- سقز محور در "كردنهخان" تونل از قسمتي
ميشود مسدود بانه
سوم هزاره در خانواده چالشهاي
تقليد يا زندگي
:روزنامهنگاران صنفي انجمن حقوقي كميته دبير
مطبوعات موقت توقيف سال دو
است محاكمه بدون مجازات حكم در
سازمان عامل مدير مقام قائم سوي از
قانون اجرايي مراحل اجتماعي تامين
زيانآور و سخت مشاغل در بازنشستگي
شد تشريح
رواج جهان در همچنان زنان عليه خشونت
دارد
ايران در كودكآزاري:اطفال روانپزشك يك
دارد فرهنگي ريشه
ماند مسكوت اجتماعي رفاه جامع نظام طرح
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
- سقز محور در "كردنهخان" تونل از قسمتي
مسدودميشود بانه
بانه - سقز محور واقعدر "كردنهخان" تونل از قسمتي
مسدود تعميرات ، و بازسازي براي كردستان استان در
.ميشود
اين ترابري ، و راه وزارت عمومي روابط گزارش به
ثانوي اطلاع تا جاري ماه ارديبهشت هفتم از تونل
عبوري نقليه وسائط رانندگان و شد خواهد مسدود
كنار از كامل احتياط و ايمني نكات رعايت با ميتوانند
.كنند آمد و رفت تونل گذر
سوم هزاره در خانواده چالشهاي
گسترده و اي هسته خانواده بين نبرد
آن فراوان مشكلات و خانواده تشكيل فرآيند و چيستي شناخت
كارشناسان و جامعهشناسان دغدغههاي مهمترين از جوامع در
عنوان به خانواده نهاد اينكه به توجه با و ميباشد
در اجتماعي نهاد تاثيرگذارترين حال عين در و اصليترين
فرآيند اين در تحقيق و مطالعه در دقت است بشري جامعه هر
.ميرساند است متعالي خانواده همان كه خود اهداف به را ما
در و خانوادهها به آن تاثير و امروز دنياي هنگامه در
خانواده پيچيدگيهاي شناخت بشر ، افراد تكتك بر نتيجه
خانواده نهاد شكلگيري چگونگي ميرسد ، نظر به بديهي امري
آيندهنگري زمان ، گذر طول در خانواده اجتماعي آسيبهاي
هر ذهن كه است مطالبي اهم از...و خانواده نهاد درباره
سعي نوشتار اين.مينمايد معطوف خود به را پرسشگري
به توجه با زمان گذر طول در را خانواده نهاد كه مينمايد
آينده و دراز ساليان طول در جوامع كه مختلفي نقشهاي
با البته دهد قرار موشكافي مورد ميدهند يا داده انجام
نوشته سوم موج كتاب از ذيل مطالب اهم كه امر اين به توجه
اشرافي به توجه با نويسنده.است شده برگرفته تافلر الوين
و ظهور از كه بديعي و جامع تحليلهاي و دارد آينده بر كه
محسوب منابع بهترين از است نموده بيان تمدنها سقوط
در ايراني خانواده موقعيت است گرديده سعي و ميگردد
البته گيرد قرار دقيق ارزيابي مورد آينده و حال و گذشته
دقيقتر نگاهي و ايران جامعه موجود چالشهاي به توجه با
.چالشها اين به
چهارده مدت به و شروع آهن عصر از كشاورزي موج يا اول موج
انقلاب آغاز و بخار ماشين اختراع با و كشيد طول سال هزار
را خود اضمحلال دوره دوم موج پيدايش واقع در و صنعتي
.نمود تجربه
زمين و كشاورزي به بشر بودن مبتني اول موج شاخصهاي از
و حيوانات و افراد بازوان طريق از كار نيروي و بوده
براساس فرآيند اين در خانواده.ميگرديد تشكيل عضلات
عنوان به صنعتي ، انقلاب از قبل.ميشد اداره پدرسالاري
اما بود متفاوت ديگر جاي به جايي از خانواده اشكال مثال ،
در زندگي به مردم مييافت رواج كشاورزي كه كجا هر
متشكل كه ميكردند پيدا تمايل نسلي چند بزرگ خانوادههاي
بزرگ ، پدر شوهر ، زن ، اقوام خاله ، عمه ، دائي ، عمو ، از
و ميبردند سر به سقف يك زير همگي كه بود..و بزرگ مادر
از.ميكردند كار هم با اقتصادي توليد واحد يك صورت به
در هند ، در دستهجمعي خانواده ميتوان خانواده اين انواع
در و برد نام را غربي اروپاي در گسترده خانواده و بالكان
...روستاهاو در دور چندان نه گذشته در ايران ما كشور
در ريشه گويي و بود ايستا خانواده واقع در.داشت وجود
.داشت خاك
از چون داشت ارشديت پسر فرزند اول موج خانواده نظر از
استفاده نزاع مواقع در و مزرعه در ميتوان وي كار نيروي
اهميت و ارزش باشد بيشتر پسر فرزند تعداد چه هر و نمود
خانواده خود وجهه شديدترين در سالاري پدر بيشتر ، خانواده
به منحصر فرزندان به آموزش و مينمود اداره را
در خانواده اين در زن نقش و بود خود اشكال ابتداييترين
در زن فعاليت دايره.ميبود همسان نه و دو درجه نقش واقع
و خانه دروني محيط كردن اداره به منحصر اول موج خانواده
.بس و بود جديد فرزندان زايش و فرزندان كردن بزرگ
جوامع در كنيم ، بيان را مساله عينه به بخواهيم اگر
.هستيم مواجه اولي موج يا ايستا خانواده با بيشتر روستايي
در خانوادهها نوع اين با روستاها در ايران ما كشور در
از رعيتي ارباب نظام.بودهايم مواجه دور چندان نه گذشته
در ارضي اصلاحات تا ايران در. ميباشد اول موج مشخصههاي
، براي بود جا بر پا و حاكم فئودالي نظام شمسي چهل دهه
آن در ما را اولي موج ايستاي خانواده اگر منظور همين
با ساختار لحاظ از كه ديد خواهيم بگذرانيم نظر از دوران
سرپرست عنوان به پدر كه شد خواهيم مواجه افراد از كانوني
انجام ميديد صلاح كه را آنچه هر خانه شرط و بيقيد
و آموزش ساختار هنوز كه اين دليل به كودكان ميداد ،
دروس خانهها مكتب در بيشتر بود نگرفته شكل پرورش
به كانون اين در زن نقش و ميگرفتند ياد را ابتدايي
خانواده داخلي امور فتق و رتق به بيشتر همسر عنوان
فرزند وظيفه گرديد بيان كه همانگونه و ميگرديد متمركز
بيان كه همانگونه و بود ايشان وظائف اهم از نيز داري
بر حاكم فردي اراده تبلور حقيقت در پدرسالاري گرديد
در...و كدخداها با آن كلانتر نقش در و بود جامعه
در كه ايران در صنعتي عصر آغاز با.بوديم مواجه اجتماع
به نظام اين پذيرفت انجام ساله صد چند تاخيري با حقيقت
اول موج بر مبتني آمده بوجود چالشهاي حقيقت در و ريخت هم
آغاز بادادند دومي موج ساختارهاي به را خود جاي كمكم
حس را تحول فشار خانواده دوم ، موج واقع در و صنعتي موج
به پيشگام جوامع در برخورد خانوادهاي هر درون در.كرد
يافته دگرگون روابط و پدرشاهي اقتدار به حمله تعارض ، شكل
با شد ، ظاهر معاشرت آداب جديد مفاهيم فرزندان ، والدين
خانواده افراد كارخانه به مزرعه از اقتصادي توليد انتقال
به نياز با.نكردند كار يكديگر با واحد يك صورت به ديگر
به خانواده اصلي وظايف كارخانه در كار براي كارگران
را كودك تربيت و تعليم.شد واگذار ديگر تخصصي نهادهاي
خانههاي به سالخوردگان از مواظبت و گرفتند برعهده مدارس
همه از بالاترشد سپرده ديگر رفاهي مراكز يا سالمندان
بود نياز مورد كارگراني.داشت نياز تحرك به نوين جامعه
گسترده خانواده.بروند آنجا به اينجا از شغل دنبال به كه
معلول و بيمار و سالخورده خويشاوندان مسئوليت داشتن با
هيچگونه به قادر كودك زيادي عده داشتن و خود دوش بر
تجربه طي و تدريج به خانواده ساخت بنابراين.نبود تحركي
رشته شهرها به مهاجرت.كرد تغيير به شروع دردناكي
ويرانگر اقتصادي بحرانهاي و گسست هم از را خانواده
گران بار زير از را خود كه داشت آن بر را خانوارها
و كوچكتر نتيجه در و سازند رها ناخواسته خويشاوندان
نتيجه در.گردند برخوردار بيشتري تحرك از و شوند كوچكتر
كمي عده و مادر پدر ، از متشكل هستهاي اصطلاح به خانواده
استاندارد نوين الگوي پاگير و دست خويشاوندي بدون فرزند
و سرمايهداري از اعم صنعتي جوامع همه قبول مورد و
كه اول موج نسلي چند خانوادههاي و گرديد سوسياليست
موج پيشرفت با بودند پيوسته يكديگر به شدت به آن اعضاي
مانند هستهاي خانواده واقع در و پاشيد هم از عملا دوم
.است دوم موج مهم شاخصهاي از..و عظيم كارخانجات
ميگردد محسوب صنعتي تمدن اركان از يكي دوم موج در آموزش
طرحريزي كارخانه مدل پايه بر كه همگاني پرورش و آموزش و
موضوعات و تاريخ قدري و حساب نوشتن ، خواندن ، بود شده
و بود داده قرار خود آشكار درسي برنامه جزو را درسي ديگر
وقتشناسي ، درس دوم موج در همگاني آموزش از منظور واقع در
در زن نقش است ، طوطيوار تكراري كار درس و اطاعت درس
اول موج ي ايستا خانواده زن نقش با هستهاي خانواده
به اول موج خانواده در زن نقش اگر است ، متفاوت كاملا
دومي موج خانواده در نقش اين ميگرديد محدود خانه محدوده
بيشتر كار واقع در و كردن كار خانه بيرون در مردان همپاي
در و است نظر مورد بيشتر درآمد نتيجه در و بيشتر توليد و
را افراد كه است كار بازدهي نوع اين صنعتي تمدن در واقع
بودن خوب كارگر و آنان جنسيت نه ميكند متمايز يكديگر از
.است تفكر اين تجلي واقع در كردن كار خوب و
تحولات و صنعتي عصر آغاز با همزمان ايران دركشور اما
واحدهاي فعاليت با گرديد ذكر كه همانگونه و آن متعاقب
به شهرنشيني رشد پرورش ، و آموزش در ساختار وتغيير صنعتي
گرديد تشديد شهر به روستا مهاجرت روند و يافت افزايش شدت
فرهنگي بعد از ويژهاي شرايط با ما حاضر درحال و
.هستيم مواجه ايراني نتيجهدرخانوادههاي در و اجتماعي
فرانسه انقلاب با كه همانگونه اجتماعي تحولات لحاظ از
وعصر فئوداليسم كشاورزيو اول موج بين تضاد حقيقت
عيان شدن صنعتي عصر و صنعتي دوم موج با بزرگ ، ملاكين
جوامع خانوادههاو بنيادي تحولات سرآغاز و گرديد
شمال) آمريكا داخلي جنگهاي نيز جهان سطح در و شد اروپايي
همين مويد... و انقلابروسيه ،(كشاورزي جنوب و صنعتي
با همزمان اجتماعي عظيم تحولات اين ما دركشور است ، امر
سالهاي در بنيادي تحولات با و آغاز چهل دهه ارضي اصلاحات
سرعت دليل به.رسيد خود اوج به شمسي واپسيندهه 50
شاهدتناقضاتي ما بيستم قرن پاياني دهه چند در تحولات
خانوادهموج حاضر حال در ميباشيم ، ايراني خانواده در
روستاييدورافتاده جوامع از بعضي در هنوز كه ما اولي
حال شهرهايدر در دوم موج هستهاي خانواده با دارد وجود
سومي موج آفرينشخانواده شاهد و هستيم مواجه خود توسعه
گرديد متذكر بايد را اساسي نكتهاي.ميباشيم همزمان نيز
در و فرد هر اجتماعي ركن مهمترين عنوان به خانواده كه
مستقيم ارتباط در فردي بسترهر و وخاستگاه پايگاه حقيقت
متاثر چيز همه از و ميباشد اجتماعي وتحولات شرايط با
شرايط تا جوامع بر اقتصاديحاكم شرايط از ميگردد ،
گاهي كه.. و اجتماعي هنري ، فرهنگي ، سياسي ، وتحولات
بهعنوان) متناقضميباشند هم با شرايط اين هم اوقات
شمسياشاره و 50 و 40 دهههاي 30 به ميتوانيم ما مثال
دچار سياسيجامعه لحاظ از گرچه ما كشور در كه نماييم
عميق باورهاي دليل به ولي بود خود خاص التهاب و تفرقه
رشد شاهد ما ايران در خانواده ساختار هنريدر و فرهنگي
(.بوديم نامتعادل جامعه درهمين نخبگان يافتن
از نيز ايران حالحاضردر در خاص اجتماعي بحرانهاي
ما كم كم دركشور.ميگيرد سرچشمه متوازن توسعه عدم همين
به مبتني خانواده ميباشيم سومي موج خانواده تولد حال در
لايههاي تمام در كه فناوري وانقلاب ارتباطات عصر
عصر كه سوم موج آغاز با ميباشد ، كردن رسوخ حال در جامعه
فراصنعتي زمان درحقيقت و ميباشد الكترونيك و ارتباطات
نيز سوم و دوم موج بين خانواده چالشهاي است ، گرفته نام
صورت به ميتوان را آن عمدهترين كه ميكند ظهور عيانتر
:نگاشت ذيل
(دوم موج) هستهاي خانواده حفظ براي مبارزه -1
دومي موج صنعتي جوامع اغلب در تجددگرايي رشد -2
دومي موج درجوامع بچه بدون فرهنگ ترويج -3
طلاق افزايش -4
از مردي و زن آن در كه] افزوده هم خانواده پديده -5
بچه قبليشان ازدواجهاي از و شدهاند جدا همسرانشان
نگه خود نزد را بچهها و ميكنند ازدواج هم با داشتهاند
[.ميدارند
موقتي ازدواج -6
والدين خلافكاري -7
... و
نبردي واقع در گرديد مكتوب خلاصه بهطور بالا در آنچه
بايد و است گسترده خانواده و هستهاي خانواده بين در
دوم موج هستهاي خانواده كه حال همان در كه نمود اذعان
خانواده از ديگري اشكال.ميدهد دست از را سلطهاش
است اين ميرسد نظر به محتمل آنچه و شد خواهد آن جايگزين
وجود واحدي شكل خانوادهها ميان در سوم موج تمدن در كه
اشكال همه طولاني مدتي براي بتواند كه داشت نخواهد
آنچه بالعكس بلكه دهد قرار تحتالشعاعخود را خانواده
جاي به حقيقت در و است خانواده ساختارهاي تنوع بود خواهد
زندگي خانواده از واحدي درنوع و مردم تودههاي كه اين
مطابق خود زندگي طول در مردم كه ديد خواهيم كنند ، ما
به خانوادگي زندگي شيوه يك از خود عادات و شخصي سليقه با
زندگي در تازهاي مضمونهاي و آورد خواهند روي ديگر شيوه
افزايش دليل به خانه در كار پديده و گرفت خواهد شكل
باعث و يافت خواهد گسترش كامپيوتر و ارتباطاتالكترونيك
تقسيم منزل كارهايبود خواهيم زوجها بين نزديكيبيشتر
زن موقع همان در ميكندو كار خانه مرددر مثلا ميگردد
بالاخره و برعكس و دارد عهده به را بچهها از نگهداري
بدان و كند تعريف نو از را عشق ميتواند مشترك كار
همسر جستجوي در اول درعصرموج كه كسي.بخشد تازه مفهومي
ميتواند من آينده همسر آيا كه ميپرسيد همه از قبل بود
را زندگي بار تمامي ميتواند آيا كند؟ اداره مرا زندگي
