و آموزش در اساسي كمبود استعدادها شناخت
ايران پرورش
مدارس فارغالتحصيلان درباره چند نكاتي
استثنايي
تعريف دوباره را پزشكي فوريتهاي بياييد
كنيم
و آموزش در اساسي كمبود استعدادها شناخت
ايران پرورش
پايه بر كه نظامي.وجوددارد اساسي كمبودهاي ما پرورش و آموزش نظام ساختار در
محك ميتواند چگونه است آن ارزشيابي كنكور كه نظامي و تحقيقات نه شده بنا حفظيات
و سنجش علم كارشناسان و متخصصان از بسياري نظر به توجه با باشد؟ ارزشيابي واقعي
سطوح ارزشيابي و سنجش براي لازم قدرت فاقد چندگزينهاي آزمونهاي اندازهگيري ،
يك هدف و ميباشد مختلفي سطوح داراي يادگيري كه آنجا از و ميباشند يادگيري بالاي
از نميتوان باشد يادگيري بالاي سطوح به پرداختن بايد پرورش و آموزش مانند سيستم
آزمون عنوان به ميسنجد ، را فهم آن ، از بالاتر حداكثر و حفظيات فقط كه آزموني
كرد؟ استفاده كنكور ورودي
براي را راهنمايي دوران آمريكا در "پارسونز".ميكنم شروع راهنمايي دوران از
ولي كرد ايجاد خودشان علاقه مورد رشته به بچهها راهنمايي و استعدادها شدن شناخته
به كلمه معلم كه حفظياي دروس.نيست استعدادها شكوفايي مرحله ما راهنمايي دوران
.ميكند بيزار درس از را دانشآموز...و ميپرسد كلمه
كردن حفظميكند پيدا ادامه نيز دبيرستان دوران در استعدادها انگاشتن ناديده اين
با درسي متون نبودن هماهنگ آن از بعد و است معضل بزرگترين راهنمايي دوران در دروس
.است سرگشتگي يا و ابهام شك ، انديشيدن ، آغاز:ميگويد (قرن 18 فيلسوف)ديوئي.اجتماع
را آن كه است (معين) چيزي هميشه بلكهنميآيد پديد خود خودي به انديشيدن
.برميانگيزد
كه نيست رويارو مسالهاي هيچ با خود تجربه در كه (بزرگسال حتي يا و) كودك از اگر
بيهوده كاري بينديشد ، بخواهيم زند ، برهم را وي آرامش دهد ، آزارش برانگيزد ، را او
را دانشآموزان نميتوانند اغلب كه است چنين مدرسهها در اگر رو اين از.كردهايم
تجربه وضعيت ازيك نميتوانند كه روست آن از بسا چه برانگيزند ، واقعي انديشيدن به
تربيتي درست اصل يك اين و كنند آغاز ميشود ، انديشيدن سبب مدرسه بيرون در كه شده
روزانه كاربرد به توجه با را قوانين و حقايق و علمي موضوعهاي بايد شاگردان كه است
جامعه به فرد وابستگي بر تاكيد در ديوئي.فراگيرند اجتماعي زندگاني در آنها
.است ممكن دروغين ، انتزاع يك با تنها جامعه از فرد جداكردن:ميگويد
جامعه بيروني واقعيت با راهنمايي دوران اجتماعي درس متنهاي قدر آن كه ياددارم به
كردم ذكر را انطباقها نداشتن ويكايك نوشتم صفحهاي نامهاي 10 كه نداشت هماهنگي
خلاف كه نبود آن مثل تنها نه عمل در ولي ميشد گفته شهرداري براي كه وظايفي مثلا
!ميشد ديده نيز آن
شمرده هدف وسيلهها ، نو ، پرورش و آموزش در كه ميگويد قرن 19 فيلسوف ياسپرس
.شدهاند
.است فشرده برنامههاي در و كمتر زمانهاي در بيشتر معلومات برآموختن سخن جا همه
گزارشهاي و برنامه كه چنان.است داده روي تغييري چنين نيز آموزش جريان و روش در
