يا محال ;خالي دست با ساختار تغيير
ممكن؟
انديشههاي گسترش راهكارهاي بررسي همايش
(ره)خميني امام
برگزار "ايرانشناسي ملي همايش" نخستين
ميشود
براي ابتدايي دوره درسي كتابهاي قيمت
شد اعلام 81- تحصيلي 82 سال
پنج ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي
كرد موافقت ارشد كارشناسي مقطع در رشته
و آموزش در اصلاحات مهندسي" ملي همايش
ميشود برگزار خرداد 20"پرورش
كاروانهاي به مراجعه براي مهلت آخرين
شد اعلام مفرده عمره
پرورش و آموزش مقابل در دانشآموزان تجمع
تهران يك منطقه
يا محال ;خالي دست با ساختار تغيير
ممكن؟
كشور عالي آموزش بخش ساختار تغيير خصوص در دانشگاهها روساي ديدگاههاي از گزارشي
از جمهورييكي رئيس حضور با مراسمي طي معين دكتر كه بود سال 79 ارديبهشت سوم
تقويت" بر مبني توسعه سوم برنامه در شده پيشبيني راهبردهاي و دولت مهم سياستهاي
.كرد تشريح را "فناوريكشور و پژوهش آموزش ، در مديريت ساختار و نظام نوسازي و
و فرهنگ وزارت قبل روز يك تا كه فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت مراسم اين پايان در
.ميشود تشكيل رسما ميشد ناميده عالي آموزش
در كه فراواني نابسامانيهاي به توجه با فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت واقع در
بود اين ساختار تغيير از هدف عبارتي به.شد تشكيل داشت وجود كشور عالي آموزش نظام
ضمن و يابد افزايش كشور سياسي و اجتماعي اقتصادي ، ساخت در فناوري و دانش سهم تا
.شود معطوف نفت بدون اقتصاد به كشور برنامهريزي نظام انساني ، منابع توسعه به توجه
وزارت سوي از طرحي پيشنهاد با عالي آموزش بخش ساختار تغيير زمينه در قدمها نخستين
ساختار بازنگري ضرورت طرح اين در.شد برداشته سال 76 شهريور در عالي آموزش و فرهنگ
طرح اين پيشنويس.گرفت قرار ويژه تاكيد مورد كشور فناوري و پژوهشي علمي ، نظام
نظريات جمعآوري از پس و شد فرستاده دانشگاهيان و صاحبنظران كارشناسان ، براي
.شد تقديم پژوهشي مراكز و دانشگاهها روساي اجلاس به سال 76 اسفند مختلف ،
و تحقيقات علوم ، مديريت تطبيقي مطالعه طرح نتايج از طرح اين تكميل و تدوين براي
مطالعات پژوهشكده توسط سال 77 در كه توسعه حال در و يافته توسعه كشور در 19 فناوري
نيزاستفاده پذيرفت صورت ايران صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان تكنولوژي تحقيقات و
.شد
انجام سال يك مدت در كشور علمي كلان سياستهاي تدوين و بررسي تحقيقي طرح آن ، پي در
مديريت ساختار پيوستگي هم به و يكپارچگي ضرورت بر مبني آن نتايج سال 78 بهار و شد
شوراهاي در موضوع بررسي و بحث سال همان در.شد ارائه كشور فناوري و پژوهش آموزش ،
تصويب از پس و رسيد پايان به سوم برنامه فناوري و علوم فرابخشي و عالي آموزش بخش
خود به قانوني جنبه اسلامي ، شوراي مجلس و دولت در اجرايي سياستهاي و راهبردها
.گرفت
علوم ، وزارت تشكيلات و اختيارات و وظايف شرح لايحه تصويب و ساختار تغيير طرح تدوين
هنوز كه مطلوب نقطهاي به نيل براي بود آغازي نقطه سال 79 در فناوري و تحقيقات
.پيمود راه فرسنگها ميبايست آن به رسيدن براي
