حلقوي نوع از امسال خورشيدگرفتگي نخستين
است
!ندارد ترس امتحان
دولتي نمونه راهنمايي مدارس ورودي آزمون
ميشود برگزار خرداد 24
حلقوي نوع از امسال خورشيدگرفتگي نخستين
است
حلقوي گرفتگي خورشيد نوع از سال 1381 گرفتگي خورشيد نخستين:فرهنگي علمي گروه
.است
به ماه قرص گرفتگي ، اين در كه است اين آن شدن ديده حلقوي علت
ماه تاريك قرص اطراف نتيجه در بپوشاند ، كاملا را خورشيد كه نيست اندازهاي
.ميدهد آن به حلقوي منظرهاي و ميشود ديده خورشيد از نازكي حلقه
(ايران تابستاني رسمي زمان به) دقيقه و 2 ساعت 1 از خرداد گرفتگي 21 خورشيد
.مييابد پايان دقيقه و 7 ساعت 7 در و آغاز
شرقي شمال آسيا ، شرقي نيمه در ولي نميشود ، ديده ايران در گرفتگي اين
الجزاير مجمع و هاوايي جزاير شمالي ، آمريكاي غربي نيمه آلاسكا ، استراليا ،
.ميشود ديده ملانزي و ميكرونزي پولينزي ،
!ندارد ترس امتحان
دانشجويان براي امتحانات فصل در درسي برنامهريزي راههاي
عالمانه ، حركت يك برنامهريزي.است شده صحبت بارها برنامهريزيدرسي اهميت درخصوص
قدريروشن به آن اهميت كه است خاطر همين بهاست يادگيري براي نقشه با و آگاهانه
آدمي حيات مراحل تمام در امر اين و ميرسد نظر به تاكيد از بينياز كه است بديهي و
برنامهريزي به برنامهروزي از تا لازمالاجراست او جاري و ساري امور همه در و
را خويش امكانات تمامي برنامهريزي ، با ما كه معتقدند صاحبنظران از برخي.برسيم
بهترين كه ميرسيم هماهنگي نوعي به و ميكنيم بسيج شده تعيين هدف به وصول جهت در
و مراحل و امتحانات چه اگر است ، كنكور يا و امتحانات فصل و زمان زمينه اين در مثال
.ميگردند توفيق قرين باشند همراه برنامهريزي با نيز زندگي كنكورهاي
آزمونها فصل مجدانه ، و منسجم برنامهريزي يك كارگيري به جهت زمانها محسوسترين از
بهكارگيري بدون كه است امور انجام نظامدار روش برنامهريزي چون و است امتحانات و
دچار گي روزمره به برنامه فقدان حالت در پس نميشوند حاصل بهينه و مطلوب اهداف آن
رنج تشتت از و كرده ضعيف را انگيزهها پراكنده ، مطالعه انجام با و شد خواهيم
قلمرو به ورود براي خاطر همين به.است نگرانيها و اضطراب آن محصول كه برد خواهيم
تمام بايد ابتدا ارزشيابيها و امتحانات فصل در برنامهريزي شگفتانگيز و جادويي
در كه موجودي.شويم تبديل معنوي موجود يك به تا كرده دور را محدودكننده افكار
حالت اين در.شدهاند ناپديد محدوديتهايش همه و ندارد محدوديتي خود ، دروني قلمرو
نجوا چنين شما با كه ميرسيد دروني معرفت از جديدي سطح به كيفيتي چنين تحقق و
".دهم انجام بهخوبي را كاري چنين لحظه اين در ميتوانم من":ميكند
اگر و.كرد خواهيد دريافت داريد احتياج كه را كمكي تمام باوري چنين با كه اين جالب
با را چيز همه است لازم بيافريند ، معجزه كه دهيم قرار جايگاهي در را ذهن بخواهيم
.كنيم عجين توكل و برنامه
ارزشيابي آزمون ، امتحان ،
