شيمل شكوه
شيمل ماري آنه پروفسور آثار كتابشناسي
شيمل شكوه
آلماني مولويشناس و عرفانپژوه اسلامشناس ، ;"شيمل آنهماري" درگذشت انگيزه به
(آخربخش)
ناقد خسرو دكتر
است ساخته آماده را امكان اين او براي شرقي زبانهاي اغلب بر شيمل پروفسور كامل تسلط
آنها از و كند مراجعه اصيل و اصلي منابع و متون به مستقيم بهطور خود تحقيقات در كه
از مستقيما كه ميشود يافت بسياري كتابهاي استاد آثار ميان در.برد بسيار بهره
ميدانيم اين از گذشته.است شده ترجمه پنجابي و هندي اردو ، تركي ، فارسي ، عربي ، زبانهاي
تحقيقات غرب ، پژوهشي و علمي مراكز و موسسات و دانشگاهها در كه است قرن دو از بيش كه
ثمره و است گرفته انجام زمين مشرق تاريخ و تمدن و فرهنگ درباره همهجانبهاي و گسترده
هرچند دارد ، قرار پژوهشگران دسترس در هماكنون كه است مقاله و رساله و كتاب هزاران آن
از بهرهوري و مطالعه در و نيست خلل از خالي كه ميشود يافت نيز آثاري آنها ميان در
.داشت نظر در را احتياط جانب بايد آنها
اسلام عرفاني ابعاد
اكثر و دارد قرار شيمل پروفسور پژوهشهاي مركز در شرق عرفان درباره بررسي و مطالعه
حال در كه كنيم ادعا اگر نرفتهايم مبالغه راه به بيترديد.است زمينه اين در نيز آثارش
ابعاد با شيمل استاد همچون كه گرفت سراغ ميتوان را محققي ندرت به غرب جهان در حاضر
داشته را كلاسيك متون تاويل و تفسير توانايي و باشد آشنا عرفان ، بهويژه اسلام ، معنوي
اسلامي عرفان چون دامنهدار و گسترده چنان موضوعي درباره بخواهد كه كسي البته.باشد
آثار فهرست به نگاهي با گرچه.شود قائل بايد محدوديتهايي خود براي ناگزير كند ، تحقيق
بسيار وي تاليفات و تحقيقات و مطالعات حوزه كه ديد سادگي به ميتوان شيمل ، پروفسور
.است متنوع و گسترده
و احكام براي كه شرقشناسان اغلب ميان در رايج عقايد و تصورات برخلاف شيمل بانو
اصيل اصل و گوهر كه است باور اين بر قائلند ، حد از بيش اهميت اسلام در شرع دستورهاي
خاورشناس "شدر هاينريش هانس" نگرش به اسلامي عرفان از وي درك.است نهفته عرفان در اسلام
كتاب اين در شدر هانس.است نزديك بسيار "اسلامي عرفان تفسير" كتاب در آلماني معروف
به رسيدن راه از فردي رستگاري به يافتن دست براي است كوششي اسلامي عرفان":مينويسد
و هميشگي بيان و اثبات در را تصوف تاريخ جوهر و خلاصه نيز شيمل آنهماري."حقيقي توحيد
تحقق و ;(الله الا اله لا)."نيست تعالي خداي جز خدايي" كه ميداند عظيم حقيقت اين جديد
.است ستايش شايسته "او" فقط كه امر اين يافتن
اثري نخستين.دارد دراز پيشينه اروپايي كشورهاي در اسلامي عرفان درباره بررسي و مطالعه
آلماني مذهب پروتستان عالم قلم به ميلادي سال 1821 در يافت انتشار عرفان درباره كه
است "ايراني عرفان و الهي حكمت" درباره كه را كتابش تولوك.بود "تولوك دئوفيدوس آگوست"
وي از مجموعهاي ميلادي ، سال 1825 در بعد ، سال چهار.داشت سال يك و بيست كه نوشت هنگامي
بود آلماني زبان به اثر اولين كتاب اين."شرقي عرفان از گلچيني" عنوان با يافت انتشار
.ميكرد معرفي شرق عارفان آثار ترجمه طريق از را اسلامي عرفان كه
سياق همين به كه دارد وجود "معرفت باغ" عنوان با كتابي نيز شيمل استاد آثار ميان در
نقل و ترجمه با مسلمان ، عارف چهل زندگي از كوتاهي حال شرح از بعد آن در و است شده تحرير
.شود آشنا شرق عارفانه ادبيات با حدي تا خواننده تا شدهاست سعي آنان ، آثار از قطعهاي
