ميزند كنار را موانع مثبت كار
رساني اطلاع كند روند و موسيقي خانه
عشق سخن صداي

ميزند كنار را موانع مثبت كار
پيانيست هاشمي ، گلريز با گفتوگو
و است كرده پيدا توجهي قابل رشد ما كشور در بانوان موسيقي گذشته سال چند در ;درآمد
زن هفته با همزمان.پرداختهاند برنامه اجراي به موسيقي صحنههاي در بانوان از بسياري
كلاسيك موسيقي حيطه در دانش صاحب و پيانو شده شناخته نوازندگان از كه هاشمي گلريز با
.ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي است ،
بگوييد؟ موسيقي به علاقهمندي چگونگي و خودتان از مختصري ابتدا *
خانم نظر زير و كردم آغاز موسيقي عالي هنرستان در را خود تحصيلات سالگي از 9 من -
درجه اخذ به موفق پيانو نوازندگي در و ديده آموزش را پيانو نواختن كمباجيان افلييا
مشغول پيانو تدريس به تلويزيون راديو موسيقي گارگاه در تحصيل پايان از بعد.شدم ليسانس
نوجوانان و كودكان به موسيقي آموزش رشته در و رفتم سوئد كشور به سال 1358 در و شده
رسيتالهاي و كردم شروع را خود اجرايي فعاليتهاي نيز سال 1373 از.دادم تحصيل ادامه
اجرا...و تهران دانشگاه بهمن ، فرهنگسراي نياوران ، فرهنگسراي رودكي ، تالار در را متعددي
.كردهام
ايران موسيقي در بانوان ميكنيد فكر و چيست؟ بانوان موسيقي فعلي وضعيت از شما ارزيابي *
برخوردارند؟ جايگاهي چه از
فكر و است آمده بهوجود بانوان بين سالهاست ساز نواختن و موسيقي يادگيري به علاقه -
اكثر درباشند كلاسيك و سنتي موسيقي يادگيري مشغول حاضر حال در زيادي تعداد ميكنم
اين كه حالي در.ميبينند موسيقي تعليم خانواده افراد از نفر چند يا يك نيز خانوادهها
در امروزه معتقدم كه است دليل همين به.نميكردم حس گذشته در من را اشتياق و شور همه
به زيادي واحترام ارزش و دارند والايي جايگاه موسيقيدان و هنرمند بانوان ما جامعه
.ميشود گذاشته كارشان
كرده طي را گذر دوره يك و بوده خيزهايي و افت دچار جامعه در موسيقي اينكه به توجه با *
است؟ فايده به مفيد زنان جامعه براي آيا و رسيده سطحي چه به حاضر حال در است
به زيادي كمك رشته ، اين اساتيد بوسيله آنها علمي آموزش و آواز كلاسهاي شدن دائر با -
در ولي.باشد جالب آواز دوستداران براي بسيار بايد و است شده رشته اين به مندان علاقه
اثري اجرا در جنسيت وجه هيچ به و نيست مطرح اصلا بودن مرد يا زن مساله نوازندگي مورد
و بودم مرد كاش كه نكردهام فكر هيچوقت خودم اجراهاي با رابطه در من.نميگذارد
كمال كه هستم ممنون هميشه و نيامده پيش داشتم كه برنامههايي در مسالهاي كوچكترين
.است شده من با لازم همكاري
ميبينيد؟ چگونه را ما جامعه در موسيقي هنر آموزش وضعيت شما *
سواد هر با هركسي خوب ، استاد كمبود و پيانو يادگيري به علاقهمند زياد تعداد بهخاطر -
خانوادهها از برخي آگاهي عدم بهخاطر متاسفانه و نموده تدريس به مبادرت معلوماتي و
.ميرود هدر به زمينه اين در خوبي استعدادهاي
شناخت كه شود داده خانوادهها به لازم آگاهيهاي مختلف ، مقالات طريق از بايد من نظر به
