بزرگ قلب تهران به دسترسي نياز مغناطيسي ، قطارهاي
انجاماست حال در كشور ريلي خطوط توسعه براي
خارجي سرمايهگذاران با راهآهن مذاكره
آينده سال پايان تا
ميپيوندد شبكه به جديد مسافريواگن دستگاه 350
:گرفت كشورصورت موردنيازدرداخل باساختبيشازنيميازقطعات
خودكفايي راه در قدم نقلريلي و حمل صنعت
بزرگ قلب تهران به دسترسي نياز مغناطيسي ، قطارهاي
شفيعنادري اصغر علي
اصلي ايده.شد شروع تكنولوژي و سرعت قرن بهعنوان ريلي سيستم طراحان براي بيستم قرن
قبل صدسال حدود در قطار رانش و شناوري براي خطي موتور و مغناطيسي نيروهاي از استفاده
در قبل سال چهل از مغناطيسي قطارهاي درباره صنعتي و علمي تحقيقات عملا اما شد ، مطرح
از راهآهن تكنولوژي در واقعي نوآوري اولين مغناطيسي قطار درواقعشد آغاز ژاپن و آلمان
.است خطراهآهن اولين ساخت زمان
و فني محدوديتهاي و مشكلات بر غلبه سبب مكانيك جاي به الكترونيك تكنولوژي از استفاده
شده ساعت بر كيلومتر بالاي 350 سرعتهاي در چرخ -ريل فناوري استفاده از ناشي اقتصادي
كيلومتر طول 5 در كه بهطوري است بالايي بسيار شتاب داراي قطارها نوع اين.است
مدرنترين براي مسافت اين كه حالي در برسد ، ساعت بر كيلومتر سرعت 300 به ميتواند
از پساست كيلومتر ساعت ، 30 بر كيلومتر از 200 بالاتر سرعتهاي با تندرو قطارهاي
قرن 21 براي راهآهن تكنولوژي بهعنوان مغناطيسي قطارهاي گسترده ، تحقيقات دهه چهار
محيط و اقتصاد كارآيي ، عامل سه همزمان قبولي قابل طور به سيستم اين زيرا.است شده ارائه
.است گرفته نظر در را زيست
هزينه 2/1 و كيلومتر طول 30 به دنيا مغناطيسي قطار تجاري خط اولين راستا اين در
هواپيما مسافران دسترسي زمان و شد خواهد افتتاح چين در سال 2003 پايان در دلار ميليارد
.داد خواهد كاهش دقيقه به 8 كنوني دقيقه از 45 شانگهاي شهر مركز به را
ميشود پيشبيني كه است شده طراحي مسافر ميليون براي 70 پودانگ فرودگاه نهايي ظرفيت
.كنند انتخاب خود نقل و حمل وسيله بهعنوان را مغناطيسي قطارهاي مسافران ، از نيمي حدود
و خوب نتايج عمل در پروژه اين انجام كه درصورتي:است گفته باره اين در چين نخستوزير
شهر دو بين كيلومتري و 250 يكهزار خط احداث براي چين دولت باشد ، داشته همراه به مثبتي
.ميكند استفاده سيستم اين از نيز بيچينگ و شانگهاي
توسط آن كنترلي سيستم و قطارها و گرفته انجام چينيها خود توسط خط سازه ساخت عمليات
.ميشود ارائه آلمان كشور
آلمان ، در چين بر علاوه.شود انجام خارجي كمكهاي بدون پروژه ادامه اميدوارند چينيها
امكانسنجي مطالعات و دارد وجود شديدي علاقهمنديهاي استراليا و هلند آمريكا ،
.است انجام حال در گستردهاي
مسير 37 براي حومهاي سبك قطارهاي از استفاده با مسافرت زمان هماكنون مثال بهعنوان
از استفاده با كه ميكشد طول دقيقه حدود 45 شهر اين فرودگاه تا مونيخ شهر بين كيلومتري
حدود 86/7 سال هر و يافت خواهد كاهش دقيقه به 10 زمان اين تندرو مغناطيسي قطار خط
.شد خواهند جابهجا مونيخ شهر مركز و فرودگاه بين نفر ميليون
تهران شهر حومه در (ره)خميني امام بينالمللي فرودگاه پروژه كه سالهاست نيز ايران در
