نيستم مقيد خاص سبكي به
نمايشنامه معرفي
شكلگيري حال در اجتماعي نمايشنامهنويسي
است
نيستم مقيد خاص سبكي به
نمايش كارگردان و نويسنده فناييان تاجبخش با گفتوگو
"جادو كمپيرك"
اجزاء و است كلي مضامين بر متكي "جادو كمپيرك" نمايش سبك
تحليل و تجزيه مورد خود بخودي و ميشوند ديده كليت دل در
نمايش ، از نوع اين زبان.نميگيرند قرار كالبدشكافي و
تمامي و حركات و برگويش موسيقي و ريتم پس است ، شاعرانه
است غالب آن عناصر
"جادو كمپيرك" نمايش سبك گفتهايد ، مصاحبهاي در شما *
اجرا پيش چهارسال كه است ، "دژهوشربا" نمايش استمرار در
بدهيد؟ بيشتري توضيح خصوص اين در است ممكن.كردهايد
ارائه گويايي و فشرده توضيح باره اين در كنم سعي بايد -
احتمالا كه نمايشهايي و نمايش دو اين سبك زيرا كنم ،
كه است تئوريك پشتوانهاي بر متكي شد ، خواهد كار بعدها
اين اصل است ، آمده "دژهوشربا" نمايش بروشور در خلاصهاش
هنر بينالمللي همايش در مقالهاي قالب در را تئوري
شد برگزار فرانسه استراسبورگ دانشگاه در كه ايرانزمين
.گرفت قرار هم نظر اهل توجه مورد كه كردم قرائت
در اجزاء و است كلي مضامين بر متكي سبك اين فشرده بطور
و تحليل و تجزيه مورد خود بخودي و ميشوند ديده كليت دل
نمايش ، از نوع اين زبان.نميگيرند قرار شكافي كالبد
تمامي و حركات و برگويش موسيقي و ريتم پس است ، شاعرانه
.است غالب آن عناصر
را افسانهاي فضايي لباس است ، انتزاعي دكور ، و صحنه
.نيست خاصي مكان و زمان به متعلق و ميكند تداعي
رئاليستي نمايشهاي در شخصيت ويژگيهاي از نمايش اشخاص
اشتراك نقاط افتراق ، نقاط بجاي كه معني بدين هستند ، دور
.است مدنظر ديگران با شخص
و تمثيلي -استعاري بياني همگي اشياء ، و رفتار زبان ،
.دارند نمادين
قواعد و است نمايش از نوع اين شالوده قصه و حكايت
كشمكش ، تعليق ، افكني ، گره مقدمه ، قبيل از ارسطويي
نمايشهايي بنابراين.است حاكم برآن نتيجه و گرهگشايي
و موسيقي به تنها ملي ، و ايراني نمايشهاي عنوان تحت كه
هستند ، دراماتيك ساختار و قصه فاقد و ميپردازند رقص
و دارند مدنظر را گيشه تامين و خاص تماشاگر جلب بيشتر
.نميكنند رعايت كامل بطور را ايراني نمايش قواعد
كنيد؟ كار قالب و سبك همين در اين از پس داريد قصد آيا *
نميخواهم ، و نخواسته هرگز هم من مضامينند ، تابع سبكها -
زنداني خاص مضاميني محدوده در را خود احساسات و افكار
به.شد نخواهم گرفتار هم خاص سبكي محدوده در پس كنم ،
دكتر ديگر است شب نصف" نمايشنامه موضوع مثال عنوان
مجذوب مرا سخت كردم ، اجرا اين از پيش سال دو كه "شوايتزر
فضا ، اشخاص ، :است رئاليستي كاملا نمايش اين كرد ، خود
اطلاع آن از همه و است واقعي هم نمايش موضوع...و واژگان
شرق نمايش سبكهاي براساس نميتوان را نمايش اين.دارند
-است عرفاني خاص ديدگاههاي بر مبتني كه - ايران هنر يا
كه "ونيزي تاجر" ،"ليرشاه" نمايشنامههاي يا كرد ، اجرا
هم آنها اجراي در قاعدتا دارند ، كلاسيك ساختار
.كرد رعايت را كلاسيسم قواعد و اصول ميبايستي
سبكي و ديگر موضوعي با نمايشي است ممكن هم پس اين از
خاص سبكي به مقيد را خود من كند ، جلب مرا نظر ديگر
بشناسم را گوناگون سبكهاي قواعد دارم سعي اما نميكنم ،
داشته مناسبي اجراي بتوانم متفاوت ، مضامين به بسته تا
.باشم
راضي فجر تئاتر جشنواره در پشتيباني كيفيت از آيا *
بوديد؟
و دارد گستردهاي برنامههاي فجر ، تئاتر جشنواره -
تمامموجودي نمايش ، سالن نظر از.اندك نسبتا امكاناتي
از نمايش سالنهاي تعداد باز شود بكارگرفته كه تهران شهر
سالنهاي همين در اما.نميكند تجاوز دست انگشتان تعداد
اقصي از اخيرا و شهرستانها تهران ، از نمايش صدها معدود
كارگاههايدكور كاركنان.شود اجرا است قرار !جهان نقاط
ملزومات كنند ، كار كه هم شبانهروز آكساسوار ، و لباس و
تحويل گروه به آخر ، دقايق در حداكثر را نمايشي هر
مضاعف مشكل باشد هم پرجمعيت نمايش اگر بويژه ميدهند ،
.بود خواهد
اختيار در ساعت چند فقط يعني نمايش روز همان اجرا ، سالن
شما ساعت چند اين در.آن از پيش يكروز حتي نه شماست ،
تنظيم و طراحي را كنيد ، نور نصب را دكور تا داريد فرصت
موسيقي كنيد ، منطبق نمايش صفحه با را ميزانسنها كنيد ،
...و كنيد پرو بازيگران تن در را لباس كنيد ، تست حداقل را
موردنظر صحنه روي را نمايش يكبار براي حتي نميرسيد
جمله اين با نمايش اجراي از پس گاهي خودم من.كنيد تمرين
اين.ميرفت بيشتري انتظار تو از:كه كردهام برخورد
در نمايش كيفيت از است؟ آمده بوجود كجا از بيشتر انتظار
آداپته براي كافي وقت آن ، اثناي در كه عمومي ، اجراهاي
اجراي.است داشته وجود نمايش صحنه با عناصر مجموعه كردن
مستثني قاعده اين از هم جشنواره در "جادو كمپيرك" نمايش
.نيست
حل را امروز مشكلات از مشكلي چه "جادو كمپيرك" نمايش *
ميكند؟
مشكلات حل و طرح.نيست روزمره مشكلات حل پي در تئاتر -
روزمره امور به كه مراكزي و روزنامههاست كار روزمره
به محدود مضمونش كه تئاتري اصولا ميكنند ، رسيدگي مردم
خارج خود ظاهري پوسته از و ميشود خاصي مكان و زبان
نميكند ، تداعي را ماندگارتر و عميق مفهومي و نميشود
هنرمند كار محدوده در توقفاست مصرفدار تاريخ تئاتري
هيچكس نظر در ميگذرد ، ما پيرامون آنچه ظاهر.نيست
است مضامين به پرداختن هنرمند كار اصولا.نيست پوشيده
و كننده تعيين حضوري انسانها ، خصايل و روابط دربطن كه
در نيز معنوي مثنوي حكايات ماندگاري راز.دارد هميشگي
ميتواند كه ميسازند فاش را رازي حكايات اين.است همين
هستي و جهان خود ، همنوعان خود ، به نسبت را انسان ديدگاه
تغييراتي چنين ايجاد در هنر من ، رسالت نظر به دهد ، تغيير
.است
مشخص "جادو كمپيرك" نمايش عمومي اجراي مكان و زمان آيا *
است؟ شده
نمايش ، زمان خصوص در.است وحدت تالار همان اجرا ، مكان -
اواخر كه كردهايم توافق نمايشي هنرهاي مركز مسئولين با
اميدوارم.شود آغاز آن عمومي اجراي ماه ارديبهشت
.بشود هم همينطور
نمايشنامه معرفي
(تكپرده نمايش 12) كو من گل پس
اول چاپ ميركسري ، انتشارات:ناشر /طياري محمود:نويسنده
.صفحه 174/تومان قيمت1200 /رقعي قطع /1380
وي و است شده منتشر نمايشنامه مجموعه تاكنون 9 طياري از
بهشمار ايران پرسابقه نمايشنامهنويسان از ميتوان را
نمايشنامه مركزي هسته.مينويسد دهه سه به نزديك كه آورد
كوچولوي براي ماشين با است تصادفي "كو من گل پس"
كه نمايش ، در مطروحه كيفيات با سال61 در (آرش) هفتساله
.شد منجر دم در او ، مرگ به
به سال65 از خزر درياي حريمنشينان غالب دلشوره دريا ،
.است بعد
اين بر آن ساختاري بست و چفت و نمايش درونمايه
به موضوعي پرش وارهاي زمان در و بوده استوار تلخگونگي
.دارد تاريخي خلا يك
شكلگيري حال در اجتماعي نمايشنامهنويسي
است
كميته عضو و كارگردان و نويسنده اميني رحمت با گفتوگو
ايران تئاتر منتقدان كانون مركزي
خبر؟ چه تئاتر منتقدان ملي كانون از *
مسابقه بخش نمايشهاي بررسي و نقد و داوري از بعد -
تازهاي خبر فجر ، تئاتر بينالمللي جشنواره بيستمين
.نيست كانون درباره
داوران و كانون منتقدان آراي بين فاحشي تفاوت امسال *
گذشته سال كه صورتي در ميشد ، ديده فجر تئاتر جشنواره
است؟ بوده چه اصلي علت بود ، نزديك يكديگر به آرا اين
كانون داوران از يكي بنده كه گذشته سال جشنواره در چه -
را داوران جمع در حضور افتخار هم باز كه امسال چه و بودم
داوري گونه هر از مستقل كاملا كانون داوران هيات داشتم ،
و پرداخت آثار ارزيابي به كانون ، از خارج نظر اعلام و
است ، متفاوت ديگر سال و نزديك هم به آرا سال يك كه اين
و تئاتر به كانون منتقدان نگاه نوع به بستگي قطعا
به بنده آنجاكه تا.دارد هنر اين به نسبت آنها ديدگاههاي
از بيش تئاتر منتقدان و كانون نگاه بگويم ، شماميتوانم
و است هنر اين علمي و اصيل معيارهاي و اصول به متكي همه
از محدودتر بسيار كانون انتخابهاي كه نبريم ياد از
يك تنها بخش هر براي ما و بوده ديگر داوران انتخاب
انتخاب به اجبار نيز ما اگر شايد.كرديم معرفي برگزيده
مركز داوران آراي به زيادي شباهتهاي ما آراي داشتيم
.ميكرد پيدا نمايشي هنرهاي
عنوان به تئاتر منتقدان ملي كانون كه بيانيهاي در اما *
شهرستان تئاتر خصوص در كرد ، صادر داوران هيات بيانيه
مركز سوي از حمايت و هدايت نحوه در جدي ارزيابي پيشنهاد
تئاتر به شما نگاه اين بنابر.است شده نمايشي هنرهاي
جوايز بيشتر كه صورتي در بود ، انتقادي كاملا شهرستان
اين.شد اهدا شهرستانها تئاتر به جشنواره ، برگزيده
دارد؟ بستگي كانون نگاه نوع به هم تفاوت
كاملا نگاهي تئاتر ، منتقدان ملي كانون ببينيد ، -
تئاتر به انتقادي نگاهي كانون ، نام برحسب و آرمانگرايانه
سلايق و حواشي به توجه بدون هنر اين اعتلاي هدفش و دارد
ميدهيم ، نشان حساسيت شهرستان تئاتر به نسبت ما اگر.است
تئاتر هنرمندان شان و مقام آوردن پايين قصد اصلا
در حاضر تئاتر عمومهنرمندان كه چرا نيست ، شهرستان
بيانيه سخن روي.برآمدهاند شهرستان تئاتر دل از تهران
خصوصا)هنر و فرهنگ مسئولان متوجه همه از بيش كانون
هنرمندان به بيشتري توجه كه بود (شهرستاني مسئولان
نه نمايشي هنرهاي مركز كنوني حمايتهاي.بكنند شهرستان
نمايشي هنرهاي مركز از اين از بيش ميتوان نه و است كافي
از بدهند ، هم دست به همهدست بايد.داشت كمك توقع
تئاتر كه..و مجلس نمايندههاي تا استان هر استانداران
دادن صرف والا كند پيدا رشد اساسا و واقعا شهرستان
.نميكند دوا شهرستان تئاتر از دردي جوايز ،
را تئاتر وضعيت نمايشنامهنويس و منتقد يك عنوان به *
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه
توجهي كم شهرستان تئاتر به اگر كه ميكنم تكرار هم باز -
هنرمندان اگربود خواهد تئاتر كلي ضعف نتيجهاش كنيم ،
تئاتر نشوند ، حمايت و شناسايي شهرستان استعدادتئاتر با
اكنون متاسفانه.رفت خواهد بين از رفته رفته نيز تهران
است ، شده متمركز تهران در تئاتر ويژه به و هنر امكانات
.است كافي حتي يا و زياد تهران براي امكانات اين اينكه نه
به تهران ، تئاتر اندازه به حداقل كه است اين سر بر صحبت
.شود توجه هم شهرستان تئاتر كل
چشمگيري رشد من نظر به نمايشنامهنويسي ، وضعيت خصوص در
تكوين و شكلگيري حال در و شده حاصل نمايشنامهنويسي در
جريان و اجتماعي نمايشنامهنويسي از گونهاي
به كارگرداني در اماهستيم تاثيرگذار نمايشنامهنويسي
از مشكل وبيشترين دارد وجود بسياري كاستيهاي من نظر
جهان تئاتر از متنوع و زنده تجربههاي ديدن عدم ناحيه
همين.نيست حل قابل آساني به كه است مشكلي ظاهرا كه است
ميشوند اعزام مختلف كشورهاي به گروهها كه محدود ارتباط
حدودي تا ميبينند ، را نمايشهايي خود ، نمايش اجراي ضمن و
.است موثر كاستي ، اين رفع در
|