حالي در فقط اين و ميشود گزارش كشور قانوني
.گيرد انجام آشكار صورت به آزاري
كرد اعلام تهران شمال قانوني پزشكي رئيس امسال بهار در
مركز اين به مراجعين از نفر و 636 هزار گذشته 6 سال كه
درصد و بودند جرح و ضرب از ناشي مصدومين (درصد 49)
شخصي نزاع به مربوط شده ثبت جرح و ضرب موارد از عمدهاي
.دارد قرار كودكآزاري و همسرآزاري نيز آن از پس و بوده
شوراي مجلس درمان و بهداشت كميسيون رئيس "نوري عليرضا"
روز 100 هر بهزيستي سازمان كه است كرده عنوان نيز اسلامي
قوه به را آن كه دارد آزاري كودك درباره تلفن تا 150
.ميدهد ارجاع قضاييه
بينالمللي اجلاس يك حاشيه در جهاني و رسمي آمار تنها و
قرباني جهان سراسر در كه كودكاني شمار شده ، اعلام
يك ساله هر ميشوند يافته سازمان فحاشي و جنسي تروريسم
ديگر كه است مدتها پديده اين و مييابد افزايش ميليون
تجاري بهرهكشي و جنسي تروريسم.نميشود محدود آسيا به
گرفته فرا نيز را آمريكا و اروپا سراسر اكنون كودكان از
.است
متحد ملل عمومي مجمع توسط كه بشر حقوق جهاني اعلاميه در
و كودكان مسائل به ويژه توجه رسيد تصويب به سال 1946 در
براي سال 1959 در.گرفت قرار تاييد مورد آنان از مراقبت
حقوق جهاني اعلاميه" عنوان با ويژهاي سند بار اولين
اصول اگرچه.شد صادر متحد ملل سازمان توسط "كودكان
اوليه حقوق ميتوانست حدودي تا شده ياد اعلاميه دهگانه
و اخير دهههاي تحولات بروز با اما سازد ، مطرح را كودكان
در موارد ابعاد گسترش لزوم تازه مفاهيم و عقايد ظهور
اخير دهههاي در.يافت افزايش نيز كودك حقوق برگيرنده
نقاط از بسياري در كودكان حقوق نقض بر مبني زيادي شواهد
حقوق كنوانسيون سال 1990 در رو اين از.آمد دست به جهان
سپتامبر از و ارائه آن به الحاق جهت كشورها كليه به كودك
.پيوستند آن به جهان كشور و 187 شد لازمالاجرا 1990
.شد ملحق كنوانسيون اين به سال 1373 در نيز ايران كشور
:است قرار اين از كنوانسيون اين مهم نكات برجستهترين
توسعه و زندگي براي را كودك هر ذاتي حق عضو كشورهاي _
.بشناسند رسميت به
كسب و نام داشتن حق تولد از پس بلافاصله كودك هر _
.دارد تابعيت
تمام براي را شده گرفته نظر در حقوق عضو ، كشورهاي _
نظر هر از ميكنند زندگي آنها قضايي حوزه در كه كودكاني
.كرد خواهند تضمين
و اقتصادي بهرهبرداري برابر در بايد كودكان _
ميرود بهشمار آنها تحصيل براي موانعي كه اشتغالاتي
.گيرند قرار حمايت مورد
جلوگيري بايد ممكن نحو هر به كودكان فروش و خريد از _
مخدر مواد قاچاق در آنان از سوءاستفاده برابر در و شود
.آيد عمل به محافظت
و تنبيه درباره مطلبي هيچ ايران قانون كتاب در
نظارت امر اين بر مرجعي هيچ و است نشده نوشته كودكآزاري
و نيست عمومي حقوق جزو كودكآزاري متاسفانه.نميكند
بودن با تنها و كند دعوا اعلام نميتواند مدعيالعموم
.ميشوند بررسي كودكآزاري پروندههاي كه است خصوصي شاكي
كنوانسيون به ايران پيوستن از كه سال هفت گذشت از بعد
براي مشخصي قانون ما كه شده اعلام ميگذرد كودك حقوق
.نداريم كودكآزاري پديده با مبارزه
همكاري با كودكآزاري با مبارزه طرح كه شده اين بر قرار
كميسيون و كودكان حقوق از حمايت انجمن بهزيستي ، سازمان
پس و نوشته ماه سه ظرف طرح اين و شود تهيه مجلس بهداشت
هيات تقديم هستند موافق آن با كه نمايندگاني امضاي از
.شود رئيسهمجلس
موارد فقط گذشته سال دو در تنها كه است درحالي اين و
بيش شده منتشر روزنامهها در آن خبر كه كودكان آزارجنسي
يك آن از قسمتي تنها اخبار اين و است بوده مورد دهها از
.ميشوند ثبت قانوني پزشكي در كه است درصدي
است آشكار قانوني خلا
كنوانسيون طرف كشورهاي كودك حقوق كنوانسيون اصل 39 طبق
بهبود تسريع براي را لازم اقدامات تمام كه شدهاند متعهد
بيتوجهي ، قرباني كه كودكي اجتماعي سازش و روحي و جسمي
خشونتآميز ، اعمال ساير يا شكنجه سوءاستفاده ، استثمار ،
.آورند عمل به است بوده جنگ يا تحقيركننده و غيرانساني
كه مثبتي نكته كشورمان قانونگذاري محدوده در متاسفانه
طرف كشورهاي همچنيننميشود ملاحظه باشد ذكر قابل
تمام برابر در كودكان از كه ميشوند متقبل كنوانسيون
اين به.كنند حمايت جنسي استثمارهاي و سوءاستفاده اشكال
جانبه چند و دو ملي ، اقدامات خصوصا فوق كشورهاي منظور
:ميآورند عمل به زير موارد از جلوگيري جهت در را
گونه هر در درگيري براي كودكان كردن وادار يا تشويق
در كودكان از استثماري استفاده جنسي ، فعاليتهاي
استفاده جنسي ، غيرقانوني اعمال ساير يا فاحشهگري
.پرنوگرافيك مطالب و اعمال در كودكان از استثماري
سال 1372 در كه قانوني موجب به ايران در منظور اين به
بصري و سمعي آثار توزيع و تكثير توليد ، رسيد ، تصويب به
از استفاده.است كيفر مستوجب آن مرتكب و بوده جرم مستهجن
نوارهاي تكثير و فروش عرضه ، نمايش ، نگهداري ، براي صغار
موجب و بوده مشدده عوامل از مبتذل و مستهجن و غيرمجاز
.بود خواهد مجازات حداكثر اعمال
است نشده مدون قانوني كودكآزاري ، درباره هنوز متاسفانه
