كار دستور در صنفي نظام جديد قانون
ميگيرد قرار هياتدولت
سازمانهاي بر نظارت عالي هيات دبيرخانه
صنفي واحد ميليون كشور3/1 صنفي
دارد وجود كشور كسبدر پروانه
داراي
دنياياقتصاد گشتيدر
عبور 7/6:افتاد اتفاق گذشته سال در
ايران خاك از خارجي كالاي دلار ميليارد
كار دستور در صنفي نظام جديد قانون
ميگيرد قرار هياتدولت
پيشنويس اين و يافت پايان صنفي نظام قانون جديد پيشنويس تبصرههاي و مواد بررسي
.ميشود مطرح دولت هيات در بهزودي جديد
:گفت مطلب اين بيان صنفيبا سازمانهاي بر نظارت عالي هيات دبير فرجي سيدحسين
.ميشوند ادغام كشور كوچك شهرهاي در صنفي امور مجامع صنفي ، نظام جديد قانون براساس
صنفي نظام قانون مشمول نيز بزرگ و زنجيرهاي فروشگاههاي قانون اين براساس همچنين
.ميگيرند قرار
توسط شهرستانها نظارت كميسيون موافقت از پس فروشگاهها اين كسب پروانه:افزود وي
.ميشود صادر صنفي امور مجامع
در:كرد تصريح ميگفت ، سخن دبيرخانه اين داخلي نشريه با كه نظارت عالي هيات دبير
امور مجامع و اتحاديهها فعلي مشكلات از بسياري صنفي نظام قانون جديد پيشنويس
.است شده پيشبيني آنها رفع براي لازم راهكارهاي و گرفته قرار مدنظر صنفي
پايان تا مجلس و دولت هيات همكاري با قانون اين:كرد اميدواري اظهار پايان در وي
.ميشود اجرا و رسيده نهايي تصويب به امسال
سازمانهاي بر نظارت عالي هيات دبيرخانه
صنفي واحد ميليون كشور3/1 صنفي
دارد وجود كشور كسبدر پروانه
داراي
فعاليت به مشغول كشور سراسر در سال 80 طي كسب پروانه با صنفي واحد ميليون 3/1
.بودهاند
كشور 3/1 صنفي سازمانهاي بر نظارت عالي هيات دبيرخانه آمار تازهترين براساس
و ميليون يك تعداد اين از كه دارد وجود كشور در كسب پروانه داراي صنفي واحد ميليون
.است صنفي سازمانهاي داراي كه هستند فعاليت به مشغول شهرهايي در صنفي واحد هزار 64
فعاليت به صنفي سازمانهاي فاقد كوچك شهرهاي در صنفي واحد و 595 هزار 120
و 350 هزار همچنين 122.است شده صادر شهرداريها سوي از آنها مجوز كه ميپردازند
فعاليت مجوز كه هستند فعاليت به مشغول كشور بخشهاي و روستاها در نيز صنفي واحد
.كردهاند صادر بخش اسلامي شوراهاي يا و بخشداريها را آنها
كل از درصد صنفي ، 31/14 واحد و 183 هزار با 187 تهران استان گزارش ، اين براساس
در كشور صنفي واحدهاي بيشترين بابت اين از كه است داده جاي خود در را صنفي واحدهاي
.هستند فعاليت به مشغول تهران استان
همچنين.دادهاند اختصاص خود به را بعدي رتبههاي نيز اصفهان و خراسان استانهاي
كمترين استان سطح در صنفي واحد و 228 هزار وجود 8 با بويراحمد و كهگيلويه استان
.است داده جاي خود در را صنفي واحدهاي تعداد
كسب پروانه صدور19هزارو82 با اصفهان استان شهرهاي شهرداريهاي اساس براين
.اند داشته زمينه اين در را فعاليت بيشترين
فقره صدور16هزار با مازندران استان هاي بخش اسلامي شوراهاي و بخشداريها همچنين
.اند بوده كشور در بخش اسلامي شوراهاي و بخشداريها فعالترين كسب پروانه
دنياياقتصاد گشتيدر
جنوبي كره در صنعتي توليدات افزايش
توليدات كه نوعي به است ، ركود از جنوبي كره صنعت خروج از حاكي آمارها و شواهد سئول
بيبيسي گزارش به.بودهاند شاهد را رشد بيشترين گذشته ماه طي 20 كشور اين صنعتي
.است داشته افزايش قبل ماه به نسبت درصد سه مارس ماه در جنوبي كره صنعت بخش توليدات
.است بوده نيمههاديها و اتومبيل براي تقاضا افزايش به مربوط شديد افزايش اين
