هنر و فرهنگ دايرهالمعارف ;عقيق قرآن
اسلامي
يادمان
زنان حقوق از مرد فيلسوف دفاع
ناشران و نشر
ايران سياسي نظام در استيضاح
روزنامهنگاران
هنر و فرهنگ دايرهالمعارف ;عقيق قرآن
اسلامي
عظيمزاده محمود با گفتوگو در
مصرف ناب طلاي گرم هفتصد حدود اثر اين تذهيبهاي در
مس ناخالصي وجود معناي به طلا عيار بودن پايين.است شده
به ساليان طول در طلا زردي ميشود باعث كه است نقره و
بگرايد سبزي
ابك حميدرضا:گفتوگو
متخصصان واعجاب تحسين كه است هنري شاهكار يك عقيق قرآن
اول جزءاست برانگيخته را صفوي و تيموري سلجوقي ، هنر
بهرام توسط برگ قالب 41 در و سال دوازده طي در قرآن اين
و 29 است شده آماده سيما و صدا هنر دانشكده استاد سالكي
نظر تحت و چاپي صورت به عقيق موسسه توسط نيز آن بعدي جزء
.است شده مهيا انتشار براي سالكي آقاي
موسسه كارشناسان و محققان از عظيمزاده ، محمود با
:كردهايم گفتوگو باره اين در عقيق هنري - فرهنگي
بزرگ سالن در عقيق قرآن چاپي پوسترهاي !زاده عظيم آقاي &
و شدهاند گذاشته نمايش به آمريكا ملي كنگره كتابخانه
هم آن هنري ، اثر يك حال شامل ندرت به كه است موفقيتي اين
چيست؟ اثر اين موفقيت دليل.ميشود شرقي نوع از
و متخصص سالكي بهرام تلاش سال دوازده ثمره عقيق قرآن
بايد را اثر اين.است ايراني _ اسلامي هنرهاي پژوهنده
هنرپژوهان ، و قرآنشناسان از بسياري بهزعم
;دانست هنري مختلف جلوههاي از دايرهالمعارفي
كاغذ ، تذهيب ، رنگ ، خط ، چون عرصههايي در كه دايرهالمعارفي
شايد و كمنظير اسلامي فرهنگ تاريخ در غيره و آرايهها
مقدمات.است بينظير خرمشاهي بهاءالدين استاد قول به
آغاز شمسي هجري سال 1361 اواخر در بديع اثر اين اجراي
اتمام به سال 1374 ارديبهشت در آن صفحه آخرين و گرديده
xقطع 5440 در برگ يك و چهل شامل اثر اين نهايت در.رسيد
از پس و ميشود آغاز افتتاح دعاي با كه شد سانتيمتر
اختتاميه دعاي با بقره سوره اول جزء و حمد سوره نگارش
.مييابد پايان
بخش چهار در را اثر اين هنري ويژگيهاي بتوانيم شايد
ميرسد نظر به.كنيم دستهبندي نقوش و رنگ خط ، كاغذسازي ،
است خاص كاغذ نوع يك اثر اين براي شده گرفته نظر در كاغذ
ويژگيهاي.است متفاوت چاپ صنعت در رايج كاغذهاي با و
چيست؟ كاغذ اين
غيراسيدي را كاغذها كه است بوده معمول قديم در
ايران در الان ما.قليايي PH با يعني ;ميساختند
متمادي قرون گذشت از بعد كه ميكنيم ملاحظه را نسخههايي
.ماندهاند باقي نخورده دست و سالم هم هنوز
;شد نهاده كنار به سنت اين سازي كاغذ و چاپ صنعت رواج با
از سادهتر بسيار اسيدي كاغذهاي سازي آماده كه چرا
ميبينيم ما كه است دليل همين بهاست غيراسيدي كاغذهاي
.ميگرايد زردي به ماه چند از پس روزنامه يك كاغذ مثلا
نوع از عقيق ، قرآن نگارش براي شده استفاده كاغذهاي
مناسب امكانات نبودن دليل به اما.هستند قليايي كاغذهاي
آماده دستساز ، صورت به و تكتك ، كاغذها اين سال 1361 در
.شدهاند
امروزي كاغذهاي با هم آنها رنگ كاغذها ، جنس از نظر صرف
نكته اينندارد را متعارف كاغذهاي سپيدي و است متفاوت
دليل آن ايجاد يا ميگردد بر قليايي كاغذهاي ماهيت به
دارد؟ خاصي
