با مقابله براي انگليس و ايران همكاري
ميشود بيشتر افغانستان در مخدر مواد
ريال ، هزار روزانه 12 كسب براي كودكان 13درصد
شدهاند خياباني
"كودك روز يك"
همسر با موثر ارتباط
با مقابله براي انگليس و ايران همكاري
ميشود بيشتر افغانستان در مخدر مواد
و ايران ميان همكاري كه كرد اعلام موادمخدر با مبارزه ستاد دبيركل:اجتماعي گروه
نزديكتر و بيشتر افغانستان در مخدر مواد قاچاق و كشت با مقابله زمينه در انگليس
.ميشود
افزايش كه گفت لندن در اسلامي جمهوري خبرگزاري به پنجشنبه روز هاشمي علي
در مخدر مواد كنترل مسئوليت گرفتن برعهده به توجه با كشور دو ميان همكاري
.ميگيرد صورت طالبان سرنگوني از پس انگليس سوي از افغانستان
ترانزيت با مبارزه در محوري نقشي اسلامي جمهوري اينكه به توجه با:افزود وي
امري زمينه اين در لندن و تهران مشترك همكاري دارد ، منطقه در افيوني مواد
.است اجتنابناپذير حال عين در و ارزنده
از اروپا در مصرفي هرويين از درصد هماينك 90 كه حالي در:داد توضيح وي
در جهان مخدر مواد كشفيات درصد نيز 85 اخير سال سه طي ميشود ، ترانزيت افغانستان
.است گرفته صورت ايران
در كه مشترك همكاريهاي تفاهم يادداشت چارچوب در لندن به اخير سفر:گفت هاشمي
.گرفت صورت رسيد امضا به انگليس و ايران بين سال 1379
انگليس همكاري با و ايران پيشنهادي طرح چارچوب در راستا اين در:كرد اضافه هاشمي
و پليس نيروهاي به لازم آموزشهاي ارايه برنامه آينده ماه يك طي است قرار
.شود اجرا افغانستان مرزباني
راهكار به دستيابي منظور به همچنين انگليسي مسئولان با گفتگو اساس بر:افزود وي
.شد خواهد تشكيل چهارجانبه كميتهاي افغانستان ، در مخدر مواد كنترل براي عملي
ايران ، حضور با كميته اين نشست نخستين آمده ، عمل به توافق قالب در:گفت او
.دي.سي.ان.يو" به موسوم ملل سازمان مخدر مواد كنترل برنامه و افغانستان انگليس ،
يا و تهران در افغانستان ، در كشت وضعيت بررسي و لازم اطلاعات تبادل منظور به "پي
.شد خواهد برگزار كابل
ريال ، هزار روزانه 12 كسب براي كودكان 13درصد
شدهاند خياباني
حدود ميدهد نشان گرفته صورت سال 1380 در بهزيستي سازمان توسط كه تحقيقي:اجتماعي گروه
.هستند شاغل آنها از تنها 13درصد و بوده شغل فاقد خياباني كودكان 87درصد
اتومبيل ، شيشه كردن پاك وزنكشي ، تكديگري ، خياباني ، كودكان مشاغل مهمترين تحقيق ، اين در
.است شده عنوان روزنامهفروشي و گلفروشي
ديگر و 75درصد هستند درآمد داراي خياباني كودكان تحقيق ، تنها 52درصد اين براساس
.ندارند درآمدي هيچگونه
اعلام ماه در ريال خياباني 600هزار كودكان درآمد ميزان بالاترين تحقيق ، اين آمار برابر
.است شده اعلام ماه در ريال تا 499هزار هزار بين 350 درآمدي فراواني بيشترين و است شده
شده ذكر ريال هزار تحقيق ، 350 اين در شاغل خياباني كودكان ماهانه درآمد ميانگين همچنين
.ميشود شامل را ريال هزار روزانه 12 متوسط بهطور كه
كه دهيم قرار فرض اين بر را بنا باز و هستند شاغل خياباني كودكان كه 13درصد بپذيريم اگر
اختصاص بر مبني تهران شهرداري اعلام با دارند درآمد اين به نياز آنها خانواده يا و آنان
بود اميدوار ميتوان ميكنند نگهداري كودكان اين از كه موسساتي به ريال روزانه 35هزار
.كاست خياباني كودكان حجم از از 13درصد فورا ميتوان دقيق برنامهريزي يك با
"كودك روز يك"
فرزندم زندگي ميخواهم امروز" كه بگويد و برخيزد خواب از صبح كه نيست مادري و پدر هيچ
فرزند و بكشم فرياد ميخواهم امروز من" بگويد خود به كه نيست مادري هيچ."كنم تباه را
داشته آرامي روز كه ميگيرند تصميم صبح روز هر مادران اغلب برعكس ، "كنم تحقير را خودم
به روز يك در والدين كه واكنشهايي به اينجا در.امنيتكنند احساس آنها فرزندان و باشند
.است شده پرداخته ميدهند نشان خود كودك
بهخير صبح
از را او كه مادري از بچه.كند بيدار خواب از مادرش روز هر نبايد را مدرسهاي بچه يك
او روي از را پتو مادر اينكه از او.ميكند پيدا تنفر احساس ميكشد بيرون شيرين خواب
است بهتر طرف دو هر براي.است بيزار"شده دير شو ، بلند":ميگويد كه او صداي از و بكشد
با زود صبح نميتواند كه را كودكي.مادر صداي با تا شود بيدار ساعت زنگ صداي با بچه كه
بچهها اين با كه اين جاي به ناميد بداخلاق و تنبل نبايد شود بيدار خواب از بشاش قيافه
ساعت دقيقه جبران ، 10 براي و بخوابند بيشتر دقيقه دهيد 10 اجازه است بهتر شويد جنگ وارد
مثلا اهانت و خشم نه باشد درك و همدردي نشانگر بايد هم صحبتها.كنيد كوك جلوتر را
:بگوييم
لذت هم ديگر دقيقه ببيند50 شيرين خوابهاي و بماند رختخواب توي آدم كه دارد لذت چقدر"
مردي ، مگر" يا "تنبل بلندشو" مثل جملاتي برعكس.ميكند صبحراشيرينتر جملات اين "ببر
.ميآورد فراهم طوفاني و سرد جوي ،"بلندشو
مريض آيا رختخوابي؟ توي هنوز چرا تو":مثل جملاتي كه داشت دقت نكته اين به بايد البته
.باشد مريض بايد ببيند محبت و مراقبت ميخواهد ميكنداگر تفهيم كودك به "...و هستي؟
صبحانه
كه است مناسبي موقع بلكهبدهيم ادب اخلاقو درس كودكمان به تا نيست خوبي موقع صبحانه
.دلچسب و خوب غذاهايي با شاد است محيطي خانه بفهمد كودك
پوشاك
است آن بهتر.ميكنند پا بر روزانه جنگ يك كودك كفش بند بستن سر بر روز هر والدين اكثر
مطمئن و ببنديم را او كفش بند جنگي هيچ بدون كه اين يا بخريم بند بدون كفش كودك براي يا
كوچولو آقا مثل نبايد بچهها به.آموخت خواهد را خود كفش بند بستن زودي به كودك كه شويم
اندازههاي در بزرگترهافقط لباس مثل نبايد آنها لباس.پوشاند لباس كوچولو خانم و
نگه تميز نگران خيلي نبايد.باشد راحت بايد بچهگانه لباس و بچهاند آنها.باشد كوچكتر
داشتن نگه مرتب به بايد پريدن بازي ، توپ دويدن ، براي كودك آزادي.بود آنها لباس داشتن
