شد خواهد برگزار وين در
پوپر كارل سالگردتولد صدمين
نشر هاي تازه
وسطي قرون دوره در تفكر
مطرحشد ايران ادبي نقد نشست شانزدهمين در
عقلانيتايرانيمهمترينراهبرددرنقدادبيايران
تازه نشريات
شد خواهد برگزار وين در
پوپر كارل سالگردتولد صدمين
طور به نه يافته ، اگر توسعه كشورهاي در ما :ميگويد او
بزرگترين شدهايم موفق تقريبي طور به دستكم كامل
آزرده را اجتماعي زندگي اين از پيش راكه پليديهايي
برداريم ميان ميكرداز
شيريان مريمسادات
پوپر ، كارل تولد سال صدمين مناسبت به سال 2002 ژولاي در
كنگره اينشد خواهد برگزار وين شهر در جهاني كنگرهاي
علوم وزارت و وين دانشگاه همكاري با و پوپر موسسه توسط
.شد خواهد برپا اتريش
مورد پوپر تفكر ابعاد تمامي كنگره اين در است قرار
منطق ، علمي ، روش:چون مسائلي گيرد ، قرار تحقيق و بررسي
انتقادي ، عقلگرايي كوانتوم ، مكانيك احتمالات ، تئوري
باز ، جامعه اخلاق ، فلسفه سياسي ، و اجتماعي فلسفه
فلسفه تكاملي ، معرفتشناسي داروينيسم ، منفي ، سودانگاري
روانشناسي و نفس و جسم مسئله پيشاسقراطيان ، تاريخ ،
زندگي به مربوط مسائلي به كنگره بخشهاي برخي.يادگيري
سياسي فعاليتهاي و تحصيل موسيقي ، به علايقش مانند پوپر
زمينهها اين در كه افرادي تمامي.يافت خواهد اختصاص
شركت كنگره اين در ميتوانند كردهاند ، بررسي و تحقيق
.كنند
و شد خواهد برگزار آلماني و انگليسي زبان دو به كنگره
كارل موسسه از نمايندگاني شامل هم آن تداركاتي كميته
يورك دانشگاه و وين دانشگاه وارويك ، دانشگاه پوپر ،
آدرس طريق از ميتوانند علاقهمندان.بود خواهد تورنتو
الكترونيكي
gerhard. budin @ karlpopper institut.org
خود نظر مورد اطلاعات يا و كنند برقرار ارتباط كنگره با
سايت از را
.كنند دريافت http: // www.karl popper institut.org
***
خاطر به كه اتريش زاده است فيلسوفي پوپر ريموند كارل
شهرت سياسي و اجتماعي فلسفه و علم فلسفه در نوشتههايش
شهر در ميلادي سال 1902 ژوئيه تاريخ 28 در اواست يافته
تحصيل به وين دانشگاه در.آمد دنيا به اتريش كشور وين
نايل دكتري درجه اخذ به نيز دانشگاه همان از و پرداخت
شاگرد زماني.ميكرد هم كار تحصيل زمان در او.گرديد
كودكان اجتماعي مددكار بعد مدتي و بود قفسهسازي
براي موسسهاي وين دانشگاه كه سال 1925 در.شد بيسرپرست
اجتماعي مددكاران از كرد ، تاسيس تربيتي علوم آموزش
از را خويش همسر ويبود آن در تحصيل براي شده پذيرفته
.برگزيد همدرسانش ميان
چاپ به "پژوهش منطق" نام با سال 1934 در او كتاب اولين
عرضه براي شد دعوت او از كتاب ، اين نشر پي در.رسيد
حمله خطر پوپر كه آنجا از.كند سفر انگلستان به دروسي
تمهيد به انگلستان در ميدانست ، جدي را اتريش به نازيها
دانشگاه در تدريس به نيز مدتي ويپرداخت مهاجرت مقدمات
سال 1946 اوايل در پوپر.بود مشغول زلاندنو در كنتزبوري
به لندن سياسي و اقتصادي علوم مدرسه در تدريس براي
بعد سال چند.شد علمي روش و منطق استاد و رفت انگلستان
به بار نخستين براي هاروارد ، دانشگاه دعوت اجابت در
يا تدريس براي بارها نيز آن از پس.رفت متحده ايالات
قاره كشورهاي به همچنين و شد آمريكا رهسپار سخنراني
.كرد سفر ژاپن و هند استراليا ، اروپا ،
از بيستم قرن سياسي فيلسوفان كتاب در لسناف.ايچ مايكل
.ميكند ياد ليبرال دموكراسي سرسخت مدافع عنوان به او
احتمالا بيستم ، قرن سياسي فيلسوفان تمامي ميان در پوپر
مدافع راسخترين و شجاعترين و روشنفكري فرزند صادقترين
دموكراسي و فردي آزادي خرد ، علم ، مدافعاست مدرنيته
مقالهاي به ابطالهايش و حدسها كتاب درنمايندگي
"خوشبينانه ديدگاهي:ما دوران تاريخ" عنوان با برميخوريم
تجليل دموكراتيك عصر دستاوردهاي از پوپر مقاله اين در.