و علمي بهطور فرزندشان مايلند كه دسته آن لااقل تا كنند پيدا مساله اين به نسبت بهتري
.نشوند كلاسهايي چنين جذب ببيند آموزش صحيح
فرزندشان يا خود دارند علاقه فقط و ندارد فرق برايشان اصلا نيز عدهاي واقعا چون
.بياورند در ساز از صدايي هرجهت به باري و بنوازند
سرخانه ، معلم يك توسط فرزندشان تعليم از سال دو گذشت از پس خانوادهاي شنيدم قبل چندي
به ماژيك با كلاويهها روي را نتها اسم معلم.نيست بلد نت اصلا معلم كه شدند متوجه
كوچكترين خصوصي كلاسهاي روي.است ميداده تعليم آنها به صورت بدين و بود نوشته فارسي
آموزشگاههاي روي دقيقتري نظارت ميتوانند مسئولان لااقل ولي داشت نميتوان كنترلي
.باشند داشته موسيقي
مينامند؟ مادر ساز را پيانو چرا *
ساز كاملترين واحد آن در صدا از بخش چند صدادهي توانايي و صدا وسعت بهخاطر پيانو -
و آهنگسازان اركستر ، رهبران اكثر خارج درندارد قابليتهايي چنين ديگري هيچساز و است
.ميدانند خوب حد در را ساز اين نواختن ديگر ، سازهاي نوازندگان اكثر
مينواختند پيانو از غير سازي كه هنرجويان تمام موسيقي عالي هنرستان در نيز گذشته در
.ميشدند آشنا ساز اين نواختن با اجباري صورت به بايد
چطور را جشنواره بوديد ، سال 80 جوان موسيقي جشنواره سومين داور شما اينكه به توجه با *
ديديد؟
من نظر به ولي است عالي جوان نوازندگان تشويق براي جشنوارهها گونه اين دادن ترتيب -
گروههاي تمام براي اجباري قطعه اجراي شود ، داده آن اجراي نحوه در اساسي تغييرات بايد
.باشد تشخيص قابل شفافتر بهطور قابليتها و تواناييها ميشود باعث و است لازم سني
و مختلف سبكهاي از اجرا.كننده شركت نه و باشد جشنواره شوراي طرف از قطعات انتخاب يعني
،(باشند آشنا كلاسيك موسيقي فرمهاي با و نباشند آشنا فقط خاص قطعه يك با) سبك يك نه
باعث بايد جشنوارهها اينگونه.است خارجي مشابه جشنوارههاي از گرفتن الگو كار بهترين
به را كارش سطح مرتب تمرينهاي با درآن ، شركت به علاقهمند و برود بالا تواناييها شود
.باشد داشته را جشنواره طرف از شده انتخاب قطعات اجراي آمادگي بتواند كه برساند حدي
.است چگونه كشور از خارج با مقايسه در موسيقي دانشگاههاي و موسيقي هنرستانهاي سطح *
و نيست قياس قابل كشور از خارج با وجه هيچ به ايران در مراكز اين سطح تاسف كمال با -
اين كردن طي به مايل دستاندركاران و مسئولان كه شرطي به البته.داريم پيش در زيادي راه
دانشگاه وارد فردي وقتي تا بپذيرند هنرجو دبستان دوره از بايد هنرستانها.باشند راه
بايد دانشجو گزينش نحوه درباشد كرده تحصيل موسيقي رشته در زياد سالهاي ميشود ،
ليسانس چوننباشد مدرك فقط دانشگاه هدفدر و ببرند بالا را آموزش سطح و شود بازنگري
.بكند تواند مي كاري چه كم آگاهي با موسيقي رشته فوقليسانس يا
چيست؟ ايران در پاپ موسيقي باره در نظرتان *
است مدتي هم ايران در.دارد وجود مختلف سليقههاي براي موسيقي نوع همه دنيا تمام در -