روستايي خانواده رفت؟ خواهد طفره اينكه يا كشد دوش به
ميساختند مطرح را پرسش اين ميرفتند خواستگاري به وقتي
را سنگيني چيز ميتواند و است سالم و قوي دختر آيا كه
كه دوم موج دوران در است؟ بيمار و ضعيف يا كند جابهجا
خانواده.كرد تغيير سوالات اين شد ، سبك خانواده وظايف
و بيمارستان مدرسه ، توليد ، واحدهاي از تركيبي ديگر
مهمتر روانياش وظايف عوض در نبود ، سالمندان آسايشگاه
گرمي و جنسي روابط و مصاحبت ازدواج كه ميرفت انتظار.شد
بهزودي.بياورد ارمغان به فرد براي پشتگرمي و محبت و
همسر انتخاب جديد معيارهاي در خانواده وظائف دگرگوني اين
شد خلاصه عشق نام با كلمه يك در خصائص اين همه.شد منعكس
الكترونيك كلبه ظهور با ازدواج معيارهاي سوم موج در ولي
نگاه كه است همسريمحتاج به شخص و يافت خواهد تغيير
مانند ديگر و باشد نرمافزاريداشته مغز و نرمافزاري
و نيست سختافزاري نگاه به احتياج خود اولي موج اجداد
از بعضي حداقل كنيم نگاه مسائل به جديتر بخواهيم اگر
و محدود اجتماعي واحد يك اينكه جاي به آينده خانوادههاي
.ميكنند فعاليت چندمنظوره واحد يك بهعنوان باشند تخصصي
و گردد مي مشاهده عينيتري صورت به همكار زوجهاي پديده
خانه در شاغل كدبانوي بهعنوان زن از جديدي تعاريف
.ميگردد مطرح مولد و مهم شغل يك بهعنوان
از الكترونيك كلبه به توجه با سوم موج درخانواده كودكان
بسيار باشد فعليشان مادرهاي و پدرها كه دوم موج كودكهاي
والدين كار از دومي موج كودكان اغلب.بود خواهند جلوتر
بچه ولي دارند مبهم تصويري خود مادر و پدر كار واز خود
سن از بعد بلكه ميكند مشاهده را كار نهتنها سومي موج
كردن كار اگر.ميكند مشاركت كار آن در نيز خود معيني
به بود محدوديتهايي دچار نوعي به صنعتي تمدن در كودكان
عصر به توجه با امر اين سوم موج در ولي كار ، نوع دليل
است غيرممكن تقريبا موجود فراصنعتي فرآيند و ارتباطات
داشته الكترونيكي گسترده خانواده ما بسا چه آينده در و
سوم موج خانواده گفتكه بايد پايان درباشيم
و خانواده اشكال تنوع بر كه بود خانوادهايخواهد
اضمحلال حال در ما واقع در و است مبتني فرد نقشهاي
در نفر ميليونها آن سقوط با كه هستيم هستهاي خانواده
براي و شد خواهند انتقال ورنجهاي دردها دچار سقوط اين
نظر از جامعه عظيمدر تحولات بايد دردها اين كمكردن
.آيد بوجود... و زندگي ، اشتغال به نگرش نوع اخلاق ،
سليماني مرتضي
تقليد يا زندگي
كنيم توجه انجام تا آغاز از انسانها زندگي روند به اگر
آنها كاذب يابرعكس حقيقي زندگي ساختار كه مييابيم در
همان به انتها تا و گرفته شكل عمر اوايل از ميتواند
و تحول دچار عمر از مقطعي هر در يا و يابد ادامه گونه
فرد ، خود حالت هر در كه گردد منفي يا مثبت دگرگونيهاي
و تاثيرپذير آن به نسبت حكومتها نيز و اجتماع خانواده ،
مفهوم به روند اين كه بود خواهند گذار تاثير آن در يا
در.است جهاني عرصه تا انسانها زنجيروار همبستگي نوعي
انسانهاست ذهني مختلف الگوهاي ساخته كه پرهياهويي جهان
مجموع در كه هستند اهدافي به وصول تلاش در افراد همه
و تلاشها مسير در اما باشد ، ارزش با و صحيح ميتواند
انحرافات و كژيها چنان افراد از بسياري در تقلاها
از را انسان كه ميآيد وجود به پيشبيني قابل غير اكثرا
و كم را عمر تمامي بسا چه و ساخته منحرف خود آغازين مسير
بسر گوناگون اشكال به كجرويها و انحرافات چنين با بيش
كشيده كه نكند خطور نيز او انديشه به هرگز شايد و ميبرد
واقع در بلكه نيست ، كردن زندگي مسيرهايي چنين به شدن
ديگر بسياري ديدگاه از كه كاذبي زندگي.است زندگي تقليد
به توجه و مختلف اقشار بندي گروه با.هست نيز هدفمند
و بيسواد قشر كه درمييابيم آنها برداشتهاي و ديدگاهها
گذران و معاش براي ارزشمند تلاشي در نيز جامعه بيفرهنگ
رشد روبه و وسيع جهان در او اين وجود با.است زندگي
مسير در كه ميانديشد مقوله چند به تنها كنوني فزاينده
كاستيهاي و كژيها نيز شمار انگشت مقولات اين به وصول
نگاهي مذهب به را نگاهش او ناداني دارد ، وجود بسيار
تعصبي با و توجه كمترين بدون كه است كرده جاهلانه
پيآمدهاي از نيز افراطي و غلط سنتگرايي كه بيمارگونه
در فعل به قوه از خود زندگي در را ديدگاهي چنين است آن