اگر" ،"يافته توسعه" كشورهاي در ما:ميگويد او.ميكند
شدهايم موفق تقريبي طور به دستكم كامل ، طور به نه
را اجتماعي زندگي اين از پيش كه را پليديهايي بزرگترين
مثل شرهايي و پليديها ".برداريم ميان از ميكرد ، آزرده
فرصت فقدان بردگي ، درد ، و بيماري اقتصادي ، ناامني فقر ،
بسيار فاحش طبقاتي اختلاف و نژادي و مذهبي تبعيض آموزشي ،
بشر حقوق.شدهاند علاج حتي مواردي در و يافتهاند تخفيف
حرمت ديگري زمان هر از بيش ما جامعه در انساني شان و
اما هستند ، جاي بر هنوز وخيمي و جدي مشكلات البته.دارد
كه هستيم خطاپذيري موجودات ما _ است بشري وضع ديگر اين
حداكثر با ميتوانيم فقط برسيم ، اوتوپيا به نميتوانيم
از راه اين در و باشيم مشكلاتمان حل دنبال به توانمان
.گيريم بهره خود عقل امكانات همه
نشر هاي تازه
ارمنيان تاريخ روايتگر;نگغوس آگاتا
سالگرد هفتصدمين و هزار با است مصادف ميلادي سال 2001
كه بود ميلادي سال 301 در.ارمنستان در مسيحيت پذيرش
معنوي حمايت با و تيردادشاه رهبري به ارمنستان حكومت
ارمنستان.نهاد يكتاپرستي وادي در راه قديس ، گريگور
رسمي دين تنها را مسيحيت كه بود دولتي نخستين اشكاني
موضوع مسيحيت ، به ارمنيان گرايش چگونگي.نمود اعلام كشور
تبديل اكنون و شد نوشته آگاتانگغوس دست به كه است كتابي
.است شده روند اين چگونگي مطالعه براي اصيلي منبع به
كتابي و است ارمني تاريخنگاران نخستين از آگاتانگغوس
يافته فراواني گسترش وسطي قرون در رسيده ، ما به او از كه
به كه است تاريخنگاري قديميترين بوزند ، پاوستوس.بود
و است نبرده آن مولف از نامي گرچه كرده ، اشاره اثر اين
از روشني به كه است پاربيمورخ غازار بار اولين براي
حاضر حال در.ميبرد نام آن نگارنده و ارمنيان تاريخ
وسطي قرون در رايج زبانهاي به اثر اين از نسخه حدود 30
و حبشي گرجي ، لاتين ، سرياني ، عربي ، يوناني ، ارمني ، يعني
.دارد وجود اسلاو
ارمني روحاني طبقه آمال بيانگر واقع در ارمنيان تاريخ
بر و ارمني كليساي دست در عقيدتي سلاحي عنوان به كه است
كليساي استقلال بر و ميرفت كار به بيگانگان نفوذ ضد
با گرچه ;ميكرد تاكيد آشوري و يوناني كليساي از ارمني
مهمي منبع را كتاب اين ميتوان هم باز موضوع ، اين وجود
از پيش ارمني ايزدان و ارمنيان بتپرستي آيين شناخت براي
.است سهبخش و پيشگفتار يك شامل كتاب اين.دانست مسيحيت
ايران اشكانيان برافتادن به گذرا گونهاي به آن نخست بخش
.ميپردازد ارمنستان دربار به قديس گريگور كارآمدن روي و
كه است مقدس گريگور خطابه و موعظه دربرگيرنده دوم بخش
هم كتاب بخش مهمترين.است مقدس كتاب متن خلاصه واقع در
مسيح دين به ارمنستان گرويدن تاريخ به كه است آن سوم بخش
قرن در كتاب اين.ميپردازد آن به مربوط رويدادهاي و
فرانسه و ايتاليايي زبانهاي به كهن ارمني از نوزدهم
اصلي متن روي از كتاب اين فارسي ترجمه.شد برگردانده
ايروان در سال 1977 در و است ارمني زبان به كه كتاب
كهن ارمني از كتاب برگردان.است گرفته صورت شده ، منتشر
گرفته صورت ترغونديان آرام آكادميسين توسط نوين ارمني به
.است
نائيري انتشارات و ترجمه ساركيسيان گارون را كتاب اين
.است كرده منتشر
وسطي قرون دوره در تفكر
ص قصيده ، 1380 ، 226 -كاشاني حنايي محمدسعيد -لاسكم ديويد
نمايه + كتابنامه + يادداشت +
غرب فلسفه تاريخ مجموعه از ديگري جلد قصيده انتشارات
به مجموعه اين اول جلد.كرد منتشر را آكسفورد انتشارات
فلسفه" عنوان با ديگري جلد و "باستان عهد در تفكر" نام
"بيستم قرن دهه واپسين تا هجدهم قرن دوم نيمه از اروپايي
اين ديگر مجلدات و بود شده منتشر ناشر همين توسط قبلا
يعني مجلدات همين مترجم ترجمه با تدريج به هم مجموعه
.شد خواهند عرضه بازار به كاشاني حنايي سعيد محمد
دارد نام "وسطي قرون دوره در تفكر" كه مجلد اين نويسنده
شفيلد دانشگاه در وسطي قرون تاريخ استاد لاسكم ، ديويد
آبلارد ، پيتر تفكر درباره ديگري كتابهاي و است انگلستان
.است نگاشته وسطايي ، قرون فيلسوف
شدن مسيحي با همزمان معمولا را وسطي قرون آغاز مورخان
و ميگيرند نظر در سال 312 در روم ، امپراتور كنستانتين ،
.ميانجامد طول به سال هزار از بيش دوره اين كه مدعياند
قرون فلسفه بزرگ متخصص ژيلسون ، اتين برخلاف لاسكم ديويد
و منسجم تفكر يك با وسطي قرون در ما كه است معتقد وسطي ،
و نيستيم مواجه نظاممند ، چارچوب يك عنوان به سازگار ،
موارد برخي در كه مواجهيم متفكراني با تنها بلكه
در گرچه داشتهاند ، باهم فراواني بسيار نظري اختلافات
.دادهاند شكل هم را سنتهايي و مكاتب موارد برخي
جدا يكديگر از زماني تقسيمبندي براساس كتاب فصلهاي
با كتاب مختلف فصول مطالعه خلال در خواننده اما شدهاند
بوئتيسيوس ، هيپويي ، آگوستين چون كساني آثار و انديشه
و دوتراسكوتس آبلارد ، اسكات ، جان دروغين ، آريوپاگي دنيس
به بنا مهمتر ، همه از و ميشود آشنا آكوئيناس توماس
اين ميان ارتباط از بهتري درك به كتاب ، اصلي ناشر ادعاي
.مييابد دست بيستم قرن فلسفي انديشه و تفكرات
ايرانمطرحشد ادبي نقد نشست شانزدهمين در
مهمترينراهبرددرنقدادبيايران عقلانيتايراني
عقلانيت و است ملت هر قومي عقلانيت از برشي ادبي نقد
هويدا مختلف صورت رابه فرهنگي پديدههاي كه است قومي
ميكند
با ايران در ادبي نقد وضعيت بررسي همايش نشست شانزدهمين
و قومي عقلانيت" عنوان تحت محبتي مهدي دكتر سخنراني
جمع حضور با"ايران در ادبي نقد شيوههاي بر آن تاثير
همت به علاقهمندان ، و صاحبنظران استادان ، از گستردهاي
.شد برگزار كتاب خانه موسسه در فلسفه و ادبيات ماه كتاب
ميتوان ديدگاه دو از:گفت نشست ابتداي در محبتي دكتر
.نشست ادبي نقد و ادبيات داوري به
يعني ، ميشود ، ناميده sychronic اصطلاحا كه نگاهي نخست
ميداند تاريخي فرا و مستقل پديدهاي را ادبيات كه نگاهي
محدود عناصر طبيعيات و مكان و زمان بند و قيد در و
ناميده Diachronic اصطلاحا كه ديگر روش.نميداند
.ميكند قلمداد تاريخمدار امري را ادبيات ميشود ،
و قضاوت امكان باشد ، نخست نوع از ادبيات به ما نگاه اگر
نقد و ادبيات اگر امانيست ميسر خيلي آن مورد در داوري
كنيم ، قلمداد اجتماعي و تاريخي پديده يك را ادبي
آن طريق از و گرفت نظر در را موازيني و معيارها ميتوان
.نشست ادبيات نقد و داوري به
هر قومي عقلانيت از برشي ادبي نقد:افزود ادامه در وي
به را فرهنگي پديدههاي كه است قومي عقلانيت و است ملت
فرهنگي ، پديدههاي اين بطن از و ميكند هويدا مختلف صورت
.ميدهد نشان صورت ادبي نقد ادبيات ، بطن از و ادبيات
قومي عقلانيت اركان درباره نشست ادامه در محبتي دكتر
داراي قومي عقلانيت جمله از و تاريخي پديدههاي:گفت
از درست فهم به دستيابي آنها بدون كه هستند شاخصههايي
طبيعيات مسئله نخست ، مسئله.نميشود مسير فرهنگي مسايل
ما تاريخ هميشگي مسائل از مسئله ، اين.است زمين و آب و
شده گذشته دولتهاي در تمركز ايجاد سبب آبي كم.است بوده
.است كرده ايجاد ما ملت براي متعددي مصايب تمركز اين و
فرهنگ جاي به كشاورزي فرهنگ شديد سلطه ديگر مسئله
آسمان به دل بر مبتني بيشتر كشاورزي فرهنگ.است بازرگاني
آرا تبادل به بيشتر بازرگاني فرهنگ كه آن حال است ، دادن
قومي عقلانيت شاخصههاي از ديگر يكيميپردازد انديشه و
گونهاي به است ، بوده تاريخ طول در دولت و دين ادغام ما ،
يعني.است شده داده رشد امكان منفرد و مجزا عقل به كه
فكر ما جاي به كه داشتند وجود قدرتي مراكز همواره
ايران تاريخ بودن حوادث چهارراه ديگر مسئله.ميكردند
بر سويي بسيار اثرات شد ، ايران به كه تهاجماتي.است
عقلانيت شاخصه ديگر.گذاشتند ما طبيعيات و فكر فرهنگ ،
مبناي عنوان به اشاعره حضور و معتزله رفتن بين از قومي ،
.ماست ملت انديشهورزي
قومي عقلانيت آن در كه دوره سه برشمردن با ادامه در وي
دوره:داشت اذعان نخست دوره باب در شد ، تحول دستخوش
نهادهام ، نام ايران فرهنگي رنسانس عصر را آن كه نخست
حركت آلبويه و ساماني امراي توجه خاطر به كه است عصري
اين در.شد آغاز ايران در معناداري فوقالعاده فرهنگي
و شادترين برجاست ، پا و قويم قومي عقلانيت كه دوره
.هستيم شاهد را قومي عقلانيت دوره نابترين
دوره دوم ، دوره:گفت دوم دوره باب در محبتي دكتر
به احمد نصرابن كه زماني از يعني.است عقلانيت تزلزل
بر ترك عنصر ميشود ، گذاشته كنار مسالمتآميزي ، صورت
هيچ خود هويت توجيه براي آنها.ميشود غالب ايران فرهنگ
با همسو كه را اسلام از نوعي كه آن جز نداشتند چارهاي
ايران در ترك قدرت چه هر.نمايند حاكم است آنها منافع
خلفاي كه ميشود اشعريتي آن به نزديك مييابد ، افزايش
بودند ، كرده شايع را آن اسلام جهان در متوكل از بعد بغداد
ارائه را عقل با معاند و تعصب با توام خلافتي يعني
.ميكنند
.ميخورد چشم به اقتصادي و فرهنگي آشفتگي دوره اين در
چيز و شد متوقف نوعي به دوره اين از پس ما ادبي نقد
:داشت اذعان سوم دوره تبيين در وي.نكرد ارائه تازهاي
محسوب ادبي نقد و عقلانيت تخريب دوره نوعي به دوره اين
ايرانستيزي و خردستيزي نوعي با دوران اين در.ميشود
قرن از دوري از پس شعرا آشفتگي كه آن ضمن هستيم ، روبهرو
هستند ، خوب شعرها ابتدا درميشود بيشتر روز به روز پنجم
ميشوند آشفته خودشان هم كمكم اما آشفتهاند شعرا اما
و دارد وجود خوبي شعر نه كه ما روزگار در و شعرشان هم و
پرسشهاي به محبتي مهدي دكتر آن از پسخوبي شاعر نه
.گفتند پاسخ حضار
ضرورت باب در حقشناس محمد علي دكتر جلسه اين ادامه در
كمبودهاي با جلسات اين در ما:گفت جلسات اينگونه تداوم
و فرهنگي ادبي ، لحاظ به ماشديم آشنا نقد زمينه در خود
تلاشهاي به خيلي نميتوانيم كه هستيم خاصي وضع در زباني
و است گنگ و مبهم شدت به ما مكتوب آثارباشيم متكي فردي
جايي به فردي خواندن رهگذر از بخواهيم اگر نتيجه در
اين به توجه با.شويم كشيده گمراهي به كه چهبسا برسيم ،
سرمايههاي انتقال براي شفاهي زبان از استفاده شرايط
.باشد راهگشا بسيار ميتواند نظري و ادبي فكري ،
:داشت اذعان جلسات اين درباره ضيمران محمد دكتر آن از پس
متفكران و ادبا انديشمندان ، براي فرصتي جلسات اين
عرضه را خود نظريات و تحليل تا بود گوناگون حوزههاي
و نقد مورد هم كتابهايي جلسات اين در كه آن ضمن.نمايند
شد ، دنبال همايشها اين در كه اقدامي.گرفت قرار بررسي
.است بوده بيسابقه حدي تا ايران در
در ادبيات به پرداختن اهميت درباب ميلانيان هرمز دكتر
براساس دنيا در ادبي بزرگ اثر هيچ:گفت جلسات اين
ميخواستند كه هم افرادي.است نشده آفريده نظريهاي
نبودند ، موفق بدهند ، ارائه خود آفرينش پشت را نظرياتشان
يك كه اين يعني.است اهميت حائز بسيار ادبيات بررسي اما
انگيزه آن خواندن براي كه شود بررسي گونهاي به ادبي اثر
كمك او بينش و ديد و فرد جهاني فرهنگ به و گردد ايجاد
آثار بررسي به ادبي نظريات به پرداختن جاي به اگر كند ،
مطلوبتري نتيجه بپردازيم ، ايران و جهان حال و گذشته
.ميشود حاصل
جلسات اينگونه باب در را خود برداشت هم حسيني سيد رضا
و مفيد بحثهايي كتاب ، نقد بحثهاي:كرد بيان چنين
روزگار اين در آنقدر گويا شعر باب در اما بودند ، روشنگر
كنار كلي به را آن كه داريم هراس شعر مسئله از
شعر ، كتابهاي نقد با جلسات اين در است لازمنهادهايم
.كنيم بررسي امروز جامعه در را شعر موقعيت و وضعيت
از يكي:گفت ميزگرد ادامه در نيز پژمان عباس دكتر
امروز ادبي نقد وضعيت به بخشيدن رونق جلسات ، اين اهداف
.است اهداف واقعبينانهترين از يكي خود اين كه بود
و نيست موثر چندان امروز ادبي نقد كه است اين واقعيت
