آموزشوپرورش به كشور بودجه تمام تخصيص :حاجي
كرد نخواهد حل را رايگان آموزش مشكلات نيز
نظرسنجي پرونده متهمان همسران شكايت علت
شد اعلام مجلس اصل 90 كميسيون به
به ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن اعتراض
خبرنگاران شتم و ضرب
مغايراست جامعه زنان مطالبات با مدني قانون
خودرو فني معاينه مراكز خصوصي بخش
كند مي راهاندازي
"پسر و دختر روابط آسيبشناسي" همايش
ميشود برگزار
قانون فرهنگسراي در قدر ليالي برنامههاي ويژه
( 16) مسرور حزن هنگامه رمضان ،
معلولان براي فرصتها سازي برابر
فكري پرورش كانون خواندههاي فرزند معلول كودكان
معلولين نياز مورد وسايل برخي معرفي
باور اهالي با همراه
آموزشوپرورش به كشور بودجه تمام تخصيص :حاجي
كرد نخواهد حل را رايگان آموزش مشكلات نيز
:گفت تهران استان توسعه و برنامهريزي شوراي جلسه در پرورش و آموزش وزير
آموزش مشكلات نميتوان باز يابد اختصاص پرورش و آموزش به كشور بودجه تمام اگر
اظهار جلسه اين در ديروز حاجي مرتضي ايرنا ، گزارش به.كرد حل كشور در را رايگان
به كه است مهمي بسيار موضوع تهران استان پرورش و آموزش مشكلات بررسي:داشت
.است گرفته قرار شورا اين جلسه دستور در حق
يك براي را كشور اين فرزندان دارد وظيفه واقع در پرورش و آموزش:گفت وي
.كند آماده آگاهي ، و توسعه با همراه مناسب زندگي
نظرسنجي پرونده متهمان همسران شكايت علت
شد اعلام مجلس اصل 90 كميسيون به
مجلس اصل 90 كميسيون به خود شكايت علت عبدي ، عباس همسر:اجتماعي گروه
بيان خود زندگي خصوصي اشياء ضبط و منزل در همسرش دستگيري نحوه را شوراياسلامي
.كرد
لانهجاسوسي به مربوط اسناد ضبط به اعتراض ايرنا ، با گفتوگو در كلهر سميرا
عنوان شكايت ، موارد جمله از را خانوادگياش و شخصي وسايل مقداري و فيلم آمريكا ،
.كرد
نظر مورد وكيل و نپذيرفته را ما سوي از شده معرفي وكيل دادگاه ، :گفت وي
به شكايتي همينباره در لذا بود ، نخواهد ما قبول مورد معرفي صورت در نيز دادگاه
.كردم ارائه نود اصل كميسيون
عبدي عباس وكيل عنوان به نيكبخت صالح آقاي كه شد يادآور كلهر خانم
.شدهاست معرفي بهدادگاه
است ، متهم نيز وي دادگاه نظر از بهاينكه اشاره با ادامه در عبدي عباس همسر
بار يك فقط و دادهنشدهاست من به عبدي عباس با ملاقات اجازه تاكنون:گفت
.كردهام صحبت همسرم با تلفني
.است نكرده اعلام را من اتهامي موارد هنوز دادگاه:كرد خاطرنشان كلهر سميرا
.داشتهاست همكاري آينده پژوهشي موسسه با كلهر ، سميرا
از تن سه گرانپايه ، بهروز و عبدي عباس قاضيان ، حسين خانواده اعضاي
اصل 90 كميسيون در حضور با چهارشنبه روز نظرسنجي ، موسسات پرونده بازداشتشدگان
.كردند شكايت خود ، همسران نگهداري محل و بازداشت نحوه از اسلامي ، شوراي مجلس
نامعلوم و بازداشت به اعتراض ايرنا با گو و گفت در نيز گرانپايه بهروز همسر
مجلس اصل 90 كميسيون به خود شكايت دلايل جمله از را همسرش نگهداري محل بودن
.كرد اعلام اسلامي شوراي
روز چند گفتوگوهاي در اسلامي شوراي مجلس اصل 90 كميسيون رئيس راد انصاري
حسين و عبدي عباس گرانپايه ، بهروز خانوادههاي شكايت از خبرنگاران با گذشته
.دادهبود خبر كميسيون اين به قاضيان
آن انتشار نيز و سيما و صدا پروندهاز اين متهمان اتهامات پخش گرانپايه ، همسر
تا:گفت و كرد ذكر مجلس اصل 90 كميسيون به شكايت موارد ديگر از را نشريات در
.شود اعلام نبايد نرسيدهاست ، اثبات به دادگاه در اتهامي كه زماني
ملاقات به موفق گرانپايه ، بازداشت از پس روز تا 24 ما:افزود گرانپايه همسر
او با محدود صورت به توانستيم بار سه تا دو فقط هم مدت اين ظرف و نشديم او با