، گروه اين بين در البته.دارد نيز زيادي علاقهمندان و كرده پيدا رونق پاپ موسيقي كه
نيز گروهي موسيقي نوع اين داغ بازار بهخاطر متاسفانه ولي نيستند كم خوب بسيار هنرمندان
است خوب كارشان كه هنرمنداني كه است مسلم ولي كنند ، جا نحوي به را خود توانستهاند
.ميشوند محو هنري صحنه از بهخود خود ندارند صلاحيت كه دستهاي و ميمانند
ميكند؟ وارد شما خانوادگي زندگي به خللي موسيقي كار آيا *
ساعت تا 8 گاه باشم داشته بيشتري وقت اگر و ميكنم تمرين ساعت بين 54 روزانه من -
مشكلي بهكارم ، و موسيقي به همسرم علاقه خاطر به خوشبختانه.ميانجامد بهطول تمريناتم
همسر.نداشتم فعاليت امكان صورت اين غير در چون ميكنم شكر بار هزاران را خدا و ندارم
از نكردهام سعي هيچوقت من ولي ميگذارد ارزش من بهكار واقعا و است من حامي و مشوق من
مناسبي و آرام فضاي توانستهام صحيح برنامهريزي با و كنم سوءاستفاده او لطف همه اين
;باشم راحتتر كه بگذارم فريزر در و كنم آماده غذا من ندارد امكان مثال براي.كنم ايجاد
ترتيبي ولي ميكنم آماده تازه غذاي روز هر ميپزم ، هم خوب خدا شكر و هستم آشپزي عاشق
.دهم انجام را تمريناتم آشپزخانه كارهاي بين نيز آشپزي موقع حتي كه دادهام
چيست؟ موسيقي هنر فراگيري خصوص در زنان جامعه به پيشنهادتان *
پدر كه ميكنم شكر را خدا هميشه و دارم فراوان عشق و علاقه كار اين به واقعا چون من -
توصيه دارند كار اين به علاقه كه كساني تمام به دادند ، قرار راه اين در مرا من مادر و
.كنند تمرين مرتب حتما هدف به رسيدن براي بايد ولي بروند موسيقي بهدنبال حتما ميكنم
و باشند داشته بيشتري انتظار خود از هميشه بايد ميكنند كار حرفهاي صورت به كه جواناني
يك هيچوقت و است مهم كار تداوم هميشه هنري هركار در چون ندهند رضايت هستند آنچه به
.كند كار نيست لازم ديگر و ميداند چيز همه بگويد نميتواند هنرمند
پيشنهاد را راهكارهايي چه و كدامند عرصه اين در زنان پيشروي مشكلات شما نظر به *
ميكنيد؟
وجود سنتي موسيقي رشته در بانوان براي است ممكن كه مسائلي از اطلاعي متاسفانه من -
به و نداشتهام خاصي مشكل بهحال تا كلاسيك موسيقي با رابطه در ولي ندارم باشد ، داشته
و فعاليت عدم غيرموجه دليل يك و هزار به كه است شخص خود اصلي مشكل اوقات بعضي من نظر
.ميكند توجيه را خود تمرين
در بد نورپردازي مساله نداشته اجرايي حال به تا اينكه علت بود معتقد آشنايانم از خانمي
شده وجودش از جزئي موسيقي و داشته بهكارش عشق واقعا كه كسي چطور !است كنسرت سالنهاي
در بهحال تا كه كساني طرف از ادعا اين و بگذارد كنار و ببوسد را كارش ميآيد دلش
يك چيز هر از قبل من نظر به.ميباشد عجيب كمي نكردهاند اجرا برنامه هم بار يك عمرشان
در اصل مهمترين باشد ، كارش عاشق واقعا اگر.بينديشد آن اجراي و بهكارش بايد هنرمند
با و مثبت بهطور كه هنرمندي راه سد كس هيچ مطمئنا و باشد آن ارائه بايد زندگياش
.شد نخواهد ميكند كار علاقه
كند؟ حمايت موزيسينها از كه دارد وجود صنفي يا انجمن خصوص اين در آيا *
