نميشود برگزار آذر دانشجو 16 روز مراسم
يا حذف ساختار ، ادغام ;پرورشي امور
تعميم؟
شد معرفي قرآن خادم جامعي مسجد
قدر ليالي در مدارس كار ساعات
نميشود برگزار آذر دانشجو 16 روز مراسم
كسالت دليل به دانشجو روز مراسم:فرهنگي علمي گروه
آذر ، روز 16 جاي به قدر ليالي با همزماني و رئيسجمهور
ظريفيان غلامرضا.ميشود برگزار رمضان مبارك ماه از پس
در ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت دانشجويي معاون
هماهنگي با:گفت خبر اين اعلام ضمن خبرنگاران جمع
ملي مقاومت روز مراسم رياستجمهوري ، دفتر با بعملآمده
فاصله به بيشتر هرچه شكوه با امپرياليسم سلطه برابر در
وياعلام.ميشود برگزار مبارك ماه پايان از پس كوتاهي
به رسيدن براي وزارتخانه ساختاري تحولات ادامه در:كرد
فرهنگي و دانشجويي معاونت حوزه دانشپژوهان ، عاليه اهداف
.ميدهد ساختار تغيير دانشجويي سازمان به بزودي نيز
خارج به دانشجو اعزام قوانين در تحول از همچنين ظريفيان
داريم نظر در بار نخستين براي:گفت و داد خبر كشور از
طبق را هنر رشته كارشناسي مقطع در برتر دانشجويان
خارج معتبر دانشگاههاي به و بورسيه شده تصويب دستورالعمل
.كنيم اعزام كشور از
يا حذف ساختار ، ادغام ;پرورشي امور
تعميم؟
بحث به آموزشي و پرورشي ساختار ادغام روزها اين;اشاره
سخنان و نظرها و شده تبديل كشورمان پرورش و آموزش داغ
مطبوعات و رسانهها در اقدام اين عليه يا برله بسياري
ديدگاههاي و نظريات نظرها ، اين در هرچندميشود مطرح
و موضوع كردن سياسي ليكن مدنظراست ، تاحدي كارشناسي
موضوع و انقلاب ارزشي مسائل به آن دادن ربط بهويژه
"تربيتي امور نهاد" سهم و پرورش و آموزش در ديني تربيت
ايجاد براي آن از بهرهگيري و مسئوليت و وظيفه اين در
تا جامعه ديني و فرهنگي مسائل دلسوزان از بخشي در حساسيت
و كارشناسي منظر از اقدام اين كه ميشود آن از مانع حدي
آموزش حاضر حال مقتضيات و ضرورتها با تناسب در و تخصصي
ضمن شده سعي مقاله اين در.گيرد قرار مدنظر كشور پرورش و
پرورش امر در پرورش و آموزش رسمي نهاد مسئوليت به توجه
اجتماعي و اخلاقي اعتقادي ، ارزشهاي و شخصيت جانبه همه
قرار ارزيابي و نقد مورد مذكور اقدام نوجوانان ، و كودكان
.گيرد
مساله بيان
و آموزش ساختار اصلاح در اساسي مساله ميرسد نظر به
"پرورش" امر به نسبت توجه و تاكيد آيا كه است اين پرورش
افزايش يا شده كم تربيت و تعليم متولي رسمي نظام در
قرار اين از ساختاري تغييرهاي و اصلاحات اهم.است يافته
:است
معاونت دو ،"آموزشي امور" ،"پرورشي" معاونتهاي جاي به -
نيمه پرورش و آموزش" و "عمومي پرورش و آموزش" عناوين با
"بدني تربيت" عنوان با جديدي معاونت.شده پيشنهاد "تخصصي
شده اضافه پرورش و آموزش وزارت معاونتهاي جمع به نيز
.است
و دفاتر كليه در تقريبا "پرورش" و "آموزش" عناوين -
به نگاهي.آمده هم كنار در مذكور معاونت دو كل ادارات
بدوپيروزي از "پرورشي" و "آموزشي" ساختار تاريخي سوابق
.باشد موثر موضوع فهم در ميتواند اسلامي انقلاب
عنوان همين با ساختاري عنوان به "تربيتي امور كل اداره"
نيز اسلامي انقلاب از پيش پرورش و آموزش وزارت در كه
نيروي و برنامهها اهداف ، با سال 1358 از داشت ، وجود
"انقلابي نهاد" يك قالب در تقريبا و جديد كاملا انساني
رجايي شهيد ابتكار به و پرورش و آموزش نظام درون در
اين.كرد آغاز پرورش و آموزش سطح در را گستردهاي فعاليت
متكفل عمدتا انقلاب پيروزي از قبل در كل اداره
برنامههاي سرودها ، قبيل از "برنامه فوق" فعاليتهاي
پرورش و آموزش غيررسمي فعاليتهاي ساير و اردوها تفريحي ،
آموزش بر حاكم ارزشي نظام تغيير با است بديهي.است بوده
نيروي و برنامهها و اهداف در اساسي دگرگوني پرورش و
.است بوده اجتناب غيرقابل بخش اين انساني
سطع به آن ارتقاي با امورتربيتي جديد ساختار سال 1364 در
به و تصويب كشوري استخدام امور سازمان توسط وزير معاونت
نقطه را آن ميتوان كه سال اين از.آمد در اجرا مرحله
برنامههاي دانست ، تربيتي امور فعاليتهاي سطح در عطفي
"برنامه فوق" حد از مدارس و كلاسها سطح در نهاد اين
را برنامهها از گسترهاي بعد سال چند طي در و رفت فراتر
و درسي ساعات متن به ورود تربيتي ، مشاوره قبيل از
.برگرفت در را مدرسه بيرون و درون برنامه فوق فعاليتهاي
ساختار ، ارتقاي ديگر بيان به يا و تغيير اين با همزمان
قابل مدارس پرورشي حوزه فعاليتهاي در جهتگيري دو ردپاي
:از عبارتند كه است تشخيص
قبيل از مدرسه عناصر ساير كردن درگير براي اقدام -الف
اين.تربيتي مربي همراه به تربيت امر در معلم و مدير
دستورالعمل كه گرفت شكل "تربيتي ستادهاي" قالب در اقدام
در دستورالعمل اين و بود شده ابلاغ سال 1363 در آن اوليه
تربيتي امور مسئولان و پرورشي معاونان گردهمايي
و اصلاح مورد سال 1364 در كشور مناطق و شهرستانها
در عمدهاي نقش بعد سالهاي در و قرارگرفت تجديدنظر
در بهويژه مدارس تربيتي تصميمگيريهاي و هدايت
از.گرفت عهده به انضباطي تصميمهاي و تربيتي مشاورههاي
بين هماهنگي مدارس تربيتي ستادهاي در مصوب اهداف اهم
.بود پرورش امر در مدارس دستاندركاران و عناصر كليه
كه پرورشي معاونت برنامههاي در مشاورهاي جهتگيري -ب
در "مناطق تربيتي مشكلات حل و بررسي شوراي" ايجاد با
كارشناسيهاي ايجاد و مدارس تربيتي ستاد تشكيلات ادامه
در "تحقيق و مشاوره دفتر" و استانها كل ادارات در مشاوره
بهموازات.گرفت صورت پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت
به نيز "تربيت" ماهنامه نشريه تشكيلاتي اقدامهاي اين
جهتگيري كه يافت انتشار سال 1364 از مستمر صورت
.است مشهود آن مطالب در مشاورهاي
ديگر اقدامهاي با سال 1369 از بعد مذكور فعاليتهاي
بهمنظور مطالعاتي طرحهاي از بودند عبارت كه شد تكميل
كه مدارس دستاندركاران كليه در تربيتي فعاليتهاي تعميم
نقش" و "تربيتي فعاليتهاي تعميم طرح" چون عناويني با
معاونت كه علمي مجامع مجموع در.گرفت صورت "معلم تربيتي
مبتلابه مسائل مهمترين طرح هدف با سال 1370 از پرورشي
مجمع يك كرد برگزار تربيتي حوزه در پرورش و آموزش
مختلف ابعاد به "معلم تربيتي نقش" عنوان با (سمپوزيوم)
و آموزش مولفههاي كليه كردن درگير روشهاي و برنامهها
.پرداخت "تربيت" جريان در پرورش
آموزش اقدامهاي و جهتگيريها از توجه قابل مورد آخرين
عالي شوراي مصوبه است ذكر قابل حيطه اين در كه پرورش و
طرح تهيه" براي پرورش و آموزش ماموريت در پرورش و آموزش
بايد "پرورش" مقوله آن مفاد براساس كه است "تربيت جامع
و ساختار از اعم پرورش و آموزش بخشهاي كليه در
.شود لحاظ روشها و برنامهها
از حكايت پرورشي برنامههاي و تشكيلات اجمالي روند بررسي
و آموزش نظام از بخش اين تحول در تميز قابل دوره سه
.دارد پرورش
و آموزش بدنه در تربيتي امور كه تا 1363 سالهاي 1358 -1
بدو شرايط اقتضاي به و سياسي و ديني صبغه با پرورش
به آغاز مدارس در حضور حساسيت و اسلامي انقلاب پيروزي
.كاركرد
امور ساختار ارتقاي با كه تا 1371 سالهاي 1364 -2
مدارس در گسترش ضمن فعاليتها معاونت ، سطح به تربيتي
كارشناسي قوام و علمي و نظري مباني تدوين و تهيه براي
.گرفت صورت اقداماتي
امور فعاليتهاي ادامه ضمن كه بعد به سالهاي 1371 -3
لزوم مورد در جدي سوالهاي پرورشي ، معاونت سطح در تربيتي
در تربيتي نقش تعميم و پرورش و آموزش مقولههاي تلفيق
و آموزش روشهاي و برنامهها كليه و معلمان و مديران بين
.گرفت صورت كارشناسي بررسيهاي آنها پيرامون و طرح پرورش
تفكيك و ادغام نظري مباني
"آموزش" و "پرورش" مقوله دو
از استفاده در مسامحه موضوع اين بررسي در مهم نكته اولين
واژه تربيتي علوم ادبيات دراست پرورش و آموزش واژههاي
كار به "پرورش و آموزش" مترادف غالبا (Education)
از اعم گسترده معناي كه نيز "تربيت" كلمه امروزه.ميرود
برنامهريزان استفاده مورد كمتر دارد ، را مذكور واژه دو
اصطلاح دو اگر.است پرورش و آموزش دستاندركاران و
و بگيريم هممعني مسامحه اندكي با را "تربيت" يا "پرورش"
بايد دهيم ، قرار توجه مورد "آموزش" با را آن رابطه
يكي و دارند قرار يكديگر طول در اصطلاح دو اين بگوييم
عبارت تربيت يا پرورش كه صورت اين به.است ديگري مقدمه
رشد براي هدفمند و شده هدايت اقدام هرگونه از است
(آن عام معناي به) آموزش و متربي در بالقوه استعدادهاي
با مرتبط آموزش واژه.است هدف اين به نيل وسيله و ابزار
يا احساس يا شناخت هرگونه يعني يادگيري و است يادگيري
يا محيط در حاصل دستكاري واسطه به فرد در كه جديد رفتار
فرصتهاي تنظيم آموزش.بيايد بوجود او ذهني ساختار تغيير
فرصتهاي آن اثر در تا است متربي و مربي بين آگاهانه
آموزشي هراقدام لذا و شود ايجاد يادگيري و ياددهي مناسب
.است دانشآموز يا متربي در يادگيري تحقق پي در
بسط يا قبض پرورش و آموزش در اساسي چالشهاي از يكي
را يادگيري اگر.است آموزش آن تبع به و يادگيري مفهوم
نهايتا آن ، ايجاد چگونگي از صرفنظر كه بدانيم تغييري
از ناچار.ميشود فرد رفتار و عمل نوع در تغيير به منجر
انسان رفتار تحليل در كه هستيم آن معروف حيطه سه پذيرش
يا عمل" و "عاطفه" "شناخت" حيطه يعني.است ذكر قابل
دهنده تشكيل عناصر مذكور ، عناصر يا حيطهها."رفتار
يادگيري شناختي پوياي نظام" عنوان به كه هستند "نگرش"
معين موقعيت يك در خاص شكل به عمل براي را فرد كه شده
.ميشود تعريف "ميكند آماده
فرد شخصيت در وقتي يادگيري هرگونه تحليل اين براساس
و شناخت عنصر سه متقابل تاثير طريق از كه ميگذارد تاثير
و شود فرد نگرش تغيير يا شكلگيري به منجر رفتار و عاطفه
پوياي عنصر يك فرد رفتاري و رواني ساختار در كه است نگرش
آموزش لذاميآورد رابوجود انگيزشي و رفتاري و شناختي
اين و است نگرش اصلاح يا تغيير معني به كارا و جامع
پرورش امر تحقق به آن از مقدمتا ميتوان كه است مرحله
.كرد تعبير
در را "پرورش" و "آموزش" مفهوم دو نميتوان اساس براين
نيل مقدمه آموزشي هرفعاليت بلكه.كرد تلقي يكديگر كنار
نظر در با نيز پرورشي هرهدف و است پرورشي هدف يك به
آوردن فراهم مستلزم "يادگيري" جامع و وسيع مفهوم گرفتن
"آموزشي" مناسب اقدامهاي ديگر عبارت به و يادگيري شرايط
بايد نيز مربي و معلم و مدرسه و كلاس فعاليت هرگونه.است
نظري مبناي فاقد وگرنه باشد داشته تطابق نسبت اين با
.بود خواهد تربيتي و علمي
منظر اين از بايد نيز "مربي" و "معلم" عنصر دو نقش
آموزش بخش دو متولي عنوان به را دو اين اگر.شود ارزيابي
به دو هر نقش چون رفتهايم خطا به بدانيم پرورش و
محتوا ، حيطه ، در تفاوت و شد خواهد محدود آموزش يا يادگيري
برنامههاي در آن جايگاه تفاوت و آموزشي فعاليت عناوين
يا برنامه متن و غيررسمي يا رسمي قبيل از مدرسه
.است بودن فوقبرنامه
"پرورش" تفكيك يا ادغام
نبايدها و بايدها ،"آموزش" و
به كارشناسي و علمي مباني بر مبتني جوابي يافتن براي
بد پرورشي ، و آموزشي ساختار ادغام ضرورت عدم يا ضرورت
در امروز پرورش و آموزش رسالت و نقش به مجددي نگاه نيست
اين در تعابير بهترين.بيندازيم نوجوانان و كودكان تربيت
سال چند در انقلاب معظم رهبر سخنان ميتواندر را مورد
آموزش ادارات روساي با ديدار در ايشان.كرد مشاهده اخير
تربيت ضرورت بر تاكيد ضمن مرداد 1377 در 5 كشور پرورش و
پرورش و آموزش مهم مسئوليت يك عنوان به "فكر" و "روحيه"
كه عالمي متفكر و انديشمند انسان با" كه ميكنند اشاره
يك...است جبان و فراري خورده ، شكست است ، منهزم روحا
".كرد اصلاح نميشود هم را خانه
و مفاهيم آموزش موازات به كه است آن بيان اين معناي
قبيل از صفاتي به متصف نيز متربي "روحيه" بايد فكر تقويت
حب انصاف ، عدالت ، همچون ديگر روحي ويژگيهاي.شود شجاعت
اين در توصيف اين با نيز...و انسانها و هستي به نسبت
.گرفت خواهند قرار پرورش و آموزش وظايف از حيطه
در ماه 76 دي دوم در خود سخنان رادر معنا همين معظمله
ميكنند ذكر پرورش و آموزش وقت وزير و مسئولان با ديدار
جوان نسل كردن آسيبناپذير براي كه است چنين آن مضمون كه
و ديني ايمان تعميق اعتقادي ، ويرانگر امواج مقابل در
.است ضروري آنان اعتقادي بنيه
زمينه در را مناسبي و جالب واژههاي ايشان سخنان همين در
قبيل از كشور موجود آموزشي معضلات و ناتوانيها
به نسبت بياهتمامي و بياعتمادي و "ذهني تنپروري"
به توجه لزوم بر كه ميبرند كار به دانش و علم فراگيري
نسل شخصيتي و ذهني رشد در پرورش و آموزش نقش و وظيفه
.دارد تاكيد كشور جوان
كشور تربيت و تعليم كنوني وضع در "آموزش كيفيت" بحران
نيازهاي پاسخگوي آموزشي كتابهاي نيست ، انكار قابل
محتوا ضعف كه خاطر اين به نه ليكن.نيستند دانشآموزان
تفكر كه خاطر اين به بلكه دارند ، آموزش روش يا
به رسمي آموزش تبديل براي "كنكور كتاب" و "حلالمسائل"
مدارك كسب و دانشگاهها ورودي امتحانات براي پرتابي سكوي
و خانوادهها قالب انتظار..و "ليسانس فوق و ليسانس"
.است پرورش و آموزش از جامعه
و "دانش" حوزه دو در وپرورش آموزش سنگين مسئوليتهاي
ايجاد در نهاد اين كار اهميت دانشآموز ، به دادن "روحيه"
كه معني اين بهميسازد نمايان نيز را مطلوب رفتارهاي
و آموزش در اثربخش و پويا و كارآمد نظامي بخواهيم اگر
به يكپارچه نگاه بدون نميتوانيم باشيم داشته كشور پرورش
روشها در يك هر براي مناسب برنامهريزي و مذكور حيطه سه
داشته توفيق انتظار مولفهها ساير و انساني نيروي و
.باشيم
و "تربيتي امور" مقوله دو به "گريز ادغام" نگاه در آنچه
و بخشيدن تقدم براي اگر وجوددارد "آموزشي امور"
را "آموزش" تربيتي ، مصطلح فعاليتهاي به اولويتدادن
نخواهد جدي چندان نيز را آن اهميت ندهد ، قرار غفلت مورد
بسياري تربيتي و روانشناختي دلايل كه آن حال گرفت ،
به نيل ابزار و ظرف "آموزش" اگر كه كرد اقامه ميتوان
صفات ايجاد اخلاق ، تربيت روحيهسازي ، همچون پرورشي اهداف
.رفتهايم اشتباه را مسير نباشد ، ...و مطلوب رفتاري
اسماعيلي تاجيك عزيزالله
دارد ادامه
شد معرفي قرآن خادم جامعي مسجد
مراسم در جمهوري رئيس خاتمي محمد سيد:فرهنگي علمي گروه
حضرات پيشنهاد به كريم ، قرآن خادمان انتخاب هشتميندوره
معرفي كميته نظر نيز و سبحاني جعفر و اميني ابراهيم آيات
احمد كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين قرآن خادمان
از يكي عنوان به را اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي
.كرد معرفي كريم قرآن خادمان
به خدمت دينيو علوم و فرهنگ گوناگون عرصههاي در تلاش
ارشاد و فرهنگ وزارت در فعاليت سالها طي قرآني فرهنگ
خادمان عنوان به مسجدجامعي احمد انتخاب دليل اسلامي ،
.بود كريم قرآن
اسلام حقيقي چهره ارائه
از مكاتب اين كه است بزرگي مكاتب مهد افغانستان كشور
.است شده منتقل دنيا نقاط ساير به كشور اين طريق
با نشستي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
با كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين خارجي ميهمانان
شرق به افغانستان طريق از اسلام دين:گفت مطلب اين اعلام
به كشور اين طريق از نيز آسيا شرق اديان و شد منتقل آسيا
تخريب طالبان دست به كه بودا مجسمههاي.رسيد ما دست
افغانستان تاريخي پيشينه و عميق فرهنگ نشاندهنده شدند ،
.بودند
يازدهم وقايع به اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
مردم عموم تاسفبار حادثه اين وقوع:داشت اظهار سپتامبر
از آگاهي و اسلامي متون مطالعه به را غيراسلامي كشورهاي
كتابهاي دليل همين به و كرد علاقهمند اسلام مفاهيم
اما.شد ناياب اروپا در قرآن ترجمههاي و اسلامي
منفي ديد با را اسلام كتابها اين از بسياري متاسفانه
.ميكنند معرفي
قدر ليالي در مدارس كار ساعات
و 23 روزهاي 19 در كشور مدارس تمامي:فرهنگي علمي گروه
آغاز را خود كار تاخير ساعت دو با رمضان مبارك ماه
.ميكنند
ماده براساس پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
سوم و بيست و نوزدهم روزهاي مدارس ، اجرايي آييننامه 100
جاري ماه آذر هجدهم و چهاردهم با مصادف رمضان مبارك ماه
تاخير عت سا دو با كشور سراسر مدارس صبح نوبت كلاسهاي
بيشتر بهرهمندي منظور به تصميم اين.شد خواهد شروع
.است شده اتخاذ قدر ، شبهاي از دانشآموزان و فرهنگيان
|