محمدي ، و حسيني آقايان كه كرد خاطرنشان نيز وي.باشيم داشته تلفني گفتوگوي
.نشدهاند موكلشان ، با تماسي يا ملاقات به موفق تاكنون گرانپايه ، وكلاي
و خارجه امور وزارت كه كرد تصريح گو و گفت اين پايان در گرانپايه همسر
اين متهمان سوي از تخلفي گونه هيچ كه كردهاند نظر اعلام اطلاعات وزارت
.نگرفتهاست صورت پرونده ،
قاضيان حسين ماه ، مهر عمومي 24 افكار پژوهش ملي موسسه مدير گرانپايه ، بهروز
موسسه 13 همين مديران از عبدي عباس و آبان نهم آينده پژوهشي موسسه مديرعامل
.شدند بازداشت نظرسنجي پرونده با ارتباط در ماه آبان
به ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن اعتراض
خبرنگاران شتم و ضرب
ضرب به بيانيهاي ، صدور با دوشنبه روز ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن:ايرنا
و فروهر داريوش سالگرد چهارمين مراسم در ايرنا خبرنگارانآزاد از تن وشتم3
.كرد اعتراض اسكندري پروانه
رخداد در ديگر بار يك طلبان خشونت:شدهاست تصريح بيانيه اين از بخشي در
باز با "اسكندري پروانه و فروهر داريوش شدن كشته سالگرد چهارمين مراسم" خبري
، 30 خطرناك و پرآشوب ميانه از كردند مجبور را ايرنا خبرنگار خشونت ، دالان كردن
.كند گذر مشت و چوب ضربههاي تحمل با همراه را متر
است مغاير جامعه زنان مطالبات مدنيبا قانون
است شمسي سال 1300 مصوب كه زنان مدني حقوق به مربوط قوانين اكثر:اجتماعي گروه
.دارد امروز جامعه زنان مطالبات با مغايرت
خبرگزاري با گفتوگو در اسلامي شوراي مجلس در اروميه مردم نماينده اماني شهربانو
حقوق مورد در (ره)امام دفاع به اشاره با مطلب اين بيان ضمن ،(ايسنا) ايران دانشجويان
از بسياري:گفت اسلامي انقلاب پيروزي از بعد آنها شدن خانهنشين با مخالفت و زنان
.هستند نانوشته شاغل ، زنان با ارتباط در مجريه قوه در اجرا مرحله در قوانين
يادآور مورد اين در مجلس از دوره هر راهبردي چالشهاي و زنان مشكلات تشريح با اماني
به تا كه كرديم ليست بود زنان مدني حقوق عليه بر كه تبعيضهايي ششم مجلس دوره در:شد
مورد حدود 26 در مجموع در كه است شده مصوب نيز مورد چند و شده اصلاح آنها از تعدادي حال
.است
خودرو فني معاينه مراكز خصوصي بخش
كند مي راهاندازي
مديرعامل به خطاب خود حكم در تهران شهرداري ترافيك و نقل و حمل معاون:اجتماعي گروه
پرهيز هدف با مناسب زمانبندي و مطلوب برنامهريزي خودرو ، فني معاينه گسترش شركت جديد
تاكيد مورد را شهروندان حال رفاه هدف با خودرو فني معاينه مراكز در ازدحام ايجاد از
.داد قرار
معاينه قانوني الزام بر اشاره با احمدي ناصر مهندس به خورسندنيا محمدمهدي مهندس حكم در
بر هوا ، آلودگي كاهش و مرور و عبور ايمني افزايش در مهم اين اهميت و خودرو فني
با حكم اين پايان دراست شده تاكيد مذكور مراكز احداث در تهران شهرداري سرمايهگذاري
بخش تقويت اولويت بر خصوصي بخش توسط خودرو فني معاينه جديد مراكز راهاندازي لزوم بيان
.است شده تصريح خودرو فني معاينه برگ صدور در تهران شهرداري نظارتي
"پسر و دختر روابط آسيبشناسي" همايش
ميشود برگزار
دو ارتباط بررسي و طرح هدف با "پسر و دختر روابط آسيبشناسي" همايش:اجتماعي گروه
دانشكده محل در آذر دانشگاهها ، 21 استادان و تربيتي كارشناسان از جمعي حضور با مخالف جنس
ايران ، دانشجويان خبرگزاري گزارش به.ميشود برگزار طباطبايي علامه دانشگاه ادبيات
شكلگيري در آموزش نقش پسر ، و دختر بين نامناسب روابط ايجاد در زمينهساز عوامل"بررسي
پسر ، و دختر صحيح روابط تنظيم در مذهبي باورهاي و دين جايگاه مخالف ، جنس دو ميان روابط
نهاد نقش مخالف ، جنس با برخورد در واقعيتها و ضرورتها غريزي ، تمايلات به پاسخگويي