پاككن را آن بعضي و ميكنند تلقي علمي گذرنامه را آن برخي "امتحان" واژه درخصوص
ديدگاه يك در و ميدانند محنتكشي و كشاندن مشقت و زحمت به را آن ديگر برخي و ذهن
و آزمون با امتحان كه معتقدند صاحبنظران بعضي ما ارزشي نظام به توجه با عظيمتر
و اوصيا و اوليا كه است الهي بزرگ آزمون يك امتحان حقيقت در و است متفاوت ارزشيابي
مشخص جوهرهايشان تا ميگيرند قرار آن معرض در عوام بعدي درجات در و صالحين و انبيا
.است آزمايش
اندازهاي از بيش حساسيت گاهي دانشجويان حتي و دانشآموزان اغلب متاسفانه امروزه
و نگران و ميدهند نشان خود از آن برگزاري لحظات در و امتحان موعد اعلام به نسبت
به و مفيد بلكه نيست مضر تنها نه جزيي اضطراب و حساسيت داشتن البته.ميشوند مضطرب
و آموختهها عموما نگراني و اضطراب شدت حالت در ولي.است انگيزشي عامل يك عنوان
.ميبيند آسيب مطالعات
برابر در بناپارت ناپلئون مثال طور به.است داشته طولاني سابقه وضعيت اين البته
روزي:ميگويد كه است منقول داستاني و ميشد خاطر آشفته و مضطرب بسيار امتحان واژه
تقاضاي ناپلئون بيداري از پيش سراسيمه فرماندهان از يكي كه بود خواب در ناپلئون
به خود شخصي اجازه با او و نشد داده اجازه او به كه كرد محرمانه ديدار و ملاقات
خواب از وحشتزده ناپلئون درآورد ، صدا به محكم را اتاق در و رفته ناپلئون اتاق
چرا كه كرد توبيخ را فرمانده معترضانه و گشود او براي را اتاق در و شد بيدار
حالت با فرمانده كه است كرده آشفته را او خواب و آمده عجول و سرزده اينگونه
شروع جنگ حالا همين كه اين آن و بدهم شما به بدي خبر ميخواهم كرد اعلام ناراحتي
.شد
.دارم امتحان كردم فكر من شكر خدايا:گفت و كشيد راحتي نفس ناپلئون
امتحان اضطراب
حالت نوعي اضطراباست شده تشكيل امتحان و اضطراب كلمات از امتحان اضطراب تركيب
تعريق ، قلب ، تپش هراس ، وحشت ، پريشاني ، با كه ميشود قلمداد مبهم و ناخوشايند هيجاني
يا هراس از را حالات اين آنچه.است همراه تشويش و ادرار تكرر بيقراري ، و سردرد
اضطراب علت و منبع دقيق طور به معمولا اضطراب در كه است اين ميكند مجزا شديد ترس
و هراس علت اغلب شديد ترس در اما است ، مبهم ترس نوع يك حقيقت در و نميدانيم را
.است مشخص ما براي آن خارجي محرك
عوامل -خانوادگي 3 عوامل -شخصيتي 2 و فردي عوامل -دسته 1 سه كه معتقدند صاحبنظران
يك كه عمومي اضطراب و امتحان اضطراب بين.دارند دخالت اضطراب در جامعهاي و آموزشي
.دارد وجود رابطه است ، متفاوت آن ميزان مختلف افراد در و است شخصيتي صفت و خصيصه
و سخنراني و رانندگي شرايط در امتحان شرايط بر علاوه مضطرب فرد است ممكن گاهي يعني
.باشد داشته اضطراب نيز گفتوگو
.ميشود پيشنهاد زير موارد مشكل اين حل عمده راهكارهاي از
از قبل آب نوشيدن - ديگران براي خود سخنراني تصور - خود از پرسش و مطالعه -
اضطراب كاهش جهت امتحان و سخنراني
بهنفس اعتماد
تحصيلي ، زندگي ، مختلف زمينه در فرد يك كه است دروني اعتباري و ارزش نفس به اعتماد
