نامه آيين براياصلاح پيشنهادهايسايپا
شد اعلام
خودرو صنعت توسعه
اروپايي خودروسازان داوطلبانه اقدام
تصادفات خسارتهاي كاهش براي
نامه آيين براياصلاح پيشنهادهايسايپا
شد خودرواعلام صنعت توسعه
مديران و ارشد كارشناسان از نظرخواهي ادامه در
صنايع وزارت شده تدوين آييننامه مورد در كشور خودروسازي
خودروسازي گروه مديران سراغ به بار اين صنعت ، اين براي
.رفتيم سايپا
بينالملل و صادرات معاون ابوطالبي امير گفتوگو اين در
و سايپا گروه عامل مدير فني مشاور باطني حسن دكتر سايپا ،
-پژو به سايپا صادرات پروژه مدير آذري كاميار دكتر
.دارند حضور فرانسه سيتروئن
صنعت توسعه براي شده تدوين آييننامه ميرسد نظر به
به شما است ، گرفته شكل داخل ساخت سياست محور بر خودرو
شركت يك مديران عنوان
موافق خودرو داخل ساخت از حمايت ادامه با آيا خودروسازي
هستيد؟
گرايش دو خودرو صنعت در ميدانيد كه همانطوري:باطني
هرچه جايگزيني به تمايل نخست كرد تعقيب ميشود را مشخص
و صنعت ، ارزبري كاهش هدف به رسيدن منظور به واردات بيشتر
تحصيل هدف با صادرات بيشتر هرچه سمت به تمايل ديگري
دو هر سال 71 مصوبه خودرو قانون در.است ارزي درآمد
و داخل ساخت قانون ، اين منتهي.است بوده مدنظر گرايش
مورد بهشدت صادرات ، با مقايسه در را واردات جايگزيني
تصويب از سال گذشت 8 از بعد هم الان و داده قرار تشويق
خطمشي واردات جايگزيني سياست عملا قانون ، اين
.است شده ايران خودروسازي
را خودش معايب و مزايا واردات ، جايگزيني سياست البته
خودرو صنعت ارزي هزينه كه است اين مزيتش مهمتريندارد
هدف چون كه است اين عيبش مهمترين ولي.است داده كاهش را
بوده ، داخلي بسته بازار خودروسازان ، و قطعهسازان
نظر بهنيست برخوردار مطلوب كيفيت از آنها توليدات
خودروسازي سياستهاي شده تهيه ويرايش آخرين در ميرسد
توسعه براي داخل ساخت از حمايت معادن ، و صنايع وزارت
گرفته قرار مدنظر خودرو قانون از شديدتر حتي خودرو صنعت
تشويق حتي و بازرگاني سود در تخفيف درصد كه نحوي به
موضوع اين البته.است شده متصل داخل ساخت به صادراتي
در هم ماليات بحث چون عبارتي به.ندارد هم مثبتي نتايج
پيدا افزايش تصاعدي صورت به جديد ويرايش در هم و قانون
داشته ارزبري كمتري مقدار كه شركتي هر نتيجه در ميكند
هم بازرگاني سود حال درعين و ميدهد كمتري ماليات باشد
نظر به رو اين از.مييابد كاهش داخل ساخت ميزان به نسبت
كردن داخلي بيشتر هرچه سمت به خودروسازان دوباره ميرسد
.ميشوند تشويق محصول كيفيت مساله از فارغ محصولاتشان
در بگويم بايد باطني ، دكتر سخنان تاييد ضمن من:ابوطالبي
ميكنند تشويق را خودرو واردات كه كساني حاضر حال
داخلي بازار در بايد ما كه بگويند ميخواهند الزاما
ساخت خودروهاي كيفيت سياست ، اين با تا كنيم ايجاد رقابت
.يابد افزايش داخل
ندارند؟ جهانيكاري بازار به افرادي چنين يعني
واقع در و ندارند كاري جهاني بازار به دقيقا ، :ابوطالبي
بين بايد واردات رهگذر از كه ميكنند تكيه موضوع اين به
امر اين و شود ايجاد رقابت داخلي ، خودروسازي واحدهاي
.شد خواهد داخل ساخت خودروهاي كيفيت ارتقاي باعث
محصول در مناسب كيفيت الزاما كه است معتقد سايپا گروه
را خارجي مصرفكننده ارزش بتوانيم كه ميشود ايجاد موقعي
در كه انساني يعني.كنيم همگون داخلي مصرفكننده ارزش با
باشد داشته را ارزشي همان ميكند استفاده خودرو از ايران
در فقط امر اين.دارد اروپا در خودرو متقاضي فرد يك كه
در اگر كه است اين آن و ميافتد اتفاق مهم موضوع يك گرو
از بخشي صدور الزاما خارجي ، طرف با قرارداد عقد زمان
شود ، گرفته نظر در قرارداد جزء ايران در شده توليد محصول
انتقال براي ابتدا از كه بود خواهد ملزم خارجي فروشنده
كه كند عمل بهگونهاي.. و خدمات تجهيزات ، - تكنولوژي
در را ايراني طرف داخل ساخت توليدات از درصدي بتواند
بردن بالا در بنابراينكند استفاده اروپايي بازارهاي
داخلي سازنده يعني.ميگذارد الزام خود براي كيفيت سطح
دهد افزايش خود توليدي محصولات در را كيفيت كه است مجبور
.كند استفاده آن از اروپا در بتواند هم خارجي تامشتري
خودرو توليد در مهم استراتژي يك صورت به موضوع اين
براي كه طوري به است افتاده اتفاق سايپا گروه در زانتيا
و بالا كيفيت اخذ با ايراني شده توليد محصول بار اولين
.است يافته راه بينالمللي بازارهاي به مناسب
داخل در را كيفيت بخواهيم ما اگر كه است اين منظورم
را توليديمان محصول از بخش يك بايد الزاما كنيم اصلاح
افزايش براي اين و كنيم صادر اروپايي و صنعتي كشورهاي به
ما اينكه جاي به يعني.است مناسب داخلي توليدات كيفيت
دهيم قرار تحتفشار را داخلي شركتهاي و كنيم وارد خودرو
به را محصولمان از درصدي- دارد هم زيادي منفي اثرات كه -
قطعا خودرو داخل ساخت كيفيت آنموقع كنيم ملزم صادرات
.ميشود اصلاح
دهيد؟ توضيح بيشتر مورد اين در ميتوانيد
جاي به صادرات جايگزيني يعني استراتژي اين:ابوطالبي
ارائه طرح عمده اشكال.تجاري تراز ايجاد يعني واردات ،
ساخت بر فقط تاكيدش كه است آن صنايع وزارت سوي از شده
اين همه در را آن مشكلات و معضلات الان شما كه.است داخل
.بينيد مي ميشود ، ساخته داخل در كه خودروهايي
تعرفههايي همان دارد مشكل شما نظر به كه بخشي مهمترين
بستهاند؟ منفصله قطعات روي كه است
> كار صنايع وزارت سياستهاي جزوه در واقع در:باطني
ما ميشود تشويق داخل ساخت بالاي درصد با <سيكيدي
و نشود جهاني بازارهاي به متصل محصولي تا داريم ، اعتقاد
بالا آن كيفيت شود توليد داخلي بازارهاي براي منحصرا
مشتريها و است بسته داخلي بازار اينكه دليل به نميرود
همين به و كنند استفاده ميتوانند محدودي خودروهاي از
ارضا را داخلي بازار كيفي لحاظ به كه نيازي سطح دليل
ميخواهيم ما اگر رو اين از.است پايينتري سطح ميكند
هيچچارهاي باشد جهاني سطح در توليداتمان كيفيت واقعا
و باشيم داشته حضور جهاني بازارهاي در اينكه جز نداريم
