امتحان اضطراب
بهشتزهرا در دانشآموز دختر شش پيكر
گرفت آرام
شد توقيف رفع ايران روزنامه
ميكنم اعتراض خود حكم به:زيدآبادي احمد
است مرده مقصر :بازتاب
شد منتشر آفتاب
شخصيتهاي و مجلس نمايندگان اعتراض
مطبوعات توقيف جديد موج به فرهنگي
امتحان اضطراب
بر سو همه از اضطراب و استرس كه است بوده گونهاي به همواره بشر نوع زندگي شرايط
بدين است ، داشته زيستي جنبه استرسهايش عمده حجر عهد انسان.است داشته احاطه انسان
...و وحشي حيوانات واگيردار ، بيماريهاي سرما ، گرسنگي ، از ترس نظير عواملي كه معنا
گفت ميتوان طنز به و ديگر عبارت به.بودهاند زمان آن بشر استرسزاي عوامل عمده
براي يا و كردن شكار براي يا است ، بوده دويدن حال در دائما حجر عهد انسان كه
نيازهاي زيادي حدود تا چه اگر امروزي انسان كه حالي در ;نشود شكار خود اينكه
.مينمايد تحمل را اضطرابها و استرس از ديگري نوع اما است ، شده برآورده زيستياش
سروصداي ترافيك ، اداري ، بوروكراسي شهري ، تراكم گسترده ، جنگهاي قبيل از مواردي
تروتسكي لئون جمله اين تداعيكننده استرسهايي و اضطراب چنين وجود..و محيطي
قرن در نميبايست باشد داشته آرامي زندگي ميخواست كه كسي":ميگويد كه ميباشد
كه است امتحان اضطراب نيز جديد زندگي اضطرابهاي از يكي "ميآمد دنيا به بيستم
.گيرد قرار بررسي مورد مختلف زواياي از موضوع شدهاين سعي مقاله اين در
و ناخوشايند بسيار منتشر ، احساس يك عنوان به ميتوان اضطرابرا:اضطراب تعريف
همراه ديگر جسمي احساس چند يا يك با عموما كه نمود تعريف دلواپسي مبهم اغلب
به ميل و بيقراري احساس فشارخون ، قلب ، طپش سردرد ، نظير جسمي احساسهاي.ميگردد
صدا ، لرزش دهان ، خشكي ادرار ، تكرر ، معدي آشفتگيهاي دستها ، كف بويژه تعريق حركت ،
متعدد و مترادف واژههاي اضطراب حالات بيان براي زباني هر در ديگر طرف از..و
رواني ، فشار يا استرس تنش ، نگراني ، نظير واژههايي جمله از.رفتهاند بهكار زيادي
در يك هر اما دارند زيادي اشتراكات و تشابه وجه فوق واژههاي كليه چه اگر..و ترس
به واكنش عموما ترس مثال بهعنوان.ميباشند نيز خاصي مضمون و مفهوم برگيرنده
شما كه هنگامي مثلا.ميباشد تعارض بدون منشا نظر از و قطعي خارجي ، معلوم ، تهديدي
شما به احتياط بدون و سرعت با نقليهاي وسيله و هستيد خيابان عرض از عبور حال در
است موقعيت از فرار و ترس موارد اينگونه در انساني هر واكنش اولين ميشود ، نزديك
كه حالي در ميرود ، بين از ترس علائم خيابان از آمدن بيرون محض به معمولا و
با همراه منشا نظر از و دروني ،(نامعلوم)مبهم خطري مقابل در واكنش عموما "اضطراب"
داريد ، ملاقات قرار ناآشنا افرادي با شما كه هنگامي مثال عنوان به.ميباشد تعارض
روشن و مشخص آنچنان هم فرد خود براي اضطراب اصلي علت عموما موارد اينگونه در
.نيست
عملكرد و اضطراب بين ارتباط
(استرس) اضطراب كمي بايستي بپردازد كوشش و كار به بهنجاري طرز به كه آن براي آدمي
ميزان ميبايستي كند كار درست كه آن براي عصبي دستگاه ميرسد نظر به.نمايد احساس
دوره يك از بيش مدتي براي عادي تحريك فقدان كه چرا.شود وارد آن به تحريك معين
نقطه در.شود عملكرد افت و كسالت باعث و بوده ناراحتكننده بسيار ميتواند كوتاه
خواهد كارايي و عملكرد افت باعث نيز برانگيختگي بالاي سطوح و شديد اضطراب آن مقابل
