ريليجديد خطوط گسترش به شديد نياز رغم به
سالانه به ايران در آهن راه ساخت
است يافته كاهش كيلومتر الي 15 10
نيازبخش داخلي سنگين خودروهاي توليد
نميكند تامين را حملونقل
ريلي
جديد خطوط گسترش به شديد نياز رغم به
سالانه به ايران در آهن راه ساخت
است يافته كاهش كيلومتر الي 15 10
ريلي خطوط كيلومتر تا 140 سالي 100 ايران به راهآهن ورود ابتدايي سالهاي در x
ميشد احداث
به مقرون و كارآتر مراتب سرمايهگذاري ، به و انرژي مصرف نظر از ريلي نقل و حمل x
است نقل و حمل اشكال ساير از صرفهتر
خود اقتصادي برنامهريزيهاي در يافته توسعه كشورهاي تا شده باعث آنچه حتم بهطور
مبادلات روزافزون افزايش گيرند ، نظر در نقل و حمل صنعت براي را ويژهاي جايگاه
با نيز يافته توسعه كمتر كشورهاي از بسياري.است جهاني سرمايهگذاريهاي و تجاري
فعاليتهاي ضريب ميتواند نقل و حمل كارآي شبكههاي داشتن كه مهم واقعيت اين درك
صرف را بيشتري وقت گذشته ساليان طي دهد ، افزايش قابلملاحظهاي سرعت با را تجاري
در كه آن از بعد تركيه نظير كشوري كه نحوي به كردهاند خود نقل و حمل خطوط گسترش
نام پاسيفيك و آسيا ارتباطات و نقل و حمل دهه را آينده دهه ملل سازمان سال 1985
جديت با و داد افزايش يكباره به را خود نقل و حمل خطوط در سرمايهگذاري نهاد ،
.كرد اقدام كشورياش درون ارتباطي خطوط توسعه به بيشتري
در جادهاي خطوط متر خود 69/4 جمعيت از نفر هر ازاي به سال 1995 در فقط تركيه كشور
.كردهاست تجربه را قابلملاحظهاي افزايش رقم اين امروز حتم بهطور كه داشت اختيار
در و داشت راه متر فقط 76/2 خود جمعيت از نفر هر ازاي به سال همين در ما كشور اما
متصل يكديگر به را ايران مختلف نقاط جادهاي خطوط كيلومتر و 682 هزار مجموع 165
با 218 تركيه كشورهاي بود ، آسيايي ارتباطات دهه پاياني سال كه سال 1995 در.ميكرد
خطوط كيلومتر هزار با 378 اندونزي و و 564 هزار با 216 پاكستان و 300 ، هزار
بهتري مراتب به موقعيت ارتباطي ، شبكههاي داشتن حيث از ترتيب به كدام هر جادهاي
طي كه است درحالي اين.آوردند دست به ايران به نسبت جهاني اقتصاد مراودات در را
توجه مورد نقل و حمل اشكال ساير از بيش جادهاي خطوط گسترش همواره گذشته ساليان
ادامه بيشتري سرعت با جادهاي شبكههاي توسعه نيز اخير سال چند در و بوده مسوولان
.است يافته
موجود آمارهاي تازهترين براساس
كه دارد وجود كشور در (آزادراه و بزرگراه) خاص شرياني مسير كيلومتر و 500 هزار 4
وزير خرم احمد مهندس ديگر سوي از.است آزادراه آن كيلومتر فقط 886 ميزان اين از
شش به حداقل ايران كه داد آن از خبر گذشته سال پاياني ماههاي در ترابري و راه
كه است نيازمند خاص شريان كيلومتر پانصد و هزار از 12 بيش و آزادراه كيلومتر هزار
در خاص شرياني مسير كيلومتر هزار بايد 8 موجود ، كيلومتر پانصد و هزار چهار وجود با
.شود ساخته كشور
بوروكراسي حذف ضرورت و نقل و حمل صنعت توسعه
بايد است ، برخوردار آن از كه ژئواكونوميك خاص موقعيت سبب به ايران است مسلم آنچه
تا كند بيشتري تلاش آنها توسعه و خود ارتباطي شبكههاي بهينهسازي درجهت روز هر
بهطور.دهد افزايش مطلوبي حد تا خاورميانه تجاري مناسبات در را حضورش سهم بتواند
شرايط تسهيل و زمينه اين در پاگير و دست مقررات و بوروكراسي كردن خلاصه با حتم
خطوط از استفاده
فعاليتهاي انجام براي را ايران خارجي ، سرمايهگذاران از بسياري موجود نقل و حمل
