معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي راههاي
كاخ تخريب مجلس فرهنگي كميسيون
ميكند
بررسي را احمدشاهي
شد اعلام حجاج امروز بازگشت برنامه
شد بازشناسي كيش اعياني عمارت
شد برگزار ديني داستانهاي بررسي همايش
معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي راههاي
;اشاره
سال 1380 در كه است پژوهشي حاصل داريد ، رو پيش كه مطالبي
انجام "معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي راههاي" عنوان با
در معلمان درباره شده مطرح مباحث به نظر.است شده
پژوهش اين چكيده مطالعه كه ميرسد نظر به اخير ، ماههاي
.ميخوانيم هم با.باشد مفيد همشهري خوانندگان براي
***
يك معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي براي كه ميرسد بهنظر
روي اصلي راه.دارد وجود فرعي راه چندين و اساسي راه
در سرمايهگذاري به دادن اولويت و انساني منابع به آوردن
كه صورتي در گفت ميتوان ترديد بدون.است تربيت و تعليم
تعليم در سرمايهگذاري و شود داده اهميت انساني منابع به
اولويت سرمايهگذاري گزينههاي ساير ميان در تربيت و
نتايج مييابد ، تغيير كشور كلان سياستهاي آنگاه يابد ،
در معلم نقش حساسيت ميشود ، توجيه جامعه براي معلمان كار
و فقر ميشود ، تبيين درستي به فناوري و كشور توسعه
و جذب شيوههاي ميشود ، رفع معلمان زندگي از محروميت
بهبود پرورش و آموزش مديريت ميشود ، اصلاح معلم تربيت
.مييابد ارتقا معلمان اجتماعي منزلت نتيجه ، در و مييابد
سياستهاي تغيير طريق از تربيت و تعليم جايگاه ارتقاي -1
كشور كلان
را آنان اكثريت كه پژوهش اين در شوندگان مصاحبه همه
تاكيد ميدهند ، تشكيل ايران تربيت و تعليم صاحبنظران
است لازم معلمان ، اجتماعي منزلت ارتقاي براي كه كردهاند
منابع توسعه به دادن اهميت جهت در كشور كلان سياستهاي
تربيت ، و تعليم در سرمايهگذاري به دادن اولويت و انساني
همين هم ، مطالعه مورد معلمان درصد حدود 90.يابد تغيير
سياستهاي تغيير بدون كه باورند اين بر و دارند را نظر
و آموزش در سرمايهگذاري به دادن اولويت و كشور كلان
.نمييابد ارتقا معلمان اجتماعي منزلت پرورش ،
باقي ترديدي ديگر منطقي ، دلايل و شواهد اين وجود با
معلمان ، اجتماعي منزلت ارتقاي اصلي راه كه نميماند
بدون كه چرا است ، جامعه در تربيت و تعليم جايگاه ارتقاي
(معلم) آن اصلي عامل حساس نقش پرورش ، و آموزش اهميت شناخت
جايگاه ارتقاي كه است بديهيشد نخواهد درك درستي به
كشور كلان سياستهاي تغيير طريق از صرفا تربيت و تعليم
بايد ابتدا كشور ، سياستهاي تغيير براي و است امكانپذير
كليد تربيت و تعليم كه باشند داشته باور ما سياستگذاران
چند در حداقل و نيست صرف شعار سخن اين.است كشور پيشرفت
وقتي.است پيوسته واقعيت به ژاپن ، جمله از پيشرفته كشور
كلان سياستهاي آنگاه آمد ، وجود به قلبي باور اين كه
ميشود ، داده اهميت انساني منابع به مييابد ، تغيير كشور
سرمايهگذاري گزينههاي ساير ميان در تربيت و تعليم به
توجيه جامعه براي كارمعلمان نتايج ميشود ، داده اولويت
به فناوري و كشور توسعه در معلم نقش حساسيت و ميشود
مردم و مسئولان غلط تصورات و نگرش ميشود ، تبيين درستي
"پرورش و آموزش به كننده مصرف نقش دادن نسبت" خصوص در
شناخته رسميت به آموزشي نظام توليدي نقش و ميشود اصلاح