شمرده مهم بس آموزش ، فنون در آموزگاران ورزيدگي و مهارت همچنين و واجرايي آماري
به ميگيرد ، سرچشمه آن از تربيت حقيقي تاثير كه او انساني شخصيت به ولي ميشود
.نميگردد توجه هيچرو
هدايت يك براي باشد وسيلهاي كه آن جاي به دانشآموزش و برنامهريزي كه آنجا"
انسان ميشود ، خشن پرورش و آموزش ميشوند ، شمرده خود خودي به هدفها دربرگيرنده ،
فقط انرژي يك صورت به و ميرود ميان از او گرفتن اوج امكان ميگردد ، تبديل كار به
را دروس تعدادماست پرورش و آموزش مشكلات از يكي نيز واين "...درميآيد زنده
.داد خواهم توضيح بعد قسمتهاي در كه كرد كمتر ميتوان
همينجا واز باشد خودش جاي در كنكور بايد دانشگاهها وكمبود جمعيت رشد دليل به
.ميشود سنجيده كنكور با دانشآموزان ارزشيابي همه ديگر.ميشود آغاز تناقضها
به و ميشود اعتنا آنها به حدگذراندن در و نيست مهم نيست ، كنكور در كه درسهايي
نظر از كه تحقيقاتي كارهاي و مفهومي نظر از نه هم آن هست كنكور در كه درسهايي
.ميشوند داده اهميت بيشتر تستي و فرمولي
برپايه كه ارزشيابياي.است كنكور ارزشيابي نوع كردن عوض راه ، تنها من نظر به پس
عوض كنكور ارزشيابي نوع اگر باشد كم نيز آن دروس تعداد و باشد تحقيقات و مفاهيم
و شد خواهد طرف بر (است كنكور نوع اين خاطر به كه)است دروس در كه اشكالاتي شود ،
در كه درسهايي به پرداختن براي كافي فرصت دانشآموزان شود ، كم آن دروس اگرتعداد
.ميكنم مطرح را دروس در مشكلات اين از بعضي اينجا در.داشت خواهند نيز نيست ، كنكور
كتاب عين را درس ميآيد ، كلاس سر معلم.ميكنم مطرح را ديني درس مثال عنوان به
نهادهاي از فقط جوانان.ميپرسد حفظي صورت به خط به خط بعد جلسه ميكند ، سخنراني
ارتباط براي راه مستقيمترين پرورش و آموزش من ، نظر به ندارندبلكه انتظار ديني
.است آنان نهاد در تاثيرنهادن و جوانان با
تكليف رفع عنوان به فقط ميخواهيد آيا !كنيم؟ بر از را دين ما ميخواهيد آيا
سروكله در زور به بعد و بگنجانيد كتاب در هستند هم خوب كه را مبحثهايي
(پژوهشي بحث و تحقيق هيچ بدون)بگنجانيد؟ دانشآموزان
نكنند حفظ را ديني درس.كنند تحقيق بچهها كه كنيد فراهم محيطي ميتوانيد مقابل در
زماني بايد.كنند بيان بيباك مخالفند چيزي با اگر و كنند بيان مفهومي صورت به و
.شود گرفته نظر در بچهها سوالات سيل به جوابدادن براي
به بايد كه حالي در دارد سروكار قواعد با بيشتر درس اين.است عربي درس ديگر ، درس
متاسفانه.كند بيدار دانشآموز در را زبان يك فراگيري شوق كه شود مطرح گونهاي
رفتار ، همين و دارند خشكي بسيار رفتار و سختگيرند بسيار نيز عربي معلمان اغلب
بحث قابل هم انگليسي زبان درس.است كرده نامانوس عربي درس ساعت با را دانشآموزان
و دوره كلاس ، همه اين بود ، موفق مدارس در زبان آموزش اگر عبارتي بهميباشد
به را دانشآموزان درس هر تعريف در كه است اين مهم نميآمد وجود به زبان آموزشگاه
