پيشرفت
;معلم بزرگداشت هفته مناسبت به
معلم براي لذت بالاترين نوآموز
نفس عزت حفظ يعني معلم ، نفس عزت حفظ
جامعه
تهران نمايشگاه در عربستان نخست حضور

پيشرفت
;معلم بزرگداشت هفته مناسبت به
معلم براي لذت بالاترين نوآموز
امام معروف جمله از رساتر و گوياتر معلم مقام و ارزش وصف در تفسيري و توضيح هيچ
در را معلم جايگاه و اهميت ،"است انبياء شغل معلمي":ميفرمودند كه (ره)خميني
.نميكند بيان جامعه
را ديگران روح و تفكر پرورش و روشنگري و هدايت مسئوليت كه كسي عنوان به معلم
به كه معلماني و استادان بسيار چه.است پذيرفته را خطيري وظيفه ميگيرد بهعهده
تربيت بشريت به خدمت براي را بزرگي زنان و مردان خويش ، نقش هنرمندانه ايفاي سبب
.است فراوان امروز به تا تاريخ آغاز از آن نمونههاي كه كردهاند
معلم شهادت سالروز با همزمان است ، معلم مقام بزرگداشت هفته از روز آغازين كه امروز
جلوههاي از گوشههايي سخني هر از قبل دارد جا مطهري مرتضي شهيد بزرگ استاد و
.كنيم نقل شاگردانش زبان از را فرزانه استاد آن معلمي
هنوز سالها از پس كردهاند ، شركت ايشان كلاسهاي در بار يك حتي كه كساني از بسياري
نمونه ، معلمي و استاد را او متفقالقول و دارند خاطر به را آن جذابيت و حلاوت
و ميدانند عميقانديش فيلسوفي و غيرتمند و بصير متكلمي موشكاف ، و توانا محققي
وسعت و عمق بر علاوه كه بود عيار تمام هنرمندي تدريس كار در مطهري شهيد معتقدند
.بود باحوصله و صبور سوالات ، به پاسخگويي در.داشت نيز دلنشيني و گرم بيان معلومات
تمام در تقريبا استاد شيوه.نميشد دور اصلي مطلب از حتيالمقدور كلاس طول در
و نقد به متن ، شارحان احيانا و نويسنده منظور تقرير از پس كه بود اينگونه كلاسها
.ميكرد بازگو و ميآورد را خود راي انتها در و ميپرداخت بررسي
كه بود مقيد و بود مطالب تاريخي سير بيان تدريس در مطهري شهيد ويژگيهاي جمله از
به و كند روشن زمان در مستحدثه مسائل با ميكند تدريس كه را مباحثي و مسائل ارتباط
.كند مشخص خوبي به ميآموزد ، كه را مطلبي كاربرد اصطلاح
زندگي سراسر در اوبود تحليلگر و نكتهسنج و موشكاف سخت معلومات ، وسعت بر علاوه
بيرمق جانهاي بر بخشيدن حيات و دين علوم احياء انديشه در دائم طور به خويش پربركت
و ميكرد استقبال شاگرد سوال و اشكال از درس كلاس در.بود بحث اهل.بود مسلمانان
متوقف يا بگيرد را سوال جلوي شاگرد ، بر استاد غلبه با بخواهد كه نميشد وقت هيچ
.ميرفت جلو اشكال صاحب يا شاگرد پاي به پا برعكس بلكه كند ،
هنگام در استاد ويژه خصوصيات ازميشد حاضر كلاس در وضو با همواره مطهري ، شهيد
شاگردان با او رابطه و بود ميانديشيد كه آنچه به ايشان زياد علاقه و عشق درس ،
.نبود متعلم و معلم ساده رابطه خود ، كلاس
مانند را انديشمندي كمتر و كسي كمتر درمييابيم استاد معلمي شيوه به نگاهي با
و باشد بوده كار به مشغول روحي و فكري ظرفيت اين با كه يافت ميتوان مطهري استاد
كه عزيزي فرزند چه اگر من فرمودند بزرگوار اين شهادت در(ره)امام كه نبود بيدليل
وجود اسلام در فداكاري فرزندان چنين كه مفتخرم ليكن دادم دست از بود تنم پاره
.دارد و داشته
استاداني چنين از الگوپذيري است توجه قابل ما جامعه دلسوز معلمان براي امروز آنچه
.ميپردازند تربيت و تعليم به مخلصانه كه است
از نميتوان قبل به نسبت علمي مختلف مدارج تحصيل و آموزش يافتن اهميت با امروزه
شد غافل مينهند ودانش علم ورطه در قدم كه آنهايي زندگي در معلم نقش تاثير و اهميت
بيشتر تحصيل ابتدايي سالهاي يعني آموزش اوليه مراحل در نقش اين اهميت البته صد و
.است
بسياري.باشد كرده فراموش را معلمش اولين خاطره و نام كه يافت ميتوان را كسي كمتر
پايههاي در خصوص به معلمان نقش كه معتقدند آموزشي و تربيتي علوم صاحبنظران از
.است دانشآموزان علمي سرنوشت در تعيينكننده نقشي تحصيل ابتدايي
معلم ميگويند.ميكند تجربه خانه محيط از پس كودك هر كه است محيطي اولين دبستان
و معنوي زندگي كانون صورت به زماني مدرسه اما.است كودك دوم خانه مدرسه و دوم مادر
از هم و شكل لحاظ از هم كه بياموزد دانشآموز به درسهايي معلم كه درميآيد عاطفي
.باشد جالب برايش محتوا لحاظ
و تعليم ويژگي مهمترين عنوان به را آموزش انساني اصل معلمي هر است لازم بنابراين
درك را دانشآموز قلبي احساسات معلم كه است اين اصل مهمترين.بگيرد نظر در تربيت
نصاب حد بردن بالا و آموزشي فضاي كمبود دليل به ما امروز جامعه در متاسفانه و كند
معلمان از بسياري.ميشود حاصل كمتر معلم و دانشآموز بين درك اين كلاسها گنجايش
كار اهميت وجود با معتقدند آنها.ميكنند شكوه آموزشي فضاي كمبود از ابتدايي دوره
دانشآموزان بودن زياد اما كودك با عاطفي ارتباط ايجاد و ابتدايي مقطع در فردي
يكم و بيست قرن معلم كه حالي در ميكند سلب آنان از را توانايي اين كلاس در حاضر
درباره ارزندهاي اطلاعات آن به وابسته شاخههاي و روانشناسي پيشرفتهاي سايه در
كار پيشبرد براي ميتواند و ميكند كسب رفتاري اختلالات و احساسات و عواطف رفتار ،
.كند استفاده آن از خوبي به خود
.است آموزش هنگام آموز دانش در كشش و انگيزه ايجاد معلم هنرمندي نشانههاي از
و شدن بهتر به ميل شاگرد در همواره كه ميكند حكم معلم و شاگرد بين مطلوب رابطه يك
داشته وجود ميشود بهتر قبل به نسبت لحظه هر شاگردش آيا اينكه ديدن به ميل معلم در
آن از بخشتر لذت چيز هيچ كه معتقدند اول كلاس معلمان بهخصوص معلمان اكثر باشد ،
هيچ و بخواند را كتاب خطوط ميتواند راحتي به دانشآموزي سال پايان در كه نيست
.نيست نوآموز يك به سواد آموختن لذت از بهتر لذتي
در را آنها دانشآموزان علائق و روحيه شناخت با بتواند كه است كسي موفق معلم يك
براي آن به بخشيدن تنوع با و تدريس روش در لازم تغييرات با و دهد ياري يادگيري امر
.كند تلاش كلاس فضاي ساختن شاداب
ميكند مشاهده كارگاه و درسي كلاس در مدرسه ديوار و در بر خود پيرامون كودك آنچه
كمتر ما مدارس در متاسفانه كه دارد بسزايي نقش وي فرهنگي دنياي شكلگيري جريان در
مدارس بودن نوبته چند معلمها گفته به آن عمده علت و ميگيرد قرار توجه مورد
دانشآموزان با شيفت سه يا دو است ممكن كلاس يك از اينكه دليل به.است ابتدايي
سني گروه با متناسب وسايل يا تصاوير از استفاده امكان و شود استفاده متفاوت
مورد اشكال چسباندن يا وسايل دادن قرار براي لازم فضاي همچنين و نيست دانشآموزان
.ندارد وجود كلاس در نوبت هر براي دروس نياز
و مطالعه و تحقيق كرد توجه آن به بايد آموزشي مقطع اين در كه مسائلي از ديگر يكي
كه ابتدايي مقطع در تنها نه متاسفانه كه است روز پيشرفتهاي و تغييرات با شدن همگام
.است مشهود كاملا نكته اين به لازم توجه عدم دانشگاهي حتي بالاتر مقاطع در
و مشكلات از امروز دارند كشورمان آينده نسل تربيت و تعليم در دستي آنانكه متاسفانه
منبع و شغل يك عنوان به تنها معلمي به كه آنها.نيستند مستثني جامعه پيچيدگيهاي
عشق كه آنها و ميپردازند تدريس كار به تنها لازم انگيزه بدون ميكنند نگاه درآمد
اين از اطراف مشكلات در غرق دارد خانه وجودشان در است شغل اين لازمه كه علاقه و
.ميشوند غافل امر
.است مطالعه براي زماني دادن اختصاص است ، لازم معلم و مربي يك براي آنچه هرحال به
ميكند تدريس آنچه از بيشتر چيزي معلم كه باشد مطمئن بايد دانشآموز كه چرا
براي ديگر ساعات در آموزش از غير كاري به اشتغال شيفت ، چند در تدريس اما.ميداند
ديگر طرف از.نميگذارد باقي امور اين به رسيدن براي را وقتي معيشتي مشكلات حل
مقطع) معلمان از گروه اين براي دائم بطور و هفته در روز شش آموزش كار به پرداختن
و جديد تدريس روش خلق و برايتفكر فراغتي اوقات كمتر آنها ميشود باعث (ابتدايي
و كار هفتگي ساعات كردن كم كه باشند فعاليتشانداشته حوزه در مطالعه يا و متنوع
و آموزش مسئولان اقدامات حداقل از دلسوز و عظيم قشر اين معيشتي وضعيت به رسيدگي
.بود خواهد آموزشي كيفيت به رسيدگي براي پرورش
وي احساسي و فكري زندگي اندازه همان به باشد داشته كمتري آزاد وقت معلم هرقدر
وجود دارند اشتغال معلمي شغل به كه خانمهايي مورد در خصوص به.ميشود تضعيف
و تهران در.زد خواهد آنها كار به بيشتري لطمه خانهداري و مادري وظايف دغدغههاي
است ، افزوده آنها مشكلات بر گرهاي تدريس محل از سكونت محل بودن دور بزرگ شهرهاي
آنها آموزش صرف وقت ديگران بچههاي كنار در مدرسه در ساعتها روز هر كه مادراني
.هستند خودشان فرزندان رفت و آمد نگران مدت اين تمام در ميكنند
بر علاوه است فرهنگيان بيشتر دامنگير امروزه كه كار محل به سكونت محل بودن دور
.دارد دنبال به نيز را فرهنگي مشكلات طولاني مسيرهاي طي در آنها انرژي و وقت اتلاف
خانواده و دانشآموز معلم ، بين (جنوب و شمال) شهر مختلف مناطق در شهري فرهنگ تفاوت
احتمالا دارد سكونت شهر از متفاوتي نقطه در كه معلمي.دارد دنبال به را مشكلاتي
ميان در سالها خود كه معلمي تا كند درك را منطقه آن دانشآموزان ميتواند كمتر
.است كرده زندگي دانشآموزان و خانوادهها همان
راه سر كه معضلاتي و مشكلات ساختن مرتفع براي پرورش و آموزش مسئولان تلاش از جداي
همكاري ميكاهند كشورمان فرداي آموزشنسل كيفيت از و ميگيرند قرار جامعه معلمان
.كرد فراموش نبايد را بهتر آموزش راه در معلمان با خانوادهها و دانشآموزان اولياء
دانشآموز در را اطميناني حس اولياء و معلم بين دوستانه و صميمي ارتباط يك داشتن
گوشهاي تنها شد عنوان آنچه تقدير هر به است بحث قابل خود جاي در كه ميكند ايجاد
تعليم به كه ماست امروز جامعه افراد از عظيمي قشر آموزشي زندگي در موجود مشكلات از
اهميت به مسئولان توجه با است اميد كه پرداختهاند بوم و مرز اين فرزندان تربيت و
.شود حل كشور فرداي در آن تاثير و تربيت و تعليم
صاحبي فهيمه
نفس عزت حفظ يعني معلم ، نفس عزت حفظ
جامعه
پاياني بخش -معلم نقشهاي و وظايف
آموزشي مدير نقش در معلم -11
آن و ميآورد ارمغان به او براي را ديگري نقش معلم براي كلاس يك اداره و رهبري
اداره و ترتيب و نظم برقراري يادگيري ، مناسب شرايط كردن فراهم.است كلاس مديريت
اين در.ميشود محسوب معلم يك وظايف مهمترين جزو اجتماعي گروه يك منزله به كلاس
حال ، هر در كه ببيند آزادمنش مدير يك يا مستبد مدير يك را خود ميتواند معلم موقعيت
با او رفتار شيوه بر و او كلاسداري نحوه بر ديسپلين و انضباط از او تلقي طرز
افراط دچار كه است كسي موفق معلم يك حال هر در.ميگذارد مستقيم تاثير دانشآموزان
عمل گونهاي نه.كند رعايت را تعادل دانشآموزان به ورزيدن محبت ودر نشود تفريط و
فضاي و برود بين از كلاس نظم كه گونهاي نه و بترسند او از دانشآموزان كه كند
.كند آشفته را يادگيري
(كننده تسهيل)كاتاليزور نقش در معلم -12
و عمل معين كننده ، تسهيل يك نقش صرفا معلم اوقات گاهي نقشها ، ساير كنار در
انفعالي و فعل در كه را مادهاي شيمي در.ميكند بازي يادگيري براي را كاتاليزور
يك حضور اوقات گاهي.مينامند كاتاليزور نمايد ، تغيير خود كه آن بدون كند شركت
.ميكند ايفا را كاتاليزور يك نقش يادگيري ، فضاي و رواني نظر از درس كلاس در معلم
درس كلاس در او حضور عدم اما نكند ، دخالت يادگيري فعاليتهاي در شخصا است ممكن او
.شود دانشآموزان يادگيري در اختلال موجب دارد امكان
آموزشي فناوري كاربر نقش در معلم -13
براي گوناگون تكنيكهاي و فناوري كاربرد ، آموزشي كمك و آموزشي مواد تنظيم و تهيه
نقش اين در معلم.كند ايفا را آموزشي تكنولوژيست يك نقش معلم ميشود موجب تدريس
درسي برنامههاي اعتلاي و تدريس ارتقاي براي رايانهاي مجموعههاي از ميتواند
.شود بهرهمند
پژوهشگر نقش در معلم -14
مواجه انسانها با همواره معلم.ميكند كار تربيتي علوم واقعي آزمايشگاه در معلم ،
نقش اينبيابد را مناسب راه و كند علتيابي بشناسد ، را انسانها مسائل بايد است ،
پژوهشهاي و علم توليد در گيرد ، عهده به پژوهشگري نقش معلم كه است آن مستلزم
اجراي و مصاحبه مشاهده ، مانند پژوهشي فعاليتهاي به و كند مشاركت كاربردي
فعاليتهاي توسعه و رشد به ميتواند معلم ضمن در.بپردازد گوناگون آزمونهاي
معلم مثال براي.نمايد فراهم را جامعه و مدرسه ميان لازم پيوند و كند كمك پژوهشي
تهاجم دانشآموزان ، رفتاري مشكلات تحصيلي ، افت به مربوط پژوهشهاي در ميتواند
.گيرد عهده به پويايي نقش آن نظاير و فرهنگي
مذهبي مبلغ نقش در معلم -15
تبارك خداوند حال همه در و ميكند پيدا حضور سركلاس اخلاص با همواره موفق معلم يك
در نخواهد چه و بخواهد چه معلم يك.ميداند خود اعمال بر ناظر و شاهد را تعالي و
طور به را دانشآموزان او شكيبايي و حلم و او عملي تقواي و است مذهب مبلغ عمل
.ميكند دعوت ديانت و دين به غيرمستقيم
انضباطي نقش در معلم -16
انضباط و نظم به عمل در كه معلمي.اوست انضباطي نقش معلم ، چشمگير نقشهاي از يكي
وارد موقع به كه معلميميگذارد جا به شاگردان بر عميقي بسيار آثار ميدهد ، اهميت
دانشآموزان نمرههاي و ميكند تصحيح را امتحاني ورقههاي موقع به و ميشود كلاس
.ميدهد انضباط و نظم درس خود شاگردان به عمل در ميكند ، اعلام را
قاضي نقش در معلم-17
ميكند ، تدريس بارها خود خدمت طول در معلمي هراست قضاوت و ارزيابي معلم ديگر نقش
را نمره ليست و است داده نمره و كرده تصحيح امتحاني ورقه كرده ، طرح امتحاني سوال
و قضاوت يعني دانشآموز يك تلاشهاي به دادن نمره.است كرده تهيه يا كرده تكميل
.ارزيابي
پدر و مادر نقش در معلم -18
كه است عاطفي فضاي يك در.كند ايفا مادري نقش يا پدري نقش كه است كسي موفق معلم
يعني تربيت و تعليم اصولا و مييابد تحقق تاثيرگذاري و فرايندتاثيرپذيري
مادر يك يا مهربان پدر يك نقش در كه معلمي رو ، اين از.تاثيرپذيرفتن و تاثيرگذاشتن
درون به ميتواند ميكند ، برقرار عاطفي پيوند فرزندش عنوان به شاگردش با دلسوز
.بكارد محبت بذرهاي او درون در و سازد متحول درون از را او و يابد راه شاگرد
اين رحمتالهي جلوههاي از يكي:ميفرمايد(ص)رسولاكرم حضرت درباره متعال خداوند
تو اطراف از مردم همه بودي خشن و تندخو اگر و هستي خلق خوش (پيامبر)تو كه است
و جسم دهنده پرورش را والدين همواره ادبي ، متون در (عمران159 آل)شدند مي پراكنده
.كردهاند معرفي جان دهنده رشد را معلم
تهران دانشگاه استاديار-پژوه به احمد دكتر
تهران نمايشگاه در عربستان نخست حضور
از بيش با بار نخستين براي سعودي عربستان:فرهنگي علمي گروه
كرده شركت تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه در كشور اين انتشاراتي موسسه 10
.است
مجيد قرآن مجمعچاپ:نوشت چهارشنبه روز عربستان چاپ "عكاظ" روزنامه
و اندازهها در منتشرشده قرآنهاي نمايشگاه اين در باحضور عربستان
.است داده قرار علاقهمندان ديد معرض در را ترجمههايگوناگون
|