ديگر ماه دو تا
ميرسد كمربنديتهرانبهبهرهبرداري راهآهن
گرفتهايم ناديده را درآمد دلار 7ميليارد
گروهكارشناسي يك توسط شده انجام نظرسنجي در
كردند قطارهااستقبال بليت پيشفروش از مسافران
ديگر ماه دو تا
ميرسد كمربنديتهرانبهبهرهبرداري راهآهن
ميگذرد بم از امسال تابستان راهآهنكرمانزاهدان *
طريق از كرج و تهران بين ملكي ايستگاه مبدا7 از كه تهران راهآهن كمربندي خط
آينده ماه دو ظرف مييابد ، ادامه ري ايستگاه از بعد بهرام ايستگاه به اسلامشهر
.ميشود راهاندازي
ضمن ما خبرنگار با گفتوگو در ايران اسلامي جمهوري راهآهن مديرعامل سعيدنژاد محمد
به باري قطارهاي ورود از جلوگيري خط اين راهاندازي از هدف:افزود مطلب اين بيان
بزرگ بارانداز به مذكور ايستگاههاي خط ، اين راهاندازي با كه است ، تهران ايستگاه
.نميشود تخليه تهران ايستگاه در بار و شده تبديل كالا
اسلامي جمهوري راهآهن اجراي دست در پروژههاي درباره ترابري و راه وزير معاون
شده آغاز گذشته سالهاي از زاهدان كرمان راهآهن احداث برنامه:داشت اظهار ايران
تا بم مسير همچنين.ميرسد اتمام به آينده ماه دو تا بم تا كرمان مسير و است
.ميشود تكميل آينده سال چهار تا نيز زاهدان
ميليارد بر60 بالغ را زاهدان تا بم آهن خط احداث براي يافته اختصاص اعتبار وي
تعرفههاي مبناي بر راهآهن تعرفههاي پس اين از:افزود و كرد عنوان تومان
.ميشود نرخگذاري بينالمللي
فراروي چالشهاي و فرصتها ترانزيت ايران بينالمللي همايش حاشيه در كه سعيدنژاد
بندر و قم تهران راهآهن مشهد ، تهران راهآهن دوخطهكردن:شد يادآور ميگفت ، سخن
و شمال تهران راهآهن همچنين و دارند قرار كشور عبوري راهگذار در كه اهواز به امام
راهآهن كار دستور در امسال ريلي شبكه به همدان و كرمانشاه اتصال يعني كشور غرب
و 440 هزار طول 2 به سرخس بندرعباس خط از بهرهبرداري:افزود وي.دارد قرار
.ميشود محسوب وترانزيت نقل و حمل در توجه قابل و چشمگير اقدام ساعت در 72 كيلومتر
حمل در تخفيف درصد تا 30 بالا حجم با كالاهاي صاحبان براي:كرد خاطرنشان سعيدنژاد
.است توجهي قابل تسهيلات كه است شده درنظرگرفته راهآهن با
و منطقه در ايران ممتاز موقعيت به اشاره با ايران اسلامي جمهوري راهآهن مديرعامل
گذشت با امروز:گفت ابريشم راه بهويژه كالا مبادله محورهاي تاريخي سابقه بر تاكيد
فراتر سال در دلار ميليارد از 50 آسيا و اروپا ميان كالا مبادلات ارزش سال ، هزاران
و است رفته
ترتيب بدين ميشود ، افزوده همسايه قاره دو ميان كالا مبادلات حجم بر روز به روز
ميكنند ، طي را متعددي مرزهاي كه طولاني مسيرهاي درقالب كالا نقل و حمل به جدي توجه
.ميشود بيشتر روز هر ريلي كريدورهاي مفهوم با
مسيرهاي در اصلي كريدور سه حاضر درحال:گفت وي
اروپاي از عبور با اول كريدور ميكند ، عبور ايران از غربي و شرقي و جنوبي شمالي
جاده مسير همان در دوم كريدورميرسد خليجفارس به خزر درياي و روسيه شرقي ،
و تركمنستان ازبكستان ، قزاقستان ، كشورهاي از عبور از پس و شده آغاز چين از ابريشم
با آسيا جنوبي كريدور سوم ، كريدور بالاخره و ميشود منتهي اروپا و تركيه به ايران
.ميشود متصل اروپا و تركيه به ايران و پاكستان و هندوستان آسيا ، شرق از عبور
اتمام به دوم كريدور زيربناهاي ساخت عمليات حاضر درحال:كرد خاطرنشان سعيدنژاد
انجام درحال سرعت به سوم و اول كريدور نياز مورد قسمتهاي تكميل براي تلاش و رسيده
.است
تا يادشده كريدورهاي ترافيك ميشود پيشبيني:داشت اظهار ترابري ، و راه وزير معاون
