يكشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۴ - Mar.2,2003
الظفر بالحزم، والحزم بإجاله الرأي ولرأي بتحصين اسرار
پيروزي به دورانديشي است و دورانديشي در به كار انداختن رأي
و به كار انداختن رأي در نگاهداشتن اسرار.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وين دفتر بي معني غرق مي ناب اولي
اين خرقه كه من دارم در رهن شراب اولي
در كنج خراباتي افتاده خراب اولي
چون عمر تبه كردم چندان كه نگه كردم
با تصويب يك اصلاحيه در قانون ارتباطات
شبكه هاي تلويزيوني بريتانيا ملزم به حمايت از سينماي ملي كشورشان شدند
003270.jpg

با طرح قانوني كه شبكه هاي ملي تلويزيون بريتانيا را ملزم مي كند در فيلم هاي بريتانيايي سرمايه گذاري كنند، صنعت فيلم اين كشور به يك پيروزي سياسي بزرگ دست يافته است.
به گزارش ورايتي از لندن، با تصويب اين قانون، شبكه هاي بي بي سي، اي تي وي، كانال چهار و كانال پنج تلويزيون بريتانيا براي نخستين بار ملزم مي شوند به عنوان بخشي از خدمات عمومي اجباري خود، از فيلم سازي در كشور حمايت كنند.
دولت بريتانيا در قانون ارتباطات كه در پارلمان در حال بررسي است تغييراتي داده است. مطابق اين اصلاحيه «فيلم هاي داستاني» نيز به فيلم هايي كه شبكه هاي تلويزيوني غير ماهواره اي ملزم به حمايت و ترويج آن هستند افزوده مي شود.
003265.jpg


نحوه اجراي اين قانون به مذاكرات شبكه هاي تلويزيوني با نهاد قدرتمند ناظر بر ارتباطات در بريتانيا، «آفكام»، بستگي دارد. اما دولت گفته است كه انتظار دارد رشد قابل توجهي را در سرمايه گذاري شبكه هاي مشمول اين قانون در فيلم سازي مشاهده كند.
مذاكره كنندگان صنعت فيلم بريتانيا كه مذاكرات طولاني و مفصلي با مديران پنج شبكه تلويزيوني داشته اند عقيده دارند كه آن ها به اندازه كافي از سينماي ملي حمايت نمي كنند. در شش ماه پاياني سال ۲۰۰۲، سهم فيلم هاي بريتانيايي كه در پنج سال اخير ساخته شده اند از فيلم هاي نمايش داده شده در چهار شبكه مورد نظر، تنها ۶/۲ درصد بوده است.
003260.jpg


تلاش هاي پيشين براي وادار كردن دولت بريتانيا به دخالت در اين مسئله با مخالفت سرسختانه مديران شركت هاي تلويزيوني، به ويژه «اي تي وي» روبرو شده و شكست خورده بود. مدير اجرايي اين شبكه گفته بود:  «روابط سالم و بسيار نزديكي ميان ما و صنعت فيلم سازي كشور وجود دارد، بنابراين نيازي به تحميل يك حمايت غير طبيعي از طريق تصويب قانون نيست.
اصلاحيه اخير نشان مي دهد كه «اي تي وي» در اين رويارويي شكست خورده است، اما احتمالا بر سر شيوه دقيق اجراي آن، با «آفكام» وارد مذاكرات سرسختانه اي خواهد شد. نمايندگان صنعت فيلم نيز اين مذاكرات را به دقت دنبال مي كنند تا اطمينان يابند روح قانون در هنگام اجرا حفظ مي شود.
003255.jpg

قانون مورد اشاره، فيلم هاي درام، كمدي و موزيكال را شامل مي شود.
«بي بي سي» و كانال چهار پيش از اين نيز در ساخت فيلم و برنامه هاي داستاني بسيار فعال بودند. اما «اي تي وي» سال گذشته با تعطيل شدن شركت «گرانادا فيلم» سهم خود را در صنعت ساخت فيلم از دست داد. كانال پنج هم تاكنون در فيلم سازي شركت نداشته است.
موضوع غلبه فيلم هاي آمريكايي بر فرهنگ اروپايي از دغدغه هاي اصلي سال هاي اخير در اروپا بوده و به ويژه در آلمان، فرانسه و بريتانيا حساسيت هاي زيادي از سوي علاقه مندان به فرهنگ، نسبت به اين موضوع ابراز شده است.

