كنيم كاسبي خصوصيسازي با نميخواهيم
جهان 2002
اساسي قانون از پيش
كنيم كاسبي خصوصيسازي با نميخواهيم
:دارايي و اقتصادي امور وزير معاون
اقدامات كشور ، در خصوصيسازي كند جريان و خصوصي بخش به دولت تصديگري واگذاري
وزارت بانكي و پولي سياستهاي همچنين اهداف ، اين به رسيدن با رابطه در دولت قانوني
كه بود محورهايي عمده خارجي و داخلي سرمايههاي جلب طرحهاي موفقيت خصوص در دارايي
انجام گفتوگويي دارايي و اقتصادي امور وزير اقتصادي معاون با داشت آن بر را ما
.دهيم
بانكي و پولي سياستهاي تشريح به اقتصاد وزير معاون شيركوند سعيد گفتوگو اين در
.است كشانده چالش به را فعلي بانكي و پولي نظام و پرداخته دارايي وزارت
شاهرخينژاد رضا :عكس
سرمايهگذاري شركتهاي يا و بازنشستگي يا اجتماعي تامين سازمان كه مسئله اين
فرايند در ما كه است مشكلاتي ميشوند محسوب بخشها از كداميك جزو بانكها
مواجهايم آنها با خصوصيسازي
شقاقي سحر _ مهدوي اميرحسين
از و بگيرد خود به بيشتري شتاب خصوصيسازي جريان كه كرده درخواست دارايي وزير*
خصوصي بخش توسط بورس سهام درصد جذب 50 و توماني ميليارد رقم 1200 تحقق امكان طرفي
به توجه با رقمي چنين تحقق شما نظر به.است پروازانه بلند بسيار شرايطي چنين در
باشد؟ امكانپذير ميتواند خصوصيسازي كند بسيار جريان
رقمي چنين كشور در سازي خصوصي كند جريان و اقتصادي عملكرد به توجه با
و كند جزم هدفي چنين تحقق براي را خود عزم دولت كه صورتي در ولي است بلندپروازانه
هدفي چنين به دستيابي امكان باشند هدف اين خدمت در نيز اقتصادي زيربخشهاي تمام
ديگري ميليارد هزار و 9 ريال ميليارد هزار رقم 12 شايد.بود نخواهد انتظار از دور
باشد ، انتظار از دور كند واگذار سازمانها به خود بدهيهاي بابت است موظف دولت كه
.كنيم حركت هدف اين سمت به سريعتر هرچه ما كه ميكند ايجاب كشور اقتصادي شرايط ولي
ما و ميكند ايجاد دولت براي را الزامي چنين اقتصاد در تحول ايجاد ضرورت واقع در
جدي مقوله چند از متاثر ما كشور در خصوصيسازي كه چرا نداريم خصوصيسازي جز راهي
:است
بهينه تخصيص عدم شركتها ، مناسب كارايي عدم يعني بودن دولتي از ناشي دافعههاي
بخشهاي بالاي بسيار هزينههاي نتيجه در و توليد نهادههاي بهرهوري عدم منابع ،
نابودي به را كشور اقتصاد نزديك آينده در كه بخشها اين اندك درآمدهاي و دولتي
باشد قرار اگر طرفي از.دهيم خصوصيسازي به تن كه ميدارد آن بر را ما كشاند خواهد
و توانمند خصوصي بخش يك از كه است ناچار بردارد پيش به قدمهايي ما اقتصاد كه
حضور سبز چراغ دارد كه جاذبههايي با بخش اين اينكه دليل به.كند استفاده پربازده
و دولتي بخش ناكارآمديهاي از شدن رها عبارتي به.كرد خواهد اعلام را ديگران
اين حالبخشيد خواهد رونق را ما اقتصاد كه است واگذاري از ناشي منافع به دستيابي