مشهد آهن خط افتتاح.باشد سال در تن ميليون يك و حداقل 4 ، 5/1 ترتيب به سال 2010
ترانزيت عمليات سرآغاز تركمنستان طريق از ميانه آسياي به ايران اتصال و تجن سرخس
تقويت درجهت راهآهن عمليات مجموعه:داد ادامه وي.است بوده درسال 1375 راهآهن
بيش به سال 96 در تن هزار از 250 آن عمليات حجم تا شده موجب محور اين در نقل و حمل
.برسد سال 2001 در برابر از8
منظور به اينترنتي سايت راهاندازي بارنامهها ، صدور كردن مكانيزه:گفت سعيدنژاد
و كالا حجم براساس پلكاني تخفيفات ارائه راهآهن ، شبكه در محمولات رديابي امكان
ايران راهآهن اقدامات ازجمله سرخس مزري درايستگاه بوژي تعويض و تاسيسات تقويت
.است بوده ريلي شبكه طريق از ترانزيتي نقل و حمل گسترش براي
در ما اساسي اقدامات از ديگر يكي:كرد تاكيد ايران اسلامي جمهوري راهآهن مديرعامل
شبكه و زيربنا بخش تفكيك.است بوده خصوصيسازي امر به جدي توجه اخير سالهاي
.است جديد سياست اين مبناي و پايه نقل و حمل عمليات و بهرهبرداري بخش از راهآهن
بدنه از رجا مسافري قطارهاي شركت درقالب راهآهن مسافربري عمليات تاكنون:افزود وي
مستقل شركتهاي درقالب نيز بالاست و تراورس توليد عمليات و شده جدا مادر شركت
براي بهرهبردار شركت يك ايجاد براي مطالعات:شد يادآور همچنين وي.ميپذيرد انجام
و تعمير عمليات سالجاري در ميشود پيشبيني و پذيرفته صورت راهآهن باري عمليات
گذشته سال ده در كه گونهاي به شود ، واگذار ديگر شركتهاي به نيز خطوط نگهداري
يافته كاهش درصد از 30 بيش آن پرسنل تعداد شركت عمليات در درصد افزايش 85 بهرغم
كاسته شركت پرسنل از ديگر درصد حدود 30 سالجاري در تنها ميشود پيشبيني و است
.شود
تشكيل:داشت اظهار ايران اسلامي جمهوري راهآهن آينده سياستهاي درباره سعيدنژاد
و واگن عبور بازار قطعي عوارض دريافت ريلي ، نقل و حمل خصوصي مستقل شركتهاي
.شد خواهد دنبال كه است سياستهايي ازجمله كرايه از بخشي دريافت با آن كردن جايگزين
مستقل شركتهاي به شبكه نگهداري بخش اجرايي فعاليتهاي واگذاري:داد ادامه وي
سياست همچنين.كرد خواهد اجرا راهآهن كه است برنامههايي ديگر از خصوصي و دولتي
.شد خواهد پيگيري نيز خصوصي بخش به دولتي شركتهاي واگذاري
مسافري و باري قطارهاي سرعت افزايش بر تاكيد با اسلامي جمهوري راهآهن مديرعامل
هماهنگي و انساني نيروي كيفي سطح ارتقاي:گفت راهآهن مهم اهداف از يكي بهعنوان
سياستهاي ازجمله نيز تعرفهها تدوين در ريلي نقل و حمل ترانزيت مسير كشورهاي با
.ميشود دنبال جديت با كه است اسلامي جمهوري راهآهن
بخش توسط شده حمل ترانزيتي بارهاي مجموع تا 80 سالهاي 75 بين:كرد خاطرنشان وي
ميليون و 505 ميليارد معادل 7 كه بوده ترانزيتي بار تن هزار و 202 ميليون ريلي 4
حجم اين از حاصل ارزي درآمد.است كرده عبور ما كشور از كه است باري كيلومتر تن
.است بوده دلار هزار و 516 سال 80 ، 138ميليون پايان تا ترانزيت
اشاره داخلي و ترانزيتي بار جابهجايي شامل سال 80 در راهآهن عملكرد به سعيدنژاد
اين كه شده حمل بار تن هزار و 392 ميليون راهآهن 26 در پارسال:داشت اظهار و كرد
تن ميليون و 617 ميليارد همچنين 14.است داخلي و ترانزيتي بارهاي مجموع شامل
به 10 نزديك حاضر حال در:گفت پايان در وي.است شده حمل كشور داخل در بار كيلومتر
يك گذشته سال دراست ترانزيتي بارهاي به مربوط ريلي بخش در شده حمل بار از درصد
بار تن هزار و 724 ميليون و 5 صادر كشور از راهآهن توسط بار تن هزار و 820 ميليون