نامزدهاي جوايز جنبي جشنواره فيلم فجر معرفي شدند
نهادها و سازمانهاي  مختلف  روز دوشنبه  اين  هفته ، فيلمهاي  برگزيده  خود رامعرفي  مي كنند.
اين  مراسم  كه  از آن  با عنوان  جشنواره  جنبي  فيلم  فجر ياد مي شود قراراست  در سينما صحرا برگزار شود.
«سعيد عبدي  آذر» دبير جشنواره  جنبي  فيلم  فجر در گفتگو با ايرنا، فرهنگ سازي  و استمرار حمايتهاي  مادي  و معنوي  نهادهاو سازمانهاي  دولتي  و غيردولتي  از صنعت  سينما را از اهداف  اين برنامه  عنوان  كرد.
وي  گفت : اميدوارم  با تعامل  نهادهاو سازمانها، دفتر مشترك  جذب  و هدايت كمكهاي  اين  مجموعه  به  حوزه  سينماتشكيل  شود.
عبدي  آذر گفت : هيات  اجرايي  جشنواره  جنبي  فيلم  فجر از ميان  ۲۳ نهاد وسازمان  دولتي  و خصوصي ، ۱۰ مجموعه  را براي  حضور در جشنواره  جنبي  فيلم  فجربرگزيد.
هيأت  داوران  سازمانها و نهادهاي  حاضر در جشنواره  جنبي  فيلم  فجر از ميان  آثار نمايشي  بخش هاي  مسابقه  سينماي  ايران ، بين الملل  و بخش  ميهمان  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر، هشت  اثر را نامزد دريافت  جوايز جنبي  اين  رويداد فرهنگي  معرفي  كردند.
فيلمهاي  سينمايي ،«نغمه » از ابوالقاسم  طالبي ، «كولي » از علي  شاه حاتمي ، «اينجاچراغي  روشن  است»از رضا ميركريمي ، «فرش  باد» از كمال  تبريزي ، «واكنش پنجم » از تهمينه  ميلاني ، «روزكارنامه » از مسعود كرامتي ، «نفس  عميق » ازپرويز شهبازي  و «شب هاي  روشن » از فرزاد مؤتمن ، نامزدهاي  دريافت  جوايز جشنواره  جنبي  فيلم  فجر هستند.
آثاربرتر در رشته هاي  كارگرداني ، تهيه كنندگي  و فيلمنامه نويسي  درجشنواره  جنبي  فيلم  فجرمعرفي  مي شوند.

مسعود بهنام، نقاش معاصر درگذشت
مسعود بهنام، نقاش معاصر كشورمان شامگاه چهارشنبه پس از يك بيماري طولاني در نيس فرانسه درگذشت.
به گزارش ايسنا بهنام كه در هنگام مرگ ۷۲ سال داشت در سال ۱۳۰۹ در خراقان اراك به دنيا آمد.
وي تحصيلات متوسطه را در تهران به اتمام رساند و در سال ۱۳۲۹ دوره هاي نقاشي را در هنرستان كمال الملك زير نظر اساتيد بنام آن دوره گذراند.
اين هنرمند پس از سفر به كشور آمريكا جهت ادامه تحصيل، در آنجا موفق به اخذ مدرك در رشته نقاشي از مدرسه هنرهاي زيبا پلز نيويورك شد.
بهنام از فعالان هنر نقاشي ناتوراليستي در ايران به شمار مي رفت و در عين حال از بنيانگذاران شيوه نوين در طراحي پلاكارد و پوستر سينمايي بود.
اين هنرمند در پايان عمر به شيوه هاي متأخر هنري گرايش پيدا كرد و در اين كار با استقبال هنر دوستان در فرانسه مواجه شد.
بهنام در طول فعاليت هاي هنري خود، نمايشگاه هاي متعددي در كشورهاي مختلف مانند سوئيس، فرانسه، بنگلادش، اسپانيا و بلژيك برپا كرد. وي همچنين در سال ۱۳۵۴ لوح تقدير نمايشگاه بين المللي تهران را دريافت كرد و نمايشگاهي از آثارش با موضوع جنگ تحميلي، در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شد.
تعدادي از آثار اين هنرمند معاصر در چند موزه از جمله در گنجينه ملي فرهنگسراي نياوران نگهداري مي شود.
پيكر اين هنرمند، در شهر نيس فرانسه به خاك سپرده شد.