توانايي بالا نفس به اعتماد داراي افراد.است قائل خود براي هوش و جسماني اجتماعي ،
به بود خواهد قادر شخصي چنين ;هستند دارا را مشكلات و امتحان با شايسته برخورد
.كنم مقابله مشكل اين با ميتوانم من بگويد جرات
هوش
همه در زيادي تاثير كه است شناختي و فضايي عاطفي ، رواني ، ذهني ، توانايي هوش ،
.دارد عواطف و انديشهها و فعاليتها رفتارها ،
مستقيمي رابطه "امتحان اضطراب" و "هوش" بين كه دادهاند نشان همكارانش و سارامسون
"امتحان اضطراب" تجربه نظر از مختلف هوش سطوح با افراد رو اين از.دارد وجود
هوشي بهره داراي افراد به نسبت متوسط هوشي بهره داراي افراد يعني.هستند متفاوت
و مشاوره امور با البته ميبرند ، رنج ناتوانكنندهاي اضطراب از پايين و بالا
.ميدهند تغيير را فرآيند اين راهنمايي
خويش شناختي ارزيابي
خود از غيرواقعي اغلب و منفي افكاري ميبرند رنج امتحان اضطراب از كه افرادي گاهي
توسط فردي صلاحيت و هويت حقيقت در نميدانند ، شايسته و لايق آدم را خود و دارند
منظور به بايد افراد اين ميترسند ، شكست از شدت به و ميرود سوال زير خودشان
فهرست را خويش مثبت نقاط خود فردي تواناييهاي و ارزشها كردن شفاف و مجدد هويتدهي
محدوديتهاي و صلاحيتها و توانايي به تا بگذارند رو پيش را خويش قوت نقاط.كنند
.است نيافريده بياستعداد موجودرا هيچ خداوند كه بدانند و ببرند پي خود
خود تحصيلات و زندگي در (خوشخيال نه) خوشبين نسبتا افراد كه ميرسد نظر به
مثبت تفكر و احساس داشتن ميدهد امتحان شخص كه هنگامي.ميكنند كسب بيشتري موفقيت
بهطور كه نيست اضطراب اين واقع درشود او موفقيت موجب ميتواند خوشبينانه و
افكار بلكه ميشود آزمون يك در فرد پايين نمره و عملكرد ضعف منجربه مستقيم
.است مساله اين اصلي عامل ميآورد خويش دنبال به اضطراب كه نامربوطي
به بعضي و ساعت به آزمونها از بعضي براي آمادگي ميطلبد ، را خود آمادگي آزموني ، هر
آمادگي كسب عدم و ما تخصيصي زمان توازن عدم از ناشي امتحان اضطراب گاهي.است روز
.بود خواهد شديدتر اضطراب باشد ، پايين آمادگي ميزان كه اندازه هر لذا است ، كافي
اجتماعي و مدرسهاي عوامل
و جامعه و آموزشي مراكز توسط آن تشديد و چشميها هم و چشم توقعات ، انتظارات ، شامل
.ميكنيم اكتفا مورد چند ذكر به فقط كه است خانوادهاي
پيدا تجلي نمره 20 با كه مطلقگرايي بيماري و ناسالم رقابتهاي از مقصود:رقابت
.دارند رواني -روحي جهت از زيانباري پيامدهاي كه (گرايي 20) ميكند
وتبعات آثار و ميشوند گستر دام فرد براي حاشيه عمدتاافراد كه:تحميلي انتظارات
روح قبض مرحله به را فرد درجلسه امتحان از ترس كه بهطوري ميآورد ، بار به رواني
.ميرساند موت به مشرف و
راهنمايي در و راهنمايي از كمتر ابتدايي مقطع در اضطرابامتحان شيوع ميزان
دانشگاه در گاهي اگر و ميرسد خود اوج به كنكور در ولي دبيرستان از عموماكمتر
