خصوصيسازي تجربه
دارد را فرهنگيكشور درآمد كمترين بختياري و چهارمحال
خصوصيسازي تجربه
ايران در خصوصيسازي ، جهان در خصوصيسازي
بررسيهاي و برنامهريزي معاونت توسط كه جهان و ايران در خصوصيسازي گزارش اول بخش در
و آن مختلف روشهاي و خصوصيسازي تعريف از بعد است ، شده تهيه بازرگاني وزارت اقتصادي
طي و مختلف دورههاي در ايران در خصوصيسازي تجربه زمينه ، اين در مختلف كشورهاي تجربه
.گرفت قرار بررسي مورد گذشته عمراني برنامههاي
خصوصيسازي تجربه در موجود نارساييهاي و مشكلات به عمدتا كه گزارش اين پاياني بخش
.ميگذرد محترم خوانندگان نظر از امروز دارد ، اختصاص
خصوصيسازي مشكلات و نارساييها
در گرفته انجام مطالعات و پيش بخشهاي در آن تحليل و خصوصيسازي روند بررسي با مطابق
سياستهاي ساير كنار در خصوصيسازي سياست ارگانها ، ساير و دارايي و اقتصادي امور وزارت
آن شدن آزاد ارز ، شدن تكنرخي و قيمتها آزادسازي قبيل از اصلاحات برنامه به مربوط
شده صرفنظر مقدماتي اقدامات ضروريترين از حتي آن اجراي در كه شده انجام گونهاي به
پس را مشكلات موضوع اين و شدهاند خصوصي ساختار اصلاح بدون شده واگذار شركتهاي.است
.است كرده مضاعف واگذاري از
عملكرد بر خصوصيسازي آثار ارزيابي) است گرفته صورت نظري رضا دكتر توسط كه مطالعاتي طبق
(صص 7865 شماره 72 ، مديريت ، اقتصاد مجله خصوصي ، بخش به شده واگذار شركتهاي بازدهي و
از قبل شده واگذار شركتهاي سرمايه بازدهي و مالي نسبتهاي مقايسه و بررسي با
شده برده پي استودنت t- و واريانس آناليز آماري تكنيكهاي توسط آن از بعد و خصوصيسازي
از بعد و قبل دوران براي خصوصي ، و غيرخصوصي بخش به شده واگذار شركتهاي عملكرد كه است
نارساييهاي ابعاد ساير زمينه در فوق موارد بر علاوه.است نيافته تغيير واگذاري تاريخ
:نمود اشاره ميتوان زير موارد به خصوصيسازي
پوشش تحت شركتهاي واگذاري تركيب دارايي و اقتصاد وزارت در گرفته صورت مطالعه طبق -1
/متوسط 9 طور به كه است آن بيانگر سالهاي 751369 طي ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان
اين.است شده واگذار موسسات و نهادها به درصد و 1/66 خصوصي بخش به شركتها اين درصد 33
از برگشت نوع يك عملا بودهاند ، بانكها سرمايهگذاري شركتهاي بعضا چون نهادها گونه
از شركتها خريد مالي منابع تامين براي نيز ديگر برخي و ميدهد نشان را خصوصيسازي
نياز مصرف به بايستي قاعدتا كه تسهيلاتي درواقع و كردهاند استفاده بانكي تسهيلات
كه برميآيد چنين بررسي اين از.گرديد مذكور شركتهاي خريد صرف برسد توليدي بخش واقعي
به قبل همانند آنها مالي منابع تامين هنوز آنها ، بالاي سطوح مديران در تغيير عليرغم
.وابستهاند كشور بانكي نظام
عبارت به.است توصيه حد در صرفا و نميخورد چشم به قوانين در خصوصيسازي به الزام -2
خصوصيسازي عدم سبب به نظارتي دستگاههاي و ندارد را لازم اجرايي ضمانت خصوصيسازي ديگر