۵ فيلم ايراني در جشنواره هاي جهاني
۳ فيلم ايراني در بخش هاي مختلف هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم ماردل پلاتا به نمايش درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي فيلم هاي ارتفاع پست ساخته ابراهيم حاتمي كيا در بخش مسابقه رسمي، زير پوست شهر ساخته رخشان بني اعتماد در بخش زنان و امتحان ساخته ناصر رفائي در بخش نقطه ديد در جشنواره بين المللي فيلم ماردل پلاتا اكران خواهند شد. براساس همين گزارش فيلم ترانه در جشنواره فيلم والنين و فيلم بماني در جشنواره بين المللي سينما نو بر پرده خواهد رفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* ژنرال «پرسي سايكس» كه با چند واحد انگليسي ــ هندي وارد منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران شده بود يازدهم اسفند ۱۲۹۴ در كرمان به تاسيس نيرويي به نام «اس پي آر» تحت فرماندهي افسران انگليسي اقدام كرد. همين ژنرال براي ايران و افغانستان تاريخ نوشته است كه سابقا توصيه مي شد به عنوان يك ماخذ به آن استناد شود.
* سلطان احمد شاه قاجار ۹ اسفند ۱۳۰۸ درست ۴ سال و ۴ ماه پس از خلع قاجاريه از سلطنت ايران، در ۳۲ سالگي در پاريس درگذشت. وي در ۱۲ سالگي شاه شده بود.
* دهم اسفندماه ۱۳۱۸ براي سرشماري به تهراني ها دستور اكيد داده شده بود تا از خانه هاي خود خارج نشوند. بعدا بر پايه اين سرشماري اعلام شد كه جمعيت تهران ۵۴۰ هزار نفر است. قرار بود به منظور جلوگيري از افزايش جمعيت تهران و حومه طرحي با ضمانت اجرايي شديد تهيه شود كه ايران به اشغال نظامي متفقين در آمد و موضوع منتفي شد.
* يازدهم اسفند ۱۳۲۱ رسما اعلام شد كه به علت دشواري هاي ناشي از اشغال نظامي ايران و وخامت معيشت مردم، در تهران بيماري تيفوس شيوع يافته است.
* علي اكبر دهخدا، مولف فرهنگ دهخدا هشتم اسفند ۱۳۳۴ در ۷۸ سالگي در گذشت.
* محمد علي پاشا، خديو مصر با هدف خلاص كردن خود از اشراف مصري بازمانده از دوران «مملوك» ها، در اين روز در مارس ۱۸۱۱ سران آنان را به كاخ خود براي شركت در ضيافت پسرش دعوت كرد و به سربازان دستور داد كه همه آنان را كه نزديك به پانصد تن بودند بكشند و سپس به تخريب دژها و تصاحب اموالشان دست زد و به كار آنان پايان داد.
* ونرا ــ ۱۴ سفينه شوروي درچنين روزي در سال ۱۹۸۲ در ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات از اين ستاره مظهر زيبايي پرداخت.
ماندگار
امروز زادروز «ميشل دو مونتاين» فيلسوف و نويسنده دوران رنسانس فرانسه است كه در ۱۵۳۳ متولد و در۱۵۹۲ درگذشت. اين انديشمند كه عقيده داشت براي مطالعه بشر، پژوهشگر بايد نخست خود را تحت مطالعه قرار دهد يك اثر چند جلدي تحت عنوان «رسائل» دارد. وي احتمالا نخستين متفكري است كه روش جامعي براي بررسي و مطالعه انسان به دست داده، از اين قرار : شناخت طبيعت بشر، شناخت عادات بشر، شناخت عقايد بشر، وشناخت استعدادهاي بشر. وي مخالف پژوهش صرفا كتابي است و مي گويد كه در جستجوي حقيقت بايد هم سفر كرد و هم كتاب خواند و انديشه كرد. به نظر او محقق بايد از ترديد خارج نشود تا حقيقت را به دست آورد. او كه در دانشگاه تولوز تحصيل كرده بود مي گويد: خدا استعداد را در انسان به وديعت نهاده است و براي نهايت استفاده از استعدادها، بايد افق باز باشد و مانع بر سر راه شكوفا شدن استعداد نباشد. كساني كه بر سر راه استعدادها سد و مانع به وجود مي آورند عملا بر ضد جامعه اقدام مي كنند. وي نوشته است : روزي كه «جامعه» به جاي شاهزادگان مشوق استعدادها شود بشريت به اوج سعادت خواهد رسيد.