بدون و اجبار سر از را درسي نكنند ، احساس تا كنيم ، آگاه دشوار بخشهاي ارزشهاي
.فرابگيرند بايد علاقه
تمريناتي انجام به و شود نمي گرفته جدي اصلا دبيرستان اول سال در حداقل ورزش درس
سلامتي براي ورزش كه ميشود گفته دانشآموز به اغلب.ميشود خلاصه امتحان روز در
پنهان نظر از ورزش اساسي و اصولي جنبههاي و جزئيات لذا و كلي مفهوم يك.است مفيد
واقع در.است مهم زندگي در غذا همانند ورزش يافته ، توسعه كشورهاي درميماند
از انباشته آن طرف يك.نيست متعادل درسي برنامههاي در ما پرورش و آموزش ترازوي
غذاي كه..و هنر ورزش ، مثل اموري به ديگر ، طرف در و است كردني حفظ حجيم كتابهاي
.نميشود داده لازم بهاي است ، روح و جسم
وليان زينب
شاهرود -راهنمايي سوم سال دانشآموز
مدارس فارغالتحصيلان درباره چند نكاتي
استثنايي
را معلولين به خدمت كشوري ارشد مسئولين كه ايران اسلامي جمهوري يعني ما كشور در
آيا ميدانند ، نيز اخروي و معنوي فوايد داراي آن ، اخلاقي و اجتماعي آثار بر علاوه
و ناشنوا و نابينا فرد هزاران اسلامي پهناور كشور اين گوشه گوشه در كه است سزاوار
طي را تحصيلي مقاطع خود بهرههوشي با متناسب و مختلف درجات به كه ذهني كمتوان
روبهرو مسئولين بيمهري با و باشند خود خانواده و جامعه سربار هماكنون كردهاند ،
پايينتري سني ردههاي در كه نوجوانان و جوانان اين از گروهي براي شوند؟همچنين
به تا آيا كردهاند رها را تحصيل كمتر ، يا و سيكل يا و ديپلم حد در و دارند قرار
از كدام هر براي نيست بهتر آيا است؟ شده آنها اشتغال جهت در عملي و اساسي فكر حال
براي و بينديشند اساسي چارهاي (ذهني كمتوان نابينايان ، ناشنوايان ، ) گروهها اين
در تا سازند گونهايفراهم به را شرايط دارند ، تحصيل ادامه توانايي كه آنهايي
.دهند تحصيل ادامه آنان ويژه شرايط با متناسب عالي آموزش موسسات ساير و دانشگاهها
شرايط نمودن فراهم با ميتوان ندارند ، را تحصيل ادامه توانايي كه دوم گروه اما و
همگام با و كشور مختلف مناطق در حرفهاي و فني مراكز با لازم هماهنگيهاي و مناسب
كشور ، استثنايي پرورش و آموزش سازمان جمله از مربوطه وزارتخانههاي و سازمانها شدن
با ما ، جامعه ذاتي محرومان از عظيم خيل اين تا كنيم فراهم گونهاي به را شرايط
. نگيرند قرار انحرافاتاجتماعي و كجرويها مسير در ناكرده خداي اشتغالزايي
مقدم تقوي عبدالرحمان سيد
استثنايي كودكان كارشناس
تعريف دوباره را پزشكي فوريتهاي بياييد
كنيم
.ميشود قلبي سكته دچار خود مسكوني منزل در شب يازده ساعت حوالي ما بستگان از يكي
بدحال بيمار كه گرفتيم تماس شماره 115 به تهران اورژانس با بلافاصله يازده ساعت در
تماس مجددا ساعت نيم از پس.مانديم كمك رسيدن منتظر كامل آدرس دادن ضمن و داريم
تا جمهوري ميدان تهران اورژانس استقرار محل) است راه در آمبولانس گفتند گرفتيم ،
حالا گفتند گرفتيم ، تماس دوازده به ربع يك ساعت.(است راه دقيقه بيست متوفا منزل