.است شده وارد كشور به ريلي نقل و حمل شبكه توسط
گرفتهايم ناديده را درآمد دلار 7ميليارد
ايران ترانزيت صنعت توسعه گمشده حلقه (آزاد مناطق)
حداقل 7 سالانه دلارياسياواروپا هزارو 700ميليارد يك تجارت حجم ميتوانداز ايران*
كند دلاردرآمدكسب تا8ميليارد
به كه چرا ميشود احساس ديگري زمان هر از بيش امروز ترانزيت صنعت توسعه به نياز
حداقل سالانه ميتوان اصولي و دقيق برنامهريزي صورت در صاحبنظران از بسياري باور
.كرد كسب درآمد كالا ترانزيت محل از غيرنفتي صادرات برابر دو ميزان به
در بايد آرمانها اين از حداقلي به رسيدن تا ايران كه است آن از حاكي موجود شواهد
بنابر كه چرا.كند طي را زيادي پيچوخمهاي و گيرد قرار جديد تجاربي سراشيبي
تن هزار بر 2430 بالغ سالگذشته طي آنكه وجود رسمي ، با مراكز از برخي اعلامنظر
از بسياري با ايران بين هنوز شده ، ترانزيت كشور از دلار ميليارد ارزش 4/7 به كالا
يك از كشورها اين شايد و ;دارد وجود زيادي فاصله كالا ترانزيت امر در فعال كشورهاي
.نباشند بهرهمند نيز ايران جغرافيايي موقعيت دوم
از را خود كالاي عبور ايرانترانزيت همايش در شركتكننده خارجي بازرگانان اكثر
زميني هوايي ، ناوگان سن بودن بالا از و نميدانستند صرفه به مقرون ايران جادههاي
دچار را كشور اين ترانزيت صنعت كه ميكردند ياد مولفهاي بهعنوان ايران دريايي و
را كالا ترانزيت سهم بيشترين جادهاي حملونقل كه است درحالي اين.كرد خواهد بحران
.است داده اختصاص خود به نيز
افزايش در ميتوانند دارند كه ماهيتي سبب به ايران اقتصادي آزاد مناطق ديگر سوي از
فعاليت از كه سالي طي 10 البتهكنند ايفا بسزايي نقش كشور از كالا ترانزيت ضريب
به حصول در فوق مناطق موفقيت عدم از حاكي همگي موجود آمارهاي ميگذرد مناطق اين
دلايل اصليترين از يكي همواره نيز مسوول مراكز منفي رويكرد.است مهم اهداف اين
بندر از كشور ترانزيتي بار درصد درحالحاضر 58.است بوده آزاد مناطق موفقيت عدم
قرار بعدي رتبه در نيز خميني بندرامام و ميكند بندرعباسعبور رجاييدر شهيد
است شده تاسيس كالا ترانزيت هدف با چابهار آزاد منطقه كه آن با عينحال ، در.دارد
در چنداني نقش نتوانسته تابهحال ترانزيت ، امر در بالقوه مزيتهاي داشتن بهرغم و
براي لازم زيرساختهاي فقدان كه است آن بيانگر موجود شواهد.كند ايفا زمينه اين
اصلي عوامل از منطقه ، اين به لازم اعتبار تخصيص براي جدي عزم نبود و ترانزيت توسعه
.است چابهار بندر موفقيت عدم
در چابهار حياتي نقش بر تاكيد با چابهارنيز آزاد منطقه صالحيمديرعامل محمدتقي
براي نقطه استراتژيكترين و است ، شرق ترانزيت گلوگاه چابهار:گفت منطقه ترانزيت
.ميآيد شمار به ترانزيت صنعت توسعه
ميليارد هزار به 5 نزديك سال هر:داشت اظهار ميگفت ، سخن ما خبرنگار با كه صالحي
شمال كريدور از كه بينالمللي تجارت ميزان كه ميشود جابهجا جهان در كالا دلار
.است حجم اين درصد به 5 نزديك ميگذرد ، جنوب
و 700 يكهزار به نزديك اروپا و آسيا ملل بين بينالمللي تجارت حجم:افزود وي
ميليارد از 140 بيش كالا مبادله و تجارت ميزان اين از كه است ، سال در دلار ميليارد
درآمد 140 اين از ايران سهم متاسفانه كه است حملونقل هزينههاي به مربوط دلار
.نميرسد هم درصد نيم به حتي دلاري ، ميليارد
ايران يعني باشد ، درصد تا 8 بين 7 ميتواند ما كهسهم درحالياست اين:افزود وي
در كهكند كسب درآمد دلار ميليارد تا 8 حداقل 7 كالا ترانزيت طريق از ميتواند
.است تعيينكننده بسيار چابهار نقش ميان اين