اساس فوق مطالب ;مرگبار و طوفانكشنده اما.است لذتبخش و مفرح كه نسيم همانند.شد
آنها احترام به و گرديد مطرح دادسن و يركز توسط كه ميدهد تشكيل را رواني قانون يك
.مينماييد مشاهده زير نمودار در كه همانگونه.شد ناميده دادسن يركز قانون
چنانچه اگر اما ميرود ، بالا نيز عملكرد سطح معيني حد تا اضطراب افزايش با همزمان
از باعث بلكه شد ، نخواهد عملكرد بهبود باعث تنها نه ديگر برسد خود اوج به اضطراب
به.شد خواهد نيافته مهارت يا دشوار عملكردهاي در بويژه عملكرد در گسيختگي هم
در داخل طرف به اطاق در كشيدن با راحتي به عادي شرايط در معمولي افراد مثال عنوان
در باشد داشته عجلهاي مختصر فرد چنانچه.ميشوند خارج اطاق از و نموده باز را
عملكرد بهبود باعث اضطراب)كرد خواهد باز كمتري زمان و بيشتر سرعت با را اطاق
اضطراب اوج به و رفته فراتر معيني حد از مذكور فرد اضطراب چنانچه اگر اما (ميشود
از فرار مثلا يا آتشسوزي از فرار نظير موقعيتي با فرد همان كه زماني مثلا برسد
عملكرد بهبود باعث تنها نه فرد شديد اضطراب صورت اين در.باشد مواجه نارنجك انفجار
مهارت در حتي افراد اكثر دادهاند نشان نيز تحقيقات همچنانكه بلكه شد نخواهد فرد
را آن داخل طرف به در كشيدن جاي به اشتباها و شده مشكل دچار نيز كردن باز در ساده
مي قرباني علت همين به آتشسوزيها در بسياري افراد.ميدهند فشار بيرون سمت به
ميشوند طراحي طوري حتيالامكان سالنها و اطاقها در جديد ، مهندسي در لذا و شوند
بعد هفته دانشجويي اگر ديگر مثال در.داخل طرف به نه و شوند باز بيرون طرف به كه
فعاليتهاي حذف طريق از ملايم اضطراب اين.باشد داشته صفحهاي امتحان 150 يك
باعث خستگي پيدايش زمان انداختن تاخير به و تمركز و دقت بردن بالا غيرضروري ،
امتحان يك ديگر روز چهار دانشجو همين چنانچه اگر اما.شد خواهد وي عملكرد افزايش
وكتاب جزوات وحتي باشد نكرده شركت نيز سركلاسها در كه باشد داشته صفحهاي 500
و است رفته بالاتر معيني حد از اضطراب شدت اينكه بهدليل باشد نداشته نيز را درسي
نخواهد بالا دانشجويي چنين مطالعه عملكرد تنها نه ديگر است اضطرابرسيده اوج به
.شد خواهد نيز عادي روزهاي متوسط از كمتر بسيار برعكس بلكه رفت
كارايي واحساس اضطراب استرس ، بين ارتباط
دوم سال مذكر روي 002دانشجوي بر سال 1979 در كه مهمي مطالعه در وايلانت جورج
افسردگي و اضطراب استرس ، مفاهيميچون كه دريافت داد ، انجام هاروارد دانشگاه
احساس بين تفاوت ميتوانيم آيا كه است اين سوالدارند يكديگر نزديكيبا ارتباط
كنيم؟ بيان را شعف تهييجو احساس احيانا و افسردگي احساس اضطراب ، احساس استرس ،
حقيقت در دارند ، زيادي مشترك وجوه احساسي ، مرحله چهار اين كه ميرسد نظر به چنين
سازگاري توانايي يامقدار كنترل احساس بهميزان بستگي شده تجربه احساس خاص نوع
.دارد را آن با شدن مواجه هنگام كننده تهديد عامل با
كنيد تصور.ميدهد نشان را افسردگي تهييجتا مرحله از احساسي پيوستار فوق نمودار
مبارزه ، براي چنانچه اگر ;داريد احساسي چه ميشويد مضطرب و برانگيخته كه وقتي كه
يك يا تواناييهايش ، به مطمئن ورزشي قهرمان يك مثال بهعنوان) باشيد شده آماده خوب
.. امتحانش ، موضوع بر كاملامسلط دانشجوي يك يا هنرش ، به مطمئن خواننده يا نوازنده
.باشد نيز فرحبخش واقعا شماميتواند تهييج و برانگيختگي احساس صورت اين در(.
