:وپرورش آموزش وزارت برنامهريزي معاون
سوادآموزي نهضت آموزشيار هزار 11
ميشوند استخدام
به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير واكنش
پژوهشگران بازداشت
يافت پايان باستانسنجي همايش نخستين
زيرديپلم سني گروههاي به كشور از خروج روند
است رسيده
...ميكند رشد عواطف كه جايي
:وپرورش آموزش وزارت برنامهريزي معاون
سوادآموزي نهضت آموزشيار هزار 11
استخدامميشوند
:گفت پرورش و آموزش وزارت منابعانساني و برنامهريزي معاون:فرهنگي علمي گروه
آينده سال در
.آمد درخواهند پرورش و آموزش استخدام به سوادآموزي نهضت آموزشيار هزار 11
شيراز در فارس معلم تربيت مراكز كارشناسان و مسئولان نشست در پنجشنبه عباسي عفت دكتر
كلاسهاي در خدمت حين در و استخدام از قبل بايد آموزشياران اين از يك هر:افزود
.شد خواهند خدمت محل تعيين علمي ، صلاحيت اساس بر و كنند شركت آموزشي
براي و شدهاند معلم تربيت مراكز جذب دانشجو جاري 4500 تحصيلي سال در:افزود وي
نامه تفاهم اساس بر شود مي سعي علوم وزارت با تعامل در معلمان تحصيل ادامه
امر اين و فراهمشود كارداني سطح تا ديپلمه معلمان همه تحصيل امكان شده حاصل
.داشت خواهد مثبتي تاثير معلمان علمي سطح ارتقاي در
به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير واكنش
پژوهشگران بازداشت
شد بازداشت آينده پژوهشي موسسه مديران از ، يكي قاضيان حسين
نيست ، شيريني چندان قصه وقتها بعضي كتاب قصه": اميرشاهي افشين سيد -فرهنگي علمي گروه
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد كه بود جملهاي اين."همينطور هم انديشه قصه
سال كتاب تشويقي كتاب پديدآورندگان از تجليل مراسم در و وحدت تالار در پنجشنبه روز
.كرد بيان گرفته صدايي با ايران اسلامي جمهوري
آن از قبل روز يك كه شد برگزار حالي در تشويقي كتابهاي پديدآورندگان از تجليل مراسم
"ايرانيان نگرشهاي و ارزشها" پيمايش مجري و ملي طرحهاي دفتر مدير "گودرزي محسن"
وزير دليل همين به و شد آزاد مراسم اين از پس روز يك يعني جمعه روز عصر البته و بازداشت
و حقوقي فكري ، شغلي ، امنيت حفظ به مراسم اين در را خود اسلاميسخنان ارشاد و فرهنگ
.داد اختصاص گودرزي محسن فعاليتهاي از برخي و پژوهشگران و نويسندگان اقتصادي
ايران در:داشت اظهار گودرزي محسن پژوهشهاي از يكي به استناد با مراسم اين در وي
صورت به ناشر محدودي تعداد كشور ، سطح در كتاب توليد و نشر مراكز و ناشران كثرت عليرغم
فعاليت غيرحرفهاي صورت به ناشران از زيادي بسيار جمع مقابل در.ميكنند فعاليت حرفهاي
.ميكنند
حدود 60 است ، شده انجام گودرزي آقاي توسط كه تحقيقي نتايج براساس:داشت اظهار مسجدجامعي
منتشر ناشر هزاران توسط مابقي درصد و 40 ناشر پانصد حدود توسط كشور منتشره آثار از درصد
همين به.است ويژه فعاليت يك به اتكا در و كار پيوستگي در مقوله دو اين تفاوتميشود
هر در ارشاد وزارت حمايتي سياستهاي كه است گرفته نتيجه تحقيق اين در گودرزي آقاي خاطر
.باشد يكسان نميتواند شرايط دو
دو به ارشاد وزارت حمايتي سياستهاي شد قرار تحقيق اين استناد به:داد ادامه ارشاد وزير
.شود انجام "حرفهاي بخش به مساعدت و كمك" و "فرهنگ حوزه در عام حمايتهاي سياست" صورت
.برود پيش تخصصيترشدن سمت به نشر و كنيم بيشتر را حرفهايها حضور امكان يعني
اجتماعي ، شغلي ، امنيت حفظ و گفت سخن حزنآلود صدايي با مراسم اين مدت تمام در مسجدجامعي
توصيف ارشاد وزارت مهم دغدغههاي از يكي را پژوهشگران و پديدآورندگان اقتصادي و حقوقي
محل در نيز آينده پژوهشي موسسه مديران از يكي قاضيان حسين روز همان بعدازظهر اما.كرد
. شد بازداشت موسسه اين در كارش
چهارشنبه روز بعدازظهر ايرانيان نگرشهاي و ارزشها ملي پيمايش طرح مدير گودرزي محسن
ارشاد و فرهنگ وزارت و سازندگي جهاد با سالها و است جامعهشناس يك ويشد بازداشت
.است داشته همكاري اسلامي
وصف در ملي امنيت شوراي عضو و مسلح نيروهاي پشتيباني و دفاع وزير شمخاني علي دريابان
را تحقيقاتي مجموعه اين انتشار:است نوشته ايرانيان نگرشهاي و ارزشها ملي پيمايش طرح
يكي عنوان به و ميدانم ايران جامعه انگيزشي و رفتاري هنجاري ، ذهني ، شناخت در موثر گامي
ارشاد و فرهنگ وزارت توسط مجموعه اين انتشار از امنيت عالي شوراي عضو و دولت اعضاي از
.هستم سپاسگزار اسلامي
را لازم فضاي ميداني ، پژوهش اين از حاصل نتايج است كرده اميدواري اظهار شمخاني دريابان
.آورد فراهم حكومتي نهادهاي توسط مناسب اجرايي سياستهاي كارگيري به براي
ايرانيان نگرشهاي و ارزشها ارزشمند مجموعه كه نكته اين به اشاره با دفاع وزير
پژوهش: است داشته اظهار گيرد قرار آنها بهرهبرداري و سياستگذاران عنايت مورد ميتواند
ميپردازد وسيعي نسبتا موضوعات به كه است تحقيقاتي نوع از ايرانيان نگرشهاي و ارزشها
.ميدهد دست به ايران مردم نگرشهاي از جامع نسبتا تصويري و
ملي پيمايش طرح درباره اين از پيش نيز اسلامي تبليغات سازمان رئيس خاموشي مهدي دكتر
نگرشهاي و ارزشها مجموعه مانند پژوهشهايي بود گفته ايرانيان نگرشهاي و ارزشها
جامعه ماهوي و شكلي ابعاد جميع به توجه با و علمي شيوههاي همه رعايت با اگر ايرانيان
تا بود خواهد متقني و ارزشمند دستمايه شك بدون شود ، تدوين و تهيه ايران آماري
سياسي ، فرهنگي ، مختلف عرصههاي در نظام تصميمگيران و سياستگذاران برنامهريزان ،
چنين در علاوه به بگيرند ، بهره راه چراغ عنوان به آن از امنيتي بلكه و اقتصادي اجتماعي ،
بازنگري و سنجش ارزيابي ، براي محكمي ميزان و ملاك ميتواند نظر مورد دادههاي شرايطي ،
.باشد تاريخي گوناگون مقاطع در اسلامي جامعه
طرحهاي دفتر مديران بازداشت از گزارشهايي ايسنا و ايرنا خبرگزاريهاي رابطه همين در
. كردهاند ارائه آينده پژوهشي موسسه و ملي
كار يك را انديشه و فكر و علم عرصههاي در كتاب توليد نيز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است انديشه و فكر عرصه در اثر يك پديدآورنده كه كسي:داشت اظهار و كرد توصيف جمعي
يك به منجر كاري چنين واقع در.ميدهد قرار سياستگذاران و متوليان عهده به را وظيفهاي
قبيل اين خاطر همين به ميشود ابعاد همه در صنعتي و اجتماعي فرهنگي ، توسعه و فكري رشد
ويژه جايگاه است لازم رو اين از.ميشود محسوب جمعي كار يك بلكه فردي كار يك نه كارها
.بپردازيم آنها ذهني و فكري دغدغههاي به و شود لحاظ پديدآورندگان اين
در ايشان اما.است نويسنده و محقق يك گودرزي آقاي:گفت گودرزي محسن از مثالي ذكر با وي
انساني كرامت كه را آنچه يعني.شود حفظ او حرمت و امنيت كه كند كار ميتواند شرايطي
اساسي قانون در و است انساني كرامت همين ما ديني تفكر و سياسي نظام مبناي و ميدانيم
