دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۷۹- HAMSHAHRI -NO.2979,MON.Feb.10,2003
با حضور رئيس جمهور
بهره برداري از فازهاي دوم و سوم طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي آغاز خواهد شد
گروه اقتصادي: با پايان يافتن عمليات اجرايي در فازهاي دوم و سوم از طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، بهره برداري از اين دو فاز در هفته آخر بهمن ماه با حضور آقاي خاتمي رئيس جمهور و مقامات عاليرتبه كشورمان رسما آغاز خواهد شد.
اين فازها شامل پروژه هاي پالايشگاه خشكي، تأسيسات دريايي، ۲۲ حلقه چاه و دو رشته خط لوله زير دريا به طول ۱۰۵ كيلومتر است كه براي توليد روزانه ۵۴ ميليون مترمكعب گاز طبيعي ۸۰، هزار بشكه ميعانات گازي و ۴۰۰ تن گوگرد طراحي و در فاصله ۱۰۵ كيلومتري ساحل بندر عسلويه احداث شده است.
قرارداد فازهاي ۲ و ۳ ميدان پارس جنوبي به صورت بيع متقابل و با سرمايه گذاري بالغ بر ۲ هزار و ۱۲ ميليون دلار به اجرا درآمده و پيش بيني مي شود كه سالانه يكهزار و ۳۲۰ ميليون دلار درآمد از آن حاصل شود.
تأسيسات دريايي هر فاز به طور مستقل و به صورت بهره برداري بدون نفر از طريق پالايشگاه عمل مي كند و توليدات هر حلقه چاه كه روزانه معادل ۱۰۰ ميليون فوت مكعب (بالغ بر ۳ ميليون متر مكعب) است به صورت ۳ فازي به ساحل منتقل مي شود و گاز تصفيه شده توليدي با استفاده از خط لوله ۵۶ اينچي به خط لوله سوم سراسري انتقال گاز فرستاده مي شود.
حداكثر نيروي شاغل به كار در اجراي اين دو فاز حدود يازده هزار نفر است كه ۹۴۰۰ نفر آنها ايراني هستند و از اين تعداد ۴۷ درصد بومي و ۵۳ درصد غيربومي مي باشند، براي ساخت و احداث پالايشگاه بخش خشكي ۲۶ ميليون نفر ساعت فعاليت كاري انجام گرفته است، مساحت پالايشگاه احداث شده فازهاي ۲ و ۳ بالغ بر ۱۵۰ هكتار و كل تجهيزات وزني آن معادل ۱۳۰ هزار تن است.
ساخت ۲۱۰ كيلومتر خط لوله دريايي و پوشش دهي وزني آن ، ساخت سازه فوقاني به وزن ۱۸۰۰ تن ، ساخت سيستم كنترل و تأمين سيستم توزيع قدرت، ساخت مخازن پالايشگاه و آماده سازي سايت پالايشگاه از جمله فعاليت هايي است كه پيمانكاران ايراني انجام داده اند.
اين گزارش حاكي است با توجه به اينكه بالغ بر ۳۰ درصد از كل قرارداد فازهاي ۲ و ۳ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي را پيمانكاران ايراني اجرا كرده اند، به دليل انتقال دانش فني در جريان انجام كار به ويژه در بخش تأسيسات دريايي، در حال حاضر كشور به مرز خودكفايي رسيده كه علاوه بر صرفه جويي ارزي، استقلال ساخت و نصب و بهره برداري از تأسيسات فراساحلي را درپي داشته است.
از اوايل مردادماه سال ۱۳۸۱ روزانه يك ميليارد فوت مكعب گاز و ميعانات گازي به فازهاي ۲ و ۳ منتقل و روزانه به طور ميانگين حدود ۲۴ ميليون مترمكعب گاز به خطوط لوله فرستاده و روزي ۴۲ هزار بشكه ميعانات گازي توليد وذخيره شده است.
همچنين تاكنون بيش از ۱۱ ميليون بشكه ميعانات گازي توليدي در ۲۸ محموله صادر شده كه از اين محل بازپرداخت بخشي از هزينه هاي طرح «۲۵۰ ميليون دلار» تأمين شده است.توليد ۱۴۰ مگاوات برق نيز از فعاليت هاي جنبي اين فاز است.

موافقت شوراي اقتصاد با گازسوز كردن ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو
گروه اقتصادي : شوراي  اقتصاد روز شنبه  به  رياست  آقاي  خاتمي رئيس  جمهوري  تشكيل  جلسه داد.