روان سلامت در ندارد هم اتو به احتياج كه قيمت ارزان تيشرت دوجين يكباشد ارجح لباس
.است موثر بسيار كودك و مادر
جا را خود وسايل ، برخي عجله علت به كودك صبح كه داشت انتظار ميتوان:مدرسه به رفتن
كه است اين از مفيدتر بسيار كودك به "اينجاست عينكت" فرض به گفتن حال اين در بگذارد
عبارت گفتن يا "ميگذاشتي جا هم را آن حتما بود نچسبيده گردنت به كلهات اگه" بگوييم
ول خيابان تو مدرسه از بعد" بگوييم كه است اين آموزندهتراز بسيار "ميبينمت ساعت 12"
".برگرد خانه به فورا و نگرد
مدرسه از بازگشت
مادر اگر.كند استقبال او از و باشد خانه در مادر كودك ، بازگشت هنگام است بهتر
بسيار رفته كجا مادر شود متوجه كودك آن در كه نوشتهاي گذاشتن باشد خانه در نميتواند
.است مفيد
چهكار امروز" يا "بود؟ چطور مدرسه" مانند مشخص پاسخ با سوالات جاي به ميتواند مادر
نظر به" مثل است رفتن مدرسه مشكلات از درست درك نشانگر كه كند مطرح سوالهايي "كردي؟
"داشتي؟ سختي روز ميرسد
پدر بازگشت
از را خود تا.دارد نياز آرامش به كوتاهي مدت براي ميآيد منزل به كار محل از پدر وقتي
.بياموزند را موضوع اين طفوليتبايد زمان از كودكان.كند دور كار مسائلدنياي
تكاليف دادن انجام
مساله اين كه باشد طوري اول كلاس از بايد مدرسه تكاليف مساله با والدين برخورد
نق كودك به مرتب شب تكاليف خاطر به نبايد والدين.اوست معلم و كودك به صرفامربوط
را تكاليف انجام مسئوليت اين والدين وقتي.نمايند بررسي را تكاليف شباين هر و بزنند
از هيچگاه والدين و ميكند واگذار آنها به را تكليف اين سادگي به هم كودك بگيرند برعهده
كودك كه شود سلاحي به تبديل است ممكن مدرسه تكاليف حتي و نمييابند رهايي مسئوليت اين
به كند عادت كودك كه است اين در تكاليف ارزش بزرگترين.ميگيرد انتقام والدين از آن با
از يكي تكاليفنزديك انجام هنگام دارند دوست كودكان بعضي.دهد انجام كاري تنهايي
.داد را خوري ناهار يا آشپزخانه ميز از استفاده اجازه آنها به ميتوان لذا.باشند والدين
ميجوند ، را مداد ته يا راميخارانند خود سر ميخوانند درس وقتي كودكان اوقات بعضي
.ميكند خراب را آنها فكر فقط ما تذكرات
توجيبي پول
.ميدانند ضروري لباس غذاو مانند توجيبيرا پول دادن والدين امروزي خانوادههاي در
در تجربه كردن پيدا:معين هدف با تعليماتي است وسيلهاي توجيبي داشتپول توجه بايد ولي
خرج چگونه در زياد دخالت بنابراين.مسئوليت قبول و خود انتخاب حس با پول از استفاده
دهيم انجام بايد ما كه كاري تنها. برود بين از كار اين اصلي هدف ميشود باعث پول كردن
ميزان شود ، بزرگتر كودك چه هر.بربگيرد در را مخارجي چه پول اين كنيم مشخص كه است اين
از مقرريدور از غلط استفاده.مييابد افزايش هم آن به وابسته مسئوليتهاي و پول
مقرري است بهتر كرده خرج را خود پول تمام و كرده ولخرجي دفعات به اگركودك.نيست انتظار