كالاهاي انتقال براي آن راههاي از يا و برميگزينند مقصد كشور بهعنوان اقتصادي
.كرد خواهند استفاده ديگر كشورهاي به خود
عبور براي را مزيت بهترين منطقه در ايران اقتصادي ، كارشناسان از بسياري اعتقاد به
به مقرون بازرگانان براي را اقتصادي دادوستدهاي ميتواند و دارد تجاري كالاهاي
نقل و حمل حاضر درحال.دهد افزايش نيز را خود ارزي درآمدهاي راه اين از و كند صرفه
و است كشور نقل و حمل بخش كل افزوده ارزش از درصد حدود 90 سهمي داراي جادهاي
و شبكهها توسعه و گذشته ساليان طي شده انجام اقدامات با كه هستند مدعي آن متوليان
;است برخوردار مناسبي موقعيت از كشور نقل و حمل خطوط كل جادهاي نقل و حمل ناوگان
را تجاري دادوستدهاي از بسياري سرعت توانستهاند جادهاي شبكههاي كه نحوي به
را غيرنفتي دادوستدهاي از ناشي كشور ارزي درآمدهاي سهم طريق اين از و دهند افزايش
معيارهاي براساس جادهها گسترش كه معتقدند كارشناسان از بسياري اما.دهند ارتقا
فشارهاي از ناشي بلكه كرد ياد توسعه عنوان با آن از بشود كه است نبوده اقتصادي
سخن اين عطف نقطه.است ميشده اعمال مجلس نمايندگان سوي از بيشتر كه بوده سياسي
.است كرده آشكار ريلي نقل و حمل به را آن نياز كه است ايران بودن پهناور كارشناسان
جنوب و غربي شمال غربي ، شمالي ، مناطق در ايران:معتقدند صاحبنظران از گروه اين
كنيم ، اضافه بدان نيز را ايران مركز كوير اگر كه دارد چشمگيري جمعيت تراكم غربي
به فواصل اين كردن وصل براي حتم بهطور.ميآيد چشم به بيشتر پهناور كشور اين وسعت
لحاظ از هم و انرژي مصرف نظر از هم چون.است گزينه بهترين راهآهن يكديگر
.است صرفهتر به مقرون و كارآتر مراتب به راهآهن نقل ، و حمل وسايل در سرمايهگذاري
ريلي نقل و حمل به نياز
آن منفي توسعه و
اما دارد اقتصادي مزيت راهآهن كه است آن از حاكي نيز يافته توسعه كشورهاي تجربه
سالهاي در كه نحوي به نميشود مقبولي استقبال نقل و حمل روش اين از ايران در
اما ميشد احداث ريلي خطوط كيلومتر تا 140 سالي 100 ايران به راهآهن ورود ابتدايي
كاهش سال در كيلومتر الي 15 به 10 رقم اين گذشته سال چند در موجود آمارهاي براساس
در بهينهيابي توان و است گونه بدين كشور نقل و حمل وضعيت چرا كه اين.است يافته
اقتصادي كارشناسان از بسياري كه است سوالي ندارد ، وجود نقل و حمل مختلف اشكال ميان
.است كرده مشغول خود به را
در ما تصميمگيران و سياستگزاران:ميگويد باره اين در نقل و حمل صنعت كارشناس يك
به مربوط مسائل
وسعت يعني ميكنند فكر خود منطقه در موجود نقل و حمل موقعيت به تنها نقل و حمل
دارند ، عهده به را آن مسووليت كه است منطقهاي اندازه به تنها آنان انديشه در توسعه
ملي نگاه اگر كه صورتي در ميشود ، وارد سياسي فشار جادهها توسعه براي نتيجه در
.دارد اولويت راهآهن توسعه باشد ، جاري كشور نقل و حمل بخش بر
ايران مناسب ريلي خطوط از حداقلي داشتن براي كه است آن از حاكي موجود آمارهاي
نياز ريلي فرعي مسير كيلومتر هزار چهار و اصلي مسير كيلومتر هزار دو به حاضر درحال
حاضر درحال ناوگان اين نوسازي براي و است سال بالاي 25 كشور ريلي ناوگان سن.دارد
سهم امااست نياز مسافري واگن هزار به 2 نزديك و باري واگن هزار تا 30 به 25
از بسياري كه طوري به ميشود جادهها توسعه صرف موجود اعتبارات از بزرگي
و بار تقاضاي و عرضه فعلي شرايط در معتقدند كشور جادهاي نقل و حمل دستاندركاران
عرضه از بيش جادهاي ناوگان ظرفيت امروزه.ندارد يكديگر با چنداني تناسب كاميون