انجام به قادر زماني فقط ميكنيد احساس كه وظيفهاي با مواجهه در شما ديگر طرف از
احساس باشيد داشته اختيار در را كمككنندهاي شخص يا كافي وقت كه بود خواهيد آن
.باشد تحريكپذيريهمراه و سردرد با است ميآيدممكن بوجود كه استرسي
موقعيت كه توضيح اين با كنيد ، البته تصور را تهديدزايديگري موقعيت مجددا باز
انداخته دست تا گرفتن قرار فيزيكي موردحمله موقعيتياز هر شامل تهديدزاميتواند
كه بدانيد نيز خود چنانچه البته موقعيتهايي ، چنين در شود ، شامل را ديگران توسط شدن
.شد خواهد نگرانيشماافزوده بر مرتبا بود ، نخواهيد برخوردار بالايي عملكرد از
استرس دچار كه موقعيتي به نسبت موقعيت ، اين بر شما كنترل ميزان كه ميكنيد احساس
در اضطرابرا احساس شما حالت اين در.است كمتر ملاحظهاي قابل طور به بوديد شده
از پرمخاطره و تهديدآميز دريافتي مستمر بهطور است ممكن نيز افرادي.مييابيد
عجز ، نااميدي احساس به منتهي آنان ، در نگرشي چنين وجود.باشند داشته زندگي
سمت به را آنان نهايتا و گرديده تهديدها روي بر آنان كنترل عدم از ودرماندگي
و طلبيدن مبارزه به براي توانايي هيچگونه ديگر افرادي چنين.ميدهد سوق افسردگي
.داشت نخواهند را كردن مقابله
امتحان اضطراب كاهش روشهاي
به هميشه.ميباشد اضطراب رساندن حداقل به شيوههاي بهترين از يكي آمادهسازي ، 1
كل بر تسلط كه چرا كنيد ، اجتناب امتحان مطالب كردن انباشته از باشيدكه داشته ياد
آساني به و است غلطي يادگيري امتحانشيوه از قبل روز يك تحصيلي ، نيمسال مطالبيك
.مينمايد ايجاد اضطراب
روش به مطالعهنكنيد فراموش را خلاصهنويسي و يادداشتبرداري هنگاممطالعه 2در
ميكند ، مطالعهوادار موضوع نكاتعمده كردن پيدا و دقت به را شما اينكه فوقضمن
كلكتاب به مراجعه به نياز ديگر مطالب ، يافتن براي و هست نيز كردن دوره نوع يك
.كنيد مراجعه يادداشتها به ميتوانيد بلكه بود ، نخواهد
سواليممكن چه" بپرسيد خود از مطالعه هنگام و استفادهنموده استدلال قدرت از 3
افكاري تمامي يكپارچهساختن و ادغام با كنيد سعي آنگاه"شود؟ پرسيده شما از است
به آوردهايد ، دست به اضافي خواندنيهاي و سخنرانيها و يادداشتها كتابها ، از كه
.دهيد پاسخ سوال آن
اهميت نمره به حد از زياد كه معنا اين به دهيد ، تغيير امتحان از را نگرشخود 4
خودتان به هميشه.نميباشد شما فردي ارزشهاي از بازتابي نمره كه چرا ندهيد ،
جلسه در.زندگيهست در هم ديگري چيزهاي است ، امتحان يك تنها امتحان كه بگوييد
تا و ميدانيد را چه هر كنيد سعي فقط امتحان نتيجه به كردن فكر بهجاي نيز امتحان
.دهيد نشان ميتوانيد كه آنجا
اين به.هستيد روانياجتماعي زيستي موجودي شما كه باشيد داشته ياد به هميشه 5
نگاه اجتماعي و عاطفي زيستي ، نيازهاي با كامل شخص يك بهعنوان خودتان به كه معنا
و غذايي خوب عادات (الف:كه نماييد سعي بنابراين.امتحاندهنده فقطيك نه كنيد
همه كه چرا نكنيد قطع را اجتماعي فعاليتهاي تفريحاتودهيد ادامه را كردن ورزش
بخوابيد خوب امتحان از قبل شب (بكرد خواهد كمك شما رواني و جسمي سلامت اينهابه
و شما كارآمدي بر بهشدت ، ميتواند بدخوابي بيخوابييا خستگيو كه زيرا
بدهيد امتحان از بعد پاداش وعده خودتان به (ج.باشد داشته منفي تاثير حافظهتان
...و بيرون در غذا خوردن دوستان ، با ديدار رفتن ، پارك فيلم ، يك تماشاي نظير مواردي)
كنيد عملي را دادهايد وعده خود به كه پاداشي حتما نتيجهامتحان از نظر قطع (
كنيد ، دنبال را پيشرفت متوسط آهنگ ميكنيد مطالعه كه وقتي (د.ببريد لذت آن از و
ايجاد تنوع خود مطالعه در حتيالامكان.رود پيوسته و آهسته كه است آن رهرو كه چرا
مطالعه بين يا و بخوانيد معارف آمار ، و رياضي درس بين مثال بهعنوان.نماييد
استراحت شد لازم كه وقت هربخوانيد رياضي يا زبان جامعهشناسي ، و روانشناسي
ذهن كه چرا ننماييد مطالعه استراحت وقفهو بدون متوالي ساعت چندين هيچگاه.نماييد