در نفر ميليون به 45 مختلف فازهاي افتتاح با فرودگاه اين نهايي ظرفيت.است ساخت حال در
.ميرسد سال
شهر به معمولي راهآهن خط و بزرگراه طريق از امام بينالمللي فرودگاه اتصال براي
دسترسي زمان صورت ، دو هر در و طرحها اين در اما است ، شده پيشبيني طرحهايي نيز تهران
بينالمللي فرودگاه تا خميني امام ميدان مثل تهران شهر مركز از هواپيما مسافر يك عملي
.بود خواهد ساعت يك از بيش
با ديگر سال در 20 است ، شده فرض ممكن حداقلي شكل در البته كه ساعت يك زمان قطع طور به
پروازهاي در ويژه به مسافران رضايت و قبول مورد زمان ، روزافزون اهميت به توجه
به توجه با مغناطيسي قطارهاي برتر تكنولوژي از استفاده و بود نخواهد بينالمللي
ميشود پيشبيني حالت اين در.بود خواهد راهحل تنها آن مزيتهاي و ويژگيها مقايسههاي
دقيقه از 15 كمتر در بينالمللي فرودگاه تا خميني امام ميدان كيلومتري مسافت 45 طي زمان
.شود عملي
اشاره مزيتهاي ملاحظه و اقتصادي و فني زمينههاي در كشور موجود واقعيتهاي ملاحظه با
كار ميشود پيشنهاد كشور در توريسم صنعت گسترش به كمك و دنيا در گسترش به رو تمايل شده ،
با تا شود انجام اجرايي و اقتصادي فني ، آمادهسازي مطالعاتي ، فاز سه در برنامهريزي
قطارهاي از بهرهبرداري و افتتاح شاهد آينده سال طي 20 لازم بسترهاي و زيرساختها ايجاد
.باشيم تهران شهر مركز تا فرودگاه مسير در مغناطيسي
چين در پروژهقطارهايمغناطيسي ويژگيهاي مهمترين
خطه دو كيلومتر 30
ساعت بر كيلومتر 430
دقيقه 8
نفر ميليون 10
نفر ميليون 20
نفر ميليون 33
دقيقه 10
مسافر 574
ساعت 18
مارس 2001
سال 2003 اواخر |
خط طول
عملكرد سرعت حداكثر
مسافرت زمان
سال 2005 در مسافران تعداد
سال 2010 در مسافران تعداد
سال 2020 در مسافران تعداد
قطارها اعزام مابين فاصله
قطار هر ظرفيت
قطار هر سرويس روزانه كار ساعات
ساخت شروع زمان
بهرهبرداري شروع زمان |
انجاماست حال در كشور ريلي خطوط توسعه براي
خارجي سرمايهگذاران با راهآهن مذاكره
و دانست ملي عزم نيازمند را ريلي نقل و حمل همهجانبه توسعه ايران راهآهن مديرعامل
مراجع ديگر و ترابري و راه وزارت كشور ، برنامهريزي و مديريت سازمان جدي توجه خواستار
.شد زمينه اين در تصميمگيري
كشور كلان سياستهاي در تاكيد عليرغم:گفت ما خبرنگار با وگو گفت در سعيدنژاد محمد
تحقق واقعي صورت به اولويت اين هنوز است ، اولويت داراي ريلي نقل و حمل آن براساس كه
و حمل بخش كل در گرفته صورت فعاليتهاي ميزان در گذشته سالهاي در راهآهن سهم و نيافته
نكرده تجربه را افزايشي نيز بخش اين در سرمايهگذاري و بوده همراه كاهش با كشوري نقل
.است
تاثير و نقل و حمل شقوق ساير به نسبت ريلي نقل و حمل مزاياي به توجه با:كرد تاكيد وي
قطار با حمل ماهيت داراي كه كالاهايي تا شود اتخاذ ترتيبي بايد ملي اقتصاد در آن مثبت
.يابند اختصاص راهآهن به هستند
گسترش مقوله به توسعهيافته كشورهاي ويژه رويكرد به اشاره با راهآهن مديرعامل
سالهاي طي راهآهن توسعه براي كشور در شده انجام اقدامات:گفت ريلي شبكههاي همهجانبه
.است شده توجه آن همهجانبه توسعه به كمتر و بوده جديد خطوط احداث جهت در بيشتر گذشته
و گيرد صورت همهجانبه و هماهنگ بايد ريلي نقل و حمل توسعه:كرد تصريح سعيدنژاد
.يابد گسترش بايد نيز ريلي ناوگان كشور ، مختلف نقاط در خطوط توسعه با همزمان
:گفت و كرد بيان درصد حدود 30 حاضر حال در را ريلي شبكه از بهرهبرداري متوسط وي
كالا صاحبان و جامعه نيازهاي به پاسخگويي براي راهآهن كه ميدهد نشان موجود برآوردهاي
واگن هزار يك حدود و دارد نياز جديد لوكوموتيو دستگاه و 200 باري واگن هزار به 17
.است نياز مسافري بخش ناوگان تجهيز براي نيز مسافري
سالهاي در تجن -سرخس -مشهد آهن خط اتصال با:گفت كالا ترانزيت مورد در سعيدنژاد
از بهرهبرداري با كه است اميد و شد ترانزيت نقل و حمل وارد جدي بهطور راهآهن گذشته
ميزان و ميكند كوتاه كيلومتر هزار يك حدود را بندرعباس -سرخس مسير مشهدكه -بافق خط
.يابد افزايش ريلي خطوط توسط ترانزيتي نقل و حمل ميآيد پايين نيز هزينهها
به نسبت امسال اول ماه شش طي راهآهن وسيله به كالا ترانزيت ميزان كه اين بيان با وي
شبكه حاضر حال در:گفت است ، داشته رشد درصد كيلومتر 67 -تن نظر از گذشته سال مشابه دوره
لازم تخفيفهاي نيز تعرفهها در و است ترانزيتي كالاهاي مشتريان نياز جوابگوي ريلي
.ميشود اعمال
بيان آينده در راهآهن اساسي برنامههاي از را خصوصيسازي ترابري و راه وزير معاون
خصوصي بخش و است كار آغاز در خصوصيسازي زمينه در راهآهن:داشت اظهار ادامه در و كرد
درباره زيادي سوالات و ابهامات با و ندارد راهآهن خصوصيسازي از درستي تصوير هنوز
.است مواجه امكانات و پشتيباني فني ، مسائل
بتواند خصوصي بخش ايران راهآهن در شده ايجاد فضاي با كه كرد اميدواري اظهار سعيدنژاد
.كند استفاده ريلي شبكه از ناوگان تامين با و باشد داشته ريلي نقل و حمل در فعال حضور
سوي از مخالفتي كشور ريلي نقل و حمل زمينه در خصوصي بخش فعاليت درباره:گفت وي
بهوجود متوليان بين در محافظهكاري نوعي كار ، ظرافت علت به بلكه ندارد وجود مسوولان
.است آمده
به سرمايهگذاري جذب براي خارجي كشورهاي با مذاكراتي كه اين به اشاره با سعيدنژاد
ايجاد تعادل يارانهها در دولت اگر:كرد تصريح است ، انجام حال در (BOT) فاينانس صورت
بود اميدوار ميتوان دهد ، قرار خود حمايت مورد را راهآهن در خارجي سرمايهگذاران و كند
.گيرد صورت راهآهن در زيادي خارجي سرمايهگذاري كه
آينده سال پايان تا
ميپيوندد شبكه به جديد مسافريواگن دستگاه 350
ريلي نقل و حمل ناوگان وارد تدريج به آينده سال پايان تا جديد مسافري واگن دستگاه 350
.شد خواهد
شده منعقد گذشته سال در واگنها اين خريد قرارداد رجا ، مسافري قطارهاي شركت گزارش به
واگن دستگاه و 150 تامين پارس واگن داخلي شركت از واگن دستگاه اساس 200 اين بر.است
.شد خواهد خريداري چين كشور از نيز ديگر مسافري
رجا مسافري قطارهاي شركت معاونان از يكي از نقل به رسانهها در اشتباه به اين ، از پيش
قرار موردبهرهبرداري شبكه در امسال پايان تا مسافري واگن تعداد اين كه بود شده گفته
.ميگيرند
سطح ارتقاي براي را بلندمدتي برنامههاي نيز پارس واگن شركت قراردادها ، اين انعقاد با
.است كرده طراحي خود توليدات كمي و كيفي
تعداد 80 آينده سال سه تا:ميگويد باره اين در -پارس واگن شركت مديرعامل -رزازي
.ميشود داده تحويل راهآهن شركت به و ساخته شركت اين مجموعه در آلستوم لوكوموتيو دستگاه
محصولات ارتقايكيفيت بر علاوه تا است پيشبينيشده شركت ، اين ساله پنج برنامه در
مسافرياز واگن دستگاه ، هزار به2 هزاردستگاه يك واگنبارياز ساخت ظرفيت توليدي ،
.يابد افزايش سال در دستگاه به50 دستگاه از20 ولوكوموتيو دستگاه به300 دستگاه 100
:گرفت كشورصورت موردنيازدرداخل ازقطعات بيشازنيمي باساخت
خودكفايي راه در قدم نقلريلي و حمل صنعت
تهيه داخل در كشور سالهاي طي ريلي نقل و حمل صنعت نياز مورد قطعات از نيمي از بيش
.است شده
با وگو گفت در-راهآهن بينالمللي روابط و برنامهريزي معاون -موسوينژاد سيدمحسن
نياز مورد داخلي توليدات خصوصي ، بخش فعاليت با:افزود مطلب اين بيان با همشهري خبرنگار
.است شده وارداتي قطعات جايگزين ريلي نقل و حمل صنعت
اعتبارات از ريال ميليارد تا 350 سالانه 250 كه است شده موجب فعاليتها اين:گفت وي
.شود هزينه داخل در راهآهن خريدهاي به مربوط
خصوصي ، بخش انتقال با گذشته سال سه در كه ميدهد نشان برآوردها:كرد تصريح موسوينژاد
.شدهاند كار بازار وارد طريق اين از نفر هزار تا 16 حدود 15
و حمل صنعت در خصوصيسازي بر تاكيد با راهآهن بينالملل روابط و برنامهريزي معاون
نگهداري لوكوموتيو ، بازسازي كارخانههاي باري ، واگن تعميرگاههاي:داشت اظهار ريلي ، نقل
مسافر و بار نقل و حمل با مرتبط فعاليتهاي و اقماري شركتهاي فعاليتهاي توسعه خطوط ،
.است بوده خصوصي بخش به فعاليتها واگذاري در راهآهن اقدامات جمله از
سوم ساله پنج برنامه قانون و 128 مواد 30 اجرايي آييننامه:كرد تصريح نژاد موسوي
مشاركت آييننامه اين.است رسيده تصويب به گذشته سال در اجتماعي و اقتصادي توسعه
.ميسازد امكانپذير را راهآهن در بخشخصوصي
فعاليت و خصوصي بخش به بار نقل و حمل فعاليتهاي واگذاري آييننامههاي:گفت وي
خطوط شبكه نگهداري در بخش اين مشاركت آييننامه همچنين و ريلي نقل و حمل در فورواردرها
.است شده تدوين و تهيه ريلي شبكه از غيردولتي بخش بهرهبرداري و ناوگان و
از بخشي واگذاري پيشنهاد روزنامهها ، در آگهي انتشار با نيز اين از پيش راهآهن
.بود كرده ارائه را بخشخصوصي به خود فعاليتهاي
در پروژه اولين نيز بزرگ آپرين تحتعنوان آپرين ، ايستگاه توسعه و احداث پروژه اجراي
.شد عرضه راهآهن سوي از كه است خصوصي بخش به تصديگريها واگذاري قالب
عمراني فعاليتهاي انجام به بخشخصوصي ورود براي انگيزه ايجاد راه ، اين در اساسي مشكل
.است راهآهن زيربنايي و
با مرتبط كارهاي گرفتن دست در براي خصوصي بخش در انگيزه ايجاد براي ميرسد نظر به
.بگيرد نظر در را مناسبي تسهيلات بايد دولت ريلي ، نقل و حمل زيرساختهاي
قرار كشور اقتصادي برنامهريزان توجه مورد ريلي ، نقل و حمل بخش كه اين به توجه با
بخش در انگيزه ايجاد و ريلي نقل و حمل توسعه براي مناسب زمينههاي ميتوان است ، گرفته
.كرد فراهم آينده سال در كشور كل بودجه در مناسبي منابع دادن قرار با خصوصيرا
|