عملكرد به بستگي بود اميدوار سازي خصوصي اهداف تحقق به ميتوان حدي چه تا كه مسئله
لختي با دولتي شركتهاي و وزارتخانهها اگر يعني.دارد دولتي شركتهاي و دستگاهها
.شد خواهد دورتر هدفي چنين تحقق از ما فاصله دهند واگذاري به تن سنگيني و
قطعا شوند ، واقف مهم ضرورت اين به دولت به وابسته سازمانهاي و شركتها اگر ولي
امر اين تحقق درصد آساني به نميتوان بنابراينشد خواهد مشاهده آن مثبت تاثيرات
.كرد مشخص را
نيز ده زيان شركتهاي نميكند ، واگذار را خود سودده شركتهاي دولت معمولا*
سهام بازار هضم قدرت به توجه با شما نظر به.نميكند ايجاد كسي براي خريد انگيزه
باشد؟ راهگشا ميتواند حدي چه تا واگذاريها اينگونه ما ،
بلكه نيست سودآور شركتهاي واگذاري صرفا و درآمد كسب خصوصيسازي از هدف
و وزارتخانهها بنابراين ميكند دنبال را چندمنظورهاي اهداف خصوصيسازي
به نگاه وقتي.باشند داشته قضيه اين به شركتي و بخشي نگاه نبايد دولتي سازمانهاي
در كه بود خواهد اين معيار ، نباشد كاسبكارانه و باشد كلي و جامع خصوصيسازي مقوله
خصوصيسازي مفهوم واقع در خير ، يا رفت خواهد بالاتر شركتها كارايي واگذاري ، صورت
بخشهاي شدن كاراتر هدف بلكه ميشود واگذار سوددهها يا زياندهها در كه نيست اين
.است اقتصاد مختلف
هدف به حدي چه تا و شده انجام رابطه اين در اخير سال چند طي قانوني اقدامات چه*
شدهايم؟ نزديك نظر مورد
بوده ، تا 72 سال 1368 از اول دوره:است داشته دوره چهار ما كشور در خصوصيسازي
قالب در و شده شروع سال 79 از سوم دوره و داشت ادامه تا 78 سال 72 از دوم دوره
و كردهايم آغاز را خصوصيسازي چهارم دوره ما اكنون.شده ارايه سوم پنجساله برنامه
هدف با سازي خصوصي سازمان راستا اين در.كنيم لحاظ را گذشته دوره سه تجارب بايستي
نيز آن اجرايي آئينهاي و دستورالعملها همچنين شده تشكيل اقدام اين كردن قانونمند
در موجود الزامات خود بررسيهاي چارچوب در نيز سال 81 بودجه قانون.است شده مشخص
.است كرده تعيين را رابطه اين
خود نظر مورد روشهاي خصوصيسازي سازمان لازم پيشبينيهاي به توجه با بنابراين
در.شود تعيين مشخص دستگاههاي سهميه كه است اين انتظار اكنون و نموده مشخص را
از كدام هر سهميه كردن مشخص به اقدام خصوصيسازي سازمان اخيرا نيز رابطه همين
كه كرده اعلام دولتي وزارتخانههاي و سازمانها از كدام هر به و نموده دستگاهها
حاضر حال در البته.كنند عملي را خود تعهدات بودجه در شده تعيين عدد به توجه با
ارزيابي بودجه ، در شده تعيين اعداد از نظر صرف كه كنيم اكتفا مسئله اين به بايستي
و سازمانها كه شود روشن يعني.شود ارايه دولت زيربخشهاي در موجود اراده از روشني
با توجه با.شوند واگذار خصوصيسازي چارچوب در دارند آمادگي حدي چه تا شركتها
آمادگي كه ميشود مشخص امسال آخر تا امر اين تحقق براي خصوصيسازي سازمان الزام