مجلس در تصويب شرف در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت ساختار لايحه حاضر حال در
نقش علوم وزارت در فناوري و تحقيقات لايحه ، اين تصويب با.است اسلامي شوراي
ماموريتهاي تا بود خواهد لازم خاطر همين به.گرفت خواهد فراگيرتري و پررنگتر
آموزش موسسات و دانشگاهها كه اين ضمنشود تعريف دوباره علوم وزارت مختلف بخشهاي
بازتري دست فعاليتهايشان براي نيز فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت پوشش تحت عالي
از حد چه تا كشور دانشگاههاي روساي كه ميآيد پيش سوال اين اما.داشت خواهند
نوع چه خواهان دانشگاهها روساي اساسا و شد خواهند برخوردار بيشتري اختيارات
صورت به دانشگاهها فعاليت امكان و كشوراجازه عالي آموزش نظام آياهستند استقلالي
جديدي حركتهاي و فضا چه به ميبايست دانشگاهها ساخت؟ خواهد فراهم را مستقل
آموزش بخش در تحولات جهت كنند؟ آماده تحولي چه براي را خودشان اساسا و بينديشند
چه دانشگاهها پژوهشي اصلاماموريت و كرد؟ تعيين ميبايست چگونه اجرا در را عالي
كشور فناوري و پژوهشي علمي ، فعاليتهاي بين ميتوان چگونه باشد؟ داشته بايد جهتي
كرد؟ ايجاد پيوستگي و انسجام كشور توسعه برنامه با فعاليتها اين بين و سمت يك از
تغيير كه است معتقد بلوچستان و سيستان دانشگاه رئيس ابوسعيدي رستمي علياصغر دكتر
تغيير صرف:دهد مي توضيح و باشد داشته بنيادي جنبه ميبايست علوم وزارت ساختار
دارد ابزار به نياز علوم وزارت ساختار تغيير.نميكند حل را مشكلي هيچ اسم دادن
نيروي داشتن اختيار در و مسئولان جانبه همه حمايت نياز ، مورد مالي منابع تامين كه
نيروي فراوان اهميت به نظر كه است طبيعي.است ابزارها اين مهمترين لازم انساني
.پذيرد صورت ويژهاي توجه انساني نيروي و رفاهي مشكلات و مسائل به ميبايست انساني
و باشيم موفق عالي آموزش بخش ساختار تغيير در نميتوانيم صورت اين غير در چون
. بود خواهد مقطعي نيز تغييرات
جديد اختيارات از يكي را مديران و دانشگاه استادان تشويقي پايه ارائه رستمي دكتر
و است نبوده دانشگاهها اختيارات و وظايف جزو قبلا كه ميكند ذكر دانشگاهها روساي
گردشهاي به دانشگاه استادان فرستادن چون تازهاي اختيارات واگذاري:ميكند تصريح
از اخيرا نياز مورد ارز كه مطالعاتي فرصتهاي و كشور از خارج سمينارهاي علمي ،
استقلال و ارتقاء در ميتواند ميشود تامين شهرستانها در مربوطه دستگاههاي
.باشد تاثيرگذار دانشگاهها
طرح در ميبايست دانشگاهها كه اين به اشاره با بلوچستان و سيستان دانشگاه رئيس
مربوط مهم نكات از يكي":ميگويد شوند ، برخوردار بيشتري اختيارات از ساختار تغيير
اين در كه اضافي تشريفات و شود تامين نظر مورد ارز بايد كه است دانشگاه بورس به
".يابد كاهش ممكن حداقل تا دارد وجود راه
نيز نياز مورد تجهيزات بويژه خارجي خريد به مربوط مقررات:ميدهد ادامه وي
راه نياز ، مورد وسايل كردن خريداري تا فرم تحويل زمان از چون.شود ساده ميبايست
خريداري خارجي اجناس تحويل براي گمركي تعرفههاي كه اين ضمن.ميشود طي طولاني
توان در گمركي تعرفههاي پرداخت موارد از برخي در و است بالا بسيار نيز شده
نياز مورد جنس قيمت برابر چند تا ميشويم مجبور مواقع بعضي حتينيست دانشگاهها