در آن نقش و اجتماعي معضلات پسر ، و دختر بين مطلوب روابط به ساماندهي در خانواده
بررسي همچنين ، .است همايش اين بحث مورد محورهاي جمله از "نامطلوب روابط شكلگيري
نقش سنتي ، باورهاي (الگو يك ارائه) مخالف جنس با معقول رفتار در موفق تجربهاي ارائه
نگاه در موجود تفاوتهاي پسر ، و دختر ميان متعارف رفتارهاي به رسيدن در جنسي هويتيابي
در فرهنگي تهاجم نقش و آن تحولات سير و مخالف جنس دو روابط به ايران جامعه حال و گذشته
.است همايش محورهاي ديگر از آنها روابط به امروز جامعه نگاه
قانون فرهنگسراي در قدر ليالي برنامههاي ويژه
مراسم (ع)علي حضرت متقيان سوگواريمولاي ايام و قدر پربركت شبهاي مناسبت به
سالن در بامداد الي 2 ساعت 21 از رمضان مبارك ماه و 23 شبهاي 21 در احياء و سخنراني
.ميشود برگزار قانون فرهنگسراي اجتماعات
دكتر و مهدويراد دكتر خرمشاهي ، بهاءالدين دكتر رمضان ماه بيستويكم شب در
دكتر و رجايي عليرضا دكتر مهاجراني ، عطاءالله دكتر بيستوسوم شب در و احمدزيدآبادي
.ميشود برگزار احياء و سوگواري برنامههاي آن از پس و كرد خواهند سخنراني مهدويراد
( 16) مسرور حزن هنگامه رمضان ،
زم محمدعلي
كنان رقص غمش شمشير زير:فرمود فارسي غزل دردانه جاييكه تا است سرورآور خدا ، غم
.افتاد سرانجام نيك او كشته شد زانكه /رفت بايد
اهل دل و سرور و نشاط منشا خدايي اندوه و خداست او حزن.ندارد غم خود خودي به مومن
.بود خواهد بيشتر او روحي انبساط و نشاط باشد بيشتر مومن دل در الهي غم چه هر.است ايمان
و زفاف شب.است صورتش در او شادماني و نشاط و دل در مومن غم و حزن:فرمود (ص) پيامبر
و سرور هنگامي و وجه هم مومن براي باشند پروردگار رضاي جهت در دو هر اگر قتال ميدان
مستانه قهقهههاي فرصت و خوف و خضوع همزمان نيايش ، و عبادت كه همچنان است ، شادماني
(1).است مومنان زندگي
و شادمانتر ميشدند نزديكتر عاشورا ظهر به چه هر كه است آمده كربلا شهداي حالات در
بايد خدا به ما نزديك اوقات و عبادات چرا.ميگشت برافروختهتر چهرهشان رنگ و مسرورتر
مقدمه مگر و نيست عيد آن در عبادت خاطر به جمعه مگر باشد ، اندوه و حزن و غم با همراه
لبخند تعالي خداي به نماز در چرا نيست؟ پوشيدن نظيف لباس و معطرشدن و تطهير نماز ،
است خوشتر شاداب چهره و لبخند با سرود نميخوانيم؟ نيايش سرود نماز در مگر نميزنيم ،
مغموم؟ چهره و عبوس نگاه با يا
.عروس خواب همچون خواب به:ميشود گفته قبر اول شب در مومنان به است آمده ديگر جاي در
ابدي لذت وصال نخست شب و تمكن و توانايي اعلام شب عروسي ، شب ايمان اهل براي قبر اول شب
نميتواند وبيبرنامه غيرمنتظره كس هيچ و نيست انسان عمر تصادفي اوقات از عروسي شب.است
و تمهيدات ساختن فراهم مقدمات ، طي نيازمند شب اين فرارسيدن.كند برگزار را خود عروسي شب
بود نخواهد عروسي شب كس همه براي و بيجهت قبر اول شب رو همين از.است سختيها تحمل
شب كساني براي تنها شب اين.است قبر فشار شروع و تلخي و مرارت حضيض شب بسياري براي بلكه
را شادماني معناي و نشاط لذت خود اجتماعي حيات و زندگي در كه است سرور و سور و گلباران
.باشند گذرانده رحماني سرور و عشق بساط بر را خود عمر و باشند كرده درك
مجاز از گذر راه از جز حقيقتي هيچ به انسان و است انسان مبدا مجاز ، و مقصد حقيقت ،
را حقيقي و رحماني عشق غزل و شد آسماني نميتوان زميني عشق تمرين بدون.نمييابد دست
نور باشد درست مسير در اگر برق نيروي همچون و ميكند مضاعف را انسان توان عشق ، .سرود
.ميشود تخريب منشا و ميكند بر جا از باشد غلط مسير در اگر و ميكند توليد
به و است داده قرار خود از اطاعت كنار در را مادر و پدر از اطاعت قرآن در خداوند