كه زماني يعني ،(1982) پيش سال بيست در كه است كتابهايي نخستين از يكي "معرفت باغ" كتاب
اصلي منبع.شد منتشر بود ، شده آغاز تازه مسلمان شرق عرفاني آثار به اروپاييان گرايش موج
بصري حسن يا قرني اويس حال شرح با انتظار برخلاف ولي.است عطار تذكرهالاولياء كتاب اين
.ميشود شروع عدويه رابعه از سخناني با كتاب بلكه است ، نشده آغاز
اقبال و مولانا
جهان برجسته متفكر و عارف دو لاهوري ، محمداقبال علامه و رومي محمد جلالالدين مولانا
اثر چند وي.دارند قرار شيمل پروفسور بسيار علاقه و توجه مورد كه هستند شخصيتهايي شرق ،
تركي و انگليسي و آلماني زبانهاي به را فرزانه حكيم دو اين منثور و منظوم آثار از مهم
نيز بسياري تاليفهاي و تحقيق شيمل استاد آثار ميان در اين بر افزون.است كرده ترجمه
يكي شيمل پروفسور.ميشود ديده اقبال و مولوي ارزشمند آثار و برجسته شخصيت درباره
.است "اقبالشناسي" و "مولويشناسي" مطالعات حوزه مسلم ازاستادان
سال چند و چهل در آن با استاد كه است كتابي "رومي محمد جلالالدين مولانا تصاوير زبان"
يكي آثارش و مولوي تاكنون زمان آن از.كرد آغاز را مولانا آثار درباره پژوهش كار پيش ،
زبان به "مافيه فيه" كتاب ترجمه.ميدهند تشكيل را شيمل بانو تحقيقات اصلي موضوعهاي از
فارسي كلاسيك متون از تاكنون كه است ترجمههايي زيباترين و روشنترين از يكي آلماني ،
دو روي از كتاب آلماني ترجمه كه ميخوانيم كتاب آخر كوتاه يادداشت در.است شده منتشر
شيمل پروفسور.است فروزانفر مرحوم معروف نسخه همان يكي كه گرفته انجام تهران چاپ نسخه
بهعنوان شادروان آن از و ميداند "مافيه فيه" چاپي نسخه بهترين را فروزانفر تصحيح
.ميكند ياد "مولوي آثار خستگيناپذير محقق"
مولانا بزرگ عارف آثار تحليل و زندگينامه كتاب عنوان "آتش چو تو بادم چو من"
شرح از بعد كتاب اين در.است شده چاپ تجديد چندينبار تاكنون و است محمد جلالالدين
استاد.است گرفته قرار بررسي مورد معنوي مثنوي شاهكارش ، عظمت و وي شخصيت مولانا ، احوال
كتاب در مولانا ملهم بزرگترين كه برد ياد از نبايد":ميكند اشاره كتاب اين در شيمل
را مولانا مثنوي كه داد حق بايد جامي عبدالرحمن به ازاينرو.است بوده قرآن مثنوي ،
مطالعه را پيشينيان عرفاني متون مولانا كه است بديهي.ميخواند "فارسي زبان به قرآني"
امين اخير كتاب.غزالي امام "علومالدين احياء" و "قشريه رساله" چون متوني ;بود كرده
كرده دنبال دقيقا مورد چند در آنرا احتجاجات مولوي كه مينمايد چنين و است عرفان آداب
است ، ميشناخته نيز را الفارض عمربن همعصرش ، مصري عارف دلانگيز "خمريه" ميبايد او.است
شايد طريق اين به.است "خمريه" ابيات دوبارهنويسي همچون مثنوي ابيات از بعضي زيرا
سنتهاي از گذشته) يافت مولانا نگارش سبك و شيوه براي نيز ديگري بسيار منابع بتوان
او كه است همان است قبول قابل اساس در آنچه اما ،(است متكي آنها بر او شعر كه گوناگوني
:ميگويد خودش درباره
روز و شب خواندم عاشقان فسانه
گشتم افسانه تو عشق در كنون
و "عشق آتش" ،"مناجات" ،"مخلوق عروج" ،"آدم هبوط" ،"جهان و خدا درباره مولانا نظر"
منابع كتاب اين تاليف درميدهند تشكيل را كتاب اين ديگر فصلهاي عناوين "سماع و رقص"
و منظوم آثار از گذشته كه است داشته قرار شيمل استاد اختيار در فارسي زبان به بسياري
احمد بن فريدون قلم به "رومي جلالالدين مولانا احوال در رساله" كتاب مولانا ، منثور
تحسين تصحيح) افلاكي محمد بن احمد تاليف "العارفين مناقب" كتاب و (تهران 1325) سپهسالار
كه "مولانا مكتوبات" كتاب اينها ، بر افزون.برد نام ميتوان را (آنكارا 1956 بازيجي ،
جزو كرد ، منتشر و ترجمه تركي زبان به استانبول در سال 1963 در گلپيناري عبدالباقي
اروپايي زبانهاي به كه منابعي ميان از.بودهاست شيمل استاد دسترس در كه است منابعي
را زير عنوان چند ميتوان است گرفته قرار شيمل بانو استفاده مورد كتاب اين تاليف براي
آلماني ، ) روزن گئورگ نوشته ،"رومي جلالالدين مولانا شيخ دوبيتيهاي يا مثنوي":برد نام
،(لندن 1950 انگليسي ، ) نيكلسون رينولد قلم به ،"عارف و شاعر رومي ، " ،(مونيخ 1913
و حكيم رومي ، جلالالدين" و (لندن 1961 انگليسي ، ) آربري آرتور نوشته ،"مثنوي قصههاي"
.(تهران 1974 انگليسي ، ) نصر سيدحسين نوشته ،"ايراني بزرگ شاعر
در سيري كتاب اين.است "شمس شكوه" كتاب مولانا ، درباره شيمل بانو مهم آثار از ديگر يكي
علامه مقدمه با و لاهوتي حسن استاد همت به خوشبختانه و مولاناست افكار و آثار
خود زندگينامه كتاب در شيمل بانواست شده ترجمه نيز فارسي زبان به آشتياني ، جلالالدين
در انقلاب از بعد ايران به خود سفر نخستين خاطرات از است ، شده منتشر امسال پاييز در كه
من براي":مينويسد او.مشهد شهر در استاد دو اين ديدار از و ميكند ياد سال 1995
"شمس شكوه" من ، پرحجم كتاب كه لاهوتي حسن نهتنها مشهد فرودگاه در كه بود بزرگي افتخار
اين فارسي ترجمه بر مقدمهاي كه نيز آشتياني علامه بلكه است ، كرده ترجمه فارسي به را
روحاني علماي برجستهترين از يكي آشتياني علامه.بودند آمده من استقبال به نگاشته ، كتاب
."عرفاني ژرف حكمت از سرشار انساني ;است ايران
مولانا رباعيات و غزليات از است مجموعهاي آلماني زبان به "شمس ديوان گزيده"
بار چندين تاكنون و شد منتشر ميلادي سال 1964 در نخستينبار كه رومي محمد جلالالدين
دو ،"عجم زبور" و "مشرق پيام" شد منتشر سال 1957 در كه كتاب اين در.است شده چاپ تجديد
.است درآورده نظم به آلماني زبان به شيمل استاد كه هستند اقبال از ديگر منظوم مجموعه
استفاده مورد كه (ص) "محمد" عنوان با است كتابي گرانقدر بانوي تاليفاتاين از يكي
و غزليات از تعدادي شيمل استاد ميگيرد ، قرار دانشجويان و دبيرستاني دانشآموزان
سرمشق و مسلم استاد با راه اين در كه پيداست بهخوبي و درآورد نظم به را مولانا رباعيات
.ميكند آوازي هم "روكرت فريدريش" خود
و آثار در بررسي و مطالعه موازات به خود علمي فعاليتهاي آغاز همان از شيمل پروفسور
وي انديشههاي و اقبال شخصيت مورد در نيز دامنهداري تحقيقات به مولوي ، افكار
"جاويدنامه" كتاب آلماني زبان به شيمل استاد منظوم ترجمههاي نخستين از يكيزد دست
شاعر ، فيلسوف اقبال ، نويسنده هسه ، هرمان از مقدمهاي با كه است لاهوري اقبال محمد علامه
ديني و سياسي و اجتماعي انديشههاي و آثار در پژوهش و زندگينامه شامل پيامگزار شاعر
.است كتاب ارزشمند و مهم فصلهاي از يكي "جاويدنامه" در پژوهش.است اقبال
كلام جان
تحقيقات حاصل كه است شده موفق خود نوشتههاي و پژوهشها در شيمل آنهماري پروفسور
و تاريخ و فرهنگ درباره بسيار وقت صرف و شكيبايي با دراز ساليان خود آنچه و گذشتگان
كنار و گوشه در گذار و گشت و سلوك و سير با هم و پژوهش و مطالعه راه از هم شرق ، معارف
خوانندگان اختيار در جذاب ، و شعرگونه كلامي و روشن زباني با است ، آورده فراهم جهان ،
و تفحص و تخصص اهل بري معتبر ماخذي نهتنها دانشور بانوي اين آثار ازاينرو.دهد قرار
با نيز كتابخوان عامه بلكه است ، خاورشناسي گوناگون رشتههاي دانشجويان و دانشپژوهان
و تاليفات ميان در آنكه خاصه.برد فراوان سود تحقيقات اين از ميتواند اندك سعي
سرايندگان از زيبا شعري قطعه آن جايجاي كه يافت ميتوان را نوشتهاي كمتر ترجمههايش ،
فرزانه بانوي جهان آري ، ."است آشتي جهان شعر ، جهان" او باور به.باشد نشده گنجانده شرق
.اقبال و مولانا و عطار شعر جهان ;است شعر جهان ما ،
شيمل ماري آنه پروفسور آثار كتابشناسي
.ادينبورگ 1989.اسلامي نامهاي -64
.اشتوتگارت 1990.اسلام بر مقدمهاي -65
.كلن 1990.تركيه خاطرات:اسماعيل اخي -66
.كلن 1990.(تركي چيستان 300) ندارد؟ سر و دارد چشم كه چيست آن -67
.كلن 1991.تركي متن از ترجمه.اشعار گزيده.امره يونس -68
.كلن 1992."آهنگر" يعني آلماني به Demirci آقاي -69
.بازل 1993.رومي جلالالدين اشعار.را عشق ببين -70
.كلن 1993.تركي شهر قرن هفت.زرين جام از -71
.توبينگن 1993.خدا رداي -72
.مونيخ 1993.(يا تا الف از اسلامي ، نامهاي) "زهرا" تا "علي" از -73
.نيويورك 1993 / لندن.فارسي از ترجمه.ناصرخسرو اشعار گزيده -74
.بازل 1994.(اشعار گزيده).مولانا مثنوي -75
.مونيخ 1994.مقدس اماكن كوير ، كوه ، -76
.پاريس 1994.مسلمان شرق سرچشمههاياسلام جهان -77
.آلمان 1994 غرب / اوپلادن.اسلام در سفر و راه مضمون -78
.اشتوتگارت 1994.اسلام حكمت -79
.زولوتورن 1995.اسلام جهان -80
.فورت 1995 اشتاين - بادناوهايم.(محمدي گل) سرخ گل -81
.مونيخ 1995.اسلام پديدارشناسي بر درآمدي.آيتالله -82
.فورت 1995 اشتاين - بادناوهايم.(پارسايي خوش بوي) تقدس عطر -83
.اشتوتگارت 1995.اسلام -84
.دوسلدورف 1996.(مهربان بخشنده خداوند نام به) الرحيم الرحمن بسمالله -85
.ماربورگ 1996.وشرق غرب تماسهاي -86
.آلمان 1996 / فرايبورگ است؟ (فراگير) جهانشمول عرفان آيا -87
.مونيخ 1996.اسلامي عرفان در مريم و مسيح جايگاه -88
.مونيخ 1996.اسلامي شعر سال هزار.پاكستان و هند شاعران سرودههاي زيباترين -89
.ورتسبورگ 1996.اسلام در حقيقت و استعاره -90
.هامبورگ 1997.سياست و فلسفه و شعر ميانه در - محمداقبال -91
.مونيخ 1997.اسلامي فرهنگ در وحوش افسانههاي زيباترين:صعوه سهپند -92
.مونيخ 1998.اسلامي فرهنگ در خوابگزاري و خواب.خليفه خواب -93
.(شيمل بانو شعر دفتر دومين).كلن 1998.شيمل شعرهاي.آينه نقش تكرار -94
.هانوور 1998.اسلام (جهتياب) راهنماي -95
مونيخ.فارسي از ترجمه.مصيبنامه و الهينامه ديوان ، از اشعاري و عطار منطقالطير -96
.1999
.مونيخ 1999.عرفاني وجد و سماع -97
.مونيخ 2000.هنر فرهنگ ، تاريخ ، .هند مغول امپراتوري -98
.مونيخ 2000.اسلامي عرفان بر درآمدي.تصوف -99
.آلمان 2001 / فرايبورگ.معنويت پير.رومي -100
.اشتوتگارت 2001.اسلام ديانت -101
.آلمان 2001 / فرايبورگ.اسلامي فرهنگ در گل و باغ.كوچك بهشت -102
.مونيخ 2001.اعياد و ايام.اسلامي سنه -103
.ينا 2002.اروپا و اسلام -104
آنهماري پروفسور خودنوشت زندگينامه).من شرقي-غربي زندگي.مغربزمين و زمين مشرق -105
.مونيخ 2002.(شيمل
|