پيگيريهاي از بيم دولتي شركتهاي واگذاري در اهمال علت حتي.نكردند توبيخ را كسي
از بعد حتي كه است خصوصيسازي مجريان گرفتن قرار اتهام مظنه در و نظارتي دستگاههاي
كه دارند دستگاهها براي منافعي شركتها از برخي همچنين.ميشود آنها دامنگير سالها
واريز خزانه به شركتها فروش از حاصل وجوه درصد بايد 50 سوم برنامه قانون ماده 19 طبق
ديگر ضمنا ندارند ، شركتها گونه اين واگذاري به تمايلي دستگاهها لذا شود ،
بودجه قانون تبصره 10 اهداف به وصول سبب به داشتند واگذاري به تمايل كه هم دستگاههايي
اجتماعي تامين مانند سازمانهايي به آنان بدهي از بخشي خصوصيسازي ناحيه از كه بود
.شود تسويه
در ناكارآيي و خصوصيسازي آغاز سالهاي ابتداي در ويژه به قوي سرمايه بازار فقدان -3
صورت خلافهايي آن در كه شد برگزيده مذاكره روش موارد از بسياري در بورس و مزايده روش
.گرفت
مسوولان در وفاق عدم و جدي عزم فقدان خصوصيسازي فرآيند در مشكلات عمدهترين از -4
سياستگذاران عملا قانوني ، چارچوبهاي و مختلف توصيههاي وجود با كه است كشور بلندپايه
ايجاد امر اين براي را لازم بسترهاي سياسي فضاي و نيستند خوشبين موضوع اين به كلان
.است نكرده
ايران در خصوصيسازي مناسب روشهاي انتخاب و شرايط ايجاد
شرايط اگر.دارد بستگي دارد قرار آن در اقتصاد كه موقعيتي به خصوصيسازي اهداف تحقق
به كارخانهها و باشد حكمفرما بيثباتي و باشد نداشته وجود بازار مكانيسم شدن كارآتر
به را كارخانه هر مناسب شكلي با و صحيح قيمتگذاري با حتي و شود واگذار شده ياد شيوه
قدرت جديد صاحبان يا صاحب كه دارد وجود تضميني چه كنيم ، واگذار معدودي افراد يا فرد
انضباط و باشد دولت دست در كارخانهها همين اگر شرايط اين با ولينكنند اعمال انحصاري
ميتوان راحتي به باشد ، تاييد مورد و نظر مطمح آنها دقيق و جدي كنترل و بازبيني مالي ،
.كرد جلوگيري سليقهاي و انحصاري قدرت اعمال از
كردن بهروز صحيح ، قيمتگذاري) واگذاري مناسب و صحيح شكل گرو در خصوصيسازي بنابراين
هر اگر است ، بازار و اقتصادي خاص شرايط وجود و (...و بنگاه فني ساختار اصلاح داراييها ،
.ميشود تبديل رهاسازي به خصوصيسازي عملا نشود محقق دو اين از كدام
در كه ميباشد خصوصيسازي اهداف به وصول جهت لازم شرايط از اقتصادي بسترسازي واقع در
.است گرفته صورت خصوصيسازي زمينه در موفق كشورهاي اكثر
موفقيتآميز انجام منظور به:خصوصيسازي براي شرايط ايجاد جهت در اوليه اقدامات -1
خصوصيشده شركتهاي ورشكستگي بيكاري ، ) آن از ناشي مشكلات بروز از جلوگيري و خصوصيسازي
آمادگي واقع در كه است گرفته صورت خصوصيسازي زمينه در موفق كشورهاي در اقداماتي (...و
:از است عبارت جمله آن از كه ميباشد مزبور سياست بهتر اجراي براي
از مالي منابع تامين بر محدوديت ايجاد و عملياتي اصلاحات با بايد دولتي شركتهاي (الف
.شوند نزديك خصوصي اقتصادي بنگاه يك عمليات بر حاكم بازاري انضباط به بيشتر خارج ،