روزگار
پيشنويس پيمان ضد دخانيات كه قرار است ۱۷۰ كشور در ژنو آن را امضاء كنند و به صورت يك ميثاق جهاني در آيد در شبانه روز گذشته موجي از شعف در جهان به وجود آورده، زيرا اين پيشنويس از آن چه كه از نشست نمايندگان ۱۷۰ كشور انتظار مي رفت فراتر رفته است. اين ميثاق كه پيمان جهاني محدوديت دخانيات نام خواهد گرفت، دادن آگهي و تبليغ براي دخانيات، قاچاق آن و قرار دادن غيرسيگاري ها در معرض دود دست دوم سيگار را منع كرده و كارخانه هاي توليد مواد دخانيه را ملزم مي سازد كه روي پاكت هاي سيگار برچسب «خطر مرگ» بزنند و دولت ها به تدريج از تجارت و ساخت مستقيم دخانيات دست بردارند. سازمان جهاني بهداشت سيگار را قاتل شماره يك انسان اعلام داشته است، زيرا كه عامل بسياري از بيماري هاي صعب العلاج است. مشكل، فعلا جلب موافقت آمريكا ــ بزرگترين كشور توليدكننده دخانيات ــ است كه پاره اي از مقامات آن اشاره كرده اند كه اين ميثاق با اين انشاء مغاير آزادي افراد است. در عوض، حاميان پيشنويس ميثاق مي گويند اگر اين موارد مغاير آزادي است، پس اجباري بودن بستن كمربند ايمني در خودروها نيز چنين است و مثال هاي ديگر.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به اين پرسش كه آيا درست است «كلم» يك ماده غدايي ضد سرطان است پاسخ مثبت داده و اضافه كرده است كه بيشتر سبزي ها و ميوه هاي خام داراي اين خاصيت هستند و كلم كمي بيشتر. از آنجا كه مسئله درمان سرطان هنوز حل نشده است بهتر است كه ميوه وسبزي ها را جانشين غذاي چرب كرد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
«راه رفتن در خيال ببر»
راه رفتن در خيال يك ببر كار آساني نيست حتي اگر آن ببر مرده باشد. اما من اين راه را رفته ام و الان كه با شما صحبت مي كنم خيال حركت يك آهوي خوش خرام در خواب ببر مرا آشفته كرده است.
ببر از خواب پريده و من بايد فرار كنم.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
شكايت از طناب
بخارست: يك مرد رومانيايي تصميم گرفت كه در باغچه خانه اش خود را دار بزند. به همين دليل طنابي آماده كرد و خود را دار زد. اما طناب پاره شد و مرد زنده ماند. در پي اين حادثه مرد ۴۵ ساله از شركت توليدكننده طناب به دادگاه شكايت كرده است. وي گفت:  من شكايت كرده ام كه چرا طناب به اندازه كافي محكم نبود و نتوانستم با آن خودكشي كنم.
فروش چاقو براي جبران كسري بودجه
سن فرانسيسكو: ايالت كاليفرنيا يكي از ثروتمندترين ايالت هاي آمريكا به شمار مي آيد اما اين ايالت با ۳۵۰ ميليارد دلار كسري بودجه مواجه است. براي تامين بخشي از اين كسري بودجه فرودگاه اين ايالت، اجناس خطرناكي را كه از مسافران پروازها ضبط كرده در معرض فروش قرار داده است. اين اجناس خطرناك شامل چاقوهاي جيبي و قيچي است. تاكنون از فروش اين اجناس ضبط شده بيش از ۱۶ هزار دلار درآمد حاصل شده است.
جريمه اتوبوس در ايستگاه
منچستر: ديروز اتفاق بسيار جالبي در شهر منچستر انگليس رخ داد. هنگامي كه يك راننده اتوبوس عمومي، وسيله نقليه خود را براي سواركردن مسافر در ايستگاه اتوبوس متوقف كرد ناگهان يك افسر راهنمايي و رانندگي بلافاصله براي راننده قبض جريمه ۴۰ پوندي صادر كرد كه جرم راننده در اين قبض، توقف در محل ممنوع عنوان شده بود.
به هر حال، مسافران و راننده بسيار تلاش كردند تا به مامور پليس تفهيم كنند، ايستگاه اتوبوس محل توقف و سوار و پياده كردن مسافر است، اما او كوتاه نيامد.
