ميكنند توپولوفهاسقوط
17_ داروين روح نزاعبرسر

ميكنند توپولوفهاسقوط
ايران هواپيمايي بحران بررسي
طول ساعت از 4 بيش كشوري هواپيمايي سازمان سابق رئيس مظاهري بهزاد با گو و گفت
با مصاحبه اول بخش.كرد ترك را مقام اين ما وگوي گفت از پس روز چند كه مردي.كشيد
.ميخوانيد زير در را آن پاياني و دوم بخش و رسيد چاپ به يكشنبه روز مظاهري
جامعه
اسلاميه سعيده - خليلي مهرداد
از قطار شدن خارج.است برانگيز حساسيت نقل و حمل بخش چند از سهتا دنيا تمام در
*
.است اخبار همه اول تيتر هميشه سه اين.كشتي غرق و هواپيما سقوط قطار ، تصادف و ريل
نميشود ، باز چرخش ميكند ، سقوط هواپيمايش دنيا ، جاي هر.اوقات بعضي رانندگي تصادف
صنعت اين به جدي بسيار توجه دنيا تمام بنابراين ميسازند ، سينمايي فيلم آن از
پيش روز چند همين داريم ، سقوط به منجر هوايي سانحه تا دو سال يك در اينكه.دارند
ماجرا اين دچار شما ايرلاينهايتان كليه در نشده ، باز چرخش هوا در هواپيما يك
شما از اينكه از نكنيد تعجب هم خيلي.ميبرد سوال زير را هوايي صنعت اين هستيد
.ميكنيم سوال
هواپيما سوانح كل (تا 80 سالهاي 70) گذشته سال ده در ما.نميكنم تعجب كه من نه
سقوط البرز كوههاي در ژانويه 1980 در 12 كه است بوئينگ 727 يكي داديم كشور در كه
تا زدند 290 آمريكاييها هرمز تنگه در كه ايرباس 300 شدند ، كشته مسافر كرد 128
كه بود ايرتور ايران توپولوف 154 يك - گرفتيم نظر در هم را اينها ما.داشت مسافر
يكي.داشت مسافر نفر كه 119 است خرمآباد توپولوف بحث يكي.كرد سقوط در 1993
هواپيماي يكياست اف 28 كه داشته تلفات نفر كه 66 است نطنز در آسمان هواپيماي
.داشتيم گذشته سال ده در ما كه است سوانحي مجموعه اين.است دادمان آقاي جناب
يك ميكنند بهرهگيري هواپيما از كه مسافراني تعداد جهاني ، آمار به توجه با
تا 14 بين 12 رقم اين از.ميشوند سوار هواپيما سال در نفر ميليون و 800 ميليارد
را هوايي سفرهاي سهم كل از درصد حدود 5/1.است ايران اسلامي جمهوري سهم نفر ميليون
سال ده در كه سوانحي آمار مقايسه بادارند عهده به ايران اسلامي جمهوري شهروندهاي
جاني تلفات به منجر سوانح اين از تا كه 112 داشتيم سانحه داشتيم 391 جهان در گذشته
شدهاند كشته گذشته سال ده در هواپيمايي سوانح نفردر و 282 هزار يعني 7است شده
غيرنظامي هوايي سانحه مورد پنج ما.همينهاست داخل هم ايران اسلامي جمهوري كه
بوده ، توپولوف تا دادهاند 2 دست از را خودشان جان سوانح اين در نفر كه 215 داشتيم
.توپولوف هم يكي بوده ، ياك 40 يكي بوده ، فوكر يكي
.ميكنيد جدا بقيه از را آن ميكند سقوط غيرمسافري هواپيماي وقتي
*
شما اگر.ميكنيم جدا اين از هم را شاهچراغي مرحوم هواپيماي ما مثلا ببينيد
اين از تا 7- روز 8 در.بالاست خيلي رقمش بگيريد نظر در هم را نظاميها بخواهيد
.ميافتد هواپيماها
كه كرديد سانحه و حادثه بين تقسيمبندي يك شما كه است اين دارد وجود كه نكتهاي