.دهيم ارتقا جهاني بازارهاي سطح به را خود توليد كيفيت
تشويق مورد در بند يك آمدهفقط جزوه اين در كه چيزي
صادرات تشويق با متناسب كه مبلغي آن ، طبق كه دارد صادرات
بازار به نسبت جهاني بازار در خودرو قيمت اختلاف از است
در را خود خودرو خودروساز اگر يعني.است كمتر داخلي
خوبي كيفيت ميتواند كه خودرويي كند ، عرضه داخلي بازار
باشد ، داشته بالايي داخل ساخت عوض در ولي باشد نداشته هم
خودروسازي اگر قانون اين در يعني.ميبرد بيشتري سود
ميبرد ، سوال زير را خود منافع باشد داشته صادرات دغدغه
تا شود گذاشته مكانيزمهايي قانون همين در بايد اما
طريق اين به.كند تامين صادرات در را خودروسازان منافع
واسطه به و شود جهاني بازارهاي وارد ميتواند خودروساز
عملا و ببرد بالا را توليداتش كيفيت است مجبور حضور اين
پيدا افزايش هم داخلي بازار در محصول كيفيت رهگذر اين از
.ميكند
وزارت سوي از شده تدوين آييننامه ابهامات از ديگر يكي
است؟ داخلي برند بحث صنايع
طبق.داريم نظر هم داخلي برند بحث مورد در ما:باطني
داخل در كه است خودرويي داخلي ، برند با خودرو تعريف ،
جاي كه است اين آن معناي منطقا پس است شده طراحي كشور
شركت هيچ تحتليسانس و نكند توليد را آن دنيا در ديگري
است ايران ليسانس ، صاحب واقع ، در.نميشود توليد هم خاصي
.كند ليسانس اعطاي دنيا از ديگري جاي در ميتواند كه
و شده طراحي داخل در چون خودرويي چنين ميرود انتظار
وجود دنيا كجاي هيچ در بدنه قطعات مثل آن قطعات از خيلي
كند كار به شروع داخلي قطعات از بالايي بادرصد ندارد
بازار در موجود عمومي قطعات يكسري از ميتواند البته
استفاده نيز اينها نظاير و محركه قواي موتور ، مثل جهاني
كمتر خودروسازها براي حاضر حال در داخل برند تعريف.كند
.است شده گرفته نظر در آن براي كه تشويقي تا دارد شبهه
محاسبه و است طراحي هزينه مبناي بر تشويق اولا چون
ميتواند و است دشواري كار آن حسابرسي و طراحي هزينه
خودرويي كسي اگر ثانيا دهد ، دست به را مبهمي ارقام
بايد علت چه بهنكرد توليد را آن هرگز و كرد طراحي
شود؟ تشويق
البته و دارد ملي نفع كه شود تشويق بايد موقعي داخل برند
هم ما و دارد وجود نيز مكانيزمهايي كار اين براي
برند تشويق آن براساس ميشود كه كردهايم پيشنهادهايي
برند مورد در كه ديگري مشكل.كرد توليد به متصل را داخلي
كه است جهاني مناسبات در آن نشدن شناخته دارد وجود داخلي
در صادراتي تشويق اما.ميكند مشكلتر خيلي را آن صادرات
داخلي 80 برند كه ميشود شروع موقعي از آييننامه اين
خودرو كه است حالي در اين و دارد داخل ساخت درصد
ساخت درصد در 60 را صادراتيش تشويق حداكثر تحتليسانس
كه داخل برند براي ميرسد نظر به يعني.ميكند پيدا داخل
تشويق شرايط است سخت جهاني بازار در حضورش امكان درواقع
ميرسد بهنظر درواقعگرفتهاند نظر در سختتر بازهم را
.شدهاست گرفته نظر در داخل بازار براي فقط داخل برند