ابزاري عنوان به مقرري از نبايد هرگز.دهيم قرار او دراختيار قسط چند طي در را او
.كرد استفاده كودك پيشرفت و اطاعت براي
تلويزيون تماشاي
آنها براي فرصتي تلويزيونبشناسند را خود پيرامون دارنددنياي علاقه كودكان تمام
تلويزيون كه تاثيري به توجه با.دهند افزايش را جهان درباره خود دانش تا ميكند فراهم
خجالت احساس تلويزيون تماشاي براي كردن برنامهريزي نبايداز دارد ، والدين كودك روي
آنها تلويزيونواردمنزل طريق از جنايتكاران و دزدها ندارند دوست والدين كه چرا.نمايند
.بگذارند تاثير آنها كودكان بر و شده
خانه كارهاي
وظايفي مهمترين از يكي اما است ناممكن تقريبا خانه ، كردن تميز در كودكان همكاري جلب
.كنيد خودداري كتك و فرياد از كار اين انجام ضرورت تفهيم براي.شود آموخته بايد كه است
خانه در كه را وظايفي فرزندتان.كنيد سعي كرد نخواهد اضافه كودك دانش به چيزي زورگويي
كردن مرتب خاطر به را خود كودك.كنيد بيان واضح را خود درخواست بنابراين.كند درك دارد
در و بگيريد آغوش در را او بلكه باشد لفظي فقط نبايد كار اين.كنيد تحسين كردن كمك و
.ببوسيد ديگران حضور
همبازيها و دوستان
معاشرت دوستاني با ما فرزندان اوقات خيلي اما.هستيم موافق دوستان آزاديانتخاب با ما
.باشند داشته هم بر تصحيحكنندهاي و مفيد اثر بايد دوستان.نداريم دوست ما كه دارند
نكته يك نميآيد خوشتان فرزندتان دوست از كه علتي هر به.شود نهي همبايد روابط بعضي
چه هر كه است مقولههايي آن وعاشقياز عشق مثل رفاقت كه باشيد داشته نظر در بايد را
كودكان.است خونسردي حفظ كار بهترين.ميشود آتشيتر و تندتر بگيريد را جلويش صريحتر
نداشته مطابقت تربيتيآنها اصول با كه رفيقي باشيد مطمئندارند نياز رفيقي نوع همه به
.گذاشت خواهند كنار مرور به را باشد
نيست لازم مجوز
هرمجلس به رفتن براي كه ندارند نيازي آنها و آنهاست خود به مربوط ومادر پدر زندگي روش
و پدر اگر.كنند جلب را آنها موافقت يا تكليفكنند كسب خود بچههاي از برنامهاي يا
كرد درك را او ترس بايد ميكند آنهاگريه فرزند و بروند ميهماني به ميخواهند شب يك مادر
.داد كودك به دوستانه و قاطع مواردجواب اين در بايد.كرد عمل او خواسته به نبايد ولي
خواب وقت
كودك و مادر بين روز نبرد طولانيترين و آخرين معناي به خواب وقت منازل از بسياري در
را او زودتر چه هر ميخواهد مادر و بماند بيدار ديروقت تا دارد سعي فرزند آن در كه است
زدن ، تهديد فرياد غرزدن ، مثل خود موجود سلاحهاي تمام از مادر نبرد اين دربخواباند
نرسيدهاند مدرسه سن به هنوز كه اطفالي.ميكند استفاده... و دادن رشوه كردن ، وتحقير
حرف و بگويند قصه برايشان آنهاباشند ، دركنار مادر پدريا خواب هنگام دارند نياز
و پدر اگر.باشد داشته رفتن خواب براي بيشتري اشتياق كودك كه ميشود باعث كار اين بزنند
صحبتها اينگفت خواهد خود آرزوهاي و ترسها از او بدهند خود كودك به را وقت اين مادر
دارند دوست هم بچهها بعضي.ميدهد آرامش او به و كرده برطرف را كودك درون ناراحتيهاي
.بمانند آنها پيش مادر و پدر
كند ادعا فرستاديم رختخواب به را كودك كه اين از پس اگر يا كرد مسخره را آنها نبايد
دعوا او با كه است آن بهتر ميخواهد آب ليوان يك كه اين بروديا توالت به كرده فراموش
.كرد خواهد خوابيدنعادت تنها به مرور به كودك.نكنيد
ناهيدمحمدي
عمومي بهداشت كارشناس
: منابع
دبيري كامران مهندس:مترجم ليسامك ، دكتر:نويسنده ، ميدانستند والدينم كاش -1
مشكي علي:مترجم جيگينوت ، دكتر:نويسنده فرزندان ، و والدين رابطه -2
قائمي پروين:تدوين و ترجمه بالغ ، و كودك روانشناسي -3
:مترجم سيگل ، ليندا -سيگل النيور:نويسنده كودكان ، رفتاري مشكلات با رويارويي كليدهاي -4
حاجيزاده مسعود دكتر
همسر موثربا ارتباط
صحبت باهم روز هر دارند نياز برخوردارند ، خوب ارتباطي مهارتهاي از كه زوجهايي حتي
منزل ، وظايف از دور به هفته آخر باشيد داشته نياز شايد.كنند درك را يكديگر و كنند
جاري مشترك زندگي درمورد را احساساتتان كه است آن مهم.باشيد متفرقه تلفنهاي و فرزندان
گوش دقت با جوابها به و كنيد سوال يكديگر از.كنيد مشخص مشترك و فردي زندگي رشد طرز و
.دهيد
را پاسخها كه مايلند برخي.كنيد آغاز را گفتوگو تا ميكند كمك شما به زير سوالهاي
براي را زمانيكنند صحبت هم با استراحت از پس دارند دوست برخي.كنند بحث و بنويسند
براي.كنيد شروع رويايي جمله با.دهيد اولويتقرار در را آن و دهيد اختصاص گفتوگو
است آن از بهتر جمله اين كنيم؟ چكار شويم برنده خوبي جايزه بانك قرعهكشي در اگر مثال
مسائل خصوص در سوالات بيشتر"دارم احساسي چه تو كردن خرج طرز به نسبت من":بگوييد كه
نگرانيهاي نشانه اغلب و تفاهمهاست سوء و اختلافات بيشتر باعث ماديات زيرا.است مادي
.است امنيت و عشق صداقت ، اعتماد ، نظير عميقتر
كرد؟ خواهيم چكار ميشويم؟ خوشحالتر آيا شود ، بيشتر درآمدمان اگر -1
داريم؟ احساسي كردنمانچه خرج نحوه مورد در -2
باشد؟ ما هردوي اسم به داري دوست بخريم ، خانه اگر -3
دارد؟ اهميتي چه مشتركمان زندگي و من و تو زندگي در ثروت -4
ميگذارد؟ تاثير ما صميميت بر ماديات آيا -5
چيست؟ حداكثر و است؟حداقل كدام ما هردوي و يك هر براي كردن خرج طرز بهترين -6
چيست؟ "مالي امنيت و پسانداز" مورد در ما نظر -7
داريم؟ احساسي چه بگيرد ، قرض ماشين كسي از ما از يكي اگر -8
داريم؟ احساسي چه نداريم ميخواهيم كه را آنچه خريد توانايي وقتي -9
است؟ كدام ميباشد مشكل آن مورد در صحبت كه مسالهاي سختترين -10
چرا؟ و بود كي كرديم تعريف همديگر از كه باري آخرين -11
كنيم گوش يكديگر حرفهاي به دقت با كنيمو صحبت باهم ميتوانيم كه روشي بهترين -12
است؟ كدام
داشتيم؟ احساسي چه بود؟ كي گذشت خوش و رفتيم بيرون هم با كه باري آخرين -13
اينترنت از برگرفته
مودب الهام:مترجم
|