به هر حال شهرداري اين جريمه را باطل كرد و قرار است مامور پليس بار ديگر آموزش هاي ابتدايي شغل خود را بگذراند.
تنبلي لوپز
لندن: جنيفر لوپز بازيگر و خواننده سرشناس آمريكايي هم اكنون در شهر لندن بسر مي برد. ديروز او و گروه همراهش براي طي كردن يك مسير ۹۰ متري از يك هتل به هتلي ديگر از ۶ دستگاه خودرو ليموزين استفاده كردند.
به هر حال سوار و پياده شدن لوپز و ۳۰ همراهش ۱۵ دقيقه طول كشيد. در حاليكه اگر اين مسير را با پاي پياده طي مي كردند بسيار زودتر به مقصد مي رسيدند.
۵/۲ سال اضافه حبس
مسكو: دو سال قبل يك زنداني ،تونلي به طول ۱۱۱۰ متر در يكي از زندانهاي كشور روسيه ايجاد كرد و از طريق اين تونل گريخت. عمليات حفر اين تونل ۴ ماه به طول انجاميد و خاك حاصل از گودبرداري در قالب كيسه هاي كوچك هر روز توسط زندانيان در باغچه زندان پخش مي شد.
اما مردي كه از اين زندان گريخت مجددا به دام پليس افتاد و بايد ۵/۲ سال اضافه حبس تحمل كند.
جريمه براي خودرو ۱۰۵ ساله
لندن: خودروهايي كه بدون پرداخت عوارض روزانه (۵ پوند) وارد محدوده مركزي شهر لندن شوند، جريمه نقدي خواهند شد.
ديروز پليس انگليس اشتباها يك قبض جريمه براي يك خودرو قديمي ارسال كرد. نكته جالب اينكه خودرو مذكور ۱۰۵ سال قبل ساخته و آخرين بار در سال ۱۹۴۷ در خيابانها ديده شد. در حقيقت در همان سال، اين خودرو به موزه انتقال يافت و از آن پس در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۷ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي حجت شكيبا / تا ۱۵ اسفند / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* خانه عكاسان: نمايشگاه عكس عاشورائيان / از ۱۲ اسفند / تالار انديشه حوزه هنري، خيابان حافظ تقاطع سميه / تلفن: ۸۸۹۵۰۵۴
* نگارستان شاهد: نمايشگاه عكس علي پيام تيموري نيا / تا ۱۴ اسفند / خيابان جمهوري اسلامي، خيابان بابي ساندز، پلاك ۳۴/ تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارخانه الهه:  نمايشگاه نقاشي عليرضا معصومي / ۱۳ تا ۱۹ اسفند / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* شهر كتاب كارنامه: نمايشگاه ظروف چوبي سعيد شهلاپور و نمايشگاه گلدان هاي شيشه اي ابراهيم حقيقي / تا ۲۰ اسفند / خيابان باهنر (نياوران)، روبروي كامرانيه، شماره ۴۲۶ / تلفن: ۲۲۸۵۹۶۹
* نگارخانه مس نگار: نمايشگاه آثار محمد نگيني طراح و تراشنده سنگهاي گرانبها با عنوان فيروزه و عقيق ايران / از ۹ اسفند به مدت يك هفته / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
* گالري گلستان: نمايشگاه طرح و ساخت زيورها آثار صبا منوچهري با مشاركت هنرمندان معاصر تا ۱۵ اسفند / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه آثار: نمايشگاه سياه قلم حسين درويش عليپور / ۱۳ تا ۱۸ اسفند / خيابان انقلاب، فخررازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱

گل و گياه
ارانتيس
003250.jpg
نام علمي: Eranthis hyemalis
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است با ريشه غده اي و گلهاي بدون دمگل و زردرنگ به قطر ۵/۲-۲ سانتيمتر كه از اواخر زمستان تا اول بهار ظاهر مي شوند. براكته اي برگ مانند با بريدگيهاي عميق به صورت برگهاي فراهم زير هر گل قرار گرفته است.
نيازها: مكان سايه-آفتاب، خاك غني از هوموس با زهكشي خوب كه خيلي خشك نگهداشته نشود. بخش هوايي گياه (شاخ و برگها) در فصل تابستان از بين مي رود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا تقسيم گياه بلافاصله پس از پايان گلدهي و قبل از آنكه برگها خشك شوند امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |