اصفهان در اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره
شود مي برگزار
معلمان خصوصي تدريس ممنوعيت خبر تكذيب
...ميروند هرز كه استعدادهايي
اصلاحات كليد و مدار اتصالي
!نيست قيموميت حكم جديد لايحه
اصفهان در اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره
شود مي برگزار
اصفهان در امسال مهرماه تا 17 از 12 اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره:علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار
فرهنگ و ارتباطات سازمان بينالمللي دفتر رئيس اصفهان ، در همشهري خبرنگار گزارش به
اسلامي ، كنفرانس سازمان با هنري و فرهنگي همكاري كنگره ، اين برگزاري از هدف اسلامي
سه كنگره ، برگزاري با همزمان:افزود و كرد اعلام كشورمان هنري و فرهنگي جايگاه تبيين
برپا نيز هنرمندان تشويق هدف با كارگاهي و فرهنگي هنري دستي ، صنايع بينالمللي نمايشگاه
.ميشود
مذكور كنگره در:افزود ميگفت ، سخن اصفهان استان مسئولان جمع در كه امينيان حجتالاسلام
.ميپردازند اسلامي هنر مورد در گفتوگو و بحث به اسلامي كشور استادان 40 از تن 100
معلمان خصوصي تدريس ممنوعيت خبر تكذيب
پرورش ، و آموزش غيرانتفاعي مدارس توسعه و پشتيباني دفتر مديركل:فرهنگي علمي گروه
.كرد تكذيب را معلمان خصوصي تدريس ممنوعيت بر مبني خود سخنانمعاون
هيچ پرورش و آموزش:گفت ايرنا با گفتگو در دوشنبه روز "پناه يزدان قاسم"
.ندارد درمنازل معلمان خصوصي تدريس از جلوگيري براي برنامهاي
گذشته پرورشهفته و آموزش وزارت آزاد علمي برآموزشگاههاي نظارت و اجرايي معاون
آن تصويب با كه است بررسي دردست طرحي پرورش و آموزش در كرد ، تبريزاعلام در
.شد خواهد ممنوع منازل در معلمان خصوصي تدريس هرگونه
كند ، دخالت خانوادهها خصوصي حريم در ندارد بنا پرورش و آموزش:افزود پناه يزدان
و هستند آزاد كاملا خود فرزندان براي آموزشي خدمات از استفاده نحوه خانوادههادر
.ندارد وجود محدوديتي هيچ نيز معلمان تدريس براي
فعاليت و خصوصي تدريس براي روزافزون تقاضاي به توجه با:داد ادامه وي
به اقدام عنوان جعل با سودجو افراد شهرها ، درسطح متعدد غيرمجاز علمي آموزشگاههاي
خانوادهها حريم به ورود با و ميكنند خصوصي تدريس براي تبليغاتي هاي آگهي چاپ
.ميآورند وجود رابه فراواني مشكلات
...ميروند هرز كه استعدادهايي
(مرداد 1381 -شهركرد) كشوري دانشآموزي مسابقات به نگاهي
در وتحقيق مطالعه و شعر قصه ، بخشهاي در دانشآموزي مسابقات بيستميندوره:اشاره
بررسي و نقد و زيرگزارش نوشته.شد برگزار شهركرد در (تا 29 21) ماه مرداد دوم نيمه
.است نگاشته را آن كرد بهشهر همشهري اعزامي خبرنگار كه نشستاست اين
سنگ اندك ، امكانات عليرغم شهركرديها.شد آغاز مرداد سهشنبه 22 روز صبح در مسابقات
داده خرج به سليقه حسن و باديترتيب سازهاي موسيقياز گروه يك بودند ، گذاشته تمام
منطقهرا آن معروف نغمه و موسيقي ميآمد ، صحنه به كه استاني هر نماينده براي و بودند
نشسترا در حاضران كه بود زياد قدري به آنها حجم و سازها تركيب چه اگر.مينواختند
براي قطعاتيرا است قرار اركستريكه تا ميانداخت نظامي اركستر يك ياد به بيشتر
.كند اجرا تحقيق و مطالعه شعر ، بخشداستان ، در شركتكننده نخبه دانشآموزان
داستان و ادبيات شاخص كه چهره دو يكي پرورش ، و آموزش مسئولان بر علاوه حاضران ، ميان در
و مبارك خود مراسم ، اين حضوردر براي پذيرشآنها نفس كه داشتند حضور نيز هستند كشور
كه قصههايمجيد آشناي نام نويسنده كرماني هوشنگمرادي.ميرفت شمار به بركتخيز
داشت تنافرقرار و تضاد پرورشدر و آموزش رسميدر نظرگاههاي با ديدگاههايش ، همهگاه
و پرورش و آموزش منتقدانجدي جمله از كه فلسفه و ادبيات استاد اصغردادبه ، دكتر و
نخستينبار براي و سال از20 پس كرماني مرادي هوشنگ.است مدارس در آموزشيكنوني سيستم
بود آمده نيز دادبه دكتر و پذيرفت قصه داوريبخش براي را مراسم برگزاري مسئولان دعوت
-علمي ديدگاههاي بيان ضمن پرورش ، و آموزش مربيان و معلمان از برخي نشستيبا در تا
از دعوت حال هر در.سازد يادآور را آموزش ، نكاتي و تدريس شيوههاي انتقادياشدرباره
برخي براي باشد مباركي سرآغازرويكرد ميتوانست خود ادبيات عرصه نامي چهره دو اين
.يازد دست آن به ميبايست پرورش و آموزش ناگزيركه تحولات
... تا 5/2ساعت
كركننده صدايي با موسيقي گروه كه مجري درميانههايسخنان جز شد ، آغاز رسمي بسيار مراسم
حدود 5/2 حتي.نداشت شباهت ادبي جشنواره يك افتتاحيه به مراسم چيز مينواختند ، هيچ
هوشمندي از هم آن البته!است جلسه در كرماني مرادي هوشنگ فهميدند ، حضار تا گذشت ساعت
پرسيد ، كرمان مشاهير درباره وي مجرياز وقتي كه ميشد ناشي كرماني دانشآموز يك
دست به كه فرصتي هر در مجري اينكه توجه جالب.آورد را كرماني مرادي بيدرنگنام
معاونان اين پرورشميكرد ، گويي و آموزش وزير معاونان از يكي از خيري ميآورد ، ذكر
است پسنديده.كردهاند ايجاد شعردانشآموزي و قصه عرصه در تحولاترا محترمبيشترين
از مضمونبرنامه و محتوا مراسم ، گونه اين در قصهنويس دانشآموزان حضور به توجه با كه
دو - يكي و باشند دانشآموزان خود برنامه گردانندگان وحتي درآمده به رسمي تمجيد حالت
دكتر و كرماني مرادي از وقتي كه ، اين توجه جالب.شود خوانده قبل سالهاي منتخب شعر و قصه
گوش و نشستن توان حاضر جمعيت تقريبا كه بيايند ، جايگاه به كه آمد عمل به دعوت دادبه
ذكر با ديد چنين را وضع كه كرماني مرادي بودند ، شده بيحوصله سخت و داده دست از را دادن
و مسئولان قبلي ، به بيروح و خشك بحثهاي خشونت بر لطفي فشاندنآب خاطرهايضمن
خاطره در وي.ندادهاند قرار آنها اختيار در را خوبي وقت كه شد برنامهريزانيادآور
وقت" بود ، كرده توصيه او به كه كرد ياد(ع)بيت اهل مداحان از يكي همنشينيبا از خود
.شنيدنندارند شكيب جماعت كه نگويد وقتسخن آن غير در و بشناسد را مجلس مناسب و"گل
سروصداهاي خوابيدن و مجلس شروع از پس دقيقه مجلس 20 "گل وقت" بيت ، اهل مداح اين زعم به
اما دارند ، خوبي به را مطالب هضم و درك قدرت حاضران ، ساعت يك تا آن از پس كه بود اوليه
نفوذي و فرسودهشانرسوخ و خسته ذهن در نميتواند جذابترينسخنها حتي پس ، آن از
.باشد داشته
گفت هم حاضر دانشآموزان به و كرد عذرخواهي حضار خاطرهاز اين ذكر از پس كرماني مرادي
.گذاشت خواهد ميان در آنان با بررسيداستانها و نقد جلسات در را اصلي حرفهاي كه
و شد يادآور مدارس ادبيات آموزش در را نكات برخي كوتاه ، سخناني در نيز دادبه اصغر دكتر
.داد حواله داشت ، معلمان و مربيان با نشستيكه به را خود بحث اصل
با دانشآموزانقصهنويس رويارويي افتتاحيه ، نشست صحنههاي زيباترين از يكي شايد
!استاد":گفتند و راستودند وي كار تلويحا آنها همه كه بود سخنراني از بعد كرماني مرادي
"!آوردي زبان بر را دلما سخن و حرف
خوردمناسبي باز ميتواند رسد ، اما نظر به طبيعي امر بادي در شايد واكنشها گونه اين
اين برگزاركنندگان پرورشو و مسئولانآموزش واقع در;برنامهريزيهايآتي براي باشد
-ادبي رشتههاي در دانشآموز نخبگان از جمعي با كه باشند داشته نظر در بايد مراسم گونه
نگاه كه آن به توجه با و بومند و مرز اين آتي دستان قلمبه اينان هم كه مواجهند تحقيقي
ميبايست ، لذا دارد ، اصلاحي -صبغهايانتقادي قائدتا موضوعات بهمسائلو گروه اين
تن ندارد ، افراد براي نصيبي خستگي و دلزدگي كهجز مراسم اينگونه اينچنيني تكرار از
.كنند پرهيز و زنند
آن مسائل و جامعه به واقعگرايانه رويكرد;داستانها
فرهاد و كرماني مرادي هوشنگ نام آنها ميان از كه بودند ، تن سه داستان بخش داوران
در اما نيست ، كرماني مرادي شهرت به چه حسنزادهاگر.ميرسيد نظر به آشناتر حسنزاده
و خواندني نوشتههايش و قصهها و دارد دستيچيره نوجوان كودكو ادبيات حوزه
و نقد در نشستي قبل چندي كه مهتاباست مهمان وي كارهاي آخرين جمله از.لذتبخشاند
بود داوربخشداستان عزيزيسومين.شد برگزار فرهنگيتهران مراكز از يكي در آن بررسي
.دارد بزرگسال ادبيات درحوزه نيز اثر چند و گذشته معلمي فعاليتشبه عمده كه
ديگر و داوران جمع در داستان نويسنده ابتدا كه بود بهگونهاي مسابقات برگزاري نحوه
داوران خود يا و حاضر سويدانشآموزان از سپس و ميخواند را خود قصه دانشآموزان
بررسي و نقد در (قصهنويسان ديگر)دانشآموزان كه سخناني.ميشدند بررسي و نقد قصهها
تازهترين از آنها از برخي كه ميداد نشان ميكردند ، بيان خود دوستان و رقبا آثار
(ادبي نشريات تا گرفته كتاب از) نوشتهها و آثار آخرين و مطلعند تكنيكهايداستاننويسي
آگاهي دقايقآن ظرايفو بر و ميخوانند خوبي به را داستان عملي و تئوري زمينههاي در
تكنيكهاي پيچيدهترين جمله كهاز) ذهن سيال تكنيكهاي از داستانها همين ميان در.دارند
برنده نويسندهآن كه سفر ، نام به داستاني در حتيبود شده استفاده (است داستاننويسي
كه بود شده دقيقياستفاده و ظريف تدوين و تصويرسازيها از بود ، شده نخست برگزيده جايزه
بيشتر داستانها مياناين در آنچهكه اماميكرد حكايت نويسنده دانش و خبرگي از
در داستانها اتفاق به قريب اكثر واقع به بود ، داستانها در طنز نبودروحيه بود ، نمايان
داوراندر هيات حتي و مراديكرماني چه اگر.ميزد پرسه گزنده و مضمونيتلخ و موضوع
نميتوان را واقعيت اين اما دادند ، هشدار طنز فقدانآثار به نسبت خود ، نهايي بيانيه
به و باشد خود اجتماعي -فضايسياسي از دور به نميتواند داستاننويس ، كه گرفت ناديده
حتي و اجتماعي صبغههاي با غليظترنوشتههايي بروز حضورو و نوشتن بايد دليل همين
افسردگيدر و جزتلخي چيزي كه نسبتداد موجود اجتماعي بسترهاي رابه تلخ موضوعات
و صادق صافو ذهن ذائقهو دليل به داستانها اين كه آن ضمن نمينشاند ، نويسندگان ذهن
خطري زنگ و هشدار و باشد اجتماعي واقعيتهاي از بازتابي خود ميتواند ، پاكدانشآموزان
وضعيتي درچه جامعه كه مسئولانحكومتي حتي پرورشو و كارگزارانآموزش و مسئولان براي
دور به لودگي و بيمايگي طنزكهاز موضوع يك به پرداختن ديگر سوي از.ميبرد سر به
ميتوان نهايت در اما افزونتر ، تفحص و وغور مطالعه نيازمند استو دشوار كاري باشد ،
كه اين آن و كرد پيشنهاد مسابقات گونه اين برگزاركنندگان و مسئولان به حلرا راه يك
پيشنهادي عنوانموضوع به آتي مسابقات در را آن و بزنند طنز و شادي منابع كشف به دست
و رگهها برخي ميتوان طنز موضوع با برگزارييكجشنواره پيشنهاد با واقع در.كنند طرح
اين البته.كرد شناسايي دانشآموزي استعدادهاي ميان در را طناز داستانپردازان افرادو
.باشد حوزهها ديگر در داستان كردن تعطيل معني به نبايد كار
بخش اين گريبانگير نبايد موضوعداشتند محدوديت به نسبت داوران برخي كه انتقادي واقع در
اشعار در نااميدي و سرخوردگي و ياس روحيه بود طنزو روحيه نبود اينكه توجه جالب.شود
حتي و ناشيانه تقليدي يا اشعار عمده.داشت جدي وحضوري بروز نيز دانشآموز شاعران
نو مضمون و تكنيك لحاظ به شعري اگر يا و بود كهن و نوپرداز شاعران كارهاي از كپيبرداري
.ميكرد فرياد را ياسآلود و تلخ مضموني مقابل در ميرسيد ، بهنظر تازه و
خواهيم آن به جدا اي نوشته در كه بود تحقيق مطالعهو بخش جشنواره اين ديگر بخشهاي از
.پرداخت
مختاباد سيدابوالحسن
a_najva@yahoo.com
اصلاحات كليد و مدار اتصالي
مديريت مشكلات درخصوص پيش چندي پرورش و آموزش وزارت انساني نيروي برنامهريزي معاون
چاپ به جرايد در كه داشته اظهاراتي اجرايي سطوح در مديريت ضعف و انساني نيروي و منابع
پرتاب اجرايي حوزه به ستادي حوزه از را خود توپ مسئولين از يسياري مانند اما رسيد ،
.كشيد قلم پرورش و آموزش ستادي مديران قصورات بدينترتيببر و نموده
سختي دچار جبههها در سربازان اگر كه ميدانند بهخوبي هم معمولي مردم حتي امروزه حداقل
اين بلكه نيست ، آنان خود از گناه ميشود ، تنگ آنان بر كارزار عرصه و ميشوند مشقت و
آن تبع به و نميكنند لمس را نبرد شرايط خود ، آسوده اتاقهاي در كه هستند ژنرالها
ضعف كه ميدانند بهخوبي وزير معاون دكتر خانمميدهند انجام نادرست تصميمگيريهاي
مسئوليت حوزه به دقيقا كاستيها ، و كمبودها و پرورش و آموزش اجرايي سطح در مديريت
و مسابقات سمينارها ، برگزاري سرگرم بيشتر روزها اين كه برميگردد ستادي مديران
بهشكرانه و هستند آن نظاير و بازآموزي دورههاي و هوا و خوشآب نقاط در جشنوارهها
اختيار در مشكلات توجيه براي نيرومندي تدافعي سپر همواره فرهنگيان ، حقوق بودن ناكافي
در را آنان ديگري وسيله چه نميساختند ، خود براي را سپر اين اگرآنها بهراستيدارند
دور به بايد پرورش و آموزش نظام ارشد مسئولان ميرسد بهنظر ميكرد؟ محافظت زمينه اين
كنند مديريت را كليدي و حساس حوزه اين تدبر ، و تدبير با انگاري ساده و هياهو هرگونه از
.نمايند رفع و بررسي را آن اتصاليهاي و مدار در اصلاحات جريان و
فرهادپور صالح
!نيست قيموميت حكم جديد لايحه
مطلب يك به علوم وزارت عمومي روابط پاسخ
بر چگونه فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت ساختار تغيير لايحه" عنوان با مطلبي چاپ پي در
و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط ، مورخ1/5/81 همشهري روزنامه در "آيد فائق مشكلات
:ميآيد پي در كه داشت ارسال روزنامه دفتر به پاسخي فناوري
بر فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت قيموميت است افتاده اتفاق جديد لايحه در آنچهكه
به نيز محترم نويسنده و شده مطرح لايحه در آنچه بلكه نيست ، وزارتخانهها ساير تحقيقات
در آن تصويب و فناوري و تحقيق راهبردي اولويتهاي و سياستها تدوين كردهاند ، اشاره آن
كشور در تحقيقات دستاندركاران همه امروز و است فناوري و تحقيقات علوم ، عالي شوراي
اينكه مضافا.ميبرد رنج اولويتها و سياستها نبودن مشخص از كشور كه دارند اذعان
دستگاههاي وزراي حضور با است فرابخشي شوراي يك فناوري و تحقيقات علوم ، عالي شوراي
تحقيقات علوم ، وزارت ميشود ملاحظه كه همانطور بنابراين.فناوري و تحقيق امر در ذيربط
وظايف جديد لايحه در بلكه ندارد چشمداشتي دستگاهها ساير وظايف به نهتنها فناوري و
ديگر با ميباشد مندرج سال 53 مصوب عالي آموزش و فرهنگ وزارت قانون در كه را خود قانوني
حل زمينهساز بتواند همگاني بسيج و طريق اين از بلكه تا است گذاشته مشاركت به دستگاهها
.باشد فناوري و تحقيق مشكلات
يافت خواهد تحقق پيش از بيش تحقيقاتي و اجرايي بخشهاي بين ارتباط لايحه مندرجات براساس
.نمود خواهند ايفا فعال و موثر پژوهشينقش و آموزشي برنامهريزي در اجرايي بخشهاي و
بخشهاي در تحقيقاتي مشكلات بر فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت كه است يادآوري به لازم
همه مشاركت با لايحه تصويب صورت در توانست خواهد يقينا و دارد كامل اشراف اجرايي
ارائه مشكلات حل براي را واقعبينانهاي راهحلهاي فناوري و تحقيق امر دستاندركاران
اين مواد از دارند مجلس مصوب قانون كه پژوهشي موسسات كليه لايحه متن در ضمنا.نمايد
.نكردهاند توجه نكته اين به محترم نويسنده و شدهاند مستثني لايحه
|