در اين  جلسه ، درخواست  وزارت  جهاد كشاورزي  در خصوص  تعيين  قيمت  تضميني خريد برنج  در سال  زراعي  آينده  مطرح  شد و اعضاي  شوراي  اقتصاد قيمت  تضميني انواع  برنج  پرمحصول  داخلي  را براي  سال  زراعي  ۱۳۸۲ - ۱۳۸۱ به   اين  شرح تصويب  كردند: برنج  خزر، فجر و ساحل  هر كيلوگرم  ۵۱۶۰ ريال ، برنج  ندا و نعمت  هر كيلوگرم  ۴۳۰۰ ريال ، برنج  سپيدرود هر كيلوگرم  ۴۴۸۵ ريال ، برنج  آمل  ۲ و ۳، چرام و ياسوج  هر كيلوگرم  ۳۶۰۰ ريال .
در اين  جلسه  درخواست  وزارت  نفت  در خصوص  اجراي  طرح هاي  توليد گاز طبيعي مايع  شده  مطرح  شد واعضاي  شوراي  اقتصاد با كليات   اين  درخواست  موافقت كردند.
براساس  اين  تصميم  مقررشد، وزارت  نفت  با مطالعه  امكان  سنجي  و توجيه اقتصادي  و فني  طرحهاي  مذكور، امكان  توليد گاز طبيعي  شده  را بررسي  و نتيجه بررسي ها را در قالب  طرح هاي  معين  به  شوراي  اقتصاد ارائه  كند.
همچنين  اعضاي  شوراي  اقتصاد با درخواست  وزارت  نفت  در خصوص  توليد واستفاده  از آبگرمكن هاي  خورشيدي  موافقت  كردند.
براساس  اين  طرح  در مناطقي كه  امكان  بهره گيري  از انرژي  خورشيدي  وجود دارد، استفاده  از آبگرمكن هاي خورشيدي  گسترش  مي يابد و به  منظور تشويق  خانوارها از محل  منابع  حاصل  ازصرفه  جويي  سوخت هاي  فسيلي ، كمك  بلاعوض  اعطا مي شود.
با اجراي  اين  طرح ، مصرف  نفت  سفيد و نفت  كوره  در مناطق  گرمسيري  براي توليد آب  گرم  به  ميزان  ۳۸۳ ميليون  ليتر در ۴ سال  اول  و سالانه  ۳۶۳ ميليون ليتر در سالهاي  پنجم  تا دهم  كاهش  مي يابد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي ، شوراي  اقتصاد پس از بررسي  درخواست  وزارت  نفت  در خصوص  استفاده  از گاز طبيعي  فشرده  در خودروهاي  كشور، با اجراي  طرح  مذكور با استفاده  از تسهيلات  خارجي  وبازپرداخت  آن از محل  منابع  حاصل  از صرفه جويي  ساير سوخت ها موافقت  كرد.
در قالب  اين  طرح  در مدت  پنج  سال  تجهيرات  استفاده  از گاز طبيعي  فشرده به  روي  ۵۵۰ هزار دستگاه  خودروي  موجود كشور نصب  خواهد شد و يك  ميليون خودروي  جديد نيز مجهز به  تجهيزات  بهره گيري  از سوخت  مذكور مي شوند.
همچنين  در قالب  اين  طرح  به  منظور تشويق  مصرف كنندگان  در استفاده  ازخودروهاي  گاز سوز از محل  منابع  حاصل  از صرفه جويي  ساير سوخت ها، كمك  بلاعوض به  توليدكنندگان  پرداخت  خواهد شد.
در ادامه  اين  جلسه ، اعضاي  شوراي  اقتصاد درخواست  وزارت  بهداشت ، درمان و آموزش  پزشكي  مبني بر تعيين  تعرفه هاي  حق  آزمايش  مواد غذايي ، دارويي ، آرايشي و بهداشتي  را مورد بررسي  و بااعمال  اصلاحاتي  آن را مورد تائيد قرار دادند.
اعضاي  شوراي  اقتصاد ضمن  بررسي  درخواست  وزارت  بازرگاني  در خصوص  افزايش سهميه  آرد شهرستان  زابل ، با درخواست  مذكور موافقت  كردند.همچنين  اعضاي  شوراي  اقتصاد پس  از بررسي  درخواست  وزارت  پست  و تلگراف و تلفن  در خصوص  اصلاح  تعرفه هاي  مخابراتي  با درخواست  يادشده  موافقت  كردند.
