مدرسه در گوشهگيري و انزوا
سالمتر دانشآموزان سالم ، مدارس
به توجه با اينترنتي مجرمان تعقيب
است اشكال مورد كشور جزايي قوانين چارچوب
مهابادتشريح زندانيان شورش حادثه جزئيات
شد
به زيان تومان ميليون يك سالانه معتاد هر
ميرساند جامعه
مطبوعاتخواستار آزادي از دفاع انجمن
شد نشريات توقيف روند پايان
"آذربايجان نويد" نشريه مسئول مدير
شد تبرئه
مدرسه در گوشهگيري و انزوا
صرع به دانشآموزان ابتلاء عواقب به نگاهي
كاري انجام براي اتفاق سر از.است نگذشته مدارس بازگشايي از هفته چند از بيش هنوز..."
و هراسان دبستاني كودك دهها.بود عجيبي ازدحام مدرسه از گوشهاي در.رفتم مدرسه يك به
گرم نيمه آسفالت روي بر شلوغي ميان در كودكي دورتر ، كمي.ميدويدند "دفتر" طرف به مضطرب
فرا را بدنش شديدي تكانهاي.بود شده سخت رعشهاي و لرزش دچار مانند ، چوب و سفت بدني با
بچههاي.بود زده سفيدي به كوچكش چشمان و ميزد موج دهانش دور خونآلودي كف و بود گرفته
را او به شدن نزديك جرات بيم ، و ترس از آميخته نگاهي با.بودند زده حلقه او دور مدرسه
"...دهند انجام او براي كاري داشتند دوست حال عين درنداشتند
حالت اين دچار افراد از برخي چرا است؟ مشكلي چه داراي دبستاني كودك اين راستي به
با برخورد در آموزگاران و مديران مدرسه ، نقش كرد؟ بايد چه حمله بروز زمان در ميشوند؟
.ميباشد انسان در شده شناخته بيماريهاي قديميترين از يكي صرع چيست؟ دانشآموزان اين
عفونتها ، مغزي ، ضربههاي زايمان ، مشكلات مثل دلايلي به نفر يك نفر صد هر از تقريبا
سني گروههاي تمام در بيماري اين.هستند مبتلا آن به غيره و وراثت مسموميتها ، از بعضي
زن گروه دو هر در تقريبا و ندارد بيماري اين بروز در چنداني تاثير جنسيت.است شده ديده
در سنين تمام در نفر ميليون حدود 45 تخميني ، طور به.است شده ديده يكسان طور به مرد و
ميليون يك از بيش كه ميشود زده حدس نيز ما كشور در.هستند مبتلا صرع به دنيا سراسر
دچار كه كسي داشتند عقيده مردم قديم ، روزگاران در.باشد داشته وجود صرع به بيمارمبتلا
اين مبناي بر بنابرايناست كرده حلول او جسم در "شيطان" يا "جن" ميشود ، حالات اين
كوشش مختلفي روشهاي با مبتلا فرد درمان براي داشت ، وجود صرع مورد در كه خرافي عقايد
آنان بدن از شيطان ارواح كشيدن بيرون گاهي.شود رانده بيرون وي درون شيطاناز تا ميشد
ابتدايي بسيار ابزارهاي با و ميكردند شكنجه را آنان ميگرفت ، انجام ظالمانه بسيار
با.ميشدند متوسل جادو و سحر به و ميكردند سوراخ را جمجمههايشان تيز سنگهاي مانند
آزار جاي به و هستند بيمار مصروعين كردندكه پيدا يقين پزشكان از بعضي قرنها گذشت
علت كه بود كسي اولين "بقراط".كرد رفتار مهرباني با آنها با و شوند درمان بايد دادن
جهان ، متمدن كشورهاي اكثر در نوزدهم قرن پايان تا.كرد ذكر مغز در اختلالي را بيماري اين
مغزي نوار كشف با بعدها نشد ، ديده بيماران اين به نسبت ظالمانه روشهاي از اثري ديگر
كار در اختلال نوعي صرع كه گرديد مشخص و شد برداشته بيماري اين ماهيت مورد در مهمي قدم
.مينامند "لپسي اپي" را حالت اين پزشكان كه است مغز سلولهاي
مغز يعني.شد مطرح مغز در الكتريسته جريان وجود به اعتقاد پزشكان جدي تلاش با تدريجا
امواج صورت به ضعيفي بسيار برق جريان خود از كه است (باطري) الكتريكي پيل يك مانند
انجام دقيق قاعدهاي و نظم مبناي بر مغز سلولهاي در برق توليد البته.ميكند منتشر
فعال بسيار مغز سلولهاي حالت اين در شود ، اختلال دچار قاعده و نظم اين اگر و ميگيرد
ممكن كه ميكنند يكديگر به پيام رساندن به شروع نامنظم و برهم و درهم طور به و ميشوند
به سركشي آتش همچون و كند سرايت مغز ديگر قسمتهاي به تدريج به نامنظم پيامهاي اين است
متوقف موقتا مغز طبيعي اعمال همه ميافتد ، اتفاق اين وقتي شود گسترده مغز تمام در سرعت
آتش اين بزودي اما.ميگردد مبتلا فرد در صرع حملات منجربه امر اين نهايت در كه ميگردد
طريق از آنها ، به كافي قند و اكسيژن نرسيدن و سلولها خستگي علت به شده ، برپا الكتريكي
كه است ترتيب بدين.ميگردد خاموش و مهار (وقفهدهنده واسطههاي) مغز نشاني آتش نيروهاي
مغز سلولهاي اكثر مجددا و ميگيرد پايان دقيقه چند يا ثانيه چند مدت در صرعي حمله يك
چه به الكتريكي توفان يا بينظمي اين كه اين براساس حال.ميپردازند خود عادي فعاليت به
به سرعتي چه با و افتاده اتفاق مغز قسمت كدام در يا باشد ، گرفته انجام مغز در علتي
معموليترين.ميشود ايجاد صرع از گوناگوني انواع باشد كرده سرايت مغز ديگر قسمتهاي
.كرد طبقهبندي زير دستههاي به ميتوان را آنها
بزرگ صرع
و ميشود بيهوش يكباره به مبتلا شخصميباشد بزرگ صرع صرع ، انواع شايعترين از يكي
پس.ميگردد خارج او ازگلوي نامفهوم فريادي و شده سخت و سفت بدنش ميخورد ، زمين به محكم
در انقباضاتي به تبديل لرزشها اين بلافاصله بعد ميكند ، لرزش به شروع زماني اندك از
باشد پر بيمار مثانه اگر و بگيرد گاز را زبانش فرد است ممكن آن نتيجه در كه ميگردد بدن
از بعد كه ميكشد طول دقيقه يا 4 تا 3 ثانيه چند از بزرگ صرع حملات.ميگردد خارج ادرار
و خستگي احساس شديدا و است خفگي حالت در دقيقه چند يا يك براي شخص حمله ، پايان
.ميكند خوابآلودگي
كوچك صرع
و شروع.دارد بزرگ صرع با نزديكي ارتباط و ميشود ديده كودكان در بيشتر صرع نوع اين
يا فرد خود دارد امكان گاهي كه است خفيف حدي به و است ناگهاني صورت به حملات پايان
تشنج دچار آنكه بدون مبتلا فرد صرع ، نوع اين در نشوند ، آن متوجه نيز معلمين و والدين
چندين با است ممكن وقفه اين.ميماند بيخبر و مات ثانيه تا 10 مدت 5 به گردد ، غش يا
لرزش با يا جويدن ، شبيه دهان مختصر حركات پلكها ، سريع خوردن هم به مثل عضلاني انقباض
زل و باز چشمهايش ميپرد ، كودك حملهرنگ هنگام به.باشد همراه بازوها و دستها خفيف
بار صدها حملات اين است ممكن گاهي.ميشود خيره نامعلومي نقطه به حركت بدون و است زده
با و شده ظاهر كودكي سنين اواخر در صرع نوع اين.شوند ايجاد روز يك طي در بيشتر يا
در بهندرت است ممكن ولي مييابد بهبود خود به خود بلوغ سن به رسيدن از پس و سن افزايش
.گردد بزرگ صرع به تبديل افراد از بعضي
حركتي -رواني صرع
اطراف محيط.ميگردد خلسه حالت نوعي يا فراموشي دچار كوتاهي مدت به شخص صرع ، نوع اين در
.ميآيد تاريك و محو كمي نظرش در
به شروع و ميشود ترسو و تحريكپذير نگران ، مضطرب ، شده ، غيرطبيعي خشمي دچار كه اين با
نظير ، حركاتي مبتلا شخص در حملات طي در است ممكن.ميكند نامفهوم كردن صحبت و تكلم
به دهان خودبهخودي حركات و لباس با كردن بازي هدف ، بدون رفتن راه هم ، به دستها ماليدن
علائم حركتي ، علائم بر علاوه صرع نوع اين در.شود ديده كردن ملوچ و ملچ و جويدن صورت
كه حمله از بعدميشود ديده نيز شديد خنده يا گريه حافظه ، در تغيير مثل گوناگوني رواني
.ندارد ياد به واضح طور به را حمله زمان از چيزي بيمار ميكشد ، طول دقيقه تا 2 معمولا 1
جامعه و صرع
خوشمان آن از كه داريم خود در عيبي بيش و كم ما از يك هر نميبينيم ، كامل را انساني هيچ
و بوده خود به مخصوص ويژگيهاي داراي بگيريد نظر در شما كه را اختلالي نوع هر.نميآيد
نيز صرع كه كند ايجاد زندگي در را پيامدهايي و مشكلات وي خانواده و بيمار براي است ممكن
.بود نخواهد مستثني قاعده اين از
حال در كه نحوي به.است شده ياد اجتماعي بيماري يك عنوان به صرع بيماري از اخير قرن در
تربيت ، و تعليم زندگي ، محيط بلكه بگيرد قرار درمان مورد بايد تنها نه مصروع ، نفر يك حاضر
و روانشناسان متخصصين ، بهوسيله بايستي او آينده بالاخره و كار شغل ، نحوه تحصيل ،
از عضوي بهعنوان مصروع فردبگيرد قرار توجه مورد نيز حرفهاي و تربيتي كارشناسان
از خود دوگانه احساس از ناشي نگراني و اضطراب داراي ميكند زندگي آن در كه اجتماعي
خيلي دقت و احتياط با را دوستانش دليل اين به.ميباشد بيمارياش كردن آشكار يا پنهان
سري يك از ميبيند افراد ساير با مقايسه در كه اين از مصروع فرد.ميكند انتخاب زيادي
ازدواج ، شغل ، كردن پيدا نظير اجتماعي مختلف زمينههاي در را مشكلاتي و شده منع فعاليتها
كارش ، محيط در بهويژه.ميكند افسردگي و تنهايي احساس است ، كرده پيدا... و رانندگي
و كند ايجاد وي در را ديگران با داشتن فرق احساس او ، درباره ميتواند ديگران تفكر طرز
به نسبت افرادجامعه نگرش تغيير در كمك جهت همين به.بداند جدا دوستانش از را خود
بايد جامعه افرادباارزشاست و مهم معيار يك بيماران اين با درست برخورد و صرع بيماري
مردمكه از عده آن براي بايستي.كنند برخورد بيماري اين با منطقي بهطور كه بياموزند
با توام ترس دچار و ميشوند صرعي حمله يك شاهد... يا مدرسه خيابان ، كار ، محل در وقتي
.ميشوند دور او از بيمار ، دور به خط كشيدن با وگاهي ناخوشاينديميگردند حالت
به كه بيماران از دسته آن و اطرافيان به بايد همچنين.نيست واگيردار و مرموز صرع بيماري
ميدانند خرافات ساير و "جنگرفتگي" را بيماري علت درست ، و كافي اطلاعات نداشتن علت
ايجاد مغز سلولهاي كار در اختلال دليل به كه است جسمي بيماري يك صرع كه داد آموزش
بهطور را حملات اكثر ميتوان دارو مصرف با و دارد دارويي درمان به احتياج و ميشود
.كرد مهار كامل
خانواده و صرع
با وي آن ، دنبال به ميشود داده تشخيص مصروع يك عنوان به پزشكي نظر از فرد كه هنگامي
اين.شد خواهد درگير آن از ناشي اقتصادي و اجتماعي خانوادگي ، رواني ، جسمي ، مختلف مشكلات
در خانوادهاش و فرد ناسازگاريهاي و اجتماعي رواني ، پيامدهاي شامل نوعي به مشكلات
.ميگردد نيز جامعه در شدن انگشتنما احساس با رابطه
.ميكنند نگاه شرمآور پديده يك بهعنوان صرع بيماري به خانوادهها از بعضي متاسفانه
نيز خود ، مصروع نوجوان يا كودك به نوعي به را منفي نگرش و تفكر طرز اين مدتي از بعد لذا
مصروع فرد به غيرمستقيم يا مستقيم بهطور والدين از برخي ديگر عبارت به.ميدهند انتقال
بيماران اغلب اساس براين.بگويد سخن كسي با بيمارياش مورد در مبادا كه ميكنند گوشزد
.دارند خود دادن نشان سالم در سعي و ميكنند پنهان را خود بيماري بتوانند كه آنجا تا
نيز را مشكلاتي بعدها اما كند جلوه موفقيتآميز ظاهر در است چندممكن هر روشها گونه اين
رو از مداوم ترس يك هميشه مصروع فرد كه ميشود باعث جمله از كرد ، خواهد ايجاد فرد براي
انزواي و گوشهگيري به كمك نوعي به امر همين كه باشد داشته را افراد با روشدن در
خود فرزند بيماري مورد در كه اين از متاسفانه والدين از عدهاي.كرد خواهد او اجتماعي
در ميورزند ، امتناع دلايلي به كنند صحبت مدرسه آموزگاران مديرانو با بويژه ديگران با
ميتواند صرع به مبتلا دانشآموز براي اوقات گاهي مساله اين از كردن خودداري كه حالي
.باشد داشته دنبال به را خطراتجدي
ورزش و شنا مربي سرويس ، راننده آموزگار ، مدير ، با بيماري درباره صحبتكردن كه حالي در
تا شد خواهد سبب امر اين بلكه شد ، خواهد ناخوشايند عوارض از پيشگيري باعث تنها نه
.باشند داشته مصروع دانشآموز با رابطه در موثريرا و مناسب عكسالعمل مدرسه اولياي
ومدرسه صرع
مختلف ابعاد از هستند ، مصروع فرزند يك داراي كه خانوادههايي يا والدين نگراني گفت بايد
يا ميباشند خود فرزند تحصيلي وضعيت نگران والدين از برخي مثال بهعنوان.است درك قابل
بايدگفت نخست.باشند مربوطه آموزگار يا مدير با بيماري نوع كردن مطرح نگران است ممكن
آنها فرستادن از كه ندارد وجود دليلي پس ندارند ، مشكلي هوشي لحاظ از مصروع كودكان اكثر
نبايد امر اين باشد نشده كنترل كاملا آنها حملات اگر حتي.شود خودداري مدرسه به
كلاس در ميتوانند راحتي به مصروع كودكان.گردد مدرسه به كودك نفرستادن براي بهانهاي
ساير پيشرفتيمانند و بدهند درست معلمجوابهاي سوالات به و بگيرند ياد را مطالب
تحصيلي وضعيت افت دچار مصروع دانشآموز يك اگر بنابراين.باشند داشته كلاس در دوستانشان
گونه دراين است لازم بلكه ;دانست صرع مشكل به مربوط نميتوان را آن كامل علت است
اولياي و والدين نگرش بررسي نظير پرداخت ، ودقيقتر جانبه همه ارزيابي يك به موارد
.باشد داشته تحصيلي پيشرفت نميتواند صرع حمله علت به مصروع دانشآموز كه اين از مدرسه
علاقه عدم به منجر ميتواند كه مناسبهمكلاسيها برخورد علت به افسردگي خجالتو احساس
بهشمار كودكان اين در تحصيلي ضعف عوامل ديگر از گردد مدرسه به نسبت بيزاري حتي يا
.ميرود
و تمركز در اختلال و حافظه مشكلات گيجي ، منگي ، صورت به بيشتر كه دارويي عوارض احتمال
.گردد بررسي تحصيلي ضعف در است لازم كه است مواردي جمله از ميدهد نشان را خود توجه
ممكن كه است مواردي جمله از ديگران با او كردن مقايسه و كودك از حد از بيش انتظارات *
.كند ايجاد كودك رفتار تحصيلو امر در را مشكلاتي است
براي بهانهاي امر اين نبايد بنابراين ، .است حل قابل شده ياد موارد تمامي خوشبختانه
.باشد مدرسه وظايف و تكاليف انجام در سهلانگاري
صرع ، بيماري مورد در را صحيح لازمو علمي اطلاعات بايستي مدرسه و خانواده اساس اين بر
.كنند كسب علمي مقالات و نشريات صرع ، معالج ، انجمن پزشك نظير موثق منابع از
كهاني شمسالدين:تلخيص و ترجمه
باليني روانشناس
سالمتر دانشآموزان سالم ، مدارس
توانايي نهتنها دانشآموزان (سالم مدارس) ميشود رعايت بهداشتي اصول كه مدارسي در
عمر تمام در كه ميآموزند بهداشتياي مطالب بلكه دارند ، خود دروس يادگيري براي بيشتري
سرطان حتي يا و مغزي صدمات قلبي ، بيماريهاي مثل بيماريهايي از تا ميكند كمك آنها به
.كنند پيشگيري
:باعث دورهديده ، معلمان توسط مدارس در بهداشت صحيح آموزش
بيماريها از پيشگيري و سلامت سطح ارتقاء با ارتباط در دانشآموزان آگاهي افزايش -1
بهداشتي سرويسهاي و محصولات بهداشتي ، صحيح اطلاعات به دسترسي -2
سالم رفتار -3
ديگران با ارتباط برقراري توانايي -4
.ميگردد زندگي در هدف تعيين و تصميمگيري توانايي افزايش -5
بهاي افراد بهداشتي عملكرد وضعيت به جامعه ، بهداشت و سلامت وضعيت سنجش براي امروزه
و ميگردد ارائه جامعه آن در كه پزشكي سرويسهاي و تكنولوژي تا ميشود داده بيشتري
رابطه اين در بسزايي نقش ميتواند مدارس در بهداشت آموزش كه است داده نشان تحقيقات
.باشد داشته
كودكان بهداشت برنامههاي در اصلي اولويتهاي از يكي مدارس در بهداشت آموزش دليل همين به
.ميباشد جامعه و
:ميباشد زير موارد شامل سالم مدارس ايجاد برنامه كشورها ، از بسياري در حاضر حال در
ناخواسته جراحات و صدمات از پيشگيري -1
عمر تمام در فيزيكي فعاليتهاي سطح ارتقاء و بهبود -2
بهداشتي و سالم غذايي عادات ايجاد و بهبود -3
سيگار مصرف و اعتياد از جلوگيري -4
.ايدز انتشار از جلوگيري مدارسجهت در بهداشت آموزش -5
ناخواسته وجراحات صدمات از پيشگيري
برنامه و بپردازند بهآموختن سالم و امن محيطي در كه است دانشآموزان تمامي حق اين
.ميشود اجرا و طراحي مهم اين به كمك جهت ناخواسته جراحات و صدمات از پيشگيري
بين نوجوانان و كودكان در مرگ موارد تمامي از توجهي قابل درصد جهان نقاط از بسياري در
جراحات و صدمات ساير و خودكشي تصادفات ، از ناشي صدمات دليل به سالگي سنين5تا19
ساعات در موارد اين وقوع از جلوگيري در مهمي بسيار نقش مدارس و ميافتد اتفاق ناخواسته
تواناييهاي پروراندن و باآموزش ميتوانند مدارس همچنين.دارند مدارس اردوهاي و درسي
(غيره و بازي زمان منزل ، در) غيردرسي زمانهاي در موارد اين بروز كاهش باعث دانشآموزان
.شوند
در ناخواسته صدمات موارد بروز كاهش باعث كه راهكارهايي و پيشنهادها به مقاله اين در
پيشرفته تحقيقات و دقيق مطالعات از آن تنظيم جهت و ميشود پرداخته دانشآموزانميگردد
.است شده استفاده دنيا سراسر در معتبر تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها
هر بلكه نيست اجرا قابل مدرسهاي هر در فوق راهكارهاي تمامي كه است ذكر به لازم
آنها از كدام هر از ميتواند خود دسترس مورد منابع و نيازها به توجه با مدرسهاي
.نمايد استفاده
:جراحت يا صدمه تعريف
حرارتي ، علل به كه است ناخواستهاي يا خواسته بدني آسيبهاي معني به جراحت يا صدمه
ايجاد حرارت ، يا اكسيژن مانند حيات ضروري منابع كاهش يا و شيميايي الكتريكي ، مكانيكي ،
.ميباشد شايع بسيار نوجواني و كودكي سنين در آسيبها اين دنبال به مرگ و ميگردد
و بوده غيرعمدي و ناخواسته صدمات ميافتد اتفاق مدارس در كه آسيبهايي و صدمات بيشتر
و خوردن زمين از ناشي و ميافتند اتفاق مدارس ورزشي و بازي زمينهاي يا و حياط در بيشتر
.ميافتد اتفاق دختر دانشآموزان از بيش پسر دانشآموزان در و ميباشند ورزشي فعاليتهاي
مشاجرات ، و درگيريها مدرسه ، به خانه مسير در تصادفات از ميتوان صدمات اين ديگر علل از
به و بوده مجاز سلاح حمل كه آمريكا نظير كشورهايي در و غذايي مواد از ناشي مسموميتهاي
.برد نام تيراندازي از ناشي صدمات از ميگيرد ، قرار افراد دسترس در راحتي
:ميشوند تقسيم عمده بخش سه به صدمات اين از پيشگيري فعال روشهاي
(نقليه وسايل با تصادف از پرهيز جهت ايمني نكات رعايت مانند) حادثه وقوع از قبل -1
در ايمني كلاه يا اتومبيل در ايمني كمربند از استفاده مانند) حادثه وقوع زمان در -2
(موتورسواري
(پزشكي سرويسهاي به سريع دسترسي مانند) صدمات شدت كاهش جهت در حادثه وقوع بعداز -3
نيز (ندارد بستگي فرد خود دخالت به كه روشهايي) صدمات از جلوگيري غيرفعال روشهاي همچنين
استفاده مثل دانشآموزان براي امن محيط ايجاد مانند دارند موارد اين كاهش در بسزايي نقش
.آنها ورزشي محيط براي چمن زمينهاي از
.دارد عهده به مهمي بسيار مسئوليت و نقش مدرسه فوق روشهاي تمامي در و
زير عمده بخش شامل5 دانشآموزان در ناخواسته جراحات و صدمات از جلوگيري برنامه
.ميباشد
دانشآموزان براي بيخطر و امن محيط ايجاد -1
و راهپلهها كلاسها ، بهسازي با شدميتواند گفته كه همانطوري فيزيكي نظر از امن محيط
خطرناك وسايل و مواد آزمايشگاهها در همچنين.شود مهيا مدارس ورزشي زمينهاي و مدرسه حياط
مهمتر همه از و شوند نگهداري دربسته كابينتهاي در و باشند داشته مخصوص برچسبهاي بايد
.شود داده آموزش دانشآموزان به آنها احتمالي خطرات و آنها از استفاده نحوه
و مدرسه به وابستگي دانشآموزحس در بايد نيز اجتماعي نظر از امن ايجادمحيط براي
با كه كند حس دانشآموز اينكه مگر نميشود ميسر اين و آورد بهوجود آن اولياي به اعتماد
كه است صورت اين در و دارند حمايتي نقش مدرسه اولياء و ميشود برخورد خوبي به او
ملزم را خود بيشتر ميدهد آموزش مدرسه كه بهداشتياي نكات رعايت براي دانشآموز
به تمايل عاطفي ، مشكلات دچار كمتر دانشآموز كه است محيطي چنين در همچنين.مينمايد
مدرسه به بيشتري وابستگي دانشآموز چه هر و ميشود خودكشي افكار حتي يا و سيگار مصرف
.داد خواهد اهميت بيشتر نيز خود درس به گردد ، مدرسه كارهاي درگير و كند احساس
خانوادههايشان و دانشآموزان به لازم بهداشتي آموزشهاي -2
.دارد ناخواسته صدمات از پيشگيري در را نقش مهمترين آموزش
مثل ايمني ازوسايل استفاده كمسالتر ، دانشآموزان به خيابانها از عبور نحوه آموزش مثل
مراقبت صحيح ، تغذيه نحوه مورد در آموزش دوچرخهسواري ، هنگام ايمني كلاه با ايمني كمربند
بسياري و دندان و دهان بهداشت آموزش بيماريها ، به ابتلا از پيشگيري و خود سلامت از
.ديگر موارد
ورزشي و فيزيكي فعاليتهاي صحيح نحوه آموزش -3
را ورزشي و فيزيكي فعاليتهاي صحيح نحوه كه باشد داشته دورهديدهاي افراد بايد مدرسه هر
احتمال از وسيله اين به و باشند آنها بدني فعاليتهاي مراقب و دهند آموزش دانشآموزان به
.بكاهند خطرناك ورزشي فعاليتهاي از ناشي آسيبهاي و حوادث وقوع
(اجتماعي روانشناسي ، مشاورهاي ، ) بهداشتي سرويسهاي ارائه -4
و روحي وضعيت به وابسته مستقيم طور به دانشآموزان در ناخواسته صدمات بروز احتمال
امكان نمودن فراهم زمينه اين در موثر بسيار اقدامات از بنابراين.ميباشد آنها احساسي
.است دانشآموزان براي اجتماعي و روانشناختي مشكلات حل براي مشاوره
بهداشتي تغذيهاي سرويسهاي -5
همچنين و باشند داشته دسترسي مناسب و سالم غذايي مواد به بايد مدرسه در دانشآموزان
و غيربهداشتي مواد از استفاده عدم و مناسب غذايي رژيم داشتن جهت لازم تغذيهاي آموزشهاي
يا ديابت نظير بيماريهايي كه دانشآموزاني براي خصوصا اين و شود داده آنها به مضر يا
.است برخوردار ويژهاي اهميت از دارند چاقي
دورهديده بهداشتي كادر از استفاده و آموزش -6
متخصص و ديده دوره بهداشتي كادر از مدارس كه ميشود ميسر هنگامي فوق موارد تمامي
آماده مهم اين براي خاص آموزشي دورههاي گذراندن با را خود كادر يا.نمايند استفاده
.سازند
بحراني و اضطراري مواقع در عملكرد نحوه آموزش -7
شيميايي مسموميتهاي تصادفات ، زمينلرزه ، سيل ، آتشسوزي ، مثل اضطراري موارد از بسياري در
واكنش دادن نشان براي دانشآموزان آموزش ميكند ، تهديد را فرد سلامت كه مواردي ساير و
گونه اين در صحيح عملكرد نحوه مدارس از بسياري در حتي.ميباشد اهميت حائز سريع و صحيح
.ميشود تمرين آنها با و ميگيرد قرار آموزان دانش اختيار در و شده نوشته مواقع
جامعه و خانوادهها همكاري جلب -8
و خانوادهها همكاري جلب بدون هم باز نمايند رعايت را فوق موارد تمامي كه هرچند مدارس
.شد نخواهند ناخواسته جراحات و صدمات از پيشگيري به موفق كامل طور به جامعه
دعوت مدرسه در مختلف جلسات در شركت براي را دانشآموزان اولياء ميتواند مدرسه مثلا
والدين به را مدرسه در آموزشي بهداشتيو فعاليتهاي از بعضي مسئوليت يا و نمايد
.نمايد برقرار ارتباط مدرسه اولياء و والدين بين وسيله بدين و كرده واگذار دانشآموزان
نتيجهگيري
و صدمات از پيشگيري سالم ، برنامه اجتماعي نتيجه در و سالم دانشآموزاني داشتن براي
اشاره بالا در كه موردي درآيد80 اجرا به مدارس تمامي در كه بايد ناخواسته آسيبهاي
.باشد مهم اين اجراي براي چهارچوب يك تواند مي گرديد
كاوياني مونيكا:ترجمه
به توجه با اينترنتي مجرمان تعقيب
است اشكال مورد كشور جزايي قوانين چارچوب
اينترنت مقوله بر همهجانبه برخورد بر تاكيد با حقوقدان رياحي غلامعلي:اجتماعي گروه
قانوني وجاهت اينترنتي جرائم تعقيب مشخص ، قوانين تدوين از قبل فعلي شرايط در:كرد تصريح
.داشت نخواهد
همچون وسيعتري سطوح در اطلاعرساني عرصه بر حاكم شرايط تشريح ضمن دادگستري وكيل اين
خبرگزاري حقوقي خبرنگار به پديدهها اين حقوقي ابعاد بررسي در اينترنت و ماهواره
ميتواند كه است فناوري جديد پديده در ماهواره و اينترنت:گفت ،(ايسنا) ايران دانشجويان
نوآوري و اختراع هر مانند قطعا اما باشد ، داشته بر در جوامع كليه براي بسياري منافع
.است تعيينكننده جديد پديدههاي اين از استفاده نوع تكنولوژي ، و صنعت زمينه در جديد
به اگر و است بشري جوامع تكاملي جريان نياز مورد اينترنت و ماهواره:داد ادامه رياحي
اتفاق جرائمي دستگاهها اين طريق از و گيرد قرار سوء استفاده مورد جاهايي در و ندرت
.شود برخورد آن با فرايند اين مجموعه از كوچك جرم يك عنوان به بايد بيفتد ،
قرار اصل را اينترنت و ماهواره به نسبت مجرمانه نگاه نبايد اينكه بيان با حقوقدان اين
در.آنهاست بودن مفيد اصل بر فرع پديده دو اين جرمزايي جنبههاي:كرد اضافه داد ،
همين از شايد.ندارد وجود اينترنتي جرائم خصوص در مدوني ، قانوني متن هيچ داخلي قوانين
جرائم به مربوط لوايح تهيه براي كميتهاي كه كرده تاكيد قضائيه قوه رئيس كه است رهگذر
جرميابي قضائي نگاه گيرد ، فقط قرار رسيدگي دستور در طرح اين اگر.شود تشكيل اينترنتي
.بود نخواهد امروز متحول شرايط با منطبق و كافي هرگز داشتن اينترنت مثل پديدهاي خصوص در
و انفورماتيك عالي شوراي و ارشاد وزارت مانند ذيربط دستگاههاي اينكه بر تاكيد با رياحي
كنند ، نظر اظهار آن منفي و مثبت جنبههاي و طرحي چنين خصوص در بايد تخصصي دستگاههاي باقي
تحولات با قطعا اينترنت پديده به جرميابي موضع از و قضائي بعدي يك نگاه:شد متذكر
.دارد مغايرت امروزي جوامع شتابان
اين دايره در اينترنتي شبكههاي شمول و مطبوعات قانون به اشاره با دادگستري وكيل اين
وجود قانوني مصوبه هيچ اينترنتي ، جرائم با برخورد براي حاضر حال در:كرد خاطرنشان قانون
هستند ، قانون اين مشمول الكترونيكي نشريات كه شده اشاره فقط مطبوعات قانون در.ندارد
تفاوت است جهاني اطلاعرساني شريان يك كه اينترنت با مكتوب مطبوعات ماهيت آنكه حال
.دارد بسيار
كسب انتشار براي اسلامي ارشاد وزارت از كشور ، رسمي مطبوعات كه اولا:داد توضيح رياحي
دايره در و ندارد انتشار حق نباشد ، مجوزي چنين داراي مطبوعهاي اگر و ميكنند ، مجوز
در موجود مطالب چاپ در اصلي مسئولين اين بر علاوه.نميشود داخل نيز مطبوعات قانون شمول
اصولا نقشي چنين يك تصور اينترنت مورد در آنكه حال هستند جرايد مسئول مديران مطبوعات ،
سهگانه اركان جهت از اينترنت بهوسيله اطلاعرساني شيوه اين واقع در.است منتفي
كجا در جرم مادي عنصر نيست معلوم زيرا.نيست منطبق موجود تعاريف با جرم ، تشكيلدهنده
توليد پايگاههاي كه بسا چه و شود دريافت داخل در نشر اثر است ممكن فقط ميافتد ، اتفاق
جزايي قوانين مشمول ايرانيان حتي و نباشد كشور مرزهاي داخل در اينترنت مطالب و اطلاعات
قوانين شمول ازجهت اينترنتي مجرمين تعقيب لذا.باشند نداشته دخالت امر اين در كشور
.دارد كيفري مسئوليت جرم تحقق صورت در كسي چه نيست مشخص زيرا است اشكال مورد كشور ، جزايي
:گفت كرد ، رسيدگي اينترنتي جرائم به نميتوان موجود قوانين با اينكه بر تاكيد با وي
عملا زمينه اين در لازم مقررات تدوين براي كميتهاي تشكيل دستور با قضائيه قوه رئيس
.نيست كافي اينترنتي مجرمان و جرائم با برخورد براي موجود قوانين كه است داشته اذعان
مهابادتشريح زندانيان شورش حادثه جزئيات
شد
استان زندانهاي كل مدير توسط ديروز مهاباد زندان شورش حادثه جزئيات:اجتماعي گروه
.شد تشريح غربي آذربايجان
ساعت گذشته هفته يكشنبه روز:گفت ايسنا به مهاباد زندان حادثه تشريح در صفري ابراهيم
.ماندند ناكام امر اين در كه داشتند فرار قصد قبلي نقشه با مهاباد زندانيان از تعدادي 14
فرصت از استفاده با زندانيان اين:داد ادامه غربي آذربايجان استان زندانهاي كل مدير
وي.كردند باز را ملاقات اتاق خروجي در و كردند حمله ملاقات مامور به لحظه يك در ملاقات
شيشههاي تلفن ، شكستن به اقدام آنها شد رو روبه شكست با زندانيان فرار نقشه چون:افزود
به را محل در حاضر انتظامي نيروي پرسنل از يكي و كردند گاز و آب لولههاي پنجره ، درو
.گرفتند گروگان
عمل وارد زندان حفاظتي نيروهاي بلافاصله:افزود غربي آذربايجان استان زندانهاي كل مدير
كرد عنوان دقيقه را 45 غائله كل مدت وي.كردند اقدام اوضاع كنترل دستگرفتن در به و شده
به مجبور حاضر نيروهاي كردند ، مامورين ضربوجرح به اقدام زندانيان كه آنجا از:گفت و
نيز شده گرفته گروگان سرباز و شدند مجروح زندانيان از تن دو آن نتيجه در كه شدند شليك
.رسيد شهادت به
وسيله به كار اين:گفت و كرد عنوان زندانيان گروگانگيري را ماجرا طولكشيدن علت صفري
از بعد دقيقه از 45:داد ادامه وي.بود گرفته صورت شرارت و قتل باسابقه زندانيان از يكي
مراجع تحويل قضايي پيگرد جهت و دستگير شرور زندانيان و درآمد كنترل به اوضاع ماجرا شروع
.شدند ذيربط
به زيان تومان ميليون يك سالانه معتاد هر
ميرساند جامعه
كرمانشاه در جوانان آگاهي افزايش هدف با ايدز ، و اعتياد از پيشگيري همايش:اجتماعي گروه
.شد برگزار
كرمانشاه احمر هلال جمعيت نجات و امداد معاون عليخاني ، همايش ، اين در ايسنا ، گزارش به
معتاد هر:افزود دارد ، وجود دنيا در معتاد نفر ميليون رسمي 200 آمار طبق اينكه بيان با
.ميكند وارد جامعه به مادي ضرر تومان ميليون يك سالانه
عوامل و بسترها و اعتياد تعريف به ادامه در كرمانشاه احمر هلال نجات و امداد معاون
ماده يك به وابستگي اعتياد:گفت و كرد اشاره اعتياد ايجاد در محيطي و فردي اجتماعي ،
.ميشود انسان در جسماني و روحي رفتاري ، مشكلات آمدن وجود به باعث كه است شيميايي
عرفهاي شدن نهادينه و اجتماعي مشكلات افراد ، شخصيت به توجه با:افزود ادامه در وي
برخوردار اعتياد به نسبت بالقوهاي وضعيت از فردي هر جامعه ، در كشيدن سيگار همچون غلطي
.ميكند پيدا گرايش اعتياد سمت به شرايطي بروز با كه است
مطبوعاتخواستار آزادي از دفاع انجمن
شد نشريات توقيف روند پايان
كرد درخواست جمهوري رئيس از مطبوعات آزادي از دفاع انجمن سخنگوي:اجتماعي گروه
واكنش كشور اطلاعرساني حوزه شدن بحراني و مطبوعات پيدرپي توقيف قبال در كه
.دهد نشان
مسئولان از همچنين ايرنا با گفتگو در چهارشنبه روز "شمسالواعظين ماشاءالله"
را خود فعاليت دستگاه اين در كه كساني قبال در زودتر چه هر" خواست قضايي دستگاه
.بگيرند را گرايش اين جلو و داده نشان واكنش "كردهاند متمركز عليهمطبوعات
سه رئيسان از مطبوعات فعلي قانون خواندن ناكارآمد ضمن همچنين شمسالواعظين
اقدام قانون اين در تجديدنظر به نسبت كه خواست قضائيه و مقننه مجريه ، قوه
"قزوين نامه" و "وقت" ،"ايران گلستان" نشريه سه توقيف به اشاره با وي.كنند
به تاكنون سال 79 ارديبهشت از مطبوعات توقيف بلند فهرست:گفت اخير روز چند در
.است رسيده نشريه 87
ممكن صورت دو در فقط مطبوعات توقيف مطبوعات ، قانون طبق:گفت شمسالواعظين
.شدهاند توقيف قانون از خارج شده توقيف نشريات از بسياري و است
امنيت وضع ، اين ادامه با:كرد تصريح مطبوعات آزادي از دفاع انجمن سخنگوي
گرفته قرار جدي خطر معرض در كشور در اطلاعات آزاد گردش روزنامهنگاران ، حرفهاي
به جديد امتيازات اعطاي ورودي در موجود انسدادهاي ديگر ، سوي از:افزود وياست
و بومي رسانههاي توليد بين موجود شكاف مطبوعات ، بر نظارت هيات در متقاضيان
.ميكند عميقتر را مرزها فراسوي زبان فارسي رسانههاي
"آذربايجان نويد" نشريه مسئول مدير
شد تبرئه
شدن تبرئه از خود شماره تازهترين در اروميه چاپ "آذربايجان نويد" نشريه:اجتماعي گروه
.داد خبر دادگاه در نشريه اين مسئول مدير
دادگاه دوم شعبه سوي از صادره راي براساس تبريزي مهران:نوشت نشريه اين ايرنا ، گزارش به
.است شده تبرئه آن عليه تبليغ و اسلامي نظام تضعيف اتهام از اروميه اسلامي انقلاب
غربي آذربايجان بسيج مقاومت ناحيه شكايت با امسال خردادماه "آذربايجان نويد" مسئول مدير
.بود شده خوانده فرا دادگاه به
تهران و كشور شمالغرب استانهاي گستره در هفته در شماره دو انتشار با "آذربايجان نويد"
.ميشود توزيع
|