از كشور در ايدز ويروس انتقال درصد 65
است تزريقي اعتياد طريق
مشاور خانوادگي -علمي ماهنامه انتشار
خانواده
تهراني شهروندان تهران بوستانهاي در
ميكنند مبادله را خود كتابهاي
در ساله عروس 71 و ساله داماد 82
نشستند عقد سفره پاي گچساران
مواد تن از 120 بيش گذشته ماه طي 11
شد كشف كشور در مخدر
دانشآموزان نگاه از تحصيل و مدرسه
از كشور در ايدز ويروس انتقال درصد 65
است تزريقي اعتياد طريق
درصدانتقال گفت65 پزشكي وآموزش درمان بهداشت ، وزارت سلامت معاون:ايرنا
.ميگيرد صورت تزريقي اعتياد ازطريق كشور در ايدز ويروس
مهلك ويروس اين انتقال خطر كه داد هشدار حال درعين اكبري اسماعيل محمد دكتر
.است جدي نيز آميزشي و جنسي راههاي از درجامعه
تا وزارتخانه دراين گرفته صورت مطالعات:افزود خبرنگاران جمع در ديروز وي ،
به جنسي مسائل ازطريق افراد درصد كه4/8 ميدهد نشان جاري سال مهرماه اول
.شدهاند مبتلا ايدز ويروس
ويروس به مبتلايان درباره شده آمارثبت بهداشت ، وزارت در مسئول مقام اين
انتظار جهاني شاخصهاي براساس:گفت و كرد ذكر نفر و 237 هزار چهار را كشور در ايدز
.باشند ويروس اين به آلوده كشور در نفر هزار حدود 21 ميرود
و كرد ذكر نفر را 400 ور+كش در ايدز بيماري از ناشي فوتشدگان آمار اكبري ، دكتر
را درصد چهار و مردان را كشور در ايدز ويروس مبتلايان از درصد از 95 بيش:افزود
.ميدهند تشكيل زنان
افراد آلودگي4/12درصد دليل اينكه بيان با همچنين اكبري دكتر
اصلي علت درصد نود من اعتقاد به كه كرد تاكيد است نامعلوم ايدز ويروس به مبتلا
به وي.است جنسي روابط به مربوط وي ، آي اچ ويروس به گروه اين افراد ابتلاي
اشاره بهداشت ، و سلامت به مربوط درامور بينالمللي فعال سازمانهاي گزارشهاي
افريقا و خاورميانه منطقه دو در ايدز انفجاري رشد دهه آينده دهه:گفت و كرد
.شدهاست اعلام
اقتصادي بخشهاي تمامي كه بيماري اين سريع رشد به نسبت اينباره در اكبري
.داد هشدار ميكند ، فلج را جامعه اجتماعي و
كشور در ايدز كم آمار دليل به سياسي مسئولان اينكه از باانتقاد اكبري دكتر
تصاعدي رشد دليل به سال فاصله 15 در افريقا:كرد نشان خاطر نميدانند ، مهم را آن
از بااستفاده بايد نيز ما دليل همين به:كرد اضافه وي.شد نابود ايدز بيماري
پيشگيري براي را گستردهاي و جدي بسيار اقدامات اكنون ازهم كشورها ، ديگر تجارب
.دهيم انجام كشور در بيماري اين رشد از
مشاور خانوادگي -علمي ماهنامه انتشار
خانواده
صورت به و محتوا و شكل در تغييراتي با خانواده مشاور خانوادگي -علمي ماهنامه
براي شهروندان تلاش خود ، سرمقاله در نشريه اين.شد منتشر جديد دوره در تمامرنگي
ارتقاي و زندگي متكثر وجوه به فائقآمدن در را آنان بتواند كه پاسخهايي به دستيابي
و مدد مداخلهگرايانه و تجويزي دستورات از پرهيز در نيز و رساند ياري آن بهتر كيفيت
خانواده چالشهاي نشريه اين.است دانسته ايراني خانوادههاي اصلي دغدغه كند ، مساعدت
و (همديگر با خانواده اعضا گفتوگوهاي و روابط) دروني مشكلات با مقابله در ايراني