با كه درمييابيم وجود تمام با صورت ، اين در.ميشود
آينده و است معلمان اختيار در كشور سرمايههاي ارزشترين
كه وقتي.است وابسته گروه اين نقش ايفاي به هم كشور
مردم و سياسي مسئولان براي معلم نقش حساسيت و اهميت
و قدر آنگاه آوردند ، ايمان امر اين به آنان و شد آشكار
.ميرود بالا جامعه در معلمان منزلت
زندگي از محروميت و فقر رفع و رفاهي امكانات تامين -2
معلمان
وضعيت ميشود ، مطرح "معلمان اجتماعي منزلت" كه زماني
گفت ميتوان.ميشود تداعي آنان دستمزد و حقوق و معيشتي
بيانگر حدودي تا سمتي ، هر در فرد دستمزد و حقوق ميزان كه
از.است قايل شغل آن براي جامعه كه است جايگاهي و ارزش
اجتماعي منزلت كه درمييابيم موضوع پيشينه مطالعه طريق
به آنان دستمزد و حقوق بهويژه معيشتي ، وضعيت از معلمان
حمايت نظر اين از هم حاضر پژوهش نتايج.ميشود متاثر شدت
رنج محروميت و فقر از معلمان كه است اين واقعيت.ميكند
از صرفنظر -مطالعه مورد معلمان درصد تنها 9.ميبرند
كه كردهاند اعلام -نه يا بودند خانواده سرپرست اينكه
زندگي هزينههاي تامين براي آنان دريافتي مزاياي و حقوق
مطالعه 75 مورد معلمان ماهانه دريافتي متوسط.است كافي
درآمد ، اين دارندگان كنوني شرايط در كه است تومان هزار
بيش ماه هر معلمان ، از بعضي حتي.دارند قرار فقر خط زير
كه است حالي در اين و نميكنند دريافت تومان هزار از 50
و بوده مسكن فاقد كه كردهاند اظهار آماري نمونه درصد 58
مصاحبه.ندارند شخصي نقليه وسيله هم آنان درصد 81
مناسب معلمان معيشتي وضع كه كردهاند بيان هم شوندگان
و نگراني زندگي امكانات تامين درباره همواره آنان نيست ،
امنيت نداشتن و اوليه نيازهاي نشدن برطرف و دارند دغدغه
پيگيري و شغلي وظايف به پرداختن از را رواني ، آنان
مصاحبهشوندگان همه تقريبا.رشدبازميدارد نيازهاي
از معلمان ، اجتماعي جايگاه بودن پايين كه دارند اعتقاد
ناشي زندگي تسهيلات و رفاهي امكانات از آنان محروميت
اعتقاد نيز مطالعه مورد معلمان درصد حدود 95ميشود
از محروميت و فقر رفع و رفاه تامين راه از كه دارند
.داد ارتقا را آنان اجتماعي منزلت ميتوان معلمان زندگي
ميدهد نشان نيز ديگري شواهد حاضر ، پژوهش نتايج بر علاوه
بهترين.نيست بخش رضايت ايران معلمان معيشتي وضعيت كه
و اجتماعي اقتصادي ، توسعه سوم برنامه سند مدعا اين شاهد
ضعف ، نقاط بخش در سند ، اين دهم فصل در.است كشور فرهنگي
معلمان معيشت و منزلت به كه شده اشاره مشكلات ، و تنگناها
وجود خدمت براي كافي انگيزه آنان در و نشده كافي توجه
كه است اين واقعيت.(ص 325 سوم ، برنامه سند) ندارد
اكثر.ميكنند زندگي فقر خط زير در معلمان از بسياري
برساعات علاوه يا ميكنند كار نوبت يك از بيشتر يا آنان
يا و آموزشگاهها غيرانتفاعي ، مدارس در تدريس به موظف ،
.كنند معاش امرار بتوانند تا ميشوند مشغول خصوصي تدريس
فروشندگي ، مسافركشي ، چون كارهايي به كه معلماني فراوانند
رفيع شان از دور كه مشاغلي ديگر و واسطهگري حسابداري ،
.(حضرتي ، 1379).مشغولند است ، معلمي
جهت دو از فرهنگيان رفاهي و معيشتي وضعيت حاضر ، شرايط در
اول ;ميسازد وارد پرورش و آموزش بر جبرانناپذيري ضربات
و متعهدانه جانبه ، همه فعاليت حتيامكان و انگيزه كه آن
سلب پرورش و آموزش موجود نيروهاي از را ايثارگرانه
