اراده اولويتيبدون ريلي ، ونقل حمل
مديرعاملرجا پورسيدآقايي ، محسن با وگو گفت
اول بخش
مبالغه آنقدر اقتصادي توسعه در آن نقش و راهآهن اهميت باب در اقتصادي كارشناسان از بسياري
آنها راهآهن خطوط گستردگي حاصل و نتيجه را امروزي توسعهيافته كشورهاي توسعه كه ميكنند
.ميدانند
نيز نقل و حمل ديگر شيوههاي با مقايسه در نقل و حمل از شيوه اين مزاياي و اقتصادي صرفه
.كنند مطرح مدعا اين در خود گواه بهعنوان را آن راحتي به كارشناسان كه هست آنقدر
به را حملونقل بخش اولويت توسعه سوم برنامه در تا داشت آن بر را كشور تصميمگيران مزايا اين
.دهند اختصاص ريلي نقل و حمل وگسترش توسعه
و حمل به كشور نيازهاي پاسخگوي قطع بهطور ميآيد ، دست به اولويتبندي اين نتايج از آنچه اما
عزم نبود و ملي نگاه فقدان شايد.نيست بهرهبرداري ظرفيت و راهآهن خطوط از اعم ريلي نقل
از آن ناچيز سهم و گستردگي عدم در عامل مهمترين بتوان را ريلي نقل و حمل توسعه براي همگاني
.دانست نقل و حمل
محسن با گفتوگويي نقل ، و حمل از آن سهم و راهآهن به كمتر توجه علل بيشتر بررسي براي
:ميخوانيد كه دادهايم انجام -رجا مسافري قطارهاي شركت مديرعامل -پورسيدآقايي
نيا حسن آرش
حملونقل متولي بهعنوان رجا شركت از مختصري معرفي با باشد بهتر بحث به شدن وارد براي شايد
فعاليت راهآهن از مجزا بهصورت ريلي نقل و حمل
مسافري بخش كه شد كنيم ، چطور شروع مسافري
ميكند؟
سرايت هم ايران به امروز زياد ، تاخير با كه داشت وجود ژاپن در مديريت بهرهوري در نكتهاي
متمركزيداشته و بيشتر اختيارات و باشند كوچكتر واحدها هرچقدر كه است آن نكته اين.است كرده
.شد خواهد بيشتر خيلي آنها كارآيي باشند ،
كه كوچكي شركتهاي كه است موضوع همين بيان درواقع نيز "زيباست كوچك" عنوان تحت كتابي انتشار
.ميكنند كار بزرگ شركتهاي از بهتر خيلي باشند ، داشته بيشتري اختيارات
.گرفت منشا اينجا از هم رجا مسافري قطارهاي شركت تشكيل ايده
.شد تشكيل مستقل شركتي بهعنوان و تفكيك سال 75 در رجا شركت نگرش ، اين با
يك در فعاليت اين شدن متمركز و راهآهن از مسافري بخش فعاليتهاي شدن منتزع كار ، اين انگيزه
اين كه هدف اين با.بود كامل اختيارات با مستقل شركت يك بهعنوان اما راهآهن ، نظر تحت شركت
.كند ارائه مناسبتري خدمات و دهد انجام بهتري رسيدگي مسافري بخش بر تمركز با بتواند شركت
و تخصصيتر كوچكتر ، واقعا شركتهايي اگر كه داد نشان نيز گذشته سال در 5 رجا شركت عملكرد
.خواهديافت افزايش آنها بهرهوري و داشت خواهيم بيشتري موفقيت كنيم ، ايجاد بيشتري اختيارات با
اين از بخشي.كرديم كار مسافري مسائل مختلف ابعاد روي ما است ، شده تشكيل رجا كه سالي از
قطارها تعداد افزايش شاهد سال هر اخير سال چند در كه بود قطارها كميت به مربوط كارها
وضعيت نيز كيفي لحاظ به داشتيم ، درصد بالاي 10 رشدهاي همواره گذشته سال در 4 حداقلبودهايم
قطارها در مسافر به نسبت كه نگرشي و خدمات سطح و نوع.است كرده پيدا بهبود قطارها كيفيت
خصوصي ، بخش از بهرهگيري بهويژه شده استفاده مديريتي مكانيسمهاي با همراه است ، آمده بهوجود
شركت اصلي شاخصهاي موضوعات اين.يابد افزايش كميت با همگام خدمات كيفيت تا است شده سعي
.است شده انجام زمينه اين در كارهايي و بوده
ميدهد؟ اختصاص خود به را كشور كل در مسافر نقل و حمل از سهمي چه ريلي نقل و حمل حاضر درحال
تعداد نظر از كه آن اول كرد ، نگاه ميتوان صورت دو به ريلي مسافري بخش عملكرد آمار به
درصد حدود 4 نگاه اين در كه كنيم نگاه موضوع به است كرده جابهجا ريلي نقل و حمل كه مسافراني
.ميگيرد بر در را كشور عمومي مسافرتهاي كل از
را ريلي مسافري بخش سهم كيلومتر -نفر نظر از و كنيم ضرب مسافت در را نفر تعداد اين اگر اما
اختصاص خود به را نقل و حمل كل از درصد ريلي 13 بخش كنيم ، مقايسه
كه درحالي ميكنند طي را مسافتهايطولانيتر مسافري ، قطارهاي معمولا چون.است داده
.ميكنند طي را كوتاهتري مسافتهاي جادهاي سيستمهاي
سالهاست ما.نيست ما نيازهاي پاسخگوي ارقام اين صورت هر در و نگاه دو هر با ميرسد ، نظر به
.كند پيدا گسترش بايد نقل و حمل از نوع اين كه داريم را آرمان اين و ميدهيم را شعار اين كه
از بسياري رفع براي راهحلي بهعنوان ارتباطي امكان اين از نيز سياستگذاران و مسوولان همه
كجاست؟ مشكل راستي به و نميافتد اتفاق اين چرا واقعا.ميكنند ياد ملي مشكلات
اين اماباشد انتقادي خيلي برنامهريزي نظام كل به نسبت موضوع اين توضيح در من زبان شايد
از منتج زيادي خيلي حد تا كشور اجرايي و برنامهريزي نظام.دارد وجود كشور در كه است واقعيتي
.است مختلف سازمانهاي در افراد شخصي مديريت توان
لحاظ به نه وزارت اجتماعي و سياسي تعاريف براساس قوي البته -قوي خيلي وزير يك اگر يعني
رشد خيلي خود بودجههاي در است ممكن وزارتخانه آن باشد ، وزارتخانهاي يك در -مديريتي لزوما
نياز اندازه از بيش حتي است ممكن باشد ، داشته قوي مديرعامل يك شركتي اگر دليل همين به.كند
به توجهي ولي شود انجام كار بسيار جاهايي در است ممكن مقابل در و كند رشد كشور برنامهريزي
.نميگيرد صورت آنها
يك هم كشور زمينههاي ساير در بلكه ريلي مسافري بخش در تنها نه ما كه است دلايلي از يكي اين
و بخشي در كشور در امروز ما.نبودهايم شاهد انقلاب از بعد را همگون و هماهنگ توسعه
نسبت حتي بخشها از خيلي در و يافتهايم توسعه و رفته جلو كشورها ساير پاي به پا درزمينهاي
.شدهايم عقبافتادهتر هم انقلاب اول سالهاي به
ما پايين ، به بالا از متفكر برنامهريزي نظام يك وجود جاي به كه است اين ناهمگوني اين دليل
جمع ميگيرد ، شكل پايين از چيز همه يعني.داشتهايم بالا به پايين از برنامهريزي نظام يك
يك كه فعاليتهايي به باتوجه نظام اين در.ميشود برنامه به تبديل و ميرود بالا ميشود ،
نبوده توجه كه زمينهاي هر در هرجا و كرده رشد آنجا داشته ، توجه آن به خاص درزمينهاي شركت
.است كرده رشد كمتر يا و نگرفته صورت رشدي
مجموعه در بخش اين كه وقتي تا.است داشته را وضعيت همين نيز ريلي نقل و حمل در مسافري بخش
را خودش كمتر كه داشت مهم بسيار مشكلات و جدي بزرگ ، مسائل آنقدر راهآهن بوده ، راهآهن داخلي
حمل محل از راهآهن درآمد و راهآهن بودجه اهم كه اين خاطر به.است كرده مسافري بخش متوجه
بخش كه زماني از.است نداشته توجهي قابل رقم راهآهن درآمدهاي در مسافري بخش و است بار
جديد امكانات گرفتن و بودجه جذب در را خوبي حركتهاي است توانسته شده ، جدا راهآهن از مسافري
.ميگيرد انجام جديد و مستقل شركت يك بهعنوان كه است فعاليتهايي نتيجه امر اين و كند ايجاد
كه است نشسته آنجا مديري معمولا بلكه ، است نشده برنامهريزي بالا از ما براي هم باز اما
هدف اين تحقق.ميكند تلاش هدف ، آن به رسيدن براي و برسد ميخواهد كجا به ميكند تعيين او
نقل و حمل مسافري بخش در نه كه است دلايلي از يكي اين.دارد مربوطه مدير توان به بستگي نيز
منطقي و اقتصادي دلايل تمام كه هرچند.دارد كشوروجود موجود بخشهاي از بسياري در بلكه ريلي
.است نكرده اما ميكرده رشد بايد بخش اين كه است اين از حاكي
سنگيني سرمايهگذاريهاي حجم نرسد ، خود دلخواه سطح به مسافري بخش تا شده باعث كه ديگري دليل
عموما كه است مدتي كوتاه ديدگاههاي طرفي از و دارد نياز ريلي نقل و حمل بخش معمولا كه است
دنبال به كمتر كشور اجرايي بخشهاي اصولا.است حاكم اجرايي سيستمهاي و بخشها بر
كه محدودي بودجههاي با ميكنند سعي بخشها اين.هستند پرهزينه و بلندمدت خيلي برنامههاي
ريلي بخش معضلات از موضوع اين.دهند قرار خود اولويت در را كوتاهتر و بيشتر كارهاي دارند
براي.دارد طرح يك اجراي براي طولاني زماني و سنگين سرمايهگذاري به نياز ريلي بخش يعني.است
خواهد نياز سال تا 6 بين 5 زماني حداقل شود ، احداث شيراز به تهران از جديد آهن خط يك كه اين
در كلان تصميمگيري و فراغت يك به نياز اين.ميطلبد را بالايي بسيار سرمايهگذاري و داشت
برنامه بعد سال دو تا فقط كه اين نه كند برنامهريزي بعد سال براي 10 الان از كه دارد كشور
براي بالا هزينههاي همين و نمينشيند ثمر به راهآهني هيچ بعد سال دو تا قطعا.باشد داشته
توسعه بعدي فوايد و اقتصادي صرفه بهرغم تا شده باعث طرحها اجراي طولاني زمان و اوليه احداث
.شود مواجه محروميت با بخش اين ريلي ، نقل و حمل
سنگين عمراني طرحهاي راهاندازي توان كشور بودجههاي طبيعي ، بهطور مقدس دفاع دوران تا
تخصيص راهآهن به كافي بودجه توانستهايم كمتر سالها اين در واقع در.است نداشته را راهآهن
.دهيم
در عمراني بودجههاي شدن هزينه و برنامهريزي به شروع تدريج به مقدس دفاع دوران از بعد
سمت سومبه برنامه اهداف امروزه.است كرده پيدا بهبود نسبت به شرايط و شده مختلف بخشهاي
معظم مقام تاييد به كه نظام كلي سياستهاي در و است شده پايهگذاري ريلي نقل و حمل توسعه
.است بوده توجه مورد آن ، توسعه در اولويت و ريلي نقل و حمل ، رسيده هم رهبري
به و است كرده حركت بلندمدتتر برنامهريزيهاي سمت به كشور اخير سال در 34 ميرسد نظر به
برنامهريزي افق چون.است شده بيشتر سالها اين در ريلي نقل و حمل و ريل به توجه خاطر همين
عواملي مجموعه كلي بهطور.ميشود ديده كليتري استراتژي و است شده طولانيتر حدودي تا كشور
به كه چيزي آن به توانستهايم كمتر گذشته دوران در آنها واسطه به كه هستند دلايلي شد ذكر كه
.كنيم پيدا دست برسيم ، آن به بايد منطقي لحاظ
ديده هم توسعه سوم برنامه در كه كرديد اشاره ريلي حملونقل توسعه براي كلان رويكردي به شما
نقل و حمل زيربخش در لازم اولويتبندي آيا كه است اين ميشود مطرح كه سوالي حال.است شده
ناشي ريلي نقل و حمل مشكلات از بخشي چه اساسا كه است شده مشخص آيا است؟ گرفته صورت نيز ريلي
توسعه بين بودجهها آنها براساس تا است ناوگان ظرفيت كمبود از ناشي بخشي چه و خطوط كمبود از
يابد؟ تخصيص و شده تقسيم بهرهبرداري و خطوط احداث و
وجود عملا ديگري چيزي مقابل ، در و باشد داشته وجود بايد مطلوب شرايط بهعنوان چيزي يك گاه
منطقي لحاظ به.ندارد وجود انطباق خيلي هنوز باشد بايد آنچه و هست آنچه بين ما دركشور.دارد
سطح و كنيم استفاده مناسب و كامل نحو به است موجود كه امكاناتي از ابتدا بايد طبيعي و
.دهيم افزايش را آنها بهرهوري
شدن خطه دو اين از نتوانستهايم هنوز اما كردهايم خطه دو را مشهد -تهران خط حاضر درحال ما
دوم و كنيم تدارك را خطوط توسعه اين مناسب ناوگان نتوانستهايم ما اولا چون.كنيم استفاده
براي دور راه از كنترل سيستمهاي و الكترونيكي علائم داراي حتما بايد دوخطه مسير كه اين
.باشد داشته وجود ايستگاهها از بالا سرعتهاي با قطارها دادن عبور توان تا باشد ايستگاهها
.نيست مشهد -تهران دوخطه جوابگوي دستي سيستمهاي و فعلي كنترلهاي اين
تكميل.كنيم تكميل را آنها ظرفيتهاي و شود رسيدگي موجود خطوط به بايد ابتدا كه است منطقي
ناوگان كه آن ضمناست راهآهن علائم و ارتباطات كنترل سيستمهاي تجهيز نيازمند نيز ظرفيت
و دارد را زيادي هزينههاي خود هم ، خطوط اين نگهداري است طبيعي البته.شود تقويت بايد نيز
.خطوطاحتياجداريم از نگهداري براي لازم امكانات هدفبه اين به حصول براي
براي كافي تجهيزات نه يعني.است مواجه كمبود با زمينهها تمام در كشور راهآهن حاضر حال در
ناوگان نه و است پيشرفته كافي حد به آن كنترل سيستمهاي و علائم نه و دارد وجود خطوط نگهداري
بخش در بودجهها به اگر كه است طبيعي و دارد وجود كمبود زمينهها تمام دردارد وجود مناسبي
اقتصاد كل بهرهوري رفتن بالا زمينه تا بدهيم پوشش را موجود خطوط اول بايد داريم توجهي ريلي
.برويم ريلي نقل و حمل توسعه سمت به آن از بعد و كند پيدا افزايش
طولاني فرآيند يك راهآهن توسعه چون.كنيم متوقف را توسعه ما كه نيست آن معناي به اين البته
كنيم شروع دوباره را فرآيند اين بگيريم تصميم كه زمان هر كنيم متوقف را آن ما اگر و است
.شود ساخته جديد آهن خط يك تا كشيد خواهد طول سالها
در حال هر به اما.كنيم متوقف داريم ، كمبود كه اين بهدليل را توسعه نميتوانيم ما بنابراين
را بودجهها موجود ، وضع از استفاده و نگهداري نفع به بايد بودجهها كردن تراز و بالانس اين
.يابد ادامه خطوط از بهرهوري بردن بالا و نگهداري كنار در توسعه تا كنيم تنظيم
بخشهاي كه ميرسد نظر به يعني.است متفاوت روند اين با است جريان در امروزه كه اتفاقي
اين در بيشتري بودجههاي لذا و دارند واضحتري فيزيكي جنبه هنوز ساز ، و ساخت معناي به عمراني
.دارد وجود بخش
نقل و حمل توسعه بخش به سوم ساله برنامه 5 در محترم دولت كه را اولويتهايي همين حاضر درحال
همزمان بهطور را زيادي خطوط الان.است شده متبلور جديد خطوط احداث درقالب بيشتر داده ، ريلي
.است احداث دست در سازي راهآهن در و كشور در زيادي طرحهاي يعني.كردهايم احداث به شروع
كشور ، غرب راهآهن انزلي ، -قزوين -رشت تبريز ، -ميانه مشهد ، -بافق زاهدان ، -كرمان راهآهن
عملا.است احداث دست در همگي تهران -شيراز راهآهن و اصفهان -تهران سريعالسير راهآهن
راهآهنها اين تمام احداث موافق ما البته كه كردهايم باز خطوط توسعه در را زيادي راههاي
به ميشود ، اعطا كشور در خطوط توسعه براي كه بودجهاي با متوازن كه اين به منوط اما.هستيم
تمام ما كه نباشد طور اين يعني.يابد تخصيص بودجه و امكانات نيز فعلي خطوط و موجود بخشهاي
خطوط از نگهداري براي بودجهاي و كنيم هزينه خطوط توسعه بخش در را اختيار در بودجه و پول
اولويت البته و بروند جلو متوازن بايد دو اين.باشيم نداشته آنها از بهرهبرداري و موجود
هم تصميمگير مسوولان به را آن كه است حاضر درحال ما نگراني ايناست موجود وضع با حتما
احداث ، دست در خطوط تمام كامل راهاندازي فرض با كه گفتهايم صراحت به ما كردهايم ، منتقل
دوخطه اين سرنوشت ما كه طور همانميشوند دچار مشهد -تهران دوخط مشابه وضعيتي به خطوط اين
از مشكلي نيز تكميل از دوخطهپس اين كه بوديم داده هشدار مسوولان به قبل سال دو از حداقل را
.كرد نخواهد حل مردم مشكل
چند در ما.شد خواهند مبهمي سرنوشت دچار موضوع ، اين به كافي توجه عدم صورت در نيز خطوط ساير
ناوگان ولي ميرسد بهرهبرداري به زيادي راهآهنهاي كه بود خواهيم مشكل اين شاهد آينده سال
نگهداري براي نيز مناسبي تجهيزات كه آن ضمن.داشت نخواهد وجود خطوط اين روي حركت براي كافي
.ندارد وجود خطوط اين
حتما آن با متناسب اما شود ، متوقف نبايد توسعه كه حالي عين در كه ميكنم تاكيد باز البته
تهيه خود براي را جديد امكانات و ناوگان تا شود داده هم بهرهبرداري بخش به كافي بودجه بايد
.كند
وجه دو هر براي مالي منابع تامين بحث صاحبنظران و كارشناسان ميان در موجود مباحث از يكي
بخش يا تمام كرديد اشاره هم شما كه طور همان.است خطوط نگهداري و بهرهبرداري و ساخت توسعه ،
فروش از راهآهن سهم حتي كه بهطوري.است متمايل خطوط توسعه سمت به بودجهها از عمدهاي
به اوصاف اين باشد خطوط احداث و زيرساختها توسعه صرف هم ترابري و راه وزارت مشاركت اوراق
متولي تنها دولت سرمايهگذاريها ، بالاي حجم بهدليل خطوط توسعه و ساخت در كه ميرسد نظر
ناوگان ظرفيت افزايش و بهرهبرداري يعني سرمايهگذاري ، وجه ديگر در بفرماييد حالباشد موجود
است؟ آمده دست به خارجي و خصوصي از اعم غيردولتي سرمايههاي جذب براي توفيقي چه
زيرساختهاي ساخت منابع بايد دولت يعني.است درست كاملا شما بحث تئوريك ، كلان سطح در
سرمايههاي بتوانيم بهرهبرداري و ناوگان بخش در بايد و كند تامين -جاده مانند -را راهآهن
.دارم قبول را آن من و است درست كلان استراتژي لحاظ به اين.كنيم جذب را خصوصي بخش
زياندهي بخش دنيا تمام در مسافري بخش كه اين اول.دارد را خود خاص ظرافتهاي موضوع اين اما
و ميبرد بهره دولت پشتيباني از دنيا تمام در و ندارد سوددهي كشوري هيچ در بخش ايناست
.ميپردازند يارانه ميكنند ، فعاليت بخش اين در كه شركتهايي يا افراد به دولتها
انتظار خصوصي بخش لذا نيست ، ريلي مسافري بخش در ورود به حاضر فينفسه خصوصي بخش بنابراين
.بدهد يارانه او به دولت شد ، ريلي مسافري بخش وارد اگر كه دارد
يعني نيست ، واضحي و روشن چندان قوانين ايران ، در يارانه پرداخت قوانين كه اينجاست مشكل اما
از بخشي دولت حتم بهطور شد بخش اين وارد اگر كه ندارد روشني آينده و اميد خصوصي بخش
.كند جبران را او هزينههاي
محل از ميشود ، حوزهاي وارد خصوصي بخش وقتي كه است اين نيز دولتمردان انتظار طبيعي بهطور
طور اين دنيا كشور هيچ در كه است اين واقعيت اما.شود سودآور و كند اداره را خود بليت فروش
.نيست برابر بليت فروش محل از آن درآمدهاي با اصلا ريلي بخش هزينههاي.نيست
سطح تا داخلي بليتهاي قيمت بايد كنيم حوزه اين وارد واقعي شكل به را خصوصي بخش بخواهيم اگر
نگهداري و تعميرات هزينههاي است ، خارجي يدكي قطعات و واگن لوكوموتيو ، وقتي.برود بالا جهاني
.ميشود تعيين جهاني معيارهاي براساس
خارجي قطارهاي و جهاني سطح در هم را بليت قيمت بتواند بايد شود ، سودآور بخواهد خصوصي بخش اگر
مردم سرانه درآمد چون.نيست امكانپذير اصلا ايران اقتصاد در موضوع اين البته كه كند دريافت
نگاه پايين يارانهاي بسيار شكل به بليت قيمت بايد پس.نميدهد را كار اين اجازه ايران در
خصوصي بخش بايد يعني.شد خواهد برابر چند خصوصي شركتهاي زيان نيز شرايط اين در.شود داشته
پنجم يك او بليت قيمت كه درحالي بخرد جهاني قيمتهاي با را خود توليد نهادههاي تمام
.است جهاني قيمتهاي
را آشكاري سياستهاي و واضح قوانين بايد اما.بود نخواهد سودده دولت ، يارانه بدون مسافري بخش
پرداخت يارانه بهصورت را بليت قيمت از سهمي دولت شود مشخص تا باشيم داشته زمينه اين در
را بليت قيمت از مشخصي درصد همواره آينده سال در 20 مثلا كه بداند خصوصي بخش و ميكند
چنين اساسا و ندارد وضوح ما قوانين.نيست مشخص حاضر درحال موضوع اين اماميگيرد يارانه
.ندارد وجود قانوني
وارد دارد كه عادتهايي براساس را خود سرمايه خصوصي بخش كه است اين دوم نكته و بعدي ظرافت
خارج بخش اين از راحتي به كند ، سرمايهگذاري خودرو بخش در كه كرده عادت كسي اگر ميكند ، كار
.نميشود
را كار اين نمودارها و جداول براساس تنها و ميكند سرمايهگذاري خود عادت براساس خصوصي بخش
.نميدهد انجام
به تا كند تجربه حوزهاي و فعاليت در را منفعت اين بايد كند ، تجربه را سود بايد خصوصي بخش
كه است اين ميدهد ، روي خصوصيسازي براي طبيعي بهصورت كه اتفاقي.شود موضوع اين وارد تدريج
و ميزند تست ميكند ، مزه ميشود ، صنعت يك وارد كم و جزئي بسيار مقادير با ابتدا خصوصي بخش
سرمايه است ، كرده عمل خود وعدههاي به دولت و است درست كتابها و حساب شد مطمئن كه آن از بعد
.ميدهد افزايش را خود
نيست ، دستوري خصوصيسازي است ، منطقي و تدريجي پروسه يك پروسهخصوصيسازي لذا
ريلي نقل و حمل مسافري بخش ميگوييم ما كه بدهيد دستور خصوصي بخش نميتوانيدبه شما
.كن سرمايهگذاري بخش اين پسدر دارد قرار اولويت در
خود چارچوب براساس آن از بعد و ميكند احساس ميكند ، مزه.نيست دستورپذير خصوصي بخش
.تصميمميگيرد
سنگين حجم و بزرگ و عمده موارد نميتوانيم و ايستادهايم خصوصيسازي اول پلههاي در ما
.باشيم داشته انتظار را سرمايهگذاري
روشن و واضح شد ، ياد آن از مشكل بهعنوان كه را يارانه اعطاي و پرداخت قوانين ما اگر حتي
بخش هم باز نيست ، هم ساده البته كه بگيرد صورت خصوصي بخش به كمك براي شفافسازي و كنيم
خصوصي بخش كه است رايج هم دنيا تمام درشد خواهد فعاليت حوزههاي وارد تدريج خصوصيبه
.ميشود فعاليت وارد تدريج به و ميزند تست ابتدا.نميكند اطمينان راحتي بههمين دولت به
از حجم اين براي هم خصوصي بخش دولت ، توسط جديد خطوط احداث موازات به كه داشت انتظار نبايد
بتوانيم 10 حداكثر توسعه ، سوم برنامه پايان تا حالت بهترين در ما.كند ايجاد ظرفيت خطوط
ما انتظار حد از بيش هم درصد اين 10 حتي كنيم ، جذب خصوصي بخش از را خود ناوگان نياز از درصد
.نداريم هم اين جز چارهاي و كند تامين دولت بايد را باقيمانده درصد است900
است؟ صورتي چه به وضعيت بار ريلي نقل و حمل بخش در
دنيا تمام در راهآهن توسط بار نقل و حمل بالاخره.است متفاوت كمي موضوع البته بخش اين در
.است داده نشان هم موفقتر و گرفته صورت بيشتر بخش اين در خصوصيسازي و است سودآوري بخش
بخش در ولي داد انجام ميتوان بيشتري راحتي با را بار بخش در ناوگان تجهيز و بهرهبرداري
.كردهايم شروع را ريلي مسافري بخش در خصوصيسازي ما البته.نيست سادهاي كار اين مسافري
ديگر قطار يك قرارداداست شده منعقد تهران -كرمان خصوصي قطار براي قرارداد يك حاضر درحال
از كافي بودجه و زمان نيازمند سيستم اين توسعه اما.است شده منعقد نيز اصفهان -بندرعباس براي
.است دولت سوي
كه است يارانهاي پرداخت بهدليل شدهاند ، سرمايهگذاري به حاضر و آمدهاند كه بخشي دو اين
.كند پرداخت تا كرده قبول دولت
|