آموزشي آرام انقلاب
جهان جوانان
جهان مافياهاي
آموزشي آرام انقلاب
سادات رضا:مترجم
توده به را رايگان دانشگاهي تحصيلات نيستند راغب هم شايد و نميتوانند ديگر دولتها
كنند مشاركت تحصيل هزينههاي پرداختها در متقاضيان آنكه مگر دهند ارائه مشتاقان
زمان هر از بيش امسال و شدند بازگشايي جهان گرداگرد در دانشگاهها و مدارس جاري ماه
و وسيع طيف و دانشگاهها كالجها ، به تحصيل ادامه براي دانشجويان و دانشآموزان ديگري
گذشته دهه دو طي عالي آموزش توسعه و گسترش.شتافتند عالي آموزش موسسات از تزايدي به رو
اكنون امااست گرفتن سرعت حال در روند اين و كرده متحول جهان نقاط تمامي در را جوامع
خطور ذهن به بلافاصله كه سوالي ميرسد نظر به شلوغ زماني هر از بيش درس كلاسهاي كه
"ميپردازد؟ را تحصيلات اين هزينه كسي چه" كه است اين ميكند
* * *
بيسابقه رشدي گذشته دهه دو طي عالي آموزش مراكز و دانشگاهها در ثبتنام و حضور ميزان
اين افول از نشان و باشد گرفتن سرعت حال در كماكان روند اين ميرسد نظر به و است داشته
.نميخورد چشم به دانشگاه در حضور به اشتياق
آموزشهاي موسسات وارد جوان جمعيت از نيمي از بيش يافته توسعه كشورهاي از بسياري در
اين اما است پايينتر عالي آموزش موسسات در حضور نرخ جاها ساير در.ميشوند تكميلي
همين در.است افزايش حال در خاورميانه و لاتين آمريكاي چين ، شرقي ، اروپاي در گرايش
شدن شلوغ به كه است كرده غافلگير را كشورها از بسياري تكميلي آموزشهاي سريع رشد هنگام
در و شده ختم ميشوند ، مديريت اندك هزينهاي با كه دولتي دانشگاههاي در درس كلاسهاي
براي جديد منابع يافتن از كه دولتها.است شده تبديل دولتها براي بحران نوعي به واقع
و دانشجويان از فزايندهاي شكل به اكنون درماندهاند مالي آموزشي هزينههاي تامين
.گيرند برعهده را آموزشي هزينههاي از بخشي ميخواهند آنها
والدين
مشاركت عالي تحصيلات هزينههاي تامين در شود درخواست والدين و دانشآموزان از اينكه
هزينههاي از عمدهاي بخش متحده ايالات در.نميشود تلقي راديكال ايدهاي ديگر كنند
هم دولتي دانشگاههاي در حتي و ميشود پرداخت دانشجويان خود و والدين توسط دانشگاهي
_ اجتماعي خدمات سيستم از كه اروپايي كشورهاي در.است افزايش حال در ثبتنام هزينههاي
و لاتين آمريكاي سراسر در و آسيا از بخشهايي در هستند ، برخوردار سومي درجه رفاهي
به تقريبا جهت همين به و ميشود تلقي عامالمنفعه فعاليت يك دانشگاهي تحصيلات آفريقا
كشورها از بسياري در كه است موضوعي اين و ميگيرد قرار دانشجويان اختيار در رايگان طور
بيانيهاي صدور با گذشته مه ماه اروپا آموزش وزرايآنهاست مباهات مايه كه است قاعدهاي
اين اكنون.دولتهاست وظايف از عالي آموزش براي مناسب شرايط آوردن فراهم داشتند اعلام
.ميرسد نظر به غيرواقعي و توخالي اظهارات گونه
بخش و افراد هزينه افزايش بر مبني را گزارشاتي كشور ده جهان ثروتمند كشور بين 16 از
مجارستان ، استراليا ، در.كردند منتشر تا 1998 سالهاي 1995 طي آموزش زمينه در خصوصي
تا آموزشي هزينههاي تامين در افراد و خصوصي بخش سهم تركيه و اسپانيا پرتغال ، ايتاليا ،
آموزش سطوح در دولتي و عمومي خرجكرد از فراتر بسيار اين كه يافته افزايش درصد از 30 بيش
.است داشته نيز كاهش سوئيس و هلند ايتاليا ، كانادا ، در واقع در كه بود عالي
غنيترين و ثروتمندترين از متشكل كه توسعه و اقتصادي همكاريهاي اتحاديه قلمرو داخل در
ميگيرد قرار طيفي در تكميلي آموزش هزينههاي مجموع از خصوصي بخش سهم است جهان كشورهاي
كه هرچند.است نوسان در جنوبي كره در درصد تا 83 اسكانديناوي كشورهاي در درصد از 30 كه
حال در اتكاي اما كشورهاست اكثر در دانشگاهي سيستم بخش حيات خون كماكان دولتي بودجه
.است چشمگير تحولي نشانگر دانشجويان خود خصوصا و غيردولتي مالي منابع به فزوني
توده به را رايگان دانشگاهي تحصيلات نيستند راغب هم شايد و نميتوانند ديگر دولتها
عالي تحصيلات هزينههاي پرداخت در راسا ذينفع افراد آنكه مگر دهند ارائه مشتاقان
دانشگاهي مدارك كسب كه است نكته اين بر بيصدا و خاموش تاكيد مثابه به اين.كنند مشاركت
كمك فرد به كه است شخصي انگيزه و هدف يك بلكه نميشود محسوب عامالمنفعه فعاليت يك ديگر
مدرك كه كسي درآمدهاي بين فاصله.كند كسب بيشتري درآمد و بيابد بهتري شغل ميكند
در و متحده ايالات در است برده پايان به را متوسطه تحصيلات كه كسي با دارد دانشگاهي
.ميشود بالغ دلار ميليون يك از بيش به متوسط عمر طول با افراد زندگي دوران
را توسعه و اقتصادي همكاريهاي اتحاديه عضو كشورهاي در خانوارها هزينه افزايش اعظم بخش
عالي آموزش موسسات گسترش و آموزشي مراكز در ثبتنام هزينههاي تحميل به ميتوان
به كه مراكز قسم اين در ثبتنام هزينههاي انتظار از دور افزايش.داد نسبت غيرانتفاعي
استراليا و يونان چك ، جمهوري جنوبي ، كره مجارستان ، لهستان ، كشورهاي در درصد از 30 بيش
تا 20 استراليا و اروپا در دانشجويان تعداد شد موجب شد بالغ تا 1999 سالهاي 1995 بين
.كند پيدا كاهش درصد
كشور اين كارگر دولت.هستند مواجه آن با غرب كشورهاي كه است معضلي شاخص نمونه انگلستان
.كرد برپا را ثبتنام هزينه دريافت سيستم سال 1997 در و برچيد را رايگان دانشگاهي تحصيل
برابر دو تا را جنبي هزينههاي اخذ دهساله دوره يك طي قبلي دولت كه بود حالي در اين
بودجه بنابراين نبود همگام رشد نرخ اين با دولتي بودجه دوره همين در.بود داده افزايش
مالي كمكهاي از زماني كه انگليسي دانشجويان.يافت كاهش درصد تا 25 دانشجويان سرانه
دانشجوياني از كمتر ناچيزي مبالغ تنها اكنون بودند برخوردار دولتي سخاوتمندانه
اين از توسعه حال در كشورهاي.مشغولند تحصيل به آمريكا متحده ايالات در كه ميپرداختند
دانشگاههاي بتوانند آنكه براي نيز آنها.هستند مواجه شديدتري مالي مشكلات با بابت
كه سياستي ميكنند ، اخذ شهريه و ثبتنام هزينه دانشجويان از دارند نگه پا سر را دولتي
.ميكند حمايت آن از جهاني بانك
كاهش زيادي حدود تا دانشگاهها و كالجها دولتي بودجه جهان فقير كشورهاي از بسياري در
و جنوبي آفريقاي روسيه ، پاكستان ، هند ، چين ، شيلي ، دولتي دانشگاههاي اكنون.است يافته
.ميكنند اخذ مختلف عناوين تحت ديگري وجوه و ثبتنام هزينه شهريه ، دانشجويان از ويتنام
اكثر ميشمرد غيرقانوني را دانشجويان از وجه هرگونه اخذ روسيه قوانين كه حالي در
شهريه نحوي به كه دانشجوياني درصد و ميگيرند ناديده را قوانين دانشگاههااين
.است يافته افزايش جاري سال در درصد از 25 بيش به سال 1995 در درصد از 9 ميپردازند
دانشجويان از عمل در اما است رايگان تحصيلات ارائه مدعي كه نيست كشوري تنها روسيه
و نخبگان استثناي به دانشجويان همه از تقريبا نيز ويتنام و چين در ميشود ، اخذ شهريه
بازار پارادوكس كه هستند چينيها فقط اين اما ميشود دريافت شهريه ممتاز دانشجويان
كشورهاي در ميتواند اضافي هزينههاي و شهريه دريافت:كردهاند كشف را عالي تحصيلات
درگرفتن نگران كه نيجريه دولت.شود تبديل سياسي معضلي به _ غني چه و فقير چه _ مختلف
دستور كشور اين دانشگاههاي به جديد تحصيلي سال شروع آستانه در بود دانشجويي اعتراضات
اسكاتلند در و كنند اجتناب آموزشي هزينههاي يا شهريه عنوان تحت وجوهي دريافت از داد
تحصيلي وامهاي اعطاي كامل توقف انضمام به دانشجويان به هزينهها ساير و شهريه تحميل
جامعه پايين و مياني اقشار از كه دانشجوياني خصوصا دانشجويان ثبتنام ميزان در شد موجب
اخذ روند گرفتند تصميم اسكاتلندي مقامات رو همين از و آيد وجود به چشمگير كاهشي بودند
.كنند متوقف موقتا را شهريه
كمكهاي و وام اعطاي جامع برنامههاي با چنانكه آموزشي هزينههاي گذاشتن مشاركت به
فقير و توسعه حال در كشورهاي در كه هرچند.بود خواهد موفقتر شود تلفيق بلاعوض
اعطاي برنامههاي جهت همين به و برنميآيند بدهيهايشان بازپرداخت عهده از دانشجويان
تامين در مردم مشاركت طرحهاي مخالفان.انجاميد شكست به اخير سال دو در روسيه و هند وام
اقتصادي محدوديتهاي و عالي تحصيلات به مختلف اقشار دستيابي نگران آموزشي هزينههاي
كه كشورهايي در داده نشان تحقيقات كه چرا است غيرواقعي دغدغهها اين اما هستند آنان
به اشتياق و دانشجويان حضور نرخ ميكنند طلب گزاف هزينههاي و شهريهها دانشگاهها
نميشد اخذ هزينهاي اساسا يا است پايين هزينهها كه كشورهايي در اما است بالا تحصيل
راه سر بر مانعي منطقي شهريههاي طلب گفت بتوان شايد.است پايين تحصيل ادامه نرخ گاهي
مالي قدرت از كه كساني براي تسهيلاتي آنكه ويژه به نيست عالي تحصيلات به علاقهمندان
تحصيل به علاقهمندان افزايش با:است مسجل چيز يك.شود گرفته نظر در برخوردارند كمتري
از تحصيلي هزينههاي اخذ و شهريه وضع به بيشتري و بيشتر كشورهاي دانشگاهها ، در
.آورد خواهند روي دانشجويان
جهان جوانان
دانشجويان تقلب و تكنولوژي
قاسمي سهيلا
ارسال به شروع ميرود ، سر حوصلهشان درس كلاس در وقتي همكلاسيهايش ، ساير و فابين
در كه ميگويد است ، دبيرستان اول سال دانشآموز كه نوجوان ، اين.ميكنند كوتاه پيامهاي
شگردي است دور من از كه دوستي به ميخواهم وقتي":نميدهد انجام را كار اين كلاسها همه
.است امتحانات در تقلب راه سادهترين كار اين.ميكنم استفاده راه اين از بدهم ، ياد را
.نميشوند ما كار متوجه كه است درس به حواسشان آنقدر ميدهند ، درس وقتي معلمها معمولا
با كردن كار موقع كه ميكنند عمل حرفهاي آنقدر همراهشان تلفن با دوستانش و فابين "
ديگر دست و ميگذاريم ميز روي را دستمان يك":نميشود كارشان متوجه معلمي هيچ دكمهها ،
".ميكنيم نگاه معلم به و است بالا سرمان ما.ميكند كار همراه تلفن گوشي با زيرميز
به بيخود ندارد دوست او.است سندوني در كالجي فرانسه زبان استاد دوفرونوا ، كريستين
آنها":ميگويد كريستين.است شده بچهها حيلهگري اين متوجه خودش اما كند ، شك بچهها
به "بيپ" صداي يكبار.كنند كار صدا و بيسر نميتوانستند و نداشتند مهارت زياد قبلا
و شدهاند قبل از زرنگتر بچهها ديگر حالا.ميكنند كار چه كه فهميدم و رسيد گوشم
نميتوانند هميشه هم باز خب ، اما.ميكنند مخفي كاپشنشان جيب يا كيف در را گوشيشان
مستقيم طور به را مسابقات نتيجه بچهها فوتبال ، جهاني جام هنگام به.كنند عمل مخفيانه
"!زد گل يك سنگال !زد گل سنگال":زدند فرياد يكباره به بچهها روز يك.ميكردند دريافت
معلمها كه دارد اعتقاد او.است پاريس دبيرستانهاي از يكي ساله دانشآموز 16 اورلين
بچهها به دلشان در و باخبرند موضوع از خودشان آنها من ، نظر به":داد فريب نميتوان را
افتاده پيشپا مسئله اين دنبال بيهوده كلاسي هر سر كه ندارند وقت اصلا آنها.ميخندند
پيشپا را مسئله اين اصلا فرانسه ، مدارس بيشتر مديران كه است
اين واقعيت ".باشند
از استفاده منع براي قانوني پرورش و آموزش وزارت وجوديكه با و نميكنند تلقي افتاده
.كنند منع كار اين از را بچهها ملايمت ، با ميكنندكه سعي آنها ندارد ، همراه تلفن
آلكسيس.نيست شدني تمام زوديها اين به كوتاه ، پيامهاي موردارسال در بحث حال هر به
پيامها ، اين ارسال":ميگويد (دوني - سن - سن) بوبيني كالج رياضيات استاد كافمن ،
".ميشود محسوب نيز نوشتار به توهين نوعي مشكلات ، ساير بر علاوه و شده فراگير پديدهاي
.بزند صدمه بچهها ديكته به پيامها ، نوشتن شيوه اين كه نگرانند معلمها بيشتر
جهان مافياهاي
ايتاليا مافياي جهشهاي
فخرطاولي كوروش
عنوان تحت ايتاليا در ملي عملياتي به سيسيل ، پدرخواندههاي درباره قبلي گزارش در
بين مفسدانگيز قوي پيوندهاي كم دست دهه 1990 ، اواخر در كه شد اشاره "پاكيزه دستهاي"
به بليه اين گاه هيچ اگرچه ساخت ، مخدوش را كوزانوسترا مافياي با دوره آن سياست دستگاه
سياسي طبقه با نوسترا كوزا بين پيوند از كه است اين پرسش امروز.نشد ريشهكن كامل طور
است؟ مانده باقي چه ايتاليا
.ميشود تقديم ايتاليايي قضايي منصب صاحب كاسلي ، كارلو جيان با مصاحبهاي زمينه اين در
يك كه او.شد برگزيده پالرمو در جمهوري دادستان عنوان به سال 1992 در كاسلي 62ساله
راه در شهيد قضات بورسلينو ، پائولو و فالكونه جيوواني قتل از بعد است ، معتقد كاتوليك
نود ، دهه اواخر در توانست حتي كاسلي.شد سيسيل به انتقالاش خواهان مافيا ، با مقابله
.بكشاند دادگاه به را دوم جنگ از بعد ايتاليا سياست چهره قويترين ئوتي ، آندره جوليو
و انداخت خودش تاريخ به نگاهي ايتاليا پالرمو ، دادگاه در ئوتي آندره محاكمه طرح با*
است؟ كرده پيدا ادامه مجرمانه دوستي اين.شد مطرح سياست و مافيا بين مفروض پيوندهاي
را نقشمان تا بيفتد اتفاقي بايد.هستيم گذشته افعال ناظران قضايي ، منصبان صاحب ما
يا دارد وجود كشور سياسي قواي و مافيا بين پيوندي آيا كه نميدانيم اكنون ماكنيم ايفا
آن بين پيوند كوزانوسترا ، اصلي قوت نقاط از يكي همواره كه است داده نشان تاريخ اما.نه
مافياي كه نميكنم فكر من.است بوده مالي و اقتصادي جهان و حاكم سياسي طبقه از بخشي با
.باشد كرده صرفنظر امتياز اين از ايتاليا
است؟ كرده كمك كوزانوسترا به سياست جهان آيا *
بيشك.است داشته وجود سياسي شخصيتهاي و كوزانوسترا بين نزديكي پيوند مطمئنا
.داشتهاند نقش آن حيات ادامه و تقويت و مافيا پايههاي تحكيم در فاسد سياستمداران
قرار شرايطي چه در اكنون شده ، متحمل اخير سالهاي در كه سختي ضربات وجود با مافيا *
دارد؟
كه بود كسي اولين اوهمكارانش و فالكونه جيوواني كار و تلاش از كنيم يادي بايد نخست
مراتبي سلسله و دقيق سازماندهي و كرد فاش را [ايتاليا مافياي] كوزانوسترا هرمي ساختار
الروساي رئيس" توتورينا ، دستگيري از بعد سالهاي در اما.ساخت روشن ما براي را آن
اما.است شده تحولاتي چگونه دچار ماليخوليايي سازمان اين نيست معلوم ،"ايتاليا مافياي
و حركت از هيچگاه كه است پيچيده خيلي سازمان يك كوزانوسترا.افتاده اتفاق اين شك بدون
به ;دهد تطابق جديد موقعيتهاي و شرايط با را خودش ميكوشد پيوسته و نميايستد باز تحول
قضات ما.دارد پررنگتري جلوه حاكميت ، و كوزانوسترا بين رابطه درعرصه تطابق اين ويژه
در تعديلهايي اما دارد ، گذشته شبيه ساختاري حاضر حال در ايتاليا مافياي كه ميكنيم فكر
عناصر كه اين ضمن.است شده تخصصيتر و يافته بيشتري پراكندگي ويژه به و گرفته صورت آن
كمكي عناصر به امروز مافياي كه اين ضمن.ميكند بازيابي جديدي شرايط در را سابقاش
.ميكند بيشتري توجه نيز مجموعه
بيرون
|