بهزيستي سازمان نوجوانان و كودكان امور مديركل فقط و
زمينه در كودكان از حمايت قانون كه است كرده اعلام كشور
اختيار در بررسي براي آن پيشنويس و تدوين آزاري كودك
ياور مددكار پليس" همچنين.است گرفته قرار حقوقدانان
رعايت و كودكان اذيت و آزار از جلوگيري براي "كودكان
.ميشود تشكيل زودي به آنان حقوق
ارتباط در كه بود قانونياي و حقوقي كارهاي تمام اين و
.است شده انجام ايران كشور در كودكآزاري با
ميماند كودكان براي آنچه
و تربيت و تعليم مسئولان كه مهمي مسائل از يكي امروزه
درگيرند آن با اجتماعي و قانوني پزشكي اطفال ، متخصصان
يا والدين توسط كودكان جنسي رواني فيزيكي ، آزار مسئله
عهدهدار را او مسئوليت كه بالغي افراد) اوليا ساير
.است (هستند
دسته سه به كودكآزاري ميكنند عنوان كارشناسان آنچه
جنسي ، كودكآزاري جسماني ، كودكآزاري:ميشود تقسيم
.كودكان به بيتوجهي
گفته كودكاني باليني حالت به آزاري كودك كلي بهطور
و شتم و ضرب مورد متعدد دفعات به يا بار يك كه ميشود
عهده به را آنها مسئوليت كه بالغي افراد شكنجه و آزار
قرار رضاعي ، والدين و قيم مادر ، و پدر مثلا دارند ،
از محروميت جسماني ، آزار بر علاوه سندرم ، اين در.گيرند
محروميت و سرپناه و مراقبت و توجه نبود پوشاك ، و خوراك
.است مطرح نيز عمده بهطور عاطفه و محبت از
به زمين ، مشرق در اما است جهاني مسئله يك آزاري كودك
الهي هديه كودك كه اين به اعتقاد و مذهبي باورهاي دليل
تمام در سندرم اين در.ميشود ديده كمتر نسبتا است
هر در و اقتصادي و اجتماعي سطوح و نژادي سني ، گروههاي
و ناخواسته كودكان.ميشود ديده پسر و دختر جنس دو
ذهني عقبافتادگي ويژه به ناهنجاري داراي نارس ، نامشروع ،
غيرطبيعي را آنها والدين كه طبيعي كودكان بدني ، نقايص و
.هستند كودكآزاري خطر معرض در بيشتر ميدانند ،
دوران كه والديني ناشي ، پدران و مادران جوان ، والدين
كار ، محيط در درگير والدين نداشتهاند ، خوبي كودكي
دارند ، برعهده را فرزند سرپرستي تنهايي به كه والديني
كوچك ، مسكنهاي داراي فقير ، پرمشكل ، شلوغ ، خانوادههاي
يا معتاد پايين ، هوشي ضريب اجتماع ، و اقوام از شده طرد
از نيز ميكنند زندگي نامشروع كه خانوادهاي و الكلي
.هستند كودكآزاري براي مستعد خانوادههاي و والدين جمله
جنسي سوءاستفاده قربانيان اوقات ، بيشتر در متاسفانه
به ميشوند جبرانناپذيري گاه روانشناختي ضايعات دچار
و سوءاستفادهكننده نقش قرباني ، خود كه گونهاي
پيدا زمان طي در را جنسي سوءاستفاده به اقدامكننده
افراد زندگي در جنسي سوءاستفاده چرخه شكل بدين و ميكند
در نيز را جامعه و پيرامون محيط و يافته استمرار قرباني
.ميدهد قرار خطر معرض
نشانههايي و علايم با همراه كودكان از جنسي سوءاستفاده
علل از ناشي يا و بوده نامشخص آنها از برخي كه است
مورد مشكوك موارد احتياط با بايد رو اين از.است ديگري
.گيرند قرار بررسي
اضطراب سطوح ميزان بررسي منظور به تحقيقي دهه 70 اوايل
جنسي سوءاستفاده مورد كه دانشآموزاني در نفس حرمت و
محرمانه دليل به تحقيق اينگرفت انجام بودند گرفته قرار
به محقق از حقوقي حمايت عدم و قربانيان حقوق حفظ و بودن
واقعيت اين بر حاصل نتايج.پذيرفت صورت غيرمستقيم صورت
مفرط ، اضطراب از بررسي مورد قربانيان كه بود استوار
و روانتني اختلالات پايين ، نفس حرمت اجتنابي ، اختلالات
پيشرفت نگراني ، تحريكپذيري ، تمركز ، عدم رواننژندي ،
خجالت ، احساس انزواطلبي ، و گوشهگيري ضعيف ، تحصيلي
در اختلالات اين.ميبرند رنج افسردگي و درماندگي
.ميخورد چشم به آنان روانشناختي و فرد آشكار رفتارهاي
يدك خود با عمر آخر تا را مشكلات اين كساني متاسفانه
حتي و ندارند خود حقوق از اطلاعي كمترين كه ميكشند
تعمد و كرده امضا را كنوانسيونهايي پاي كساني نميدانند
.كنند خودداري آنان حقوق تضييع از كه كردهاند
باشد بايد آنچه هست ، آنچه قضايي معاضدت
قنبرپور سينا
راههاي از يكي ميتواند "مدني مستقل نهادهاي" تقويت
آن در كه جامعهاي.باشد "مدني جامعه" برقراري در تسهيل
خود امور ميتوانند آن اعضاء و دارد اصالت "مردمسالاري"
.كنند اداره خود را
اين از يكي كه "دادگستري وكلاي كانون" ميان اين در
ماده 187 در تجديدنظر درگير سخت روزها اين است ، نهادها
نماينده بين جنجال باعث كه موضوعي.است توسعه سوم برنامه
ديگر سوي از و شد مركز وكلاي كانون رئيس و قضاييه قوه
يكي مجلس ، در ماده اين مدافع عنوان به نيز دادگستري وزير
دادگستري وكيلان حقالوكاله گراني را آن طرح دلايل از
هزار زير 5 ما وكلاي تعداد حاضر حال در":گفت و دانست
و هزار يك و وكيل آنها نفر دويست و هزار كه 3 است نفر
قدري به وكالت بازار نتيجه در و هستند كارآموز نفر 678
ضمن نيستند ، وكيل گرفتن به قادر معمولي افراد كه است داغ
آوردهاند روي وكالت كار به كه قضاتي از نفر دهها كه اين
درآمد توانستهاند ماه يك مدت ظرف كه گفتهاند بنده به
".باشند داشته را سال 30
از 2 متشكل كميسيوني را حقالوكاله تعرفههاي گرچه