.بدهيم تعرفه
آن به دانشگاهها روساي همه تقريبا كه است موضوعي كشور دانشگاههاي بودجه بودن كم
آن جامعه در دانشگاهها جايگاه:ميگويد باره اين در رستمي دكتر و ميكنند اشاره
تعيين بودجه مختلف دستگاههاي براي كه وهنگامي است نشده مشخص شايد و بايد كه طور
.ميگيرد تعلق فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت به بودجه كمترين كه ميبينيم ميشود
شيراز در كشور تحقيقاتي و علمي مراكز و دانشگاهها روساي نشست وپنجمين چهل پيش چندي
براي كشور علمي تحقيقات نظام ساختار تغيير و بازكاوي دانشگاهها روساي و شد برگزار
.كردند توصيف انكارناپذير راضرورتي تحقيقاتي توسعه فرايندهاي تسهيل و موانع رفع
به داخلي ناخالص توليد از درصد تخصيص 5/1 خواستار دانشگاهها روساي خاطر همين به
در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت قانوني لايحه نهايي تصويب در تسريع و تحقيقات امر
.شدند مجلس
علوم ، وزارت تشكيل با كه دارند اذعان موضوع اين به نسبت دانشگاهها روساي واقع در
اصلي درونداد عنوان به فناوري كه است شده ايجاد انتظار اين فناوري و تحقيقات
ايجاد زودتر چه هر ميبايست آن پژوهشي زيرساختهاي و شود قلمداد توسعه برنامهريزي
.شود تقويت و
اصلاح براي و ميبرد سر به گذار دوره يك در حاضر حال در دانشگاه نهاد حال هر به
تفويض پژوهش ، و آموزش كيفيت شاخصهاي بهبود به توجه كشور مهم نهاد اين ساختاري
رشتهها وتوسعه تاسيس درسي ، برنامهريزي زمينههاي در دانشگاهها به ستادي اختيارات
علمي مراكز با تكميلي تحصيلي مشترك دورههاي راهاندازي تحصيلي ، جديد مقاطع و
غيردولتي ، بخش و اجرايي دستگاههاي با پژوهشي قراردادهاي انعقاد خارجي ، و داخلي
.است لازم..و اعزام و بورس
در تكنولوژي بحث كه نكته اين بر تصريح با شهركرد دانشگاه رئيس فيروز عليرضا دكتر
بحث عالي آموزش بخش در ساختاري مشكلات از يكي:ميگويد است ، وارداتي بحث يك كشور
عمل بسته سيستم و بسته كيفيت كه زماني تا كه معني اين به.است سيستم بودن وجهي يك
.شود فروخته كشور داخل در ميبايست ميشود توليد كشور در چه هر كند
كه بودجهاي توزيع حاضر درحال:ميدهد ادامه سخنانش توضيح در شهركرد دانشگاه رئيس
و 20 دولتي شركتهاي به متعلق درصد كه 80 است ترتيب اين به ميشود نوشته دولت براي
ديده ترتيب همين به نيز مالي درگردش بودجه ايناست دولت بدنه بقيه به متعلق درصد
در باشد وارداتي تكنولوژي يك كشور تكنولوژي كه زماني تا ديگر سوي از.است شده
ميشود ، تزريق پول تنها..و پتروشيمي خودروسازي ، فولاد ، صنعت چون مختلفي بخشهاي
در.آمد وجودنخواهد به باشند توليدكننده دانشگاهها كه اين براي فرصتي بنابراين
با آيد وجود به هم مشكلي كوچكترين اگر باشد وارداتي كشور تكنولوژي كه وقتي واقع
شرايطي چنين در.ميشود اقدام مشكل رفع به نسبت نظر مورد تجهيزات واردات
.آمد نخواهند حساب به هستند وفناوري تكنولوژي توليدكننده كه دستگاههايي
درآمدها درصد تا80 از 70 بيش دنيا كشورهاي بيشتر در:ميكند تصريح فيروز دكتر
در موضوع اين كه حالي ميشود ، در ابزارآلات صرف مابقي و علمي نيروهاي توسعه صرف
