ناممكن اجتماعي اصلاحات بدون علمي توسعه
است
هماوردي به را آموزگاران دانشآموزان
ميطلبند
تجسمي هنرهاي جشنواره اختتاميه
بلوچستان و سيستان در كشور دانشجويان
ناممكن اجتماعي اصلاحات بدون علمي توسعه
است
عقلانيت توسعه بدون علمي توسعه:فرهنگي علمي گروه
.است غيرممكن اجتماعي اصلاحات انجام و اجتماعي
با جمعه روز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي
دانشگاهها روساي نشست چهارمين و چهل در مطلب اين اعلام
دانشگاه جابربنحيان تالار در تحقيقاتي-علمي مراكز و
تكيه اجتماعي ، عقلانيت توسعه از منظور گفت ، شريف صنعتي
را علمي توسعه ميتواند كه است فرهنگي خصوصيتهاي بر
.رساند مساعدت آن به و كند تسهيل
هماوردي به را آموزگاران دانشآموزان
ميطلبند
آموزش در ارتباطات و اطلاعرساني فناوري نقش به نگاهي
نعيمي وحيدرضا:مترجم
نوامبر2001 اكونوميست10:منبع
تا كه است دادن رخ درحال اتفاقي جنوبي كره در;آغاز سر
دانشآموزان:بود نشنيده چيزي آن درباره كسي بهحال
آموزگاران.ميطلبند هماوردي به را آموزگاران تدريجا
رودررو برخوردهاي در را اتفاقي چنين خواب حتي هرگز پيشتر
.است ديگري موضوع الكترونيك ارتباطات اما نميديدند ، نيز
، اند شده مجهز اينترنت به مدارس تمام كه حالا
آموزگاران بودند ، خجول ازاين پيش تا كه دانشآموزاني
تغيير اين.گرفتهاند شكايت حتي و پرسش باران زير را خود
آن جوانترها اما است ، ناراحتكننده مسنتر معلمان براي
.ميدانند بيستويكم قرن در زيست براي ضروري آمادگي را
از كرهجنوبي مدارس كه شخصي انضباط و سختكوشي عادات
درست است ، سودمند همچنان كردهاند ، تكيه آن بر ديرباز
كه كردن حساب و خواندن سواد بالاي معيارهاي مانند
اگر اما.هستند شهره آن در كشور اين دانشآموزان
بقيه اختراعات فقط كه برود آن از فراتر بخواهد كرهجنوبي
با بايد آن ، نوجوانان كند ، توليد ارزانتر و بگيرد را
اينترنت كه است دشواري كار اين.كنند فكر بيشتري خلاقيت
.است كرده آسانتر را آن اندكي
ظهور از پيش دوران به بيشتر خلاقيت ، پرورش موضوع قدمت
است سال چهار فقط اينترنت كه درحالي برميگردد ، اينترنت
زود هنوز بنابراين.است يافته راه جنوبي كره مدارس به كه
نظام بر اطلاعرساني فنآوري تاثير مورد در كه است
افواهي شواهد اما.گفت سخن اطمينان با كشور اين آموزشي
.است بوده مثبت عمدتا و محسوس يادشده تغيير ميدهد نشان
استفاده يكديگر آموزشي آرا از اينترنت طريق از مدارس
سايت به مراجعه با ميتوانند مادرها و پدر.ميكنند
شوند آگاه خود فرزندان آموزشي مواد از اينترنت در مدارس
از دانشآموزان.كنند پيدا اطلاع آموزشي روند از و
با مثلا برخوردارند ، آزمايش براي بيشتري فرصتهاي
با نتايج يادگيري از ميتوانند علمي آزمايشهاي شبيهسازي
فنآوري مدير هيونگ كيمجون.بپرهيزند طوطيوار حفظ
چند امكانات":گفت جنوبي كره آموزش وزارت در اطلاعرساني
و پدر.ميدهد كلاسها به بيشتري تفريحي رسانهايجنبه