تعيين وكلا كانون از نماينده يك و قضاييه قوه نماينده
براي دادگستري وزير گفتههاي بررسي از فارغ و ميكنند
حتي كه باشيم داشته توجه بايد آن سقم و صحت به دستيابي
فرهنگ ما مردم هم بها بدون حقوقي مشاورههاي وجود با
اين شايد و ندارند را حقوقي مشاور و وكيل از بهرهگيري
.بروند وكلا سراغ تنگناها در فقط تا شده سبب عامل
تصويب سال 1356 در كه قانوني برخلاف كه است حالي در اين
آنها مجازات كه جرائمي در تنها شد الزامي وكالت و شده
خود متهم چنانچه است "ابد حبس و رجم اعدام ، نفس ، قصاص"
است ، الزامي او براي تسخيري وكيل تعيين نكند معرفي وكيلي
و عمومي دادگاههاي آييندادرسي ماده 186 به بنا گرچه
تقاضاي دادگاه از ميتواند متهم هر كيفري امور در انقلاب
انتخاب توانايي متهم دهد تشخيص دادگاه چنانچه و كند وكيل
نزديكترين يا قضايي حوزه آن وكلاي بين از ندارد وكيل
هم باز اما كرد خواهد تعيين متهم براي وكيلي مجاور حوزه
.است حداقل در وكيل از بهرهگيري
كانون از بخشي عملكرد كنار در را قانوني ماده اين اگر
مردم رغبت و ميل عدم اين كه ديد خواهيم دهيم قرار وكلا
بحث در موجود دلايل ديگر از برجستهتر كه است وكالت به
.ماند خواهد جا به سوم توسعه برنامه ماده 187 طرح
خود نظامنامه و اساسنامه اساس بر دادگستري كانونوكلاي
معين فرهنگ در."معاضدت" نام به است دايرهاي داراي
ياري يكديگر به" معني به لغت در كه آمده معاضدت درباره
هر از قبل بنابراين.است "رساندن ياري و كردن كمك كردن ،
اين در كانون كه ميكند بيان چنين لغت معناي تعريفي
است ، مشغول حقوقي رساندن ياري و كردن كمك به خود دايره
چگونه؟ اما
خصوص اين در مركز وكلاي كانون رئيس نايب "مستوفي"
حقوقي امور براي كانون در قضايي معاضدت اداره":ميگويد
در هستند وكيل به حقالوكاله پرداخت از عاجز افراد كه
براي معاضدتي وكيل كانون بررسي از پس و شده گرفته نظر
".ميكند تعيين نيازمند فرد
وكلا كانون مديره هيات عضو اين گفته به بنابراين
بر علاوه دادگستري وكلاي كه گرفت نتيجه چنين ميتوان
به بايد ميدهند انجام خود خصوصي دفتر در كه وكالتهايي
صورت در و بدهند حقوقي مشاوره مردم به نيز رايگان طور
.شوند آنها وكيل لزوم
عمل چگونه "معاضدتي وكيل" كه است مطرح پرسش اين اما
امكان عدم بيان با كس هر آيا دارد؟ خصوصياتي چه و ميكند
هوشنگ" گيرد؟ بهره معاضدتي وكيل از ميتواند مالي
بيان با مركز وكلاي كانون معاضدت اداره رئيس "فاريابي
كه دارد "معاضدت" نام به ادارهاي كانون هر كه مطلب اين
مشغولند مردم به رايگان مشاوره كار به وكلا آن در
اختيار مالي توانايي كه اشخاصي براي جا اين در":ميگويد
اين براي البته.ميشود داده حقوقي مشاوره ندارند وكيل
ميدادند ، ارائه گواهي بايد ندارند مالي توانايي كه موضوع
اخذ براي است ممكن ناتوان شخص كه اين به توجه با اما
مضيقه دچار...يا امداد كميته يا محل كلانتري از گواهي
عدم يا تمكين تشخيص داد صورت كانون كه هماهنگي با شود
به كه معاضدتي وكيل عهده به كننده مراجعه فرد مالي تمكين
".شد گذاشته ميدهد مشاوره وي
با كند مراجعه حقوقي مشورت براي كه كسي هر ترتيب بدين
"فاريابي".ميشود حقوقي گويي و گفت وارد معاضدتي وكيل
معاضدت اداره در معاضدتي وكلاي":گفت موضوع اين تشريح در
گفتوگوهاي در وكلا اين.هستند كنندگان مراجعه پذيراي
تشخيص ميتوانند حقوقي مشاوره ضمن مراجعهكنندگان با خود
دارد حقالوكاله پرداخت براي خوبي مالي وضع فرد كه دهند
نياز صورت در مشاوره ارائه ضمن صورت اين در.خير يا
معاضدتي وكيل امورش پيگيري براي وكيل به كننده مراجعه
اداره در ميتواند كسي هر آيا اما ".ميگردد تعيين
است موضوعي اين دهد؟ مشاوره مردم به كانون قضايي معاضدت
كه چرا ببرد ، سوال زير را حقوقي كار كيفيت ميتواند كه
عدم دليل به دادگاهها به خود مراجعات از بسياري در مردم
به دادگاهها وقت گرفتن ضمن درستي ، به حقوقي دعوي طرح
.ميرسند كمتر هم خود خواسته
توسط مردم دادخواستهاي از بسياري ميدانيد كه طور همان
و ميشود تنظيم و تهيه دادگاهها مقابل نويسهاي عريضه
درست فهم عدم و دادرسي در زمان اتلاف باعث ميتواند همين
.شود مشكل
سوي از كه وكلايي":ميدهد پاسخ خصوص اين در فاريابي
ساله همه كنند فعاليت بخش اين در تا ميشوند تعيين كانون
لااقل 10 كه ميگيرد صورت وكلايي ميان از چرخشي طور به
اين در روزانه وكلا اين.باشند داشته كار سابقه سال
به دارد مالي توانايي شخص كه اين در تحقيق بدون اداره
روز 6 هر ترتيب بدين.ميكنند رسيدگي آنها حقوقي مشكلات
اداره در هستند زن نيز آنها از تعدادي كه وكيل تا 10
".هستند كار به مشغول معاضدت
امسال شهريور در كنندگان مراجعه آمار فرمهاي به نگاهي
اداره به مراجعه با ماه اين در نفر كه 909 ميدهد نشان
مراجعه ميانگين.داشتهاند دريافت حقوقي مشاوره معاضدت
با تعداد اين از كه بوده مورد روزانه 38 بخش اين به مردم
وكيل نيازمند كننده مراجعه براي 27 پرونده تشكيل 27
.است شده تعيين معاضدتي
ديد خواهيم شويم حاضر دادگاهها در بار يك تنها اگر اما