دقيقهاي تا 40 دودوره 50 معمولا (است متغير مطالعه مورد درس برحسبسختي) شما
.دارد يكاستراحت به نياز آن از بعد و باشد برخوردار خوبي يادگيري از ميتواند
امتحان روز
:كه كنيد سعي باشيد داشته بيشتري بتوانيدكارايي كه اين براي امتحان روز در
كه چرا نماييد ، پرهيز غليظ قهوه و چاي نوشيدن از و بخوريد ومناسب سبك صبحانه 1
در اما ميشود هشياري سطح رفتن بالاتر موجب چه قهوهاگر و چاي موجوددر كافئين
.باشد اضطرابزا نيز خود ميتواند حال عين
همچنين.ميكند كمك شما آرامش به عمل اين.شويد حاضر امتحان محل در زود كنيد سعي 2
نماييد خودداري امتحان به مانده دقايق آخرين در درس مطالب عجله با توام مرور از
.ميگردد درس مفاهيم كل بر شما تسلط كاهش موجب كه چرا
اگر همچنين.نماييد پرهيز ميكنند ايجاد اضطراب كه همكلاسيهايي يا دوستان از 3
خواندن معنويتو طريق از ميتوانيد ميشود شما موجباضطراب امتحان شروع انتظار
;مواردينظير با را خود اينكهذهن ويا بيشتريبرسيد آرامش نيايشبه و دعا
نظر در خود براي امتحان از بعد كه پاداشي يا و لذتبخشاطراف تصاوير تماشاي
.سازيد مشعول گرفتهايد
زمان آنگاه نماييد ، مرور سوالاترا كل سرعت به ابتدا امتحان ، برگه دريافت زمان 4
.دهيد پاسخ را سوالات آسانترين ابتدا و كرده سازماندهي مناسب بهنحوه را
برداشت اولين به هميشه و بخوانيد را گزينهها تستيابتداتمام 5درسوالات
به فقط باشيد ، داشته كلي طرحي نيز تشريحي سوالات پاسخ براي.كنيد تكيه ذهنيخودتان
پاسخ از بخشي اگر.كنيد اشاره اصلي نكته به و دهيد پاسخ است شده آنچهخواسته
اصطلاح اگر.بنويسيد ميتوانيد كه آنجا تا و ميدانيد را آنچه نميآيد يادتان
.بنويسيد خود عبارات با ميدانيد را آنچه است رفته شما خاطر از دقيقي
كنترل مچي ساعت با مكررا را سوالات به پاسخگويي سرعت و ندهيد امتحان شتاب با 6
.نماييد
باليني روانشناسي ارشد كارشناس ديواندري حسن
روانشناسي زمينه.(1370) ر.ا هيلگارد ، و ;س.ر اتكينسون ، ;ل.ر منابع1اتكينسون ،
حسن ديواندري ، 2/رشد انتشارات ;تهران دوم ، جلد.همكاران و براهني محمدنقي ترجمه
دانشجويان در Dsm-IVچهار محور اجتماعي رواني استرسورهاي بررسي(1378)
علوم دانشگاه.باليني روانشناسي ارشد كارشناسي پاياننامه سبزوار ، دانشگاههاي
، خلاصه(1379) بنيامين سادوك ، ;هارولد كاپلان ، تهران0/3 توانبخشي و بهزيستي
و اول ج.پورافكاري نصرتالله ترجمه باليني ، روانپزشكي.رفتاري علوم روانپزشكي ،
:اصفهان.يادگيري روانشناسي.(1371) محمد قشلاقي ، 4/.شهرآب انتشارات تهران دوم ،
.امتحان اضطراب ويژهنامه.(1380) فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت ماني0/5 انتشارات
). Abnormal Psychology an interoduction.1997Durand ,v.m& Barlow, D.H(6
washington: Brooks/cole Publishing company.
بهشتزهرا در دانشآموز دختر شش پيكر
گرفت آرام
اندوه ميان در ديروز صبح تهران شهر پارك دردناك حادثه قربانيان پيكر:اجتماعي گروه
بهشت در و تشييع تهران نوعدوست شهروندان و همكلاسيها دوستان ، خانوادهها ، اشك و
.شد سپرده خاك به زهرا
شهرك در واقع طه2 راهنمايي مدرسه دانشآموز دختر شش پيكرهاي ما خبرنگار گزارش به
پس و شد گرفته تحويل قانوني پزشكي از دقيقه و 30 ساعت 10 تهران شرق جنوب در كاروان
قطعه 210 در تهراني اندوهگين شهروندان دوش بر تحصيل محل و خانواده با وداع از
.گرفت آرام بهشتزهرا
كشور وزارت پرورش ، و آموزش تهران ، شهرداري مسئولان دانشآموزان ، خاكسپاري مراسم در
.داشتند شركت ري شهرستان فرمانداري و
حضور ضمن حادثه اين آسيبديدگان با همدردي ابراز براي نيز تهران منطقه 15 شهردار
.است كرده اعلام مساعدت هرگونه براي را خود آمادگي قربانيان مسكوني منازل در
تحصيل محل مدرسه از تصويري گزارش تهيه براي همشهري عكاس خبرنگار آنكه وجود با
براي آنها هويت كه عدهاي اما بود ، رفته منطقه اين به كاروان شهرك در دانشآموزان