كارگران بيكاري با برخورد چگونگي و لازم مقدار تا آن كاهش و كار نيروي مازاد مساله (ب
.شود پيگيري بايد سيستماتيك و مرتب طور به
كه يابند تغيير طوري بايستي دولتي شركتهاي مالي ساختار خصوصيسازي در موفقيت براي (ج
.شوند نزديك خصوصي شركتهاي ساختارهاي به
خصوصي واحدها آينده در كه اين داشتن نظر در با سازماني و تشكيلاتي اقدامات كليه (د
.گيرد انجام شد خواهد
خود اجتماعي سياستهاي ابزار عنوان به را اقتصادي بنگاههاي كه كند سعي بايد دولت (-ه
.دهد شكل و كرده متمركز تجاري اهداف بر را آنها و نبرد كار به
بستگي خصوصيسازي مناسب روش انتخاب: ايران در خصوصيسازي مناسب روشهاي انتخاب نحوه -2
:دارد زير عوامل به
دولتي واحد سازماني شكل -الف
. است واقع آن در دولتي واحد كه صنعتي يا اقتصادي بخش -ب
دولتي واحد سودآوري سوابق و مالي وضعيت -ج
سرمايه بازار توسعه درجه -د
خصوصيسازي از دولت اهداف --ه
اجتماعي و اقتصادي عوامل -و
خصوصيسازي نحوه بر زيادي تاثير دولتي واحد سازماني شكل:دولتي واحد سازماني شكل -الف
بورس در آن سهام و باشد عام سهامي شركت شكل به دولتي واحد اگر.ميگذارد واحد آن
براي مناسبي روش بهادار اوراق بورس طريق از سهام عمومي عرضه صورت اين در شده ، پذيرفته
.بود خواهد خصوصيسازي
به سهام محدود عرضه صورت اين در باشد خوبي سودآوري داراي و خاص سهامي شكل به شركت اگر
دولتي واحد اگر.باشد خصوصيسازي براي مناسبي روش ميتواند سرمايهگذار نفر چند يا يك
حقوقي شكل كه است لازم صورت اين در نباشد سهامي شكل به يا و نبوده حقوقي شخصيت داراي
.درآيد عام سهامي يا و خاص سهامي صورت به شركت
اهميت بهخاطر صنايع از بعضي:است واقع آن در دولتي واحد كه صنعتي يا اقتصادي بخش -ب
.راهآهن و گاز برق ، آب ، صنايع مثل هستند ، محصول بازار در انحصاري قدرت داراي فعاليتشان
به اقدام ميتواند شركت يك فقط خاص جغرافيايي منطقه يك در كه است اين مذكور صنايع ويژگي
ارائه را نظر مورد خدمات مشتريان به و نموده راهآهن خط احداث يا و سيمكشي لولهگذاري ،
.ميباشد دولت به متعلق صنايع اين كشورها اكثر در نيز ويژگي همين خاطر به.دهد
هنگفتي سرمايهگذاري و هستند بزرگ خيلي اكثرا عامالمنفعه شركتهاي كه اين به توجه با
بهخصوص و مردم به سهام وسيع عرضه خصوصيسازي شيوه متداولترين است ، شده انجام آنها بر
انتقال جاي به فرانسه مثل كشورها از بعضي در اما.ميباشد شركتها اينگونه مشتركان به
را شركتها گونه اين تاسيسات از بهرهبرداري اجازه دولت عامالمنفعه ، شركتهاي مالكيت
روش از واحدهايي چنين خصوصيسازي براي ميتوان ضمنا.است نموده واگذار خصوصي بخش به
اين در كه كرد ، استفاده خصوصيسازي و كوچكتر شركت چند به بزرگ دولتي شركتهاي تجزيه
راهآهن شركت و هواپيمايي شركت براي تركيه برق ، صنعت براي شيلي دولت از ميتوان مورد
آنها در مجدد سرمايهگذاري يا پروژههايي چنين انجام براي ضمنا.برد نام انگليس