.است برعكس دقيقا ما كشور
دكتر سوي از كه مواردي خصوص در شيراز دانشگاه برنامه و طرح دفتر مدير محمودنژاد
چه هر كه است اين عالي آموزش بخش مشكلات از يكي:ميدهد توضيح شد ، اعلام فيروز
نيروي كه عالي آموزش بخش توليدات كه معني اين به.بفروشد نميتواند ميكند توليد
بخش شده تربيت و ديده تعليم انساني نيروي اين از نيز ديگر دستگاههاي و است انساني
ميتواند نفت وزارت مثلا.نميآيد حساب به واقع در ميكنند ، استفاده عالي آموزش
ساير.كند تزريق وزارتخانه خود بدنه در را ميكند توليد كه چيزي آن از درصدي
اين از دانشگاهها و علوم وزارت كه حالي در.هستند مشابهي وضعيت داراي نيز بخشها
.هستند محروم وضعيت
ميشود گرفته نظر در علوم وزارت براي كه بودجهاي با:ميكند تاكيد محمودنژاد
آموزش بخش فعلي نيازهاي الگوي بودجه اين چون.است مشخص ساختار تغيير تكليف تقريبا
بخش در هم بنيادي تغييرات باشد قرار كه اين به برسد چه تا بود نخواهد هم عالي
.پذيرد صورت عالي آموزش
ساختاري تغييرات ايجاد درخصوص نيز طباطبايي علامه دانشگاه رئيس حبيبي نجفقلي دكتر
است شده تفويض دانشگاهها به تاكنون كه اختياراتي ميدارد اظهار علوم وزارت در
بوده تشويقي پايههاي يا و درسي برنامههاي در تجديدنظر يا و تصويب درخصوص بيشتر
چون.است نشده داده استخدام مثلا ديگري موارد درباره اختياري هيچ هنوز ولي.است
.است كشور استخدامي و اداري امور سازمان عهده به مواردي چنين
كوچك ولي شود كوچك ميبايست دولت كه است شده اعلام:ميدهد توضيح باره اين در وي
يك كه وقتي يعني.نميشود داده جديد استخدام اجازه كه است بوده معني اين به شدن
سوم يك تنها و كنند استخدام او جاي به نميتوانند دانشگاهها ميشود بازنشسته نفر
در.است نشده كم عنوان هيچ به دستگاهها وظايف كه درحالي.ميدهند استخدام اجازه
جديد استخدامهاي و دستگاهها وظايف كردن كم و دولت كردن كوچك بين هماهنگي عدم واقع
.دارد وجود
درخصوص ديگر موضوع:ميگويد سخنانش از ديگري بخش در طباطبايي علامه دانشگاه رئيس
به را آموزشي پستهاي ميتوانيم كه است شده اعلام كه است اين عالي آموزش بخش
و بودهاند محور آموزش دانشگاهها چون كه حالي در.كنيم تبديل پژوهشي پستهاي
نيروهاي ميبايست است بوده آموزشي پستهاي به مربوط دانشگاهي بخشهاي از بسياري
سوي از لازم مجوز فاقد كه درحالي.شوند استخدام پژوهشي پستهاي مناسب و جديد
آموزش بخش در خلاء اين و هستيم استخدام براي كشور استخدامي و اداري امور سازمان
.دارد وجود عالي
نميشود استفاده خودشان جاي در متخصصان از كه اين به اشاره با حبيبي دكتر
ايجاد براي بايد و است پژوهش بخش اساسي مشكلات از يكي بودجه بودن كم ":ميافزايد
وزارت بودجه پژوهش ، و تحقيق و فناوري به توجه و عالي آموزش بخش در بنيادي تغييرات
".يابد افزايش علوم
اميرشاهي افشين سيد:از گزارش
دارد ادامه
انديشههاي گسترش راهكارهاي بررسي همايش
(ره)خميني امام
انديشههاي و آرا گسترش عملي راهكارهاي بررسي يكروزه همايش:فرهنگي علمي گروه
در جاري ، خردادماه هشتم پرورش و آموزش برنامههاي در (ره) خميني امام حضرت
.ميشود برگزار تهران تربيت و تعليم پژوهشكده
گسترش ضرورت بر مبني كشور توسعه سوم برنامه قانون ماده 159 راستاي در همايش اين
ماده براساس.شد خواهد برپا پرورش و آموزش برنامههاي در (ره) امام حضرت انديشههاي
خود عمومي بودجه از موظفاند ، فرهنگي نهادهاي و سازمانها توسعه ، سوم برنامه 159
امام حضرت والاي انديشههاي از بهرهگيري و قرآني و ديني معرفت اعتلاي براي
فرهنگ و اسلامي انقلاب ارزشهاي فكري مباني تحكيم در رهبري معظم مقام و (ره)خميني
.كنند استفاده جوانان در بويژه جامعه ، در شهادت و جهاد
برگزار "ايرانشناسي ملي همايش" نخستين
ميشود
و ادبيات تاريخ ، معرفي منظور به "ايرانشناسي ملي همايش" نخستين:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار تهران در خردادماه ايراني ، 27 فرهنگ
جغرافياي و تاريخ" تخصصي گروههاي در ايرانشناسي بنياد را روزه سه همايش اين
و ايران اقتصاد باستانشناسي ، و هنر زبانشناسي ، و زبان ايران ، ادبيات تاريخي ،
.ميكند برگزار "ايران در اسلامي علوم و تاريخ
براي ابتدايي دوره درسي كتابهاي قيمت
شد اعلام 81- تحصيلي 82 سال
پايه پنج درسي كتابهاي قيمت آموزشي ، برنامهريزي و پژوهش سازمان:فرهنگي علمي گروه
.كرد اعلام تحصيلي 8281 سال در را ابتدايي دوره
و اول پايههاي براي اجتماعي علوم و ديني قرآن ، علوم ، رياضي ، فارسي ، كتابهاي قيمت
دو ترتيب به ابتدايي پنجم و چهارم سوم ، پايههاي براي و ريال هزار دو ابتدايي دوم
.است شده تعيين ريال و 400 هزار دو و و 200 هزار دو و 100 ، هزار
ابتدايي كتابهاي بهاي آموزشي ، برنامهريزي و پژوهش سازمان عمومي روابط گزارش به
ثبتنام زمان در و شده تعيين پرورش و آموزش وزارت آموزشي معاونت دستورالعمل برابر
.ميشود دريافت دانشآموزان اولياء از كارنامه ، تحويل و
محلي در را درسي كتابهاي بهاي جدول بايد ابتدايي مدارس مسئولان گزارش ، اين براساس
.دهند قرار دانشآموزان اولياء ديد معرض در مناسب
پنج ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي
كرد موافقت ارشد كارشناسي مقطع در رشته
كارشناسي مقطع در رشته پنج ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
.كرد موافقت قطعي صورت به ارشد
در دريا جانوران گرايش با دريايي زيست ارشد كارشناسي دوره شامل رشتهها اين
مطالعات و (توانبخشي و خانواده شغلي ، مدرسه ، ) گرايش چهار با مشاوره گيلان ، دانشگاه
در تكويني -سلولي شاخه جانوري علوم -شناسي زيست طباطبايي ، علامه دانشگاه در فرهنگي
.است كرمان باهنر شهيد دانشگاه در آمار و اراك دانشگاه
روانشناسي دكتري دوره براي دانشجو پذيرش يكبار با را خود موافقت همچنين شورا اين
.كرد اعلام اصفهان دانشگاه در عمومي
با عالي آموزش گسترش شوراي فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
تهران ، معلم تربيت دانشگاه سياسي علوم ارشد كارشناسي دوره در دانشجو پذيرش يكبار
امام بينالمللي دانشگاه فلسفه سبزوار ، معلم تربيت دانشگاه فارسي ادبيات و زبان
جغرافيا (اصفهان و تبريز مراكز) نور پيام دانشگاه فارسي ادبيات و زبان ،(ره) خميني
اديان بلوچستان ، و سيستان دانشگاه دولتي مديريت زنجان ، دانشگاه شهري برنامهريزي و