آن در آزمون و تدريس تفاوتهاي و آموزشي سيستم ميرسد ، بالايي اوج اضطراببه اين
:ميگويد كه فن ارباب از قوليكي به.است دخيل
.است حقي انتظاربه كه ميخواهند درس خوب و ميدهند درس خوب استادان ، از بعضي *
انتظارشانمتفاوت يعني ميخواهند درس بد و ميدهند درس خوب كه استادان از بعضي *
.است اضطرابآور و بحرانزا امر اين كه است آموزش از
يادگيري و مسالهآموزش اين كه ميخواهند درس خوب و ميدهند درس بد اساتيد بعضي *
.ميشود مضاعف اضطراب باعث و مياندازد توازن از را
اضطراب و دغدغه مساله اين كه ميخواهند درس بد و ميدهند درس بد اساتيد بعضي *
.دارد بههمراه را فوقالعادهاي
بروند وكتاب سراغبرنامه به بايد كه زماني در و امتحان هنگام افراد از بسياري
نيست بند و قيد درسي مطالعه ولي است گريزان بند و قيد از انسان چون ميروند طفره
دروني معمولاباوعدهگذاري آدمي اما است رشد و بلنديها به صعود پلكان بلكه
از را ، زمانها شروع در ترديد و بعد ساعت ياچند ساعت يك به مطالعه كردن وموكول
.ميشود فردي آشفتگي و زمان اضطرابفقر دچار و ميدهد دست
تمركز و توجه
به بالا داراياضطراب افراد ضعيف عملكرد بازدهيو كه معتقدند صاحبنظران از برخي
مضطرب فرد دارد ، بستگي امتحان خلال در آنان تمركز در توجه كيفيت به زيادي ميزان
توجه امتحان اصلي محتواي به امتحان هنگام در خود نگراني و تشويش به توجه علت به
.ميشود وي پايين عملكرد به منجر مساله اين و مينمايد معطوف كمتري
امتحان هنگام تمركز تقويت پيشنهادي راه سه
كه ذهني تصوير روش:اول تمرين:الف تمرين چهار با تمريناتتمركز اجراي در سعي *
برفي آدم يك يا و قسمتي ده يخي كوه يك يا طبقه ده ساختمان يك تجسم از است عبارت
را آن دوباره و ميكنيم خودخراب ذهن در را تا 10آن شماره 1 از كه بهطوري
...دوباره و ميآوريم بهوجود
خاطرات كل شب اواخر و روز پايان در است بهتر روش اين در:خاطرات يادآوري روش:ب
ذهن پالايش عامل و ميشود گفته روزانه بك فلش اصطلاحا كه كنيم يادآوري را روزانه
.است
در دقت بردن بالا و ذهني تمركز در شده تجربه روشهاي از:خواني معكوس روش:ج
.ميكنيم تلفظ معكوس صورت به را آنها كه است كلماتي و جملات شامل و است مطالعه
يادآوري تمركزدر وعامل يادگيري در زمان كاهش اصلي عوامل از:كلمهسازي روش:د
در را اسلامي دوران تا اسلام از قبل پادشاهي دوره تمام مهساسا مثلاكلمه است ،
.است اسلام و ساسانيان اشكانيان ، سلوكيان ، هخامنشيان ، مادها ، :شامل كه.برميگيرد
غني يادآوريرا و ميبرد بالا را تمركز و تقويت را حافظه هم روش چهار اين كه
.ميسازد
قبل امتحان در تمركز و مطالعه هنگام آرامش ايجاد جهت كه معتقدند فيزيولوژيستها *
فشار كاهش به تا نوشيد خنك آب ليوان يك بايد امتحان از قبل مخصوصا و مطالعه از
آب ليوان يك مصرف كه ميورزند اصرار حتي:بينجامد اضطراب و تعريق حرارت ، خون ،
.ميبرد بالا را انسان يادآوري ميزان