*
تا دو يكسال عرض در كه وقتياست يكي دو هر عادي آدم عنوان به من نظر به اين
دور به هواپيما است مجبور بار نميشود ، 2 باز هواپيما چرخ تا ميافتد ، 4 هواپيما
و ميبرد بالا را خطر ضريب من براي همه اينها شود باز چرخهايش تا بچرخد فرودگاه
.است كشور هوايي سيستم به نسبت بياعتمادي يك اين
.ميآوريم گير مكافات با را بليت ميبينم ميكنم نگاه من كه الان والله
ميايستند نوبت در سال دو ما مردم ولي نيست خوبي ماشين پيكان كه ميدانيم همه ما
*
پروازتان صندلي تعداد شما.نيست استانداردي شرايط كه اين.بخرند صفر پيكان يك تا
.باشيد داشته عرضه ميتوانيد چقدر شما تقاضا ميزان مقابل در الان.است محدود بسيار
قضاوتي يك ميتوانستيم ما بود ، عادي حالت يك وگرنه.است اجبار شرايط كه است اين
باعث موجود وضعيت ميشوند سوار هم اجبار با مردم كه حاضري شرايط با.باشيم داشته
.است خطر در شدت به رواني امنيت اين.است رواني امنيت عدم
لاستيك يا دويدن حين در ميآيد پيش كه مسايلي اينندارم قبول من را شما صحبت
نميشود بسته كه چرخي اين نميشود ، بسته چرخ شدن بلند و خزش حالت در يا تركيدن
.است عادي ميكنند كار سيستم آن در كه نفراتي و هواپيمايي شركت براي
پرواز بار يك سالي كه مسافري من براي ولي است ، عادي متخصص عنوان به شما اينبراي*
دادم ، پول ميگويم من.سپردم شماها دست به را جانم من.نيست عادي اصلا ميكنم
كردم ، تحمل هم را نامطلوب و مطلوب رفتار شدم ، معطل كلي هم فرودگاه در كشيدم ، انتظار
عاقل آدم يك عنوان به.دادم شما دست به را اختيارم ديگر حالا شدم هواپيما سوار
دل در آب اگر حتيكنيد حفظ را من جان شما كه دارم هم انتظار.كردم هم را كار اين
.ميبينم شما چشم از من بخورد تكان من
.نميبينيد را شركت و سازمان تفكيك باز شما ولي.است درست
ندهد ، بدهد ، ادامه كارش به بايد لاين ايناير ميكنيد تاييد سر آخر كه هستيد شما
*
شما دولت نماينده.هستيد دولتي ناظر شما.ميدهيد شما را امتيازش.نكند كند كار
فرقي من براي و نميشناسم را ماهان.نميشناسم را ايراناير مدير كه من.هستيد
ميشناسم دولتي سازمان يك من ميگويم من.است كسي چه ماهان مديره هيات كه نميكند
كه ميخواهم او از من.هست هم ايكائو نماينده كه كشوري هواپيمايي سازمان نام به
مثلا چرانيست مطلوب من پرواز امنيت چرا نميشود داده مطلوب سرويس اين چرا
بين اختلاف دليل به كند ، پياده را من برود لندن به است قرار كه ايراني هواپيماي
.ميافتد اتفاقات اين چرا.مينشيند فرانكفورت در ميرود خلبان با پرواز گارد
استفاده فرهنگ ميكنيد شما كه صحبتي.است ما استفاده فرهنگ مقداري يك اين ببينيد
بررسي دقيقا گفتم جنابعالي به كه فني اشكالات.فني اشكالات نه است وسيله آن از
بلافاصله شده اثبات و نشسته فرودگاه در وقتي و داشته اشكال كه خلبانيميشود