است ، ممكن دلسردي و نااميدي ايجاد بر علاوه و ميكند
نتيجه در كه نمايد وادار ديگري فعاليتهاي به را آنان
.كنند تجربه نيز را فساد يا تحقير چون ديگري مشكلات آنها ،
و مستعد افراد انگيزه رفتن ميان از حتي و كاهش دوم ضربه
انسانساز و زيربنايي بخش اين به پيوستن در كفايت با
فقر رفع و رفاه تامين اين بنابر.(شاهد ، 1379) است جامعه
.دارد ضرورت معلمان زندگي از محروميت و
پرورش و جذب) معلم تربيت و تامين شيوههاي اصلاح -3
(كفايت با و شايسته معلمان
كه صورتي در آموزشي نظام بازسازي و اصلاح طرح زيباترين
نباشد ، اختيار در مطلوب كيفيت با و كافي تعداد به معلم
.(صافي ، 1376 از نقل به پياژه ، ) شد خواهد روبهرو شكست با
بستگي آن معلمان كيفيت به پرورش و آموزش كيفيت نهايت در
كه است مهم بسيار بنابراين ، .(ورزلي ، 1379 امين) دارد
كار به معلمي حرفه براي افراد شايستهترين و تواناترين
خود مهارت و دانش شود ، داده فرصت آنان به و شوند گرفته
كه دارند عقيده ژاپنيها.دهند افزايش خدمت دوران طي را
.است آن معلمان شايستگي اندازه به آموزشي نظام هر شايستگي
بالاتر معلمانش سطح از نميتواند كشوري هيچ حقيقت در
معروف جهان برتر مدارس داشتن به كه ژاپن كشور در.رود
پرورش و آموزش به ورود براي رقابت و جمعي گرايش است ،
ميشوند معلمي شغل جذب افراد بهترين و بوده جدي بسيار
ديرينه سنت يك برحسب ژاپن مدارس معلمان.(حضرتي ، 1379)
و دانش و شخصيت اخلاقي ، نظر از صلاحيت با افراد بين از
كه باورند اين بر مسئولان زيرا.ميشوند انتخاب تخصص
.است معلمان رفتاري ويژگيهاي از متاثر دانشآموزان شخصيت
.آيد عمل به لازم دقت وي انتخاب در بايد جهت همين به
كمالات و اخلاقي فضايل تقوي ، مظهر را معلمان ژاپن جامعه
فردي يعني"Sencei" عنوان تحت او از و ميداند انساني
است ، برتر ديگران از اخلاق و دانش نظر از كه احترام قابل
.(آقازاده ، 1373) ميبرد نام
دانشآموزي ، جمعيت افزايش) مختلف دلايل به ما كشور در
و انتخاب (...و منابع كمبود غيرعلمي ، مديريت حاكميت
كاردان قول به.است بوده مواجه جدي مشكل با معلم تربيت
نگهداري مدارس در كودك ميليونها باشد قرار وقتي ،(1354)
به كيفيتي هر با هركسي كه نيست اين جز چارهاي شوند ،
نگاه را بچهها عجالتا تا شود گمارده كار به معلم عنوان
ملاكهاي كه است شده سبب معلم به روزافزون نياز.دارد
جواهر) گيرد قرار توجه مورد كمتر معلمان انتخاب در مناسب
با ديگر جاهاي در كه افرادي غالبا و (فروشزاده ، 1372
.ميآورند روي پرورش و آموزش به نميشوند ، مواجه اقبال
بلكه نيست ، "معلمي" ميشود تدريس آنچه هم معلم تربيت در
كه است كليشهاي و قالبي مطالب حداكثر و دانستهها تكرار
ميداني ، كارهاي پژوهش ، از.ندارد كاربردي مدرسه در
حضرتي ، ) نيست خبري علمي ميزگردهاي و كنفرانسها تحقيقات ،
تربيت كنوني مراكز دستاندركاران ، اكثر باور به.(1379
آموزشي و علمي سطح گزينش ، نحوه) زمينهها تمامي در معلم
هيچ به (...و پژوهش و آموزش امكانات علمي ، هيات اعضاي
همين به.ندارد مطلوب پرورش و آموزش يك با سنخيتي وجه
آموزش براي كارآمد انساني نيروي تربيت در تنها نه دليل ،
افراد در رغبتي و انگيزه بلكه نبودهاند ، موفق پرورش و
ايجاد مراكز اين به ورود براي جامعه مستعد و نخبه