را خودروسازي بايد ما كه است اين شده مطرح موضوع مفهوم
كنيم؟ شروع صفر از
موجود كشور در قطعهسازي و خودروسازي بستر اگر:باطني
اصولا خودروسازي ولي بود وارد كاملا شما نظر نبود
كردن فراهم و صرف مونتاژكاري از دارد مختلفي مراحل
تا ميشود شروع داخلي قطعهسازي و داخل ساخت بسترهاي
از بخشهايي طراحي فني دانش به دستيابي و كردن پيدا
طراحي فني دانش كردن پيدا و خودرو در تغييرات خودرو ،
برند با خودرويي سمند خودرو ، ايران در الان.كامل خودرو
برند با كاروان خودرو سايپا شركت در و ميشود تلقي داخلي
شركت هيچ تحتليسانس كه هستند خودروهايي استزيرا داخلي
.نيستند خارجي
سوي از شده ، تدوين آييننامه در موجود خلا7هاي از يكي
تامين و سرمايه بازار مورد در كه است اين صنايع وزارت
است؟ نكرده صحبتي هيچ شركتها اين مالي
تامين مورد در متاسفانه آييننامه اين است درست:باطني
اعتبارات بحث واقع در و خودروساز شركتهاي مالي منابع
تشويق مورد در حتي.است نداده ارائه راهكاري عملاهيچ
و مصرف بازار از خروج براي قديمي خودروهاي مالكان
اشاره چيزها از خيلي به جديد خودروهاي با آن جايگزيني
جايگزيني براي وام اعطاي براي اعتبار بحث از ولي شده
به كه است جدي مشكل يك اين.است گذشته فرسوده خودروهاي
يك داشتن بدون خودروسازي اصولا.است وارد آييننامه اين
واقع در.كند حركت نميتواند محكم مالي و اعتباري ساختار
در خودروسازي.شوند حمايت بانكها توسط خودروسازهابايد
پاييني سود حاشيه و نميشود تلقي پرسود صنعت يك حاضر حال
در سرمايه برگشت تا سرمايهگذاري فاصله اينكه ضمن دارد
هنگفت سرمايهگذاريهاي خودروسازي.است طولاني صنعت اين
شركتها اين خود مالي پتانسيلهاي از اين كه ميطلبد
بانكهاي جهان خودروسازهاي از خيلي عملا الاناست خارج
سرمايههاي به متصل آنها از خيلي و دارند را خود تخصصي
در.ميشوند حمايت بانكي سرمايههاي توسط يا هستند بانكي
كه است گونهاي به كشور اعتباري متاسفانهساختار ايران
با پيشفروش مثل مكانيزمهايي از شدند مجبور خودروسازها
شدن گران به منجر اين و كنند استفاده سنگين بهرههاي
يك توسط هم مصرفكننده طرف آن از.ميشود خودرو قيمت
خريداري قسطي صورت به را خودرو بتواند كه مالي ساختار
به هم و مصرفكننده ضرر به هم اين كه نميشود حمايت كند
.است خودرو توليدكننده ضرر
نگاه خودرو بازار به مصرفكنندگان منظر از بخواهيم اگر
.باشد خودرو قيمت و كيفيت همين بحث مهمترين شايد كنيم
رفتن بالا و قيمت آمدن پايين به كمكي چه نامه آئين اين
.كند مي داخل ساخت خودروهاي كيفيت
رفتن بالا به كمكي هيچ نامه آيين اين ما نظر به: باطني
افزايش براي صريحي تشويق هيچ براياينكه كند نمي كيفيت
به حتي كه مكانيزمي هيچ عبارتي به و نگرفته صورت كيفيت
گنجانده آن در هم بكند تشويق را كيفيت غيرمستقيم طور
.است نشده
بركيفيت تاثيري چه شود اجرا نامه آيين اين اگر:ابوطالبي
آئين اين كه باشد اين شما اعتقاد اگر گذارد مي خودرو
كننده مصرف بنابراين شده تدوين واردات تشويق براساس نامه
چون ميكنند ، استفاده را مناسبتري خودرو كيفي جهت به ها
طرف به ميلشان و نميكنند استفاده را ايراني توليدات
كه هايي تعرفه با نظرمن به البته.است وارداتي توليدات
تاثير هم قيمت روي بر كنند پايين يا بالا توانند مي
را ايران خودروسازان خودروسازي صنعت عرصه در و ميگذارند
.ميكند روبهرو شديد مشكلات با
شكل؟ چه به
داديد انجام را واردات شما وقتي اينكه دليل به:ابوطالبي
دارد ، هم بهتري كيفيت كه آورديد ازبيرون خودرو يك و
و نميكنند رجوع داخلي خودروهاي به ايراني مشتريان قطعا
داخل ساخت خودرو بايد چه براي ديگر زمان آن در البته
.رابخرند
دارد؟ خودرو قيمت روي تاثيري چه نامه آيين اين
قانون طبق و دارد تصاعدي حركتي مالياتي نظام:باطني
آن از بعد و است ثابت ماليات تومان يكميليون تا خودرو
ارز 175 مبناي بر خودرو قانون.يابد مي افزايش تدريج به
تصريح جا هيچ نامه آيين اين در اما شده نوشته توماني
توماني ارز 175 مبناي بر مالياتي آييننامه كه نشده
ارز 800 برمبناي خودرو نامه آيين اگر.شد خواهد محاسبه
به رفت خواهد بالا شدت به خودرو قيمت شود محاسبه توماني
در چيزي ارزانقيمتاحتمالا خودروهاي براي كه نحوي
خيلي است ممكن قيمت گران خودروهاي براي و برابر حدود 2
شده تدوين بازرگاني سود براين علاوه.شود تمام بيشتر
حاضر حال در كه بازرگاني سود از نامه آيين دراين
سال 81 براي حداقل) است بيشتر پردازند مي خودروسازها
خودروسازي كيفيت نامه آئين اين دليل همين به.(بيشتراست
خواهد افزايش را خودرو قيمت و آورد خواهد پائين را داخلي
.داد
قيمت.كننده توليد هم و است كننده مصرف ضرر به هم يعني
ضرر به هم كيفيت و فروش قيمت و برد مي بالا را شده تمام
.است مصرفكننده
داخلي مصرفكننده حق مورد در را شما سخنان من:باطني
ولي ميكنم تاييد صددرصد خوب ، كيفيت با خودرو داشتن براي
داخلي مصرفكننده براي را كيفيت اين ميشود طور چه اينكه
نشده ديده آييننامه اين در راهكاري من نظر به كرد تامين
.دهد انجام ميتواند را اين كه پيشنهادهاييداريم ما
چيست؟ شما پيشنهادهاي بفرماييد ميتوانيد
بنگاهي منافع كه بكنيم كاري اگر ما اعتقاد به:باطني
است مجبور كننده توليد بخورد گره صادرات با توليدكننده
شما طريق اين از و كند توليد صادراتي كيفي خودرو
محصول كيفيت بابت از داخلي مصرفكننده به ميتوانيد
صادرات درصد اگر خودروسازي سيستم در معمولا.دهيد تضمين
نوع دو تا نيست صرفه به مقرون باز باشد توجهي قابل مبلغ
داخلي ، مصرف مخصوص يكي و صادرات مخصوص يكي شود توليد قطعه
بازار موردنظر كيفيت با وقتي قطعهساز و خودروساز يعني
هم داخلي بازار در كالا اين ميكند توليد به اقدام جهاني
يعني - حقش به مصرفكننده طريق اين از و ميشود عرضه
است اين ما صريح پيشنهاد.ميرسد -كيفي خودرو يك داشتن
من حالاشود متصل صادرات بازار به داخلي توليدكننده كه
در.دهم توضيح اول از بدهيد اجازه پيشنهادمان مورد در
صنعت براي سايپا گروه طرف از تئوري يك گذشته سالهاي
به را آن صنايع سابق وزير كه نحوي به شد تعريف خودرو
در سايپا گروهكرد اعلام خودرو صنعت به بخشنامه صورت
ارزي تراز اسم به خودروسازان رابراي شاخصي يك واقع
هزينههاي به ارزي درآمدهاي نسبت شاخص اينكرد تعريف
ارزي هزينه هرچه كه داريم اعتقاداست خودروساز ارزي
بيشتري داخل ساخت كه است اين معنايش باشد كمتر خودروساز
كرده ايجاد بيشتري اشتغال كشور داخل در عبارتي به كرده
سبب خودروساز ارزي درآمد افزايش اين بر علاوه.است
اين.ميشود نفتي ارز و خودرو صنعت بين بيشتري انفصال
در زيربنايي تاسيسات صرف را نفتي ارز اينكه بر علاوه امر
قيمت كهنوسانات دارد هم را حسن اين ميكند كشور اقتصاد
در.ندارد را خودرو صنعت روي تاثيرگذاري توان ديگر ارز
داخلي توليد بوده بالا نفت قيمت وقت هر قبل سالهاي
هم وقت هر و گرفته صورت هم واردات و كرده پيدا افزايش
هم داخلي توليد و يافته كاهش واردات آمده پايين نفت قيمت
اين شاهد سال هر سال 77 تا تقريبا.است داشته افت
شد باعث نفت قيمت كاهش كه سال 77 در اما بوديم نوسانات
خودروسازها يابد ، كاهش خودرو صنعت به يافته ، تخصيص ارز
ساخت به توليداتشان تيراژ در كاهش جاي به دادند ترجيح
نسبي كيفي كاهش يك سال 77 در رو اين از.دهند شتاب داخل
.آمد وجود به كشور محصولات در
را خود نياز مورد ارز مستقيما بتواند خودرو صنعت اگر
حصار و قيد اين از باشد ، داشته ارزي درآمد و كند كسب
گروه شاخصترازرا اين.مييابد رهايي نفت قيمت نوسانات
.گرفت درنظر جهاني بازارهاي در حضور شاخص عنوان به سايپا
در جدي و فعال حضوري بتوانند خودروسازها اگر چون
توليدي كالاهاي كيفيت بالطبع باشند داشته جهاني بازارهاي
به البته.كرد خواهد رشد جهاني معيارهاي حد در نيز آنان
ايران براي بازار عنوان به كه كشورهايي اغلب آنكه سبب
تجارت سازمان عضو حاضر حال در ميشوند گرفته نظر در
پيش خيلي خودروسازها كه گفت ميتوان.هستند (WTO) جهاني
اين در حضور براي شوند ، WTO درگير ايران اقتصاد آنكه از
اقتصاد اگر و دادهاند انجام را كافي تمرينات سازمان
ضربه حضور اين بابت آنها شود جهاني بازارهاي وارد كشور
كاهش خودرو صنعت براي ميتواند ارزي تراز.خورد نخواهند
چون است زيربنايي پروژههاي نفع به كه باشد داشته ارزبري
سايپا گروه.مييابد تخصيص بيشتري ارز پروژهها اين به
براي كه تنبيههايي و تشويقها مورد در همچنين
.دارد پيشنهادهايي هم ميشود گرفته نظر در خودروسازها
دولت اختيار در را بازرگاني سود سال 71 مصوب خودرو قانون
آييننامه صورت به حاضر حال در بازرگاني سود يعني گذاشته
بازار اينكه براي ما.كند پيدا تغيير ميتواند دولتي
كرديم پيشنهاد.نشود غيرواقعي قيمت افزايش يك دچار
زمانيكه تا را خود توليد قانون اين شرايط با خودروسازها
وقت آن.دهند ادامه شوند ، توليد كيفيتتري با خودروهاي
موجود خودروهاي آن واسطه به كه آيد وجود به راهكاري بايد
وضعيت پيشنهاد اين واقع در.شوند خارج صنعت از تدريج به
مورد در و ميكند حفظ موجود محصولات براي را موجود
ميشوند ، توليد فروردينماه 80 اول از كه هم خودروهايي
بازار به بالا بازرگاني سود با كه بود اين ما پيشنهاد
كرديم 125 پيشنهاد كه هم را بازرگاني سود.شوند عرضه
مبناي بر درصد يا 555 و است تومان ارز 800 مبناي بر درصد
دوبرابر معادل بازرگاني سود رقم اين درتومان ارز 175
خودروسازي اگر يعني.گرفتيم نظر در تخفيف تراز ، شاخص
كند كسب جهان بازار از را ارزيش هزينه درصد بتواند 25
داخلي بازار به كه محصولي براي را بازرگاني سود اين نصف
از را ارزبريش نصف بتواند اگر و ميگيرد تخفيف ميدهد
صفر او براي بازرگاني سود كند ، كسب جهاني بازارهاي
سود تخفيف اين از خودروسازها اينكه براي يعني.ميشود
قيمت با را خودرو بتوانند و كنند استفاده بازرگاني
در حتي شديد رقابت يك برسانند ، مشتريان به پايينتري
به متصل تخفيف اين البتهميآيد وجود به داخلي بازارهاي
در كه خودروهايي عبارتي به.بود خواهد صادراتي بازار
تخفيف تا ميشوند سبب ميگيرند قرار صادراتي بازار
بازار به شده عرضه خودروهاي بازرگاني سود به متعارفي
.شود داده داخل
جهاني بازار در را خود توليدات خودروساز اگر حاضر حال در
انداخته خطر به را خود بنگاهي منافع درواقع كند ، عرضه
قيمت از داخل بازار در خودرو قيمت كه اين خاطر به.است
.است بالاتر جهاني
تلاش قطعهسازان و خودروسازان كه ميشود باعث ما پيشنهاد
اين رهگذر از.كنند متصل جهاني بازار به را خود كنند
به و مييابد افزايش مونتاژ عمليات و محصول كيفيت اتصال ،
هم داخلي بازار به شده عرضه محصول كيفيت دليل همين
.يافت خواهد افزايش
اروپايي خودروسازان داوطلبانه اقدام
تصادفات خسارتهاي
كاهش براي
بهبود براي خودروسازان داوطلبانه تعهد اروپا اتحاديه
با كه عابراني مرگ از جلوگيري هدف با خود خودروهاي طراحي
.پذيرفت را ميكنند تصادف خودروها اين
خودرو صنعت توافق ، اين براساس رويتر ، خبرگزاري گزارش به
ساخت در ويژهاي امنيتي تدابير اروپا در سال 2002 از
اس.بي.اي ضدقفلي ترمزهاي ايجاد كه ميبندد كار به خودرو
از آنها جلو محكم سپرهاي برخي تغيير و اتومبيلها همه در
.است تدابير اين جمله
جلو قسمتهاي دوباره طراحي كار ، اين از ديگر هدف
.يابد كاهش تصادفها در خسارات ميزان تا اتومبيلهاست
:ميگويد رويتر به باره اين در اروپا كميسيون سخنگوي
پيشنهاد گرفتهاند تصميم اروپا اتحاديه عضو كشورهاي
جان ترتيب اين به.بپذيرند را خودرو صنعت داوطلبانه
.ماند خواهد درامان بسياري
عابر هزار رانندگي 9 تصادفات اثر بر اروپا در سال هر
مجروح نفر هزار از 200 بيش و كشته دوچرخهسوار و پياده
.ميشوند
اروپا كميسيون كه ميدانستند اروپا خودروسازي شركتهاي
تغييراتي ايجاد به را آنها قانوني تصويب با دارد قصد
داوطلبانه خود آنها دليل بههمين كند مجبور اينچنيني
.كردهاند اقدام
|