سينهام.ميشود منفجر دارد قلبم كه ميكشيد فرياد منزل در همچنان بيمار.ميرسد
آمبولانس.نياورم درد را سرتان.است راه در گفتند گرفتيم ، تماس ساعت 13.ميسوزد
امور تكنسين ايشان اگر البته) تهران ، اورژانس تكنسين رسيد دقيقه ساعت 30/13 در
از بلكه نيست ، قلبت":گفت و كرد معاينه را بيمار (ميدانم بعيد كه باشند پزشكي
بيمار "!بيفت راه و بپوش را لباست شو بلند شو بلند !ميزند قلبت به كه است معدهات
پاي تا را اوميافتد راه به و ميپوشد را لباسش سينه ناحيه در شديد درد تحمل با
و رفت آمبولانس داخل خودش او و بردند داشت ، قرار متري الي 250 در 200 كه آمبولانس
روال طبقميكشيد فرياد سينه سوزش و درد از كه حالي در خوابيد ، برانكارد روي
اين اينكه به توجه بدون).دادند انتقال (لولاگر) بيمارستان نزديكترين به را بيمار
آقاي و دادند بيمارستان تحويل را بيمار (نه يا هست جوابگو امكاناتش بيمارستان
.ندارد ديگري مشكل و است ناراحت معدهاش بيمار كه داد توضيح اورژانس پزشك به تكنسين
ولي كرده قلبي سكته بيمار كه شدند متوجه بيمارستان اورژانس مسئولان معاينه از پس
جانش شده وارد بيمار قلب بر آمبولانس آمدن دير و حركت اثر در كه فشاري دليل به
مناسب بيمارستان يك و بگرديد ميگويند بيمار اقبال بد بستگان به.است خطر در جدا
اگر ثاني در نيست ايشان جوابگوي ما امكانات زيرا.ميگرديم هم ما كنيد ، پيدا برايش
بعدي بيمار به و كنيم قطع ايشان از را دستگاه مجبوريم بيايد بدحال بيمار يك الان
تهرانپارس سوم فلكه در واقع پارس تهران بيمارستان مدتي از پس حال بههر.كنيم وصل
تهرانپارس بيمارستان به انتقال آماده بيمار ظهر از بعد ساعت 6 در.داد مثبت جواب
.شد
شد داده تشخيص آنجا در و رسيدند تهرانپارس بيمارستان به ساعت 15/8 در حال هر به
ساعت 30/8 در يعني دقيقه ، از 15 پس متاسفانه و است خطرناك بسيار بيمار وضع كه
.گفت وداع را فاني دار ديگر وسيع سكته از پس بيمار دقيقه
يك كه شود مشخص تا گرفتيم تماس تهران اورژانس مديريت با مساله پيگيري براي
كه ميكند دخالت حياتي و حساس امور اين در چرا ندارد ، كافي پزشكي دانش كه تكنسين
.نيستند برخوردار كافي تخصص از اورژانس پرسنل امكانات ، كمبود علت به شد ، گفته ما به
نيروهاي آموزش براي كافي امكانات چرا ، كه ميپرسيم باشد ، درست استدلال اين اگر
دارد ، حياتي نقش مردم زندگي و سلامتي براي كه تهران اورژانس مركز در كارآمد و متخصص
هستند ، روبهرو مشكل با..و اقتصادي لحاظ از كاركنان اگر و نميشود گرفته نظر در
بيشتري مسئوليت احساس و خاطر فراغ با آنها تا نميگيرد قرار پيگيري مورد چرا
بسا ، اي نيست ، تكنسينها همه نامه ، اين سخن روي البته.كنند وظيفه انجام
به اشاره بلكه.دادهاند نجات را نفر صدها جان خود فداكاري با كه تكنسينهايي
.بگيرد قرار توجه مورد بايد كه است مركز يك آشكار نارساييهاي
تهران -زارع.الف
|