در كه است اين اساسي مسئلهاست حدي چه تا امر اين تحقق براي شركتها و سازمانها
جريان اصل مخالف كسي و آمده بوجود مسئله اين مورد در كامل اجماع ما كشور
از بسياري كه گفت بايد كار انجام مكانيزمهاي مورد در ولي نيست خصوصيسازي
.نميدهند خصوصيسازي به تن نهادها و سازمانها
...و سهام خريد و بورس امر در شوند واگذار است قرار شركتهاييكه از تعدادي*
عبارتي به.ميگيرد بر در نيز را شركتها اين دولت خصوصيسازي چرخ آيا هستند فعال
مجموعه زير كه بانك به تلفن و تلگراف و پست وزارت مثل مجموعهاي از تصدي انتقال
كه است اين مورد اين در ديگر سوال بود؟ خواهد امكانپذير چگونه است دارايي وزارت
بود خواهد چگونه سازمانها اين مديريتي آينده اجتماعي تامين به دولت بدهي وجود با
است درمان و بهداشت وزارت مجموعه زير اجتماعي تامين ديگر سال چند تا عبارتي به و
صورت در اينكه به توجه با.كرد خواهد تعيين را...و سايپا و هما هپكو ، عامل مدير
ديگري مجموعههاي زير صورت به و شده جدا خود مجموعههاي از شركتها اين سازي خصوصي
.هستند درمان و بهداشت وزارت نظر زير اداري چارت نظر از كه آمد درخواهند دولت از
سازمان كه مسئله اين.كرد جستوجو كشور اقتصاد ريشههاي در بايد را قضيه اين علل
از كداميك جزو بانكها سرمايهگذاري شركتهاي يا و بازنشستگي يا اجتماعي تامين
اين به بسته و دولتي يا هستند خصوصي سازمانها اين اينكه و ميشوند محسوب بخشها
با خصوصيسازي فرايند در ما كه است مشكلاتي ميشود مشخص چگونه بورس در سهامشان امر
شركتها اين به را خود بدهي از زيادي حجم بايد دولت طرفي ازمواجهايم آنها
هستند دولتي امتيازات از خارج ديگري امور به متعهد سازمانها اين چون و بپردازد
پرداخت را بدهيها بايد مكانيزمي چه با كه است مواجه مشكل اين با دولت بنابراين
وجود ابهامات اين.بود خواهد چه واگذاري از بعد شركتها اين تكليف اصولا و.كند
آنها كه چرا هستند جلوتر قدم يك دولتي شركتهاي از شركتها اين مسلم قدر ولي دارد
از بنابراين.ميشوند سهام بازار وارد نوعي به و كرده شركت عمومي مجمع فرآيند در
بخش با..و مديره هيات انتخاب بورس ، در آنها حضور فرايند كه گفت بايد شكلي نظر
و بينقص هم دولتي نيمه بخشهاي اين كه گفت نميتوان البته.است متفاوت دولتي
نيز بخشها اين چون ميشود رعايت آنها در خصوصي بخش قواعد و هستند بياشكال
.است دولتي انحصارات اين شكل كه ميكند ايجاد انحصاراتي
درست تعريف براساس خصوصي بخش كه است اين ما كشور اقتصاد در جدي مشكلات از يكي
با و يافته گسترش خود سود محل از منسجم و فعال خصوصي بخش نگرفته شكل اقتصادي ،
توانمندي و منسجم بخش چنين اكنون.ميشود انحصار ايجاد مانع رقابتي مكانيزمهاي
كه معتقديم و.كنيم واگذار را ضعيف و بيمار دولتي شركتهاي كه ناچاريم ولي نداريم
موانع رفع و اشكالات اصلاح به اندازهاي تا ميتواند هم فعلي جان نيمه خصوصي بخش
.كند كمك