زايل را باصره قوه بياض كاغذ ، سفيدي بودند معتقد قدما
سفيد كاغذ ما ، قديمي كتب از هيچيك در شما لذا.ميكند
.نميبينيد رنگ
در ما هنري آثار تمام تقريبا و شاهنامهها قرآنها ،
از پس عقيق قرآن كاغذهاي.بودهاند صورت همين به گذشته
رنگ شده ، ساخته چاي از كه رنگي از استفاده با شدن ساخته
كفايت منظور اين براي تنهايي به رنگآميزي اما.شدهاند
برود ، كاغذ خورد به رنگ اصطلاح به اينكه براي نميكند
و ميشوند آغشته نشاسته لعاب به رنگآميزي از پس كاغذها
تا ميشود مهرهكشي عقيق سنگ با بار هزاران آنها روي
از و رود فرو كاغذ فرج و خلل در خوبي به نشاسته آهار
البته.ميدهد كاغذ به خاص براقي نوعي كار اين هم طرفي
تا ميشوند زرافشان طلا غبار با نگارش از قبل كاغذها اين
.شود كاغذ سطح شدن چشمنواز باعث طلا ريز ذرات
يا دستسازند هم شده استفاده رنگهاي آيا چطور؟ رنگها &
است؟ شده استفاده شيميايي رنگهاي از
استفاده تركيبي و اصلي رنگ چهل حدود اثر اين ساخت در
اين.شيميايي هم و طبيعياند هم رنگها اين.است شده
آب سفيد روناس ، زعفران ، لاجورد ، مثل موادي از رنگها
دست به سرنج و سوخته مس نقره ، طلا ، شنجرف ، روي ، و تيتان
طلاي از اثر اين تذهيبات در اينكه جالب نكته.آمدهاند
در.است شده استفاده رنگي آستر عنوان به تمامعيار خالص
.است شده مصرف ناب طلاي گرم هفتصد حدود اثر اين تذهيبهاي
نقره و مس ناخالصي وجود معناي به طلا عيار بودن پايين
سبزي به ساليان طول در طلا زردي ميشود باعث كه است
.بگرايد
"پيرآموز" كوفي خط به كه است آمده عقيق قرآن مشخصات در &
انواع از يكي گويا كه پيرآموز ، خط اين.است شده نگاشته
دارد؟ ويژگيهايي چه است ، كوفي خطوط
گسترش وسيعي جغرافيايي گستره در كوفي خط تاريخ ، طول در
.ايران و عراق و عربستان تا گرفته مراكش از.است يافته
قرن از "ايراني شده اصلاح كوفي" يا پيرآموز كوفي خط
در خط اين نام.است گرفته قرار استفاده مورد بعد به هفتم
اين تدريج به گرچه.است شده ذكر هم ابننديم "الفهرست"
.شد مهجور كوفي خط كلي بهطور و خط
بود؟ چه مهجوريت اين علت &
خط اين حروف كه بوده زيادي حجم موضوع اين دلايل از يكي
آسان چندان كاغذ به دسترسي كه زمانهاي در و داشتهاند
هم ديگر دليل و است ميشده كاغذ بالاي مصرف باعث نبوده ،
به كتابت هم عقيق قرآن نگارش در.است خط اين كتابت كندي
بعد و شدهاند طراحي خطوط ابتدا كه گرفته انجام صورت اين
قرآن در البتهشدهاند نقاشي قلممو با فراوان دقت با
صفحات در.است شده استفاده نيز ثلث و ريحان خطوط از عقيق
در.است شده گرفته بهره خط دو اين از ختم دعاي و فهرست
از آنها در و شدهاند رنگهنويسي آيات هم صفحات برخي
.است شده استفاده نقره و طلا لاجورد ،
مكتب يك از تنها عقيق قرآن تذهيبهاي در ميرسد نظر به &
هنري مختلف مكتب چند از تركيبي گويي و نشده گرفته بهره
بافتهاي و خطاييها اسليميها ، ;است رفته كار به آن در
نيست؟ اينطور.نقوش ساير و زنجيري
يك تقريبا قدما هنري آثار اغلب در ديگر طرف ازبله
در مثلا يا.است شده رعايت صفحات تمامي در خاص فرمول
ميشويم روبهرو مختلفي نقشهاي با اثر اول صفحه شش پنج ،