در كه بدي سرويس براي.هستيم عزيزمان مردم شرمنده ما البته.است شده اخراج خلبان
آينه هواپيمايي ، گفتم كردم كه بحثي من.ميدهيم مردم به ايرلاينها در فرودگاهها
سال 1377 ، بود دلار مشهد 33 - تهران بليت قيمت سال 1336.است كشور يك تمامنماي
.دلار ميشود 10 كنيم حساب دلار به.تومان هزار ميشود 7 پرواز صندلي ساعت قيمت
.است دلار با همهاش هواپيما يك قطعات خريد شده ، كهنه هواپيما.شد ارزان يعني
ريسكپذيري قيمت نگهداري ، و تعمير قيمت خريد هواپيما براي بايد بيشتري قطعات
صندلي قيمت رفته ، بالا خلبان حقوق.نميدهند ما به نو هواپيماي.رفته بالا هواپيما
تومان ، 800 به 700 تومان دلار 7 تبديل مسئول كه كسي آن.ششم يك شده دفعه يك پرواز
كه الان پروازم صندلي ساعت براي كه من همين براي.هست هم كار اين مسئول است ، تومان
تنها رساندم ، دلار به 15 مختلف كار يك و هزار با را صندلي ساعت است سال 80
برساند ، صفر به را خودش لود 70درصد با ملي قيمت اين با ميتواند كه هواپيمايي
لود درصد اگر 70 يعني.است تومان هزار توپولوف 16 پرواز صندلي ساعت.است توپولوف
درصد ، رساند ، 90 درصد به 80 درصد از 70 اگر ميكند صفر را هزينههايش باشد توپولوف
كه 17 ATR به كرديم تبديل را هواپيما اين اگر حالا.ميدهد سود رساند ، درصد 100
جا بيشتر نفر و 60 است دلار هزار هواپيما 4 كل پرواز ساعت و دارد قيمت دلار ميليون
اينكه يعني.ميدهد ضرر دلار دوهزار ساعته يك پروازي ايست يك در هواپيما ندارد ،
مطرح كه مطالبي اين همه دارد ، تاخير نميشود ، باز چرخ بد ، سرويس ميگوييد شما
ما به خزانه را ما پول نميشود پرداخت فرودگاهي عوارض كه است اين خاطر به ميكنيد
در كه است ، دلار ميليون 130- حدود 150 در كشوري هواپيمايي سازمان درآمد نميدهد ،
.نميگيرد قرار ما اختيار
زمين؟ در يا شده منفجر هوا در خرمآباد هواپيماي كه است مشخص آيا
*
حال هر به.خورده هم شكم زير از.است خورده كوه به هواپيما.نشده منفجر هواپيما
يك در معدن يك ديدند كه عيني شاهدين است طور اين كه ميدهد نشان فيلمها و عكسها
جنابعالي كه قطعاتيميشنوند را صدا برخورد از بعد كه بوده كيلومتري نيم و
عمودي صورت به كوچك خيلي منطقه يك در و نيست پراكنده اصلا پراكندهاند ، ميگوييد
منطقه بدي علت به آنها جمعآوري و قطعات كردن پيدا در تاخير كه است ريخته پايين
FDR نشدن پيدا دلايل از يكي.كنيم پيدا ميخواهيم سنگنورد و صخرهنورد چون.است
و آب شرايط و دلايل به نتوانستند كه بروند پايين بايد مخصوص شكل به كه است آن
.گفت خواهيم مردم به را چيز همه ما كه باشيد مطمئن شما ولي.ميآيد كه برفي و هوايي
نظامي مراكز جا آن كه اين دليل به كه است اين است سرزبانها الان كه شايعهاي
*
است؟ داشته وجود خودي نظامي نيروهاي سوي از موشك پرتاب احتمال دارد ، وجود
اين خاطر به.نداريم اعلامش با رابطه در اكراهي هيچ ما باشد اين اگر هستم مطمئن
