|
|
اجتماعي مشاركتهاي شناسي آسيب مدرسه شهردار
مدارس شهرداران انتخابات دور هفتمين برگزاري سالروز بهانه به روند كه بدانند ميخواهند جوان نسل بهويژه علاقهمند مردم از بسياري:اشاره مشاركت كمرنگي تاريخي دلايل.است بوده چگونه تاكنون آغاز از مدرسه شهردار طرح اجراي موانع آنو اهداف مدرسه ، شهردار طرح تكوين در موثر عوامل چيست ، ما كشور در اجتماعي كرد؟ بايد چه طرح اجرايي ساختار بهبود براي بالاخره و كدامند طرح اجراي روند در اساسي در مدارس شهرداران انتخابات از دور هفتمين برگزاري بهانه به را فوق پرسشهاي به پاسخ آن مستمر بهبود يا و تحول شايد تا ميگيريم ، پي حاضر گزارش قالب در سال 1380 آبانماه .باشيم شاهد انتخابات بعدي دورههاي در را تهران شهر راهنمايي در 20مدرسه آزمايشي طور به تحصيلي 731372 سال در مدرسه شهردار طرح در مدرسه سطح 40 در طرح تعميم به منجر بعد سالهاي در آن مثبت نتايج و درآمد اجرا به .شد سال 7473 كمي ابعاد در ضعف و شدت با ساله هر سال 74 در تعميم اول مرحله از بعد مدرسه شهردار طرح اداره همكاري و مساعدت با تهران شهر راهنمايي مدرسه الي 300 در 200 متوسط طور به كيفي و عموما طرح اجراي روند در خيز و افت اساسي عوامل.شد اجرا تهران شهر پرورش و آموزش كل :از ناشي مناطق از برخي تشكيلات در آن جايگاه و طرح تثبيت عدم(ب اعتباري ، و مالي مسائل (الف به پرورش و آموزش و شهرداري در اجرايي رويههاي نبودن همسو(ج شهرداري ، و پرورش و آموزش دو مديران توسط طرح پذيرش و همكاري ميزان به طرح اتكاي و ارتباطي ساختارهاي ابهام دليل شهري مديريت به مبتلا مسائل پيدايش (د و (شخص به طرح اتكاي)وشهرداري پرورش و آموزش نهاد .است بوده دهه 70 دوم نيمه در تهران (811380)تحصيلي سال در و شد اجرا مدرسه در 300 بيشتر قوت با مجددا سال 79 در طرح اين حال در رسمي طور به تهران شهر راهنمايي مدرسه در 200 اعتباري و مالي مشكلات علت به انساني ، كامل پشتوانه با طرح كه است معني بدان طرح رسمي اجراي از منظور.ميباشد اجرا اجرا مركزي سياستهاي و اجرايي تقويم قالب در همزمان طور به نظارتي و اعتباري كارشناسي ، نسبت مدرسه مديران علاقه به بنا مدارس از برخي طرح اجراي از شيوه اين كنار در.ميگردد مركزي ستاد مشاوره ، و كارشناسي حمايتهاي به نياز صورت در كه نموده اقدام طرح اجراي به در اينكه كما مينمايند اعمال را طرح اجراي به نسبت لازم پشتيباني شهرداري مناطق و طرح اطلاعات و آموزشي مواد اخذ با كشور شهرهاي از برخي در تهران از غير فوق طرح حاضر حال راهنماييهاي اخذ و جزوات و آموزشي اطلاعيههاي بروشور ، كتاب ، از اعم نياز مورد از دوره هر افتتاح با همزمان اينكه وجود با.ميگردد اجرا مركزي ستاد از كارشناسي طرح اين كه ميشود نويدداده اين نهاد ، دو ارشد مسئولين توسط مدارس شهرداران انتخابات محقق برنامه اين حال به تا متاسفانه يابد ، تعميم تهران شهر راهنمايي مدارس كل سطح در شهر راهنمايي مدارس كل در آن تعميم وعده نيز جاري تحصيلي سال در كه طوري به.