راه گشودن در تنها را اخلاقي و تربيتي و آموزش عرصه در خانواده بيروني ماموريتهاي
در كارشناسان و فنآفرينان صاحبنظران ، از گستردهاي حلقههاي مشاركت و گفتوگو
و صاحبنظران از مطالبي زندگي مختلف عرصههاي همه در كوشيده و دانسته مختلف حوزههاي
.كند درج را كارآفرينان
و دانش منزل ، تدبير روانشناسي ، مشاورههاي گفتگو ، و گزارش:بخش در 6 خانواده مشاور
.است گرفته شكل هنر و فرهنگ و زندگي زندگي ،
شماره اين اصلي گزارش ايراني ، ويژه استرسهاي و ايرانيان زندگي در شادي بحران بررسي
.است خانواده مشاور
تهراني شهروندان تهران بوستانهاي در
ميكنند مبادله را خود كتابهاي
در جمعه هر ميتوانند تهراني شهروندان كتاب بازار جمعه طرح اجراي با:اجتماعي گروه
.كنند مبادله هم با را خود كتابهاي تهران ، بوستانهاي
تا ساعت 9 جمعهها طرح اين تهران شهرداري هنري فرهنگي سازمان عمومي روابط گزارش به
و (منطقه 1) انديشه پارك و (منطقه 18) قائم پارك ،(منطقه 7) انديشه پارك در هفته هر 15
فراهم را زمينهاي تازه اقدام اين.ميآيد در اجرا به تهران منطقه 4 در ديگر پارك 30
براساس.كنند مبادله كتابخانهها با و هم با را كتابهايشان بتوانند شهروندان كه ميكند
نوجوان ، و كودك موضوعات در و د و ج ب ، الف ، گروههاي در ريالي ارزش براساس كتب طرح اين
را خود كتابهاي شهروندان بعد مرحله در و ميشوند تقسيمبندي...و علوم تاريخ ، ادبيات ،
.ميكنند تعويض شده تعيين ريالي ارزش اساس بر و گروه هر در موجود كتب با
در ساله عروس 71 و ساله داماد 82
نشستند عقد سفره پاي گچساران
پاي يكشنبه روز گچساران در ساله گشتاسي 71 مهتاب و ساله مطلق 82 فكور نورمحمد:ايرنا
.نشستند عقد سفره
خود اول ازدواج از او دوم همسر و است پسر و دختر فرزند هشت داراي مطلق فكور نورمحمد
.است نشده فرزندي صاحب
ياد به را اول ازدواج خاطرات دوم ، ازدواج:گفت ايرنا خبرنگار به سالخورده مرد اين
.عمر سراشيبي در اين و جواني اوج در آن اما ميآورد ،
ازدواج دفترخانه در زوج اين عقد آيين در مطلق ، فكور نبيرههاي و نوهها از برخي
.داشتند حضور مدرس خيابان
مواد تن از 120 بيش گذشته ماه طي 11
شد كشف كشور در مخدر
:گفت اسلاميايران انتظاميجمهوري نيروي مخدر مواد با مبارزه مركز رئيس:ايرنا
جانبركفان توسط مخدر مواد انواع تن از 120 بيش ميلادي سال 2002 ماهه يازده در
.است شده كشف كشور سراسر در ناجا مخدر مواد با مبارزه نيروهاي
مواد با مبارزه منطقهاي آموزش دوره سومين در يكشنبه روز ابويي سردارمهدي
.مرفيناست مكشوفه مواد اين از تن هفت از بيش:افزود تهران در مخدر
يازده طول در ناجا مخدر مواد با مبارزه نيروهاي:كرد خاطرنشان ابويي سردار
با پاكستان ، و افغانستان مرزهاي در عمليات در 280 ميلادي ، سال 2002 ماهه
جنگي سلاحهاي انواع قبضه و 100 هزار يك از بيش و شدند درگير موادمخدر قاچاقچيان
.كردهاند ضبط افراد اين از نيز
از جلوگيري براي دنيا و منطقه كشورهاي ناكافي عملكرد از تاسف ابراز ضمن وي ،
عناصر شناسايي باوجود:افزود افغانستان ، در موادمخدر توزيع و توليد و خشخاش كشت