.باشد افتاده اتفاق اين نميرسد نظر به منتها.ميشود باطل ما به انتقادات همه كه
ما.درآورد را انفجار بشود آن در شوند ، كشف سياه جعبههاي اگر نميدانم من البته
هواپيما اين كردهايم ثبت را هواپيما اين پايي و 800 هزار تا 12 خودمان رادار با
گفته ، 60 كه جايي آن مثلا.باشد داشته فني مشكل مثلا كه نداشت رادار در انحراف
نظر بهاست ثبت رادار در كه است نقطهاي همان در...و هستم فلان فرودگاه مايلي
احتمال نداشته ، مشكلي الكتريكي وسايل نداشته ، مشكلي هواپيما نقالي وسايل كه ميرسد
.باشد مشكل خلبان خطاي عامل انساني عامل _ ميدهيم خودمان ما كه احتمالي - ميرود
.شده شناخته مقصر انساني عامل هميشه.شده زده حرف همين هميشه اخير سوانح تمام در*
كه گيرندههايي و دارد VOR دستگاه هواپيما 6 اين.كرده پيشرفت تكنولوژي چون
.بشود خراب هم بقيه باشد خراب يكي كه نيست طور اين يعني.است مستقل همهاش
شخص از انتقامگيري نوع يك آيا ميشود زده حرفهاييكه اين الان ميكنيد فكر شما
*
داريد؟ اعتقاد آن به كه است تنگناهايي اين همه بازتاب نوعي اين كه اين يا است شما
و موافقتنامهها امضاي و مقررات و سياستگذاري مسئوليت فقط بنده قانون براساس
انتظامي نيروي فرمانده مثل سيستم اين در و سانحه اين در من.دارم را سانحه بررسي
سازمان اين به كه روزي من.برنميگردد من به مسئوليتش از كدام هيچ ايرلاين.هستم
شركتها همه به كه داريم آييننامه كتاب جلد الان 20.نبود قانون برگ عدد يك آمدم
سازمان مقصر واقعا آيا ولي رفتهاند نشانه را ما فعلا منتها.كردم اعلام
سانحه اين كه اميدواريم و داد خواهيم قطعا كه بعدي سانحه در است؟ كشوري هواپيمايي
انجام سانحه ديرترين آموزش با اميدواريم كمتر ، مسافر با و باشد كوچك هواپيماي با
هواپيمايي سازمان رئيس كه فهميديم پس.بگيرند را كسي چه ميخواهند بعد.بگيرد
در حال هر بهبوده مقصر ديگري كس يا و بوده مقصر وزير.است نبوده مقصر كشوري
تاثير هم در اينها همه.دارد قوانين و چارچوب سري يك كه ميكنيم زندگي كشوري
دخترش عروسي حال هر به ولي باشد فني مشكل و باشد نكرده خطا خلبان شايد.ميگذارد
كه هم چند هر متبحر ، كه هم چند هر.بود گرفته وام تومان ميليون قبلش 5 روز.بود
.است دخترم عروسي است ، پروازم نوبت فردا كه من گفته آمده بالاخره باشد وارد
كجاست؟ خانهاش.كنم فراهم را عروسياش كارهاي بتوانم تا باشم من امروز بگذاريد
.صبح بيايد ، 5/4 فرودگاه به بايد كياست صبح پرواز 6 كرج مهرشهر
پزشكياش چك در من كه هم چيزي آن.بگيريد نظر در را مشكلات همه بايد شما يعني
اين ولي است سانحه ولياست خوب خيلي گواهينامهاش نمره است درست چيز همه ميبينم
مسايل خاطر به يا است ، رفته نشانه را ما مجلس كه است من بيكفايتي خاطر به كه
محترم نمايندگان كه انتظاراتي چون هستم ديگري مسايل درگير ميكنم فكر من ديگري ،
كه حدي تا بينالمللي اصول و معيارها براساس و نشده برآورده ما توسط دارند
.ميكنيم برخورد داريم ميتوانيم
چه ميكنيد فكر ميرود؟ قوهقضاييه به بيافتد اتفاقي اگر سياه جعبه اين هميشه
*
.هستند نگران اينها قضيه اين سر كه دارد علتي
.است بررسيكننده دستگاه به سيستم اعتماد و اطمينان عدم علتش
دفعه؟ اين چرا *
دستش را كار و بياورند را كار اين آدم بايد اما.افتاد اتفاق اين اف 28 از بعد
بروند بايد كنند بررسي نميتوانند افراد اين كه ميگيرند فرض اگر يعنيبدهند
با بتواند كه باشد كسي بايد ولي.بياورند باشد كه كسي هر دنيا ، در متخصص افراد
را آنباشد داشته را سانحه بررسي تخصص كه باشد كسي بايد.كند كار اختيار و احتياط
.ندارد تخصص اصلا كه فردي يك كه اين نه ولي.كن بررسي بگويند و بگذارند بياورند ،
.نيست كردن بررسي براي خوبي فضاي فضا ، اين
نكرده؟ اعتراضي سازمان *
كلا كه است اين ما پيشنهاد.برميخوريم مشكل به باز كنيم هم اعتراض اگر جو آن در
رياست يا قضاييه قوه زيرنظر برود شود جدا كشوري هواپيمايي سازمان از سانحه بررسي
كه بزرگواراني و برادران همين مجموعه از شود تشكيل سانحه بررسي كميته يك.جمهوري
اتفاق سانحه كه اين محض به كه دليل اين به.كند بررسي را سوانح كميته اين.هستند
روي كند ، نظارت دستگاهها روي بر بايد كه كشوري هواپيمايي سازمان همه ميافتد
قوه كشور ، كل بازرسي سازمان هجمه مورد همه و ميشود فلج كند ، نظارت ايرلاينها
ما بگذارند افتاد ، اتفاق سانحه ببرند ، بيرون را تشكيلات اين.ميگيرد قرار قضاييه
و ميرسند نتيجه يك به بالاخره كنند را بررسيهايشان خودشان بعدبكنيم را كارمان
انجام را سوانح بررسي كار ادامه مسير اين با كه نيستيم مايل خيلي.ميكنند اعلام
.بدهيم
ما كه چيزي آن.ميشود مشكل دچار و ميبيند ضربه موارد اكثر در سياه جعبه
*
كه است هواپيما از قسمتي در انفجاري هر در معمولا سياه جعبه كه است اين ميدانيم
.شده ضربه دچار سياه جعبه اخير ، مورد دو در كه ميبينيم ما ولي.نميرود بين از
تا منتها.ميشود منفجر هم خودش اصلا انفجاري حالتهاي در سياه جعبههاي ببينيد
باشد آن توان از بيشتر ميخورد كه ضربهاي آن اگر.ميكند تحمل را ضربه از حد يك
بيفتد اقيانوس در.دارد قابليت نوع كه 2 ، 3 ، است وقتها خيلي.ميرود بين از
را پارامتر تا شد ، 4 پيدا FDR.كرديم پيدا ما ياك 40 در.كنند پيدا نميتوانند
را پارامتر بقيه خواند را است زمان و موتور پارامتر كه اصلي پارامتر تا خواند40
اين علتش.بود شده پاك ياك 40 در بود صوت مال كه CVR.نتوانست است پارامتر كه 13
بيشتر سلامتي خاطر به ما پرواز استاندارد.نبود ياك 40 هواپيماي ذات در CVR كه است
هواپيما يك در و استاندارد غير صوت ضبط يك صورت به هم آن.كنيد نصب را آن بود گفته
ما.ميدانيم زياد را بشود پيدا اصلي سياه جعبه كه اين احتمال مابود شده نصب
پيدا را جعبه آن و شود بهتر هوا شود ، بهتر وضعيتاش هست جا آن كه برفي اميدواريم
.باشيم داشته را دقيقي اطلاعات و كنند