اين فعاليت نحوه از دقيقا ولي شنيدهام چيزهايي گريخته جسته موسيقي خانه درباره -
انجمن اين اعضاي اكثر چون.بكنند ميتوانند كمكهايي چه نميدانم و ندارم اطلاعي انجمن
را اسمشان كه را آنهايي لااقل بهحال تا و ميروند كنسرتها به كمتر اصولا خود
بكنند ، چه است قرار بدانم است جالب برايم واقعا پس نديدهام برنامههايم در خواندهام
كه نيستند كنجكاو لااقل يا نيستند بايد كه آنچنان موسيقي شيفته خود كلا وقتي
.ببينند را مختلف برنامههاي
حتي نميشود باورم و نديدهام توجهي كوچكترين تابهحال شخصا من نيز مسئولين طرف از
.باشم ديده خود اجراهاي در را مسئولين از يكي بار يك براي
.است كلاسيك موسيقي به علاقه نبود اصلي علت ميكنم تصور البته
بگوييد؟ خود آينده برنامههاي از *
روسل ، باخ ، بتهوون ، از آثاري و داشت خواهم رسيتال اجراي لندن در مهرماه در 27 من -
.كرد خواهم اجرا را حسين امينالله و راخمانينف
غفاري مريم:گفتوگو
رساني اطلاع كند روند و موسيقي خانه
نجوا - الف
شدهاند ، شناخته آن هياتمديره اعضاي و تشكيل موسيقي خانه عمومي مجمع كه ماه خرداد از 31
برگزار را منظمي جلسات موسيقي مختلف كميتههاي مدت اين در.ميگذرد ماه حدود 5/2
آن در شده مطرح موضوعات و مباحث و جلسات اين چون و چند از انعكاسي تاكنون كه كردهاند
.است نشده بيان نيز موسيقي خانه اعضاي براي حتي بلكه مجموعه ، از بيرون به نهتنها
براي و صنفي كار هر اوايل در كه بازگردد فشردهاي جلسات به كاستي اين از بخشي شايد
بخش اما ميشود ، برگزار..و عضوگيري چگونگي اساسنامه ، فزود و كاست و تصحيح چون مواردي
روابط جايگاه از موسيقي خانه مسئولان شناخت عدم در بايد را اطلاعرساني فقدان اين مهمتر
.كرد جستجو كنوني جهان در اطلاعرساني و تبليغات و عمومي
اين ناحيه از كه اطلاعاتي و اخبار عمده ميگذرد ، موسيقي خانه فعاليت از كه ماهي چند در
اطلاعيهاي يا و زلزلهزدگان به كمك براي دوكنسرت-يكي برگزاري حد در يافته انتشار خانه
قطعا كه است حالي در اين.است شده خلاصه موسيقي چهرههاي از يكي درگذشت تسليت در خاص
آنها حاصل كه گرفته صورت منظمي جدلهاي و بحث و فعاليتها يادشده ، جلسات در
به علاقهمند خبرنگاران برخي پيگيري و سماجت اگر.است بوده هم كارگشايي تصميمگيريهاي
براي نمييافت ، جدي انعكاس نيز صورتگرفته فعاليتهاي قدر اين شايد نباشد ، صنفي نهاد اين
موسيقي خانه رئيس با نشريه چند كه اختصاصي مصاحبههاي جز به اخير ماهه چند در نمونه
حالي در.است نيافته بيروني انعكاس مدني نهاد اين سوي از رسمي خبر عملا دادند ، انجام
هنرمندان تمامي بيمهشدن بر مبني خبرهايي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارتخانه سوي از كه
.ميكند چه موسيقي خانه ميانه اين در نيست مشخص ميشود ، اعلام
نگاه كه دهد سوق سمتي به را آن مسئولان و خانه فوق ، اين موارد تمامي ميرسد ، نظر به
نامهاي خبر انتشار شايد.باشند داشته موسيقي جامعه و اعضا با ارتباط مقوله به جديتري
ارتباط اين ايجاد براي گام نخستين دهد ، انعكاس را مختلف كميتههاي فعاليتهاي كه داخلي
و اخذ بسته درهاي پشت در تصميمات كه نميكنند حس موسيقي خانه اعضاي صورت ، اين در.باشد
.ميشود اجرا مشورتطلبي و نظرخواهي بدون
a_najva@yahoo.com
عشق سخن صداي
ناظري شهرام كنسرت چند اجراي انگيزه به
برنامههاي آينده هفته و روز چند در ايراني موسيقي پرآوازه خواننده ناظري شهرام:درآمد
در مرداد و31 روزهاي30 در وي.برد خواهد صحنه روي ايران شهر چند در را تازهاي
برنامه انقلاب ورزشي استاديوم در نيز شهريور اواخر قرار از و داشت برنامه اجراي تبريز
لوريس رهبري به ارمنستان سمفونيك اركستر با ناظري كه شنيديم همچنين.كرد خواهد اجرا
كوتاه اشارهاي ضمن زير نوشته.دارند را متفاوت اجرايي قصد و كرده همكاري نيز چكناوريان
.ميشود يادآور را موسيقي هنرمند اين از جهانيان اقبال دليل ناظري صداي به
است ، شده بسيار كيفي و كمي نشيبهاي و فراز دچار متمادي قرون طول در هرچند ما سنتي موسيقي
حيات كه آنجا.است داده ادامه خود تكاملي بقاي به انديشه اهل همت به امروز به تا اما
يقينا ميرسد ، بهپايان عشق كه آنجا و بود موسيقي پاي نقش پي بايد بيشك ميشود ، آغاز
انساني ظرفيتهاي قابليتهاو كشف راههاي از يكي.شد خواهيم روبهرو موسيقي فقدان با
مشرق در آواز صداي عليالخصوص دانست ، ناب موسيقي با آنها ارتباط در ميتوان را آدمها
ميدهد ، پاسخ موسيقي به كه است خوان آواز اين ما ملي موسيقي در كه چرا.ايران و زمين
مجموعه در شايسته مقامي نيز تكنوازي و تكخواني دليل همين به.غرب موسيقي برعكس درست
حدي در موسيقي ، آرايش بدون ميتواند حتي كه آوازخواناني معدود از يكي.دارد ما موسيقي
توامان حزني و شوق از ناظري صداي.است ناظري شهرام بگذارد اثر شنونده بر چشمگير
تحت هنوز او ، پرشباب روان بر عشق حكميت بودن مستولي دليل به صرفا كه است برخوردار
تمرين ، تكرار ، علت به كه حرفهاي خوانندگان عكس به درميآيد ، خواندن كنش به"حس" فرمان
و گرفته فاصله حسي رمانس جوشندگي آن از ديگر افلاطوني ، عشق دوره از عبور و عادت سابقه ،
ناظري ميان تفاوت.ميآيند خواندن شده كنترل و عمدي كنش به دستگاهها ، قانوني مكانيزم در
شعر به "روحي شعور" راه از نخست شاعر كه است شاعر دو تفاوت شبيه حرفهاي خوانندگان و
نمينشيند ، بهدل عقلي ادراك شعر كه است پرمسلم."عقلي ادراك" اثر بر دوم شاعر و ميرسد
از زيرا ميكند ، نفوذ سلول هر جان تا روحي شعور شعر اما است ، آمده كف به كوشش با كه چرا
حفظ البته كه است ، عشق و جنون صداي ناظري صداي.است شده حاصل جنون جوشش با و جان سر
دارد دروني رستگاري گسترش و رواني حيثيت حفظ و مراقبه به نياز شديدا نادري روحيه چنين
از حراست و حفظ جهت و روحي نادر نقطه آن به رسيدن براي هنرمندي هر كه ناظري تنها نه و
قابل و آموختني نيز ورزيدن عشق كه چرا بزند ، عشق تمرين به دست ميبايد شگفت ، عطيه آن
و مكانيكي فرمولهاي و حرفهاي قوانين تمام حفظ با را خواندن صنعت كه آنان.است گسترش