قرآن در اما.هستند نقشها همان تكرار صفحات باقي اما
حتي و دارند را خود به مخصوص تزئين صفحات از هركدام عقيق
احزاب علامتهاي و حاشيهها يا و هرصفحه آيات وقف شمسه
به اثر اين تذهيبات.است متفاوت ديگر صفحات با جزءها و
در ميشود باعث كه شده انجام جواهرنشان يا مرصع شيوه
.باشند داشته بعدي سه حالت تذهيبها بيننده ، چشمان
كامل صورت به را عقيق قرآن گرفتيد تصميم كه شد چطور &
كنيد؟ منتشر
برخي كه بازديدهايي از پس كه بود سال 74 اواخر در
و تشويقها دادند ، انجام اثر اين از محققان و كارشناسان
گرفته عقيق قرآن انتشار به تصميم كه شد باعث پيگيريها
وجود قبل صورت به كار ادامه امكان كه بود روشن.شود
گرد متخصصان و هنرمندان از تعدادي دليل همين به.ندارد
با و عقيق هنري _ فرهنگي موسسه قالب در تا آمدند هم
را كار اين سالكي آقاي زيرنظر و اول جزء از الگوبرداري
و كاغذسازي ديگر جزء اين 29 دربرسانند انجام به
دليل همين به و نداشتيم اينچنيني دشواريهاي و رنگسازي
كار هم سال 77 در و رسيد پايان به سال 76 در كار اين
كار حاضر حال در.شد آماده چاپ براي و شد اصلاح كاملا
.است شده اخذ هم آن چاپ مجوز و است شده آماده كاملا
شايد.بگوييد عقيق قرآن نمايشگاهي سوابق از هم اندكي &
.باشد جالب ما مخاطبان براي
به گلستان گالري در اثر اين كه بود سال 75 در بار اول
اين نمايش.شد مواجه بينظيري استقبال با و درآمد نمايش
افتخار نشان اخذ به منجر هم نياوران موزه كاخ در اثر
در.شد وقت جمهوري رياست اول معاون از فرهنگي ميراث
نياوران فرهنگسراي در ماه سه اثر اين هم سال 75 مردادماه
قرآن خادم عنوان هم ماه 75 بهمن در و شد گذاشته نمايش به
اعطا اثر اين به رفسنجاني هاشمي آقاي طرف از تكريم لوح و
و حجم اثر ، از بازديد از پس هم رهبري معظم مقامشد
آن از پس.كردند توصيف شگفتآور را اثر هنري كار كيفيت
و مختلف زمانهاي در محققان و كارشناسان از بسياري نيز
بازديد آن از خارجي و داخلي متفاوت نمايشگاههاي در
نصر ، سيدحسين چون اساتيدي.ستودند را آن عظمت و كردند
خرمشاهي ، بهاءالدين ;اسلامي هنر و فرهنگ ارجمند متخصص
اين همه و همه سرشناس هنرمند آغداشلو ، آيدين و قرآنپژوه
گنجينههاي بزرگترين از يكي بزرگترين نگوييم اگر را اثر
در ضرورت بر و برشمردند اسلامي _ ايراني فرهنگ هنري
كه اميد.كردند تاكيد مردم همه براي آن دادن قرار دسترس
.شود محقق نحو بهترين به آرزو اين روزي
يادمان
ديگر گونه از جمعهاي
به منتسب جمعهاي.ديگر گونهاي از.متفاوت جمعهاي
منجي نخستين سوگوارانه شهادت سالروز امروز و منجي واپسين
واقعه دو با قدر ، حوالي دررسالت عظيم كاروان پس از
كه كتابي تكميل و نزول و است ناطق كه قرآني پايانشگرفش
شرع گستره در رخدادها بنياديترين از دو اين و است قرآن
آغاز در رمضان و است سمبل (ع) عليعلوي طريق و نبوي
غلتيده فرو انسان كه.نماد اين شريف محمل دههاش سومين
شبستان كنج در و بگشايد پاي از پاتاوه قرن هول ژرفناي در
سال هفتاد از كه كند تامل اندكي و بنشيند معنا تاريك
اندوه با علي كه آرامي و تاريك شبستاناست برتر بندگي
تلاقيگاه تا نشست عابدانه مويه به آن در درونش شگرف
و شر نماداست نماد كه شمشيري.پيشاني و شمشير خونين
معاش و سلوك نماد.است نماد كه بلندي پيشاني و قابيل
تاريكشان كنج در كه باريكي كوچههاي به انديشيدن.توامان
كيسه كه بزرگي آفريقاي واست بالين بر گرسنه سرهاي
بر است كوتاهي اشاره فقط تاريخ حاكم عادلترين آذوقه
حاكميت براي عدل حاكميت ساده نشانههاي.بلند خطابهاي
و !ضربت يك فقط و.حتي ديگر هزارههاي و قرنها در عدالت
با كه كسي فرق بر ضربت يك فقط.اين است شگرفي تاكيد چه
شكافته عدالتاش پيشاني نامردمي ، و دنائت و ترور شمشير
چگونه پس.باشد شكافته را قدرت هرم فرق كه اين از پيش شد
حقوق به تعهد والاي نمونه (ع) علي كه گفت ميتوان
بخشيدني آيا او بر ستمي چنين و.نيست شهروندان شهروندي
شيفتگان جانب از تزوير او حق در است شگرفي ظلم چه است؟
در حتي كه كسي به مواجب و بياجر گمراهان يا مكنت و قدرت
حقيقت اين بر و نزد ضربه پشت از كسي بر نيز مصاف عرصه
در كه است اين جز مگر چه.است صادقي گواه تاريخ
بود ، بشر تاريخ عطف نقطه كه تاريخ فتح بزرگترين
خصوصيشان كردارهاي و ابوجهلها امن مامن مكيان خانههاي
عطوفت فاتح قائد فرماندهي ذيل در را فاتحان هرگز و بود
ميتوان چگونه پس نبود؟ كسي شخصي عرصههاي به تعرض ياراي
را تقوا و گرفت برزن و كوي مردم قلبهاي بر اشاره انگشت
سنجش به ابلهانهاي مقياسهاي با دلهاشان نهانخانه در
كنج به را عاريتي ايمان و كوفت را خانهها درهاي ايستاد؟
بدون تشيع بلند شعاعهاي كه است اين جز مگر برد؟ خانهها
خورشيدي است؟ علوي مهر و عدل كه قائمند خورشيدي به ترديد
ابرهاي پرده پس سوگوار رمضان يك دهه سومين آغاز در كه
نور از ميتوان اما شد پنهان بشر مسري و مرموز جهالت
شيفتگان اگرجست سود تاريخ هماره در خورشيد اين لاينقطع
و تفسير خويش اهداف جهت در را حقيقت اين مكنت و قدرت
را جمعهاي اينك كه روست اين از هم نكنند ، تاويل
.متفاوت جمعهاي.ميگذرانيم
زنان حقوق از مرد فيلسوف دفاع
شفيعي سميرا
طباطبايي ، علاالدين ترجمه ميل ، استوارت جان زنان ، انقياد
تومان ص ، 980 اول 1379 ، 160 ، چاپ هرمس نشر
با ايران در را (18731806) ميل استوارت جان معمولا
باب در" نام با است رسالهاي كه ميشناسند كوچكي كتاب
او ميرود ، اين از فراتر فيلسوف اين آثار اما."آزادي
به خود از زنان حقوق و اخلاق سياست ، باب در رسالههايي
سياسي ، اقتصادي اصول همچون كتابهايي.است گذاشته جاي
نظام اصلاح درباره رسالههايي و سودگرايي منطق ، نظام
از سرشار ميل نوشتههاي.هستند جمله اين از پارلماني
كلنجار درگير را خواننده هم چندان كه هستند استدلالاتي
همراهي به را او آساني به و نميكند متن با رفتن
استدلال ماشين" كه اين از زودي به وي خود اما.واميدارد
به عادت كه رسيد نتيجه اين به ميل.شد خسته باشد "محض
احساسات و عواطف گرفتن ناديده به را فرد تحليل و تجزيه
هاريت" ريخت ، دوستي طرح روشنفكر زني با او.ميدهد سوق
ازدواج به عاقبت سال بيست از پس دوستي اين"تايلور
در كه دهنده ، الهام تنها نه را هاريت ميل ، .انجاميد
كه آن گو.ميداند آثارش انديشههاي بهترين خالق مواردي
و نبوغ از ستايش در او كه معتقدند ميل آراي شارحان برخي
اثر مورد در لااقل اما است ، كرده اغراق هاريت تاثير
در.است پذيرفتني ادعايي چنين _ آزادي باب در _ وي مشهور
پارلمان نمايندگي نامزد ميل گذشت ، در هاريت كه سالي همان
راي حق از انتخاباتيش تبليغات از يكي در كه زماني شد ،
وقتي اما شد ، بلند جمعيت خنده صداي ميكرد ، حمايت زنان
ميل شدند ، آرام تدريج به ديدند ، را او حرارت و جديت حضار
و شد پيروز خويش محافظهكار رقيب بر راي صدها اختلاف با
از دفاع صرف پارلمان سالهاي.آمد در پارلمان عضويت به
شالودهشكن و راديكال زمان آن در كه شد آرمانهايي
ارضي ، اصلاحات از دفاع اعدام ، حكم با مخالفت.مينمودند
زنان راي حق از حمايت و فواحش مدني حقوق تامين براي تلاش
.ميطلبيد زيادي سرسختي كارگر ، طبقه و
نگاشته تكاپو پر سالهاي همين در "زمان انقياد" رساله
نبودند كم ميكرد ، دفاع زنان حقوق از ميل كه هنگامي.شد
داشت اعتقاد ميل اما ميگرفتند ، تمسخر به را او كه كساني
.نيست سازگار مدرن جهان با وجه هيچ به زنان فعلي وضعيت كه
و سال 1869 در "زنان انقياد" رساله كه داشت توجه بايد
حقوق بسياري از انگلستان كشور در زنان كه شد نوشته زماني
در رساله اين نوشتن با ميل.بودند محروم راي حق جمله از
او اما كند ، ايجاد وضعيت اين در تغييري تا بود تلاش
بسيار مقاومت با وضعيت اين تغيير براي تلاش كه ميدانست
نه زنان فرودستي به اعتقاد زيرا شد ، خواهد رو به رو سختي
معتقد ميل بود متكي احساسات و عواطف بر كه خرد و عقل بر
دارد ، ريشه مردم احساسات در كه عقيدهاي عليه بر اگر است
تنها نه كنيم ، اقامه هم محكمي برهانهاي و استدلالها
زنان مسئله مييابد ، فزوني استحكامش بلكه نميبيند آسيبي
شديدترين از يكي آن در مردمان احساسات كه است ، مواردي از
را كهن سنتهاي و نهادها كه است احساساتي ريشهدارترين و
نبايد.است بخشيده استحكام و قوت آنها به و برگرفته در
توانستهاند كمتر مدرن اجتماعي عظيم تحولات كه كنيم حيرت
ميل.سازند سستي و دگرگوني دستخوش را احساسات اين
حقوق از را زنان كه آنان بگويم كه است بيهوده":ميگويد
تعارض به بديهي فرض دو با ميكنند ، محروم خود حقه
را تبعيض هم و مخالفند آزادي با هم برخاستهاند
كه كنوني نظام كه بدانيم بايد اول وهله در ".ميپسندند
قويتر جنس از محض اطاعت به را (زن) ضعيفتر جنس
نظام هرگز چون.است متكي نظريه يك بر صرفا واميدارد ،
نظام ايناست نگرفته قرار آزمايش بوته در آن جز ديگري
آغاز و تاريخ طلوع از كه گرفته نشات وضعيتي از صرفا
نيكوكاري و دوستياست داشته وجود بشري جامعه پيدايش
پنهان بيعدالتيها آن با كه است بوده وسيلهاي گاه
انقياد خاستگاه كه زماني تا ;ميكند عنوان ميل شدهاند ،
استدلال و بحث با آن حقيقي ماهيت و نشود آشكار زنان
.نميگردد آشكار جديد تمدن با آن ناسازگاري نشود ، برملا
احساس هم يونانيان نيست ، عجيب و غريب چندان اين
از آنان تصور با ميانشان ، رايج خانگي بردگي كه نميكردند
تاريخ سراسر در.باشد تعارض در آزاد مردمي مقام در خود
تحت را فرودستان كه داشته وجود ظالمانهاي نظام كه هرگاه
نيز زنان بر مردان سلطه نظام است ، ميآورده در انقياد
سلطه مقايسه كه كردهاند اعتراض برخي.است داشته وجود
نيست ، منصفانه و ظالمانه سلطهها ديگر با زنان بر مردان
پدرسالاري اينان نظر در.است طبيعي سلطه نوع اين زيرا
شكل طبيعيترين و است جامعه جوش خود و آغازين صورت
كساني نظر در كه داشته وجود سلطهاي هيچ آيا اما اقتدار ،
ننمايند؟ طبيعي ميبردهاند بهره آن از كه
نظام اين در ميپردازد ، مرسوم اخلاقيات نقد به ميل
ديگران براي كردن زندگي را زن وظيفه همواره اخلاقي
و دهند نشان خودگذشتگي از بايد همواره زنان.دانستهاند
.ميگذارد صحه اينها همه بر نيز رايج احساساتيگري
اين در زن جذابيت اصولا":ميگويد ديگري جاي در ميل
در يكسره را خود اختيار و باشد سربهزير و تسليم كه است
چنين ديگر اربابان اگر.دهد قرار مرد يك توانمند دستان
و داشتند اختيار در منافعشان حفظ براي را امكاني
بيترديد وادارند اطاعت به را بردگان روح ميتوانستند
".بود نيافته خلاصي اسارتها آن از هنوز بشر
معتقد او نميكند ، بسنده همين به ليبرال انديشهپرداز
قوانين انگلستان ، جمله از و پيشرفته كشورهاي همه در است
خاطر به صرفا مورد دو در تنها كه دارند وجود نهادهايي و
مورد ميشوند ، قائل تبعيض افراد ميان مادرزادي ويژگيهاي
عمر همه در بودن زن صرف به كه است زنان به مربوط نخست
مورد و ميشوند محروم رقابتها برخي عرصه به ورود از
امكان كردن محدود با كه ميشود مربوط سلطنت به دوم
افراد برخي از را جامعه رقابت ، عرصه به ورود و انتخاب
ناشايستگان ورود بر را راه بيآنكه ميكند ، محروم شايسته
بهترين مجموع در كه معتقدند همواره فيلسوفان.ببندد
عصر هر و جامعه هر تمدن ميزان سنجش براي معيار و آزمون
سرنوشتي را ازدواج ميل ، .است زنان اجتماعي موقعيت
زنان كه هدفي است زده رقم زنان براي جامعه كه ميداند
در زنان خوشبختي.ميشوند تربيت آن به يافتن دست براي
كه كنند پيدا را مردي و باشد يارشان بخت كه است اين گرو
به قانون !كنيز نه و كند نگاه خود محبوب چشم به را آنان
همه از كه ميشوند يافت هم كساني و است داده قدرت مردان
همسر به و ميكنند استفاده شوهر مقام در خود قانوني قدرت
صورت اين در و او ، كشتن الا ميدارند روا را ستمي هر خود
چندان باشند ، انديشيده را لازم تدابير اگر نيز اخيرا
اشاره واقعيت اين به ميل.نميكند تهديد را آنها خطري
كافي تربيت مردان اكثر كشورها همه در كه ميكند
استفاده سوء ازدواج قوانين از سهولت به و نيافتهاند
.ميكنند
در خانواده ميگويند كه شنيدهايم بسيار:ميگويد او
اگر اما است ، گذشتگي خود از و مهرباني مدرسه مطلوبش شكل
يكدندگي ، مدرسه بيشتر بگيريم نظر در را آن مديريت نحوه
نقص و بيعيب ظاهري با عيار تمام خودخواهي و سلطهجويي
.است
بر عمدتا خانواده ، يك در مسائل ، درباره تصميمگيري
.دارد بيشتري صلاحيت كه بود خواهد طرفي عهده
بيش مرد سن معمولا مشترك زندگي در كه واقعيت اين البته
افزون ميكند ، سنگين مرد نفع به را ترازو كفه است زن از
مرد ، خواه و باشد زن خواه خانه ، نانآور طبيعتا اين بر
.بود خواهد بهرهمند بيشتري قدرت از بالقوه
آنان دسترسي درباره ،"زنان انقياد" رساله از ديگر فصلي
قويتر جنس اختيار در منحصرا كه است مشاغلي و كارها به
حرفههاي و مشاغل اعظم بخش از زنان كردن محروم.است بوده
و اجتماعي نقشهاي تمام از آنان كردن محروم نيز و سودآور
نژاد از نيمي حق در كه است بزرگي بيعدالتي مهم سياسي
از بودن زن صرف به زنان كه آن ويژه به ميشود ، اعمال بشر
و احمقترين حتي قانون كه ميمانند محروم مشاغلي
نميكند منع آن به يافتن دست از را مردان فرومايهترين
رقابتهاي عرصه به زنان ورود از جلوگيري براي امروزه
ميان به سخن زنان عقلاني قواي ضعف از كسي كمتر شغلي
زندگي عمومي عرصه در چنانچه دارد ، اعتقاد ميل.ميآورد
در بدون مختلف افراد استعدادهاي كه داشت وجود مبارزهاي
براي كسي ديگر ميكردند شركت آن در جنسيتشان نظرگرفتن
عقلاني يا جسمي قواي ضعف از مشاغل از زنان محروميت توجيه
زنان معدودي تعداد اگر حتي.نميآورد ميان به سخني
نبايد قانون هم باز باشند داشته را شغلي احراز توانايي
كند چنين اگر و ببندد استثنايي تعداد همان بر را راه
درباره كه عقايدي به توسل با را آن نميتواند
بسياري.كند توجيه دارد وجود عام طور به زنان قابليتهاي
كه داده نشان تاريخ طول در شناختي روان شواهد از
چيزي دارد وجود مرد و زن ميان ميرود گمان كه تفاوتهايي
محيط و تربيت در كه تفاوتهايي طبيعي تاثير جز نيست
از وجه هيچ به تفاوتها اين و ميخورد چشم به آنها
رسد چه تا ندارند ، حكايت آنها طبيعت در بنيادين تفاوتي
.باشند زنان فرودستي براي دليلي كه اين به
ناشران و نشر
روزنه
از متعددي عناوين روزنه گذشت كه هفتهاي چند در
منتشر بود داده وعده را انتشارشان قبلا كه را كتابهايي
اجتماعي _ سياسي تحولات" كتاب بالاخره ميان اين در و كرد
اين.شد منتشر هم تا 1357 سالهاي 1320 طي در "ايران
قلم به كه است موضوع اين مورد در مقالاتي مجموعه كتاب
محسن مرشديزاده ، علي زيباكلام ، صادق چون نويسندگاني
نگاشته زرگر علياصغر و دهشيار حسين مديرشانهچي ،
مجموعه اين نظر مورد موضوعات دقيق انتخاب البته.شدهاند
منتشر صورت اين به حال به تا كه مشابهي جنگهاي از را
با ميتواند خواننده كه چرا ;ميكند متمايز شدهاند
در منسجم و جامع دانشي به نهايت در مقالات كردن دنبال
نقد سير" روزنه ديگر كتاب.يابد دست مذكور تحولات مورد
نوشته نقدهاي و ناقدان بررسي به كه است "ايران در شعر
.است يافته اختصاص ش._ه سال 1332 تا مشروطه دوره طي شده
.است غلامحسينزاده غلامحسين تحقيقهاي حاصل كتاب اين
از كه است تاجيكي رباعيهاي از گلچيني كه "سمرقندي سيب"
همت به نيز است شده استخراج تاجيك فرهنگ فولكلورهاي دل
روزنه ديگر كتاب دو.است شده منتشر شكورزاده ميرزا
به اولي كه است "شريعت طريقت ، حقيقت ، " و "بغدادي جنيد"
سوم قرن عارف بغدادي ، جنيد ابوالقاسم افكار و آثار
دست آثار و متون بررسي با دارد قصد هم دومي و ميپردازد
شده ذكر مفهوم سه ميان نسبت از صحيحي درك به عرفاني اول
مستند و درخور پاسخي پي در و يابد دست كتاب عنوان در
.باشد هميشگي پرسش اين براي
ايران سياسي نظام در استيضاح
مذاكرات متن شامل "ايران سياسي نظام در استيضاح"
دو در كه اثر ايناست وزرا استيضاح در مجلس نمايندگان
مذاكرات متن شامل است شده تنظيم صفحه و 1088 جلد
جلد.است آنان استيضاح فرآيند در وزرا پاسخ و نمايندگان
و مسكن وزير گنابادي استيضاح مذاكرات شامل اثر اول
وزير نبوي بهزاد كشور ، وزير ناطقنوري علياكبر شهرسازي ،
آموزش و درمان بهداشت ، وزير فاضل ايرج سنگين ، صنايع
در.ميباشد پرورش و آموزش وزير نجفي محمدعلي پزشكي ،
استيضاح در مجلس نمايندگان مذاكرات متن اثر اين دوم جلد
و راه وزير سعيديكيا ، محمد.ميخورد چشم به وزرا اين
نوري ، عبدالله فلزات ، و معادن وزير محلوجي ، حسين ترابري ،
ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني ، عطاءالله كشور ، وزير
از پس سياسي اسناد مجموعه در كه است بديهي.اسلامي
كه وزرا پاسخ و نمايندگان مذاكرات متن اسلامي انقلاب
و انقلاب از پس سالهاي سياسي فضاي روشنكننده
اهميت ميباشد ، كشور سياسي فضاي در آرام دگرگونيهاي
وزرا استيضاح مذاكرات كليه شامل اثر اين.دارد خاصي
مسايل پژوهشگران و خوانندگان براي آن خواندن و ميباشد
اين در.بود خواهد مفيد سياسي علوم دانشجويان و سياسي
مناسبات در بنيادين اما آرام تحولات ميتوان اثر
اولين از را سياسي مهم جناحهاي و قدرت اصلي گروههاي
يازدهم در شهرسازي و مسكن وزير گنابادي استيضاح) استيضاح
عطاءالله استيضاح) استيضاح واپسين تا (آبان 1361
.نمود پيگيري نيز (اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني
عطاالله و نوري عبدالله استيضاح ميتوان ميان اين در
را محمدخاتمي سيد جمهوري رياست دوره در مهاجراني
اسلامي جمهوري سياسي تاريخ در استيضاحها سياسيترين
.دانست
روزنامهنگاران
نشر تهران ، اول ، جلد بنييعقوب ، ژيلا روزنامهنگاران ،
.تومان نسخه ، 1400 هزار اول 1380 ، 3 روزنگار ،
درباره روايي شكل به كه است كتابي عنوان روزنامهنگاران
تعطيلي از پس روزهاي در روزنامهنگاران احوال و اوضاع
نگاهي" كتاب اين از هدف.است شده نگاشته كشور ، مطبوعات
بدنه فعال بخش كه انسانهايي از دقيقتر تصوير متفاوت ،
كه كتاب اين.است شده اعلام "ميشوند محسوب مطبوعات
در 218 ميخورد چشم به آن جلد روي در "اول جلد" عبارت
با و واقعگرايانه شكلي به و است شده تنظيم صفحه
فضاي در كه آن نويسنده شنيدههاي و ديدهها از بهرهبردن
از استفاده با همچنين و است بوده فعال كشور مطبوعاتي
روزنامهنگاران از تعدادي با كه گفتوگوهايي و مصاحبهها
هواي و حال است كرده تلاش شده انجام بيكاريشان ايام در
معاش وضع و روحيات و كرده ترسيم عيني شكلي به را ايام آن
حيث از كه را شده بيكار روزنامهنگاران خيل زندگي و
ترسيم بودند شده نااميدي و سرخوردگي ياس ، دچار نيز روحي
و مطبوعات اخير سالهاي در كه اين عليرغمكند
دهي شكل در زيادي بسيار تاثير مستقل روزنامهنگاران
و داشتهاند ايران جامعه اجتماعي و سياسي فرآيندهاي
و خود ديدگاه اساس بر را جريانها و خطوط از بسياري
اين كردهاند ، ترسيم قدرت گروههاي زياد فشارهاي عليرغم
موثر طيف اين درباره تاكنون كه است مستقلي كتاب تنها اثر
اين مطالعه.است آمده در تحرير رشته به اجتماعي مهم و
براي زمان آن اجتماعي و احساسي فضاي شناخت براي اثر
.بود خواهد جذاب خواننده
|