كار قانون ترميم جانبه سه مهلتكميته پايان
دولتيشركتهاي و وزارتخانهها معاملات تفاوت
است؟ نامتعادل ثالث شخص بيمه آيا
شد تفويض استان هرمركز به استانها بودجه درباره تصميمگيري
كارقانون ترميم جانبه سه مهلتكميته پايان
دهقان علي
براي و است قانون اين بر حاكم وانشاي ادبيات كار باقانون رابطه در مساله اصليترين
كرد قديمي ادبيات اين تعديل براي فكري بايد وكارفرما كارگر بين مشكلات ريشهاي حل
اصلاح هرگونه يا و تغيير به نسبت اعتراض براي كارگران كه بود گذشته تيرماه در 25 درست
از بسياري در بعد مدتها تا كه آوردند بهوجود را سروصدايي قابلمه و قاشق با كار قانون
.ميكردند ياد كارگري تجمعهاي مشهورترين از يكي باعنوان واقعه آن از همه رسمي محافل
صحبت هرگاه امروز به تا شد باعث كه بود تجمع اين در كارگران پاياني قطعنامه هم شايد
ياد به را تابستان داغ روز آن يا و ميكنند فكر آن عاقبت به يا همه ميشود كار قانون از
براي كشور ، سراسر كار اسلامي شوراهاي عالي كانون اعضاي از يكي گفته بنابر كه ميآورند
كارگر كه است قانوني كار ، قانون كه كرد فراموش ، نبايد وقايع آن مجدد وقوع از جلوگيري
ضعف و اجتماعي تامين قانون لرزان پايههاي از و بكشد دراز آن حمايتي چتر زير ميتواند
نامعلومي سمت به را خود انگشتهاي كارگران 25تيرماه.باشد نداشته هراس بيكاري بيمههاي
بهوضوح پاياني قطعنامهاي قالب در و درآوردند را خود قابلمههاي صداي رفتند ، نشانه
توسط آن به تعرض هرگونه لذا است ، كارگران اساسي قانون منزله به كار قانون:شدند متذكر
را اجتماعي تنشهاي زمينه و نيست تحمل قابل كارگري جامعه سوي از دولت ، و كارفرمايان
.ساخت خواهد فراهم
انسان ذهن پرداخته و ساخته كه قوانيني ساير مثل ميتواند هم كار قانون كه اين البته
سال ماه دي نهم در كه ايران كار قانون اما نيست شكي هيچ جاي شود تحول و تغيير دچار است
عنوان است توانسته رفت رفسنجاني هاشمي دولت به اجرا براي نظام مصلحت تشخيص مجمع از 69
هر گذشته سال طي 12 كه است درحالي اينكند ثبت خود نام به را كشور قانون پرچالشترين
كار قانون از خويش سهم تغيير ويا تثبيت براي (كارفرما و كارگر) قانون اين طرفين از يك
.كردهاند سنجاق آن سينه روي به را خود خواست و شدهاند صف به يكديگر روبهروي همواره
سردرگم كلافي ;كار قانون
از فعلي قانون معتقدند كه ميگويند سخن حقي از كارفرمايان كار ، قانون تولد روز از
به نسبت بيشتري عمل آزادي با تا ميدهد آنها به را امكان اين كه حقي ;است كرده سلب آنان
طلب را اعتصاب حق كارفرمايان خواسته مقابل در نيز كارگران و كنند اقدام كارگران اخراج
باشند داشته را كار نيروي تعديل امكان كه صورتي در معتقدند كارفرمايان.ميكنند
.كنند هدايت واقعيشدن سمت به را توليد هزينه و دهند افزايش را توليد راندمان ميتوانند
خبر كار وزارت در كارگران اخراج احكام روزانه افزايش از ادعا اين برابر در هم كارگران
كارگران بيكاري مسوول را بيكاري بيمههاي و اجتماعي تامين بيمه كارفرمايان ، .ميدهند
كه است ضعف دچار آنقدر اجتماعي تامين كه ميدانند خوب نيز كارگران و ميدانند
.ندارد را توماني هزار فقر 250 خط برابر در ايستادگي توان وجه هيچ به آن پرداختهاي
.بروند كشور صنعتي -اقتصادي بنگاههاي بزرگترين ديدن به همه تا ميخواهند كارگران
و ميكنند هدايت كار محيط از بيرون به را خود كارگران از بيشتري تعداد روز هر كه مراكزي
.ميكشانند قضايي محاكم به را آن اعضاي و تعطيل نيز را كار اسلامي شوراهاي آن كنار در
مقابل در خود نيروي تمام با كه ميگويند سخن خودروسازي بزرگ كارخانههاي از همچنين
ميدانند خوبي به نيز كارفرمايان ديگر سوي از.ميكنند ايستادگي كارگري تشكلهاي ايجاد
تكميل جريان از بخشي بلكه آن وظيفه همه نه اشتغال ايجاد و نيست خيريه بنگاه صنعت كه
.كند تسهيل را صنعتي خطوط بهينه حركت مسير بايد كه است توليد عوامل
كلاف به كار قانون دولتي ، مسوولان از يكي قول به تا شده موجب امروز مطالبات اين همه
هرگاه كه است علت همين به شايدكند تنگتر را عرصه نيز روز هر و شود تبديل سردرگمي
و كارگر بين شرايط و نظر مورد قانون وضعيت چرايي برابر در اجتماعي امور و كار وزير
هم تا باشد گونهاي به بايد فوق قانون كه جمله اين گفتن با تنها ميگيرد قرار كارفرما
عبور آن كنار از خاص مهارتي با كند تامين را كارفرمايان خواسته هم و كارگران منافع
دست ترازويي چنين به اشتغال و سرمايهگذاري عرصه در ميشود چگونه كه اين اما.ميكند
خردادماه دهم منظور همين براي.است نشسته پاسخ انتظار به كه ساله است 12 پرسشي يافت
معادن و صنايع اجتماعي ، امور و كار وزارتخانههاي) دولت ، از متشكل جانبه سه گروهي امسال
ماموريت ;كارفرمايي همچنين و كارگري عالي مدني تشكلهاي ،(دارايي و اقتصادي امور و
پيشنهادهاي و دهد انجام كار قانون ماده روي 203 جامعي مطالعه ماه شش مدت ظرف تا يافتند
.دهند ارائه دولت هيات به مذكور قانون طرفين بين چالش مورد مواد درباره را خود اصلاحي
سهگانه گروه اين اعضاي اما است رسيده پايان به آذرماه دهم نظر مورد مهلت كه آن وجود با
نيز اسفند اواسط تا رو اين از و كرده آغاز شهريور از را خود فعاليت كه معتقدند
تنها كار قانون اصلاح ماندن مسكوت گذشته روزهاي طي.دهند ادامه كارشان به ميتوانند
از برخي تيتر و كرد درز جانبه سه كميته فعاليت حاشيه از از 6ماه پس كه بود خبري
نفر از 10 كمتر با مراكزي كه خبر اين اعلام آن ، از پس ولي ;شد اقتصادي روزنامههاي
مورد قانون اصلاح توقف نظريه عملا ميگيرند قرار كار قانون جديد تحتشرايط شاغل نيروي
ترميم جانبه سه كميته كار پايان بايد ديگر را اين ميرسد نظر به.ساخت مردود را بحث
اصلي بخشهاي اصلاح كليد هنوز و مانده باقي كمي فاصله اسفندماه تا چون دانست كار قانون
نيك فال به را موضوع اين كارگران باشد بهتر شايد.است نشده كشيده چالش به مذكور قانون
كار قانون اصلاح طرح گذاشتن مسكوت تاييد درصورت فوق كميته اعضاي از هريك چون بگيرند