بعدازظهر شيفت داشتند ، بيان و شدند حرفهاي كار از مانع نبود ، مشخص ما همكار
ادامه از مانع هم عصر شيفت در وجود اين با بگيرند تصوير و بيايند عكاس خبرنگاران
براي مدرسه در حاضر دانشآموزان كه است حالي در اين شدند ، همشهري عكاس همكار كار
حضور از مانع عوامل همين اما ميكردند ، بيتابي خود دوستان جنازه تشييع در شركت
.شد دوستانشان خاكسپاري مراسم در آنها
حادثهديده هاي خانواده جمع در كشوري مسئولان
پرورش ، و آموزش وزارت كشور ، جمهور ، وزارت رئيس نمايندگان از متشكل هيات يك
دانش جمعخانوادهاي در حضور با شب شنبه تهران ، شهر شوراي و شهرداري
.كردند دلجويي آنان از شهر ، پارك حادثه داغدار آموزان
اين داشت ، ادامه شب از پاسي تا كه ديدار دراين ايرنا ، خبرنگار گزارش به
درياچه در قايق يك شدن واژگون اثر بر كه دانشآموزاني خانههاي در هيات
نزديك از و يافتند حضور كاروان شهرك در شدند ، غرق شنبه روز شهر پارك مصنوعي
.گفتند تسليت را بزرگ ضايعه اين آنان به
و معرفي و حادثه اين آمدن بوجود علت برپيگيري تاكيد با همچنين مذكور هيات
ويژه مراسم و امور تمام انجام براي را خود آمادگي خاطي ، افراد مجازات
.كردند اعلام جانباختگان
شهر پارك در اخير ناگوار حادثه از تاسف ابراز با نيز نظام مصلحت تشخيص مجمع رئيس
.كرد تاكيد موضوع پيگيري ضرورت تهران ، بر
دادگستري دو شماره اطلاعيه
به رسيدگي پيرامون خود دو شماره اطلاعيه در تهران استان كل دادگستري
در شده تشكيل پرونده به رسيدگي روند تهران ، شهر پارك دلخراش حادثه پرونده
.كرد تشريح را خصوص اين
دنبال به تهران ، استان كل دادگستري عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
لزوم بر مبني تهران استان دادگستري كل رئيس و قضائيه قوه رئيس تاكيدات
تهران جنايي امور مجتمعقضايي سراجرئيس ناصر پرونده ، اين سريعبه رسيدگي
در يكشنبه روز صبح ساعات درنخستين پرونده اين ويژه قاضي همراه به شخصا
و دلايل گردآوري و ويژه بررسيهاي انجام ضمن و حاضر حادثه اين وقوع محل
رسيدگيهاي جهت را پرونده اسفناك ، واقعه اين عيني شاهدان با گو و گفت
.كرد تكميل مقدماتي
شد مسئول نهادهاي پاسخگويي خواستار مجلس
شورايشهر ، :كرد تاكيد اسلامي شوراي مجلس در تهران مردم نماينده كديور ، جميله
پاسخگو شهر پارك حادثه قبال در بايد پرورش و آموزش بويژه و تهران شهرداري
.باشند
جان به كهمنجر را حادثه اين وقوع ايرنا ، خبرنگار با ديروزدرمصاحبه وي
ناكارآمدي نشانه شد ، قايقران يك و آموزشي مربي يك دانشآموز ، باختن 6
.دانست نظارتي و اجرايي سيستمهاي
باشدزيرا پاسخگو حادثه اين برابر در بايد پرورش و آموزش:كرد تصريح وي
بودند ، داده پست موزه به را خود بچههاي بردن اجازه فقط خانوادهها
خاطر كديور خانمكردهاند قايق سوار را آنها باراني روز يك در درحاليكه
دليل به متاسفانه و نيست اولينها زمره در حادثهاي چنين اين:كرد نشان
.هستيم آنها تكرار شاهد نظارت ، و پيگيري عدم
حادثه تهران شهر شوراي
ميكند بررسي را شهر پارك
درياچه در دانشآموزان از تعدادي شدن غرق حادثه دلايل بررسي براي كميتهاي
.شد تشكيل شهر شوراي در پاركشهر ،
خسروي ، رحمتالله مهندس تهران شهر اسلامي شوراي بينالملل و عمومي روابط گزارش به
و علل و ابعاد به رسيدگي مامور شهر شوراي طرف از حقيقي محمدحسين و رضوي منصور
.شدند شهر پارك حادثه عوامل
بايد:گفت حادثه اين از تاسف اظهار با تهران شهر شوراي رئيس عطريانفر محمد مهندس
شاهد آينده در تا كنيم رفع شهرداري سيستم در را آنها و بشناسيم را حادثه اين ابعاد
گونه تهرانبايداين شهر شوراي:گفت باره اين در لطفي مرتضي.نباشيم حوادثي چنين
.كند پيگيري را حوادث
و شهر شوراي اعضاي:گفت حادثه اين درباره تهران ، شهر شوراي عضو ديگر خسروي مهندس
اين عمق به تا بگذارند ، داغدار خانوادههاي جاي به را خود بايد شهرداري مسئولان
.ببرند پي دردناك حادثه
شد توقيف رفع ايران روزنامه
در تاميني اقدامات قانون و 13 مواد 12 اعمال خواست پسگيريدر درپي:اجتماعي گروه
روزنامه توقيف دستور شعبه 1410 تهران ، دادگستري رئيس توسط ايران روزنامه خصوص
.كرد لغو را ايران
سوي از ايران روزنامه توقيف درپي:كرد اعلام تهران استان دادگستري عمومي روابط
نامهاي در روزنامه اين مديرمسئول "وصال عبدالرسول" تهران ، عمومي دادگاه شعبه 1410
توسط مدعيالعموم شكايت مورد مطالب چاپ نحوه خصوص در قضائيه قوه رياست به خطاب
و متعهد و ارائه توضيحاتي ايران ، روزنامه در مديرمسئول اطلاع بدون غيرمسئول اشخاص
از اشاره مورد افراد گذشته ، نظارتي نواقص رفع ضمن توقيف ، رفع صورت در گرديد ملزم
.شوند منتقل ديگري محل به ايران روزنامه تحريريه هيات
خود موافقت مراتب قضائيه قوه رياست التزام ، تعهدو اين متعاقب:ميافزايد گزارش اين
و ابلاغ ايران روزنامه از توقيف رفع جهت تهران استان دادگستري كل رئيس به خطاب را
.دارد مجدد انتشار اجازه تاريخ 16/2/1381 از ايران روزنامه اساس اين بر
ميكنم اعتراض خود حكم به:زيدآبادي احمد
عضو.ميكنم اعتراض دادگاه ، توسط صادرشده حكم به:گفت زيدآبادي احمد:اجتماعي گروه
خبري ستاد خبرنگار با گفتوگو در ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات
و كنيم اعتراض حكم به كه داريم مهلت ديگر روز چند هنوز:افزود مطبوعات نمايشگاه
.كرد خواهم اعلام وكيلم توسط آينده دوروز يكي طي را خود اعتراض
دستگاه ميرسد نظر به:گفت بنيان روزنامه توقيف حكم به اعتراض ضمن همچنين زيدآبادي
به ميخواست مطبوعات آزادي جهاني روز و مطبوعات نمايشگاه برگزاري با همزمان قضايي ،
ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو.بدهد هديهاي مطبوعاتي جامعه
هديه ايران ، روزنامه نويسندگان محاكمه و پورزند آقاي بنده ، محكوميت چون:افزود
هديهاي بنيان روزنامه توقيف با كردند سعي اين بر بنا نميرسيد ، نظرشان به بزرگي
.كنند اهدا مطبوعاتي جامعه به توجه درخور
است مرده مقصر :بازتاب
كه كساني از دسته آن براي زدهاند ، بهت شهر پارك حادثه از هنوز تهراني شهروندان
اين در اصلي مقصر كه نكته اين پذيرش ميكنند ، دنبال را حادثه ماجراي نزديك از
.نيست راحت چندان است ، مرده پيمانكار همان حادثه
هستند افرادي مقصرين اغلب قبيل اين حوادثي در چرا ميپرسند خود از شهروندان اغلب
.دادهاند دست از را خود جان كه
داشته نقش هواپيما سقوط در خلبان كه داد نشان ياك 40 هواپيماي سقوط تحقيق قبل چندي
.بود داده دست از را خود جان سانحه اين در هواپيما خلبان البته است ،
اشتباه نوعي به متولي ، مسئولين از برخي نيز خرمآباد هواپيماي سقوط در همچنين
!نشد معترض كسي حال اين با بودند كرده اعلام آن سقوط عامل را خلبان
است باخته جان قايقران همان تفريحي مجموعه پيمانكار نيز تهران شهر پارك فاجعه در
!است مرده گرفت ، مقصر نتيجه بنابراينبايد
اميري محمد
شد منتشر آفتاب
آفتاب فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، سياسي ، ماهنامه شماره چهاردهمين:اجتماعي گروه
در "تنگناها و ظرفيتها اساسي ، قانون بررسي" به آفتاب ماهنامه اصلي گزارش.شد منتشر
.است پرداخته نظران باصاحب گفتوگو
قدرت ، مباني و اسلام خرداد ، دوم جنبش نظري مباني اصولگرا ، مدرنيته و بنيادگرايي
شده چاپ نشريه اين در كه است مطالبي ديگر از داشتنآرمان ضرورت مدرن ، جهان و اسلام
.است شده منتشر سحابي يدالله دكتر بزرگداشت در مطالبي شماره اين در همچنين.است
شخصيتهاي و مجلس نمايندگان اعتراض
مطبوعات توقيف جديد موج به فرهنگي
از را انتقاد و اعتراض از موجي سراسري روزنامه دو توقيف حكم صدور:اجتماعي گروه
ساعات در چند هر.برانگيخت فرهنگي فعالان و روزنامهنگاران مجلس ، نمايندگان سوي
پا بنيان توقيف حكم اما است شده توقيف رفع ايران روزنامه از شد اعلام ديروز مياني
.دارد ادامه همچنان نيز احكام اين به انتقادات و اعتراضات و است جا بر
رفتن با:كرد تصريح يكشنبه روز زمينه همين در اسلامي شوراي مجلس رئيسه هيات عضو يك
بوي روزنامهنگاران ، براي سنگين احكام صدور و توقيف محاق به كشور مهم روزنامه دو
بورقاني احمد.رفت باد بر نشريات تعطيلي روند توقف و مطبوعات حوزه در اوضاع بهبود
دو براي موقت توقيف حكم صدور خصوص در مجلس ديروز علني جلسه در سخناني طي فراهاني
توقيف دلايل در كنكاش به نيازي چندان:گفت تهران ، استان دادگستري سوي از روزنامه
سنگين احكام صدور شاهد روز فردا كه ندارد تعجب نيز چندان و نيست روزنامهها اين
از بعد ميرفت تصور:افزود وي.باشيم خاك و آب اين مشفق خيرخواهان از جمعي براي
شنواتر زيرك گوش و بيناتر عبرت چشم گذشته ، سال در مطبوعات توقيف سخت و تلخ روند
دو ناگهاني توقيف كه افسوس صد اما نباشيم ملت حقوق تضييع شاهد ديگر ما و شود
.كشيد بطلان خط ما خوشدلي همه بر شنبه روز در روزنامه
و ايستادند پي در پي انتخاب چهار در مردم كه مطلب اين بيان با تهران مردم نماينده
ايام در مطبوعات ، آزادي سالروز در اما":كرد خاطرنشان ،"آزادي" نوشتند و گفتند
آراء به بيتوجه خارجي ، فرهنگي ميهمان صدها منظر در كتاب و مطبوعات جشنواره برپايي
به مطبوعات هم باز ملت ، قانوني حقوق به فروبستن چشم با و جهاني بشر حقوق مجامع
ماست؟ متوجه خارجي تهديد كه است اين نه مگر":كرد اضافه وي"ميشوند برده تعطيلي
كه است اين نه مگر و استقامت؟ و مهر به دهيم هم دست در دست بايد كه است اين نه مگر
كوبيده جدايي گران طبل بر همچنان چرا پس كنيم؟ تحمل را يكديگر ايستادن براي بايد
"ميشود؟ نقض آشكارا ملت حقوق چرا ميشود؟
امور اصلاح از مردم اگر هستند؟ عمومي افكار پاسخگوي كساني چه":داد ادامه بورقاني
بود؟ خواهند مملكت زيان و خسران مسئول كساني چه شوند ، نااميد اساسي قانون چارچوب در
است چگونه دارد؟ وجود پاسخي چه رفتاري تناقض و دوگانه برخورد براي:كرد تاكيد وي
پيرايهها ما اولياء بر حتي و دهند قرار هدف را ملت هويت آزادند روئينتنان كه
سنجش و نقد ترازوي در را ملت زيان و منفعت باشند نداشته حق بيپناهان اما بربندند؟
."است دير فردا كه هشدار.دهند قرار
به وزرا نميكنند؟ خطا قضات ما مملكت در آيا ":كرد سئوال تهران مردم نماينده
ره بستهاند ، مردم با كه ميثاقي مصدر در همه مجلس وكلاي نميپيمايند؟ ره ناصواب
محاكم در بدوي محاكم احكام درصد از 50 بيش كه مينويسند چرا پس ميسپارند؟
خطا حق همگان كه پذيرفتهايم همه بنابراين":افزود وي "ميشود؟ شكسته تجديدنظر
از بايد ما اجتماع جمع از گروهها از برخي تنها ميان اين در براستي اما دارند كردن
."شوند توانگرتر غم
شبيخون ايشان براي آشتي وفاق ، فصل در چرا":كرد تاكيد مجلس رئيسه هيات عضو اين
"تير؟ دلشان بر و ميشود كشيده كمان دوستان رخ در منطق كدامين با يا و ميشود معنا
كرد اعتراض بنيان روزنامه توقيف به مطبوعات ، نظارت هيات عضو مزروعي ، رجبعلي همچنين
خود سابق روال به ميتوانند و كرده تغيير اوضاع كردهاند گمان آقايان شايد":گفت و
".دهند ادامه
دستگاه اقدام پارلماني ، خبرنگاران با گفتوگو در يكشنبه روز اصفهان مردم نماينده
نام اگر ":گفت و دانست قانوني وجاهت فاقد را بنيان روزنامه توقيف براي قضايي
ميان در مطبوعات نظارت هيات با ابتدا بايد را مساله اين داشت ، ايراد روزنامه
بر نظارت هيات عضو."ميشد موضوع اين وارد مستقيما دادگستري نبايدميگذاشتند
كرد انتقاد روزنامهها از برخي موقت توقيف دوران شدن طولاني از حال عين در مطبوعات
بسياري سال دو از بيش موقت ، توقيف نام به كه نداريم چيزي چنين قانون در ما ":گفت و
."كنند تعطيل را نشريات از
به دهنكجي يك مطبوعات ، جشنواره ايام در هم آن روزنامهها ، توقيف":كرد اضافه وي
."ندارد انطباق مصلحت با هيچوجه به و است عمومي افكار