گزارش ابتداي در كه..وBT, BOT, BLTمانند پروژهها مالي تامين روشهاي از ميتوان
(BOT) اندونزي ،(BOT) تايلند ارتباطات ، صنعت در روشها اين مصاديق.نمود استفاده شد مطرح
.است (BLT) ليتواني و
در را فوقالذكر محدوديتهاي نيستند محصول بازار در انحصاري قدرت داراي كه صنايعي اما
ساير به بيشتر آنها در خصوصيسازي روشهاي و ندارند خصوصيسازي روشهاي بهكارگيري
.دارد بستگي روشها بر موثر عوامل
كه ميرود كار به موقعي سهام عمومي عرضه:دولتي واحد سودآوري سوابق و مالي وضعيت -ج
براي بلندمدت و مطمئن سرمايهگذاري يك ميتواند سهام آن كه باشد معتقد دولت
عملياتي و مالي ساختار در اصلاحاتي اعمال با كشورها از بعضي در.باشد جزء سرمايهگذاران
عمومي عرضه طريق از را آن سپس و نموده سودده شركت به تبديل را زيانده شركت يك ابتدا
ساختاري مشكلات علت به كه دولتي شركتهاي از دسته آن مورد در و كردهاند خصوصي سهام ،
انعقاد و آن داراييهاي فروش و شركت انحلال خصوصيسازي راه تنها نميشوند سودآور
علت به كه دولتي شركتهاي از دسته آن مورد در ضمنا.ميباشد مديريت يا و اجاره قرارداد
.نيست مناسب فوق روشهاي بودهاند زيانده كارآييشان بودن پايين
و ساختار به توجه با بايد كشور هر در خصوصيسازي روش:سرمايه بازار توسعه درجه -د
اگر مثال عنوان به.باشد كشور آن سرمايهگذاران تفكر طرز وهمچنين سرمايه بازار نقدينگي
اصلي روش نميتواند سهام عمومي عرضه باشد نداشته وجود سهام توزيع براي كانالي كشوري ، در
گروه چند يا يك به سهام محدود عرضه خصوصيسازي شيوههاي متداولترين و باشد خصوصيسازي
.ميباشد خارجي و داخلي سرمايهگذار
يكي كشور سرمايه بازار از قسمتي بهعنوان بهادار اوراق بورس بازار شد اشاره كه طور همان
بازار دوم ، برنامه طي خصوصيسازي روند بررسي در.ميشود شناخته خصوصيسازي اهرمهاي از
سال.است بوده مواجه سالهاي 751374 در عمده نوسان با سهام فروش و خريد وضع و بورس
حجم سال اين درميشود محسوب شكوفايي و رشد نظر از تهران بورس براي عطفي نقطه 1374
نيز سال 1375 در.است داشته ملاحظهاي قابل افزايش دولتي سهام عرضه آن تبع به و معاملات
بنياد و نوسازي و گسترش سازمان مثل واحدهايي و داشت ادامه دولتي سهام عرضه افزايش
رشد سال 1375 ، دوم نيمه در.رساندند فروش به را خود بزرگ شركتهاي از بسياري مستضعفان
پيش با انقباضي سياستهاي اعمال و سرمايهگذاري شركتهاي مانند بورس با موازي نهادهاي
را سهام بازار در نقدينگي كمبود قانوني ، ذخيره نرخ بردن بالا و توليدي محصولات فروش
.شد سهام بازار رونق به رو حركت تضعيف موجب و آورد بهوجود
بهبود و كارآيي سطح ارتقاي منظور به سال 1376 دوم ازنيمه كه سياستهايي مجموعه البته
در ويژه به و بعد سالهاي در را خود مثبت آثار شده اجرا بازار نظارتي و تنظيمي سازوكار
نظير بورس ، فعاليت نماگرهاي بهبود سريع روند.است ساخته نمايان حدودي تا اخير سال