اين و است روز در تعداد اين از بيش آنجا به مراجعه كه
.است ناچيز آن مقابل در آمار
مشكل دچار كه است دسترسي قابل افرادي براي وضع اين
افرادي تكليف.دارند حقوقي معضلي تنها و نشدهاند كيفري
ميشود؟ چه هستند حقوقي مشاوره نيازمند و زنداناند در كه
اينباره در وكلا كانون معاضدت اداره رئيس فاريابي
ميتوانند دادگاهها كه تسخيري وكلاي فهرست":ميگويد
كنند اختيار و معرفي وي به متهم نياز صورت در را آنها
".ميشود ارايه قضايي مجتمعهاي به سال هر ابتداي
آئين ماده 186 همان به بنا موظفاند دادگاهها قضات
كنند معرفي زندان در متهم براي تسخيري وكيل كيفري دادرسي
.شد نخواهد موكل متوجه هم هزينهاي كه
توضيح اينباره در مركز دادگستري وكلاي كانون رئيس نائب
خود تاسيس تازه شعب تعداد قضاييه قوه ساله همه كه ميدهد
با و آمار بنابراين.ميكند اعلام شعب ديگر همراه به را
كارآموز و 4 وكيل دادگاه 2 هر براي كه قانوني به توجه
و انتخاب را قضايي حوزه آن تسخيري وكلاي است ، كرده تعيين
.ميكنيم معرفي قضاييه قوه به
داشته كيفري مشكل كه متهمي هر":افزود ادامه در مستوفي
با است قادر قاضي باشد نداشته هم وكيل اختيار توان و
تسخيري وكيل او براي دارد اختيار در كه فهرستي به توجه
خود موكل امور پيگير وجه اخذ بدون نيز وكيل آن و برگزيند
".شود
حوزههاي همه در تسخيري وكلاي از استفاده كه حالي در
كانون تنها 7 وجود دليل به است امكانپذير كشور قضايي
امكانپذير ايران سراسر براي قضايي معاضدت كشور در وكلا
.نيست
آن در كه قضايي مركز هر در كه قانون اين به توجه با
"كانون" ميتوان باشند كار حال در سابقه با وكيل حداقل 60
براي مدني نهادي داراي مستقيم طور به و كرده تاسيس
نهاد اين نبود با ترتيب بدين.شد مردم حقوقي امور تعقيب
مشاوره از ايرانيان عموم استفاده امكان كشور استان در 20
گيلان ، مازندران ، تهران ، تنهاندارد امكان رايگان
وكلا كانون داراي فارس و اصفهان شرقي ، آذربايجان خراسان ،
.است امكانپذير هم قضايي معاضدت آن در كه هستند
اداره به مردم مراجعه آمار يادآوري هم باز حال اين با
مشاوره از بهرهبرداري نقصان از حاكي مركز كانون معاضدت
اين مقر كه اين به توجه با.است رايگان وكالت و
بسياري عده شايد و است مستقر كانون در رايگان ياريرساني
.باشند نداشته را محل آن به خود رساندن توانايي حتي
از خبر اينباره در مركز وكلاي كانون مديرداخلي "فرزان"
با":گفت و داد قضايي مجتمعهاي در قضايي معاضدت گسترش
روساي و قضاييه قوه از مركز وكلاي كانون رئيس درخواست
را محلي خانواده قضايي مجتمع رئيس تنها قضايي مجتمعهاي
".است داده قرار كانون اختيار در رايگان مشاوره براي
مجتمع در معاضدتي زن وكيل يك حضور با روزانه ترتيب بدين
دچار كه خانوادههايي براي قضايي معاضدت خانواده قضايي
ديگر سوي از.شد خواهد امكانپذير شدهاند حقوقي مشكل
شهرداري كه داد درخواستي از خبر مركز وكلاي كانون رئيس
قضايي معاضدت تا دهد قرار كانون اختيار در فضايي تهران
حد در كار اين هنوز اما يابد ، گسترش شهر جاي همه در
.است باقي نامهنگاري
حقالوكاله اگر حتي كه دريافت ميتوان تفاسير اين با
به دادن بال و پر با است كرده سخت را حقوقي مشاوره گران ،
دسترس در را رايگان مشاوره ميتوان كانون معاضدت اداره
.داد قرار عموم و نيازمندان
باشند داشته بيشتري وكلاي قضايي مراكز اگر ديگر سوي از
بالطبع و كرده تاسيس "كانون" ميتوانند مركز هر وكلاي
.باشند داشته قضايي معاضدت
خصوص در مركز وكلاي كانون مديره هيات عضو "تمدن" دكتر
است سال ما 50":ميگويد كانون فعاليت از بخش اين قدمت
قانون خلاف اين و دادهايم قضايي معاضدت مردم به كه
دخالت سلب در ساله تجربهاي 50 وجود با كه است اساسي
".كنيم دخالت آن در اينك آزاد حرفهاي در ديگر قواي
بحث كه زمانهاي در كرد نتيجهگيري ميتوان بنابراين
بايد است مطرح مدني نهادهاي افزون كارگيري به و تقويت
با و يابد سوق آنها تقويت سمت به ما عمومي تلاش و فعاليت
به را نهاد آن قوت و ضعف نقاط موجوديتها ، و نواقص بررسي
آن ، از صحيح بهرهبرداري و جامعه اعتلاي جهت در آورده دست
.كرد احيا را مدني نهاد
حقوق استاد "كشاورز بهمن" دكتر سخن است لازم جا اين در
اين" كه شويم يادآور را دادگستري برجسته وكيل و دانشگاه
هم به را سالهاي و 90 مستقل مجموعه كه است غيرمنطقي
".كنيم دولتي را آن بخواهيم كه اين براي بريزيم
نكرد حل را مشكل هم بارندگيها
دارد ادامه هم ديگر سال يك تا آب نوبتبندي
نوبتبندي با صرفا شهروندان توسط آب مصرف كاهش
نيازمند شرب آب صحيح مصرف براي و نبوده امكانپذير
هستيم آب مصرف كردن بهينه جهت وسايلي ابزارو
موجود نهتنهامنابع شبانهروزي يك مدت كوتاه بارندگيهاي
دنبال رابه آب مصرف ميزان افزايش بلكه نميكند ترميم را
دارد
آبي منابع روي تاثيري هيچ گذشته آبانماه بارندگيهاي
.است نداشته تهران شهر
در بارندگي ميزان كه اين وجود با ما خبرنگار گزارش به
بود برخوردار بهتري وضعيت از گذشته سال به نسبت آبان ماه