خانوادهها بيشتر.هستند راضي روند اين از هم مادران
را فرزندان آموزش اهميت آنها همگي و دارند شخصي كامپيوتر
".ميدانند كامپيوتر خريد علت
ميرسد نظر به ميآموزند؟ جديدي مهارتهاي بچهها آيا
مدارس تعطيلي روزهاي رخنهگريهادر حجم.است همينطور
پروندههاي به ميشوند ، ظاهر جديد ويروسهاي.ميرود بالا
دانشآموزان برخي نمرههاي و ميشود نفوذ مدارس داخلي
تحصيل ترك دانشگاه از دانشجويان از شماري.مييابد بهبود
تا -بود شرمآور بسيار قبل دهه يك تا كه كاري -كردهاند
.كنند تاسيس را خود نرمافزار شركتهاي
ابتدايي اصول تصحيح
فناوري توسعه ، درحال كشورهاي سراسر كلاسهاي در
از آموزش كشورها ، برخي در.است بوده سودمند اطلاعرساني
در مثلا.ميكند كمك آموزگار كمبود جبران به دور راه
از بسياري كه پراكنده جمعيت با بياباني كشوري بوتسوانا ،
يك ارائه دادهاند ، دست از را خود جان ايدز براثر معلمان
بوتسوانا دانشگاه توسط اينترنت ازطريق سهماهه درسي دوره
.شد درصد ميزان 50 به دانشجويان نمرههاي افزايش باعث
بهطور نميتواند مودم و كامپيوتر كاربرد اما
معلم اگربسازد خوب مدارس بد ، مدارس از معجزهآسايي
به را بچهها مادران و پدر يا باشد ، بيعلاقه غايبيا
نهادينه جنبه مشكل علاج بفرستند ، كار سر به كلاس جاي
.تكنولوژيك نه دارد ،
ميدهد نشان داردكه وجود زيادي اميدواركننده شواهد
اوايل در.است بهبود درحال مناطق بسياري در آموزش وضعيت
فقير دركشورهاي كه بچههايي درصد از25 كمتر دهه1920 ،
سال1999 ، درميآموختند خواندن و نوشتن ميشدند ، متولد
.بودند باسواد توسعه درحال دركشورهاي بزرگسالان چهارم سه
آنها آمار ملل سازمان عمران برنامه كه كشورهايي تمام در
يافته بهبود گذشته سال خلال 15 در سواد ميزان دارد ، را
اطلاعاتي كه درعوض ، كشورهايياست مانده ثابت كم دست يا
و غلتيده خون به آنگولاي ندارد ، مانند وجود آنها مورد در
ميانگين بنابراين رفتهاند ، قهقرا روبه طبعا سيرالئون ،
بر افزون.نيست خوب ميرسد ، نظر به كه آنگونه موجود وضع
در كشورهاي.نيست كافي سواد جهان ، شتابنده تغيير با اين ،
تا دارند نياز بهتري رياضي و علمي مهارتهاي به توسعه حال
.بگيرند بهره فناوري از
راس از را آموزشي نظامهاي كوشيدهاند اغلب فقير كشورهاي
و توجه آفريقا ، و لاتين آمريكاي در.بسازند پايين به
تعداد به بيآنكه است شده دانشگاهها مصروف مالي منابع
.باشد داشته وجود دانشگاه به ورود آماده دانشآموزان كافي
گرايش رويه اين به آسيا شرق كشورهاي اين ، برخلاف
قانون ژاپن.كنند توجه اوليه مسائل به كه داشتهاند
كرد ، اعمال سال 1872 در را همگاني و اجباري ابتدايي آموزش
مالي وضعيت رفته هم روي آن شهروندان كه زماني يعني
شرق كشورهاي ساير.نداشتند امروز جيبوتي ساكنان از بهتري
فراهمآوري هدف به دهه 1970 سالهاي در توانستند آسيا
متوسطه آموزش ابتدا در.يابند دست همگاني ابتدايي آموزش
سالهاي در اما بود ، عقب لاتين آمريكاي از كشورها اين در
به نياز و گرفت رونق "ببر" كشورهاي اقتصاد كه دهه 1980
افتادن پيش به عقبماندگي اين يافت ، افزايش ماهر كارگر
يافت افزايش همه از آخر دانشگاهها در ثبتنام.شد تبديل
سال 1980 در مربوط سني گروه درصد از 16 جنوبي كره در و
.رسيد سال 1997 در درصد به 68
آموزش صرف كه پولي مقدار كه ميدهند نشان آسيا شرق مدارس
بودجه.دارد آن مصرف چگونگي از كمتري اهميت ميشود ،
توليد درصد حدود 5/2 سال1960 در آسيا شرق در عمومي آموزش
به 9/2 افزايش قدري با سال 1997 تا كه بود ملي ناخالص
به -بيشتري سهم توسعه حال در كشورهاي ساير.رسيد درصد
در دادند ، اختصاص امر اين به را -درصد متوسط 9/3 طور
اين در را درصد هنگفت 1/5 نسبت آفريقايي كشورهاي كه حالي
مطلق سطح آسيا ، شرق ثروت افزايش با.كردند رعايت زمينه
اروپاي در مرسوم حد به اما يافت ، افزايش آموزش بودجه
حال ، اين با.نشد نزديك شمالي آمريكاي يا غربي
بر بينالمللي آزمونهاي در دائما آسيا شرق دانشآموزان
است؟ ممكن چيزي چنين چگونه.كردند غلبه سايرين
.داشت بزرگي تاثير داشت ، جريان مدرسه بيرون در آنچه
را تكليفشان كه ميزدند غر بچههايشان به مادران مثلا
قائل خوب تحصيل براي خاصي امتياز كار بازار و دهند انجام
دولت.بود مهم نيز ميداد ، رخ كلاس در آنچه اما.بود
و نوشتن خواندن ، بچه هر شود مطمئن كه ميدانست خود وظيفه
تا حساب ماشين از استفاده.بياموزد را ارقام با كار
انجام خود سر در را محاسبه بياموزند بچهها كه زماني
ميشد كمك افتاده عقب دانشآموزان به.بود ممنوع دهند ،
.برسند نظر مورد سطح به تا
ميكردند صحبت دانشآموزان همه براي كلاس جلوي آموزگاران
تا ميدادند قرار سوال مورد را آنان از كدام هر گاه و
.بود بزرگ كلاسهاميدهند گوش درس به آنان كه شوند مطمئن
تكتك به چون نيست خوب وضعي چنين ميشود تصور اغلب
توجه با حال ، اين با.نميشود چنداني توجه دانشآموزان
وجود ارتباط معلم حقوق و كلاس حجم بين محدود ، بودجه به
بود ، كمتر كرهجنوبي در معلمان شمار كه آنجايي از.دارد
بيشتري حقوق ميانگيندرآمد ، نسبت به ميتوانست كشور اين
به اقتصادي همكاري و توسعه سازمان عضو كشورهاي تمام از
جذب بهتري معلمان كه ميشد باعث امر اين.بدهد معلمان
.شوند آموزشي نظام
عالي آموزش
اما ميگيرد ، تعلق جامعه كل به ابتدايي آموزش مزاياي
آن از كه ميشود كساني نصيب عمدتا عالي آموزش مزاياي
شرق كشورهاي بيشتر كه است علت همين به.ميشوند بهرهمند
پرداخت به وادار را دانشجويان (سنگاپور از غير به) آسيا
نظر از ضعيف اما استعداد با دانشجويان.ميكنند شهريه
از بسياري براي دانشگاه حال ، اين باميگيرند بورس مالي
كه باشد دليل همين به شايد.است پرهزينه طرحي جوانان
از دسته آن سراغ جنوبي كره جوانان از زيادي تعداد
شده تضمين آن در پردرآمد شغل كه ميروند فني رشتههاي
.است
كه نميكند توليد ماهر كار نيروي اندازه آن به كشوري هيچ
توسعه حال در كشورهاي از شماري اما بكند را تقاضا تكافوي
ببر چهار و هند چين ، .داشتهاند خوبي پيشرفت نظر اين از
ميليون سه (هنگكنگ و تايوان كرهجنوبي ، سنگاپور ، ) آسيا
كه اينجاست كار اشكال.كردهاند ثبتنام فني دانشجوي
.ميكنند مهاجرت بهترينها از بسياري
آفريقاي.است توسعه حال در كشورهاي تمام مشكل مغزها فرار
خود فني ماهر كار نيروي از درصد تا 20 سال 15 هر جنوبي
از نيمي از بيش برآورد ، يك براساسميدهد دست از را
كشورهاي از خارج كه توسعه حال در كشورهاي دانشجويان تمام
آمريكا پارسال.برنميگردند هرگز ميخوانند ، درس خود
فناوري متخصصان براي را كار رواديد صدور مقررات
هنوز كه زمان آن در.كرد تسهيل ارتباطات و اطلاعرساني
در ميشد تصور بود ، پررونق كامپيوتري شركتهاي در بازار
.ميشوند آمريكا جذب هندي هزار صد يك ساليانه چارچوب اين
صرف دلار ها ميليون ميبيند اينكه از طبيعتا هند دولت
ثروتمند كشوري در مهارتهايشان از كه ميكند افرادي آموزش
كوتاهمدت در اما است ، ناخرسند ميكنند ، استفاده
.بكند روند اين از جلوگيري براي زيادي كار نميتواند
آسان كشور از خارج به مهاجرين ماليات پرداخت از فرار
.است
حق در كه مالزي و جنوبي آفريقاي دولت مانند دولتهايي
روا فني ، تبعيض مهارت داراي قومي اقليتهاي عضو افراد
پرشتاب روند از تبعيض ، توقف با بتوانند شايد ميدارند ،
دولتها اين ميرسد نظر به اما بكاهند ، آنان مهاجرت
بلندمدت ، درندارند كار اين به نسبت تمايلي
افراد اين كه آورند پديد محيطي كه است آن بهترينراهحل
مناسب درآمد با و برانگيز چالش مشاغل كشورشان در بتوانند
.كنند پيدا
تجسمي هنرهاي جشنواره اختتاميه
بلوچستان و درسيستان كشور دانشجويان
الهي اسما تجسمي هنرهاي جشنواره نخستين اختتاميه مراسم
در كشور سراسر دانشجويان (ع)اميرالمومنين زندگاني و
سيستان دانشگاه انساني علوم و ادبيات دانشكده آمفيتئاتر
.شد برگزار بلوچستان و
اهداف جشنواره اين دبير طاهري دكتر ايسنا ، گزارش به
ترويج و توسعه ديني ، هنر اعتلاي را جشنواره اين برگزاري
عنوان به (ع)علي امام سيره تعيين اسلامي ، الهي فرهنگ
هنرمند دانشجويان بين ارتباط ايجاد حقتعالي ، بزرگ جلوه
امحا و استان دانشجويان بين هنر سطح ارتقا و دانشگاهها
.دانست بلوچستان و سيستان استان ازچهره نادرست تصوير
دي پنجم تا آذر از 28 هفته يك مدت به كه جشنواره دراين
.پرداختهاند خود آثار ارائه به دانشگاه شد ، 33 برگزار
و سيستان دانشگاه ترتيب به دانشگاهها اين ميان از
تهران شريعتي فني دانشگاه اردبيلي ، محقق بلوچستان ،
.دادهاند ارائه جشنواره دبيرخانه به را آثار بيشترين
جشنواره در شركتكننده آثار نمايشگاه برگزاري طي در
از استاداني حضور با تخصصي نشستهاي همچون برنامههايي
فيلم پخش محلي ، موسيقي شعر ، شب و كشور سراسر دانشگاههاي
.شد برگزار استان باستاني مكانهاي از بازديد اردوي و
|