بورس در رونق نمايانگر همه سهام ، شاخص و قيمتها رشد سهام ، دادوستد ارزش و حجم افزايش
.ميباشند تهران بهادار اوراق
تجارب سهام ، عمومي عرضه طريق به خصوصيسازي روش معايب و مزايا به توجه با حال هر به
بازار طريق از بيشتر خصوصيسازي) دوم برنامه طي خودمان كشور تجربه و مورد اين در كشورها
مذاكره طريق از بيشتر خصوصيسازي) اول برنامه با مقايسه در كه (است گرفته صورت بورس
بازارهاي توسعه به بايستي است شده ارزيابي بهتر خصوصيسازي عملكرد (بود گرفته صورت
بورس طريق از سهام عرضه هرچند است ذكر به لازم البته.پرداخت بورس بازار مخصوصا سرمايه
شرايط دولتي شركتهاي از بسياري كه كرد توجه نكته اين به بايستي اما ميباشد مناسبي روش
به سال دهها است ممكن طريق اين از خصوصيسازي عمل كه اين ضمن نداشته را بورس در پذيرش
از يكي است وارد آن به كه ايراداتي عليرغم موارد ، اين در مذاكره روش شايد.انجامد طول
سهام واگذاري موانع بزرگترين از يكي حاضر حال در.باشد خصوصيسازي مفيد راههاي
.ميباشد سهام عرضه نحوه و قيمتگذاري روشهاي سياسي ، مسائل از صرفنظر دولتي شركتهاي
قيمتگذاري روشهاي توسعه سوم برنامه قانون قيمتگذاري آييننامه در كه اين عليرغم
واگذاري به نسبت شده ايجاد جنجالهاي و گذشته پيشامدهاي علت به ليكن شده پيشنهاد متعددي
كه ميكنند كار نحوي به عملا خصوصيسازي مساله دستاندركاران اتفاق به قريب اكثر قبلي ،
تكليف رفع دنبال به واقع در.باشد نداشته وجود آنها عملكرد در قانوني ايراد هيچگونه
جهت مناسبي فرصت بالقوه ، خريداران وجود صورت در حتي اوقات اكثر در بنابراين.ميباشند
به زمينه اين در بايستي بنابراين.ندارد وجود نياز مورد منابع تامين و تصميم اتخاذ
.نمود توجه نيز اجرايي نارساييهاي
زير موارد شامل ميتواند خصوصيسازي امر در دولت اهداف:خصوصيسازي از دولت اهداف --ه
:باشد
مشكلات از فراغت همچنين و (وام پرداخت سوبسيد ، مثل) دولتي واحد مالي بار از فراغت -1
دولتي واحد كردن اداره
صنعت در رقابت افزايش يا دولتي واحد كارآيي افزايش -2
عنوان به.بود شده گرفته نظر در آن براي تاسيس زمان در كه دولتي واحد ماموريت اتمام -3
از بعد لذا نمايد ، كارخانهاي تاسيس به اقدام است ممكن اقتصادي توسعه براي دولت مثال
.باشد نداشته ضرورتي واحد آن بر دولت مالكيت ادامه ديگر صنعت اين توسعه
دولتي واحد فروش طريق از دولت درآمد افزايش -4
طبقاتي فاصله كاهش و تقاضا رشد نقدينگي ، حجم كنترل -5
هدف اگر مثال عنوان بهميگذارد تاثير خصوصيسازي روش بر فوق اهداف از يك هر انتخاب
معمولا مذاكره روش با دارند طبيعي انحصار كه واحدهايي فروش باشد درآمد افزايش دولت
واحد چند به واحدي چنين تجزيه روش باشد كارآيي افزايش هدف اگر كه صورتي در ميگيرد صورت
بالا را كارآيي و نموده رقابت ايجاد كه بود خواهد مدنظر باشد مشابه فعاليتهاي داراي كه
دارد را تقاضا رشد ميزان و نقدينگي حجم كنترل قصد دولت كه مواقعي در همچنين).ببرد