براساس كه ميشد پيشبيني درصد معادل 4 سال 2002 در جنوبي كره اقتصادي رشد قبلا
.است شده تعديل درصد به 9/5 رقم اين جديد برآوردهاي
جهان اقتصاد بر حاكم شديد ركود
از بيش مراتب به سال 2001 در جهاني تجارت ركود اروپا اتحاديه برآورد براساس بروكسل
.بود انتظار مورد ميزان
سال چهارم ماه سه در آمريكا اقتصادي اوضاع انتظارها ، تمامي برخلاف گزارش اين بنابر
.است نداشته چنداني بهبود مصرف افزايش وجود با گذشته ،
شركتها ، و مالي بخش در بهويژه عميق ساختاري مشكلات تاثير تحت نيز ژاپن اقتصاد
.است مانده باقي ركود در كماكان
نداشته رشدي هيچگونه گذشته سال بيست در بار نخستين براي سال 2001 در جهاني تجارت
.است
رشد درصد حدود 7 سال 2003 ، در بينالمللي تجارت اروپا اتحاديه پيشبيني بنابر
.داشت خواهد
به 9/2 ميلادي سالجاري در جهان كشورهاي داخلي ناخالص توليد رشد گزارش اين بنابر
.رسيد خواهد درصد به 9/3 سال 2003 در و درصد
<دوو> و <جيام> ادغام مخالفان
قرارداد امضاي محل هتل جلو در شعار و تجمع با جنوبي كره دوو شركت كارگران سئول
.شدند مذاكرهكنندگان هتل تغيير باعث دوو و جيام ادغام
تركيه به ژاپن وام
ميليون آنكارا 600 شهر آشاميدني آب تامين جديد طرح اجراي به كمك براي ژاپن آنكارا
.ميدهد قرار تركيه دولت اختيار در وام دلار
ژاپن اعتبارات دولتي موسسه با تركيه آب سازمان مذاكرات آناتولي ، خبرگزاري گزارش به
خواهد امضا به نزديك آينده در آن به مربوط قرارداد و رسيده اتمام به وام اخذ براي
.رسيد
ميزان 300 به بار هر و مرحله دو در را وام اين ژاپني موسسه گزارش ، اين بنابر
را وام اين است قرار تركيه.داد خواهد قرار تركيه آب سازمان اختيار در دلار ميليون
.كند بازپرداخت ژاپن به درصد سالانه 3 بهره با و سال مدت 30 در
عبور 7/6 :افتاد اتفاق گذشته سال در
ايران خاك از خارجي كالاي دلار ميليارد
.كرد عبور ايران خاك از ترانزيت شكل به گذشته سال طي خارجي كالاي دلار ميليارد 7/6
و افغانستان مقصد به چين و جنوبي كره عربي ، متحده امارات سوي از عموما كالاها اين
.است شده فرستاده آذربايجان
كه كالاهايي ارزش نفت ، ترانزيت احتساب بدون:است حاكي ايران گمرك بررسيهاي نتايج
بيشترين.ميرسد دلار ميليارد به 6/6 كردهاند عبور ايران خاك از گذشته سال طي
ارزشي لحاظ از كردهاند عبور ايران خاك از گذشته سال در كه ترانزيتي كالاهاي ميزان
و ميليون با 501 خودرو دلار ، هزار و 700 ميليون با 804 غذايي مواد چون كالاهايي به
.داشت اختصاص دلار ميليون با 122 سوخت و دلار هزار 700
با سال 79 به نسبت ايران از سوخت ترانزيت بحث مورد مدت طي:ميدهد نشان فوق بررسي
كاهشي با سال 79 ، به نسبت كالا اين ترانزيت ارزش نظر از مخصوصا بوده ، همراه كاهش
با مقايسه در ايران از كالاها ساير عبور اما.است بوده همراه درصد معادل 5/47
.ميدهد نشان را چشمگيري افزايش مراتب به گذشته سالهاي
اختصاص 2/64 با گذشته سال طي بندرعباس در واقع رجايي شهيد گمرك ;گزارش اين براساس
.داد اختصاص خود به مبدا7 گمرك بهعنوان را سهم بيشترين كشور ترانزيت ارزش از درصد
ميان در ترانزيتي كالاي تن و 300 هزار اختصاص 878 با مذكور گمرك نيز وزني لحاظ از
و مقصد گمرك بهعنوان رجايي شهيد گمرك اما.است ايستاده نخست مقام در كشور گمركات
گمرك از بعد ترانزيتي كالاهاي از درصد با 2/12 ايران از خروجي كالاهاي بر ناظر
.دارد قرار دوم رده در دوغارون
از كه اندكي فاصله سبب به رجايي شهيد گمرك كه معتقدند صاحبنظران از بسياري
كاهش با و دهد افزايش را كشور تجاري مزيت ميتواند ، دارد خليجفارس حوزه كشورهاي
تجاري مبادلات سرعت تا دارد وجود امكان اين گمرك اين در اداري بوروكراسيهاي
حاضر درحال خليجفارس حوزه كشورهاي از برخي و عربي متحده امارات.يابد افزايش
با ايران و دارند تجاري ديگر مدلهاي از بسياري و كالا ترانزيت در را مزيت بهترين
كشورها اين تجاري روابط در ميتواند كشور جنوب در كالا خروج و ورود مبادي تقويت
.شود سهيم
با دارند ، مناسبي جغرافيايي موقعيت كه كشورهايي از دسته آن امروز دنياي در
و كرده هموار را مختلف كشورهاي ميان تجاري خطوط تا دارند سعي آن از بهرهگيري
ديگر كشورهاي ميان تجارت شرايط تا هستند آن دنبال به محوري نقش ايفاي با بهعبارتي
مزيت كه است تجارت نوعي مذكور كشورهاي براي امر اين حتم بهطور.كنند تسهيل را
.ميدهد افزايش را آنها اقتصادي
عبور مزيت از مناسبش بسيار جغرافيايي موقعيت لحاظ به كه است كشورهايي از نيز ايران
و نقل و حمل شبكه گسترش با ميتواند كه است بهرهمند (ترانزيت) خارجي كالاهاي
افزايش راستاي در مزيت اين از مطمئن ، و كارا نقل و حمل شبكه يك ايجاد و ارتباطات
.كند استفاده مطلوب نحو به منطقه در خود استراتژيك موقعيت ارتقاي و ارزي درآمدهاي
جهان نفت توليدكننده كشورهاي عمدهترين توسط كه دارد قرار خليجفارس ايران جنوب در
در.ميشود محسوب جهان انرژي انتقال گلوگاه بهعنوان منطقه اين.است شده محصور
روسيه ، كشورهاي ميان ارتباطي پل بهترين كه دارد قرار خزر درياي نيز ايران شمال
ميان تجارت در مهمي نقش ميتواند و است آذربايجان و تركمنستان قزاقستان ، ايران ،
.كند ايفا كشورها اين
افغانستان و پاكستان تركيه ، عراق ، كشورهاي با غرب و شرق از ايران ديگر سوي از
مرزهاي طريق از جهان كشور با 15 ايران ارتباط گفت ميتوان بهعبارتي.است همسايه
از و دادهاند جاي خود در را بزرگي جمعيت كشورها اين كه ميشود برقرار خاكي و آبي
.برخوردارند نيز زيادي درآمدهاي
ميان تجاري رابطه برقراري همچنين و خليجفارس با ميانه آسياي كشورهاي ميان ارتباط
كه نحوي به است صرفه به مقرون بسيار ايران طريق از اروپايي كشورهاي با آسيا شرق
برقرار ايران طريق از را روابطي چنين تا هستند آن دنبال به كشورها اين از بسياري
مزيتهاي ايران براي ميتواند فوق راهبردي موقعيت از استفاده شرايطي چنين در.كنند
اروپا و آسيا ميان تجارت تسهيل و نقل و حمل در طريق اين از تا كند ايجاد را زيادي
.كند ايفا كليدي نقش
جغرافيايي موقعيت از بهرهگيري:مينويسد باره اين در بازرگاني بررسيهاي نشريه
تجاري كالاهاي عبور طريق از ارزي درآمدهاي ايجاد و بينالملل تجارت در راهبردي
اعتماد قابل و ايمن سريع ، نقل و حمل سيستم ايجاد با تنها ايران ، از ديگر كشورهاي
نقل و حمل شبكه گسترش منظور به روبنايي و زيربنايي سرمايهگذاريهاي.ميشود ميسر
گفت جرا7ت به ميتوان.ميشود تلقي اقتصادي پربازده سرمايهگذاريهاي نوع از نيز
ارزي متنوع درآمدهاي كمبود از ناشي ايران اقتصادي معضلات از وسيعي بخش امروزه كه
بودن جدي از نشان چيز هر از بيش امري چنين صاحبنظران از بسياري باور به.است
منطقهاي مزيتهاي از بهرهگيري.دارد كشور جوان جمعيت براي اشتغال فرصتهاي فقدان
انجام همچنين و منطقه كشورهاي ميان در ايران راهبردي جغرافيايي موقعيت و
رفع در ميتواند ارتباطات و نقل و حمل مختلف بخشهاي در اقتصادي سرمايهگذاريهاي
.باشد مفيد بسيار معضلات اين
و حمل مختلف بخشهاي در سرمايهگذاري:ميگويد باره اين در اقتصادي كارشناس يك