بسيار گذشته سال به نسبت مهرماه در نزولات ميزان اما
.است داشته كاهش
و رسيده متر ده به كرج سد آب ميزان موجود اطلاعات بنابر
.است مانده باقي بلااستفاده همچنان نيز لتيان سد
با تهران استان فاضلاب و آب عمومي روابط مدير رفيعي
بارندگيها ، افزايش با است اميدوار كه مطلب اين بر تاكيد
;كرد تصريح باشد تهرانيها انتظار در بهتري وضعيت
در جزئي بسيار درصد تا توانسته تهران در آب نوبتبندي
.باشد داشته نقش آب مصرف كاهش
آب درصدي كاهش 15 براي ما پيشبيني وجود با:افزود وي
آب مصرف در اندكي بسيار درصد فقط نوبتبندي طريق از
.است شده صرفهجويي
و نزولات بهبود عدم درصورت كه مطلب اين اعلام با وي
خواهد ادامه نيز آينده سال تا نوبتبندي اين باران بارش
مشاهده با همچنان ما شهروندان متاسفانه:كرد تاكيد داشت
.ميدهند افزايش را آب مصرف ميزان باران بارش
اخير ماه يك بارندگيهاي كه مطلب اين به اشاره با رفيعي
ديگر ماه يك براي را موجود آب منابع تا توانسته فقط
شبانهروزي يك مدت كوتاه بارندگيهاي:افزود كند جوابگو
ميزان افزايش بلكه نميكند ترميم را موجود منابع نهتنها
را ديگري مشكلات خود اين كه دارد دنبال به را آب مصرف
.ميشود باعث
با صرفا شهروندان توسط آب مصرف كاهش ميرسد نظر به
شرب آب صحيح مصرف براي و نبوده امكانپذير نوبتبندي
.هستيم آب مصرف كردن بهينه جهت وسايلي و ابزار نيازمند
حاضر حال در كه مطلب اين بر تاكيد با رفيعي
كنوني جايگزين ميتواند و شده تهيه آب مصرف لوازمكاهنده
آب بهينه مصرف به دستيابي ;كرد تصريح شود آب سرشيرهاي
معادن ، و صنايع وزارت ميان بخشي بين همكاري يك نيازمند
و ارگانها ساير و پرورش و آموزش استاندارد ، موسسه
.نميشود محقق تنهايي به امر اين و است دولتي سازمانهاي
پرمصرفترين عنوان به همچنان دولتي ارگانهاي كه آنجا از
استفاده با ميتوان ميرسد نظر به هستند مطرح آب مشتركان
آب مصرف ميزان آب ، كاهشدهنده ابزار و موجود تكنولوژي از
.بخشيد بهبود و كرده كنترل سازمانها اين در را
عدم درباره تهران استان فاضلاب و آب عمومي روابط مدير
:كرد تاكيد آب نوبتبندي از توجه قابل نتايج به دستيابي
از مشتركين استفاده عدم و مصرف فرهنگ به امر اين
.ميگردد باز آب كاهنده جديد ابزارهاي
هر سهم از جهان سراسر در كه مطلب اين بر تاكيد ضمن وي
;كرد تصريح است شده كاسته آب به دسترسي ميزان در فرد
يك تا فقط هوايي و آب شرايط و نزولات بهبود عدم درصورت
.بود خواهد تهرانيان پاسخگو آبي منابع ديگر ماه
مناطق در آب نوبتبندي كه نكته اين به اشاره با رفيعي
و تاسيسات به را جبرانناپذيري صدمات تهران مختلف
كاركنان كار مسئله همين و ميكند وارد آب موجود شبكههاي
ميزان درباره است ، داده افزايش را فاضلاب و آب شركت
شبكههاي و شيرها نكردن وصل و قطع در آب هدررفتگي
:گفت آب قطعي نوبتبندي براي تهران در آبرساني
شبكه در را مصرفي آب از توجهي قابل ميزان آب ، نوبتبندي
روي آن نصب و هوا تخليه شير از استفاده با كه ميداد هدر
.است كرده پيدا كاهش هدررفتگي اين از درصد از 70 بيش شبكه
سد و آب مترمكعب ميليون حدود 10 كرج سد حاضر حال در
نيز لار سد و داشته آب مكعب متر ميليون از 20 كمتر لتيان
.است مفيد آب فاقد
طريق از موجود مصرفي آب از درصد تا 60 حدود 50 همچنين
.ميشود تامين زيرزميني آب منابع
همشهري يك جمعه
دارم دوست را باركبوتر هزار من
بهروزفغاني مهران
را كوچك بازان كبوتر كرد ، ناله پيرزن بسمالله اول
چي هر بر لعنت ببيند ، را داغشان كه الهي:كرد نفرين
.مادرها و بيپدر اي.است كبوتر
كارش به بود ، داده پر را زيربالهايش تازه كه پسر اما
سوت با طوقي و كرد نوازششكشيد را توكش.داد ادامه
را پسر غصههاي و رفت.شد گم آسمان در "رحمان" كشيدنهاي
رفته.است كشيده پر طوقي كه شدند خبردار همسايهها.نديد
نفرين را كوچك كبوترباز كشيدنهاي سوت همه ، پس.است
.كردند
***
براي دغدغهاي هميشه.هست خوردن غصه براي موضوعي هميشه
يك هست ، قاضي يك هميشه.ندارد جمعه و شنبه.هست آدمها
هست ، نفرين هميشه ، به تا.هست هم كبوترباز يك و دادگاه
.هست هم طوقي به عشق هست ، پيرزن هست ، آسمان
;هستند كجا فهميدند تازه كبوتربازان خورد ، كه عدالت چكش
قاضي.كبوترها قفس از بيرون دادگاه ، داخل قاضي ، مقابل
اما.كنند زندگي درست ديگران تا هست متهمي هميشه كه گفت
است اين حكمتان:گفت قاضي ميگويد ، چه او نفهميدند پسرها
".نميخرم كبوتر ديگر من":بنويسيد بار هزار كدام هر
خوردند ، غصه و ريختند اشك شدند ، جريمه كوچك ، كبوتربازان
نوجواناني دل در را كبوتر به عشق نفهميد قاضي اما
داشت وجود ديگري راه شايدميكند جريمه چگونه بيگناه
را پرندهها كسي هرگز.نداشت بازي ارزش هرگز كبوتر ، كه
دعوا ارزش كبوتر ، كه زد فرياد عدالت چكش.نميكرد قفس در
.ندارد را همسايهها نفرين و
***
، دادگاه جريمه و اجبار مشق ،"نميخرم كبوتر ديگر من"
.هست و بوده پيرزن نفرين همان نتيجه
ورقههايي روي محكوم نوجوانان و شد تمام دادگاه و...
من" سرمشق شده ، پر پاييز از پنجرهاي كنار آه ، و اشك از
جريمه ، نوشتن آغاز.گرفتند سر را "نميخرم كبوتر ديگر
كنار شده گم طوقي.شد كبوتر به دوباره عشقي شروع نقطه
پرنده ، قفس ، .كرد تماشا را نوجوانان اشك و نشست پنجره
پليس ، ناله ، همسايهها ، نفرين ، پيرزن ، شدن ، گم پرواز ،
تكرار كوچك كبوتربازان براي جريمه و حكم و قاضي دادگاه ،
اما نميخرم ، كبوتر ديگر من:بار هزار نوشتند آنها.شد
!دارم دوست را كبوتر بار هزار
بهداشت و مشاوره كل مدير اسكندري دكتر
به جامعه از اعتياد:وپرورش آموزش وزارت
ميرود مدرسه
مدرسه است جامعه ميافتدبازتاب اتفاق مدارس در كه چه آن
آينه يك همچون
ميكند منعكس را واقعيات همه
بهرنگي جلال
با رفتم ، تهران اطراف ندامتگاه يك به كه باري آخرين
هر به آلوده حال عين در كرده تحصيل ترك نوجوان از 40 بيش
نوجوانان همه پرسيدم جا همان كردم مصاحبه افيون نوع
آن گروه يك از فقط شما:گفتند كه هستند تعداد همين معتاد
نياز بيشتري تعداد به اگر و كرديد ديدن فلان بند در هم
.شوند مصاحبه آماده آنها بگوييم تا بگوييد داريد ،
كل مدير "اسكندري حسين" دكتر با مصاحبه طول تمام در
اين همواره پرورش ، و آموزش وزارت بهداشت و مشاوره
ميخواستم.بود نظرم در نوجوان چهرههاي آن و صحنهها
نه؟ يا دارد بحران ستاد به نياز پرورش و آموزش آيا بپرسم
...بپرسم ميخواستم نه؟ يا دارد دولت مشاركت به نياز
طول در پرورش و آموزش وزارت بهداشت و مشاوره كل مدير
پرورش و آموزش كه داشت تاكيد نكته اين بر همواره مصاحبه
حتي.مينگرند خدماتي موسسه يك چشم به آن به.تنهاست دست
تربيت و تعليم عرصههاي در شگرف تحولات انتظار دولت هيات
همه گوياي وزارتي ، مختلف اعتبارات وضعيت كه چرا ندارد
!است چيز
اعتياد مسئله اسكندري ، دكتر با "همشهري" صحبتهاي محور
آخر به تا را نوشته اين اگر و هست و بوده دانشآموزان
ميخواسته مصاحبهشونده كه چه آن به خودتان بخوانيد
.ميرسيد بگويد ،
ميكنيد؟ تعريف چه را اعتياد شما !اسكندري دكتر *
مختلف عوامل مجموعه كه است اجتماعي پديده يك اعتياد
تاثير آن بروز بر اقتصادي ، و اجتماعي فرهنگي ، فردي ،
در نيز خانواده و بيكاري معضل فرهنگي ، باورهايميگذارد
.هستند اثرگذار فرآيند اين
البته _ دانشآموزان ميان در اعتياد نام به معضلي وقتي *
موضوع اين به چگونه ميشود ، شايع _ آنها همه نه
مينگريد؟
متعددي و مختلف عوامل و ريشهها اعتياد ، به ابتلا _
عنوان به مدرسه.ميشوند نيز اعتياد تداوم موجب كه دارد
كنار در هم اجتماعي و فرهنگي نهاد يا مركز و كانون يك
قرار مشكلات از مجموعهاي معرض در نهادها و مراكز ديگر
.ميگيرد
درست نيست؟ مشكل بروز عامل خود مدرسه كه اين يعني *
!فهميدم
و بروز محل فرهنگي ، و اجتماعي نهاد يك عنوان به مدرسه
اين نبايد.آسيبهاست و اجتماعي مشكلات و مسايل ظهور
از مشكلات.است آسيبزايي كانون مدرسه كه شود تصور چنين
و مسايل از ديگري چهره ما بلكه نميشود ، شروع مدرسه
از يكي ايرانميكنيم تماشا مدرسه در را معضلات
اين.دارد دانشآموز جمعيت ميليون بيست كه است كشورهايي
ما.آن محاسن يا معايب گرفتن نظر در بدون ويژگي يك يعني
پرورش و آموزشهستيم فرد به منحصر نظر اين از دنيا در
هر ما و است بزرگ اعداد بروز محل دوستان ، از يكي قول به
.كنيم سرپرستي را دانشآموز ميليون بيست بايد روز
اجتماعي ، مشكل و مشغله همه اين با شلوغ ، جمعيت اين در *
زاييده مدرسه از معضلات و اجتماعي آسيبهاي كه معتقديد
!اعتياد مثل.نميشوند
دانشآموزان تعداد با چه آن از بيش ما اعتياد ، بحث در
نزديكان و والدين جمعيت با باشيم ، داشته كار و سر معتاد
هستيم دانشآموزي وضعيت نگران يعنيداريم ارتباط معتاد
.دارد معتاد نزديكان كه
از برخي ميان در اعتياد كردن رد معني به بحث اين
معتاد دانشآموز ميشود مگر ببينيد اما نيست دانشآموزان
برايش هم مشكلي گونه هيچ و باشد تحصيل مشغول همچنان
.نشود ايجاد
داريد؟ معتاد دانشآموزان تعداد از رسمي آمار *
همه عليرغم كه كنم تاكيد بايد اما نشود باورتان شايد
و نمايندگان مسئولان ، از برخي كذب ادعاهاي و گفتهها
مدارك ، و اطلاعات داشتن دست در بدون كه دستاندركاران
حدود مثلا كشور دانشآموزي جمعيت ميان از ميگويند ، سخن
.شدهاند شناسايي معتاد دانشآموز هزار سه يا دو
است؟ رسمي آمار و رقم نفر سههزار يا دو اين يعني *
.كردم عرض مثال من خير
مشكلي آيا !كرد مطرح مثال با را سوال يك پاسخ نميشود *
دارد؟ وجود زمينه اين در
ارگاني مركزي ، هيچ متاسفانه كه است جا همين دقيقا مشكل
و دقيق آمار توانست نخواهد و نتوانسته هنوز سازماني و
صحيح گفتهاند ، چه آن هركند اعلام زمينه اين در رسمي
نقص و خلا يك دچار موضوع اين در كشورمان متاسفانه.نيست