.است انسان مجازي اطاعت غايي جلوه حقيقي اطاعت كه داده نشان انسان
به رسيدن براي مجاز از گذر لزوم باب در روايات و قرآن در ديگري فراوان مثالهاي
.نيست مجال اين در آنها در شور و غور جاي كه دارد وجود حقيقت
حقيقت و حق به رسيدن را جامعه مقصد و غايت ديني حكومتي دستگاه و ديني حاكميت اگر
.كند فراهم را مردم مشروع نشاط و مجازي شادي بسترهاي بايد باشد داده قرار
تعالي خداي كه طور آن و باشد نداشته وجود طبيعت و زندگي در مرد و زن دوستي و عشق اگر
وجود انسان نوع بين مجازي و مشروع دوستي است داده قرار همسران بين را محبت و مودت
بيايد؟ بوجود خدا و انسان بين حقيقي ماندگار و پايدار عشق است ممكن چگونه باشد نداشته
مردم زندگي در مجازي سرور بايد ماندگار و حقيقي نشاط و شادي به انسان دستيابي براي
.شود نهادينه و ترويج
رسيده مجازي عشق اوج به كه برسد "خليلالله" مقام به توانست زماني (ع) ابراهيم حضرت
غايي معشوق رضاي براي را - اسماعيل حضرت -خويش مجازي معشوق پروردگار حضرت امر به و بود
باشد نچشيده را شهوت و شهرت قدرت ، شيرين مزه انسان اگر.سپرد حقيقي عشق قربانگاه به
.شد نخواهد محسوب هنري خدا راه در آنها از گذشتن
و كمال او براي لذت آن از گذشتن ندارد ، را لذت درك طبيعي توانايي يا و ذائقه كه كسي
.نميشود محسوب افتخاري
و لذتها به بتوانند مردم كه كند فراهم را شرايطي يكدست با بايد ما اجتماعي مديريت
طريق از كه كند طراحي را برنامههايي ديگر دست با و بيابند دست مشروع مجازي نشاطهاي
بر انسان معصوم ، تعبير به.بگشايند ديده حقيقي نشاط و شادابي روي بر بتوانند مردم آنها
او شود مسدود او بر مشروعات به دستيابي طبيعي راه اگر.است حريص شود منع آن از چه هر
و عقدهها اسير همواره يا و رفت خواهد محرمات دنبال به يا و داشت نخواهد طبيعي رشد
.بود خواهد خود محروميت از ناشي زهرآگين غدههاي
يكديگر با همسران بيشتر رابطه و دوستي اسباب دارند وظيفه خانوادهها و الهي حكومت
ائمه.بزنند دامن جامعه در ديكتهاي و تحميلي ازدواجهاي به نبايد و كنند فراهم را
.كنيد ابراز او به را دوستيتان داريد ، دوست را هركس:دادهاند دستور صريحا (ع) اطهار
همه از بهرهمندي و ملي برنامهريزي يك نيازمند صلاح ، و عفاف حفظ با دوستي آشكار ابراز
.است هنري و ادبي سينمايي ، رسانهاي ، امكانات
به زينب حضرت ولادت روز و "برادر روز" نام به العباس اباالفضل حضرت ولادت روز ناميدن
-محرم ماه سوم جمعه -عليهماالسلام فاطمه حضرت و علي حضرت ازدواج روز و "خواهر روز" نام
به ميتواند جمعي و فردي متناسب رفتارهاي الگوسازي با همراه دوستي و عشق روز نام به
حقيقي عشق به نيل شرايط تمهيد و مجازي عشق برقراري نشاط ، گسترش مهرورزي ، فرهنگ تثبيت
بتواند كه است زمينههايي و برنامهها تدابير ، نيازمند شدت به ما امروز جامعه.شود منجر
.كند خشونت و خشم جايگزين را محبت و عشق
:پانوشت
.ميبرد كار به شهادت براي حتي را مستانه قهقهه تعبير (ره)خميني امام -1
معلولان براي فرصتها سازي برابر
.بودهايم زمينهها كليه در جهان سطح در گستردهاي پيشرفتهاي شاهد اخير درسالهاي
براي.ميشود روشن او براي بيشتري مجهولات و نمايان انسانها براي جديدي افقهاي روز هر
را ما جهانپيرامون كه دگرگونيها و تلاش اين كه ميآيد پيش سوال اين ما از بسياري
اين آيا است؟ ارزش از مايه چه داراي اجتماعي و انساني مسائل با ارتباط در ساخته متحول
نظر در بدون مساوي حقوق و لازم احترام از بشر نوع برخورداري و انساني كرامت به تحولات ،
اين با مرتبط مباحث مهمترين از يكي است؟ كرده كمكي فيزيكي ، توان و ظاهري شرايط گرفتن
