شدند معرفي گلشيري ادبي جايزه برندگان
ICT و مدارس مديران
دانشآموزان تحصيل ترك ملي فاجعه
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
مسكن تامين براي پرورش و برنامههايآموزش
شد اعلام فرهنگيان
شد اعلام پژوهش هفته سومين برنامههاي
ميشود گرفته سرسري درسي كتابهاي تصويرگري
شدند معرفي گلشيري ادبي جايزه برندگان
سال 80 رمان بهترين "كنم مي خاموش من را چراغها"
اركستر شبانه همنوايي" ، پيرزاد زويا نوشته "ميكنم خاموش من را چراغها" كتاب پنج
نوشته "كتي مادمازل" اخوت محمدرحيم نوشته ،"ما سرگردان نيمه"قاسمي رضا نوشته "چوبها
هوشنگ ادبي جوايز برندگان عنوان به شيرمحمدي مرجان نوشته "شب آن از بعد" و ميتراالياتي
.شدند معرفي گلشيري
جمع حضور با و هنر فرهنگسراي در كه مراسمي در گذشته شب گلشيري بنياد داوران هيات
عنوان به را "ميكنم خاموش من را چراغها" رمان شد ، برگزار ادبيات علاقهمندان از كثيري
.كرد معرفي سال 1380 رمان بهترين
"چوبها اركستر شبانه همنوايي" رمان همچنين
به "ما سرگردان نيمه".شد جايزه دريافت به موفق نويسنده ، اول اثر بهترين عنوان به
عنوان به نيز "شب آن از بعد" و "كتي مادمازل" كتاب ودو داستان مجموعه بهترين عنوان
.كردند خود آن از را گلشيري ادبي جوايز داستان ، مجموعه زمينه در نويسندگان آثار نخستين
داستاننويسان حضور از تقدير ضمن خود بيانيه مسابقهدر از دوره اين داوران هيات
به ميزد پهلو سابقه با نويسندگان نوشتههاي با آنها آثار از برخي كه تازهكار و جديد
خاص مسائل آگاهانه طرح:آوردند و كرده اشاره مسابقه از دوره اين در زنان چشمگير حضور
.است بوده مشهود كاملا آثار اين از برخي در زنان
درخور قاعدتا كه زبان به ندادن اهميت را آثار در موجود ضعف شايعترين داوران هيات
غلطهاي كاربرد آثار ، از برخي در زبان گرفتن سرسري:افزودند و دانستند است ، جدي تاملي
با را خواننده ارتباط حتي گاه كه بيان سستي دستوري ، فاحش غلطهاي و ناپيراستگي مصطلح ،
نويسندگان بيشتر توجه اهميت بر اينجا در تا داشته آن بر مارا ميكرد ، مختل متن
.كنيم تاكيد متخصص مشاوران با همكاري يا ويرايش امر به ناشران و تازهكار
آثار اين ناشران به شركتكننده ، كتب ديگر ضعفهاي برخي به اشاره با داوران هيات
را آثار بيشتري دقت و وسواس با اسفبار ، شمارگان و كمخواني وانفساي اين در كرد توصيه
چاپ به را اثرشان اولين كه آنها ويژه به نويسندگان به هيات اين.بپذيرند چاپ براي
در زدن گام كافي شرط را عشق و شوق و نورزند شتاب كار اين در كه كرد توصيه نيز ميسپارند
.نپندارند ادبيات عرصه
هلن اخوت ، احمد:از بودند عبارت گلشيري ادبي جايزه دوره دومين داوران هيات اعضاي
عبدالله دقيقي ، مژده دانشور ، سيمين پاينده ، حسين جوان ، بيابانگرد عادل اوليايينيا ،
.نجفي ابوالحسن و موسوي نسترن گلستان ، ليلي كوثري ،
ICT و مدارس مديران
كه است كرده مواجه عميقي تحولات چنان با را ميلاد از پس سوم هزاره جهان ،IT صنعت
بشر زندگي شيوههاي در دگرگوني ، اين.برد نام "ديجيتالي انقلاب" بهعنوان آن از ميتوان
واداشته كشور امور الكترونيكي اداره فكر به را جوامع دولتمردان كه است رفته پيش جايي تا
به (IT) اطلاعات فناوري كه ميدهد نشان توسعه برنامههاي بررسي نيز ما كشور در.است
و اطلاعرساني ملي نظام استقرار منظور به و گرفته قرار نظر مورد توسعه محور عنوان
گسترش ، حال در جهاني صحنههاي در همهجانبه و موثر حضور براي علمي ظرفيتهاي افزايش
.است بوده مطرح همواره
وسعت و سرعت بر دلالت دنيا پيشرفته كشورهاي در آن وروند اطلاعات فناوري به نگرش
ساختارهاي در شگرفي تحولات به كه بهگونهاي.دارد فناوري اين تغييرات روند گسترده
رشد بسترهاي و جهاني حركت اين به توجه عدم و شد خواهد منجر جوامع ارتباطي بنيادين
در كوركورانه تقليد به وادار يا و حذف جهاني ارتباط از را ما اطلاعات ، فناوري وشكوفايي
.كرد خواهد آن بهكارگيري
كه عصري ميكنيم ، زندگي الكترونيك عصر در ما ، "مكلوهان مارشال" گفته به امروز
به امروز ، اطلاعاتي عصر.ميشوند منتقل ديگر نقطه به نقطهاي از نور سرعت با اطلاعات
مديريت ارتباطات ، سازمان ، جامعه ، از عقايد و ادراك مجدد دادن شكل حال در فزايندهاي طور
"اطلاعاتي شوك" عصر را عصر اين عدهاي كه است صورتي به تغييرات ، اين.است آموزش و
مستمرا را الكترونيكي اطلاعات به دسترسي توانايي اطلاعاتي ، انفجارهاي و مينامند
.ميدهد قرار تحتتاثير
به نسبت نوين رويكردي" با ضرورت يك عنوان به نيز پرورش و آموزش در IT توسعه بحث
نهادينهسازي و گرفته قرار خاص توجه مورد بخشها تمامي در "اطلاعات از بهرهبرداري
جزو اطلاعات فناوري توسعه.ميشود محسوب اساسي گامهاي از "IT" از استفاده فرهنگ
زيرساختي برنامه يك عنوان به و ميرود شمار به كشور پرورشي و آموزشي نظام مهم رسالتهاي
پرورشي و آموزشي نظام مسئولان و صاحبنظران دستاندركاران ، .است گرفته قرار عنايت مورد
نهتنها اطلاعاتي ، فناوريهايپيشرفته از استفاده كه داشتهاند اشاره مهم اين به بارها
در انتخاب و ارتباطات دامنه بلكه ميكند ، بيشتر را اطلاعات به قابليتدسترسي
Information سمت به آهسته آهسته جهان اكنون.ميبخشد وسعت را تصميمگيريها
"اطلاعات از استفاده نحوه" كنوني شرايط در.ميكند حركت(ICT)communication Technology
بهينه استفاده و اطلاعاتي فناوريهاي كارگيري به چگونگي.است مهم آن اهميت و جايگاه و
بين صحيح ارتباط ايجاد و جا يك در اطلاعات بيهوده انباشت از ممانعت منظور به اطلاعات از
.است توجه مورد ICT در اطلاعات و افراد
ICT از صحبت وقتي.است كرده پيشرفت و رشد آن پابهپاي ارتباطات اطلاعات ، عصر در
الكترونيكي كار و كسب (E-Covernment) الكترونيكي دولت همچون مقولههايي ميشود ،
در ميتوانيم بخواهيم ، ما اگر و است مطرح (E-Learning) الكترونيكي آموزش و (E-Business)
.باشيم داشته مفيدي و مثبت حركتهاي مسير اين
مديران مغزافزار عظيم نيروي از استفاده با"ICT" فرهنگي توسعه زيربنايي برنامههاي در
.باشيم داشته چشمگيري پيشرفتهاي ميتوانيم قطعا آموزشي ، واحدهاي
و اتخاذ به اقدام ميتوانند شده ، روز به اطلاعات از بهرهگيري با مدارس ، مديران
كرده خود كاري حيطه تحولات و امكانات و شرايط با متناسب علمي و كاربردي سياستهاي اجراي
تحت آموزشي واحد مختلف نيازمنديهاي به دسترس ، در شده پردازش اطلاعات از استفاده با و
به و داده پاسخ...و كيفيتبخشي منابع ، تامين كنترل ، برنامهريزي ، قبيل از پوشش ،
.بپردازند مدرسه برنامههاي راندمان افزايش و كاري روشهاي بهينهسازي
دانايي از ناشي قدرت و توانايي از برخورداري نيز حاضر عصر در بشر زندگي پيچيدگيهاي
عرصه اين در سريع دسترسي جهت اطلاعات انتقال نوين ابزارهاي از بهرهمندي به منوط را
.است كرده زماني
از بهرهبرداري چگونگي و اطلاعات فناوري صنعت تواناييهاي با مديران آشنايي ضرورت
آموزش طريق از تنها خود ، كاري محيط در بالاتر بازدهي ايجاد منظور به تواناييها اين
با تا ميشود آنان ترغيب باعث (غيرحضوري و حضوري) مديران آموزش حقيقت در.ميشود حاصل
مهندسي و ارزيابي صحيح روشهاي از استفاده با و تحقيق نحوه و مديريتي روشهاي در تغيير
توسعه طريق از را تكنولوژي و علم توسعه زمينههاي و برداشته پيشرفت سوي به گامي مجدد ،
.آورند فراهم ICT
پورمقدم باستاني مهشيد
دانشآموزان تحصيل ترك ملي فاجعه
انجمن ماهانه جلسه در ماه ، آذر سهشنبه 5 روز كودك ، حقوق و تربيتي امور كارشناس يك
و ميليون يك گذشته سال":گفت بود ، شده برگزار مدرسه فرهنگسراي در كه كودك حقوق از دفاع
حد در كه اهميت اين با خبري ".كردند تحصيل ترك ايران در دبستاني دانشآموز هزار چهارصد
نهادهاي.شد منعكس خبري سايت و روزنامه چند كنار و گوشه در تنها است ، ملي فاجعه يك
.ندادهاند نشان واكنشي خبر بهاين ، تاكنون هم فرهنگي -علمي شخصيتهاي و فرهنگي
دانشآموزان تعداد اگر.كردهاست سكوت خبر اين مقابل نيزدر پرورش و آموزش وزارت
درصد گذشته 14 سال در تنها واقع در باشد ، نفر ميليون ده حدود رقمي ابتدايي ، دوره
بازماندگان و مردوديها رقم اگر حال.شدهاند تحصيل ترك به مجبور مقطع اين دانشآموزان
نمايان فاجعه عمق كنيم ، اضافه آمار اين به را متوسطه و راهنمايي دوره در تحصيل از
تربيت پرورشي ، نظام آموزشي ، نظام جمله از بخشها همه در ما پرورش و آموزش.ميشود
به سرعت به معلمان آينده به اميد و رضايت خدمت ، ضمن آموزش مديريت ، درسي ، كتابهاي معلم ،
.بپذيرد را وزارتخانه اين در اصلاحات شروع ريسك نيست حاضر كسي.ميشود نزديك بحراني نقطه
.ميكند رابيدار خفتهاي ، غول وزارتخانه اين تركيب به زدن دست ميكنند ، گمان همه
يا متناوب صورت به سالهاست كه نفر هزار دو تا هزار بين تعدادي يعني مديران بسته دايره
انحصار در را مياني و عالي مديريتهاي و بودهاند حاكم وزارتخانه اين سرنوشت بر پيوسته
با و ندارند تحول و تغيير به علاقهاي آنهاست ، پخت دست اوضاعموجود و داشتهاند خود
و آمدن و كابينه تغييرات كه است داده نشان تجربه.ميكنند دفاع موجود وضع از قدرت كمال
نداشته پرورش و آموزش وزارت مديران بسته دايره بر اثري متفاوت ، گرايشهاي با وزرا رفتن
.است
صرف با همواره عمومي ، روابط بخصوص و وزارتخانه تبليغي ارگانهاي گذشته سال در 20
پيشرفت حال در امور همه در كه كردهاند تبليغ ارقام ، و آمار ارائه بسيارو هزينههاي
ميليوني تحصيل ترك با و است راضي آن از كسي كمتر كه است كنوني وضع آن حاصل و هستيم
روند از جامعه عمومي نارضايتي و متوسطه دوره در درصد بالاي 50 تحصيلي افت و دانشآموزان
.هستيم روبهرو پرورش و آموزش نظام بخشهاي همه فرسايش و استهلاك و آموزشي
با است ، بهتر خود موقعيت از متعصبانه جايدفاع به پرورش و آموزش مسئولانمحترم
افكار محضر در و شوند گفتوگو وارد دانشآموزان و معلمان نمايندگان و آموزشي كارشناسان
و ناتواني به شجاعانه و باشند مسئوليتپذير و بگذارند بحث به را خود كارنامه عمومي
دورههاي در تحصيلي افت و تحصيل ترك به مربوط آمار ارائه وبا كنند اعتراف خود ضعفهاي
.باشند عمومي افكار منطقي ، جوابگوي استدلالهاي با و دقيق و علمي شيوهاي به تحصيلي ، مختلف
عبداللهي شيرزاد
ها كنكوري براي طلايي كليدهاي
:از عبارتند آنها مهمترين كه دارد بستگي متعددي عوامل به كنكور در موفقيت;اشاره
و آموزش ،(شخصيتي مسايل و انگيزش) رواني آمادگيهاي ،(پيشنيازها) درسي آمادگيهاي
و آزمونها مدرسه ، و منزل درسي فضاي مطالعاتي ، برنامهريزي مطالعه ، اصول مناسب ، كلاسهاي
.آموزشي كمك كتابهاي و آزمايشي كنكورهاي
درستي كار موثرند ، كنكور موفقيت در درصد چند يادشده عوامل از هريك بگوييم كه اين
بايد مجموع در ، اما باشد متفاوت ميتواند مذكور عوامل از هريك تاثير اگرچه.نيست
پيدا زيادي حساسيت ، عامل چند يا يك مورد در تبليغات ، تاثير تحت يا و كافي آگاهي عدم
كنكور ، به نگرش نوع اين.ميشوند بزرگنمايي و اغراق دچار آنها تاثير مورد در و كرده
.ساخت خواهد فراهم را موفقيت عدم زمينههاي احتمالا
دانشآموزان براي سهشنبه روزهاي هفته هر صفحه اين در و شماره اين از كه مطالبي
و كنكور 82 در موفقيت براي لازم دانستنيهاي افزايش منظور به هم ميشود ، ارائه كنكوري
.ميشود تقديم و تنظيم عزيزان شما در -كنكور به نسبت -منطقي و تعاملي نگرش تقويت هم
و مديران آنها ، والدين كنكوري ، دانشآموزان كليه براي ميتواند مطالب اين مطالعه
.باشد مفيد دبيرستان سوم سال دانشآموزان همچنين و پيشدانشگاهي و متوسطه مدارس مشاوران
شويم؟ آماده مطالعه براي چگونه
هر كه كردهايد دقت تاكنون آيا چيست؟ مطالعه آغاز براي لازم اوليه شرايط مقدماتو
به است ، لازم مطالعه براي آمادگي ايجاد منظور به ميشود؟ شروع چگونه شما مطالعه جلسه
:باشيد داشته توجه زير نكات
در مطالعه.دارند متفاوتي عادتهاي مطالعه ، مكان خصوص در دانشآموزان -مطالعه مكان -1
اين در آنچه.ميشوند محسوب مطالعه مكانهاي رايجترين از عمومي كتابخانه و پارك منزل ،
آرامش ، و سكوت چون شرايطي برداشتن علاوه مطالعه مكان و محيط كه است اين بدانيد بايد باره
نماييد ، مطالعه تمركز با ميخواهيد واقعا اگر.باشد تنوع بدون و ثابت امكان حد تا بايد
عمومي فضاهاي اين بنابر دهيد ، عادت ثابت و يكنواخت محيط به را خود كه كنيد سعي بايد
اتاق دكور در مكرر تغييرات.نميشوند محسوب مناسبي مكان جدي ، مطالعه يك براي پارك مانند
موقع دارند دوست بعضيها.نميگردد توصيه -ميشود تمركز چونمخل -نيز مطالعه مكان يا و
و گروهي مطالعه كار اين از هدف اگر.باشد برشان و دور ، دوستان مانند ديگري كسان مطالعه
صورت به -فردي مطالعه براي هم زمانهايي بايد هرحال در اما است ، خوب باشد ، اشكال رفع
.شود گرفته نظر در -تنها
تمركز ، با توام مطالعه براي مكان بهترين -داريد را لازم امكانات و -ميتوانيد اگر
و شرايط و امكانات بودن فراهم رغم به اگر و است مشخص اتاق يك البته و خودتان منزل
بايد احتمالا نماييد ، مطالعه ديگري فضاهاي در كه داريد دوست ، باز خانواده اعضاي همكاري
.كنيد شك خواندن درس براي خود جدي نيت در
.است مكان بهترين يكنواخت و ثابت فضاي يك تمركز ، با توام و جدي مطالعه براي -اول كليد
***
بعد يكداد قرار بحث مورد ميتوان مختلف زواياي از را موضوع اين -مطالعه هدفمندي -2
آرامش به آن ديگر بعد.برميگردد شما انگيزههاي و ايدهآلها و نيات به هدفمندي مهم
و مهارتها چقدر شما كه است اين آن ابعاد از ديگر يكي.است مربوط شما رفتاري نظم و ذهني
كه اين يعني ;دهيد خرج به تغييرات پيشبيني خصوص به برنامهريزيو در را لازم ظرافتهاي
خوردن بهبههم منجر برنامه يك شدن طولاني يا و نشد اجرا شما برنامه از قسمتي اگر
.باشيد كرده پيشبيني را هدفمندي طرحهاي چه شما شد ، ديگر برنامههاي
در كه اين براي اما كرد ، خواهيم صحبت بعدي قسمتهاي در ابعاد از هريك خصوص در اگرچه
مطالعه در هدفمندي كه ميكنيم اشاره نكته اين به باشيد ، رسيده نتيجهاي به هم قسمت اين
به.لازم پيشبينيهاي و برنامهها اهداف ، درباره شفاف و روشن ذهنيت يك داشتن يعني
اگر.داشت موفق مطالعهاي نميتوان سردرگم ، و پيچيده و ابهامگرا ذهن يك با ديگر عبارت
.كنيد مراجعه مشاور به برنميآييد خود پس از
.بكنيد ميخواهيد چه و ميگذرد شما مغز در چه كه بدانيد شفاف بهطور بايد -دوم كليد
***
نظر در متفاوتي معاني هوشياري ، و بيداري براي اينجا در ما -هشيارانه آغاز -3
.آگاهانه بيداري يعني بهتر عبارت به و ارادي آگاهي يك داشتن يعني هوشياري.ميگيريم
.ندارند را لازم هوشياري ولي هستند ، بيدار مطالعه به ورود براي دانشآموزان از بسياري
، تازه دقايقي گذشتن از بعد اما كردهايد ، شروع را درسي مطالعه كه آمده پيش شما براي
خوب را مطالب يا و ميشويد حواسپرتي دچار ميكنيد؟ چه نميدانيد اصلا كه شدهايد متوجه
.نميكنيد درك
لحظه لحظه از بعد و -مطالعه شروع لحظه از شما كه است هوشيارانه وقتي شما مطالعه
.باشيد داشته خود رفتار بر ارادي كنترل كاملا و ميكنيد چه داريد كه بدانيد -آن ادامه
دو يكي براي كنيد ، نيت بگيريد ، وضو كرد؟ آغاز هوشيارانه را مطالعه ميتوان چگونه
متمركز دهيد ، انجام ميخواهيد كه كاري برروي را افكارتان و ببنديد را خود چشمان دقيقه
خود به بلند صداي با مثلا; بدهيد خودتان به كننده توجه جلب و آمرانه تذكر يك سازيد ،
شروع را كتاب از قسمت اين مطالعه ميخواهم كامل آمادگي با لحظه دراين من كه بدهيد دستور
...و كنيد تعيين خود براي را بخصوص رمز يا علامت يك كنم ،
افزايش را مطالعه ادامه و آغاز كيفيت هوشياري ، تقويت و خودآگاهي تمرين -سوم كليد
.داد خواهد
مسكن تامين براي پرورش و برنامههايآموزش
شد اعلام فرهنگيان
و 2500 مسكن تعاونيهاي وسيله به مسكوني واحد هزار حاضر 31 حال در:فرهنگي علمي گروه
.است احداث حال در فرهنگيان مسكن صندوق سوي از واحد
مسكن تامين براي:افزود خبر اين اعلام با پرورش و آموزش وزرات عمومي روابط مدير
در ريال ميليارد و 60 ماه فروردين در مسكن وام يارانه ريال ميليارد تاكنون 270 فرهنگيان
پرورش و آموزش يارانهبگيران به نفر هزار فاصله 28 همين در و شده پرداخت ماه شهريور
از ريال ميليارد جاري 600 سال در مسكن وام پرداخت ميزان اساس ، اين بر كه است شده اضافه
.است بانكي منابع از ريال ميليارد حدود 200 و پرورش و آموزش سهم
عملكرد سرعت و جذب قدرت و شديد نياز به توجه با همچنين:كرد تصريح نيكبخت مهندس
حداقل درخواست مسكن ، مشكل حل شيوه سريعترين عنوان به خريد وام توزيع و پرورش و آموزش
.است شده جديد وام ريال ميليارد 500
شد اعلام پژوهش هفته سومين برنامههاي
آموزش موسسات و ها دانشگاه در پژوهش هفته سومين برنامههاي رئوس:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام كشور پژوهشي و عالي
به درجمعخبرنگاران امروز صبح فناوري و تحقيقات علوم وزارت پژوهشي معاون
.پرداخت پژوهش هفته برنامههاي تشريح
نوآوري و پژوهش اينكه به اشاره با منصوري رضا دكتر خبر مركزي واحد گزارش به
استقلال و رفاه رسيدنبه و توسعه پيشرفت ، براي محركه نيروي و حياتي مساله يك
بانيازهاي آن كردن هماهنگ و پژوهش امر در سرمايهگذاري گفت است جامعه در واقعي
.است پيشرفت محوري عامل و پايدار توسعه اصلي گذرگاه كشور يك
روحيهپژوهش و فرهنگ گسترش و شناساندن پژوهش هفته برگزاري از هدف:گفت وي
و كشور فعاليتپژوهشگران براي مناسب وزمينه بستر ايجاد جامعه ، بين در وخلاقيت
.است جامعه به آنها معرفي و كشور برتر پژوهشگران خدمات از تجليل
نمايشگاه سومين گشايش از وفناوري تحقيقات علوم ، وزارت پژوهشي معاون
:وافزود داد خبر پژوهش هفته روز درنخستين كشور فناوري و پژوهش دستاوردهاي
برپايي:گفت وي.ميشود افتتاح روز درهمين نيز دانشگاهي كتاب نمايشگاه هفدهمين
درچارچوب ملي طرحهاي گزارش محور با ايران فناوري و علمي توسعه راهبردهاي كنگره
علميكشور توسعه قانون تدوين براي آن اجرايي راهكارهاي و اصلاحات ، دوم گام
.است هفته اين نخست روز در3 پژوهش هفته برنامههاي ازديگر
پژوهشي مراكز از برخي درهاي پژوهش درهفته:كرد اعلام همچنين منصوري دكتر
اهميت شناساندن هدف با كشور سراسر دانشگاههاي تمامي و وزارتخانهها به وابسته
.است باز عموم روي به پژوهشي مراكز ويژگيهاي و كاركرد
ميشود گرفته سرسري درسي كتابهاي تصويرگري
مخاطبين ، با ارتباط براي مناسب اشكال و سمبلها ايجاد و تصويرگري بحث:فرهنگي علمي گروه
.نميشود برخورد آن با مسئولانه و شده گرفته سرسري درسي ، كتب در
آموزشي كتابهاي جشنواره ميزگرد دومين در ديروز كتاب تصويرگر و طراح ،"مثقالي فرشيد"
تقريبا كه ديد ميتوان ساده نگاه يك در:گفت مطلب ، اين اعلام با (متوسطه دوره) رشد
اين و ويكشكلند يكنواخت بسيار موضوع ، يا و سال به توجه بدون دبستان ، درسي كتب تمام
.آنهاست تغيير رشد و كودكان سن و مطلب بودن متفاوت اصل مغاير يكنواختي ،
به رنگها و سفيدي ميزان اند ، درهم و فشرده بسيار مطالب كتب ، اين در:افزود مثقالي
.نميكند كمك خواندن راحتتر
|