.شود رعايت امنيت و كرامت اين است ، شده تصريح نيز
و تقدير ، لوح برگزيدگان سال ، كتاب تشويقي كتاب پديدآورندگان از تجليل مراسم پايان در
فرهنگي روابط و مراكز كل مدير و او فرهنگي معاون ارشاد ، وزير دست از را خود جوايز
ميان در ميشد مشاهده ارشاد وزير چهره در تنها ابتدا در كه دغدغهاي كردندولي دريافت
.ميخورد چشم به نيز حاضران اكثر
يافت پايان باستانسنجي همايش نخستين
در پايه علوم نقش" عنوان با ايران در باستانسنجي همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
.داد پايان خود كار به پنجشنبه روز "باستانشناسي
همت به كه دوروزه همايش اين در فرهنگي ميراث حامي روزنامهنگاران انجمن گزارش به
علوم كارشناسان از تعدادي بود شده برگزار فرهنگي ميراث سازمان باستانشناسي پژوهشكده
اين ميانرشتهاي تحقيقات و باستانشناسي در پايه علوم نقش درخصوص باستانشناسي و پايه
.كردند ارائه را خود مقالات حوزه
پايه علوم تاثير و همايش اين اهداف درخصوص باستانشناسي پژوهشكده رئيس آذرنوش دكتر
جامعه و كرد پيدا مشروعيت غرب در باستانشناسي تا كشيد طول مدتها:گفت باستانشناسي
فعاليتهاي گرو در باستاني ادوار و گذشتگان به نسبت دقيق اطلاعات كه دريافت
.است باستانشناسان
قادر بهتنهايي كه دريافتند باستانشناسي متخصصين مدتي از پس البته:داد ادامه وي
نيازمند خود يافتههاي در صحت و دقت به رسيدن براي و دهند پاسخ اعتماد اين به كه نيستند
همچون باستانشناسي علم ايران در اما.هستند..و زيستشناسي فيزيك ، شيمي ، چون علومي به
.دانست پيشرفتهتر كشورهاي از برگرفته علمي را آن ميتوان و ندارد زيادي قدمت پايه ، علوم
دراختيار كه باستاني غني سرمايههاي به باتوجه نيز ما كه است قرار اگر حال همين در
تازه روشهاي با است لازم برويم پيش به يافته توسعه جهان و مدرن علم با همگام داريم ،
.كنيم برقرار ارتباط دنيا با و شويم آشنا باستانشناسان
زيرديپلم سني گروههاي به كشور از خروج روند
است رسيده
دست در نشانههايي:گفت فناوري و تحقيقات علوم ، وزير آموزشي معاون:فرهنگي علمي گروه
.است يافته كاهش ديپلم زير تحصيلي مقاطع سني گروههاي به كشور از خروج روند كه است
به شاغل دانشآموزان از برخي هماكنون:افزود اصفهان در پنجشنبه روز توفيقي جعفر دكتر
به وظيفه نظام انجام عدم و بالاتر تحصيلات اميد به متوسطه و راهنمايي مقاطع در تحصيل
.ميكنند سفر خارج كشورهاي
نميتوان كه است معنا بدان مشكل اين:گفت "كشور غيردولتي عالي آموزش روساي" جمع در وي
.بست آنان روي بر را چشمها و بود بيتوجه كنكوري پشت ميليوننفري انبوه 5/1 جمعيت به
...ميكند رشد عواطف كه جايي
كشور مدارس در فارسي انشاي تدريس موجود وضعيت بررسي
:شامل اهداف اين.است شده متصور آموزش براي هدف چهار يكم و بيست قرن براي يونسكو:اشاره
زيستن هم با براي آموزش زيستن ، براي كاربرد ، آموزش براي آموزش يادگيري ، براي آموزش
.است
هدف در.ميگيرد ياد را دانش بديهيات و مفاهيم و اوليه اصول گيرنده آموزش اول ، هدف در
از و ببرد كار به واقعي زندگي در را خود اندوختههاي و يافتهها است قادر فراگير دوم ،
و جسم سلامت بتواند تا ميشود آشنا علومي با دانشآموز سوم ، هدف در.شود بهرهمند آنها
نگاه يك در... و ورزش و تغذيه بهداشت ، اصول رعايت:مانند كند فراهم را خود روان