است نشده شهرداران سراسري انتخابات از دور هفتمين افتتاحيه مراسم در تهران شهردار توسط تهران مستلزم امر اين تحقق ميرسد نظر به كه شد داده گرديد برگزار سال 80 آبان در 29 كه مدارس .شد خواهد اشاره آن به گزارش اين در كه است ملاحظاتي اجتماعي مشاركت امر در بنيادين طرحهاي اجراي ضرورت و پيدا متعدد عوامل در ريشه غيررسمي و رسمي عرصههاي در اجتماعي مشاركت بودن كمرنگ و مشاركت ترويج و توسعه مدرسه شهردار طرح اساسي هدف اينكه به توجه با.دارد جامعه پنهان به ايران در مشاركت تاريخي سير به كوتاه اشاره ضمن بخش اين در است ، آن كردن نهادينه جلب منظور به اصلاحات ايجاد ضرورت و تهران پرورش و آموزش در موجود تنگناهاي و چالشها اجتماعي تئوريهاي در مشاركت انگيزش پايان در و ميشود اشاره نهادها ساير و مردم مشاركت .ميگيرد قرار بحث مورد جامعهپذيري مباني عنوان به روانشناسي و ايران در اجتماعي مشاركت تاريخي سير اين در دارد ، جامعه با فردمدار استبدادي نظام بين تضاد در ريشه اجتماعي مشاركت كمرنگي .ميشود تلقي حاكميت تداوم مكانيسم منزله به اجتماعي مشاركت از جلوگيري نظامها گونه ميشود ديده مختلف انحاي به حكومتها تمامي در تاريخ طول در زور كاربرد و استبداد گرچه در كه طوري به.شد داده نسبت مشرقزمين به بيشتر تطبيقي سياسي فلسفه در امر اين ولي تاريخ" ،"قابوسنامه" ،"سياستنامه":چون ايراني نويسندگان انديشههاي و رسالهها آثار ، ،"هرودت":چون اجتماعي علوم صاحبنظران متعدد آثار در همچنين و ديگر رساله صدها و "بيهقي تداوم ابزار عنوان به زور و سلطه اعمال مختلف صور به همه و همه "وبر ماكس" ،"بيكن" .است شده تئوريزه نظام حاكميت بروز صورت در يا و نميآيد بهوجود يا اجتماعي تشكلهاي خودمدار و استبدادي نظامهاي در نهادهاي تشكيل و قانون حاكميت مدني ، جامعه تضعيف موجب جريان اين كه ميشود تحريف به وابستگي نگاه از فردي هويت حكومتها اينگونه در.ميگردد رسمي عرصههاي در مشاركتي خاستگاه و فاميلي و خوني پيوندهاي خانوادگي ، انجمن عشيره ، ايل ، چون غيررسمي حيطههاي منجر امر اين كه شهر ، و محله به وابستگي و تعلق نه ميكند پيدا معنا و تعريف جغرافيايي عرصههاي و ديگران حقوق به بيتوجهي و شهروندان و افراد خاطر تعلق احساس رفتن بين از به .ميگردد شهر عمومي و حكومت عرصه تفكراتزورمدارانهدر زدودن در عطفي نقطه سال 57 در اسلامي انقلاب ظهور آن بارز نمود كه ميگردد قلمداد كشور مشاركت و سياسي عرصه در مردم نقش به حاكميت توجه عرصههاي در نظام به پايبندي و فعال حضور مقدس ، دفاع سال شاهنشاهي ، 8 نظام براندازي و بروز با دهه 70 اواخر در سياسي تحولات پيدايش و راهپيماييها و انتخابات از اعم سياسي مردمي تشكلهاي و احزاب عقايد و آرا و مواضع نسبي شدن شفاف و اصلاحطلب جريانهاي ظهور به رسمي درعرصههاي مشاركت شاخصهاي از مظاهري همه و همه كه بود رخدادهايي از نمونهاي آن واقعي مفهوم به مشاركت به فعلي وضعيت از مشاركت تبديل و استمرار اماميروند شمار فرداي تضمين كه چرااست زمينه اين در بنيادي طرحهاي برنامه با و آگاهانه هدايت مستلزم .است اجتماعي مشاركت افزايش و مدني و مردمي نهادهاي تقويت مستلزم اسلامي ميهن عزت با تنگناها و چالشها و متعدد مشكلات براي مناسبي پاسخهاي نميتوانند مردم از بسياري كه هنگامي عصري هر در از پرسشهايي و ميدهند قرار سوال مورد را آن عملكرد و پرورش و آموزش بيابند خود متنوع :ميكنند مطرح را قبيل اين ميكند؟ تضمين را ما سعادت و ، آينده پرورش و آموزش آيا تامين را خود نياز مورد ضروري و كافي مالي و اقتصادي منابع است قادر پرورش و آموزش آيا نمايد؟ چيست؟ خواندن درس سالها و زحمت و تلاش همه اين نتيجه بيابند خود پرسشهاي براي مناسب پاسخهاي نميتوانند افراد موارد بسياري در است اين حقيقت جامعه اذهان در هشداردهندهاي و خطرناك فكري رشد و پيدايش سبب منفي نتيجهگيري اين و .ميبرد سوال زير جامعه رفاه و پيشرفت و سعادت تامين در را پرورش و آموزش نقش كه ميشود و پرورش و آموزش در سنتي جريانهاي كردن متحول شيوهها از يكي شك بدون كرد؟ بايد چه.. طول در فراگيري بسط و مدرسهاي آموزش نمودن غيررسمي و آموزشي مديريت در اصلاحات استمرار گذشته دهه چند طول در تفكر ايناست فرامدرن تربيت و تعليم امروز شعار عنوان به عمر .است داده تغيير را جهان پرورش و آموزش قلمرو كرانههاي بنيادي شكل به و شده بارور بسيار حاضر حال در عديده دلايل به نيز تهران شهر كلان پرورش و ، آموزش فوق جايگاه به توجه با استقرار و تصميمگيري گزينههاي اولويت تعيين در را زير متعدد چالشهاي و محدوديتها با ساختاري مشكلات بارز نمونههاي پنهان و پيدا صورت به اينها همه كه دارد رو پيش اصلاحات در بحران منتظر ميبايد لازم اصلاحات و موقع به پيشگيري عدم صورت در كه ميروند شمار به .بود پايدار توسعه و رشد اساسي اركان از يكي عنوان به آموزشي نظام روزافزون رشددارد نيز كلان مسائل سياسي كاملا شهر يك عنوان به تهران شهر كلان - روبه آسيبهاي اجتماعي ، نابرابري و تبعيض نيافتگي ، توسعه طبقاتي ، اختلافات و فقر جمعيت ، فرهنگي ، مولفههاي به كمتوجهي قبيل از مسائلي موجب...و فرهنگي تهاجم اجتماعي ، رشد در آينده به اميدي نا بزهكاري ، طلاق ، بيكاري ، شمال ، در آن تحرك و جنوب در حاشيهنشيني .است شده..و هويت بحران جوانان ، از اعم پيشرو اساسي چالشهاي به كمتوجهي دليل به موجود ديوانسالار آموزشي نظام - هرم تغيير به توجه با جمعيت انفجار هويت ، بحران شهروندي ، مهارتهاي ناكارآمدي ، اشتغال ، ...و جامعهپذيري و هنجارها توسعه در فارغالتحصيلان نابهنجار شرايط دانشآموزان ، سني از كه است حالي در اين است گرفته فاصله اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي سياسي ، تحولات با .ميگردد ياد جامعه آن تحولات پرچمدار عنوان به جامعهاي هر پرورش و آموزش در مدارس امور اهميت درجه به توجه با.اعتباري و مالي كاستيهاي از ناشي تنگناهاي - فراغت اوقات سازي غني فعاليتهاي عملا كافي بودجه تخصيص عدم و پرورش و آموزش داده قرار شعاع تحت مشاركت بر مبتني آموزشي نظام حياتي بخش يك عنوان به را دانشآموزان .است و استيجاري مدارس درس ، كلاسهاي كمبود از اعم مدارس مشكلات از ناشي تنگناهاي - تهران استان پرورش و آموزش سالانه عمراني اعتبار حاضر حال در كه طوري به.غيراستاندارد .ميباشد نياز مورد اعتبار درصد حدود 6 دانشآموزان تعداد با متناسب درس كلاس تامين براي و تربيت و تعليم امر در خبره و توانمند و متخصص خلاق ، انساني نيروي از ناشي تنگناهاي - .آموزشي مديريت شيوه اين همچنان زير دلايل به كه مشاركتي مديريت ديدگاه عينيت عدم از ناشي تنگناهاي - :ميگردد تلقي ناكارآمد مديريت از .مدارس در سنتي اجرايي و اداري كادر و مديريت (الف .جويانه مشاركت فعاليتهاي عنوان به مربيان وظايف شرح و برنامه فقدان (ب .كاركنان و مدارس مديران توسط مشاركتي مديريت و مشاركت مفهوم از صحيح باور و درك عدم (ج اجراي روند در صدوربخشنامه و سنتي رويههاي بر تكيه و نوين ارتباطي سيستم فقدان (د تعيين در كه است پرورش و آموزش در موجود واقعيات از بخشي فوق چالشهاي.مشاركتي مديريت .دارند بسزايي نقش تصميمگيري مراكز توسط اولويتها اجتماعي مشاركت انگيزش نشدن دربرآورده را اجتماعي مشكلات از بسياري ريشه نيازها مراتب سلسله نظريه در "مازلو" در "دوركيم اميل"است نيازها اين جمله از اجتماعي تعلق ميداندكه ثانويه نيازهاي آنان رفتار بر تاثير براي اجتماعي كنترل شيوه اساسيترين:مينويسد اجتماعي كنترل نظريه عنوان به جامعه كننده نظارت نفوذ نظريه اين اساس براست اجتماعي رفتارهاي آموزش نتيجه در كه ميشود مشترك هنجارهاي با فردي آرزوهاي تلاقي موجب فردي تمايلات محدودكننده در "هرتزبرگ".ميشود بيمعني اجتماعي مشاركت و ميكنند دنبال را مشخصي اهداف افراد آن از مستقل كه دارد متفاوت نياز دسته دو انسان:ميگويد بهداشت و انگيزش نظريه تبيين انگيزشي نيازهاي اگر وي اعتقاد به.ميدهند قرار تاثير تحت را انسان رفتار و يكديگر فراهم افراد مشاركت و همكاري براي زمينه نكنند پيدا رشد فرصت اجتماعي تعلق همانند آنها مدد به كه ميداند فرآيندهايي از مجموعهاي را جامعهپذيري "پارسونز".نميآيد است معتقد وي.مييابد انتقال آنفرهنگ طريق از و مييابد تحقق افراد شدن اجتماعي با فرد برخورد در كه است اجتماعي رفتارهاي انگيزش مهم عوامل از يكي جامعهپذيري در فرد مشاركت اگر لذاميگيرند شكل مدرسه و دوستان خانه ، جمله از ارتباطي نظامهاي ميدان نظريه در نيز "لوين".شد خواهد آسيب دچار او شخصيت شود تضعيف نظامها اين رشته يك نتيجه در او.ميداند محيطي و شخصي عوامل دسته دو تابع را انسان رفتار اجتماعي داده مشاركت كارها كارگرداني در مردم هرگاه:مينويسد مشاركت باب در پژوهشي آزمايشهاي مييابد كاهش نوآفريني و نوسازي و دگرگوني برابر در آنان ايستادگي و مقاومت ميزان شوند .ميبخشد ژرفا آن اهداف با را آنها هويت و طرح مجري و كارشناس عبادي سيدعابدين منطقه 9 شهرداري در مدرسه شهردار دارد ادامه |
|