در گوارشي جهت از بايد فرد امتحان از پيش حتما كه ميكنند اضافه فيزيولوژيستها*
مطرحكرديم اين از قبل كه همانطور نكند فراموش را رفتن دستشويي لذا نباشد فشار
ايجاد تعادل امتحان از قبل تخليه و ميكند دچاراختلال را انسان گوارش اضطراب
.ميكند
آموزشي واژهشناسي
تفحص ، تجربه ، كردن ، آزمايش آزمايش ، آزمودن ، آزمون ، بيازمودن ، " بهمعناي امتحان
.است آمده"... و كار پايان انديشيدن كردن ، تامل جستجو ، نگريستن ، تفتيش ، تجسس ،
ساعتي سهم متاسفانه چه است ، گر مطالعهامتحان براي مهم انگيزههاي از يكي امروزه
مردم و ملل از بعضي براي كه حالاين است ، دقيقه ايراني 2 هر براي مطالعه از ما
و روزنامهها از بعضي داشتن با ژاپنيها مثال بهطور.است مطالعه ملاك ساعت جهان ،
صدر كشورهاي از كتاب فروش و عرضه نشر ، چاپ ، مناسب سطح و ميليوني تيراژ در مجلات
در نگريستن دقت به":يعني آن صحيح معناي در را مطالعه و هستند مطالعه ساعات جدول
كه معتقدند صاحبنظران بعضي حتي ميبرندو كار به"آن به شدن واقف براي چيزي هر
كردن بررسي را مطالب و برداشتن يادداشت قطعه ، يك بازخواندن و خواندن" يعني مطالعه
نوشته ، يا كتاب خواندن و مطالعه":ميگويند ديگر بعضي و "دادن قرار لازم اهميت در و
آموختهها مجدد انتقال يادسپاريو يادگيري ، به منتج و است فعال و پويا كاري
مسلمامطالعه و بود متفاوتخواهد مطالعه روش تعريفي ، هر فرض با البته ".ميشود
.دارد يبشتري تناسب آخر تعريف وبا متفاوتتر مطالعات انواع همه از امتحان براي
ملكي حميد دكتر
دارد ادامه
دولتي نمونه راهنمايي مدارس ورودي آزمون
ميشود برگزار خرداد 24
در ماه خرداد دولتي 24 نمونه راهنمايي مدارس ورودي آزمون:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار كشور سراسر
با گفتوگو در يكشنبه روز تحصيلي راهنمايي پرورش و آموزش دفتر كل مدير ملكي حسن
را دولتي نمونه درمدارس پذيرش ظرفيت از درصد افزود60 خبرنگاران
.ميدهند تشكيل محروم مناطق مستعد دانشآموزان
راهنمايي مدرسه در 238 دانشآموز هزار از 40 بيش حاضر درحال:داد ادامه وي
به واحد تعداد 68 اين از كه هستند تحصيل مشغول كشور در دولتي نمونه تحصيلي
.ميشوند اداره روزي شبانه صورت به واحد ، و 170 روزانه صورت
تحصيلي سال براي دولتي نمونه راهنمايي مدارس توسعه راستاي در:افزود ملكي
جديدمجوز دولتي نمونه دخترانه مدرسه و 11 پسرانه مدرسه براي 14 81 82
.است شده صادر فعاليت
ابتدايي دوره طي نبايد دولتي نمونه مدارس به ورود متقاضيان ملكي ، گفته به
دوم نوبت امتحانات كل معدل حداقل و باشند داشته تحصيل ترك يا مردودي
.باشد كمتر از 16 نبايد متقاضيان
درس هر در نمره 14 حداقل كسب را دولتي نمونه مدارس در تحصيل ادامه شرط وي
.كرد اعلام خردادماه در كل 16 معدل و
اين:گفت و كرد توصيف مهم بسيار را تحصيلي راهنمايي دوره همچنين ملكي ،
.است پرورش و آموزش دوره آسيبپذيرترين و حساسترين مهمترين ، دوره ،
|