دارد وجود خصوصيسازي و خارجي سرمايههاي جلب و جذب بين رابطهاي چه شما نظر به *
ميتوان آيا نشود انجام كشور در خصوصيسازي با متناسب سرمايهها جلب كه صورتي در و
بود؟ اميدوار طرحها اين موفقيت به
بخش بتوانيم ما اگر و دارد خود نمو و رشد براي مناسبي محيط به احتياج خصوصي بخش
وقت آن باشد داشته همخواني سالم اقتصاد يك ويژگيهاي با كه كنيم ايجاد توانمندي
فعاليت مجموعه اين عضو عنوان به هم ديگران كه كند ايجاد موقعيتي ميتواند بخش اين
خصوصي بخش براي را فعاليت و كار و كسب فضاي خارجي سرمايهگذار كه زماني تا.كنند
عوامل از خيلي به نيز خصوصي بخش شدن فعال.نميكند پيدا حضور انگيزه نبيند مهيا
.بيشتر سود و سرمايه تضمين مثل دارد بستگي
و باشد موثر خارجي سرمايههاي جلب در ميتواند حدي چه تا بانكي و پولي سياستهاي*
تعيين در بانكها گذاشتن آزاد و پول بازارهاي شدن بهتر براي وزارتخانه برنامههاي
چيست؟ بهره نرخهاي
با خوشبختانه و شده مطرح ما كشور در كه است سال چندين خصوصي بانكهاي بحث
براساس بانكها اين كه شده فعال كشور در خصوصي بانك سه شده انجام پيگيريهاي
نقش ميتوانند خصوصي بانكهاي.ميكنند عمل پولي نظام استانداردهاي و اساسنامه
هدايت و بيشتر سپردههاي جذب موجب و كرده ايفا كشور اقتصاد در مثبتي بسيار
است اين خصوصي بانكهاي شدن فعال مزيت ديگر.باشند سرمايهگذاري سمت به سپردهها
مجبور رقابت عرصه در دولتي بانك بنابراينميطلبند رقابت به را دولتي بانكهاي كه
.كند برآورده را مشتريان نشده داده پاسخ انتظارات سري يك است
به را تصميمات از يكسري بانكها عامل مديران كمك با دارايي وزارت زمينه همين در
خود سيستم شدن كاراتر براي بانكها كه شده قرار و گذاشته بانكها مديره هيات عهده
مطرح نيز بانكها برخي ادغام به مربوط بحث همچنين.كند استفاده اختيارات اين از
نيز بيمهها مورد در اقدام اين مشابه و شده انجام كار اين كشور از خارج كه است
.شد خواهد اعمال
نرخ اينكه به توجه با و چيست بهره نرخ كردن سيال براي دارايي وزارت مكانيزمهاي *
عمل دولت دست در مهم پولي ابزار يك عنوان به نيز كشورها آزادترين در حتي بهره
پوياتر و سيالتر شكل نرخبهره كاهش از كه كرد ارايه الگويي ميتوان چگونه ميكند ،
كرد؟ استفاده
كه چرااست شده تبديل توهمي و ابهام به اقتصادي محافل در بانكي سود نرخ بحث
براي شاخص تعيين كه چون كرد تعيين شاخص آن براي و كرد تعيين را سود نرخ نميتوان
باشد قرار اگر.شود تامين است قرار كسي چه منافع كه دارد اين به بستگي سود نرخ
چرا بود خواهد مهم سپردهگذار براي پول فرصت و هزينه شود ، تامين سپردهگذار منافع
نظر مد گيرندگان تسهيلات منافع اگر ولي.است بيشتر سود كسب دنبال به سپردهگذار كه
نميتوان بانكي سود نرخ بحث در بنابراين.شد خواهد مطرح ديگري معيارهاي گيرد قرار
نرخ كه بود اين دارايي وزارت و اعتبار و پول شوراي بحث ولي بود گروه يك منافع حافظ
بانك ربا ، بدون بانكي عمليات قانون طبق كه چرا نشود تعيين بخشنامهاي صورت به سود
و است سپردهگذار وكيل بانك قانون ، اين طبق بلكه.ندارد را سود نرخ تعيين وظيفه
به بانكها و نشده اعمال ما بانكي سيستم در نگرشي چنين متاسفانه ولي نيست مالك
و معيار بايد كه است اين اعتبار و پول شوراي بحث.شدهاند عمل وارد بنگاه عنوان
مشخص حقالزحمه و حقالوكاله ميزان و بانك شده حاصل سود آن طبق كه شود تعيين ملاكي
.شود اعطا سپردهگذار به آن باقي و شده
.است كمي بسيار عدد سرمايه به نسبت بانكها سوددهي ميزان برتر ، شركت صد ليست طبق*
است؟ نشده سود به تبديل تسهيلات و سودسپرده بين درصدي فاصله 9 چرا شما نظر به
حمايت سپرده سود نرخ كاهش از دارايي وزارت كه است اين بر عموم تصور تقريبا
پيدا كاهش سپردهگذار سود نرخ فرايند اين در ما ، تحليل طبق كه حالي در ميكند
محل از كاهش اين و مييابد كاهش گيرندگان تسهيلات سود نرخ قطعا ولي كرد نخواهد
كه بود اين نيز دليلش بودهاند غافل آن از حال به تا بانكها كه است منابعي
كسب درآمدي چون نميكردند نگاه خود فعاليتهاي به ارزيابانه شكل به بانكها
ديگر عبارت به است بوده متفاوت حقالوكاله مفهوم با درآمد اين كه نميكردند
.ندارند سرمايهگذاري حق بانكها
به مجبور تكليف طبق و دهند مجبورندوام تكليفي تسهيلات طبق كه مدعياند بانكها*
اينگونه در سودآوري چرا.هستند ندارد سودآوري اصلا كه جايي در جديد شعبه افتتاح
نميشود؟ لحاظ موارد
داد پاسخ آن به مربوط سوالات به مكانيكي صورت به نميتوان كه است مقولهاي اقتصاد
متشكل ، غير بازار در مثال طور به كه است اين عمده اشكال بانكي نظام به مربوط بحث در
كه هركس يعني دارد وجود رانت نيز اكنون.ميشود ايجاد رانت و بالاست خيلي سود نرخ
ساختار.است كرده استفاده رانت از واقع در بگيرد كلاني پول بانكي سيستم از بتواند
سود بخشهايينرخ در اينكه كما ميبخشد شدت نارساييها اين به نيز اقتصادي غلط
اگر بنابراين.ميگيرد را ديگر بخشهاي فعاليت جلو امر همين و بالاست بسيار بانكي
دولتي واسطه به بايد كنند ايفا كشور اقتصاد در جامعي نقش بانكها كه باشد قرار
همين كنند عمل آزادانه خود هدفگذاريهاي در و گيرند قرار دولت اختيار در بودن
حل قابل بخشنامه با نه اشكالات اين و است بانكي نظام اشكالات مهمترين از يكي مسئله
در كه ديگري اشكال.است ميسر اشكالات اين اصلاح امكان يكباره صورت به نه و است
كه است اين نداشتند قضيه اين به چنداني توجه نيز مطبوعات و است مطرح بانكي سيستم
نظارت ميشود معرفي بانك به كه پروژههايي بر بايد بانكي سيستم بودجه قانون طبق
كند ارزيابي را توليد پروژههاي هم كه دارد تجربه و تخصص چقدر بانك كارمند مگر كند
نمايد؟ تاييد را آنها هم و
جهان 2002
نصير رضايي غلامرضا
ميخيزد پا ژاپنبه