پرداختهاي بهجاي دولتي كاركنان بين سهام توزيع روش از خصوصيسازي در ميتواند
را قيمت افزايش بيشتر تقاضا افزايش ايران اقتصاد در كه آنجا از.كند استفاده غيرحقوقي
اين از استفاده با نميشود ، تاييد نيز توليد و قيمت رشد بين مثبت رابطه و دارد دنبال به
.(كرد فراهم را توليد رشد و اقتصادي نجات شرايط و كنترل را قيمت و تقاضا ميتوان روش
منابع تخصيص و يافته افزايش اقتصاد در كارآيي كه است اين خصوصيسازي از هدف ما كشور در
اختلالات شوند ، تعيين انحصاري تصميمات از دور به و رقابتي طور به هم شود ، قيمتها بهتر
و اقتصادي زيرزميني فعاليتهاي و موازي بازارهاي بنابراين و يافته كاهش قيمتي
شركتهاي مالي تعهدات كاهش بر علاوه حال عين دربروند بين از و شده محدود واسطهگريها
خصوصي ، بخش به آنها واگذاري درازاي ميشود ظاهر بودجه كسري صورت به عمدتا كه دولتي
ديگر كشورهاي تجارب خصوص در نيز يافته انجام مطالعات مطابق.گردد خزانه نصيب نيز درآمدي
خصوصيسازي در بازار ، سيستم به دولتي متمركز سيستم از منفيگذار تبعات از جلوگيري جهت
تا بود اشتغال و سرمايهگذاري افزايش ساختار ، تجديد كارآيي ، افزايش دنبال به بايد بيشتر
.درآمد افزايش و كسب
موجود ناكاراي واحدهاي گرفتن درنظر با خصوصيسازي روند در اهداف اين تحقق براي اما
:داد قرار توجه مورد را زير موارد بايستي
توانايي عدم كارگري ، بافت سوءمديريتها ، قبيل از مختلف علل به دولتي موجود واحدهاي -الف
هيچ كه شدهاند معرفي بهگونهاي جامعه در عملا...و مرغوب كالاهاي ارائه و توليد در
.نمينمايند جلب خود سمت به سرمايهگذاران سوي از را كششي و علاقه
ابتداي از را سرمايهگذاري مراحل كليه كه ميدهد ترجيح خصوصي بخش موارد از بسياري در -ب
.رساند انجام به خود راهاندازي و نصب تا...و اقتصادي مطالعات
شرايط به توجه با كه باشند دومي دست لباسهاي به شبيه نوعي به شايد فعلي شركتهاي -ج
نظر از كه حالي درنمايند عرضه بازار در نو لباس قيمت به را آنها ميخواهند برخي موجود
.دارند اساسي ايرادات...و بهداشتي مسائل مدل ، كيفيت ،
از بعد بيكاري افزايش و اخراج عدم مورد در دولت ديدگاه:سياسي و اقتصادي عوامل -و
سرمايهگذاران از محدود عدهاي دست در اقتصادي قدرت و ثروت تمركز عدم يا و خصوصيسازي
دولتها مثال عنوان به.دارد دولتي شركتهاي خصوصيسازي شيوه انتخاب بر زيادي تاثير
به بيشتري تمايل و نيستند موافق دولتي شركتهاي داراييهاي فروش و انحلال با معمولا
به آن سهام از بخشي يا تمام واگذاري و سهامي شركت صورت به دولتي واحد حقوقي شكل تغيير
و كالاها قيمت افزايش امكان دولتي مقامات و مردم نگرانيهاي از يكي يا دارند خصوصي بخش
شيوههاي موردبه هر در كه (دولتي حمايتهاي قطع بهدليل) است خصوصيسازي از بعد خدمات
عده دست در اقتصادي قدرت تمركز مخالف دولت اگر مثال عنوان به.ميگردد محدود خصوصيسازي