خواهند فاصله ملي و قومي ذهني و جمعي روان آن از نمودهاند جنون جوش جانشين بمها و زير
.اصول رعايت در است ساختن نه عشق ، در است سوختن خواندنگرفت
روبهرو افزونتري اقبال با كشورها ديگر در ناظري شهرام حضور كه باشد دليل همين به شايد
خواندهو مولانا از وي كه اشعاري با ايراني ادبيات علاقهمندان از بسياري حتي بودهو
بيابد ، كافي حجت ما سخن آنكه براي.كردهاند پيدا گرايش اشعارش و شاعر اين به ميخواند
اشاره شده اجرا گذشته سال چند در كه كشورها ديگر در ناظري برنامههاي از برخي به
.ميكنيم
چنان ناظري ، شهرام خوانندگي به دستان موسيقي گروه مراكش ، در Fez باستاني شهر در -1
و مردم داوران ، ستايش مورد جهاني فستيوال اين در منتخب و اول گروه عنوان به كه درخشيدند
ساينس كريستين" معتبر روزنامه كه آنجا تا;گرفتند قرار جهاني رسانههاي و خبرنگاران
از و داده شرق پاواروتي لقب ناظري شهرام به هنري ، حادثه اين از مفصلي گزارش طي"مانيتور
.كرد ياد خود كار بر مسلط و مستعد جمعي عنوان به گروهش و او
انستيتوي به وابسته فرهنگي انجمن در برنامهاي دسامبر 1997 يكشنبه 14 در گروه همين -2
اولين براي تايمز نيويورك روزنامه آن از پس كه كرد ، برگزار نيويورك شهر در موسيقي جهاني
و ستود را ناظري صداي ظرافتهاي و جذابيت گروه اين درباره مفصلي گزارش و عكس درج با بار
.ميشد همراه ناظري شهرام صداي با كه ميرسد خود اوج به آنگاه جذابيتها اين:نوشت
آواز تدريج به سپس و ميرساند اوج به را صدايش ميشد ، متاثر موسيقي از كه هنگامي ناظري
در را موسيقي بالاي نتهاي و نمود بداههخواني آن بر علاوه او.ميآورد فرود را خود
.برد بهكار خود برنامه
وي درباره (مهرماه) سال1378 در ناظري كنسرت از پس نيز آمريكا چاپ ديگر مجله يك -3
:مينويسد
كه شخصيتي.يافتيمش غنيتر و پربارتر ديدهايم لوسآنجلس در كه بار هر را ناظري شهرام
هر كه ويژگيهايي.است نايستاده باز تامل و مطالعه و تحقيق و تحرك و تكاپو از آن يك گويي
اين به.ميكند وجود ابراز و عرضاندام سزاوار ميلادي سوم هزاره آستانه در را هنرمندي
را عشق شهر هفت سبكبال قويي بالهاي بر طريقتي مرد گويي ميخواند مولوي وقتي خاصه دليل ،
خاص اسلوب كرده ، عارفان آثار در كه سلوكي و سير و اندوخته كه تجربههايي با او.ميگردد
ميكند تبديل مقدسي مكان به را ترانههايش و آوازها اجراي محل:درنتيجه و آفريده را خود
.مييابند تقدس و الوهيت جنبه آثار اين كه نحوي به
و موسيقي گروه هنرنمايي شاهد شرق موسيقي جشنواره برگزاري اوج در سمرقند تاريخي شهر -4
با كه بود ناظري شهرام خوانندگي و پايور فرامرز سرپرستي به ايراني برجسته نوازندگان
ميهمانان و ازبكستان مردم از نفر هزار چند از بيش شديد احساسات ابراز موجب خود هنرنمايي
جوي بوي" زيباي شعر ناظري آنكه از پس شديد احساسات ابراز اينشدند جشنواره خارجي
ايراني موسيقي گروه و وي متمادي دقايق براي حاضرين و رسيد خود اوج به خواند را "موليان
.كردند تشويق را
|