و طولانيمدت كاري است ، زده دست آن به ژاپن كه نوع آن از صنعتي همهجانبه بازسازي
كه هم تحولي.نميشود آشكار موفقيت كار اتمام از پس مدتها تا.است پيچيده
سالهاي در تنها كردند ، شروع دهه 1980 آغازين سالهاي در انگلوساكسون اقتصادهاي
در زيرا است دشوارتر كاري ژاپن بازسازيداد نشان را خود آثار دهه 1990 پاياني
سال 2002 در همه اين با.ميرسد نظر به اميدواركننده كمتر كه ميشود انجام شرايطي
حال در چشمگيري تغييرات ظاهري ركود زير در.شد خواهد آشكار پيشرفت از نشانههايي
.است بوده وقوع
ناخالص توليد ضعيف رشد آنهاگرفتهاند دستكم را ژاپن تحول اغلب خارجي ناظران
تغييرات از بسياري آنها ;ميكنند تلقي ركود وجود بر دال شاهدي را كشور اين داخلي
نديده است ، داخلي ناخالص توليد رشد كاهش آنها اوليه آثار كه را اقتصادي مثبت
.ميافتد اتفاق كه است وقايعي مقياس درك در ژاپن دولت شكست مهمتر نكته.گرفتهاند
سال 2001 در آن هزينه كه است شده منجر غلطي اقتصادي سياستهاي اتخاذ به امر اين
.شد آشكار
خطرات به نسبت ژاپن ، محبوب نخستوزير كويزومي ، يونيشيرو دولت سال 2002 در
به قيمتها بازگرداندن آشكار سياست يك سمت به و شد خواهد آگاه ضدتورمي سياستهاي
تورم ، براي سقفي تعيين شامل سياست اين اصلي ويژگيهاي.آورد خواهد روي سابق ميزان
در.بود خواهد مسكن بازار احياي و ين ارزش كاهش بانكي ، نظام به عمومي بودجه تزريق
به منجر كه بخشيد خواهد شتاب را خود بازسازي برنامههاي ژاپني شركتهاي بهترين ضمن
كاهش.شد خواهد شركتها سهام عمده خريد و داراييها جابهجايي ادغامها ، از موجي
ملت به را رفته دست از اعتماد فوتبال جهاني جام ميزباني و شد خواهد متوقف قيمتها
.گرداند خواهد باز ژاپن
يك به سرمايهگذاري و پسانداز بر مبتني و توليدي اقتصاد يك از ژاپن دگرديسي
پيش به كشور اين خصوصي بخش توسط بلكه سياستمداران توسط نه مصرفي و خدماتي اقتصاد
به توليد بخش در اشتغال انتقال تغيير نشانههاي آشكارترين از يكي.ميشود رانده
بازسازي به دست ژاپني بزرگ توليدكنندگان اينكه به توجه با.است بوده خدمات بخش
كردن كوچك خارجي ، كشورهاي به توليدي فعاليتهاي انتقال _ زدهاند خود فعاليتهاي
و گسترده خانهتكاني شاهد ژاپن صنعتي قلب _ توزيع بهينهسازي و عرضه شبكههاي
در ورشكستگيها اعلام تعداد سازنده ، ويراني كلاسيك مورد يك در.است بوده هولناكي
.است يافته افزايش شركتي ، سود حاشيه بازگشت عين
اساسي قانون از پيش
جنانصفت محمدصادق
اقدامهاي و ديدگاهها (خرداد و 6 ارديبهشت 16 ، 24 ، 30) گذشته شمارههاي در
صورت به را بهمن 1357 از پس ايران صنعتي فعاليتهاي سرنوشت و سرشت بر موثر انقلابي
در انقلاب مسئولان سوي از شده اتخاذ انقلابي تصميمهاي چه اگر.شدم يادآور فشرده
شكل و ماهيت كه آنچه ترديد ، بدون اما داشت ، توجهي قابل تاثيرات شده ياد عرصه
روح قرارداد ، ژرف و پردامنه تاثيرات تحت را - صنعت جمله از - اقتصادي فعاليتهاي
.است آذر 1358 مصوب اساسي قانون اقتصادي اصول بر حاكم
تصويب به اساسي قانون كه آذر 1358 تا بهمن 1357 از ايران اسلامي انقلاب جامعه
تحولات اين از كدام هر كه ميكرد تجربه فرهنگ و سياست در را بنيادين تحولات رسيد ،
ارزشهاي تغيير.بودند موثر آن اقتصادي اصول تدوين و اساسي قانون خبرگان انتخاب در
دكتر.ميكرد حركت خود ارزشي مسير در و بود مشهود بسيار روز آن جامعه در فرهنگي
توسعه و تضاد كتاب در بهشتي شهيد دانشگاه جامعهشناسي استاد رفيعپور ، فرامرز
:بود سريع نسبتا ارزشها تغيير انقلاب ، از بعد شرايط در..":مينويسد
و مبلها.يافت تغيير دروني صورت به بالا از زور و دستور بدون ظاهري قيافههاي
لباس و دمپايي با مديران و وزيران سازمانها در...شد تبديل پشتي به صندليها
زمان اين در كه است توجه جالب بسيار...ميكردند پرهيز طاغوتي ميزهاي از ساده
را آن نداشتند جرات و ميگذاشتند منزل در را خود گرانقيمت اتومبيلهاي ثروتمندان
زمان اين در بنابراينبگذارند نمايش به را خود دارايي و ثروت و بياورند بيرون
دلايل درباره دانشگاه استاد اين ".بود ارزش يك فقر بلكه نبود ، دارندگيبرازندگي
انقلاب مسئولان كه بود آن ارزشي تغييرات علت":ميدهد توضيح وضعيتي چنين پيدايش
قايل منفي ارزش ثروت نمايش و جاهطلبي نابرابري ، ثروتمند ، و ثروت طاغوت ، براي
مخالف ثروتمندان قدرت و نابرابري با نيز انقلاب رهبران پيرو مردم توده..بودند
".بودند
طرفداران يا و صنعت و سرمايه صاحبان اصولا فضايي ، چنين در ترتيب اين به
ميدانستند ناكافي اقتصادي مديريت براي را شده ياد ارزشهاي كه سرمايهداري
طرف از.نشدند حاضر عرصه اين در و كرده فرض رويا يك را خبرگان مجلس در شدن كانديدا
رهبر تاثيرگذاري قدرت و معنوي نفوذ آذر 1358 ، تا بهمن 1357 انقلابي فضاي در ديگر ،
گروههاي كه بود ژرف و گسترده اندازهاي به ،(ره) خميني امام اسلامي ، انقلاب فقيد
نزديك روحانيون فضايي ، چنين در.نداشتند مردم توده ميان در جايي ايشان مخالف سياسي
برگزاري بر علاوه توانستند بودند يافته تشكل اسلامي جمهوري حزب در كه امام به
.آورند دست به نيز را قاطع اكثريت اساسي ، قانون خبرگان مجلس انتخابات
قاسملو عبدالرحمن جز به اساسي قانون نهايي بررسي مجلس براي برگزيده افراد اسامي
حوزه ذكر با و الفبا ترتيب به كرد ، خودداري مجلس در حضور از كه غربي آذربايجان از
،(اشراقي) افروغ جعفر - اصفهان20 آيت ، حسن - بود1 زير شرح به انتخابيه
آذربايجان ميانجي ، محمدعلي ميرزا همدان40 اكرمي ، سيدكاظم - شرقي30 آذربايجان
.زنجان باريكبين ، هادي - هرمزگان60 انواري ، محمد ميرزا - شرقي50
و كهكيلويه بشارت ، محمدتقي - كرمان80 - باهنر محمدجواد -7
.تهران ،(بهشتي حسيني) بهشتي محمد - تهران100 بنيصدر ، ابوالحسن - بويراحمد90
- ايران120 كلدانيان و آشوريها اقليت تپه ، اوشاناكوگ بيت سرگن -11
.خراسان ،(ارنگه خاني) تهراني عليمراد -اصفهان130 پرورش ، سيداكبر
حاجي جواد ميرزا _ مازندران150 ،(جواهري واعظ) آملي جوادي عبدالله - 14
حجتي محمدجواد - مركزي170 يزدي ، حايري مرتضي -خراسان160 ،(تهران) ترخاني
حيدري عبدالرحمان فارس190 الهاشمي ، حسيني نصيرالدين سيد - كرمان180 كرماني ،
- ارامنه220 اقليت خالاتيان ، هراي - اصفهان210 خادمي ، حسين -ايلام200
(كياني) راد دانش عزيز - سمنان240 خزعلي ، ابوالقاسم -خراسان230 خامنهاي ، سيدمحمد
رباني محمدمهدي _ فارس260 دستغيب ، سيدعبدالحسين - ايران250 كليميان اقليت ،
رحماني ، حسينعلي -فارس280 شيرازي ، رباني عبدالرحيم _ گيلان270 املشي ،
جعفر _ خراسان310 روحاني ، محمود _ خوزستان300 رشيديان ، محمد _ كردستان290
اقليت شهزادي ، رستم - تهران330 سحابي ، عزتالله - شرقي320 آذربايجان سبحاني ،
محمد - مركزي360 صافي ، لطفالله - تهران350 شيباني ، عباس - ايران340 زرتشتيان
.تهران طالقاني ، محمود سيد - گيلان380 ضيايينيا ، عبدالله سيد - يزد370 صدوقي ،
- لرستان410 سلطاني ، طباطبايي باقر محمد سيد - اصفهان400 طاهري ، جلالالدين - 39
- كردستان440 فاتحي ، جواد - گيلان430 عضدي ، حسن - تهران420 عرب ، عليمحمد
قوضي ، محمد - خراسان460 تنكابني ، فلسفي علي ميرزا - خراسان450 فارسي ، جلالالدين
قرشي ، سيدعلياكبر - مازندران480 اميري ، قايمي علي - غربي470 آذربايجان
.مازندران ديوكلاهي ، كريمي جعفر سيد - خوزستان500 كرمي ، محمد - غربي490 آذربايجان
مدني اسدالله مير - تهران530 فرد ، گرجي منيره - خوزستان520 كياوش ، سيدمحمد - 51
غفوري ، گلزاده علي - شرقي550 آذربايجان مشكيني ، علي - همدان540 قاني ، دهخوار
مقدم رحمتالله -خراسان570 شيرازي ، ابوالحسن - تهران560
عبدالعزيز ، مولوي - فارس590 مكارم ، ناصر -شرقي580 آذربايجان مراغهاي ،
موسوي ميركريم - تهران610 نجفآبادي ، منتظري حسينعلي - بلوچستان600 و سيستان
سيدمحمدعلي - شرقي630 آذربايجان تبريزي ، موسوي ميرابوالفضل -تهران620 اردبيلي ،
موسوي سيدموسي - زنجان650 زنجاني ، موسوي اسماعيل سيد - خوزستان640 جزايري ، موسوي
سيد -بلوچستان670 و سيستان ميرمرادزهي ، حميدالله - باختران660 قهدريجان ،
حبيب سيد - بختياري690 و چهارمحال نوربخش ، احمد سيد -بوشهر680 نبوي ، محمدحسن
برگزيدگان در دقت.باختران يزدي ، محمد - مازندران700 هاشمينژاد ، (عبدالكريم)
حوزويان و فقها را آنها اكثريت كه است اين مويد اساسي قانون بررسي نهايي مجلس
اقتصاد تجربه و تحصيلات با افرادي نيز غيرروحاني افراد ميان در و ميدادند تشكيل
تصميم روزگار آن شرايط در اقتصادي اصول درباره بايد خبرگان مجلس اين.نداشت وجود
.ميگرفت
|