مهندسي و (س) الزهرا دانشگاه اطلاعات و فناوري مديريت كاشان ، دانشگاه عرفان و
.كرد موافقت تهران دانشگاه اجتماعي-اقتصادي سيستمهاي
در قدرت -برق مهندسي و كنترل برق مهندسي رشتههاي ايجاد با كارشناسي ، شورا دوره در
دانشگاه زيستشناسي شهركرد ، دانشگاه در كاربردي رياضي و محض رياضي شاهرود ، دانشگاه
.كرد موافقت قطعي صورت به شيراز دانشگاه عربي ادبيات و زبان و زنجان
و آموزش در اصلاحات مهندسي" ملي همايش
ميشود برگزار خرداد 20"پرورش
شناسايي براي انديشمندان نظرات از بهرهگيري منظور به پرورش و آموزش وزارت
آموزش اصلاحاتدر مهندسي ملي همايش كشور ، تربيت و تعليم در نياز مورد اصلاحات
.ميكند برگزار تهران دانشگاه در خردادماه و 21 را 20 پرورش و
همايش اين برگزاري از هدف تربيت و تعليم پژوهشكده رئيس اسماعيلي تاجيك عزيزالله
تحقق در پرورش و آموزش نظام رسالت تبيين پرورش ، و آموزش كارآيي ارتقا را
و آموزش نظام اصلاح براي نياز مورد اطلاعات به دستيابي و ديني سالاري مردم
.كرد عنوان روشها و برنامهها ها ، سياست عرصه در پرورش
بر حاكم سياستهاي و اصول جمعخبرنگاران ، در يكشنبه روز اسماعيلي تاجيك
در مديريت تشكيلات ، و سازماندهي مقررات ، و قوانين پرورش ، و آموزش نظام
اين اصلي موضوعات محورهاو جمله رااز پرورش و آموزش در اقتصاد و مختلف سطوح
.خواند همايش
مهم بحثهاي از يكي را پرورش و آموزش در اقتصاد بحث نيز همايش علمي دبير
در اختصاصي مقاله گفت12 و كرد عنوان همايش به شده ارائه مقالات
.شد خواهد ارائه همايش اين در پرورش و آموزش در مورداقتصاد
كاروانهاي به مراجعه براي مهلت آخرين
شد اعلام مفرده عمره
حج اسناد دارندگان به خطاب اطلاعيهاي در زيارت و حج سازمان:فرهنگي علمي گروه
كاروانهاي به مراجعه براي مهلت آخرين" آن ، از قبل بستانكاران و سال 1376 عمره
.كرد اعلام "خردادماه نهم پنجشنبه روز" را "شده اعلام
و سال 76 مفرده عمره اسناد دارندگان از خود يكشنبه روز اطلاعيه در حج سازمان
كارگزاراني به مانده باقي روزهاي ظرف است خواسته نهادها و ادارات سهميه دارندگان
.كنند مراجعه كردهاند ، اعلام استانها زيارت و حج دفاتر را آنان اسامي كه
پرورش و آموزش مقابل در دانشآموزان تجمع
تهران يك منطقه
اعتراض در يكشنبه روز تهران يك منطقه دانشآموزان از جمعي:فرهنگي علمي گروه
اين پرورش و آموزش مقابل متوسطه سوم سال شيمي درس امتحان مشكلبودن به
.تجمعكردند منطقه
اسلامي جمهوري خبرگزاري به منطقه اين دانشآموزان از يكي علياننژاد محمد
و ميشود طرح دشوار بسيار كه است متوالي دوره چند درس اين سئوالات:گفت
.بود سختتر گذشته سال به نسبت پرسشها سطح امسال
نامفهوم بسيار سئوالات:گفت معترض ، دانشآموزان از ديگر يكي سپهري پدرام
.بود شده طرح دانشآموزان برترين معلومات سطح در و بود
خبرنگار به اينباره در تهران يك منطقه پرورش و آموزش عمومي روابط مسئول
طرح زمينه در درس ، اين امتحان سراسريبودن علت به اداره اين:گفت ايرنا
.است نبوده گيرنده تصميم پرسشها
اين با ارتباط در يك منطقه پرورش و آموزش هماكنون:افزود گودرزي خسرو
.است پرورش و آموزش وزارت جديد بخشنامه منتظر درس
|