را سهام بازار تقويت موجبات و نمايد استفاده سهام عمومي عرضه شيوه از بايستي است محدودي
دولتي شركت واگذاري به مجبور دولت بيكاري ، افزايش و كاركنان اخراج مورد در و آورد فراهم
كشور تجربه)اشتغال حفظ شرط به مديريتي و اجارهاي روشهاي از استفاده يا كاركنان به
خصوصيسازي از بعد قيمتها افزايش كه مواقعي در همچنين.ميباشد خصوصيسازي در (مالزي
از بايستي (انحصاري حالت به نزديك) هستند بزرگ كافي اندازه به شركتها و ميرود انتظار
و رقابت ايجاد جهت آنها ، واگذاري و مشابه فعاليت داراي شركت چند به شركتها تجزيه روش
.نمود استفاده قيمت كاهش نتيجه در
:ماخذ و منابع
و مطالعات موسسه ساختاري ، اصلاحات و كلان اقتصاد سياستهاي عليرضا ، بروجردي ، رحيمي -1
شهريور 1373 بازرگاني ، پژوهشهاي
و چالشها) ايران تجربه بر تاكيد با خصوصيسازي بررسي دارايي ، و اقتصادي امور وزارت -2
، 1380(فرصتها
-انگلستان) يافته توسعه كشور چند در خصوصيسازي تجارب ايران ، ملي صنايع سازمان -3
دوم ، 1370 جلد (ايتاليا -فرانسه
دوم ، 1372 جلد (تجربيات -شرايط) خصوصيسازي ايران ، ملي صنايع سازمان -4
دوم ، سال اقتصاد ، ناظر روشها ، و پيشنيازها ;خصوصيسازي بر درآمدي يونس ، غربالي ، -5
پاييز 1380 چهارم ، شماره
دارد را كشورفرهنگي درآمد كمترين بختياري و چهارمحال
سال در كه ميدهد نشان "ورزشي و فرهنگي هنري ، خدمات كارگاههاي" از آمارگيري طرح نتايج
و فرهنگي هنري ، خدمات ارائه زمينه در كشور سطح در كارگاه و 919 هزار شش تعداد 1379
.داشتهاند فعاليت ورزشي
سال در ايران آمار مركز توسط شده منتشر گزارش براساس و برنامه هفتهنامه اعلام به بنا
درصد و 2/7 با 8/26 ، 1/9 ترتيب به شرقي آذربايجان و خراسان تهران ، استانهاي جاري ،
.بودهاند دارا كارگاهها تعداد لحاظ از را سهم بيشترين
و مازندران شرقي ، آذربايجان خراسان ، تهران ، استانهاي كه ميدهد نشان بررسي اين همچنين
خود به را كشور كل ورزشي و فرهنگي هنري ، خدمات كارگاههاي درصد به 60 نزديك اصفهان
.دادهاند اختصاص
مبلغ 445 سال 1379 ، در كشور كل ورزشي و فرهنگي هنري ، خدمات كارگاههاي دريافتي ارزش
هنري آثار فروش به مربوط درصد مبلغ 5/36 اين از كه است بوده ريال ميليون و 511 ميليارد
و فيلمسازي آموزش شهريه به مربوط درصد و 5/7 بليت فروش به مربوط درصد فرهنگي ، 7/34 و
.است بوده ورزشي مختلف رشتههاي
سرمايه تشكيل ريال ميليون و 704 ميليارد مبلغ 47 سال 1379 در كارگاهها اين گزارش ، طبق
بختياري و چهارمحال و درصد با 7/33 تهران استان مبلغ اين از كه داشتهاند ناخالص ثابت
.دادهاند اختصاص خود به را سهم كمترين و بيشترين بهترتيب درصد با 02/0
در كشور ورزشي و فرهنگي هنري ، خدمات بخش افزوده ارزش كه دارد آن از حكايت طرح اين نتايج
هنري ، خدمات بخش كاركنان بهرهوري همچنيناست ريال ميليارد بر 375 بالغ سال 1379
.است بوده ريال هزار و 153 ميليون سال 1379 ، 22 در كشور ورزشي و فرهنگي
|