.نميدهند اثر ترتيب نقدها نوع اين به مخاطبان معمولا
ادبي نقد آوردن بيرون براي ميتوان كه اقداماتي از يكي
.است روال اين به جلساتي برگزاري كرد ، وضعيت اين از
اگر يعني ميكنند ، نقد را خود غالبا جلسات اينگونه
منحل خود به خود بگيرند ، پيش در را موثري مشي نتوانند
را مخاطب توانستهاند قطعا يابند ادامه اگر و ميشوند
.كنند قانع
شده ، برگزار همايشهاي نقد در رهنما هوشنگ دكتر همچنين
نامنسجم قدري دوره اين در شده مطرح موضوعات:داشت اذعان
جلسات اين برگزاري ميرسد نظر به و بود نامرتبط گاه و
.است ايران در ادبي نقد وضعيت عيني مشاهده نوعي به خودش
نقد شخصيتهاي به دورهها اين از يكي ميكنم پيشنهاد
آسيايي اروپايي ، شخصيتهاي از اعم شود ، داده اختصاص ادبي
مكاتب با شخصيتها موضع از اگر چونايراني حتي و
نقطهنظرها از بهتري برداشتهاي شايد شويم ، روبهرو
.باشيم داشته
در بايد كه كرد اشاره دادبه اصغر دكتر پايان در
تاريخ مختلف دورههاي در ادبي نقد وضعيت به آتي نشستهاي
در كه نظريههايي و آثار و شود بيشتري توجه ايران ادبيات
.شود بررسي و تحليل و استخراج دارد وجود باب اين
وضعيت بررسي همايش دوم دوره نشستهاي كه است ذكر شايان
.شد خواهد آغاز ماه دي از 4 ايران در ادبي نقد
تازه نشريات
كودكان فلسفه نشريه
ناجي سعيد
تحقيقي مقالات انتشار قصد به (Thinking) انديشه1 نشريه
ايدههاي انعكاس.مييابد انتشار كودكان فلسفه به مربوط
مدارس ، در معلمان تجربيات از تحقيقي گزارشهاي فلسفي ،
در كودكان براي فلسفه برنامه مختلف مراكز اخبار ارائه
ميكنند ، همكاري برنامه اين با كه مراكزي و مختلف كشورهاي
را گزارشهايي نشريه اين.است نشريه اين اوليه اهداف از
تقويت مورد در تجربياتشان از فلاسفه و معلمان كه
و استدلالها صورتبندي زمينه در كودكان استعدادهاي
ميدارند ، ارسال ارزيابي و قضاوت مهارتهاي نيز و دلايل
.ميسازد منعكس تجارب اين از ديگر معلمين استفاده براي
معلمان ، براي مهم و خواندني مطالبي داراي انديشه نشريه
است مدارس مديران از دسته آن نيز و فلاسفه و روانشناسان
پيشرفتها آخرين به مربوط مسائل پابهپاي ميخواهند كه
.نمايند حركت كودكان براي فلسفه فعاليتهاي و نظريات در
(IAPC) كودكان براي فلسفه توسعه پژوهشگاه توسط انديشه
شماره و است كندي ديويد نشريه اين سردبير.ميشود منتشر
.ميباشدISSN:0190-3330:آن بينالمللي و استاندارد
آن ، شماره آخرين و ميشود چاپ فصلنامه صورت به نشريه اين
.است زير مطالب حاوي شماره اين.است پانزدهم شماره
جزيره استيگ ، ويليام كتاب بررسي به كتاب بررسي بخش
:از عبارتند زير مقالات.دارد اختصاص كثيف
.هيس بري نوشته تفكر براي داستانهايي.1
!كنيد تامل فقط نه يا شماست با حق كه نميكند فرقي2
آموزگاران با كودكان براي فلسفه پتانسيلهاي بررسي
.لناگرين نوشته.جنوبي آفريقاي در ابتدايي