ميكند ، ايجاد كشور براي كالا ترانزيت از ناشي ارزي درآمدهاي كه آن بر علاوه نقل
زيادي تعداد همواره طريق اين از چون است اشتغال معضل مهار براي نيز مولفه بهترين
توليد و نقل و حمل وسايل و ابزار سرويس و تعمير نظير مشاغلي در بيكار افراد از
...و ريلي نقل و حمل شبكههاي و بنادر در نيروهايي همچنين و آنها نياز مورد قطعات
.هستند بهكار مشغول
كشورهاي به آن اتصال و ريلي و دريايي نقل و حمل شبكه گسترش:ميكند اضافه وي
كه دهد افزايش ايران طريق از را كشورها اين كالاهاي انتقال ضريب ميتواند همسايه
.داشت خواهد بسزايي تاثير كشور اقتصادي معضلات از وسيعي بخش رفع در امر اين
صورت نقل و حمل شبكه گسترش درزمينه توجهي قابل سرمايهگذاريهاي اخير سالهاي طي
و نميدانند اقتصادي را فوق سرمايهگذاريهاي كارشناسان از بسياري اما است گرفته
اقتصادي بهرهوري با كشور نقل و حمل بخشهاي فعاليت تا شده سبب امر اين كه معتقدند
چگونگي اما كند پيدا توسعه بايد سرمايهگذاريها اين است مسلم آنچه.نباشد همراه
سرمايهگذاري انجام براي نقل و حمل مختلف شقوق در اولويت تعيين يا و آن انجام
.است زمينه اين در كارشناسي فعاليتهاي انجام و مناسب راهكارهاي اتخاذ نيازمند
باره اين در شريف صنعتي دانشگاه اقتصاد و مديريت دانشكده رئيس مشايخي علينقي
معضل ميتواند آن توسعه و كشور نقل و حمل بخش در سرمايهگذاري شك بدون:ميگويد
درآمدهاي كالا ترانزيت واسطه به ديگر سوي از و سازد مرتفع مطلوبي حد تا را اشتغال
براساس بايد سرمايهگذاري اين داشت توجه بايد اما شود كشور نصيب ارزي متنوع
نصيب منفي بهرهوري صورت اين غير در گيرد صورت جهاني معيارهاي و علمي روشهاي
.شد خواهد كشور اقتصاد
اهميت بسيار نقل و حمل مختلف شكلهاي در سرمايهگذاري اين ميزان:ميكند اضافه وي
شده كشور جادههاي توسعه صرف سرمايهها اين اغلب گذشته سالهاي در متاسفانه دارد
نقل و حمل شبكههاي به دارد كه استراتژيكي موقعيت به باتوجه ايران كه صورتي در است
.جادهاي خطوط تا دارد بيشتري نياز ريلي
اقتصاد بر منطقهاي نگاه بودن حاكم محصول را كشور جادهاي نقل و حمل توسعه مشايخي
نگاه بسط در كه ميكند ياد مولفهاي بهعنوان مجلس نمايندگان از و ميداند كشور
.داشتهاند را حضور بيشترين فوق
بهترين شمال و جنوب غرب ، و شرق در ايران مختلف نقاط كردن وصل براي:ميگويد وي
سالهاي طي كه شده سبب كشور در منطقهاي نگاه وجود اما است ريلي خطوط ايجاد حالت
نقل و حمل كه صورتي در شود كشور جادهاي شبكههاي توسعه صرف زيادي هزينههاي گذشته
تنها جادهاي شبكههاي ميشود ، ملي بهرهوري به منجر و دارد مزيت ايران براي ريلي
.هستند مناسب ريلي خطوط از حمايت براي
نرمافزارهاي كشور نقل و حمل شبكه در سرمايهگذاري براي چنانچه ميرسد نظر به
نحو به موجود سرمايهگذاريهاي از تنها نه باشد ، نداشته وجود علمي و مديريتي
اقتصادي توجيه تا نشست انتظار به بايد بلكه شد نخواهد استفاده بهينه
كسب فرصت شرايطي چنين در.شود روبهرو زيادي موانع با نيز جديد سرمايهگذاريهاي
دست از ديگر كشورهاي تجاري كالاهاي انتقال و نقل طريق از ارزي متنوع درآمدهاي
مورد سختافزارهاي و نرمافزارها تامين با تا دارد ضرورت رو اين از.رفت خواهد
.گيرد صورت بهرهبرداري حداكثر ايران جغرافيايي موقعيت از نياز
از را تجاري كالاي ترانزيت مسير ديگر كشورهاي كه است شدني زماني تا امر اين البته
.نياوردهاند بهوجود جايگزين مسيري و نكرده خارج ايران دستان
|