.است كرده تشديد را وضعيت اين فرسوده ناوگان خروج بدون جديد ناوگان تزريق و است بار
تراكم و مييابد افزايش روز هر آنها در موجود وسايل تعداد جادهاي خطوط گسترش با
يك حوادث افرايش اين.مييابد صعودي روند تصادفات آمار ميگيرد ، سرعت نيز جادهها
بهبود و جادهها بيشتر توسعه خواهان كه ميكند ايجاد جديدي اجتماعي و سياسي فشار
.است آن شرايط
روزانه افزايش و جادهها گسترش
جادهاي تلفات
حالا كه باشد امري گوياي سال 81 نخستين روزهاي در روزنامهها اخبار و تيترها شايد
از بيش شدن كشته از كه متعددي مطالب.شود تفسير ديگر گونهاي به رسيده آن وقت ديگر
اعتقاد به ميداد خبر نوروز ايام در نفر هزار شش از بيش شدن مجروح و نفر 407
و داد افزايش را كشور جادههاي تعداد بايد كه نيست معنا بدين كارشناسان از بسياري
شرايط دربرداشت گام ديگر شرياني مسير كيلومتر هزار هشت ساخت درجهت سريعتر هرچه
نقل و حمل بنگاههاي فعاليت افت از جادهاي خطوط كارشناسان از بسياري نيز فعلي
خود ماهانه هزينههاي جبران توان حتي شركتها اين كه نحوي به ميگويند سخن جادهاي
.ندارند نيز را
گروه يك به حاضر درحال جادهاي نقل و حمل دستاندركاران و شاغلان ميرسد نظر به
متعدد نيازهاي نميتواند حاكميت ديگر حالا و شدهاند تبديل سياسي و اجتماعي بزرگ
كل سياسي و اجتماعي جريانهاي اين شرايطي چنين در.بگيرد ناديده را بزرگ جمعيت اين
فرآيندي در حاكميت كه ميرسيم جايي به و ميكشند خود دنبال به را اجرايي سيستم
خطوط گسترش ضرورت به نقل و حمل صنعت در را اتفاقي هر تا ندارد چارهاي ديگر تكراري
عملكرد اقتصادي ، كارشناسان از بسياري باور به كه هرچند.كند تعبير كشور جادهاي
نبود مناسب ، شبكههاي ايجاد نقلو و حمل شبكههاي زيرساختهاي تقويت در منفي
و باشد كشور نقل و حمل ناوگان نوسازي و تجهيز توسعه ، تضمينكننده كه فعاليتي
را كشور نقل و حمل صنعت كل ناوگان ايمني افزايش منظور به برنامهريزي فقدان همچنين
ساير يا و انساني خطاي سايه در را آن نميتوان ديگر حالا كه است رسانده جايي به
.كرد پنهان عوامل
نيازبخش داخلي سنگين خودروهاي توليد
نميكند تامين را حملونقل
وتوان شدهاند مستهلك حاضر درحال كشور جادهاي حملونقل ناوگان درصد از 70 بيش
.ندارند جهاني استانداردهاي براساس را كالا حمل قراردادهاي اجراي
گفتگو ايراندر بينالمللي حملونقل شركتهاي انجمن مديره هيات جماليعضو محمد
اختيار در امكاناتي راهوترابري وزارت مسوولان كمك با اخيرا:افزود ما خبرنگار با
اعطاي سياست يافتن ادامه با.است گرفته قرار ترانزيت خطوط رانندگان و شركتها
جادهاي حملونقل ناوگان آينده ، سال چند در اميدواريم پايين ، سود نرخ با تسهيلات
.شود نوسازي كشور
اخذ:داشت اظهار و كرد عنوان بخش اين مشكلات عمدهترين از را اداري بوروكراسي وي
از غيره و گمركي امور مقررات ازجمله مقررات بودن پاگير و دست رانندگان ، براي ويزا
.ميشود محسوب بخش اين مشكلات
را سنگين كاميونهاي متقاضيان تكاپوي داخلي توليدات آنجاكه از:كرد تصريح جمالي
واردات به نسبت دولتي ارگانهاي يا خصوصي بخشهاي كه ميشود پيشنهاد نميدهند ،
و سهل شرايط با را سنگين خودروهاي اين و كرده اقدام سنگين كاميونهاي از تعدادي
.دهند قرار متقاضيان اختيار در آسان
است ، جادهاي حملونقل از صرفهتر به مقرون و ارزانتر بسيار ريلي حملونقل:گفت وي
حملونقلكه فورواردطراحان شركتهاي اختيار در لازم امكانات اينكه به مشروط
.گيرد قرار كنند ، صادر بارنامه ميتوانند
|