ارگان يك يا پرورش و آموزش در مسئول يك وظيفه.است فاحش
برخي.نيست جامعه كل آمار بيان محقق ، يك حتي يا و ديگر
از مردم درصد ميگويند 30 مثلا كه ميبينيم اوقات
تحقيقا و كاملا آمار اين هستند ناراحت رواني مشكلات
تعداد اين ميان از كه كنند اعلام بايد آنان.است غلط
اساس بر درماني ، مركز و كلينيك چند مثلا به مراجعهكننده
.هستند رواني مشكلات گرفتار درصد آمده 30 دست به آمارهاي
ماهيت و اصل به سخنان برخي علمي مطالعه بدون و كلي طرح
.ميزند لطمه مسئله و موضوع
اعلام آماري ميتوانيم چطور ما كه اين ديگر مهم نكته
موضوع اگراست نشده مشاهده زيادي موارد كه حالي در كنيم
تحصيل ، روند در زيادي مشكلات قطعا بود ، نگرانكننده
حالي در ميشد ، ايجاد معتاد دانشآموزان روابط و زندگي
نميتواند اصلا اعتياد به مبتلا دانشآموز.نيست چنين كه
لم كان او ثبتنام موضوع.بماند مدرسه در و بخواند درس
.ندارد جايگاهي اصلا و ميشود تلقي يكن
اطلاعيابي مراكز و ندارد وجود دقيق آماري كه معتقديد *
هستند ، اطلاعات جمعآوري مشكلات دچار ما دادهپردازي و
ندارد؟ اطلاعات پرورش و آموزش چرا
سرشماري نه است تربيت و تعليم پرورش و آموزش وظيفه
مشكل كه آنهايي و معتادان مجرمان ، بزهكاران ، تعداد
.دارند
ميشود؟ اعلام شواهدي چه اساس بر ارقام و آمار اين پس *
بهداشت ، وزارت موادمخدر ، با مبارزه ستاد است ، جا اين جالب
با مبارزه امر در فعالN.G.O مراكز حتي و انتظامي نيروي
!ندارند ارقامي و آمار هيچگونه هم اعتياد
كه مراكز همين دقيقا.اينهاست از اساسيتر مشكل خب ،
.باشند داشته و كرده جمعآوري را اطلاعات بايد برديد نام
مصرف سيگار دانشآموز يك مثلا كه ميبينند وقتي مدارس در
كه ميشود مشخص فرد اين و ميكنند شناسايي را او ميكند ،
.دارد ديگري شكل روند ، اين و ندارد تحصيل ادامه استحقاق
بهزيستي سازمان انتظامي ، نيروي كه است اين مشخص پيشنهاد
تعداد درباره دقيقي گزارشهاي ايران آمار ملي مركز و
هر براي پرورش و آموزش.كنند ارائه دانشآموز معتادان
اينقدر مااست مشاركت و همكاري آماده برنامهاي و حركتي
اعتياد از پيشگيري اجرايي دفتر كه داريم نگراني و دغدغه
N.G.O موسسه يك حتي.كرديم ايجاد پرورش و آموزش در را
و آموزش نظر زير اجتماعي و رواني آسيبهاي از پيشگيري
پرورش و آموزش كه ميبينيد پس.ميكند فعاليت پرورش
.هست خطر متوجه هم خودش و داشته فعاليتهايي
چون بگوييد ميخواهيد شما باشم فهميده درست اگر *
ارگانها يا افراد برخي سوي از شده ارائه موجود آمارهاي
استناد و اتكا قابل و علمي مبناي صحبتها ، است ، استنباطي
به نسبت روز هر اعتياد سن هرم كه" موضوع اين آيا.ندارد
همين با را "است كاهش حال در جوانان ميان در گذشته روز
ميكنيد؟ بررسي شيوه
كه شنيدهايم شده ، كسب و موجود اطلاعات اساس بر هم ما
حتي هستيم ، نگراناست گذاشته كاهش به رو سني هرم اين
و تعليم دغدغه چون ديگر ، ارگانهاي مسئولان از بيشتر
ما كه اين يعني بيفتد ، اتفاق اينها اگر و داريم تربيت
.داريم ضعف تربيتي مقوله در
از پيشگيري براي كاربردي برنامههاي چه پرورش و آموزش *
است؟ داده انجام و گرفته نظر در اعتياد
است اين پرورش و آموزش عملياتي برنامههاي و استراتژي
را زندگي مهارتهاي مفاهيم و اصول دانشآموزان كه
و راهنمايي مقاطع در حاضر حال در بحث اين.فراگيرند
مثبتي نتايج و ميشود تدريس درسي واحد عنوان به دبيرستان
درس زودي به كه است اين قصدمان.است آمده دست به هم
.كنيم اجرا هم ابتدايي دوره در را زندگي مهارتهاي
.است خانواده در زندگي گردش وضعيت اصلاح ديگر ، برنامه
و ممكن بسيار كارشناسي كار انجام با كه است نكتهاي اين
.است بررسي قابل آن نتايج زودي به و است يافتني تحقق
است ، پرورش و آموزش حمايت و توجه مورد كه ديگري برنامه
زمينههاي آوردن فراهم و آفريني اشتغال سوي به جهتگيري
و فني دانش ، و كار بحث.است تخصصي و فني مهارتهاي كسب
زمره همين در نيز تخصصي و مهارتي آموزشهاي و حرفهاي
.اعتناست قابل و ميگنجد
زخم التيام براي ميتواند چيزي هر از بيشتر كه چه آن *
باشد ، داشته كاربرد جامعه ، در معتاد دانشآموزان وجود
چيست؟
تا گرفته دولت از آن اركان تمام و جامعه كل ببينيد ،
استراتژي مشخص ، خط يك قالب در بايد بخش و نهاد كوچكترين
ما كه است اينجا نكته.دهند سامان را اعتياد با مبارزه
.نداريم امر اين تحقق براي جانبه همه و كلي استراتژي اصلا
بسيج اعتياد كردن ريشهكن براي بايد سطوح تمام در مردم
هرگز كه خدماتي وزارت يك عنوان به پرورش و آموزش.شوند
قرار مسئولان توجه مورد خيلي آن تربيتي و فرهنگي نقش
نميتوانيم ما.است آينده واقعيتهاي وقوع نگران نگرفته ،
مراكز ببنديم ، خاردار سيم با را كشورمان وسيع مرزهاي
عزم يك كه اين خلاصه كرد متلاشي نميتوان را بارانداز
