جاري سال براي
شد اعلام درماني خدمات تعرفههاي
يادداشت
اقتصاد مباحث اينترنتي سايت راهاندازي
ايران
نوآوري و تحول منشا متوسط و كوچك صنايع
هستند جهان نوين فناوريهاي در
سالجاري براي
شد اعلام درماني خدمات تعرفههاي
است شده تعيين تومان سالجاري 1050 براي عمومي پزشك ويزيت
و هزار خصوصي 12 يك درجه بيمارستانهاي سهتختي اتاقهاي در اقامت شب يك هزينه
شد تعيين تومان 200
.شد تعيين سالجاري براي درماني خدمات تعرفههاي
سطح گرفتن نظر در با شهر هر در خصوصي بخش پزشكان تعرفه سقف ما خبرنگار گزارش به
علومپزشكي دانشگاه دارو و درمان معاونت توافق با سربار هزينههاي و جامعه درآمد
اعلام دانشگاه دارو و درمان معاونت توسط و تعيين شهرستان نظامپزشكي و مربوط
بيشتر وزيران هيات تصويبنامه در مندرج ارقام از نبايد شده تعيين ارقامميشود
.باشد
ويزيت و تومان متخصص 1250 پزشك تومان ، عمومي 800 پزشك ويزيت مصوبه ، اين براساس
ويزيتها ايناست شده تعيين دولتي بخش در تومان روانپزشك 1550 و متخصص فوق پزشك
.بود خواهد سالجاري در تومان و 2500 تومان تومان ، 2100 حداكثر 1050 خصوصي بخش در
محل دانشگاه در تماموقت بهصورت)جغرافيايي وقت تمام دانشياران استادان ، ويزيت
.است شده تعيين تومان تا 2100 علمي درجه براساس (دارند حضور خدمت
را درماني خدمات قيمت پرداخت براي خود سهم بيمهشدهها:ميكند اضافه مصوبه اين
سازمانهاي توسط مربوط مابهالتفاوت و كرد خواهند پرداخت دولتي بخش تعرفه برمبناي
.ميشود پرداخت بيمهگر
پزشك تعرفه:مييابد افزايش شرح اين به سالجاري در نيز بيمارستاني و درماني خدمات
تومان ، با 1120 بيهوشي تعرفه تومان ، با 1950 جراحي تعرفه تومان ، ضريب 140 با داخلي
مجموع همچنين.تومان با 120 فيزيوتراپي ضريب و تومان با 63 دندانپزشكي تعرفه
خواهند درصدي رشدي 10 كلي بهطور دولتي و بخشخصوصي در آزمايشگاه خدمات تعرفههاي
بر درصد هشت آزمايشگاهي خدمات در و درصد پاتولوژي 25 خدمات در كه بهطوري.داشت
.ميشود افزوده گذشته سال تعرفههاي مبناي
كلي 10 افزايش دولتي و خصوصي بخش در راديولوژي سرفصل تعرفههاي مجموع به همچنين
راديوگرافي 13 بخش در و درصد هفت سونوگرافي بخش در كه بهطوري ميشود ، اعمال درصدي
.ميشود اضافه امسال تعرفههاي برمبناي درصد
را دولتي بخش يك درجه هاي بيمارستان در سهتختي اتاقهاي در اقامت هزينه مصوبه اين
تومان را 4330 سه درجه بيمارستان و تومان را 5800 دو درجه بيمارستان تومان ، 7230
.است كرده ذكر
بخش بيمارستانهاي سهتختي اتاقهاي در اقامت هزينه حداكثر كه است درحالي اين
سه 7400 درجه بيمارستان و تومان هزار دو 10 درجه بيمارستان تومان ، خصوصي 12200
.است شده تعيين تومان
و يكتختي اتاقهاي براي خصوصي و دولتي بيمارستانهاي در اقامت هزينههاي نرخ
در اقامت هزينهيافت خواهد افزايش درصد پارسال 10 تعرفههاي به نسبت دوتختي
پنج پارسال تعرفههاي با مقايسه در نيز خصوصي و دولتي بخش در ويژه مراقبت بخشهاي
.مييابد رشد درصد
بخش در بستري درماني خدمات (درماني خدمات بهاي پرداخت براي بيمهشده سهم) فرانشيز