از اوست ، جمعي و فردي رفتارهاي عمده شاخص كه ميآورد
.است خويش همسر به نگرش طرز قشر اين خاص ديدگاههاي جمله
كه است خانه اثاث حد در هنوز همسر صنف ، اين مردان ديد از
شدن مستعمل از پس و است رساني استفاده تنها وظيفهاش
اين زنان نگاه از و انداخت دور به را آن ميشود ترجيحا
پايان تا دارند وظيفه كه آنهاست جسم و روح مالك مرد گروه
از حقي احقاق يا اعتراض كوچكترين.باشند او خدمت در عمر
چنان دچار يا ميشود محسوب گناه شوهر به نسبت آنها سوي
ترجيح كه ميگردند مرد برابر در حقارتي يا ضعف احساس
مرد اينكه از قبل كنند ، خفه گلو در را فرياد ميدهند
خانوادههايي چنين فرزندان سرنوشت.ببرد را آنها فرياد
بيفرهنگي و بيسوادي.است پيشبيني قابل محققا نيز
تفكر به نيافتن دست در قبول قابل دليلي ميتواند آنها
در تحصيلاتي و سواد اگر اما اصوليباشد ، زندگي و صحيح
مقولاتي از غير به مابقي معدود ، گروهي بجز آيا بود كار
و فريبنده ظاهر تنها و دارد شده ياد مسائل در ريشه كه
چندان است مقولات آن به نسبت آن تمايز وجه گوناگونياش
در آدمها اكثر نگاه از زندگي ميانديشند؟ ديگري مسائل به
از بسياري حتي.است شده خلاصه آن جسماني و مادي بعد
و علم تنها ميزنند دم آگاهي و فرهنگ از كه افراد
و وسيع دستاوردهاي و مادي خشك و پيشرفته تكنولوژي
و غرب فرهنگ شديد تاثير.آنهاست نظر منظور آن فريبنده
گروه ، براين دليل هر به اجتماعي و فردي فرهنگ فقر
تقريبا تمدن ، مفهوم از را آنها برداشتهاي و ديدگاهها
جنس به خاص نگرش همان است ، كرده مساله چند به منحصر
تغييراتي با جنسي روابط بعد از تنها تقريبا و مخالف
رفاه و ثروت كه مادي اهداف به وصول و غربگرايانه و مدرن
محسوب مسائل آن عمده شاخصهاي از است ، چشمگير موقعيت و
جنس با ارتباط مسير در قشر اين جوانان اكثر.ميشوند
بيحصار تقريبا گرفته ، منشا غلط تلقيهاي از كه مخالف
متفاوت حدودي تا ميتواند خانوادهها واكنش ميروند ، پيش
معمولا سختگيرانه توجه افراطي سنتگرايان در باشد ،
در.نيست كلي امري البته كه دخترهاست متوجه تنها
و وسيعتر پسرها آزادي عرصه نيز متعادلتر خانوادههاي
و پسر دو ، هر مدرن ، سوپر و مدرن خانوادههاي و است بازتر
(آزادي) آنها به و كردهاند رها خود حال به را دختر
مبهم دليلي به كه درمييابيم بهوضوح نتيجه در.دادهاند
مردها آن ، احكام از صحيح درك و مذهب با دقيقامتناقض و
دارا را عرصهها از بسياري در تاز و تاخت آزادي حقيقت در
اما گشتهاند ، غرق اخلاقي فساد در حتي برخي و شدهاند
.نيست او خودكامگي دليل مرد جسميدر قواي بودن قويتر
قرار اصولي مبناي بر اوليه تربيت و تعليم پايههاي اگر
فطري شعور و عقلانيت برروي ديده انسان اگر باشد ، گرفته
و نباشد كور احساس پيرو تنها و كند باز ابعاد همه در خود
همچون محققا برود پيش به عرصهها تمامي در سلاح اين با
فريبندگيها مقابل در شعور فاقد و زبون و ذليل موجودي
در عقل و انديشه كه زماني.بود نخواهد خودباخته و شيفته
اداي واقع در انسان برجستهاند جايگاهي فاقد انسان وجود
و شكن سخت سنتهاي اسير يا درميآورد ، را كردن زندگي
يا و بيمحتواست و ظاهري مدرنيته گرفتار يا بيمفهوم ،
كه سردرگمياست از ديگر نوعي گرفتار دو اين مابين نيز
اوان از كه دردهايي نيستند ، او دردهاي درمان يك هيچ
او با دگرگونيهايي با و بيش و كم پيري سنين تا جواني
از يكي فرهنگ و دانش محققاهستند همگام و همراه
كه آنجايي از اما است ، جوامع در مقولات مطرحترين
شيفته نيز و زندگي گذران بند در تنها اكثرا انسانها
نميدارند معطوف آن به خور در و عميق توجهي هستند ظواهر
تحصيلي مدارك دريافت رهگذر اين از گروه اين اساسي هدف و
بسيار خود جاي در البته كه است كار بازار به ورود و
در آيا هست؟ نيز كافي آيا اما است ، ارزشمند و ضروري
روح به ساماندهي هدف با تحصيلكرده و سواد با انسان مجموع
صحيح نحوه مجموع در و خويش عواطف و اخلاق خويش ، روان و
كه است برداشته گامي نيز مختلف ابعاد در خويش زندگي
آيا و سازد؟ متمايز دانش از محروم انسان از را او بتواند
ساز انسان عوض در او دانش گفتهايم هميشه كه همانگونه
فرهنگ و دانش و علم بلي ، است؟ نبوده ماشينساز بودن ،
بيدرمان درد روح فاقد و خرد و عقلانيت فاقد و بيمحتوا
رويدادها تفسير و شرح به تنها امروز بشريت.است بشريت
نابسامانيها تمامي ريشه كه آنها فاعل از اما.ميپردازد
گفتوگوها هرازگاهي تنها.ميبرد نام كمتر اوست وجود در
يا شنيده رسانهها در تربيت و تعليم مورد در مقولاتي يا
پيچيده الفاظ با بازي عوض در نيست بهتر آيا.ميشود ديده
راه و بپردازيم مقولات محتواي به بيشتر نامانوس و
امروز بشر كه آنچه به چارهاي راه دهيم؟ نشان چارهاي
ريشهاي و عميق توجه آن كه است نيازمند آن به هوا همانند
جهاني جوامع در منفي فزاينده و بيشمار رويدادهاي علل به
داراي اما اخلاقي وجدان فاقد اكثرا قانونمند جوامع.است
حال در يا عقبمانده جوامع از اما هستند ، حرفهاي وجدان
تلقي ارزشمند را دو اين از هيچيك اكثرا باز كه توسعه
خواب به ابعاد از بسياري در آنها وجدان و نميكنند
انتظاري موجود وضعيت از بيشتر آيا رفته فرو خرگوشي
.است اشتباه انسانهايي چنين زندگي ترسيم.داشت ميتوان
افسردگي نهايت در و نگراني استرس ، رواني ، و جسمي فشارهاي
تقليد زندگي چنين آيا.دارند وسيعي جايگاه نااميدي و
؟ نيست زندگي
محيي شهلا
:روزنامهنگاران صنفي انجمن حقوقي كميته دبير
مطبوعات موقت توقيف سال دو
است محاكمه بدون مجازات حكم در
صنفي انجمن حقوقي كميته دبير:اجتماعي گروه
زمان شدن طولاني به نسبت ايران روزنامهنگاران
.كرد انتقاد مطبوعات توقيف
با سال 79 ارديبهشتماه چهارم مطبوعات ، توقيف روند
و شد آغاز نشريه چهار و روزنامه هشت موقت توقيف
.يافت افزايش توقيفي مطبوعات شماره بهتدريج
توقيف دليل خود ، اطلاعيههاي در تهران دادگستري
و اساسي قانون اصل 156 پنج بند را مطبوعات اين
.كرد ذكر سال 1339 مصوب تاميني اقدامات قانون
خبرنگار با گفتوگو در چهارشنبه روز نوروزي كامبيز
و قواعد به توجه با:كرد تصريح ايرنا فرهنگي گروه
.دارد قانوني اشكال توقيفها اين كشور ، حقوقي مقررات
مطبوعات آزادي از دفاع انجمن مركزي شوراي عضو
مستدلي و مفصل بسيار مباحث گذشته سال دو در:افزود
دلايل و مطرح كشور مطبوعات توقيف نقد در
دستگاه اقدام بودن غيرقانوني اثبات متعدديبراي
.شدهاست اقامه قضائي
هيچگاه تاسف ، كمال با البته:كرد اضافه وي
به قانعكنندهاي حقوقي پاسخ كشور قضائي مسئولان
در همچنان نشريات اين و ندادهاند انتقادات اين
.ميبرند بسر غيرقانوني توقيف
بدون شده ، توقيف مطبوعات درحقيقت:گفت نوروزي
دفاع حق از اينكه بدون و باشند شده محاكمه آنكه
انحلال و تعطيلي به محكوم باشند ، كرده استفاده خود
.شدهاند
مجازات حكم در سال دو مدت براي مطبوعات توقيف
كردن محروم يعني اين و است مطبوعات محاكمه بدون
.قانوناساسي اصل 168 در مندرج حقوق از مطبوعات
يكديگرند ، ملازم مطبوعات ، امنيت و آزادي:افزود نوروزي
.نيست تحقق قابل آزادي امنيت ، بدون
دادن ترتيب و روزنامهنگاران بازداشت و مطبوعات توقيف
عملا روزنامهنگاران براي منصفه هيات بدون دادگاه
.است كرده سلب را آنها حرفهاي امنيت
سازمان عامل مدير مقام قائم سوي از
قانون مراحلاجرايي اجتماعي تامين
زيانآور و سخت مشاغل در بازنشستگي
تشريحشد
و سخت مشاغل قانون از استفاده متقاضيان:اجتماعي گروه
سال و 25 متوالي خدمت سابقه سال داراي 20 كه زيانآور
براي ميتوانند هستند زيانآور و سخت مشاغل در متناوب
پس و مراجعه استانها كار كل ادارات به مربوطه فرم دريافت
.نمايند طي را بعدي مراحل فرم تكميل از
سازمان عامل مدير قائممقام و مديره هيات عضو صادق رزاق
:گفت مطلب اين بيان ضمن بيمهاي امور در اجتماعي تامين
فرم است زيانآور و سخت مشاغل در اشتغال مدعي كه كارگري
استان تشخيص كميته به تكميل از پس و دريافت را مربوطه
استان اجتماعي امور و كار كل مدير يعني عضو شش از متشكل
پزشكي ، علوم دانشگاه بهداشت معاون كميته ، رئيس عنوان به
نفر دو و استان اجتماعي تامين كل مدير كار ، بازرس نفر يك
.دهد ارجاع حرفهاي بهداشت كارشناس
نشود يا شود شناخته زيانآور و سخت كار اگر:افزود وي
ساير هم سازمان و منعكس اجتماعي تامين سازمان به موضوع
سابقه فرد اگر كه معنا بدين ميكند ، اجراء را مراحل
متناوب سال يا 25 متوالي سال مدت 20 به بيمه حق پرداخت
برقراري به نسبت باشد داشته زيانآور و سخت كارهاي در
.ميشود اقدام وي بازنشستگي
:كرد تصريح همچنين اجتماعي تامين سازمان مديره هيئت عضو
و سخت كار عنوان به اشتغال محل كارگاه در فردي شغل اگر
كارگاه در شغل اين در كه افرادي كليه شود ، تلقي زيانآور
محسوب آور زيان و سخت مشاغلشان نيز ميكنند كار مذكور
كارگاهها ساير به تسري قابل موضوع اين وليكن ميشود ،
كارگاههاست در كار محيط بين تفاوت هم امر اين علت ;نيست
و سخت است ممكن كارگاه يك در شغل يك كه معنا بدين
علت به ديگر كارگاه در ولي شود شناخته زيانآور
ايمني ، و بهداشتي مقررات رعايت و كار محيط استانداردسازي
.نشود تلقي زيانآور و سخت
كميتههاي به مراجعين كه نكته اين به اشاره با صادق
:شد يادآور نيستند ، كارگران تنها زيانآور و سخت كارهاي
به امكان اين نيز ذيربط مراجع ساير و كارفرمايان براي
بودن زيانآور و سخت با رابطه در تا است آمده وجود
.بدهند كميته به را خود درخواست مشاغلشان
رواج جهان در همچنان زنان عليه خشونت
دارد
سطح در ناهنجاري يك زنان عليه خشونت:اجتماعي گروه
.ميشود محسوب جهاني
رفع اعلاميه سال 1993 ، در ملل سازمان عمومي مجمع
اعلاميه اين در كرد ، تصويب را زنان عليه خشونت
خشونتآميز اقدام هر عنوان به زنان عليه خشونت
به احتمالي يا حتمي گونهاي به جنسيتكه بر مبتني
شود ، منجر زنان روحي و جنسي جسمي ، آزار و رنج يا آسيب
.شدهاست تعريف
و خودسرانه نفي اقداماتي ، چنين انجام به تهديد
زندگي در چه و خصوصي زندگي چهدر زنان ، آزادي قهرآميز
.است شده عنوان آزارها و آسيبها اين جمله از اجتماعي
در و خانواده در روحي و جنسي فيزيكي ، خشونتهاي
از جنسي سوءاستفاده جرح ، ضربو جمله از اجتماع ،
دختران كردن ختنه جهيزيه ، با مرتبط خشونت دختران ،
با مرتبط خشونت زنان ، به آسيبرسان سنتهاي ساير و
در كار ، محيط در ارعاب و جنسي وآزار اذيت بهرهكشي ،
زنان ، قاچاق ديگر ، هركجاي و آموزشي موسسات
از كه خشونتي نيز و روسپيگري به آنان مجبورساختن
به ميشود ، گرفته ناديده ويا انجام دولت سوي
پيشگفته اعلاميه در زنان عليه خشونت انواع عنوان
دادهها اواخر ، همين تااست گرفته قرار توجه مورد
كشورهاي در بويژه زنان ، عليه خانگي خشونت مورد در
يا و گونه داستان گسترده طور به توسعه ، روبه
سازمان.است بوده موقت و مختصر مطالعاتي از برگرفته
آمارهاي تمركز باهدف را طرحهايي اجراي جهاني بهداشت
بهبود نيز و دادهها بينالمللي پايگاه يك موجوددر
در زنان عليه خشونت مطالعه روشهاي اجراي و توسعه
.است كرده آغاز را متفاوت فرهنگهاي
ايران در كودكآزاري:اطفال روانپزشك يك
فرهنگيدارد ريشه
كودك اطفال ، روانپزشك يك اعتقاد به:اجتماعي گروه
با مبارزه براي و دارد فرهنگي ريشه ايران در آزاري
.كند تغيير اجتماعي ديدگاههاي بايد آن
دانشگاه علمي هيات اعضاي از "خوشابي كتايون دكتر"
نوع بارزترين:كرد تاكيد توانبخشي و بهزيستي علوم
و "جسمي آزاري كودك" ايران در "آزاري كودك"
.است "جنسي كودكآزاري" آن نوع پنهانترين
تعريف در ايرنا با گو و گفت در چهارشنبه روز وي
در كه است رفتاري "آزاري كودك":گفت آزاري كودك
مختلف سوءاستفادههاي مورد اطرافيان توسط كودك آن
.ميگيرد قرار بيتوجهي و غفلت يا و جنسي عاطفي ، جسمي ،
از ايران در جسمي آزاري كودك:افزود خوشابي دكتر
گفته عملي واقعبه در و است بيشتر آن انواع ديگر
كودك به تصادفي غير بدني آزار به منتهي كه ميشود
نوع از نيز كودك شديد بدني تنبيهات رو ازاين شود
.ميشود محسوب جسمي آزاري كودك
از استفاده موارد ، اغلب در:شد يادآور روانپزشك اين
در كودكان كنترل و تربيت منظور به بدني تنبيه
اعلام والدين و ميشود انجام ايراني خانوادههاي
به اقدام خود كودكان تاديب منظور به كه ميكنند
دست از با شتم و ضرب اين و كردند كودك زدن كتك
.است يافته شدت والدين كنترل دادن
از ميتواند جسمي آزاري كودك شدت:داد ادامه وي
.باشد متغير كشنده و شديد تا متوسط
توانبخشي ، و بهزيستي علوم دانشگاه علمي هيات عضو
:گفت و دانست جهاني مشكل يك را "آزاري كودك"
حدود سال 1999 در جهاني بهداشت سازمان گزارش براساس
معرض در جهان سراسر در سال چهار زير كودك ميليون 40
.بودند آزاري كودك
مسايل به توجه با نيز ايران در:كرد تصريح وي
آزاري كودك شيوع ميزان از دقيقي آمار موجود ، فرهنگي
.ندارد وجود جسمي
ماند مسكوت اجتماعي رفاه جامع نظام طرح
اجتماعي تامين و رفاه جامع نظام طرح:اجتماعي گروه
مسكوت ماه سه مدت به مجلس نمايندگان راي با كشور
.شد گذاشته
زمينه آوردن فراهم براي:است آمده طرح اين در
اساسي قانون اصل 29 شده زمانبندي و كامل تحقق
در كلان انسجام ايجاد همچنين و ايران اسلامي جمهوري
و اجتماعي تامين و رفاه مختلف فعاليتهاي انجام
تشكيل اجتماعي رفاه وزارت فراگير و جامع نظامي طراحي
.ميشود
اجتماعي تامين نظام جامع طرح ماندن مسكوت تصويب دنبال به
مشاركت فراكسيون رئيس ديروز ، علني جلسه در ماه سه مدت به
.كرد ارائه مجلس تصميم اين مورد در توضيحاتي مجلس
طرح با ارتباط در مشاركت فراكسيون:گفت نعيميپور محمد
تا را موضوع اين و است فعال اجتماعي تامين نظام جامع
.كرد خواهد پيگيري نتيجه به رسيدن
زمانبندي و كافي احكام بود شده ارائه كه طرحي:گفت وي
لذا نداشت اجتماعي تامين جامع نظام اجراي براي مشخصي
موافقت ماه سه مدت به آن گذاشتن مسكوت با نمايندگان
از جمهور رئيس بازگشت از پس اينكه به اشاره با وي.كردند
بررسي دولت هيات در اجتماعي تامين نظام لايحه سفر ،
قابلقبولي و قوي لايحه دولت اميدواريم:گفت ميشود
.كند ارائه
دولت لايحه به مشاركت فراكسيون البته:گفت نعيميپور
موضوع اين در كه نمايندگان از تعدادي و نميكند اكتفا
يا لايحه جزئيات روي دارند كافي انگيزه و بوده صاحبنظر
انجام اقداماتي نيز پژوهشها مركز كرد ، خواهند كار طرح
.شود مجلس تقديم قويتري طرح يا لايحه كه داده
ظرف حداكثر كه كرد اميدواري ابراز مشاركت فراكسيون رئيس
محقق را اساسي منظور دو بتواند كه لايحهاي آينده ماه دو
.شود داده مجلس به كند
امدادي ، نهادهاي تجميع را اساسي دومنظور نعيميپور
ديگري و موازي كارهاي از جلوگيري براي بيمهاي و حمايتي
بسيار كه آنچه:گفت و كرد عنوان غيرمستقيم سوبسيدهاي حذف
مقدمات بايد اجتماعي تامين نظام لايحه يا طرح است مهم
مورد در هم مجلس و كند فراهم را غيرمستقيم سوبسيدهاي حذف
در.كرد خواهد تنظيم را طرحي مستقيم يارانههاي پرداخت
نماينده حاجيبابايي حميدرضا ديروز ، علني جلسه ادامه
و بيمارستانها خودگرداني طرح مشكلات درباره همدان مردم
اين در پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت عملكرد همچنين
.كرد سئوال داشت ، حضور جلسه در كه مربوطه وزير از خصوص
مجلس در سال 73 در طرح اين:گفت پاسخ در پزشكيان مسعود
بايد ماهستيم قانون مجري تنها ما و است رسيده تصويب به
به باتوجه و علمي اصول براساس را خود حركت پايههاي
.كنيم طراحي اعتبارات و امكانات
با بايد درمان و بهداشت مشكلات حل براي:داشت اظهار وي
و برنامهريزي و مديريت سازمان بودجه ، كارشناسان همكاري
متناسب را اعتبارات مجلس درمان و بهداشت كميسيون همچنين
.دهيم تخصيص و بگيريم نظر در مردم نيازهاي با
بهداشت ، وزير اظهارات از پس مجلس در همدان مردم نماينده
قانع وي پاسخهاي از كه كرد اعلام پزشكي آموزش و درمان
كميسيون به بيشتر بررسي براي سئوال اين درنهايت و نشده
هفته يكشنبه روز مجلس بعدي جلسه.شد فرستاده مربوطه
.ميشود تشكيل آينده
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
ساعت 8 ارديبهشت پنجم امروز فلسطين به كمك مردمي همايش *
مسئولان اسلامي ، شوراي مجلس نمايندگان حضور با تا 24
فرهنگسراي در نيكوكار شهروندان و فلسطين سفير كشوري ،
نقاشي ، كارگاه برنامه اين در.ميشود برگزار خانواده
.است شده تدارك موسيقي و حضوري مسابقه
از يكي حاوي مهر و ماه عنوان با آبرنگ نقاشي نمايشگاه *
در (هخامنشيان) ايران تاريخ دورههاي درخشانترين
ميدان كاشاني ، آيتالله درخيابان واقع معرفت فرهنگسراي
.ميشود برگزار ارديبهشت تا 12 از 7 شهران بلوار شهرزيبا ،
ميان از بهاره ترم براي كرج كوثر فرهنگسراي *
و فيلمنامهنويسي بازيگري ، هنر فراگيري علاقهمندان
.ميكند ثبتنام كارگرداني
نونهالان براي فلسطين مظلوميت عنوان با نقاشي مسابقه *
ميشود ، برگزار تهران شهري منطقه 10 در پيشدبستان و مهد
جنوبي ، خوش خيابان نشاني به را خود آثار علاقهمندان
هفتچنار فرهنگ خانه (نيكو) محمداميرقلي شهيد خيابان
.بفرستند
|