در خاتمه  اين  جلسه درخواست   وزارت  كشور در خصوص  نحوه  تأمين  واگنهاي  قطار سبك شهري  براي  استفاده  در خطوط ريلي  درون  شهري  از جمله  شهرهاي  مشهد، اصفهان ، شيراز و تبريز مورد بررسي  قرار گرفت  ومقررشد دستگاه هاي  ذيربط راهكارهاي تأمين  واگن هاي  مذكور را با حداكثر استفاده  از ظرفيت هاي  داخلي  بررسي  و درخصوص  اجراي  آن ،اقدام  كنند.

با ۴۰ درصد رشد نسبت به امسال
توليد خودرو در سايپا به روزي هزار دستگاه مي رسد
گروه اقتصادي: احمد قلعه باني مدير عامل گروه خودروسازي سايپا در مراسم بزرگداشت دهه فجر و در جمع كارگران اين كارخانه خبر داد كه از شهريور ۱۳۸۲ روزانه هزار دستگاه خودرو در شركت سايپا توليد خواهد شد.
مدير عامل سايپا در تبيين مؤلفه هاي بهره وري شركت سايپا گفت: شاخص نفر- توليد بهره وري در شركت سايپا از ۷/۱ نفر توليد در سال جاري به ۳/۲ نفرتوليد رسيده كه اين رقم در ايران رقم بسيار خوبي است. وي با بررسي مقايسه اين شاخص با شركت نيسان اظهار داشت: شاخص بهره وري آن شركت كه به عنوان يكي از شركت هاي خوب بين المللي مطرح است حدود ۴ يا ۵ نفر توليد بود ملاحظه رشد شاخص بهره وري ما نشانگر اين مطلب است كه ما نيز مي توانيم مانند شركت هاي بزرگ بين المللي فعاليت نماييم.
مدير عامل گروه سايپا وضعيت اقتصادي شركت را بسيار خوب دانست و گفت: در سال گذشته از مجموع ۸۰ شركت تحت پوشش، نزديك به ۵۰ درصد آنها زيانده بودند كه امسال و سال آينده با برنامه ريزي هاي صورت گرفته كليه شركت هاي گروه سايپا سودده خواهند شد.وي همچنين به موفقيت شركت سايپا ديزل در كسب ۷۰ درصد از سهام بازار خودروهاي سنگين و افزايش سود شركت زامياد اشاره نمود.
قلعه باني با بيان رشد ۸۰ درصدي سهام سايپا در بازار بورس اوراق بهادار از رونق بيشتر سهام سايپا، درسال ۸۲ و ۸۳ خبر داد و با اشاره به دغدغه عمده دولت در امر اشتغال زايي گفت: در حال حاضر بيش از ۲۰۰ هزار شغل توسط گروه خودروسازي سايپا ايجاد شده است و در سال جاري گروه سايپا بدون استفاده از تسهيلات پرداخت وام اشتغال توانسته است تاكنون ده هزار فرصت شغلي ايجاد كند.

تسهيلات تازه دولت براي سرمايه گذاري در مناطق محروم
گروه اقتصادي: هيات امناي حساب ذخيره ارزي براي شتاب بخشيدن به روند سرمايه گذاري جهت ايجاد صنايع در مناطق محروم كشور تصويب كرد: بانكهاي عامل سهم آورده متقاضيان سرمايه گذاري در اين مناطق را ۱۰درصد در نظر گيرند. اين ميزان تا پيش از مصوبه يادشده ۲۵درصد بوده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي براساس اين مصوبه مقرر شد بانكهاي عامل با اجراي سياست ترجيحي در شرايط اعطاي تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي به طرحهاي سرمايه گذاري استانهاي محروم كشور نرخ سود تسهيلات اعطايي را ۳درصد محاسبه نمايند. بر همين اساس زمان بازپرداخت تسهيلات هر طرح نيز از ۸ سال كنوني به ۱۰ سال افزايش مي يابد.اين گزارش مي افزايد: هيات امناي حساب ذخيره ارزي همچنين براي خارج ساختن صنعت قند از وضعيت كنوني و افزايش سرمايه گذاري در اين صنعت بويژه در مناطق كمتر توسعه يافته غرب كشور اعطاي تسهيلات آمده در بالا را براي طرحهاي سرمايه گذاري در صنعت قند نيز تصويب كرد.
مطابق اين مصوبه، بانكهاي عامل اعطاي تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي به طرحهاي سرمايه گذاري در ايجاد واحدهاي جديد توليد قند از چغندر را مشابه تسهيلات مقرر شده براي طرحهاي سرمايه گذاري در مناطق محروم كشور در نظر مي گيرند.
استانهاي اردبيل، كردستان، كرمانشاه، هرمزگان، ايلام، سيستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختياري و كهكيلويه و بويراحمد از مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور به شمار مي روند كه اعمال سياستهاي ترجيحي در شرايط اعطاي تسهيلات از حساب ذخيره ارزي توسط بانكهاي عامل براي سرعت گرفتن روند سرمايه گذاري و اجراي طرحهاي صنعتي در آنها پيش بيني شده است.
همچنين براساس مصوبه هيات امناي حساب ذخيره ارزي سهميه هر يك از بانكهاي عامل براي اعطاي تسهيلات در زمينه بازسازي و نوسازي صنايع نساجي كشور از مجموع اعتبار پانصد ميليون دلاري اختصاص يافته بدين منظور توسط بانك مركزي و وزارت صنايع و معادن و با توجه به عملكرد بانكهاي عامل تعيين و ابلاغ خواهد شد.
بنابرهمين گزارش بانكهاي عامل بعلاوه موظف شده اند در چارچوب شرايط و مقررات عامليت و مصوبات اين هيات درخواست متقاضيان براي تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي كشور را مورد رسيدگي قرار داده و اقدام كنند.
بانكهاي عامل همچنين با تعديل شرايط، نرخ سود تسهيلات اعطاشده از قبل و نيز تسهيلات اعطايي در آن از محل حساب ذخيره ارزي به شركتهاي كشتيراني داخلي براي سرمايه گذاري در ساخت كشتي توسط سازندگان داخلي را به طور ثابت سالانه ۳درصد محاسبه خواهند كرد.مدت زمان بازپرداخت اين دسته از طرحها نيز سر جمع ۱۲ سال در نظر گرفته شده و كشتي هاي در حال ساخت يا بهره برداري، به عنوان وثيقه پذيرفته مي شوند.

پرداخت يارانه صادراتي به صادركنندگان چاي ايراني
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني بر اختصاص يارانه صادراتي به صادركنندگان چاي ايراني تاكيد كرد.
محمد شريعتمداري خاطرنشان كرد براي كمك به تبليغات، بازاريابي و بسته بندي در سال آتي زراعي به صادركنندگان چاي ايراني يارانه صادراتي پرداخت مي شود.

باحضور وزيران نيرو و اطلاعات
دومين همايش مديران حراست وزارت نيرو برگزار مي شود
دومين همايش سراسري مديران حراست وزارت نيرو با عنوان غدير(۲) در روزهاي ۲۸، ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود. اين همايش با شعار بهبود قابليت ها، همگام با تحولات در محل پژوهشگاه نيرو برگزار مي شود.
شايان ذكر است در حاشيه همايش نمايشگاهي از فعاليتها و عملكرد حراست وزارت نيرو برپا مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده) ۷۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۰۳۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۷۹۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۶۳۰

بورس
تغييرات قيمت سهام يكشنبه ۲۰ بهمن
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۷-
۱۱۴۳
۷۷۶۸۹
توسعه معادن روي ايران
۹۰
۳۴۹۰
۶۹۱۶
بهپاك
۴۵-
۶۹۰۵
۴۵۸۳
لبنيات پاك
۱۰۱۰-
۱۴۹۰
۱۰۰۶۰
قند بيستون
۱۱۰
۲۳۱۳
۱۰۰۰۰
قند مرودشت
۱۳۷
۲۸۸۳
۱۲۴۲۰۳
شركت شكر شاهرود
۸-
۴۷۹۲
۶۸۳۴
توليدي مهرام
۲۰-
۷۷۰۰
۸۳۵۴
ساسان
۴۲۲-
۵۴۴۷۷
۸۷۳۳
نفت بهران
۲۷۲-
۲۶۹۷۵
۲۱۷۷
صنايع شيميايي ايران
۵۰
۳۲۰۰
۴۹۰۸۳۲۹۶
حق تقدم پتروشيمي خارك
۱۰-
۴۵۹۰
۱۸۸۱
پتروشيمي اراك
-50
۷۷۰۰
۷۱۹۱
پتروشيمي آبادان
۹۹-
۱۰۱۰۰
۱۷۷۶۳۷۶
داروسازي جابرابن حيان
۴۴۱-
۱۷۶۵۱
۱۰۵۷۲۲۶
دارويي رازك
۱۶۷-
۱۶۵۳۷
۸۱۷۰
داروپخش
۱۵۸-
۱۵۶۵۰
۴۴۷۷
داروسازي كوثر
۱۶۶-
۱۶۵۲۳
۱۸۰۸۹
داروسازي فارابي
۷۱۷-
۷۱۰۲۸
۱۱۰۲
توليد مواد اوليه داروپخش
۵۰-
۲۳۵۰
۳۷۱۸
كف
۲۷-
۱۳۸۷۰
۱۱۵۰۰
كربن ايران
۴۰-
۱۶۰۰
۱۲۹۰
ايران تاير
۸-
۱۴۶۵
۵۰۰۰۰۰
درخشان تهران
۱۱۶-
۴۸۰۱
۲۷۸۴۰
گاز لوله
۴-
۱۲۸۴۶
۷۰۹۸
كاشي اصفهان
۲۴-
۱۳۲۷۰
۷۲۵۰
چيني ايران
۲۹۱-
۲۸۸۶۷
۶۱۱۸
سيمان تهران
۳۷۳-
۳۷۰۰۰
۱۰۰۰۰
سيمان كرمان
۷-
۶۹۷۰۰
۱۸۷۰۲
سيمان صوفيان
۱۶۴-
۱۶۳۲۰
۱۴۶۸۴۴
سيمان فارس و خوزستان
۱۱۹-
۱۱۸۷۵
۱۷۷۰۹۰
سيمان شرق
۱۵۲-
۶۲۶۹۵
۱۰۷۲
سيمان خزر
۴۴۰-
۴۳۵۶۰
۱۴۸۱۴
سيمان غرب
۶۰۷-
۶۰۱۷۹
۱۲۱۹۶۷
سيمان سپاهان
۱۱-
۳۱۸۹
۴۰۵۴
ايرانيت
۹
۴۰۰۸
۳۳۸۴
سپنتا
۸۳
۴۰۴۳
۳۱۲۰۷
پمپ سازي ايران
۲
۲۲۴۷
۱۳۳۴۰
آبسال
۴۲
۲۶۲۰
۴۸۰۰
سرما آفرين
۱۰۰-
۱۰۸۰۰
۴۹۷۰
كابل البرز
۷۰-
۳۴۵۰
۹۳۱۹
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۲۹-
۱۲۵۰
۱۲۰۰۰
كارخانجات صنعتي پيام
۲-
۲۱۳۹
۷۰۱۶۱
ايران خودرو ديزل
۲-
۲۴۷۸
۷۵۴۰۰
گروه بهمن
۵-
۳۸۷۰
۱۲۰۹۷۲
سايپا
۵۰
۹۰۰۰
۷۰۰۰
زامياد
۴۵-
۱۵۹۳
۲۷۸۰۰
محورسازان ايران خودرو
۱۱۹-
۴۴۹۶
۱۵۲۶۸
سايپا آذين (سهامي عام)
۲
۱۲۵۶
۵۹۰۲
سامان گستر اصفهان
۱۸۰-
۳۵۵۰
۷۰۲۰
سرمايه گذاري البرز
۲-
۲۲۱۲
۱۱۰۲۸۴
توسعه صنايع بهشهر
۴۶-
۲۵۵۱
۹۱۳۴۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۳-
۱۴۹۹
۵۱۵۶۶۹
سرمايه گذاري سپه
۱۱-
۱۵۲۶
۴۹۲۵۶
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۵-
۱۳۹۵
۲۷۶۵۸
سرمايه گذاري ملت
۳
۱۸۸۸
۱۴۰۰۶۸
سرمايه گذاري رنا
۴۰-
۲۴۵۰
۱۷۶۵۶۸
سرمايه گذاري غدير
۴۰-
۲۹۴۰
۱۵۸۸۸۵
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱۵-
۱۴۷۹
۴۲۰۹۲
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۲۰۹-
۸۴۳۹
۱۳۹۰۰
فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر
۱۹-
۱۲۵۸۰
۴۶۸۴
دارويي لقمان
۱۰۰-
۲۵۵۹۹
۶۹۶۰
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱۰۵-
۲۰۰۱
۲۰۰۰۰
نورد و لوله اهواز
۱۵۰
۴۸۰۰
۳۶۵۷۱۶
ماشين سازي اراك
۱۰۰
۲۵۹۰
۵۱۳۰
لامپ پارس شهاب
۱۵۰
۴۸۵۰
۸۰۰۰
حق تقدم ريخته گري تراكتورسازي
۴۴-
۹۰۳
۱۳۸۸۹
ايران دوچرخ
۶
۹۵۶
۱۰۹۷۲۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۹/۲۷-
۱۲/۵۲۲۴
-
شاخص كل قيمت سهام


اقتصادي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اجتماعي زنان
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
بورس
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اجتماعي زنان   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |