ميشود اعلام فردا پس آزاد دانشگاه آزمون نتايج
كنكور 81 بدايع و بدعتها
ماه شهريور نماز 16 سراسري اجلاس دوازدهمين
مييابد گشايش كرمان در
شد منتشر امسال مرداد كتاب عنوان 2500
درگذشت آذربايجاني هنرمند
ري كهن روي با مرمت با
ميشود زنده باستان ري خاطره
مختارند معارف آزمونهاي گزينش در مذهبي اقليتهاي
:پرورش و آموزش وزارت ارزشيابي و سنجش معاون
نيست مطلوب پرورش و آموزش ارزشيابي نظام

ميشود اعلام فردا پس آزاد دانشگاه آزمون نتايج
اسلامي آزاد دانشگاه سال 1381 غيرپزشكي رشتههاي سراسري آزمون نتايج:علميفرهنگي گروه
.ميشود اعلام شهريور چهارشنبه 13 روز
پذيرفتهشدگان اسامي:كرد اعلام يكشنبه روز اسلامي آزاد دانشگاه آزمون مركز عمومي روابط
سراسري آزمون در.رسيد خواهد عموم اطلاع به فرهيختگان ويژهنامه طريق از آزمون اين
هزار و160 ميليون يك شد ، برگزار سالجاري تيرماه جمعه21 روز كه غيرپزشكي رشتههاي
.كردند شركت داوطلب نفر
كنكور 81 بدايع و بدعتها
سال 1381 كنكور در فارسي ادبيات پرسشهاي به نگاهي
داوطلبها كه است آن از حاكي ، كنكور 81 به مربوط گزارشهاي و اظهارنظرها به نگاهي
اينكه از جدا) گفتهاند سخن فارسي ادبيات سوالات بودن ناآشنا و دشواري از عموما
افتاده ، گنگي و سرگيجه حالت به يا و درآمده اشكشان و شده شوكه كنكور جلسات در خيليها
.(است كرده قفل مغزشان
سنجش امر در بهويژه علمي نهادهاي از يكي كشور آموزش سنجش سازمان كه هستيم پذيرا البته
اجراي و سوال طرح و سنجش نحوه سياستگذاري و است كارآمد و محكم محكي دانشجو ، گزينش و
نيرومند اهرم يك نقش كشور عالي آموزش نظام در واقعا كه است سازمان اين مسلم حق آزمون ،
رده مسئولان كنكور از قبل اظهارات به توجه با ليكن.ميكند ايفا را علمي پرتاب سكوي و
شده ، اعلام منابع با را مطالب انطباق و سوالات سطح بودن متوسط كه سنجش سازمان بالاي
رعايت عدم و شبيخون اجراي و غافلگيريها سر بر شكايت و شكوه بودند ، كرده تاكيد و تصريح
آزمون ، بخش اولين در و كنكور روز اولين در كه بود اينچنين.پرسيهاست حاشيه و بازي قواعد
كنكور اهالي روزگار از دمار و آمد بيرون غلاف از تيز شمشيري گونه به ادبيات پرسشهاي
كه انداخت ي"تيرگز" ياد به را ما كنكور آوردگاه داوطلبان به رستمانه تهاجم اين.برآورد
.رفت نشانه اسفنديار چشم بر رستم
اسفنديار چشم بر تير بزد
آننامدار پيش جهان شد سيه
سهي سرو بالاي آورد خم
فرهي و دانش شد دور زو و
پرسشهاي مشاهده با بودند ، نشسته اعدام الكتريكي صندلي بر انگار كه كنكور نشينان صندلي
آزمونها اتمام بعداز.بودند شده تهي آگاهي و هوش از و رفته سياهي چشمشان اكثرا ادبيات
توجيه و جديد نگرشهاي تبيين و تشريح جاي به سازمان مسئولان اعتراضها ، موج گرفتن اوج و
كتب از خارج منابع از استفاده عدم و سوالات اعتدال و بودن استاندارد آزمون ، تازگيهاي
.كردند تاييد و تكرار را درسي
و هستم آشنا دانشآموزان طاقتفرساي تلاشهاي با ازنزديك كه معلمي عنوان به نگارنده
نتيجه كه ميدانم فرض خود بر ميشناسم ، را زحمتكش گروه اين آسيبپذير و شكننده روحيه
سنجش سازمان اساتيد جمله از و همگان اطلاع به اخير آزمونهاي مورد در را خود بررسيهاي
.برسانم
را آشكاري تحول و چرخش رشتهها ، تمامي در ادبيات آزمونهاي امسال كه است اين واقعيت
و بدعتها" تعبير زدنها قول زير و سنتشكنيها اين دادن نشان براي ما و كرد تجربه
تازهجويي اين اصل البته.ميگيريم وام معاصر نامدار شاعر "ثالث اخوان" از را "بدايع
مدلهاي از سنجش كردن رها و سوالات شدن عمقيتر راستاي در كه چرا نيست ، انكار مورد
آينده در روش اين ادامه و ميكشاند تنبلي و ركود به را داوطلبان ذهن كه است كليشهاي
نوشته اين در ما قصد صورت هر به.شد خواهد پژوهندگي روحيه ايجاد و خلاق تفكر تقويت سبب
اين براي و كنكوريهاست موضع از دفاع و سابق با جديد شيوه مقايسه و نقد نوعي ارائه
كه سوالات زنجيره موضوعي حلقههاي در سازمان سنت و عرف به مياندازيم نگاهي نخست منظور ،
:است زير تقسيمات حاوي سوال مقياس25 بر معمولا
.سوال سه:لغت معناي پرسش -1
.سوال سه:املايي پرسشهاي -2
.سوال قبل5 سالهاي و سوال يك سال80:فارسي نگارش و دستور -3
.سوال سه:ادبي صنعتهاي -4
.سوال چهار:ادبي انواع و ادبيات تاريخ -5
.سوال يازده تا هفت:محتوا و مطالب درك و نثر و نظم مفهوم و معنا -6
گزينههاي و مثالها و درسي نكات يعني مسئله و سوال امسال ، برخلاف گذشته ، سالهاي در
تاليف و انتخاب بياموزيمها و توضيحات و تمرينات و درسي كتابهاي از تماما آزماينده
كتابهاي مثالهاي از گزينهها قبل ، سالهاي در ادبي آرايههاي مورد در مثلا.ميشد
در -مورد يك جز به -گزينهها سوال مورد اشعار همه خداوكيلي امسال ، كه حالي در بود ، درسي
غيرقابل كنكوريها اطلاعات سطح به نسبت مواردي در و منابع از خارج شعرهايي رشتهها ، همه
:ميكنيم مقايسه سوالي تقسيمات از يك هر در را امسال سوالات دشواريهاي اكنون.بود حل
واژه معناي پرسش در بدعت و دگرگوني
: سال80 تجربي كنكوررشته از مثال ;ميشد سنجش لغت يك تست ، هر در معمولا قبل سالهاي
چيست؟ "ويداد به دينار هزار صرهاي" جمله به توجه با "صره" معني *
وعده (جواز4 (كيسه3 (پاداش2 (1
.باشد شده اضافه پاسخدهي زمان كه بيآن ;بود متورم و پرحجم اكثرا لغت سوالات امسال ،
(اول سوال): رياضي81 رشته كنكور از مثال
گزينه كدام در ترتيب به"بدسگال ارتجالا ، رواق ، شرطه ، طينت ، " كلمههاي درست معاني *
(است شده سنجش يكجا پنجواژه ، سوال اين در)است؟ آمده
; بود گرفته قرار سنجش و سوال مورد پانزدهواژه لغت ، سوال سه در هنر آزمونرشته در *
.بود آمده عمل به سوال نيز توضيح بدون واژههاي از گذشته برخلاف ضمنا
املايي پرسشهاي در بدعت
از متن ساختن يعني بود ، تلفيقي املاي نامرسوم ، سوال و بدعت اولين ، املا سوالات در
ضجرت هراس ، اين كه آمد نزديك" متن در:شش سوال تجربي ، آزمون از مثال ;املايي واژههاي
و منزوي مروت و مطلوب جهل و متروك علم چه ، اندازد ضلالت موج در و گرداند چيره من بر
است؟ نادرست كلمه كدام املاي "...فارق شريران و قوي عداوتها و ضعيف دوستيها
تلفيق و مونتاژ و (منابع از خارج) دمنه و كليله عبارات بعضي از استفاده با كه متن اين
منبع و ماخذ دنبال حيرت با كه را داوطلبان از خيلي است شده ساخته درسي ، متون لغات برخي
سردرگمي و كلافگي دستخوش شديدا است ، درس كدام از و كتاب كدام از كه بودهاند ، املا متن
دچار ، املا هراس و فوق متن مطالعه از كه بخت برگشته كنكوريهاي از يكي گويا.بود كرده
بالبديهه ، كنكور منابع از خارج هم وي است ، ميزده پا و دست ضلالت ، موج در و شده ضجرت
:ميسرايد را بيت اين
كيه؟ از بالا املاي نيم ، من منميا اين
جديه؟ يا شوخيه !برادر ، املا نشد اين
:مانند ;بود شده دشواري موجب ، املاها برخي در نيز لغات بالاي حجم ، بالا مورد بر علاوه
.بود كرده سوال املا يك در لغترا شانزده كه هنر رشته پنج شماره سوال
فارسي زبان سوالات
فارسي ، نگارش و دستور براي "فارسي زبان" نام اين كه است گفتني دستور ، سوالات نقد از جدا
مولف كاميار ، وحيديان استاد جناب است بهتر و !ميبرد رنج نارسايي و كژتابي از شديدا
سبب عنوان اين.كنند ذكر "كژتابي" امثله و مصاديق جزو را نام اين فارسي ، دستور محقق
همان نميآورد ، ذهن كهبه تنهامفهومي ميشودو شنونده گمراهي و بسيار اشتباهات
"نگارش و دستور" آشناي و رسا نام كه دارد وجود سوال اين جاي.است فارسي نگارش و دستور
و متعدد مفاهيم كه "فارسي زبان" مثل نارسايي عنوان آن ، جاي به تا داشت نارسايي چه
شود؟ انتخاب درس اين براي ميآورد ، ذهن به را گوناگوني
و زورآزمايي اولين "فارسي زبان" امسالجديد دستور سوالات سر بر برگرديم حال هر به
رشته آزمونهاي در محدودي طور به قبل سالهاي البته) بود رشتهها كليه سنجش براي تجربه
برخورد در تازهنفس ، و نقابدار حريف اين ميرفت انتظار.(بود شده آزموده حرفهاي و فني
، عبوس شديدا كه آن حال باشد ، مدارا با و سازگار و خوشبرخورد اندكي كنكوريها ، با اول
.داد قرار هدف را شركتكنندهها حواس و هوش پرحجم ، آتش با و آمد ميدان به مردافكن و خشن
رياضيرامثال دهمرشته سوال ، مدعا اين اثبات براي
:ميآوريم
".است ادبي و ديني اجتماعي ، تاريخي ، لطايف و نكات از پر نوشتهها اين" جمله -سوال 10 *
است؟ تكواژه و واژه چند داراي ترتيب به
هيجده /سيزده (1
بيست /شانزده (2
نوزده /پانزده (3
يك و بيست /چهارده (4
در45 بايد شركتكننده و است پرشمارش و متورم سوالي ميفرماييد ملاحظه كه طوري به
حال ، اين با.كند علمي شمارش و موردراشناسايي سيوپنج و برسد چهارم گزينه به ثانيه ،
.بود عميق و دقيق ;فارسي زبان سنجش مجموع در
ادبي سوالاتآرايههاي در فوقالعاده بدعت
عمومي پرسش.است اختصاصي و عمومي سطح دو كهپرسشآرايههادر داشت نظر بايددر نخست
بشناسد ، درسي منابع از خارج فارسي متون همه آرايههارادر كنكوري ، كه اقتضاندارد
موارد تمامي امسال اما.است شده سنجش كتاب از خارج مثالها كم بسيار هم اختصاصي در حتي
.غيرهبودهاست و نظامي خمسه مثل آزاد ، منابع از گزينهها ، در شده پرسش
به است؟ شعر آن مفهوم و معنا دانستن مستلزم شعر ، يك آرايه داريمپرسش توجه هيچ آيا
است اينفني پرسش هم و است مفهومي پرسش هم شعري اثر يك ادبي صنعتهاي پرسش ديگر ، عبارت
دسترسي عدم هم.بودند مواجه شعر روخواني مشكل با هم كنكوريها سوالات ، از بخش اين در كه
.شعر آرايه تشخيص در ناتواني و نهايتاابهام و شعر معناي به
در.بود نيافتني دست سوالات برخي در و دشوار شده ، سنجش موردهاي بالا ، مشكل بر علاوه
كار به تام جناس آرايه بيت كدام در":ميپرسد هنر شماره 12 سوال
"است؟ رفته
:است زير بيت پاسخ ظاهرا
رويتوام سودازده كه است روزگاري"
"توام كوي سر خاك مگر نيست خوابگه
در لفظ اين چون يانه؟ است بالارديف شعر در "توام" اولا ، ;دارد ايراد چند سوال اين
تام ، جناس سوال با است رديف اگر پس.است رديف طبعا است ، شده بيتهارعايت همه
و است حرفي يك كلمه اصل در ولي دارد ، معني دو اگرچه "ام" لفظ كه اين دوم.دارد پارادوكس
فارسي ، شعر رديفهاي در معنايي كوچك تفاوتهاي نوع اين.نميشود حرفي يك كلمه شامل جناس
.نميكنند حساب جناس آنرا و است ورايج فراوان
رياضي رشته شماره 14 تست در.است آرايه يك تعداد از پرسش آرايهها سوال ديگر دشواري
"است؟ رفته كار به مفهوم يك در كنايي جمله سه بيت كدام در":ميپرسد
پيدا كناياترا تعداد هم و كند كشف شعررا معناي هم خلقالساعه است لازم دهنده پاسخ
!خوشهاي بمب:ميگويند اين به.كند كناييراارزيابي معنيهاي آنگاههمساني كند ،
ادبيات تاريخ پرسشهاي در گرهافكني و بدعت
ادبياترشته تاريخ سوال چهار از.بود امسال كنكور تازگيهاي از كتاب آخر اعلام از پرسش
از منظور.بود دوم كتاب اعلام از هفده سوال و سوم ادبيات اعلام از پانزده سوال رياضي
مرجع نوعي كه است درسي كتاب آخر در آثار ، و كتب و خاص اسمهاي تكميلي توضيحات ، اعلام
سوال تازه.كتاب حواشي از ادبيات تاريخ سوال درصد يعني 50.است دانشآموزان براي مراجعه
معروف بنابر و است مستند غير هندي حكيم "وياسا" به "مهاباراتا" حماسه انتساب يعني هفده
قرن چند طي آنرا شاعر صد قريب بلكه نشده ، سروده شاعر يك توسط و زمان يك در حماسه اين
.سرودهاند
.است كتاب اعلام و حاشيهاي سوالات از شانزده و پانزده پرسش نيز تجربي آزمون در
.است سوم و دوم كتابهاي اعلام از نيز زبان آزمايشي گروه هفتم سوال و هنر هفده سوال
مطالب درك و مفاهيم پرسشهاي در بدعت
و منبع هميشه ادبيات ، كتب خودآزماييهاي و توضيحات نثر ، و شعر مفهوم و معنا پرسشهاي در
منابع بااين مفاهيم سوالات غالب و ميرفت شمار اصليبه ماخذ
.ميگرديد هماهنگ
فرار فرمان معدود مواردي در جز و شد اجرا مركز از گريز قانون سوالاتمفاهيم ، در امسال
دكترا و ارشد كارشناسي آزمونهاي براي سوالات نوع اين.ميخورد چشم به توضيحات از
.است دلسردكننده و سنگين بسيار عمومي بچههاي براي ولي ; است مناسب بسيار
و نقد ترازوي كفه در يكي يكي را رياضي مفاهيمرشته سوالات ميآييم نمونه ، عنوان به
.ميدهيم قرار انصاف
آنگاه كرده ، انتخاب مولانا ، سيرت درس از را متني طراح ، مفاهيم ، اول سوال -شماره 19 تست
به را آنها محتواي و مقصود احتمالا كننده شركت كه درسي منابع از خارج شعر بيت چهار با
.ميكند سوال را متن پيام نميشناسد ، خوبي
بيتشعر باچهار گرفته ، قرار سوال در عربي متني يعني گلستان از عربي حديثي -تست 20
سوال سوي از هم بدعت يعني انبري ، گاز حمله ميگويند اين به.ميشود سنجش منابع از خارج
.پاسخ سوي از هم و
كدام در "گزيد صحرانشيني پاي سگي" داستان در سعدي اصلي پيام" ميپرسد تست اين -تست 21
.است خودآزمايي از پرسش تنها سوال اين است؟ آمده گزينه
براي خودآزمايي اين انتخاب اين بنابر.كنيد مطالعه كرده ، پيدا بوستان در را قصه اين اصل
اين ظاهرا كنكور مسئولان البته. پيامبرها ميان در جرجيس كردن پيدا با است مساوي پرسش
اينطوري بايد را منابع مفهوم صورت اين در نميدانند ، كتاب از خارج را پرسشها نوع
يعني كتابخانهها ، در هم پايش يك و باشد درسي كتاب در پايش يك داوطلب كه كنيم تفسير
.شده ارجاع ديگر كتابهاي و لغتنامه و ديوان تا سيچهل بعلاوه اصلي منابع
است شده پرسش سوال دو دارد ، درس وشش دومكهبيست سال ادبيات كل از و 25 تستهاي 24
اين !كشك همهاش خواندهاي درس يعني 26.نيست كتاب اين اصلي درسهاي از كدام هيچ جزء كه
بلكه است ، خارج شعاعتوضيحات از تنها نه كه است انتهايي و حاشيهاي متن دو از سوال دو
.است بيرون نيز اصلي متنهاي فراخ پهنه از
تير شليك و مات -كيش حركت يك سوال آخرين غيرمنتظرهبالااين و دشوار سوالات از بعد
.ميشود محسوب كنكوري نحيف حريف خلاصبه
:ميرسانم اساتيد عرض به ميرسد ، نظر به امسال سوالات در كه اشكالي مورد چند پايان در
شكل بعدي سوال در و شده طرح غلطاملايي صورت به "الطفات" كلمه تجربي رشته سوال 4 در -1
.است آمده گزينهها در "التفات" صورت به آن صحيح
چهارم گزينه در كه آن حال است ، "غيض" كلمه نظر مورد غلطاملايي رياضي ، سوال 5 در -2
ادبيات شود رجوع) است شده نگارش است "اتاقك" صورت كتاب متن املاي برخلاف "اطاقك" كلمه
.ميآورد وجود به املايي غلط توهم ولي است دواملايي كلمه اين اگرچه (صفحه 179 سوم
سروده نامناسب وزني در آن ، محتواي به توجه با مثنوي كدام" انساني رشته سوال 144 در -3
"است؟ نشده
الابرار تحف (نظامي3 شيرين خسروو (العراقينخاقاني2 تحفه (1
.است صحيح "است شده" و غلط "است نشده" فعل ميرسد نظر به گرگاني رامين و ويس (جامي 4
در خاقاني "تحفهالعراقين" انساني يك ادبيات درسي كتاب مندرجات به توجه با كه اين براي
.است نشده سروده محتوا مناسب وزني
بدري محمود
فارسي ادبيات كارشناس و مدرس
ماه شهريور نماز 16 سراسري اجلاس دوازدهمين
مييابد گشايش كرمان در
كرمان در شهريور و 17 روزهاي 16 در نماز سراسري اجلاس دوازدهمين:علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار
و عزت نماز ، " عنوان با كه دوروزه اجلاس اين در كرمان ، از همشهري خبرنگار گزارش به
استانداران ، و وزيران از تن چند ميشود ، برگزار كرمان شهر بزرگ مصلاي در "حسيني افتخار
اسلامي تبليغات سازمان سيما ، و صدا اسلامي ، ارشاد و فرهنگ پرورش ، و آموزش كل مديران
.ميكنند شركت مذهبي سياسي ، مقامات از ديگر جمعي و كشور
فضاي در قرآني علوم نمايشگاه سيامين و نماز علمي هنري فرهنگي ، نمايشگاه مناسبت همين به
برپايي با اجرايي دستگاه نمايشگاه 70 اين در.شد برپا كرمان مصلاي در مترمربع هزار 6
كتب ارائه نماز ، پيرامون كشور استانهاي علمي هنري فرهنگي آثار ارائه شامل غرفههايي
تفسير ، زبانها ، ساير به شده ترجمه قرآنهاي نفيس ، و خطي قرآنهاي نمايش مكتوب ،
و پژوهشها آخرين معرفي به نوجوانان ، و جوانان بخش و قرآن كتابآرايي و خوشنويسي
با كه نيز جشنواره جنبي بخش در.پرداخت خواهند قرآني علوم و نماز پيرامون دستاوردها
قراو استادان ، از جمعي طباطبايي ، محمدحسين حضور
آن نوراني معارف و قرآن ارزش پيرامون مباحثي ميشود ، برگزار قرآني علوم انديشمندان
.شد خواهد عنوان
روز 17 در اسلامي شوراي مجلس رياست كروبي ، مهدي حضور با دوازدهم اجلاس پاياني مراسم
.ميشود برگزار شهريور
شد منتشر امسال مرداد كتاب عنوان 2500
و 800 هزار و 606 ميليون شمارگان 12 در كتاب عنوان و 483 هزار فرهنگي2 علمي گروه
.شد منتشر گذشته ماه مرداد نسخهدر
كتاب 5 عنوان هر متوسط شمارگان كتاب ، خانه عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
.يافت انتشار صفحه در 228 ميانگين ، بهطور كتاب هر و بود جلد و 77 هزار
كتابهاي درصد و 77 رسيد چاپ به بار نخستين براي كتابها اين مجموع از درصد 54
.بود تاليف آثار منتشره ،
با 69 آنها كمترين و دين موضوع در عنوان با 567 موضوعي ، نظر از كتابها بيشترين
.شد منتشر فلسفه موضوع در عنوان
انتشار نوجوانان و كودكان براي (كتابها مجموع درصد 16) عنوان ماه ، 395 مرداد در
.شد منتشر نيز آموزشي و درسي كمك كتاب عنوان و 242 يافت
پايان تا امسال اول از كتاب ، خانه موسسه اطلاعات بانك در موجود آمار براساس
.است شده منتشر كشور در كتاب عنوان و 6 هزار ماه 11 مرداد
درگذشت آذربايجاني هنرمند
سن 94 در گذشته روز آذربايجان دستبافت فرش صنعت هنرمند عماد احمد:فرهنگي علمي گروه
.گفت وداع را فاني دار بيماري اثر بر سالگي
مختلف كارگاههاي ايجاد با جواني دوران از عماد استاد تبريز از همشهري خبرنگار گزارش به
هنرمند اين جنازهميكرد فعاليت تبريز دستبافت فرش توليد رشته در بافندگان جمعآوري و
قطعه در و تشييع دوستدارانش و قاليباف هنرمندان اجرايي ، مسئولين حضور ديروزبا صبح
.شد سپرده خاك به تبريز رحمت وادي هنرمندان
ري كهن باروي مرمت با
ميشود زنده باستان ري خاطره
باروي از بخشي بازسازي و مرمت پروژه پاياني مراحل به شدن نزديك با:فرهنگي علمي گروه
فرهنگي ميراث سوي از سال 1380 از كه علي حوزهچشمه در واقع ري قديمي
.ميشود زنده ساله ري 6000 باروي خاطره و شده ، ياد آغاز
تاريخ ياد ، از بخشي حفظ خبر اين اعلام با تهران استان فرهنگي ميراث مديركل پازوكي ناصر
متولدشده ، هاي فرهنگ و تمدن قديميترين و كهنترين از يكي عنوان به ري خاطرههاي و
به احترام نيز و خارجي و داخلي جهانگردان و سياحان جذب طريق از اقتصادي بهرهبرداري
بارو بازسازياين اهداف جمله از را گذشتگان و پدران ميراث و ملي هويت حفظ گذشتگان ،
.برشمرد
جاي تعبيه با متر ارتفاع 9 به متري باروي 453 ديوار از متر بازسازي 98 وي گفته به
تاريخي چشمه بلنداي بر باستان ري شمال ، نماد سمت در ديدبانها و آتشريزها تيركشها ،
.گرفت خواهد قرار همگان ديد معرض در (چشمهعلي) سورنا
بيشتر ايستايي منظور به:گفت بارو اين ساخت ريالي ميليون هزينه 450 به اشاره با پازوكي
متر با 40/3 ديوار عرض كه طوري به شده عقبنشيني سانتيمتر ارتفاع 8 متر يك هر در ديوار
.است شده تبديل متر به 5/2 متري ارتفاع 9 در پي در
و 850 هزار گل ، قالبگيري 216 و خشت ملات به تبديل جهت خاك تن بارو 2462 اين ساخت در
كار به كفسازي جهت خشتي آجر و 3240 كاه تن سنگ ، 22 تن خام ، 60 خشت قطعه
كه ري كهن شهر كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به.است شده گرفته
همزمان قدمت نظر از مانده جاي به آن تاريخي بناهاي معدود از اندكي بازماندههاي اكنون
اشكانيان پرارزش شهرهاي از و ماد دوران بزرگ شهرهاي از اهميت نظر از و نينوا و بابل با
دورههاي در و رفته شمار به بلاد مهمترين از اسلام نخستين سدههاي در عظمت نظر از و
انجام با اما ، نيست مشخص ري احداث تاريخدقيقاست بوده ايران كشور پايتخت مختلف
كاوشهاي از ساخت ظرافت با منقوش و سفالين مكشوفه ظروف روي بر علمي متعدد آزمايشهاي
در تپهاي در تا 1938 سالهاي 1935 طي آمريكايي گروه يك و اشميت دكتر باستانشناسي
.است شده تعيين سال شهر 6000 اين قدمت چشمهعلي نزديكي
مختارند معارف آزمونهاي گزينش در مذهبي اقليتهاي
عام صورت به پرورش و آموزش در هنري فرهنگي ، برنامههاي ارائه:علميفرهنگي گروه
رسمي مذهبي اقليتهاي و آسماني اديان پيروان بين در تبعيض هرگونه از دور به و
.ميشود انجام
با پرورش و آموزش وزارت مشاوره و فرهنگي امور برنامهريزي دفتر مديركل كفاش حميدرضا
نظام در مساوات رعايت بارز مصاديق از يكي:افزود شيراز در ايرنا به مطلب اين اعلام
اقليتهاي به معتقد دانشآموزان بين در پرورشي و آموزشي فرصتهاي برابري اسلامي
دارند را دموكراسي سردمداري داعيه كه كشورهايي در حتي رويهاي چنين و است مذهبي
.نميشود مشاهده نيز
و شرعي موازين براساس رسمي ديني اقليتهاي دانشآموزان همه:كرد تصريح وي
معارف نوع گزينش در معارف آزمونهاي انجام براي و كرده رفتار خود اعتقادي
سنخيت يك از مختلف اديان در ارزشي مفاهيم از بسياري ديگر سوي از و مختارند
در مختلف اقليتهاي از دانشآموزان توفيقات كسب شاهد سال هر و برخوردارند
.هستيم هنري و فرهنگي مسابقات
خود متبوع وزارت در پرورش و آموزش امور تلفيق به اشاره با مسئول مقام اين
در قرآن مستقل گروه و كردهاست تغيير دبستان اول كتاب رويكرد اين با:گفت
را مناسبي برنامهريزي آموزشي شيوههاي بهترين بهكارگيري براي پرورش و آموزش
.ميكند پيگيري و طراحي
:پرورش و آموزش وزارت ارزشيابي و سنجش معاون
نيست مطلوب پرورش و آموزش ارزشيابي نظام
پرورش و آموزش در ارزشيابي مطلوب و نظر مورد وضعيت به رسيدن تا:فرهنگي علمي گروه
.نيست مطلوب چندان فعلي شرايط و داريم زيادي فاصله
به مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش وزارت ارزشيابي و سنجش معاون "شوكتي اكبر علي"
و دارند قرار تنگاتنگ ارتباطي در ارزشيابي و آموزش شيوههاي:افزود شيراز در "ايرنا"
است ، آموزشي نوين روشهاي از بهاستفاده معطوف آموزش و تدريس در امروز رويكرد اگر
.است گريزناپذير مطلوب تغيير به توجه ارزشيابي نظام با ارتباط در
آموزش تحصيلي ، ارزشيابي شيوههاي تغيير زمينه در:گفت درادامه مسئول مقام اين
مستلزم نيز امر اين و ميشود محسوب جلو به گام يك سئوال ، طراحان به
.است مقتضيات و شرايط بر منطبق و دقيق برنامهريزي
اساس بر:داشت اظهار پرورش و آموزش وزارت ارزشيابي و سنجش دفتر معاون
شيمي ، رياضي ، مانند پايه دروس در تحصيلي افت متوسطه دوره در شده انجام بررسيهاي
براي دليل همين به و است بوده درسي مواد ساير از بيشتر زيستشناسي و فيزيك
خاص دورههاي كشور درسطح درسي مواد دراين سئوال طراحي كيفيت ارتقاي و بهبود
.است درآمده اجرا مرحله به سئوال طراحان ويژه آموزشي
سئوال سطح كاهش با نبايد را سئوال طرح ونحوه وضعيت بهبود:كرد تصريح وي
به ميرسد نظر به آسان نخست مرحله در كه سئوالي است ممكن زيرا گرفت ، اشتباه
يك كه نمايد ايجاد فراگيران براي را مشكلاتي ارزشيابي ، اصول رعايت عدم دليل
.نياورد فراهم را مشكل اين اصول بر مبتني اما فني دقيق سئوال
موجود رفعمشكلات پيگير جديت با وپرورش آموزش در وارزشيابي سنجش دفتر:گفت شوكتي
دست در ارزشيابي نظام راستاي در تكميلي برنامههاي و است سئوال طراحي درحوزه
از ويباشد موثر عرصه دراين مشكلات كاهش در بتواند اميدواريم كه است تهيه
خبر آينده مقاطعدر و دروس ساير به سئوال طراحي آموزشي دورههاي تشكيل تعميم
.داد
|