باشد قادر بايد فراگير چهارم ، هدف در.است فرد بقاء به ناظر هدف اين دريافت ميتوان
به قادر بالاتر ، سطحي در و دهد قرار اجتماع به خدمت در را خود مهارتهاي و دانشها كليه
.بگذارد احترام جمعي زندگي و جمعي ارزشهاي به و بوده ديگران با سازنده و سالم ارتباط
.است اجتماعي زندگي به ناظر هدف ، اين
برنامههايي ارائه در سعي اهداف ، اين رسيدنبه براي.جهان سراسر در آموزشي نظامهاي
و فردي زندگي مختلف عرصههاي در را خود پوشش تحت جامعه افراد بتوانند تا كردهاند
يك مثابه به نگارش و ادبيات به توجه برنامهها ، اين از يكي.برسانند موفقيت به اجتماعي
، اهداف اين به دستيابي براي نيز ما كشور پرورش و آموزش نظام.است قوي ارتباطي ابزار
.است نگارش و ادبيات برنامهها اين از يكي كه ميكند ارائه را متنوعي آموزشي برنامههاي
ميزان چه تا خاص طور به مدارس و عام طور به پرورش و آموزش نظام كه است اين سوال حال
است؟ كرده آشنا نويسي انشاء و نگارش با بويژه و فارسي ادبيات با را فراگيران
.مدارسكشور در انشاء آموزش وضعيت بر است مروري ميآيد پي در چه آن
.دارد وجود مستقيم ، رابطه رياضيات و ادبيات درس بين دادهاند نشان اخير تحقيقات
پايين نيز آنها رياضيات نمره بوده ، ضعيف آنها ادبيات نمره كه دانشآموزاني معمولا
بهتري وضعيت نيز آنها رياضيات داشتهاند ، قويتري ادبيات كه آنهايي برعكس و است بوده
.است داشته
مفاهيم با مناسبتر برقراريارتباط براي ابزاري ادبيات دريافت ميتوان اساس ، اين بر
.است ارتباط بروز در مهمي بسيار بستر نيز انشاء درس استو بشري دانش مختلف
فربهسازي -نيست اينجا در بحث اين جاي كه -مختلف انگيزههاي و دلايل به مدارس امروزه
.ميكنند توجه انساني عواطف رشد به كمتر و دادهاند قرار خود همت وجهه را فراگيران ذهن
بسيار بسترهاي از دانشآموزان نوشتار و انشاء كه دارند اذعان تربيت و تعليم متخصصان
.مييابد گسترش و رشد ظهور ، انساني عواطف آنجا در كه است مهمي
عواطف تعميق و رشد آيا نيست؟ انساني عواطف بروز و رشد به توجه انشاء ، درس به توجه آيا
نميشود؟ محسوب كارا پرورش و آموزش يك ويژگيهاي از معنوي ، ارزشهاي و انساني
به كه است پيچيدهاي بسيار ذهني فعاليت و است انديشه فرزند انشاء:ميگويد (1971)برونر
فهم رشد و تفكر تحليل مستلزم و ذهني خلاقيت گرو در نوشتن.است دشوارتر خواندن از مراتب
.است آدمي
وي يادگيري سطوح.است كرده طبقهبندي سطح شش به شناختي حيطه در را سطوحيادگيري بلوم
و تجزيه كاربرد ، فهم ، و درك دانش ، :از عبارتند پيچيده به ساده از و بالا به پايين از
.ارزشيابي و قضاوت تركيب ، تحليل ،
و اصول درباره خود قبلي يادگيريهاي به توسل با دانشآموز كه است درسي فارسي انشاي
و درك دانش ، ميزان حاصل اثر اين.ميآفريند را متني فارسي ، دستور كاربرد نحوه و مفاهيم
در آنها تركيب و تحليل و تجزيه و جملهها در اصول اين كاربرد نيز و نگارش مفاهيم فهم
كه دروسي از يكي بنابراين ، .است خاص پديدهاي يا و موضوع درباره قضاوت و ارزشيابي جهت
پيچيدهترين از يكي انشاءنويسي.است فارسي انشاء است ، يادگيري سطوح بالاترين واجد
نوآوري و توليد درحال همواره نويسنده كه چرا بگيرد ، ياد بايد فراگير كه است مهارتهايي
.است جديد مطالب آفرينش و
گيرنده ، به فرستنده از پيام انتقال فرآيند از است عبارت ارتباط:گويد مي احديان دكتر
از برخي (1)بالعكس و شود منتقل گيرنده به فرستنده از انتقال مورد محتواي كه آن بر مشروط
كه همانطور(2).ميدانند ارتباطي ابزار يك را نوشتار مكلوهان ، مانند شناسان جامعه
ارتباط يك برقراري براي ميآيد ، كار به بيان فن كلامي مناسب ارتباط برقراري براي
ارتباط يك فقط منظور ، داشت توجه بايد البته.بود آشنا نگارش فن با بايد صحيح ، نوشتاري
.است شكل سادهترين به عواطف و انديشهها تمايلات ، خواستهها ، انتقال حد در سالم و صحيح
.بردهاند كار به(3) اجتماعي تعامل معني به را ارتباط اجتماعي ، علوم دانشمندان
ارتباطي ، اشكال اين از يكي.است گوناگون شكلهاي به تعامل داشتن اجتماعي ، زندگي لازمه
قادر ما فارغالتحصيلان ميزان چه تا كه است اين ميشود ، مطرح كه سوالي حال.است نوشتار
و هستند... و درخواست يك نوشتن يا و نامه يك انشاي با سالم و صحيح ارتباط برقراري به
است؟ بوده موفق ميزان چه تا هدف ، اين به نيل براي پرورش ، و آموزش نظام اصولا
در و اشاره مدارس فارسيدر انشاء تدريس مشكلات از بخشي به است شده تلاش مجمل ، اين در
و مسئولين از استفاده براي پيشنهادهايي.شود ارائه بخش دو در پيشنهادهايي ادامه
جهت در بعد چالشهاي سبب مطلب اين است اميد معلمان ، براي پيشنهادهايي و برنامهريزان
.شود پيشنهادها كردن كاربردي
ابتدايي دوره در انشاء كلي هدفهاي
;جمله يك صحيح تركيب با دانشآموزان آشنايي -1
;نگارش آيين و دستوري نكات رعايت -2
;ساده متن يك نوشتن در مهارت -3
;نگارش طريق از مخاطبين با شفاف و روشن ارتباط برقراري در مهارت -4
;كودكان ذهني مهارتهاي گسترش -5
;دانشآموزان در خلاقيت بروز توانايي -6
;كودكان نظرات و عقايد و ديدهها و افكار و تخيلات گسترش -7
يافته دست اهداف اين به ابتدايي مقطع پرورشدر و آموزش ميزان چه تا كه است اين سوال
است؟
مدارس در انشاء تدريس مشكلات
نبود شامل مشكلات اين برخياز روبهروستكه فراواني مشكلات با مدارس در انشاء تدريس
براي مشخص منابعي يا و كتاب نبود معلم ، تربيت دورههاي در انشاء درس براي مشخص جايگاهي
انشاء درس كاربرد نبودن روشن انشاء ، ارزشيابي براي معين شاخصهاي وجود عدم انشاء ، تدريس
.است نگارش زمينه در كافي آموزشي نرمافزارهاي وجود عدم و دانشآموزان براي
ترغيب كردن مطالعه و نوشتن به خود تحصيلي سالهاي طول در كمتر دانشآموزان كه اين ضمن
.ميشوند
پژوهشگران اقبال عدم انشاء ، درس خصوص در كافي اندازه به كاربردي و بنيادي پژوهشهاي نبود
و مادي لازم انگيزههاي فقدان دليل به انشاء زمينه در تحقيق براي معلمان و ودانشجويان
روشهاي با معلمان از بسياري علاوه به.است انشاء درس مشكلاتتدريس ديگر از نيز معنوي
گروهي صورت به كمتر انشاء ، كلاسهاي در نيز دانشآموزان و ندارند كافي آشنايي تدريس نوين
.مينويسند انشاء
آن بلكهاز ، ندارند تمايلي انشاء درس به تنها نه دانشآموزان از بسياري حاضر حال در
بوده ديگر دانشآموزان يا و معلمان توسط خود همكلاسيهاي تمسخر شاهد كه چرا.دارند ترس
.باشند داشته فعال حضوري كلاس در حاضرند كمتر دليل همين به و هستند و
در شركت به تمايلي آنها از بسياري و ميترسند انشاء امتحان از معمولا دانشآموزان
و توليد وتوامبا منظم و بسياردقيق كاري انشاءنويسي اينكه به توجه با و ندارند امتحان
ساخت در اوليه پيشنيازهاي فاقد كه ضعيف دانشآموزان معمولا است منطقي تفكر و خلاقيت
ميشوند خسته زود خيلي ندارند ، طولاني مدت به تفكر به عادت طرفي از و هستند خود شناختي
نبودن روشن دليل به قويتر دانشآموزان همچنين.ندارند امتحان ادامه به تمايلي و
از احيانا و انشاء درس نمرات و منفي تجربيات داشتن و نمرهگذاري و ارزشيابي شاخصهاي
.ميترسند انشاء امتحان از گرفتهاند ، قرار خود اولياي توبيخ مورد كه اين
امر همين و ميدهند نظر اجازهاظهار كمتر دانشآموزان به انشاء درس در معلمان
.ميشود احساسات و عقايد ابراز در آنها بهنفس اعتماد كاهش سبب
عقايد نوشتن در كلاس در عاطفي و رواني امنيت عدم احساس سبب به دانشآموزان از تعدادي
.ميشوند متوسل خودسانسوري به خود
از آنها نيازهاي و دانشآموزان علاقه به توجه با مناسب موضوعات انتخاب در نظر دقت عدم
كه اين ضمن.ميشود انشاءنويسي براي انگيزه سببكاهش كه است مواردي از معلمان سوي
.است محدود متنوع ، تجربيات و كافي مطالعه فقدان علت به دانشآموزان لغات گنجينه
راهكارها و پيشنهادها
.ميشوند ارائه بخش دو در پيشنهادها شده ، مطرح مباحث به توجه با
برنامهريزان و استفادهمسئولين جهت پيشنهادهايي -الف
معلمان استفاده جهت پيشنهادهايي -ب
:ميشود اشاره زير موارد به برنامهريزان و مسئولين به پيشنهاد يعني اول بخش در
دارد برعهده برنامهريزي امر در را اصلي نقش كه آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان -
از استفاده با تا بخواهد مربوط كارشناسان از و بدهد درس اين به را لازم بهاي بايد
و آييننامهها دستورالعملها ، تهيه به نسبت مختلف ، كشورهاي پژوهشي يافتههاي
.كنند اقدام لازم بخشنامههاي
و تئوريها براساس و نوين شيوههاي براساس معلمان براي انشاء تدريس روشهاي كتابهاي -
.شود تدوين مختلف مقاطع تناسب به نظريهپردازان و پژوهشگران توسط شده ارائه مدلهاي
به خدمت ضمن آموزش كلاسهاي تشكيل به نسبت ميتوان معلمان ، بازآموزي يا و آموزش براي -
.كرد اقدام نوشتاري مهارتهاي تدريس كارگاههاي صورت
و مختلف مقاطع براي انشا تدريس برتر روشهاي عنوان با سال طول در جشنوارههايمتعدد -
انشاء ، تدريس در معلمانموفق بين واز شود برگزار كشوري و استاني منطقهاي ، سطوح در
تدريس كارگاههاي و تدريس عملي دورههاي گذراندن از پس و كرده انتخاب را معلماني
و هدايت را آنها و باشند معلمان ديگر خدمت در راهنما معلم عنوان به زبان مهارتهاي
.كنند راهنمايي
و مجله آموزشي ، CD اسلايد ، فيلم ، كتاب ، :مانند امكاناتي ;مدارس كتابخانههاي تجهيز -
.ودانشآموزان معلمان استفاده جهت وديداري نوشتاري رسانههاي ديگر
مختلف مقاطع براي نوشتاري مهارتهاي بر تاكيد و رويكرد ;آموزشي برنامههاي پخش و ساخت -
.سيما و صدا سازمان و پرورش و آموزش وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر توسط
علاقه و ذوق تحليلي مختلف دورههاي در فارسي ادبيات و زبان تاليفكتابهاي و تدوين در -
.شود مبذول لازم دقت دروس محتواي و مطالب انتخاب ودر شود لحاظ نوجوانان و كودكان ادبي
شود منظور نوشتاري و زباني مهارتهاي عنوان با درسي معلم ، تربيت مراكز درسي برنامه در -
.شود داده آموزش انشاء تدوين مهارتهاي كارگاه صورت به مجرب مدرسان وسيله به تا
در داستاننويسي و مقالهنويسي زمينه در... و شعر شب و جشنواره و مسابقه برگزاري -
رشد مجلات در مقالات بهترين معرفي و برتر نفرات به تقدير لوح و جوايز اهدا و آموزشگاهها
.معلم رشد و جوان و نوجوان
اعضاي از يكي عنوان به آموزشي تكنولوژي تئوريسينهاي و استادان از استمداد و نظرخواهي -
.ارزشيابي و اجرا طراحي ، مراحل كليه در درسي كتب تاليف و برنامهريزي تيم اصلي
انتخاب و نگارش و انشاء زمينه در صاحبنظران و معلمان شركت با سمينارهايي برگزاري -
.مقالهها انتشار و چاپ و برتر مقالههاي
ضروري است ، شده انجام كمتري پژوهش ايران ، در انشاء درس زمينه در كه اين به توجه با -
.گيرد انجام كاربردي و بنيادي پژوهشهاي موضوع ، گستره به توجه با است
از يكي را انشاء زمينه در تحقيق موضوع آموزشي تحقيقات مركز كه ميشود پيشنهاد بنابراين
.دهد قرار پژوهشيخود اولويتهاي
عرصههاي در را پژوهش بستر و زمينه پرورش و آموزش وزارت سوي از لازم بودجه اختصاص با -
.كند فراهم كاربردي و بنيادي پژوهشهاي
پاياننامههاي موضوع انتخاب جهت مختلف دورههاي دانشجويان و پژوهشگران كليه ترغيب -
مناسب اهرمهاي گرفتن نظر در با آموزشي تحقيقات مركز توسط نوشتاري مهارتهاي زمينه در خود
.تشويقي و تقويتي
معلمان به پيشنهاد
نوين روشهاي از و باشند مسلط تربيتي روانشناسي و رشد روانشناسي به بايد انشاء معلمان -
.باشند داشته كافي اطلاعات زباني مهارتهاي تدريس
ميتوانند دانشآموزان.گردد برگزار كارگاهي صورت به است بهتر انشاءفارسي درس ساعت -
.بنويسند انشاء كلاسها اين در گروهي صورت به
.معلم نظارت با دانشآموزان توسط دانشآموزي نشريات و ديواري روزنامههاي تهيه -
.ودانشآموزان معلمان دكلمهتوسط و شعر خواندن و ادبي سخنراني و كنفرانس برگزاري -
توانايي اين و باشند برخوردار نوشتاري توانايي از بايد خود انشاء معلمان اينكه به نظر -
طور به معلمان است لازم بنابراين نميآيد ، دست به نوشتن تمرين و مطالعه طريق از جز به
.بپردازند نوشتن تمرين و ادبي كتابهاي مطالعه به دائم
.گروهي فعاليتهاي در دانشآموزان فعال شركت افزايش -
تخيلات تشويق و وتحريك نمايشها داستانها ، طريقگردشها ، از دانشآموزان تجارب افزايش -
.گفتاري زبان در وتمريناتي خلاق
.خود افكار نوشتن نيز و خود تجربيات نوشتن به دانشآموزان تشويق -
.دانشآموزان عقايد و آرا نوشتن جهت كلاس بين در مناسب فرصتهاي ايجاد -
.شوند انتخاب كافي نظر دقت با بايد انشاء موضوعات -
.باشد داشته ارتباط ديگر دروس با بايد انشاء -
.دانشآموزان به منطقي تفكر صحيح روش آموختن -
.مختلف كلاسهاي در يادداشتبرداري صحيح نحوه آموزش -
ارائه كارش محاسن و معايب از بازخوردي كلاس ، در دانشآموز توسط انشاء خواندن از پس -
.شود
به اطلاعاتي مراكز ويا گيرد قرار دانشآموز اختيار در بايد جديد اطلاعاتي منابع -
.كنند كسب را اطلاعات جديدترين آنجا به مراجعه با تا گردند معرفي دانشآموزان
.بگيرند ياد تسلط حد در و بهخوبي را پيشنيازهاينوشتن بايد دانشآموزان -
برگزار را توجيهي جلسات دانشآموزان اولياي با بايد تحصيلي سال هر ابتداي در معلمان -
و هدايت وظيفه فقط آنها بهتر عبارت به نمايند ، عمل بهتر خود وظايف به آنها تا كنند
.بنويسد انشاء فرزندشان بدهند واجازه بگيرند عهده به را نظارت
:ها پانوشت
ص 160 ;آموزشي تكنولوژي مقدمات و اصول ;محمد احديان ، -1
ص 4 ;جمعي ارتباط وسايل جامعهشناسي ;باقر ساروخاني ، -2
-Social interaction3
|