17_ داروين روح نزاعبرسر
موريس ريچارد
فيضاللهي كاوه:ترجمه
نشان خودمان تكامل به را توجه بيشترين هستيم ، خودخواهي موجودات ما كه آنجا از
نخستيها راسته از تارسير و لمورها انسانريختها ، ميمونها ، همچون نيز ما.ميدهيم
درصد حدود 5/98 در.نزديكاند بسيار هم به ژنتيكي نظر از شمپانزه و انسان.هستيم
زنده انسانريخت هيچ يا شمپانزه نسل از ما ترديد بدون اما.است مشترك آنها DNA
به.شد جدا انسانريختها از پيش سال ميليون حدود 5 انسان دودمان.نيستيم ديگري
به سال ميليون تاكنون ، 5 واگرايي زمان از دو هر انسانريختها ، و انسان ديگر ، عبارت
.يافتهاند تكامل مستقل طور
ناميده "آدمسانان" معمولا كه است Hominidae خانواده زنده عضو تنها مدرن انسان
استرالوپيتكوسها.بودند آدمسان Homo erectus و Homo habilis ما اجداد.ميشود
ساواناهاي در پيش سال ميليون تا 2 ميليون از 5 كه جانوراني ،(Australopithecines)
راه قائم دوپا روي ما همچون استرالوپيتكوسها.بودند آدمسان نيز ميزيستند آفريقا
راه انگشتان بند روي و نبوده قائم كاملا شمپانزه و گوريل مقايسه ، در) ميرفتند
شايد بروم جلوتر آنكه از پيش.بود شمپانزه معادل تقريبا مغزشان اندازه و (ميروند
بيشتري شباهت انبوه بوتههاي به معمولا تكاملي "درخت" كه نباشد بد نكته اين ذكر
پيدا معمولا دودمان يك در تكامل دستاوردهاي اين.بلند و كشيده نهالي به تا دارد
در.نمييابد تكامل ديگر گونه به انشعابي جوانههاي توليد بدون يكگونه.نميشوند
جوانه مختلف جهات در كه دارد پرشماري مختلف شاخههاي تكاملي درخت موارد ، بيشتر
منقرض آنها از بسياري و يافته تكامل گوناگوني مختلف گونههاي معمولا.ميزنند
ميكرد زندگي ما از پيش كه آدمسان يك از سنگوارهاي چنانچه رو ، اين از.ميشوند
در.است بوده ما نياكان از يكي آدمسان آن كه نيست معني اين به لزوما شود ، يافته
هر دربودهاند باهم آدمسانان مختلف گونههاي از تعدادي بارها ما تكاملي گذشته
.است بوده Homo sapiens به منتهي تكاملي دودمان از بخشي آنها از يكي تنها مورد ،
:از عبارتند كه است داشته وجود استرالوپيتكوس چهارگونه دستكم
Australopithecus
africanus
Austrolopithecus afarensis
Australopithecus robustus
Australopithecus bosei
يعني هم ديگر دوگونه كه گفتهاند نيز بعضي
Australopithecus aethiopicus
Australopithecus Crassidens
نياي Austropithecus afarensis كه باورند اين بر دانشمندان.داشتهاند وجود
و Australopithecus robustus اما.است انسان و ديگر استرالوپيتكوسهاي
عضوجنس نخستين با دوگونه اين برعكس ، .نيستند ما نياكان Austrolopithecus bosei
.بودند همعصر يافت ، تكامل پيش سال ميليون حدود 2 در كه Homo habilis يعني Homo
.ميبرد كار به شده تراشيده سنگهاي نظير ابزارهايي Homo habilis
مغز حجم از كه بود مكعب سانتيمتر تا 800 حدود 500 در Homo habilis جمجمه گنجايش