در هنر و هنر تماشاي در فلسفه:هنر تعليم آيينه.3
.تارگن وندي نوشته.است فلسفه تماشاي
والري پاول نوشته.كوس اريگزيما طبيبش و سقراط.4
نوشته.شناسانه پديدار تاملي:فلسفه و مدرسه كودك ، .5
.سينز كرمنلوپز
نوشته.فلسفي كندوكاو در تجهيزات و امكانات نقش.6
.موريس كارين
كريستين نوشته پنجم و چهارم كلاسهاي مباحث شناخت.7
.اسوالد
بهدست علاقهمند كه افرادي و كتابخانهها موسسات ،
هستند فصلنامه اين خريد يا بيشتر اطلاعات آوردن
.بگيرند تماس Order @ Pdcnet.org ايميل با ميتوانند
Thinking: The Journal of Philosophy for children.-1
فلسفه و ادبيات ماه كتاب
با فلسفه و ادبيات ماه كتاب وهفتمين چهل و ششمين و چهل
گفتوگوي.شد منتشر متعددي گفتوگوهاي و مقالات مطالب ،
عنوان با فلسفه و ادبيات ماه كتاب از شماره اين اصلي
حديدي جواد دكتر با تطبيقي ادبيات عرصه در بينظير تلاشي
و ديدگاهها حديدي دكتر گفتوگو اين در.است شده انجام
آغاز از ايران در تطبيقي ادبيات درباره را خود نظرات
داستانها مقالات ، اين بر افزون.است داشته بيان تاكنون
شماره اين در ميتوان را ديگري متعدد نوشتههاي و نقدها
نقد:جمله از كرد مطالعه فلسفه و ادبيات ماه كتاب از
در هدايت صادق علايي ، مشيت قلم به جامعهشناسي و ادبي
بر مقدمهاي ميرعابديني ، حسن نوشته ادبي منتقد جايگاه
دكتر گزارش بر است نقدي كه سجاآيدنلو از شاهنامهگزاري
با گفتوگو فردوسي ، شاهنامه از كزازي ميرجلالالدين
.چامسكي زبانشناسي انقلاب به نگاهي بالاخره و اكو امبرتو
و ادبيات ماه كتاب شمارههاي از هريك و شماره اين در
زبان ، ادبيات ، شده منتشر كتابهاي فهرست ميتوان فلسفه
مرداد و تير شماره اين) گذشته ماه در روانشناسي و فلسفه
.كرد مطالعه نيز را قلم اهل اخبار همچنين (80
نو نگاه پنجاهمين
روي اصلي تيتر.شد منتشر نو نگاه ماهنامه جديد شماره
آمريكا سپتامبر حادثه 11 به نو نگاه نشريه شماره اين جلد
پنجاهمين در.است يافته اختصاص افغانستان به حمله و
خارجي روشنفكران از تعدادي ديدگاههاي نو نگاه شماره
جمله از.است شده درج آمريكا سپتامبر حادثه 11 درباره
:از عبارتند است آمده حادثه اين درباره نظراتش كه كساني
چامسكي ، نوام سونتاك ، سوزان ايگلتن ، تري سعيد ، ادوارد
.كاكبرن الگزاندر و دريدا ژاك گريو ، ونسارد گونترگراس ،
مدير امتيازي ، صاحب به كه نو نگاه از شماره اين در
و مطالب ميشود ، منتشر ميرزايي علي سردبيري و مسئولي
گفتوگو:جمله از كرد مطالعه ميتوان هم را ديگري مقالات
آمريكاي ملتهاي بهار عنوان با كاپوشچينسكي ريشارد با
شرقي ابورديته هدايت ، آثار در مردانه هويت معضل لاتين ،
مينو قلم به ندارم رقيب من چوبك ، صادق داستانهاي در
ادبيات جايزه اخير برنده نايپل.اس.وي معرفي به مشيري
متعدد مطالب و آشوري داريوش از شعري.دارد اختصاص نوبل
.ديگر
|