پزشك ويزيت فرانشيز درصد ، دولتي 30 بخش در سرپايي خدمات فرانشيز درصد ، دولت 10
درصد ، خصوصي 50 بخش در متخصص پزشك ويزيت فرانشيز درصد ، خصوصي 45 بخش در عمومي
نظام درقالب ارائه قابل تخصصي سرپايي خدمات فرانشيز و درصد بستري 10 خدمات فرانشيز
.است شده تعيين سالجاري براي درصد كشور 30 درماني و بهداشتي شبكههاي ارجاع
نظر در تومان سال 81 ، 1560 براي درماني خدمات بيمه سرانه حق نرخ مصوبه اين براساس
.است شده گرفته
يادداشت
تهران بورس در مشاركت اوراق فروش
از نظرميرسد به بانكها به مشاركت اوراق دادوستد نحوه اجرايي آييننامه ابلاغ با
يادآور.باشيم تهران بورس در اوراق اين انتقال و نقل شاهد سالجاري تيرماه اول
اوراق ، فروش و بانك به مراجعه با ميتوانست مشاركت اوراق دارنده درگذشته ميشود
منتقل ديگران به را آن غيررسمي بهصورت يا و كند دريافت را خود پرداختي مبلغ اصل
سهام اوراق همانند مشاركت اوراق بعد به اين از آييننامه اين اجراي با اما نمايد
در همچنان اوراق اوليه انتشار اينكه ضمن ميگيرد ، قرار موردمعامله بورس در
مشاركت اوراق دارنده بين رابطه در ميشود باعث حالت اين.گرفت خواهد صورت بانكها
نتيجه در و شود وارد نيز خريدار نام به ديگري طرف مشاركت اوراق ناشر و بانك و
تقاضا و عرضه و سازوكار براساس و شفاف و رسمي بهطور مشاركت براوراق معاملات
همين و ميشود بيشتر نيز مشاركت اوراق بر معاملاتي گردش صورت اين در.شود انجام
ديگر فايده.بشود بيشتري بهرهبرداري مردم سرمايههاي از شد خواهد موجب مساله
نيز مشاركت اوراق انتشار عدم شرايط در كه است اين بورس در مشاركت اوراق دادوستد
اين ثانويه بازار مثابه به بورس زيرا دارد ، وجود زمينه اين در سرمايهگذاري امكان
جريان بدونوقفه مشاركت براوراق معاملات كه ميآورد فراهم را شرايطي مبادله
مالي منابع تامين براي سرمايه بازار در لازم انعطاف طرفي از و باشد داشته
.شود فراهم اقتصادي و صنعتي پروژههاي
نقدينگي آثارسوءرشد با مقابله و تورم كاهش براي شيوهها سالمترين از يكي اصولا
مطمئن و سالم منبعي بهعنوان همچنين مشاركت اوراق.است مشاركت اوراق انتشار
نقش توليدي و صنعتي طرحهاي و پروژهها براي مالي منابع تامين در ميتوانند
مالي منابع پيشرفته كشورهاي از بسياري در حاضر درحال.باشند داشته تعيينكنندهاي
.ميشود تامين مشاركت اوراق صدور ازطريق و مردم سرمايههاي محل از صنعتي پروژههاي
سابقه توليدي و عمراني طرحهاي اجراي براي مشاركت اوراق صدور متاسفانه ما كشور در
براي سال 1373 در اسلامي انقلاب پيروزي از پس مشاركت اوراق اولين و ندارد زيادي
ساير مانند مشاركت اوراق دادوستد فرهنگ دليل همين به.شد منتشر نواب طرح اجراي
دادوستد زمينه كردن فراهم در دولت اخير اقدام و است نيافته عموميت ايران در كشورها
زيرا كند ترويج را مشاركت اوراق معاملات فرهنگ ميتواند تهران بورس در اوراق اين
دارند نياز نقد پول به كه زماني در مشاركت اوراق فروش براي كه ميشوند مطمئن مردم
بهطور را آن نيستند مجبور طرفي از و نيستند مواجه بانك يعني مشتري يك با فقط
با ميتوانند بورس در قانوني و رسمي بهطور آن معامله با بلكه كنند معامله غيررسمي
اوراق اين دادوستد همچنين.تاميننمايند را خود موردنياز نقد وجوه اطمينانخاطر ،
تضمين بهعنوان را مشاركت اوراق و كرده وضع دولت اخيرا كه مقرراتي و بورس در
خود كه شد خواهد باعث ميپذيرد ، دولتي معاملات و مزايدهها و مناقصهها در معتبر
نيز نقد وجه آنها تبديل از و كنند پيدا انتقال و نقل قابليت و ارزش مشاركت اوراق
بورس در مشاركت اوراق دادوستد بر مبني دولت تصميم بههرحالشود كاسته حدودي تا
آن دقيق اجراي با است اميد و است شده اتخاذ نيز مناسب زماني در و است ضروري بسيار
.باشيم كشور در سرمايه بازار بيشتر هرچه تقويت شاهد
اقتصاد مباحث اينترنتي سايت راهاندازي
ايران
.ميشود راهاندازي مردادماه ابتداي از (ايران كلان اقتصاد منابع پايگاه) سايت
كلان اقتصاد منابع پايگاه غيرانتفاعي سايت:افزود خبر ، اين اعلام با سايت اين طراح
است ، شده طراحي كشور از خارج و داخل در اقتصاد استادان از گروهي همكاري با كه ايران
.گذاشت خواهد آنها اختيار در را پژوهشگران موردنياز اقتصادي اطلاعات
از ميتوانند پژوهشگران:داد توضيح اينترنتي سايت اين مختلف قسمتهاي درباره او
كاربردي ، و نظري حوزههاي در ايران اقتصاد منتخب مقالات مجموع به فوق ، سايت طريق
.كنند پيدا دسترسي خارجي و داخلي اقتصادي روزنامههاي و مجلات
آدرس به دسترسي امكان همچنين ايران كلان اقتصاد منابع پايگاه سايت:داشت اظهار وي
كشورمان اقتصاد درباره معتبر و مهم تحقيقات و ايران اقتصاد با مرتبط مهم سايتهاي
.ميكند فراهم پژوهشگران براي را
اخير ، چهاردهه در ايران اقتصاد مختلف زماني دورههاي معرفي سايت ، طراح گفته به
ديگر در اقتصادي مقالات با ارتباط و آماري و تحقيقاتي نيازهاي براي اعلانات تابلو
.است سايت اين بخشهاي ديگر از موضوعي ، طبقهبندي همراه به سايتها
نوآوري و تحول منشا متوسط و كوچك صنايع
هستند جهان نوين فناوريهاي در
اجتماعي ، مختلف جنبههاي از متوسط و كوچك صنايع جهان ، كشورهاي اكثر در امروزه
صنايع ، اين كشورها از بسياري در.هستند نقشآفريني درحال خدمات ارائه و صنعتي توليد
فناوريهاي ابداع در پيشرو و نوآوري و تحول مهد جديد ، اشتغال اصلي تامينكنندگان
توسعه در موثري نقش قابلتوجه ، صادرات با صنايع اين ديگر سوي از.بودهاند نوين
.ميكنند ايفا كشورها اقتصادي
بر انبوه توليد خاص ديدگاههاي مالكيت سبب به يافته توسعه كشورهاي برخي اگرچه
از ولي بودند ، بيتوجه كوچك صنايع به دهه 1980 تا كشورشان صنعتي توسعه سياستهاي
و كوچك صنايع آنها صنعتي ساختار در كه ديگر كشورهاي از بسياري آن ، از قبل دهه چند
بخش اين توسعه و حمايت در سياستگزاري به ميكنند ، ايفا قابلملاحظهاي نقش متوسط
.پرداختهاند صنايع از
درصد 96)آن صنعتي ساختار در كوچك صنايع قابلتوجه و كمي حضور وجود با ما كشور در
و متعدد معضلات با واحدها اين ،(ميدهند تشكيل كوچك صنايع را كشور صنعتي واحدهاي
استراتژيك نقش ايفاي از كه نحوي به هستند ، روبهرو شديدي عقبماندگيهاي
توسعهناتوان حال در و توسعهيافته كشورهاي آنهاهمچون براي موردانتظار
.ماندهاند
جامع و منسجم استراتژي يك نبود از كشور صنعت صاحبنظران ، اكثر اعتراف به امروزه
صنايع حوزه در آن تبع به است ، ايران در صنعت معضل ترين اساسي اين و ميبرد رنج
ابعاد در و منسجم پشتيباني نظام نبود.ميشود مشاهده پديدهاي چنين نيز كوچك
مشابهي كشورهاي و ايران صنعت ساختار ميان تفاوت بزرگترين كوچك ، صنايع از گسترده
حمايتكننده سازمان و موسسه نوع وجود 38 كرهجنوبي كشور در.است كرهجنوبي چون
تكنولوژي ، ارتباطات ، انساني ، نيروي مالي ، حمايتهاي مختلف ابعاد در)كوچك صنايع
صرفا كه كشور اين اساسي قانون در اصل نيز 12 و (... و توسعه و تحقيق اطلاعرساني ،
هماهنگ و مدون نظام يك نشاندهنده ميپردازد ، كوچك صنايع توسعه از حمايت مساله به
ميشود مهمتر وقتي مساله اين.است كشور اين كوچك صنايع ساختار در منجسم استراتژي و
كرده آغاز را خويش توسعه برنامهريزيهاي ايران از پس سال كرهجنوبي 10 بدانيم كه
درآمد برابر جمعيتيمشابه ، 7 با كشور اين سرانه درآمد هماكنون كه درحالي.است
.ماست كشور سرانه
بيش هماكنون كه است اين كره در كوچك صنايع توسعه سياست موفقيت براي دليل بهترين
.است كشور اين متوسط و كوچك صنايع به متعلق كره دلاري ميليارد صادرات 100 نصف از
سال 1975 تا (توسعه برنامهريزيهاي آغاز) سال 1960 از كشور اين كه اينجاست جالب
بزرگ صنايع ايجاد سياست جنگ ، از پس سالهاي در ما كشور توسعهاي برنامههاي مانند
.برگزيد توسعه اصلي سياست بهعنوان را توسعه زيربنايي خدمات انجام و زودبازده و
كنار اهداف ، به دستيابي و كارآيي عدم بهدليل را گذشته سياستهاي سال 1975 در اما
و الگو از بهرهگيري با و اشتغالزا كوچك صنايع توسعه و ايجاد به كمك با و گذاشت
رشد نرخ و طبقاتي اختلاف شد موفق سال طول 10 در ژاپن ، و هندوستان كشورهاي تجربه
فرهنگ كه بود اين سياستها اين مهمتر دستاوردهاي و دهد كاهش كشور در را بيكاري
.داد وگسترش كرد فراگير كشور در را صنعتي توسعه
اشاره زير موارد به ميتوان كره ، در كوچك صنايع توسعه سياست عيني نتايج مهمترين از
:كرد
آن دلار ميليارد كه 45 رسيد دلار ميليارد به 100 سال 1994 در كره صنعتي صادرات (1
.داشت تعلق متوسط و كوچك صنايع به
مشغول و ايجاد بزرگ صنايع پيمانكار بهعنوان كره متوسط و كوچك واحدهاي درصد 287
.شدند بهكار
.يافت تخصيص متوسط و كوچك صنايع به كره صنعتي توليدات ارزش درصد 48(3
سال 1994 در دلار هزار به 10 سال 1960 در دلار از 87 كره مردم سرانه درآمد(4
.كرد پيدا افزايش
كاهش سال 1994 در درصد به 1/2 سال 1960 در درصد از 2/11 كشور اين در بيكاري نرخ (5
.يافت
از كمتر)كوتاهمدت در توسعه اهداف به دستيابي در كرهجنوبي كشور چشمگير موفقيتهاي
با متناسب هدفدار سياستگزاريهاي نشاندهنده (توسعه برنامهريزي شروع از سال 35
.است بوده كشور اين داخلي شرايط
و فرانسه ايتاليا ، اندونزي ، مالزي ، سنگاپور ، تايوان ، هند ، همچون ديگري كشورهاي
قرار توسعه اساسي سياستهاي از يكي زمره در را خود كوچك صنايع توسعه نيز غيره
از بيش كوچك ، صنايع توسعه در برنامهريزي براثر هند مانند دركشوري.دادهاند
تامين را كشور اين صنعتي صادرات از نيمي كه شده ايجاد كوچك صنعتي واحد دوميليون
.ميكند
مختلف كشورهاي در كوچك صنايع ساماندهي تجربه كه ماند غافل نكته اين از نبايد البته
كوچك ، صنعتي واحدهاي كره ، دركشور مثلا.است ديده خود به را متفاوتي مدلهاي جهان ،
از بزرگ صنايع حمايت اساسا و شده تشكيل چائبول به موسوم بزرگ بنگاههاي كنار در
در است ، اما بوده كره در صنايع اين توسعه عمده علل از يكي كوچك ، صنايع توسعه
.هستند كوچك صنايع اصلي حمايتكننده دولتي موسسات و نيست گونه اين تايوان
در كوچك صنايع ناكارآمدي علل و اساسي معضلات از يكي صاحبنظران ، برخي عقيده به
چهار هماكنون.است كوچك صنعتي واحدهاي انبوه براي متعدد متوليان وجود ما كشور
گوناگون ، دلايل به را واحدها اين از عمدهاي بخشهاي هريك ، دوسازمان ، و وزارتخانه
ساماندهي در هماهنگ و يكپارچه سياستگزاري ملزومات از يكي دارند ، خود تحتنظارت
.سياستگزاريهاست و تصميمگيريها در تمركز ايجاد كشور ، كوچك صنايع
به خود كوچك صنايع ساماندهي در كه را عرصه اين در پيشرو و موفق كشورهاي اگرتجربه
كه يافت درخواهيم دهيم ، قرار موردتوجه يافتهاند دست قابلملاحظهاي موفقيتهاي
نيز ما ميدهند ، تشكيل كوچك صنايع را ما صنعتي بنگاههاي درصد كه 96 آن به باتوجه
براي منطقي و مناسب راهكارهاي ارائه و نظريهپردازي در اساسي اقدامات به ملزم
توسعه گزينه اساسيترين اين ، بسا چه و هستيم خود كشور صنايع از بخش اين ساماندهي
از آگاهي و داخلي صنايع وضعيت از كامل شناخت از پس واقع در.باشد كشور صنعتي
اعمال و همهگير و كارآمد نظامي طراحي با ميتوان كه است توسعهيافته جهان تجربيات
.كرد پويا و فعال را كشور صنعت از بخش اين اي ، توسعه سياستهاي
و صنعتي سياستگزاران توسط بايد ميرسد نظر به كه است مسائلي ازجمله زير ، موارد
:شود داده پاسخ كشور اقتصادي
سياستگزاري نرمافزار به پرداختن براي مركزي چه كشور كوچك صنايع ساماندهي براي (1
دارد؟ وجود صنعتي
قلمداد ايران صنعتي توسعه استراتژي بهعنوان ميتواند كوچك صنايع ساماندهي آيا (2
شود؟
داخل در را ديگر كشورهاي در كوچك صنايع توسعه موفق مدلهاي ميتوانيم چگونه (3
كنيم؟ بومي و كرده پياده كشورمان
سازند؟ برآورده را صنعتي صادرات توسعه هدف ميتوانند كوچك صنايع آيا (4
كشور ، در كوچك صنعتي واحدهاي انبوه ساماندهي طريق از چگونه كشور تكنولوژي توسعه (5
.است پيگيري قابل
دارد؟ وجود ايران در كوچك صنايع متوليان تعدد معضل حل براي راهي چه (6
كوچك ، صنايع ساماندهي كمك به چگونه متخصصان ، بيكاري قبيل از كشور فعلي معضلات (7
است؟ حلشدني
چه به كشور ، كوچك صنايع ساماندهي راستاي در هماهنگ و منسجم سياست يك اجراي براي (8
داريم؟ نياز ابزارهايي
صنعتي سياست تحليلگري كانون*
شريف صنعتي دانشگاه تكنولوژي مطالعات مركز
|