درواقع.بود كوچكتر چشمگيري طرز به است مكعب سانتيمتر حدود 1450 كه امروزي انسان
به 600 تقريبا آن مغز حجم كه است شمپانزه مغز از بزرگتر اندكي تنها آن ميانگين
اينكه مورد در اما ميبرد ، كار به ابزار habilis اگرچهميرسد مكعب سانتيمتر
شايد.دارد وجود اختلافنظر نه ، يا داشتند كلامي ارتباط يكديگر با اينگونه اعضاي
آنجا ازنميشود سنگواره گفتار كه چرا.بدانيم نتوانيم هرگز ما كه باشد چيزي اين
كه بود خواهد لازم هميشه مسائلي چنين مورد در داريم ، سروكار استخوان با تنها ما كه
.كنيم عمل استنباطي
سنگوارهاي بقاياي آيا كه دارد وجود اختلاف نكته اين سر بر شناسان ديرين ميان در
كه دارند توافق نكته اين در اما.دوگونه يا هستند يكگونه نشاندهنده Homo habilis
حدود 6/1 erectusتHomo.است Homo erectus نياي يكگونه دستكم باشند ، دوگونه اگر
Homo كه ميرسد نظر بهآورد دوام بيشتري زمان مدت و شد ظاهر پيش سال ميليون
.است بوده استرالوپيتكوسها و Homo erectus بين انتقالي مرحلهاي habilis
درواقع ، .است شده يافته جهان بخشهاي از بسياري در Homo erectus سنگواره نخستين
آدمسان اين پراكندگي منطقه رو اين از.شد كشف آسيا در Homo erectus سنگواره نخستين
ميانگين.ميكردند زندگي آفريقا در فقط ظاهرا كه بود ، اجدادش از گستردهتر بسيار
از كه بود آدمساني نخستين او.است مكعب سانتيمتر ، 1000Homo erectus جمجمه گنجايش
.ميكرد زندگي غار در و كرده استفاده آتش
در.كرد زندگي پيش سال هزار تقريبا 250 تا سال ميليون حدود 6/1 از Homo erectus
پيش سال هزار كه 250 ميآيد Homo sapiens آدمسان ، اين دنبال به سنگوارهاي آثار
.است دشوار شد ، ظاهر بار نخستين Homo Sapiens كه زماني دقيق تعيين.يافت تكامل
اندازههاي به آن مختلف جمعيتهاي و داشت وسيعي جغرافيايي گستره Homo erectus
ناميده موزائيك تكامل كه آورد پديد را الگويي حالت اين.بودند يافته تكامل متفاوتي
مناطق از تعدادي در Homo sapiens و Homo erectus ميان حدواسط سنگوارههاي.ميشود
كه ميشود تصور حال اين با.نيست روشن هميشه تكامل الگوي اما شدهاند ، يافته
.ميكردند زندگي آفريقا در Homo sapiens گونه اعضاي نخستين
زندگي پيش سال هزار تا 35 هزار از 100 كه نئاندرتال انسان جايگاه مدتها تا
از شكلي نئاندرتال كه ميكردند فكر بعضيها.بود اختلاف موضوع ميكرد ،
Homo sapiens را آن و بود يافته سازش سرد اقليمهاي به كه بود
Homo sapiens
خواهيم Homo sapiens sapiens ما ردهبندي ، اين براساس) ميناميدند neanerdthalis
نام با جداگانه گونهاي نئاندرتال كه است شده پذيرفته اكنون اما(شد
.بود Homo sapiens معاصر و Homo neanderthalis
تا نئاندرتال مغر سازماندهي اما.بود Homo sapiens از بزرگتر اندكي نئاندرتال مغز
لزوما هوش نظر از نئاندرتال كه كنيم فكر ندارد وجود دليلي و بود متفاوت حدي
.بود برابر Homo sapiensا
|