قضائيه قوه از نيز اسلامي شوراي مجلس در شيراز مردم نماينده نژاد سازگار جليل
توقيف ادامه با حساسي شرايط چنين در كه مشكوكي تصميمات و حركات از" تا كرد درخواست
افكار در ايران ملت و كشور ممتاز چهره ساختن مخدوش قصد بنيان روزنامه غيرقانوني
".بنمايد قانوني برخورد و نموده جلوگيري جدا دارند ، را بينالمللي مجامع و عمومي
از توقيف رفع خواستار قم علميه حوزه مدرسين مجمع عضو بيات اسدالله ديگر سوي از
.شد بنيان روزنامه
از نفر هزاران كه حالي در:كرد اضافه اسلامي شوراي مجلس سوم دوره رئيس نايب
نظام كه ببينند منتظرند و ميآيند نمايشگاه به مطبوعات و كتاب فرهنگ ، علاقهمندان
در ما دوستان كه است اين نشاندهنده نشريه يك توقيف ميكند ، دفاع مطبوعات از چقدر
.هستند بيخبر بيروني ، تحولات مجموعه از قضايي دستگاه
و دردناك بسيار مطبوعات توقيف:گفت نيز ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب
امنيت كه ميدهد نشان بنيان روزنامه توقيف:افزود "ارغندهپور كريم".است تاسفآور
و بيان آزادي بر اساسي قانون كه حالي در.است تهديد معرض در همچنان روزنامهنگاران
با تقابل نوع اين ولي است ، كرده تاكيد روزنامهنگاران و مطبوعات حقوق از حفاظت
بدتر روزنامهنگاران شغلي امنيت وضعيت روز هر كه است اين نشاندهنده مطبوعات
محكوميت" را آن مطبوعات ، توقيف دوره شدن طولاني به اشاره با ارغندهپور.ميشود
.كرد توصيف مطبوعاتي "دفاع بدون
جهاني روز با همزمان را روزنامهها بستن نيز فرهنگي كميسيون عضو هاديزاده علياصغر
توقيف مورد در و خواند بيسياستي مطبوعات نمايشگاه برگزاري و مطبوعات آزادي
معنايي چه روزنامه يك روزه يك بازكردن و بستن:گفت بنيان و ايران روزنامههاي
به احساس اين ميشود باعث حركات بعضي:كرد اضافه باشد؟هاديزاده داشته ميتواند
.كنند ناراضي را مردم تا است كار در دستهايي كه دهد دست انسان
پرسش اين به پاسخ در نيز ملي امنيت كميسيون عضو و اهواز نماينده راد كيانوش محمد
جناح هيچوقت:گفت ميشوند؟ توقيف مطبوعات چرا همگرايي و وفاق بحث به توجه با كه
اعلام مردمسالاري جريان با همراهي و وفاق ايجاد براي كه تصميماتي در محافظهكار
.پرداختهاند كلي ديدگاههاي طرح به صرفا هميشه و نشده وارد جدي طور به كردهاند
در مجلس قدرت تحديد در كه نگاهي نوع و مطبوعات با برخورد:كرد اضافه راد كيانوش
هميشه براي و بار يك و نيست جامعه سياسي آينده براي خوبي نشانههاي است انجام حال
انتخابات در كه مردم تشخيص و نظريات قبول قبال در را خود موضع مخالف جناح بايد
و فراوان هزينههاي پرداخت از مملكت تا كند روشن دادهاند نشان را آن گوناگون
.شود معاف توسعه به دستيابي جهت وقت اتلاف
.كرد محكوم را بنيان روزنامه توقيف بيانيهاي صدور نيزبا ايران مشاركت جبهه
خوشباوران پندار كشور ، روزنامههاي از يكي توقيف است ، آمده بيانيه اين از بخشي در
اين جز ، سياسي بهشدت گروه اين اعتقاد و باور در كه داد نشان و كرد باطل يكسره را
اراده" بتوان تا كرد خارج صحنه از را بيپناه رقيبان بايد وسيله هر به كه نميگنجد
.كرد حاكم را "خاص
چرا دارد وجود اصلاح اراده واقع به اگر است ، آمده بيانيه اين از ديگري بخش در
تعداد كه قاضي معدودي دست به جز مطبوعاتي و سياسي مهم پروندههاي نميدهند اجازه
مورد است روشن كاملا نيز آنها سياسي مواضع و نميكند تجاوز دست يك انگشتان از آنها
گيرد؟ قرار رسيدگي
توسط "بنيان" روزنامه توقيف بيانيهاي ، در نيز مطبوعات آزادي از دفاع انجمن
.خواند روزنامهنگاران و مطبوعات حقوق نقض و تحديد را تهران دادگستري
روشهاي به توسل و مطبوعات امنيت برهمزدن:است شده تصريح بيانيه اين در
اساسي قانون آشكار نقض مطبوعات ، آزادي حق اعمال جلوگيري براي غيرقانوني
عمومي منافع و مصالح قضائي ، عدالت و قانوني نظم.است ايران اسلامي جمهوري
قرار قانوني تعقيب مورد آن مرتكبان رويه ، اين با جدي برخورد ضمن اقتضادارد
.گيرند
|