.است معلوليت و معلول موضوع حيطه ،
و داشته وجود واقعيت يك عنوان به معلوليت پديده متاسفانه پيشرفتها ، تمامي عليرغم
دنبال به بايد معلوليت از پيشگيرانه اقدامات انجام ضمن كه ميرسد نظر به.داشت خواهد
سامان آنان براي را نويني حيات و بخشيده كيفيت افراد اين زندگي به كه باشيم راهحلهايي
در جدي دگرگوني و محيطي تغييرات هم يكي "همه براي جامعه" شعار تحقق شرايط جمله از.دهد
خويش زندگي محيط شرايط با را خود بتوانند افراد اين كه گونهاي به است معلولان شرايط
به مربوط مسايل اساس براين.كنند پيدا دست عادي حتيالامكان زندگي يك به و داده وفق
اجتماعي معضلي حتي و مساله عنوان به ميتواند بلكه نيست ، فردي مشكل يك تنها "معلوليت"
نگرشها ، اصلاح جهت در برنامهريزي و معلولان به ويژه توجه به منوط آن ميزان كه شود تلقي
ويژگيها ، داراي انسانها.است آنها اجتماعي و فرهنگي فيزيكي ، موانع رفع و مشاركت ايجاد
مبناي بر نبايد آنهاست زندگي مكان كه جامعهاي.هستند متفاوتي نيازهاي و تواناييها
با كه باشد گونهاي به بايد آن ابعاد همه در جامعه طراحي.بگيرد شكل خاص عدهاي نيازهاي
.گيرد قرار مدنظر ديگران همانند نيز معلول افراد نيازهاي و بوده متناسب افراد تمام ويژگي
بستگان و ما از هريك زيرااست اهميت حائز نيز غيرمعلول افراد براي مساله اين به توجه
قرار معلولان شمار در ديگري حادثه هر يا و تصادف بيماري ، اثر در روزي است ممكن ما
سكونت ، محل شغل ، روزانه ، زندگي بر حاكم شرايط كه ميكنيم آرزو صورت آن در.بگيريم
را انتظار اين مسلما و كند پيدا ادامه گذشته همچون فراغت اوقات و اجتماعي ارتباطات
كه كند تحميل ما بر را تغييراتي و محدوديت اجتماعي ، برنامهريزيهاي نقص كه نداريم
.باشد جسماني نقص و ناتواني صرف پيامد
ممكن و ايجاد حركتي و حسي سيستم در اختلال يا ضعف اثر بر كه است عارضهاي معلوليت ،
فرايندي فرصتها برابري و گردد محيط با فرد تعامل برقراري و جابجايي در اختلال سبب است
خدمات نقل ، و حمل مسكن ، فيزيكي ، محيط جمله از جامعه ، عمومي سيستمهاي آن طي كه است
امكانات نيز و اجتماعي و فرهنگي شرايط اشتغال ، و آموزشي فرصتهاي اجتماعي ، و بهداشتي
با ترتيب اين به.ميشود استفاده و دستيابي قابل افراد تمام براي سالم تفريحات و ورزشي
نتيجه ، در و شده فراهم زمينهها تمام در معلولان كامل مشاركت امكان موانع ، حذف رفعو
.ميگردد مقدور باشد ، ديگران با برابر و معادل كه زندگي از كيفيتي به افراد اين دستيابي
:كرد اشاره ذيل موارد به ميتوان فرصتها برابرسازي اهداف جمله از
جامعه در معلولان اجتماعي مشاركتهاي تحقق -
جامعه عمومي سيستمهاي به دسترسي منظور به برابر فرصتهاي ايجاد -
ويژه نيازهاي داراي انسانهاي زندگي مشكلات رفع خصوص در عملي راهكارهاي ارائه -
معلول افراد به نسبت جامعه نگرش در اصلاح و تغيير -
.معلولان اجتماعي مشكلات با آشنايي -
موارد به ميتوان فرصتها برابري زمينه در اقدامات مهمترين از مذكور اهداف براساس
:كرد اشاره زير
قوانين تدوين -الف
حائز بسيار معلول افراد حقوقي نظام و قوانين تدوين به اسلامي شوراي مجلس و دولت توجه
اجتماعي ، حقوق قوانين تصويب به نياز مختلف سنين در معلول افراد ما جامعه در.است اهميت
شرايط چگونگي و معلوليت ميزان تناسب به دردمند انسانهاي اين.دارند خاصي مدني و قضايي
و شروع سن سرپرستي ، حضانت ، همچون زمينههايي در عمر ، پايان تا تولد بدو از خود جسماني
ارث ، بيمه ، درماني ، و بهداشتي خدمات توانبخشي ، پرورشي ، آموزشي ، امكانات از استفاده پايان
پسرها ، در سربازي خدمت انجام حوادث ، احتمالي ، منازعات و وكالت كفالت ، معاملات ، مالكيت ،