حملونقل كريدور جنوبي شمالي و غربي شرقي راه چهار در چابهار:گفت صالحي
وجود آن در كه زيربنايي امكانات و اقليمي مزيت به باتوجه و گرفته قرار بينالمللي
داشته غيرقابلانكاري نقش منطقه ، بازار تدارك و تامين بهويژهدر ميتواند دارد ،
.باشد
مهمي جايگاه از ترانزيت ، بحث و كشور شرق توسعه بحث در چابهار:داشت اظهار وي
توسعه در منطقه اين كردن فعالتر براي را زمينه فعلي شرايط در بايد و است برخوردار
.كنيم فراهم ترانزيت
از ترانزيت توسعه و منطقه كردن فعال براي:كرد تصريح چابهار آزاد منطقه مديرعامل
راهبا اين در مسوولان تمام بايد و داريم نياز بالايي سرمايهگذاري به مسير ، اين
ميلك به چابهارزابل و سرخس چابهار ترانزيت مسير دو:كرد تاكيد وي.كنند همكاري ما
ترانزيت براي كريدورها اقتصاديترين و امنترين كوتاهترين ، ارزانترين ، ازجمله
.است افغانستان و ميانه آسياي به كالا
مصمم گوادر و كراچي بنادر تجهيز در پاكستانيها آنكه وجود با:شد يادآور صالحي
ايران با نسبي مزيت هنوز ولي برداشتهاند مسير اين در گامهايي هم اخيرا و هستند
.شويم پيروز رقابت اين در تا داريم فرصت ما هنوز و است
راه ايجاد كشتيراني ، منظم خطوط برقراري و اسكله ايجاد در امر مسوولان اگر:گفت وي
.رفت نخواهد دست از فرصتها كنند ، تعجيل ريلي خطوط و زمين ارتباطي هاي
:داشت اظهار منطقه اين توسعهاي برنامههاي درباره چابهار ، آزاد منطقه مديرعامل
پايان تا درونشهري جادههاي تلفن ، برق ، آب ، منطقه ، زيرساختهاي برنامه ، براساس
.ميرسد اتمام به سالجاري
به لازم نقش دادن و كشور اقتصاد در درست برنامهريزي صورت در:كرد تاكيد صالحي
با تجارت مناطق ، اين طريق از خارجي تجارت گرفتن قرار دستور در و آزاد مناطق
خواهيم چابهار بازار رونق شاهد بهزودي جهاني بازارهاي نهايت در و منطقه بازارهاي
.بود
برابر نفت از حاصل درآمد با را ترانزيت از حاصل درآمد آزادچابهار ، منطقه مديرعامل
هم كشور كلان مديريت بايد ترانزيت ، مانند ملي پروژه يك در:است معتقد و دانسته
و كشور اقتصاد در آزاد مناطق نقش در بايد آن از قبل و باشد ، داشته فعال حضور
مديريت با تاكنون متاسفانه كه ;برسيم ملي اجماع به كالا ترانزيت در بهويژه
.دادهايم دست از را فرصتها ناقص ، بهرهوري
سرمايهگذار و سرمايه به اعتماد نبود آزاد ، مناطق راه سر مانع بزرگترين:ويافزود
سرمايههاي هم و كشور از خارج مقيم ايرانيان هم شود ، رفع مانع اين اگر.است
كمبود نام به مشكلي و بود خواهند كشور در سرمايهگذاري به حاضر خارجي سرگردان
.داشت نخواهد وجود سرمايه
گروهكارشناسي يك توسط شده انجام نظرسنجي در
كردند قطارهااستقبال بليت پيشفروش از مسافران
سالجديد ، در مسافري قطارهاي در بليت وضعيت درمورد شده انجام نظرسنجيهاي آخرين طبق
از قبل ماه يك را بليت پيشفروش براي زمان مناسبترين مسافران از درصد حدود 50
رجا ، 25 مسافري قطارهاي شركت عمومي روابط گزارش به بنا.كردند عنوان حركت تاريخ
از 15 كمتر را بليت عرضه محل به دستيابي براي صرفشده زمان مدت افراد از درصد
.دانستند دقيقه تا 46 بين 16 بقيه و دقيقه
شده عنوان محترم مسافران توسط كه بليت تهيه مشكلات از برخي نظرسنجي اين براساس
همچنين.ميباشد گراني و بليت كمبود بليت ، عرضه محلهاي از شناخت عدم عوامليچون
سال از مناسبتر را بليت تهيه وضعيت مسافران كشور مختلف ايستگاههاي در نظرسنجي طي
تهران ، ازجمله كشور مختلف شهر در 10 نظرسنجيها اين است ذكر شايان.كردند عنوان قبل
.است شده انجام.. و تبريز مشهد ، اصفهان ،
|