غربي ، بويژه كشورهاي توسط مناسبي برخورد تاكنون افغانستان ، در خشخاش كشت
.است نشده زمينهانجام اين در كشورهاياروپايي ، و آمريكا
دانشآموزان نگاه از تحصيل و مدرسه
و كارشناسان از بسياري نگراني موجبات اخير سالهاي در تحصيل ترك و مردودي تحصيلي ، افت
ارائه و ريشهيابي جهت در تلاش و نموده فراهم را پرورش و آموزش امر دستاندركاران
.است كرده ايجاد را معضل اين رفع براي مناسب راهحلهاي
كتب محتواي از ناشي را تحصيلي افت عوامل جمله از پرورش و آموزش محترم مسئولان از عدهاي
دانشآموزان استعداد و ذهن و سال و سن و ذائقه نيازها ، به توجه بدون كه ميدانند درسي
را آنان مردودي زمينه و گريزان و بيزار درسي مطالب از را آنان نتيجه در و شده تدوين
تحصيل ترك عامل نيز خود مردودي و تحصيلي شكست ميبينيم سو ديگر از.است كرده فراهم
.است گشته نوجوانان از عدهاي
محترم كل دبير گفته به و شد منتشر كه آماري و اطلاعات طبق سال 1378 در مثال طور به
تحصيل ترك مردودي دليل به نوجوان دانشآموز هزار به 400 نزديك پرورش و آموزش عالي شوراي
ابتدايي مقاطع در)نفر بر 1160000 بالغ سال اين در مردودين كه بود حالي در اين.كردهاند
دوره تحصيلهاي ترك يا مردودين تعداد از دقيقي آمار هنوز متاسفانه.ميشد (راهنمايي و
مشكلات تا واداشت را نگارنده آن پيگيري لزوم و مساله اين اهميت.نيست دست در متوسطه
نظرسنجي نتيجه ميخوانيد آنچه لذا.كند بررسي آنان خود نگاه از را دانشآموزان تحصيلي
.ميباشد تهران شهر منطقه 2 دبيرستانهاي متوسطه اول پايه دانشآموز از 209
يعني دروني عامل اول:دارد بستگي عامل چند به درس و تحصيل مدرسه ، از جوانان تنفر يا لذت
خانوادگي شرايط چون عواملي تاثير تحت هم آن نوجوانانكه خود رغبت و انگيزش و استعداد
دوم...و اجتماعي و عاطفي رشد مطلوب ، رشد مراحل(..زندگي ، سبك اقتصادي ، فرهنگي ، نظر از)
همه از مهمتر و زندگي محل و جامعه اقتصادي و فرهنگي اجتماعي ، شرايط شامل كه بيروني عامل
.آنهاست آموزش چگونگي و كيفيت
.باشند داشته آموختن براي يكساني استعداد افراد تمامي كه داشت انتظار نميتوان هرگز
رياضي مسايل حل به عجيبي علاقه و استعداد نوجوانان از تعدادي كه نمودهايد ملاحظه حتما
برايشان درس اين كه ديگر عدهاي هستند برعكس ميكنند ، پيچ سوال را معلم كلاس در و دارند
.ميشود آنان اضطراب باعث و سختبوده و ملالآور
و خاص و ويژه مشاغل به دستيابي براي عدهاي.است متفاوت آموختن براي هم انگيزهها
رسيدن به ميكنند محدود صرفا را خود تلاش...و خاطر آرامش و امنيت و اجتماعي مقبوليت
روحيه پرورش براي دارند دوست را يادگيري و آموختن كه عدهاي هستند اما.اهداف همين به
...و ناشناختهها جستجوي و تحقيق
و تمايل ايجاد دستكم يا شدن لذتبخشتر به ميتوانند آموزشي شيوههاي و درس محتواي
براي درك و فهم قابل دروس محتواي اگر آيا اما.كنند كمك نوجوانان در تحصيل به علاقه
آنها توانست خواهيم باشد ، نداشته كافي تبحر هم دهنده وآموزش نباشد ما پرشور نوجوان
.كنيم هدايت علمآموزي و دانشاندوزي سمت رابه
مطرح زير سوالات (يك جدول) آمد عمل به نظري اول سال دانشآموز از 209 كه سنجي نظر يك در
:شد
چرا؟ ميبريد؟ لذت مدرسه در حضور و بودن از آيا *
چرا؟ ميبريد؟ لذت تحصيل از آيا *
چرا؟ ميبريد؟ لذت خود دروس از آيا*
چرا؟ ميبريد؟ لذت بيشتر خود دروس از كداميك از *
چرا؟ نميبريد؟ لذت اصلا خود دروس از كداميك از *
درصد بوده 92/23 علاقهمند مدرسه به دهندهها پاسخ درصد كه 94/67 بود آن از حاكي نتايج
و ميبرند لذت تحصيلات از درصد بودند ، 81/72 بيتفاوت درصد و 13/8 ندارند دوست را مدرسه
علاقهاي تحصيل نه و مدرسه به نه درصد و 87/13 ندارند تحصيل به رغبتي درصد 05/21
.نداشتند
:تحصيل و مدرسه به را خودشان رغبت و تمايل علت آنها
درصد ازدواج 8/37 و اشتغال روشنتر ، و بهتر آينده به اميد -1
/زندگي 88 در آن كاربرد و تجربه كسب و آگاهي و اطلاعات افزايش و جديد مطالب يادگيري -2
درصد 35
با رقابت و تازه دوستان با آشنايي و همسالان و بچهها كنار در بودن از لذت احساس -3
درصد آنها 13/19
درصد نفوذ 75/16 و احترام اجتماعي ، موقعيت و منزلت و ارزش آوردن دست به -4
حقارت احساس رفتن بين از و جمع در صحبت و عقيده ابراز توانايي اجتماعي ، مهارتهاي كسب -5
درصد خود 15/8 شناخت و كمرويي و
و نمودهاند عنوان درصد بزهكاري 8/3 و انحراف مثل بيكاري از ناشي مشكلات از شدن دور -6
:از ناشي تحصيل و مدرسه به نسبت را خود رغبت و تمايل عدم
درصد نامناسب 6/12 تدريس روش و معلم نامناسبوسختگيريهاي برخوردهاي -1
درصد جامعه 77/9 و خانواده فشار و تحصيل بودن اجباري-2
درصد درس 74/5 كلاس بودن كننده خسته و بودن خشك -3
آينده 26/5درصد در آنها كاربرد با دروس از بعضي تطابق عدم و دروس بودن سخت -4
درصد آن 6/4 جذابيت عدم و درسي مطالب بودن كننده خسته -5
درصد 6/4(...و لباس)انضباطي سختگيري مدرسه ، مسئولان نامناسب برخورد -6
درصد مناسب 45/3 آموزشي و تفريحي امكانات وجود عدم -7
درصد اشتغال 87/2 به تمايل -8
درصد دروس 87/2 يادگيري و فهم بر تاكيد جاي به درسي مطالب حفظ بر تاكيد -9
.ميدانستهاند درصد اميد 87/2 و هدف نداشتن و (كردهها تحصيل بيكاري) آينده از ياس -10
بود آن از حاكي نيز دروس از بردن لذت و علاقه يعني سوم سوال در نوجوانان نظر سنجش نتايج
ناراضي و 75/72درصد ميبرند لذت نيز و بوده راضي خود دروس از دانشآموزان درصد كه 16/63
:دروس به ازعلاقه را خود دلايل آنها.بيتفاوت و 26/5درصد
در آموختهها از استفاده تازه ، مطالب يادگيري و اطلاعات افزايش به علاقه و تجربه كسب -1
.آگاهي افزايش نيز و آينده
.ايشان خوب اخلاق و رفتار نيز و معلم تدريس مناسب روش -2
. اند كرده عنوان دروس آسان يادگيري و درسي مطالب جذاببودن و جالب -3
:از ناشي اولويت ترتيب به دروسشان از را خود نارضايتي و ناراحتي علت و
.بادانشآموز معلم رفتار و برخورد -1
.آينده در دروس از برخي كارايي عدم -2
دروس فهم و درك عدم و مطالب بودن پيچيده و سختي نيز و درسي مطالب زياد حجم -3
.درسي مطالب فهماندن در معلم توانايي عدم -4
.معلم تدريس روش -5
.دروس از برخي جذابيت عدم و بودن وخشك خستهكننده -6
.نمودهاند عنوان (مدرسه و خانواده)خواندن درس بودن اجباري -7
به پاسخدهندگان درصد كه 97/39 ميشود ملاحظه(دو جدول) پنجم و چهارم سوال به پاسخ در
علاقه درصد كمتريندادهاند راي رياضي به درصد آن 75/38 از بعد و دارند علاقه شيمي درس
علاقه عدم درصد بيشترين درصد ، با 4/3 فارسي زبان و ادبيات درس به متعلق نيز دروس به
سوم مكان آرا درصد با 48/22 درس همين حاليكه در است درصد با 48/22 فيزيك درس به متعلق
.بود داده اختصاص خود به را
نيز و تحصيل و مدرسه زمينه در جوانان نظرات نقطه بررسي فوق مطالعه از هدف:نتيجهگيري
است اين ميشود ملاحظه نوجوانان عقايد و آرا از آنچه.بود آموزش و تدريس روشهاي و دروس
خود سو يك در كه بعدي چند است فرايندي بلكه نيست بعدي يك جريان يك تربيت و تعليم كه
و انگيزهها روانشناختي ، و عاطفي مسايل قوت ، و ضعف نقاط بالقوه ، توانايي با دانشآموز
و فرهنگي و اقتصادي وضعيت تربيتي ، شيوههاي و خانواده ديگر طرف در و قراردارد نيازهايش
و درسي كتب تدوين و آموزشي نظام نيز و...و آن ، معلم درون فيزيكي محيط و مدرسه آنسوي
...و آموزشي قوانين
و (ازدواج و اشتغال و استقلال)آينده به اميد كه ميدهد نشان مطالعه اين از حاصل نتايج
چقدر اجتماع ، و خانواده ونقش مربيان برخوردهاي و زندگي در آموختهها كاربرد نيز
مقابل در و باشد موثر نوجوانان در تحصيل به علاقه و انگيزه افزايش و ايجاد در ميتواند
و اجبار و تحكم نيز و معلم نامناسب برخوردهاي و خشن و تند رفتارهاي نااميدي ، و ياس
منظور همين به.ميشود نوجوانان در انگيزه رفتن بين از و دلمردگي موجب حد چه تا سختگيري
جديد نسل در را مطالعه و تحصيل شوق و انگيزه تا برگزيد را روشهايي و سياست ميبايست
راههاي موثرترين از يكيكرد خودداري آنان در نااميدي و ياس ايجاد از و نمود پايدار
نسل.است معلمين و مسئولان و آنها بين دوستي و عاطفي پيوندهاي ايجاد نوجوانان بر تاثير
با مناسب بايستي آموزشي و تربيتي روشهاي ، پس است قبل نسل از باهوشتر و زيركتر امروز
.گردد تدوين امروز نسل
تدريج به كودكان عاطفي و ذهني رشد با هماهنگ ابتدايي دوره از آموزشي شرايط است بهتر
.باشد دوره هر نيازهاي و ذهني رشد و سن با متناسب درسي كتب تدوين يكباره ، نه و كند تغيير
كودكان عاطفي و آموزشي مشكلات رفع به مشاوران ابتدايي دوره معلم كنار در است مناسب
و انگيزه و متوسطه تا تحصيل مختلف مراحل در كودكان تواناييهاي شناخت به و بپردازند
.نشود دوبارهكاري نتيجه در و اشتباه انتخابهاي كاهش به منجر تا بپردازند آنها علايق
آينده عمل و جهت كننده تعيين ميتواند سخني هر.است نوجوان سرمشق و الگو مربي و معلم
عاطفي و ذهني رشد و آگاهي سطح با متناسب دانشآموز با رفتار و برخورد نحوه.باشد نوجوان
اساس بر بايد درسي كتب.باشد بيجهت سختگيري و تبعيض از دور به و متعادل بايستي او
جذابيتهاي با توام مطالب فهم عمومي توانايي و عادي زندگي در جامعه ، كاربرد نيازهاي
.گردد تدوين آن تدريس شيوه در معلم آزادي و تصويري
اجبار.كنند استفاده خود آرزوهاي به رسيدن براي خود فرزند از نبايستي وجه هيچ به والدين
شكست مكرر تجربههاي و ناكامي جز پيامدي رفتن مدرسه حتي تحصيلي رشته انتخاب براي تحكم و
را خود آينده رغبت و علاقه به توجه با خودشان تا گذاشت آزاد بايستي را آنها.ندارد
رخ به و شماتت و سرزنش.نمود ايجاد همسالان با تند رقابتهاي آنان در نبايد.كنند انتخاب
.نمود خواهد نارضايتي و هيجان و ترس ايجاد ، ديگران كشيدن
كرد كمك آنان به ميتوان.هستند پذيرا و آماده ذهني و قوي بسيار تخيلي داراي نوجوانان
انگيزه اين از و كنند بيان را... و ازدواج اشتغال ، نظير را خود مدت طولاني اهداف تا
.نمود استفاده مطالعه و تحصيل براي بالاتري انگيزه ايجاد جهت
.برگزينند واقعيتها به توجه رابا خود آينده تا نمود آشنا جامعه واقعيات با را آنها
به كنند ، تجربه را خود تاآموختههاي كنيم فراهم را شرايطي تحصيل و مشق و درس كنار در
.كنند لمس را آن و درآورند فعل
كلاس به واحد دو يا ساعت دو هفتهاي حداقل گنجاندن و حرفهآموزي كلاسهاي ايجاد
.نمايد پرانگيزهتر و فعالتر را نوجوانان ميتواند ديگر دروس كنار در حرفهآموزي
فعالتري نقش دانشآموز كه فعال و مشاركتي و جديدتر روشهاي به آموزش سنتي روش تغيير
.بديهي امريست باشد داشته درس كلاس در
و سمعي امكانات از استفاده و كارگيري به درس ، كلاسهاي و فيزيكيمدارس شرايط تغيير
.نمايد خارج فعلي بيروح و خشك حالت از را آموزش محيط ميتواند كلاس در بصري
يادگيري شوق ايجاد منظور به قديمي نيمكتهاي جاي به بزرگ ميزهاي و صندلي از استفاده
.بچهها گروهي و مشاركتي
مفرح و خوشايند مطبوع ، گرم ، معلمين و دانشآموزان براي را آموزشي محيط بياييم پايان در"
".كنيم
علميتري و جامع صورت به و گستردهتر سطح در اين نظير مطالعاتي آينده در ميرود اميد
و داد كاهش حتيالامكان خودشان كمك به را نوجوانان مشكلات و مسايل بتوان تا گردد انجام
.كاست جوان نسل در انگيزه فقدان و تحصيل ترك تحصيلي ، افت روند افزايش از
خسروشاهيان وحيد
تحصيل و مدرسه به دانشآموزان از اي عده نگرش (1) جدول
درصد |
تعداد |
موضوع |
درصد |
تعداد |
موضوع |
92/23 |
50 |
مدرسه از لذت و علاقه عدم |
94/67 |
142 |
مدرسه از لذت و علاقه |
05/21 |
44 |
تحصيل از لذت و علاقه عدم |
81/72 |
148 |
تحصيل از لذت و علاقه |
87/13 |
29 |
مدرسه و تحصيل به علاقه عدم |
46/67 |
141 |
تحصيل و مدرسه به علاقه |
13/8 |
17 |
بيتفاوت |
65/7 |
16 |
تحصيل به رغبت عدم و مدرسه به علاقه |
- |
- |
- |
52/10 |
22 |
مدرسه به رغبت عدم و تحصيل به علاقه |
دروس مورد در دانشآموزان از اي عده نگرش (2) جدول
علاقه عدم |
علاقه |
درس |
علاقه عدم |
علاقه |
درس |
1/9 |
61/8 |
ديني |
11 |
97/39 |
شيمي |
7/6 |
17/7 |
درسي برنامهريزي |
18/8 |
75/38 |
رياضي |
75/16 |
75/5 |
اجتماعي |
18/29 |
48/22 |
فيزيك |
9/2 |
7/5 |
قرآن |
26/5 |
18/18 |
زيست |
5/0 |
4/3 |
انگليسي زبان و ادبيات |
22/6 |
83/14 |
انگليسي |
|