به نياز غيره و مسكن طلاق ، فرزندآوري ، ازدواج ، بيكاري ، كار ، از ناشي حوادث اشتغال ،
معلولان ويژه نيازهاي و مشكلات با بايد قانونگذاري دستگاههايدارند ويژه حقوقي قوانين
.كنند تصويب و ارايه آنان مشكلات حل براي مفيدي حمايتي قوانين سپس و شده آشنا
شهري محيطهاي -ب
گرفتن نظر در و عمومي ساختمانهاي احداث جمعيت ، اسكان برنامهريزي در كه دارد ضرورت
بهرهمندي امكان عمومي نقل و حمل نظام و همگاني مسكوني مجموعههاي جهت جديد تسهيلات
محيط در بتوانند آنان تا گردد فراهم اجتماعي و فردي زندگي جهت لازم تسهيلات از معلولان
.كنند زندگي وابستگي بدون و مستقل حتيالامكان خود زندگي
اشتغال -ج
اجتماعي تشخص و هويت شخص به شغل داشتن.ميشود او اقتصادي استقلال موجب فرد اشتغال
عليرغم معلولان از زيادي تعداد متاسفانه.ميآورد بهوجود نفس به اعتماد او در و بخشيده
اشتغال به نميتوانند لازم مهارت و دانش كسب و عالي و ابتدايي تحصيلات دورههاي گذراندن
معلولان به را اشتغال از %است 3 موظف خدمتگزار دولت قانون ، طبق كه صورتي در برسند ،
اشتغال موضوع كه شاهديم و نشده اجرا مطلوب نحو به تاكنون قانون اين ولي دهد اختصاص
از توجهي قابل تعداد ناچار به كه است گرديده روبهرو بيمهري با جامعه در عزيز معلولان
ادامه سختي به را خود زندگي و كرده سپري خانواده ميان در را خود وقت بيشترين بايد آنان
.دهند
سرگرمي و تفريح -د
خلاق نيروي از عظيمي بخش رواني بهداشت و جسمي سلامت موجب ورزش و تفريح به توجه
سطح در موجود تفريحي امكانات از نميتوانند افراد اين اكثر.ميآورد فراهم را معلولان
و فيزيكي شرايط با متناسب ورزشي و تفريحي محيطهاي كه چرا كنند ، مناسب استفاده جامعه
آنها روان و تن سلامت در كه ميشود شمرده معلول زندگي مهم ضروريات از يكي معلولان بدني
.دارد بسزايي تاثير
فرهنگ و آموزش -ه
نه را آن و داده رشد را خود فكري و هنري خلاق استعدادهاي تا يابند فرصت بايد معلولان
بايد منظور ، اين باگيرند كار به جامعه غنيسازي براي بلكه خود ، منافع براي تنها
ميتوان اقدامات اين جمله از.شود تضمين فرهنگي فعاليتهاي در مشاركت براي آنان دسترسي
صوتي نوارهاي يا بريل خط به علمي مطالب و منابع ناشنوايان ، براي ارتباطي كمك وسايل تهيه
لحاظ از كه خواندنيهايي و هستند مختلف سطوح در بينايي اختلالات دچار كه اشخاصي براي
.برد نام را باشد مناسب ذهني كمتوان افراد استعداد و توان با كيفي و كمي
اجتماعي مشاركتهاي -و
با ارتباط در خصوصا سطوح تمام در تصميمگيريها در معلول افراد مشاركت ضرورت
دارند ، عضويت آنها در معلولان يا و باشد شده تشكيل معلولان از آن اعضاي كه سازمانهايي
.باشد تاثيرگذار ميتواند رابطه اين در كه است مواردي از
از معلولان خاص جامعه توسعه و حمايت منظور به معلولان خوديار گروههاي تشكيل به كمك
شخصي نظرات اجتماعها اين در اعضاء زيرا ميباشد گروه اين مشاركت جهت اقدامات مهمترين
و كرده مطرح را است موثر مطلوب وضعيت ايجاد براي كه شرايطي و خود وضعيت بهبود جهت در
را مردم ساير با مشابه مشكلات تا ميسازد قادر را آنان گروهي ، همبستگي تحقق همچنين
.آيند فايق مشكلات بر تجربيات ، و اطلاعات تبادل طريق از و كنند تجربه
زندگي وضعيت ارتقاي جهت در را مشاركتي اقدامات اساس و پايه معلولان همبستگي و پرورش
آنان نيازهاي پاسخگوي ميتواند ، معلولان خاص جوامع تشكيل همچنين و آورده فراهم معلولان
از برخورداري ضمن معلول افراد تا ميشود موجب فوق تشكلهاي وجود ديگر سوي از.باشد
جامعه ، امكانات به دسترسي اجتماعي ، احترام اقتصادي ، استقلال آموزش ، اجتماعي ، رابطه
را ايدههايشان و نظرات بتوانند خانواده تشكيل و زناشويي زندگي تخصصي ، خدمات به دسترسي
جامعه از عضوي.كنند تصميمگيري خود زندگي به مربوط مسايل با ارتباط در و كرده مطرح
را متقابل احترام و حمايت گسترش تجربيات ، و اطلاعات تبادل بحث ، فرصت بودن ، معلولان
معلولان صورت ، اين دراست خودياري براي مناسب اساسي و پايه امر اين كه ميسازد فراهم
معلوليت رادرخصوص اجتماعي ناصحيح نگرشهاي خود سهم به ميتوانند
اجتماعي فرصتهاي در برابري و كامل مشاركت و مساوي حقوق به دستيابي زمينه و كرده اصلاح
.نمايند كسب را
برابر فرصتهاي توسعه ايجاد منظور به نيز خانوادهها بهويژه جامعه اقشار ساير البته
نيز و معلول كودك خاص حقوق با بايد خانوادهها.دارند برعهده را وظايفي معلولان جهت
كه است عارضهاي معلوليت اينكه به توجه با.كنند پيدا آشنايي كودك حقوق نامههاي پيمان
و خانوادهها براي افراد اينگونه حقوق هنوز هستند مبتلا آن به جهان مردم درصد ده از بيش
شركت براي فرصتها نابرابري ايجاد باعث خود اين و است نشده مشخص آنان آموزش امر متوليان
.ميباشد معلول افراد زيان به نهايت در كه بوده اجتماعي زندگي در
چگونگي نيازمند ، افراد كه دارد وجود نيز امكانات از بسياري فراوان ، مشكلات عليرغم
است مناسب اطلاعرساني و آگاهي عدم آن دليل مهمترين و نميدانند را آن از بهرهبرداري
:كرد اشاره زير موارد به ميتوان كه
.موجود اقتصادي امكانات كليه براي برنامهريزي و بهرهمندي -الف
.آنها از بهرهمندي و معلولان حقوقي امكانات از آشنايي -ب
ناتوانيهايش نه معلول ، كودك تواناييهاي به بيشتر توجه -ج
و معلول كودكان با آموزشي برنامههاي براي خانواده قابليتهاي از بهرهگيري -د
كودكان ادبيات معجزه به توجه با مطالعه ، طريق از آموزش براي ساده فرصت هر از استفاده
معلول زندگي در اساسي تحول ايجاد جهت
مهمي نقش خود اين كه) اجتماعي مشاركتهاي و مختلف مجامع در معلول افراد دادن شركت -ه
.(داشت خواهد اجتماعي نگرش اصلاح در
ايجاد جهت (NGO) غيردولتي سازمانهاي و انجمنها تشكيل در خانوادهها همكاري -و
.معلولان به ياري و كمك زمينه
نيز و معلولان با مرتبط نهادهاي و سازمانها مساعدت و همكاري با است اميد خاتمه در
برابرسازي خصوص در بلندي گامهاي افراد ، اين خانوادههاي بهويژه جامعه مختلف اقشار
حضور جامعه در انسانها ساير همچون بتوانند نيز معلولان تا شود برداشته جامعه در فرصتها
.دهند ادامه طراوت و شادابي با خود زندگي به كامل استقلال با و داشته فعال
آشتياني اوسطي غلامرضا
:منابع
اول چاپ/اوين /توانبخشي و بهزيستي دانشگاه/ميرخاني مجيد سيد /توانبخشي مباني -1
1378
فريده و جغتايي محمد دكتر ترجمه /ماكارو ديويد تاليف /عملكرد ساختار اجتماعي رفاه -2
اول 1378 چاپ/ اوين/توانبخشي و بهزيستي دانشگاه /همتي
چاپ/فرهنگي و علمي انتشارات/اصل زاهدي محمد دكتر تاليف /اجتماعي مددكاري مباني -3
تهران 1377 اول
بابايي مهدي ترجمه /متحد ملل سازمان نويسنده /معلولين براي جهاني اقدام برنامه -4
اولپاييز 72 چاپ /تهران مهندسي فني مشاور سازمان /اهري
مختلف ، شمارههاي /استثنايي پرورش و آموزش سازمان /استثنايي تربيت و تعليم نشريه -5
سال 1380
فكري پرورش كانون خواندههاي فرزند معلول كودكان
دستگاههاي وظايف نخستين از يكي آنها ، بالقوه نيروهاي پرورش و معلول كودكان آموزش
تحكيم جهت در موثر واحدهاي نخستين از يكي خانواده هرچند.است مسئول و اجرايي مرتبط
حال عين در اما ميشود ، محسوب جامعه در او وجودي توانهاي رديابي و روحيه تقويت و شخصيت
سياسي ، اقتصادي ، اوضاع از تاثيرپذيري احيانا و اجتماعي شرايط به احاطه عدم دليل به
.است كوتاه او كامل پرورش از دستش نخواهي ، خواهي...و فرهنگي
دارند مسئوليت نوجوانان و كودكان درخصوص قانوني بهصورت كه ارگانهايي مناسبت همين به
هرچند.دارند برعهده نيز را كودكان اين پرورش و آموزش هدايت ، سازماندهي ، تشخيص ، وظيفه
و رواني نيازهاي كودكان ساير با مقايسه در معلول كودكان بودن كم دليل به است ممكن
.شود سپرده فراموشي به نيز آنها اجتماعي
براي كتاب عنوان صدها چاپ و ساله قدمتي 36 با نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
و نابينا كودكان تعداد بودن اندك دليل به شايد تحسين ، قابل نقاشي نوجوانانو و كودكان
انتشار و توليد از كانون ويترين در.است نداشته چنداني اهتمام امر اين در ناشنوا
كتاب و گويا قصههاي و تصويري لمسي ، بريل ، زبان به معلول كودكان نياز مورد كتابهاي
بر را خود نوازش دست دلسوز و مهربان مادري همچون كانون.نميخورد چشم به نشانهاي اشاره
حساب به مادر اين فرزندخواندههاي نيز معلول كودكان اينكه حال ميگذارند عادي كودكان سر
اطلاع كسب با نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون است رسيده آن وقت بيترديد.ميآيند
مظلوم و بيدفاع جامعه اين به نسبت خاك و آب اين در معلول كودكان تعداد درخصوص دقيق
و كودكان همه نفع به مركز اين معنوي و مادي امكانات از درواقع و پيشبيني تمهيداتي
كه است استوار امر اين بر كانون جاري مقررات حاضر حال در.كند بهرهبرداري نوجوانان
به شايد كه درصورتي نيستند كانون كتابخانههاي از استفاده به مجاز سال زير 7 كودكان
به هفتسال زير معلول كودكان نياز كمبودها ، بالاي درصد و اجتماعي و فرهنگي مشكلات دليل
محترم مسئولين كه اميد.است عادي كودكان از بيشتر مراتب به كتابخانهها اين از استفاده
نوجوانان و كودكان زمينه در خود ارزشمند و چشمگير فعاليتهاي با هماهنگ فرهنگي ، واحد اين
.فرمايند عنايت بذل نيز محروم جامعه اين به
موسوي جلال سيد
معلولين نياز مورد وسايل برخي معرفي
:ويلچرها انواع
و جسمي معلولان براي كه است ويلچرهايي انواع از يكي ويلچر اين:استاندارد ويلچر (1
.ميگيرد قرار استفاده مورد حركتي
براي و است تنظيم قابل آن ارتفاع و دارد خود در را (تاشدن) تاشويي حالت ويلچر اين
.دارد جداگانهنيز جاپايي معلول شخص
.دارد بالا كيفيت با جداشونده آرنجيهاي زير كه است اين ويلچر اين ديگر مزيت
.است شده جاسازي آن در نيز دوطرفه نوع از ترمز و است شده تقويت آن پشتي و كفي
مورد ويلچر صورت به هم ميشود ، استفاده جا دو در ويلچر يك از:حمام ويلچر (2
معلول شخص استفاده براي آن بودن آب ضد قابليت علت به كه اين هم و ميگيرد قرار استفاده
.است شده ساخته حمام در
باور اهالي با همراه
روز نام به بشري تعقل و تفكر عصاره ملل سازمان در كه است روزي (آذر 12)دسامبر سوم
.است شده ثبت معلولين جهاني
در آنان مشاركت و حضور موانع رفع و قشر اين مسائل به بيشتر توجه براي نامگذاري اين
باوري ايجاد و اجتماع در حضور و مشاركت براي معلولين از دعوت و اجتماعي مختلف عرصههاي
.است شده تعريف آنان محدوديتهاي و تواناييها از صحيح
براي و دگرباوري تا باوري خود از شعار با (جانبازان و معلولين از جمعي)باور اهالي
حركت با را خود همگامي ايران ، در ملل سازمان نمايندگي سوي به رفتن با روز اين گراميداشت
در حركت اين كردن پوياتر چه هر براي را خود عزم و ميكنند اعلام معلولان جهاني حضور و
.ميدهند نشان ايران
فراهاني قائممقام بهشتي ، شهيد خيابان مسير صبح تا 11 ساعت 9 از آذر سهشنبه 12 زمان
.ملل سازمان دفتر
ناتواني جسم قالب در را انسان تواناييهاي كه آنان براي ارمغانيست سبز باورهاي
.هستيم شما بيدريغ حمايتهاي و گرم منتظرپيامهاي.نميبينند
|