.بگيرد را معضل اين جلوي بايد ملي
زاويه و نوع بايد كشور مسئولان كه اين ديگر مهم نكته
بودجهاي وقتيكنند اصلاح پرورش و آموزش به را خود نگاه
ناچيزي بسيار سهم ميشود ، تصويب موادمخدر با مبارزه براي
اين با كه است حالي در اين و ميگردد پرورش و آموزش نصيب
فعاليتهاي انتظار همگان نابرابر ، توزيع و كم بودجه
.دارند پرورش و آموزش از بيشتر
كار و سر بزرگ اعداد جامعه با همواره پرورش و آموزش
ميافتد ، اتفاق مدارس در كه چه آن كه اين ديگر.دارد
همه آينه يك همچون مدرسه است بيروني جامعه بازتاب
.ميكند منعكس را واقعيات
پاتوق
نديدهايم اطفال فلج:پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت
و درمان بهداشت ، وزارت بيماريهاي با مبارزه اداره رئيس
را خراسان استان در اطفال فلج مشاهده خبر پزشكي آموزش
.كرد تكذيب
تاكنون گذشته سال از كه مطلب اين بر تاكيد با گويا دكتر
:گفت است نشده مشاهده كشور سراسر در اطفالي فلج مورد هيچ
ما و نشده كن ريشه ايران در كلي طور به اطفال فلج چه اگر
سال 1380 ابتداي از اما هستيم ريشهكني اين آستانه در
كشور سراسر در اطفال فلج گزارش هم مورد يك حتي تاكنون
.است نداشته وجود
سراسر درماني مراكز همه كه نكته اين به اشاره با وي
صفر موارد گزارش سال مدت تمام در خصوصي بخش حتي كشور
بر:افزود ميكنند ، ارسال ما براي را اطفال فلج مشاهده
چه اطفال فلج بيماريهاي از موردي هيچ گزارشها اين اساس
.است نشده مشاهده كشور سراسر در چه و خراسان استان در
مطرح در كه دارد وجود احتمال اين:كرد تصريح گويا دكتر
.باشد داده رخ اشتباهي فلج بيماري كردن
تحت شود "شلي فلج" بيماري دچار كه بيماري هر:افزود وي
مدفوع از نمونهبرداري با و گرفته قرار بررسي و مراقبت
نوع چه دچار وي كه ميشود اعلام متعدد آزمايشات و بيمار
.است شده فلجي
مجددا بهداشت وزارت بيماريهاي با مبارزه اداره رئيس
فلج از موردي هيچ تاكنون گذشته سال از كه كرد تاكيد
است حالي در ايناست نشده مشاهده كشور سراسر در اطفال
مشهد پزشكي علوم دانشگاه رئيس بهرامي دكتر پيش چندي كه
اعلام شايع بيماريهاي كنترل و اپيدميولوژي سمينار در
خراسان استان در اطفال فلج بيماري از مواردي كه بود كرده
.است شده مشاوره
شوند نمي بيكار پرورشي معاونان
پرورشي مربيان و نميشود حذف مدرسه سطح در پرورشي معاونت
.ميمانند باقي خود جاي در
و پژوهش سازمان رئيس و وزير معاون علاقهمندان
اين بيان با پرورش و آموزش وزارت آموزشي برنامهريزي
كه است اين ميكند تغيير سيستم اين در چه آن:افزود مطلب
در و باشند داشته مشاركت پرورش امر در بايد معلمان همه
تخصيص و درسي برنامهريزي در بايد مديريت راستا اين
.شود يكپارچه منابع
و دانست ضروري را معلمان براي جديد آموزش علاقهمندان
ببينند جديد آموزش سال چهار يا سه هر بايد معلمان:گفت
تحول حال در دنيا در تربيت و تعليم عمومي رويكردهاي زيرا
برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس و وزير معاون.است
ساختار تغيير سابقه:افزود ادامه در آموزش وزارت آموزشي
و است گذشته سال به 12 مربوط پرورش و آموزش وزارت
پرورش و آموزش و نيست جديدي مسئله تربيتي امور چالشهاي
تربيتي امور كردن كارآمد در سعي تشكيلاتي ظرفيت بسط با
.دارد
جدا تربيت از را تعليم اشتباه با گذشته در ما:گفت وي
پرورش از غير چيزي آموزش كه ميكرديم تصور زيرا كردهايم
كرديم ساختاري را آن كه بود اين سنگينتر آسيب و است
و پرورش و موجود يك را پرورشي برنامهريزي و آموزش يعني
.گرفتيم نظر در ديگري موجود را پرورشي برنامهريزي
علمي ، را پرورش و آموزش اهداف درصد علاقهمندان 30
داشت20 اظهار و دانست هنري و فرهنگي زيستي ، آموزشي ،
درصد و 50 است اقتصادي و سياسي اهداف اين از درصد
به توجه با بنابراين است اجتماعي و اخلاقي اعتقادي ،
و آموزشي عوامل دانشآموز ، عمر بر مشتمل كه منابع توزيع
بايد ميكنيم بررسي معلم و مربي و بودجه تخصيص نظام
منابعي مجموعه از درصد حداقل 50 كه باشيم داشته انتظار
.يابد اختصاص پرورش امر به بايد است اختيار در كه
به ما:كرد تصريح ادامه در پرورش و آموزش وزير معاون
يك نفر هر 500 ازا به اما معلم يك دانشآموز هر 17 ازاي
كار كه دارد وجود كشور در مربي هزار يعني 35 داريم مربي
.است يافته اختصاص آنها به تربيت
و آموزش وزارت آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس
اجتماعي زندگي صحنه از را دين ما كه اين بيان با پرورش
كه حالي در كردهايم جدا اجرا تا برنامهريزي از بچهها
:شد يادآور است رويكرد عنوان به پرورش مدعي ما نظام
يك به پرورش.شود جاري كلاس و كتاب در بايد ديني رويكرد
نباشند نشاط با بچهها وقتي نميشود ، اطلاق خاص موضوع
.كرد مذهبي تربيت را آنها ميتوان چگونه
|