فعاليت براي آزاد فضاي از بايد مطبوعات
باشند برخوردار حرفهاي
(14) محبت امامت رمضان ،
به كركس باند متهم نفر از 145 نفر 12
شدند محكوم اعدام
- ملاير محور در رانندگي حادثه يك در
شدند زخمي و كشته نفر بروجرد 15
رواني بهداشت در مدرسه نقش

فعاليت براي آزاد فضاي از بايد مطبوعات
باشند برخوردار حرفهاي
بيش ما جامعهي امروز:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مطبوعاتي معاون:اجتماعي گروه
.دارد نياز همدلي و وفاق به ديگري زمان هر از
عصر كه اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير مطبوعاتي معاون صحفي ، محمد ايسنا ، گزارش به
:افزود ميگفت ، سخن كشور ، مطبوعات مسئولان حضور با افطاري مراسم در (پنجشنبه)
امروز شرايط ;است شهروندان طبيعي حق اعصاب ، جنگ و تنش از بودن دور و آرامش از برخورداري
و است گرفته فاصله دارد ، نظر در جامعه براي اسلامي جمهوري نظام كه فرهنگي شان از جامعه ،
.نشدهاند تنظيم شان ، آن با متناسب ما ، اجتماعي ارتباطات
لوازم به و شناخت را آن بايد كه دارد لوازمي و شرايط وفاق ، برقراري:كرد خاطرنشان وي
رويدادهاي بزرگنمايي و پيشداوري يكجانبهنگري ، از بايد رسانهها همه.بود پايبند آن
و جنجالي اخبار بر تاكيد غيرتفاهمي ، فضاي شكلگيري به كمك آنها ، برجستهسازي و منفي
الگوي و كنند پرهيز شدت به جامعه ، رويدادهاي و مسائل با غيرحرفهاي و غيرتخصصي برخورد
.شود برگزيده است ، جامعه امروز نياز كه تفاهمي ، روزنامهنگاري
ناهنجاري بررفتار تجديدنظر يعني تفاهمي ، روزنامهنگاري الگوي برگزيدن:داد توضيح وي
انعكاس در خود رسالت از رسانهها كه نيست معنا بدان اين البته.هستيم آن شاهد بعضا كه
و حرفهاي رسالت ايفاي اينصورت در باشند ، رويگردان سياسي ، - اجتماعي زندگي واقعيتهاي
و جديد الگوي برگزيدن به ما دعوت ;شد خواهد اختلال دچار روزنامهنگار ، اجتماعي مسئوليت
رفتار معناي به و ميكند بحران دچار را جامعه بعضا متاسفانه كه است الگويي گذاشتن كنار
جامعه واقعيات و رويدادها با ملي منافع و امنيت ملاحظات با مطابق و مسئولانه برخورد و
.است
اگر بنابراين است ، اجتماعي واقعيتهاي بازتاب رسانهها ، كاركردهاي از يكي:گفت وي
امور ساماندهي بر را مبنا و ببرند سر به آرامش و توافق شرايط در جامعه اجزاي و اركان
بيتوجه رسانههاي مانور براي جايي طبيعي ، طور به بدهند ، قرار ملي منافع تامين و كشور
.نميماند باقي ملي ، مصالح و منافع به
فاصلهدار تفاهمي فضاي با را مسئولان و رسانهها از برخي رفتار و گفتوگو لحن صحفي ،
و جستوجو حق و حرفهاي فعاليتهاي براي آزاد فضاي از بايد مطبوعات:كرد تاكيد و دانست
اخلاقي ، موازين رعايت مسئوليت ، آنها ، از مقابل ، در و باشند برخوردار اخبار و اطلاعات كسب
بازنگري نيازمند فضايي ، چنين ;شود مطالبه حقجويي ، و حقگويي شهروندان ، حقوق پاسداشت
.است اجتماعي ارتباطات و گفتارها و رفتارها نظام در
براي ملي گفتوگوي شكلگيري جهت را نويني حركت مطبوعات ، دستاندركاران از:افزود وي
در ويژه به مسئولان ، از و داريم انتظار ملي همسرنوشتي و همدلي آرامش ، وفاق ، به دستيابي
همگان برخورداري و تنش كم امن ، فضاي به كمك براي را خود عزم داريم انتظار قضاييه ، قوه
.دهند نشان آرامش ، از
واكنش در اخير هفته دو در روزنامهها اغلب:كرد خاطرنشان ارشاد وزير مطبوعاتي معاون
به التهابآفريني و زدگي جو از پرهيز براي را خود تلاش نهايت دانشجويي ، سياسي تحركات به
و مسئولان همه بلكه باشد ، طرفه يك نميتواند آرامش و وفاق ايجاد انتظار اما بستند ، كار
متانت و صبر فداكاري ، با را وفاق و آرامش اين بايد كشور رسانهاي نظام دستاندكاران
.كنند ياري اهدافش پيشبرد در را جامعه و بخشند تحقق
(14) محبت امامت رمضان ،
زم محمدعلي
دوست طعم كه كس هر ميكند؟ خالص را عمل و نيكو را اخلاق محبت اندازه به چيزي چه
جهتمند را اعمال و شيرين را رفتار محبت چگونه كه ميداند بخوبي باشد چشيده را داشتن
آبروريزي و خجلت باعث ما براي و باشيد ما آبروي و زينت فرمود (ع)صادق امامميكند
بيت اهل ما محبت چگونه دهد نشان بايد يكديگر و ديگران با تعاملهايتان يعني نباشيد ،
.است كرده متعاليتر را منشتان و منطقيتر را مرامتان نيكوتر ، بوده آنچه از را رفتارتان
كرده ياد نعمتها برترين بعنوان آن از و داده انسان به را ولايت و محبت گوهر خداوند
.فرمود خواهد نيز سئوال ديگر نعمتهاي تمامي پيشاپيش قيامت در آن از كه است طبيعي.است
در.بگذارد حراج معرض به خزفپرست بازار هر در را آن انسان كه نيست گوهري محبت
با كه شد شروع روزي از بنياسرائيل بدبختي و سرگرداني معامله اين شكل دانهترين
سامري عروسك محبت با را قلبشان كمعيار سكه(ع)موسي ولايت و پروردگار محبت به بيتوجهي
خود است فرموده پروردگار معامله ، اين شكل عاليترين در.شدند بزغالهساز و كردند معاوضه
محبت نماد كه بهشت با هم را كالا بهاي و ميشود مومنان اموال و جانها خريدار
.ميپردازد است خويش
و ثروت هيچ با نبايد و است انسان جاودانگي راه چراغ و حيات ارزش تمامي محبت گرچه
هر اختيار در را خود محبت آساني به بشر كه است اين واقعيت اما شود ، معامله دنيوي ارزش
را آن آبي و نان اندك به و ميدهد قرار باشد داشته بهره و انتفاع اميد او از كه كس
به كامل انسان اتصال زمان و غايب امام ولاي و محبت ماه رمضان.ميكند معامله و معاوضه
.است زمين در حاضر امام
توسط قدر شب در آينده سال يك براي انسان و زمان و زمين برنامهريزي محصول و مجمل
معين حضرتش با ولاء اهل وصل معدل نوشته اين در و ميشود حي امام تقديم پروردگار ملائكه
پاسداري مردم محبت حريم از بايد است الهي ولايت مدعي كه اسلامي جمهوري نظام.است گرديده
نيازهاي و كسريها با خود محبت معاوضه به مجبور مادي زندگي سختي در مردم نگذارد و كند
نبايد است الهي محبت و ولايت آن ركن اساسيترين كه اسلامي جمهوري در.شوند دنيويشان
ز شيادان تجاوز و تعرض مورد و بيابانها و خيابانها آواره ومهجور مظلوم كودكان و زنان
نفره خانواده 87 يك كه نيست درخشاني كارنامه اسلامي جمهوري براي اين.شوند بيخبر خدا
.ببندند ولايت و اسلام محبت گرو در دل برود توقع آنان از و كنند زندگي متري اطاق 9 يك در
عمومي ، اخلاق تنزل ارزشها ، ضد عرفيسازي به منجر جمعي وجدان سكوت و امنيت عدم فقر ،
.است متفاوت مكاني و زماني شرايط به بسته آن نمادهاي منتها ميشود محبت مرگ و فطرت سقوط
مبارك روز در كه معتقد داماد و عروس يك ديگر جاي و ميكند پيدا رواج فروشي كليه جا يك
پايتخت دل در اوباش و اراذل توسط ساعت از 72 كمتر در بستهاند مهر پيوند شعبان نيمه
قبح خوشگذراني به دادن تن و ازدواج از فرار جا يك.ميگيرند قرار كشتار و تجاوز مورد
نيازمند دختر و بيسرپرست زن ميليونها بلكه هزار صدها ديگر جاي و ميدهد دست از را خود
چشم عادي و ساده زندگي يك تامين براي يا و اجتماعي بيعدالتي از ترس خاطر به ازدواج
ناموفق زندگي چاه درون به را خود سر با و ميكنند موافقت برسد راه از كه هر با بسته
.ميافكنند زناشويي
امام كه بود چيزي همان ولاء اهل محبت كردن جهاني و گسترش و حفظ اسلامي جمهوري در
.بودند كرده ياد انقلاب صدور نام با آن از بارها راحل
حكومتيا طبقات و مديريتها و بخشها همه آن در تا است فرصت بهترين رمضان
و مردم زندگي عمومي شرايط اعلاي در ساطع محبت و قاطع عزم با و بگذارند كنار را ختلافات
محبت امامت موزون آهنگ بينتيجه و پراكنده فريادهاي دل از و بكوشند آنها آرمانهاي تحقق
غيور شيعيان سرزمين اين در آورند ، بيرون را آخرت و دنيا صلاح و خير بسوي امت هدايت و
امروز.دارند نگاه محفوظ را خود محبت كه دادهاند آب و نان همواره اميرالمومنين
دوش به را خويش نوين استعمار بويناك آب و خشك نان بار كوله غرب كه است اين خطر بزرگترين
.ميكند طلب را مردمان محبت آزادي و نان و آب وعده با و ميگردد دوره دنيا در انداخته
عطش سوزش جگر آب و كرد خواهد فربه را ما غرب گلوگير نان كنيم باور كه است اين خطا
امامت درك خدا ، محبت ماه رمضان.نمود خواهد سيراب را استقلال و آزادي به ما اشتياق
مرور را گذشته خطاهاي بار يك است كافي.بستهايم او با كه است عهدي به پايبندي و پايدار
.باشد ما آن از آينده تا كنيم همجهت الهي محبت با را خود اعمال و اخلاق و
:پاورقي *
.(رمضان ماه دعاهاي از قسمتي)..الايمان علي حب اللهم
به كركس باند متهم نفر از 145 نفر 12
شدند محكوم اعدام
تاكنون نفر كرد145 اظهار ايسنا با گفتوگو در مشهد قضايي شعبه 19 رئيس:اجتماعي گروه
.شدهاند دستگير مشهد در كركس باند پرونده با رابطه در
به شهر سطح در كه مخوف باند اين متهمان براي صادره احكام با رابطه در قاروني محمد
نيروي اطلاعات معاونت از كه پروندهاي از 145:گفت ميكردند ، فعاليت شبكهاي صورت
و شده صادر راي متهمان اين از نفر براي 50 است ، شده داده ارجاع دادگستري به انتظامي
.است نشده صادر حكمي برايشان تاكنون كه هستند آزاد وثيقه و سند سپردن با بقيه
نفر براي 12:كرد اظهار تجديدنظر دادگاه به پرونده اين حكم ارجاع 7 با رابطه در وي
تعداد ، 7 اين از كه بود شده تعيين شلاق و حبس همراه به اعدام حكم باند ، اصلي اعضاي از
است شده داده ارجاع تجديدنظر دادگاه به پروندههايشان و كردند اعتراض صادره حكم به نفر
حكم داشتهاند ، عهده بر فسادرا خانههاي رياست كه قواد زنان از نفر براي 15 همچنين و
.است شده تعيين تعزيري و حد شلاق با حبس سال 5
جمله از گوناگون ابعاد به كركسها باند پرونده:كرد تصريح مشهد قضايي شعبه 19 رئيس
شده تقسيمبندي فساد خانههاي و اسناد جعل باندهاي خياباني ، زنان وجود فساد ، باندهاي
به كه اسناد جعل باند چندين قواد ، زن خياباني ، 15 زن تاكنون 50 راستا اين در كه است
به فساد خانه باند همچنين 3 و ميكردند فعاليت و پراكنده مشهد شهر سطح در شبكهاي صورت
.شدهاند دستگير و شناسايي مامورين وسيله
سلاح قبضه كرد12 ابراز و داد خبر باند اين در گرم و سرد اسلحه وجود از قاروني قاضي
هنگام نيز ديگر قتاله آلات و مهمات زيادي تعداد همراه به كمري كلت و كلاشينكوف جنگي
.است شده كشف مذكور باند اعضاي دستگيري
از بيشتر كه مذكور باند افراد:كرد بيان شهر سطح در افراد اين عملكرد با رابطه در وي
و تقيآباد احمدآباد ، سجاد ، جمله از شلوغي مناطق و شهر داخل بودهاند مشهد شهر حاشيه
افراد اين و بودند گرفته نظر در خود فعاليتهاي انجام براي امني محل را راهنمايي خيابان
براي طعمه عنوان به قديمي فراري دخترهاي از يا و كرده شناسايي را فراري دخترهاي ابتدا
.ميكردند استفاده قربانيان اين جذب
صورت به جرايم بيشتر كه است سال حدود 6 در كه اين به اشاره با قضايي شعبه 19 رئيس
سياسي مسايل درگير بسيار امروز جامعه مسئولان:كرد تاكيد ميشود ، ديده جامعه در باندي
بيخبر جوانان عاطفي و روحي فرهنگي ، نيازهاي بخصوص اجتماعي ، معضلات از و شدهاند
.است نگرفته صورت رابطه اين در نيز مدوني برنامهريزي هيچ نتيجه در.ماندهاند
و فساد جنايت ، و جرم وجود و تمركز براي مركزي صورت به شهرها حاشيه:كرد تاكيد قاروني
.كند ايجاد مردم و جامعه براي را عديدهاي مشكلات ميتواند كه است آمده در كشور در فحشا
شده عمل ضعيف بسيار نيز جوانان بزه از پيشگيري زمينه در حتي امروزه:داد ادامه وي
به اگر و است ازدياد به رو جامعه در فحشا و فساد جنايت ، جرم ، كه است حالي در اين و است
(جوانان) ملي سرمايههاي اين با رابطه در اساسي كار امر ، كارشناسان و مسئولان وسيله
نابودي باعث كه ميرسيم جامعه در جرايم و بزه انفجار از مرحله يك به ما نگيرد انجام
.ميشود آن جوان نسل بخصوص مملكت
- ملاير محور در رانندگي حادثه يك در
شدند زخمي و كشته نفر بروجرد 15
- انتظامي 13974 شماره به اتوبوس دستگاه يك برخورد اثر در:همشهري خبرنگار - همدان
يك با بود حركت در كاشان سمت به كرمانشاه از كه جعفريمقدم محمد بهرانندگي باختران 86
حركت در كرمانشاه سمت به اصفهان از تهرانكه - انتظامي 85131 شماره به تريلي دستگاه
.شدند زخمي و كشته نفر بود 15
بههمراه وسيله دو هر رانندگان رخداد بروجرد ملاير محور در كه رانندگي حادثه اين در
.شدند منتقل همدان به و مجروح نيز ديگر نفر و 6 كردند فوت اتوبوس سرنشينان از نفر 7
تريلي راننده سوي از بياحتياطي حادثه اين علت رانندگي و راهنمايي معاون گزارش به
.است بوده
رواني بهداشت در مدرسه نقش
نظر از كه حالي در ميكند تحريك شديد رقابت به را كودكان عددي ، نمره بهخصوص و نمره
باشد ديگران بر غلبه آرزوي فرد تحصيل عمده هدف كه نيست صحيح رواني و تربيتي
است متعددي عوامل و موقعيتها نتيجه بشر فرد رفتار كه است گشته مسلم امر اين ما عصر در
عامل ، سه اين كودكي و طفوليت هنگامميباشد اجتماع و مدرسه و خانواده آنان مهمترين كه
اگر.ميسازد استوار را او بعدي رفتارهاي پايه كرده ، پيريزي را فرد شخصيت اساس
در كودك موفقيت شانس دهند ، انجام خوبي به را خود وظايف يك هر اجتماع و مدرسه خانواده ،
وظايف انجام از عامل سه اين چنانچه بالعكس و يافت خواهد افزايش بزرگسالي و بلوغ زمان
و دشوار بسيار بزرگسالي و جواني دوران در فرد سازگاري ورزند ، قصور مناسبي طريق به خود
مدرسه از قبل دوران در بيشتر كودك ، رفتار در خانواده تاثير.شد خواهد غيرممكن نيز گاه
.بود خواهد سنگينتر كودك تربيت در مدرسه مسئوليت آن از پس و است
و آموزش هدف معني بدين است ، متفاوت گذشته سالهاي با ما عصر تربيت و تعليم فلسفه
منظور بطوركلي ، روان و جسم پرورش بلكه نيست ، فكري مطالب ساير و دروس تعليم فقط پرورش
.است نظر
را او تربيت از عمدهاي قسمت كه كودك رواني و اجتماعي و جسماني احتياجات برآوردن
مدارس در كودك جسماني تربيت اگرچه ميباشد كودك پرورش مهم بسيار عوامل از ميشود ، شامل
و ورزشي استاديومهاي و بازي زمينهاي قبيل از مختلف وسايل و شده ، مقرر پيش سالها از
صحيح نحو به هنوز اطفال فكر سلامت موضوع ولي.گرديدهاند ايجاد منظور بدين آن امثال
مدرسه كودك رواني بهداشت درباره غفلت اين براساس و نگرفته قرار مدرسه قبول و موردتوجه
.است شده واقع موثر كودكان رواني اختلالات ازدياد و پيشرفت و غيرمستقيم بهطور
ميگيرند ياد هنگام آن در.ميشود ايجاد آنان كودكي دوران در بشر افراد رفتار اساس
كودكان با بايد چطور كه ميآموزند آنان.نمايند صحبت يا و روند راه بنشينند ، چگونه كه
.كنند سازش آنها با طرزي چه به يا پرداخته بازي به ديگر
بدين.ميآموزد نيز را عواطف و احساسات كودك يادگيري ، نوع اين ضمن دوران ، اين در
شرايطي چه تحت يا و ورزد محبت يا گردد خشمناك يا بترسد موقع چه ميگيرد ياد كه معني
باشد زيادتر موارد اين در محروميت هرچه.سازد رها را آنها يا نموده كنترل را خود عواطف
ميشود ، كودك با مدرسه در كه رفتاري.ميزند نابهنجار رفتارهاي اكتساب به دست بيشتر كودك
اندازه تا بلكه نگردد ، او غيرعادي اعمال تشديد موجب نهتنها كه باشد صورتي به بايد
.بدهد او به را مطلوب و سالم رفتارهاي يادگيري فرصت نيز زيادي
دروس در پيشرفت
آموزگاران كه است مهمي اصول از گوناگون ، ابعاد در يكديگر ، با بشر افراد بودن متفاوت
اختلافات اگرچه.باشند آگاه آن از بايد مدرسه ، در كودك رواني بهداشت به كمك منظور به
مثلا.است اهميت حائز معلمان براي خصوص به موضوع اين ولي نيست ، هوش منحصربه فقط فردي
رواني سن حدود است ممكن است سال يازده متوسط طور به دانشآموزان سن كه پنجم كلاس در
فهم حدود در فقط كه باشد اين در آموزگار سعي چنانچه.باشد سالگي چهار تا هشت ميان آنان
.رسيد خواهد ضرر كمهوشند بسيار يا و باهوش خيلي كه كودكاني به كند ، تدريس متوسط افراد
ميشود ارضاء هنگامي فقط تمايل اين و دارد وجود كودكان اغلب در تحصيلي پيشرفت به ميل
شود اين به منحصر فقط نبايد معلم سعي.نباشد او دسترس از خارج كودك موردنظر هدفهاي كه
اندازه به فرد هر به كند سعي بايد مدرسه بلكه كنند كسب را نمره بهترين دانشآموزانش كه
.بكوشد كودك جسماني و رواني و فكري پرورش در حتيالامكان و داده مسئوليت او توانايي
دست ميشود ، جلوگيري كلاس ، محيط در نوعي به آنها درسي پيشرفت به ميل از كه كودكاني
و دارند انعطافپذيري كافي اندازه به عدهاي.ميزنند غيرعادي گاهي و متعدد رفتارهاي به
بيقيدي به هم دستهاي شده ، ناسازگار تعدادي و مينمايند همساز محيط با را خود
كودكان گاهي.ميبرند پناه تخيل عامل به نيز گروهي بالاخره و ميكنند وقتگذراني
در كه حالي در بروند ، دبيرستان به دبستان از قادرند فراوان كوشش و سعي با عقبافتاده
معلمان دبستان دوره در كه ضروريست بنابراين شد ، خواهند زيادي گرفتارهاي دچار آنجا
.سازند استوار اساس آن بر را خود تعليمات و چيست كودك هر استعداد ميزان كه بدانند مربوطه
امتحان
در شاگرد و آموزگار فكر طرز بنابراين است ، پرورش و آموزش برنامه لاينفك جزء امتحانات
.است موثر بسيار رواني بهداشت در آن مورد
منظور به اسلحهاي عنوان به را آن و ترسانده امتحان از را كودكان نبايد آموزگاران
وسيلهاي عنوان به تنها امتحان به محصل تا كنند سعي بايد بلكهبرند كار به آنها سركوبي
.بنگرد ميشود ، سنجيده تكامل و پيشرفت مقدار آن توسط كه
بالابردن منظور به و شاگرد و آموزگار مساعي تشريك براساس بايد وسيله اين از استفاده
.باشد كودك دانش سطح
و مصيبت سنجش اين كه است نوعي به امتحان ، مورد در شاگرد و معلم فكر طرز متاسفانه
است شديد قدري به گاهي باره اين در كودك عاطفي عكسالعمل و ميشود جلوهگر عظيمي واقعه
حالت گاهي.ميماند عاجز آموخته ، خوبي به كه مطالبي آوردن بهياد از امتحان جلسه در كه
دارد امكان كه است نامطلوب درحدي امتحان از بعد و قبل شرمندگي و ترس تشويش ، انتظار ،
.ميكند انتحار به اقدام حتي و شده رواني اختلالات دچار جوان يا كودك
نمره
امتحانات به دادن نمره طريق از كودك استعداد ارزيابي راه مهمترين حاضر حال در چون
.كنيم بررسي كودك رواني بهداشت در را آن اثرات است لازم بنابراين است ، شفاهي و كتبي
يكي است ، منظور دو به نمره وجود كه باشند آگاه نكته اين به بايد دو هر شاگرد و آموزگار
.بالاتر كلاس يا درجه به ترفيع اساس ديگري و كار كيفيت معيار
ايراد قابل و سني موضوعي نمره وسيله به محصل كار كيفيت اندازهگيري يعني اولي منظور
محصل كه كاري از كامل ، و صحيح ارزيابي نميتواند هيچوجه به معين موضوع يك در نمره.است
كامل معيار هم آن معذلك است ، اطمينانتر قابل نمره ، زيادي تعداد معدل.باشد است ، نموده
.نميباشد
است كافي صورت اين در ميشود ، بالاتر كلاس به ارتقاء اجازه منظور به تنها نمره اگر
يا و باشد موجود "ناقص" و "قبول" فقط آن در كه كرد ، ابداع نمرهگذاري جديد سيستم يك كه
محصلين به دادن پاداش براي اساسي بايد كه ميكنند تصور پرورش و آموزش مسئولين اگر
خوب ، خيلي از باشد عبارت كه نمرهگذاري درجه پنج سيستم يك ميتوان باشد ، موجود برجسته
.نمود برقرار ناقص و ضعيف متوسط ، خوب ،
دانش كسب صرفا بايد مقصود بلكه باشد ، برتريجويي و كمال حد به رسيدن نبايد كودك هدف
.شود واقع سودمند ديگران و خود براي شخص آن وسيله به تا باشد
از كه حالي در ميكند ، تحريك شديد رقابت به را كودكان عددي ، نمره بهخصوص و نمره
.باشد ديگران بر غلبه آرزوي فرد تحصيل عمده هدف كه نيست صحيح رواني و تربيتي نظر
اينان زيرا ميشود كمهوش افراد متوجه همه از بيش (نمرهدادن) روش اين مضر نتايج
شكست و حماقت و حقارت احساس بابت اين از و نيستند ديگران با رقابت به قادر بالطبيعه
شود موفق بيشتر كودك هرچه.است موفقيت كار ، در پيشرفت محرك بهتريننمود خواهند شديد
بتواند كودكي هر كه باشد گونهاي به بايد مدرسه برنامه بنابراينشد خواهد بهتر او كار
.كند كسب موفقيت مقداري
بتواند آن درحدود و باشد معلوم كودك واقعي استعداد كه است ممكن زماني فقط امر اين
رفتار به منجر معمولا پيدرپي موفقيت عدم و است نامطلوب هميشه شكستكند وظيفه انجام
تعادل ايجاد باعث مداوم موفقيت و است مفيدي و مثبت تجربه موفقيت.شد خواهد غيرعادي
.ميگردد اعتمادبهنفس احساس و شخصيت
انضباط
ايجاد كودك رواني تعارض و ناكامي احساس اثر بر معمولا انضباط ، به مربوط مشكلات
وجود به اختلال كلاس در ميدهد ، نشان پرخاشگري صورت به را خود محروميت كه كودكي.ميشود
درس كلاس در ناسازگاري علل.ميشود مدرسه مدير حتي و آموزگار ناراحتي باعث و آورده
خارج شده محول او به كه وظايفي اگر ولي دارد موفقيت به ميل كودكي هر.است واضح تقريبا
.كرد خواهد بيحوصلگي و ناكامي احساس باشد ، علاقهاش و استعداد حدود از
عمل اينكند جبران را آن طريق هر به بايد او و است آزاردهنده محروميت ، احساس اين
.نمايد جلوه همكلاسان اذيت و صندلي كتاب ، معلم ، به آزاررساندن صورت به است ممكن جبراني
خواهد حل را انضباط مشكلات از زيادي مقدار كودكان ، استعدادهاي با درس متون تطبيق
.دهد اعتمادبهنفس و ايمني احساس كودك به كه باشد نوعي به بايد محصل و معلم رابطه.نمود
آن براي مفيدي نتيجه كه شود كلاس در انضباطي روشهاي به متوسل بايد موقعي فقط آموزگار
كلاس كردن منظوراداره به نبايد وجه هيچ به ترس عامل.باشد داشته افراد
بر نموده ، بيشتري ناامني و اضطراب احساس كودك وسيله اين به زيرا شود ، برده كار به
اگر.است رواني ناراحتي علامت ناسازگاري كل در.افزود خواهد كلاس در انضباطي مشكلات
.نيست فهم قابل او براي درسي مطالب كه باشد دليل اين به شايد ميكند تقلب امتحان در كودك
علت به شايد ميرساند ، آزار ديگران وبه داده نشان ناسازگاري كلاس در او اگر همچنين
كه باشد دليل اين به است ممكن ميكند دزدي كودك اگر يا و باشد خانوادگي ناراحتيهاي
رفتار و حساسيت به خوبي به بايد آموزگار.دارد مهرباني و توجه به زياد احتياج
باشد داشته روانشناسي اطلاعات كافي اندازه به و كند توجه كودك غيراجتماعي و گوشهنشيني
.بفرستد متخصص نزد به و داده تشخيص را غيرعادي كودكان بتواند تا
آموزگار
.معلم از است عبارت تربيتي موسسه هر در فرد موثرترين و مهمترين
و علمي صلاحيت نوع چه داراي او كه بدانيم است لازم معلم ، فوقالعاده اهميت دليل به
.است شخصي
خلوصنيت ، و صميميت كمال با او كه است اين رواني بهداشت لحاظ از آموزگاري شرط مهمترين
سعي خوشرويي و حوصله و صبر با بلكه نگردد ، آزرده آنان رفتار از و بدارد دوست را كودكان
.بكوشد ممكن تاحد مسائل اين حل در برده پي كودكان مشكلات عمق به كند
آموزگاران تاثير تحت و مدرسه در را خود روزانه ساعات از عمدهاي قسمت كودكان چون
مسائلي و شده آشنا رواني بهداشت اصول با آموزگاران كه است ضروري بنابراين ميگذرانند ،
آشنايي براي آخر دربياموزند را پيشگيري روشهاي و علل و رواني امراض ماهيت قبيل از
كلاسهاي و مختلف سمينارهاي رواني ، بهداشت كتب از استفاده رواني بهداشت اصول با معلمان
.است الزامي رواني بهداشت
لمسهچي حميده
رواني بهداشت كتاب:منبع
شاملو سعيد دكتر
|