از كه حالياست در اين.ندارند سهجانبهگرايي جريان اتمام با مخالفتي اعضا ، ديگر توسط
ايران سهجانبهگراييرادر گروه تشكيل صاحبنظران گروهياز ابتدا همان
.واقعينميدانستند
نداشت واقعي شكل كه مثلثي ;سهجانبهگرايي
ايران در سهجانبهگرايي:ميگويد باره اين در كارگري تشكلهاي از يكي نماينده
اسلامي شوراي عالي كانون چون است نداشته تشكيل امكان واقعي طور به هرگز كه است مثلثي
وضعيت بهمراتب نيز كارفرمايي تشكلهاي و است كارگري جامعه درصد نماينده 15 فقط كار
.دارند اسفناكتري
فضاي در تنها فعال كارفرمايي و كارگري تشكلهاي ديگر سوي از:ميافزايد وي
توافق يك به متقابل فعاليتهاي عرصه در و باشند داشته پويايي ميتوانند دموكراتيك
به بسياري انتقادات و است موردشك ايران در دموكراتيك فضاي امروز.يابند دست (نهتضاد)
.است وارد آن
و بوديم كار قانون اصلاح مخالف ما دليل همين به:ميدهد ادامه كار مسائل كارشناس اين
كارگر نفع به حقيقي كمكي نيز را سهجانبهگرايي تشكل
.نميدانستيم (است ضعيفتر قشر كه)
و سمت واقعا كه آن بر مشروط ترميمي تحركات با نميتواند هيچكس البته:ميگويد او
قانون تصويب فرداي از كه اينجاست اصلي مساله اما.كند مخالفت باشند داشته اصلاحي سوي
دستشان كه بهگونهاي را فوق قانون تا بودهاند اين دنبال به همواره عدهاي ايران ، كار
حق نيز گذشته كار قانون در كه است درحالي اين.كنند تعديل باشد باز كارگران اخراج براي
.است نبوده كارفرما اختيار در هرگز كارگر اخراج
و است طبيعي كار قانون اصلاح با مخالفت شرايطي چنين در:ميكند تصريح وي
نميتواند ميكند ، كمك آن واقعي تشكيل به كه فضايي فقدان دليل به نيز سهجانبهگرايي
.باشد مفيد موضوع اين حل براي
حمايتي روح داراي كار ، مقررات تمام:ميشود يادآور ادامه در كار مسائل كارشناس اين
.است شده تدوين است قويتر طرف كارفرما ، كه فرض اين با كارگر از حمايت منظور به و بوده
.ندارد وجود مخالفتي هيچ آن با باشد قانوني حمايتهاي افزايش اصلاح ، از منظور اگر حال
توسط نفر ميليون حدود 28 ايران نفري ميليون چند و شصت جمعيت از:ميكند تصريح وي
اين در تغيير هرگونه رو اين از ميكنند تنظيم كارفرمايان با را خود روابط كار قانون
نفر ميليون اين 28 زندگي است ممكن باشد ، داشته كارگر به نسبت حمايتي روح بايد كه قانون
.دهد قرار تاثير تحت را
براساس.است كار قانون ماده 27 اختلاف ، عطف نقطه اقتصادي فعالان از بسياري باور به
كارفرما و ترك را خود كار ميتواند خواست كه موقع هر كارگر بحث ، مورد قانون از بند اين
ماده همين براساس كه است حالي در اين كند پرداخت را او مزاياي و حقوق تمام است موظف نيز
گذشته سال چند طيندارد را كارگران با همكاري قطع يا و خود نيروهاي تعديل حق كارفرما
انعقاد طريق از آن از فرار براي كارفرمايان تا شده باعث كار قانون ماده 27 اجراي
راحتي به نياز ، عدم صورت در بتوانند تا كنند كارگران جذب به اقدام موقت قراردادهاي
.كنند فسخ آنان با را خود قرارداد
كارفرماي جامعه:ميگويد باره دراين كار مسائل به آشنا و دانشگاه استاد نادري رضا
بر گروه دو اين رابطه در گره اولين درواقع.ندارند كار قانون محتواي با خاصي مشكل ايران
اصلاح ماده اين فقط اگر.ميگيرد كارفرما از را عمل آزادي كه است كار قانون ماده 27 سر
.ميرود بين از دارد وجود كارفرما و كارگر روابط ميان كه سوءاستفادههايي از بسياري شود
ميدهد كهنگي بوي كه ادبياتي
و كارگران تا شده موجب كه نيست مشكلي آن اصلي وزن مساله اين ميرسد نظر به
كار قانون از ماده چند تنها اصلاح با اگر شايد.شوند صف به يكديگر روبهروي كارفرمايان
قرار صعود مسير در توليد شاخصهاي آن در تا آورد بهوجود را فضايي راحتي به ميشد
همه كه نميرسيد جايي به خود تولد ششم ماه در دولت سهجانبهگرايي محفل بگيرند ،
صحبت آنان اقدامات نرسيدن بهنتيجه از كامل اطميناني با كشور اقتصاد عرصه دستاندركاران
.كنند
جريان شكلگيري با ابتدا همان از عدهاي:است معتقد باره اين در نادري
و اصلي نمايندگان را كارگران و كارفرمايان نمايندگان چون بودند مخالف سهجانبهگرايي
.ميكردند مخالفت گفتوگوها اين در دولت حضور با يا نميدانستند اقشار اين واقعي
وجود كار قانون اصلاح اصل با شديدي مخالفت كه آن خاطر به و دليل همين به:ميگويد وي
.نگرفت قرار برخي پذيرش مورد نيز جانبهگرايي سه بايد كه طور آن بالطبع داشت
مشكلات قانون ، مواد از برخي اصلاح كه است درست:ميكند تصريح دانشگاه استاد اين
انشاي و ادبيات كار قانون با رابطه در مساله اصليترين اما ميكند حل را متعددي محتوايي
.است قانون اين بر حاكم
اوج نقطه چون نباشد موفق شايد نيز سهجانبهگرايي زاويه اين از:ميدهد ادامه نادري
تماما كه ادبياتي تغيير اما بود ، خواهد قانون مواد از برخي تغيير در كميته اين توفيق
كنيم فراموش نبايد ما.دارد نياز قوي بسيار عزمي به است كارگران موقعيت ارتقاي جهت در
.است اقتصاد در بالايي بسيار ارزش داراي نيز كارآفرين و سرمايهگذار كه
شده ذكر دفعات به كار قانون در كه اين به اشاره با ادامه در كار مسائل كارشناس اين
از 203 ماده ميگويد120 گيرد ، قرار حمايت مورد بايد و است عزيز دارد ، حق كارگر كه
قانون اين از جايي هيچ در كه درصورتي است كارفرمايان الزامات مورد در كار قانون ماده
كار قانون بر حاكم روح و ادبيات پس.است نشده گرفته نظر در كارگر براي جدي تعهدي
.آن مواد از تعدادي نه است بازنگري نيازمند
ميتواند كه آن با كار قانون و 189 چون 7 ، 27 موادي اصلاح حتي:ميكند تصريح وي
كارگر به قانون اين چون نميبرد جايي به راه نهايت در كند ، حل را مشكلات از بسياري
دوران ديگر كه پذيرفت بايد.بنشين ميگويد كارفرما به تندي لفظ با اما بفرماييد ميگويد
گفتوگو كارفرمايان با و آگاهند كارگران امروزه و رسيده پايان به كارگران استثمار
.است كارگران استثمار دوران به مربوط ايران كار قانون بر حاكم ادبيات ميكنند
فرسوده اجتماعي تامين تحميلي ، كادوي
مجبور امروز نبود سختي سرماخوردگي دچار داشتههايش همه آن با ايران اقتصاد اگر شايد
اقتصادي فعالان ساير برگرده و كنيم كادوپيچي را مختلف بخشهاي كاستيهاي كه نبوديم
حتي نيست حاضر كارگري هيچ كه است ايستاده دور آنقدر ايران اجتماعي تامين نظام.بگذاريم
براي و شود اخراج خود كار محل از شده كه هم استراحت منظور به و ماه يك براي
كارخانههاي وجود اما باشيم منفينگر نميخواهيم.دهد تكان دستي بيكاري مستمريدهندگان
ما كه دارد موضوع اين از نشان شدهاند كارگر نفر پذيراي 400 نفر ظرفيت 40 با كه متعدد
خطير وظيفه بايد توليد و صنعت بخش كه ميكنيم بزرگ خود درون را غلط تفكر اين هم هنوز
بنگاه يك باشد هم اينگونه اگر حتي كه اين از غافل.بكشد دوش به را اشتغال ايجاد
نيز سود كسب و مديريت اعمال به اوقات گاهي بايد اشتغال ايجاد كنار در صنعتي -اقتصادي
.كند فكر
سكه روي دو امروز بيكاري كوچك نهچندان نرخ و اقتصادي مولد سرمايهگذاريهاي افت
كه آيندهاي در ميبينيم ميكنيم خود چشم سايبان را دست وقتي ما و هستند ايران اقتصاد
ايجاد جديد شغل زيادي بسيار تعداد تا هستيم آن نيازمند سال هر ميدود ما سوي به سرعت با
براي موانعي باشد ، آن از بزرگي بخش شايد كار قانون كه متعددي دلايل بنابر اما كنيم
زده بالا را آستينها خود ميدهند ترجيح -آنان از يكي قول به -كه شده ايجاد كارآفرينان
.بپردازند بهرهوري افزايش به و
دليل اصليترين كار قانون ميگويند برخي كه طور آن بهراستي آيا اينها ، از گذشته اما
است؟ توليد هزينه افزايش و راندمان كاهش
دولتيشركتهاي و وزارتخانهها معاملات تفاوت
مجلس در كشور معاملات قانون پيشنويس بررسي طولاني روند به يكشنبه روز يادداشت در
طرح كليات به كه اين عليرغم مجلس حاضر حال در.شد اشاره بحث اين سابقه و اسلامي شوراي
تهيه پيشنويس بررسيدو حال در آن ، جزئيات بررسي در ولي است داده راي مناقصات برگزاري
عنوان با مجلس پژوهشهاي مركز توسط ديگري و برنامهريزي و مديريت سازمان توسط يكي شده ،
.است كشور معاملات قانون
در.ميگيرد قرار بررسي مورد مناقصات برگزاري طرح همراه به پيشنويس دو اين البته
همچنين و نمايندگان هدف.است شده دولتي معاملات در مناقصه برگزاري به جدي توجه فوق متون
مناقصات برگزاري براي روشني و شفاف مقررات كه است اين برنامهريزي و مديريت سازمان
بخش هم و شود برطرف دولتي معاملات در خصوصي و دولتي بخش بين تبعيض هم تا شود وضع دولتي
.كند شركت دولتي دستگاههاي توسط شده برگزار مناقصات در بيشتري اعتماد با خصوصي
:گفت طرح اين اهميت بيان در مصاحبهاي در پيش هفته مجلس اقتصاد كميسيون اعضاي از يكي
معاملات ارزش شود انجام دولتي معاملات صورت به داخلي ناخالص توليد درصد حدود 20 اگر
شود انجام مناقصه با معاملات اين از نيمي اگر.ميشود تومان ميليارد هزار حدود 20 دولتي
لذا.ميشود تومان ميليارد هزار ده حدود سال يك طول در كشور در شده برگزار مناقصات حجم
مناقصات براي شفافي و روشن مقررات كه ميكند ايجاب اقتصادي مبادلات از عظيم حجم اين
.شود تدوين دولتي
دولتي معاملات در مناقصه برگزاري بر ميشود بررسي مجلس در حاضر حال در كه متوني در
در حاضر حال در.است شده تاكيد باشد دولتي شركت يا وزارتخانه معامله طرف كه اين از اعم
و وزارتخانهها معاملات بين دولتي ، معاملات آييننامه در و عمومي محاسبات قانون
.است شده اعمال تفكيكي دولتي شركتهاي
قانون پيشنويس در اما دارند را خودشان خاص معاملات آييننامه دولتي شركتهاي اكثر
از كه است نشده لحاظ تفكيك اين كشور معاملات
موضوع اين اگر اما ميشود گرفته اقتصادي فساد و سوءاستفاده جلوي زيرا است ، مثبت نظر يك
و گيرد قرار موردتوجه سوءاستفاده و فساد مساله فقط و شود ديده طرفه يك صورت به فقط
وزارتخانهها معاملات با ميشود انجام دولتي شركتهاي در كه معاملاتي ماهوي تفاوت مساله
را دولتي شركتهاي اقتصادي فعاليتهاي در ركود موجبات فوق قوانين است ممكن نشود ، ديده
خصوصي بخش به را دولتي شركتهاي بايد ميتواند كه جايي تا دولت كه اين در.كند فراهم
-دولت تصدي اعمال و نيست شكي بپردازد ، حاكميت اعمال به فقط حتيالمقدور و كند منتقل
-ميشود اقتصادي فعاليت وارد خصوصي بخش مانند دولتي شركت يك تاسيس با دولت كه جايي يعني
نظام در دولتي شركت كه زماني تا هرحال به اما.شود محدود بايد دارد امكان كه آنجا تا
و معاملات با آن فعاليتهاي و معاملات ماهوي تفاوت بايد دارد ، وجود كشور حكومتي و اداري
اين.گيرد قرار موردتوجه ميدهند انجام حاكميت اعمال براي وزارتخانهها كه فعاليتهايي
مثال بهعنوان.است شده ديده مقررات و قوانين از برخي در حاضر حال در تفاوت
.ندارند مالياتي معافيت دولتي شركتهاي اما هستند معاف ماليات پرداخت از وزارتخانهها
حالي در هستند معاف دادرسي هزينه پرداخت از دادگاهها در دعوا طرح صورت در وزارتخانهها
مقررات و قوانين ميتوان طور همين.بپردازند دادرسي هزينه بايد دولتي شركتهاي كه
توجه دولتي شركتهاي و وزارتخانهها فعاليت ماهوي تفاوت به آنها در كه برشمرد را متعددي
.است گرفته قرار توجه مورد نيز فعلي عمومي محاسبات قانون در تفاوت اين و است شده
بهعنوان عمومي محاسبات قانون از جزئي كه كشور معاملات قانون پيشنويس در بنابراين
و وزارتخانهها اقتصادي فعاليتهاي و معاملات تفاوت به بايد است ، مادر قانون يك
بدون دولتي شركتهاي معاملات كه نيست آن معناي به اين البته.شود توجه دولتي شركتهاي
و شركتها اين معاملات بر روشني و شفاف مقررات بايد حتما بلكه باشد ، قاعده و ضابطه
از جلوگيري و دولتي شركتهاي فعاليت بر نظارت اما باشد ، حاكم آنها در مناقصات برگزاري
بر حاكم قوانين كه نيست آن معناي به خصوصي شركتهاي و دولتي شركتهاي بين تبعيض ايجاد
.كنيم تصور يكسان دولتي شركتهاي با را وزارتخانهها معاملات
است؟ نامتعادل ثالث شخص بيمه آيا
عليآبادي صمدي ايرج
مركزي بيمه كل رياست همتي آقاي با مصاحبهاي شماره 2903 اقتصادي همشهري صفحات در
نقليه وسايط دارندگان مسووليت بيمههاي زمينه در را مطالبي ايشان و بود شده درج ايران
زيانآور بيمه موسسات براي ثالث شخص بيمه كه آن خلاصه.بودند آورده (ثالث شخص) موتوري
تعداد و پرداختي خسارت سال 80 ، دريافتي بيمه حق رقم سه كمك به را مطلب اين و است
.بودند نموده ذكر سال آن در نقليه حوادث فوتشدگان
افزايش توجيه در هم بحثها همه و ميشود تكرار كه است سالي چند ثالث شخص بيمه مساله
.است بيمه اين نرخ غيرعادي
مساله طرح نحوه اين اينجانب نظر به
اين به بسته.نميگيرد دربر را آن ابعاد همه وجه هيچ به و است يكطرفه و نگرانه ساده
.ميآيد دست به متفاوتي نتايج كنيد نگاه مساله به چطور كه
بيمه صنعت هفدهم سال (مسلسل 65) شماره 1 در شده منتشر رسمي آمار طبق سال 79 در -1
سال ، در ايران بازار ثالث دريافتي بيمه حق كل ميشود ، منتشر ايران مركزي بيمه طرف از كه
ميشود ملاحظه كه ريال ميليارد سال 11556 همان براي خسارت و است بوده ريال ميليارد 1091
.نيست فاجعهآميز آنقدرها
(ميشود صادر ثالث بيمه با همزمان و شده اجباري عملا كه) سرنشين بيمه حق اگر خصوص به
آن به ريال ميليارد مبلغ 4349 به را اتومبيل بدنه بيمه حق و ريال ميليارد مبلغ 2105 به
.(دارد قرار مديريت يك تحت بيمه موسسات در و مرتبط هم با بيمهنامه سه اين) كنيم اضافه
:ميرسيم زير نتيجه به رشته دو اين خسارتهاي محاسبه با
ريال ميليارد بدنه 1735 سرنشين ، ثالث ، بيمه حق
ريال ميليارد بدنه 1433 سرنشين ، ثالث ، خسارت
بيمه حق كل درصد معادل 43 رشته سه اين بيمه حق آمار همين طبق سال 79 در ديگر طرف از
ساير بيمه حق نسبت كه حالي در است بوده بازار خسارت كل درصد معادل 58 آن خسارت و بازار
چنداني تفاوت نهايت در كه است بوده درصد خسارت 62 نسبت و درصد بيمه 57 حق كل به رشتهها
.ندارد
را عظيمي ذخيره و بوده رشته اين مكمل كه خسارت تامين صندوق مساله متعرض تحليل اين در
.دارد بحث جاي خود كه نشدهام ميدهد تشكيل
بخش زيان ايران مركزي بيمه و بيمه موسسات زعم به رشته اين چرا كه اين توضيح اما -2
تنها نه زيانها انواع از دقيقي تحليل و تجزيه بايد و نيست امكانپذير سادگي اين به است
رشته اين با را بيمه موسسات برخورد نحوه و آيد عمل به آنها داخل در بلكه مالي ، و جاني
خود كه انداخت ديه مرتب افزايش گردن به نميتوان هم را آن همه كه چرا گرفت نظر در نيز
.دارد لازم جداگانه بحثي
.است شده بيمه زميني موتوري نقليه وسايل بيمه قليل تعداد از ناشي رشته اين خسارت عمده
تعداد كه صورتي در.نشدهاند بيمه وسايل اين درصد از 40 بيش مقامات همان اظهار طبق
شخصي ، سواري) موجود موتوري نقليه وسايل درصد حدود 80 به يافته افزايش شده بيمه وسايل
برسد ، (آنها امثال و موتورسيكلت راهسازي ، و ساختماني وسايل وانت ، كاميون ، اتوبوس ، كرايه ،
.كند پيدا افزايش نسبت همين به خسارتها كه بيآن شد خواهد برابر دو حدودا بيمه حق
بالاترين كه ايران بيمه در بيمه حق به خسارت نسبت ثالث ، شخص بيمه در فقط كه اين كما
كمترين كه البرز بيمه در و درصد آسيا 111 بيمه در درصد ، دارد 105 را بيمهنامه بيمه حق
محاسبه در است كرده شروع فعاليت به تازه كه دانا بيمه) دارد رشته دراين را بيمه حق
بدتر نتيجه شود ، صادر بيمهنامه كمتر هرچه ميدهد نشان كه است درصد 150(است نيامده
شخص بيمه كردن محدود يعني عكس جهت در درست بيمه شركتهاي سياست كه اين عجب.بود خواهد
خواهد منجر بدتر فني نتايج به هم و قانون تعطيل خسارت ، تامين صندوق زيان به كه است ثالث
.شد
عمدتا بايد آماري تحليلهاي از پس زيرا.نيست درست هم بيمهها حق كلي افزايش ضمنا
بيمه حق و يافته افزايش وانت و اتوبوس پرخطر وسايل بيمه حق متوسط بيمه حق يك داخل در
بيمه حق كل كهحجم بيآن تا شود ، داده تقليل شخصي سواري اتومبيلهاي نظير خطر كم وسايل
.بپردازد ميكند اتخاذ كه خطري با متناسب بيمهاي حق وسيله هر كند ، تغيير
نميتوان خام ، آمارهاي اين به تكيه با و بيمه حق روزافزون افزايش با اخري عبارت به
هر كه رسيد خواهد مطلق تعادل به زماني تنها پرتفوي اين.كرد متعادل را ثالث شخص پرتفوي
با متناسب بيمهاي حق وسيله هر و باشد ثالث شخص بيمهنامه يك داراي موتوري نقليه وسيله
.است بيمه موسسات در نگرش و تفكر تغيير لازمهاش كه بپردازد ميكند ايجاد كه خطري
شد تفويض استان هرمركز به استانها بودجه درباره تصميمگيري
.شد واگذار استان هر مراكز به استانها به تخصيصي وجوه هزينه درباره تصميمگيري
مراكز آينده سال ابتداي از شد مقرر وزيران هيات تصميم براساس ما ، خبرنگار گزارش به
سالانه بودجهاي اعتبارات قالب در تخصيصي وجوه كرد هزينه چگونگي خصوص در استانها
.نمايند تصميمگيري
كليه اين از پيشاست گرفته صورت تمركززدايي سياست اجراي راستاي در اقدام اين
مختلف بخشهاي سهم هزينهكرد ، چگونگي و استانها به تخصيصي بودجه ميزان درخصوص تصميمات
.ميشد اتخاذ برنامهريزي و مديريت سازمان در...و
كارشناسي شكل به تخصيصي بودجه از بخشها سهم است شده سبب اقدام اين معتقدند بسياري
.نشود تعيين
شدهاند موظف يافت ، خواهد رسميت مجلس تصويب با كه مصوبه اين قالب در استانها مراكز
به بودجه تخصيص اولويتها تعيين پي در.نمايند اقدام بخش هر اولويتهاي تعيين به نسبت
.پذيرفت خواهد صورت پروژهها و طرحها
دولت كه است مواردي از يكي استانها مراكز به بودجه خصوص در تصميمگيري اختيار تفويض
سال بودجه در طرح اين بود مقرر.كرد پيشبيني كشور بودجهريزي ساختار اصلاح طرح قالب در
بودجه لايحه قالب در آن گنجاندن امكان اجرايي ، شرايط نبود دليل به اما شود لحاظ جاري
.نشد فراهم
لحاظ آينده سال بودجه لايحه در كه است موردي تنها استانها بودجه تخصيص شرايط تغيير
.است شده
تشخيص همچنين و درصد از 70 بيشتر فيزيكي پيشرفت با استاني عمراني طرحهاي تكميل
كه است وظايفي جمله از آن در موجود شرايط به توجه با استان ، هر در سرمايهگذاري اولويت
.شد خواهند عهدهدار آينده سال در استانها مراكز
|