.(شاهد ، 1379) نكردهاند
معلمان وجود كه گرفت نتيجه ميتوان شد بيان آنچه از
صلاحيتهاي لحاظ هر از كه معلماني -كفايت با و شايسته
-باشند داشته را حرفهاي و علمي رواني ، اخلاقي ، شخصي ،
اين ، وجود با.دارد حياتي اهميت تربيت و تعليم نظام براي
;مينو ، 1372:مثال براي) موجود پژوهشي و علمي شواهد
;صادقپور ، 1372 ;مختاري ، 1372 ;شكاري ، 1372 ;حضرتي ، 1379
نامطلوب وضعيت از (جواهرفروشزاده 1372 ;كاردان ، 1354
در.ميكند حكايت ما كشور در معلم تربيت و جذب فرآيند
مصاحبهشوندگان.آمد دست به نتيجه همين نيز حاضر پژوهش
علمي معلم ، گزينش معيارهاي و ضوابط كه داشتهاند اظهار
تخصص دانش ، استعداد ، از ميشوند ، انتخاب كه افرادينيست
در.نيستند برخوردار معلمي اشتغال براي كافي انگيزش و
اعم شخصيتي مطلوب ويژگيهاي به كه اين جاي به گزينشها
كلي طور به و حركتي -رواني و عاطفي شناختي ، از
و ظاهري مسائل شود ، توجه معلمي حرفه به مربوط صلاحيتهاي
وارد كه افرادي نتيجه ، در.ميگيرد قرار توجه مورد سطحي
را مطلوب ورودي ويژگيهاي غالبا ميشوند ، پرورش و آموزش
در كه كردهاند تصريح شوندگان مصاحبه همچنين.ندارند
معلمان پرورش براي برنامهها كيفيت معلم تربيت مراكز
پايين بسيار معلم تربيت مراكز در آموزش سطح.نيست مناسب
.است بيروح و سرد و كسلكننده مراكز اين محيط و است
دارند ، قرار پاييني سطح در علمي نظر از مراكز اين مدرسان
و منابع در موجود اطلاعات و است قديمي درسي كتابهاي
جامعه در معلمان شان دليل همين به.نيست روز به كتابها
معلمان اجتماعي جايگاه ارتقاي براي و است كرده پيدا تنزل
به معلم گزينش ضوابط و معيارها در اساسي تحولي است لازم
حرفه به صرفا كه شود استفاده معيارهايي از و آيد وجود
ميتوان عملا آنها از استفاده با و ميشود مربوط معلمي
.كرد پرورش و آموزش وارد را شايسته و مستعد و مناسب افراد
كه چنان.شود متحول بايد هم معلم تربيت برنامههاي
از كه باشند افرادي معلم تربيت برنامههاي نهايي محصول
برخوردار شخصيتي مطلوب ويژگيهاي و حرفهاي صلاحيتهاي
منزلت كه داشت انتظار ميتوان شرايطي چنين در.باشند
مورد معلمان درصد حدود 85يابد ارتقا معلمان اجتماعي
را معلم تربيت و تامين شيوههاي اصلاح ضرورت هم مطالعه
قرار تاكيد مورد معلمان اجتماعي منزلت ارتقاي منظور به
.دادهاند
مشاركت سياست اعمال و تمزكرزدايي -4
پرورش و آموزش در معلمان جانبه همه
اعمال كه دارند اعتقاد مطالعه مورد معلمان درصد حدود 90
تدوين در مشاركت) پرورش و آموزش در معلمان مشاركت سياست
توسط بالاتر مسئولان انتخاب پرورشي ، و آموزشي برنامههاي
منزلت ميتواند (محوري مدرسه سياست از پيروي و معلمان
اعتقاد هم مصاحبهشوندگان.دهد ارتقا را معلمان اجتماعي
و برنامهريزيها در معلمان دادن مشاركت كه دارند
.دهد ارتقا جامعه در را آنان شان ميتواند تصميمگيريها
پرورش و آموزش به مربوط تصميمگيريهاي در معلمان مشاركت
و تعليم نهايي هدفهاي به نسبت آنان كه شد خواهد موجب
در.كنند تلاش آنها تحقق براي و كنند تعهد احساس تربيت
توفيق خود اهداف به رسيدن در آموزشي نظام حالتي چنين
مردم نتيجه ، در.شد خواهد بيشتر آن كارآيي و كرده پيدا
نظام اين عاملان واز برده پي آموزشي نظام بودن مفيد به
.كرد قدردانيخواهند هستند ، معلمان كه
در معلمان دادن مشاركت كه ميرسد نظر به اين ، وجود با
سطوح مديران تفكرات تغيير نيازمند اساسي ، تصميمگيريهاي
به توجه با.است تربيت و تعليم دستگاه و عاليكشور
معلمان از جامعه كه مسئوليتهايي و تكاليف مجموعه
آموزش در جانبه همه مشاركت كه گفت ميتوان دارد ، انتظار
به كامل طور به حق ، اين امااست معلمان حق پرورش و
و مردم انتظار حاضر حال در و است نشده شناخته رسميت
آنان به كه اختياراتياست از بيشتر معلمان از مسئولان
همه مسئول او غالبا معلم ، توصيفنقش در.است شده داده
وليعملا ميشود ، تربيتقلمداد و تعليم نارساييهاي
وتصميمگيريهاي برنامهها در دخالتي هيچگونه اجازه
كه ميرسد نظر بهنميشود داده او به پرورش و آموزش
.است پايين به بالا از نگاه معلم ، به جامعه مسئولان نگاه
بيشتر ميكنند ، بحث معلم درباره كه دليل ، وقتي همين به
از ولي.ميكنند توجه معلمان مسئوليتهاي و تكاليف به
غفلت باشند ، داشته بايد معلمان كه اختياراتي حقوقو
ما درجامعه پايين به بالا از نگاه البته.ميورزند
به.نيست پرورش و مسئولانآموزش به منحصر و دارد حاكميت
مساله كميسيونفرهنگيمجلس ، رئيس(1379) پورنجاتي قول
متفاوت نگاه دو وجود است ، مواجه آن با ما جامعه كه اساسي
به بالا از نگاه يا عمودي نگاه يكي.كشوراست اداره در
شعارگونه اقتدارگرايانه ، اتوپياييو يعنينگاه پايين ،
تشخيصوتعيين موضع صرفااز شكلخود ، دربهترين كه است
چه بهرهگيريهر نگاه ، اين لازمه.است جامعه مصلحت
در.است ابزارحمايت مردمبهعنوان تودههاي از بيشتر
تدابير چارچوب در كه ميزاني به مردم نگاه ، خواست اين
كه آن از بيش استو موجه و مباح دارد ، قرار شده اتخاذ
كه نگاهديگر در.دارند تكليف باشند ، داشته حق مردم
چارچوب عقلانيدر قاعده ازيك است ، جامعه به افقي نگاه
.ميشود نگريسته مسائل به جامعه احترام مورد ارزشهاي
مورد جامعه"ومصلحت نياز خواست ، " عنصر سه نگاه اين در
.ميگيرد قرار اعتنا
برزگر محمود -نويدي احد
دارد ادامه
كاخ تخريب مجلس فرهنگي كميسيون
ميكند
بررسي را احمدشاهي
در اسلامي شوراي مجلس فرهنگي كميسيون:فرهنگي علمي گروه
موضوع فرهنگي ، ميراث و سپاه مسئولان حضور با جلسهاي
.كرد خواهند بررسي را احمدشاهي كاخ تخريب
با گفتوگو در مطلب اين بيان با اقدم مهدوي سيد حميد
به احمدشاه كاخ تخريب پيرامون گزارشي:افزود ايسنا
تخريبها برخي بررسي ، از پس كه بود رسيده فرهنگي كميسيون
ميراث سازمان و سپاه مسئولان آنكه ضمن شد ، اثبات نيز
بررسي را احمدشاهي كاخ تخريب مساله جلسهاي در فرهنگي
اما گشت ، موكول خصوصيتري جلسه به رسيدگي ، ادامه و كردند
مسكوت موضوع اين رسيديم ، بودجه فصل به كه آن دليل به
كه آن عليرغم:كرد اضافه مجلس فرهنگي كميسيون عضوماند
اينگونه ولي نيابد ، ادامه احمدشاهي كاخ تخريب بود قرار
يافته انتشار كاخ ، تخريب ادامه بر مبني خبرهايي و نشد
.است
شد اعلام حجاج امروز بازگشت برنامه
مكه در مستقر حج ستاد رايانه واحد:فرهنگي علمي گروه
بيتاللهالحرام ايراني زائران بازگشت برنامه مكرمه
.كرد اعلام را ماه اسفند سيزدهم دوشنبه روز در
بامداد دقيقه و 45 ساعت 5 - پرواز 2136 شماره -
از نفراتي و و 19446 كاروانهاي 19397 ، 19428
و 19424خراسان كاروانهاي 19423
بامداد هفت ساعت - پرواز 2138 شماره -
و كاروانهاي 20168 از نفراتي و شماره 20191 كاروان
خوزستان 20186
بامداد دقيقه و 30 هشت ساعت - پرواز 2140 شماره -
سيستان كاروان 23126 از نفراتي و شماره 23120 كاروان
بلوچستان و
دقيقه و 20 ساعت 11 - پرواز 2142 شماره -
غربي آذربايجان و 12153 كاروانهاي 12146 ، 12152
دقيقهكاروان و 50 ساعت 13 - پرواز 2144 شماره -
و 13419 كاروانهاي 13418 از نفراتي و شماره 13425
اصفهان
ساعت 15 - پرواز 2146 شماره -
اصفهان و 13419 كاروانهاي 13193 ، 13304
دقيقه و 45 ساعت 17 - پرواز 2148 شماره -
كاروان 30289 از نفراتي و شماره 30148 كاروان
مازندران
دقيقه و 25 ساعت 21 - پرواز 2152 شماره -
كاروانهاي از نفراتي و گلستان شماره 38265 كاروان
و 30306مازندران 30148
دقيقه و 5 ساعت 22 - پرواز 2154 شماره -
و مركزي و 31209 و 31180 لرستان شماره 29128 كاروان
مركزي كاروان 31214 و هياتپزشكي از نفراتي
دقيقه و 55 ساعت 23 - پرواز 2156 شماره -
شماره 19437 كاروان از نفراتي و شماره 19423 كاروان
خراسان
بامداد دقيقه و 45 يك ساعت - پرواز 5462 04 شماره -
اسفند 14
كاروان از نفراتي و لرستان و 29143 كاروانهاي 29141
مركزي 31209
روز بامداد دقيقه و 25 دو ساعت - پرواز 2158 شماره -
اسفند 14
كاشان و 36408 لرستان تهران ، 29147 كاروانهاي 17671
شد بازشناسي كيش اعياني عمارت
تاريخي شهر محوطه در كيش اعياني عمارت:فرهنگي علمي گروه
و عمارت اين بازسازي طرحهاي به دستيابي هدف با كيش جزيره
محلي مرمت كارهاي انجام بهمنظور بنا گمشده خطوط يافتن
.شد بازشناسي
:گفت مطلب اين اعلام با پروژه اين مدير شيباني تاج زرين
در كه بنا معماري جزئيات عناصر ، شناخت عيني ، مطالعات
ممكن آن شناسايي زياد آسيبپذيري دليل به آن از بخشهايي
.است پروژه اين اهداف ديگر از نيست ،
شد برگزار ديني داستانهاي بررسي همايش
پنجشنبه روز ديني ، داستانهاي بررسي:فرهنگي علمي گروه
خورموج شهرستان در ادبي منتقدان و نويسندگان حضور با
.شد برگزار بوشهر استان
با سخناني طي همايش اين در -داستاننويس - حكيمي محمود
در اينكه بر تاكيد با "ديني ادبيات آسيبشناسي" عنوان
ديني منابع به توجه عدم ضعيف ، ديني ، نثر داستانهاي بيشتر
:گفت ميخورد ، چشم داستاننويسيبه ساختار بودن تكراري و
بدانند را داستاننويسي اصول بدوناينكه بسياري"
ادامه در وي.ميكنند بازنويسي را ديني - تاريخي مسائل
نكات طرح تملقگويي ، و چاپلوسي خشونتگرايي ، خود سخنان
هم آن كودكان ، براي عرفاني ادبيات كردن ساده و غيرعقلاني
آسيبهاي جمله از را اثر در مستمر انديشه شناخت بدون
.دانست اسلامي -ديني كتابهاي اجتماعي
سخنان در -روزنامهنگار و داستاننويس -اصلانپور سميرا
آنقدر ديني ادبيات از ما تعريف گاه كه كرد تاكيد خود
را ضددين ادبيات حتي ادبيات ، همه كه ميشود گسترده
در:افزود وي.نباشد صحيح ميرسد نظر به دربرميگيردكه
مشخص طور به آن ارزشهاي و دين دغدغه بايد ديني ادبيات
.غيرمستقيم چه و مستقيم چه باشد ، داشته وجود
:داشت اشاره خود سخنان در نيز -شاعر -رحماندوست مصطفي
.بدانيم خود نظرات تابع را دنيا نداريم وظيفه ما"
اندازه به خداوند به رسيدن راه گفتهاند بزرگان همچنانكه
مستقيم طور به تلاش اين آن در كه اثري هر.آدمهاست همه
داستان نوعي به ميتواند باشد داشته وجود غيرمستقيم يا
".شود تلقي ديني
|