ترجمه: مهرزاد فتوحي
پنجاه و سومين جشنواره فيلم برلين روز ۶ فوريه آغاز شد. اين بزرگ ترين رويداد سينمايي آلمان، در سال ،۱۹۵۱ در آلمان پس از جنگ به وسيله آمريكايي ها تاسيس شد، آن هم به عنوان تابلوي تبليغاتي غرب طلايي. از نخستين دهه برگزاري اين جشنواره جهاني، فضاي سياسي آن به تدريج تغيير كرد. سال ۱۹۶۴ اتحاد جماهير شوروي و يك سال بعد فيلم هايي از آلمان شرقي در اين جشنواره به نمايش درآمد. امروزه اين جشنواره تلاش مي كند، نه فقط نقش ميانداري شرق و غرب را ايفا كند، بلكه بسياري از فيلم هاي كشورهاي جهان سوم را هم به نمايش مي گذارد، فيلم هايي كه به ندرت در سينماهاي اروپا به نمايش درمي آيد.
مهم ترين بخش اين جشنواره، بخش مسابقه است كه هيأت داوران خرس هاي طلايي و نقره اي را به برگزيدگان اين بخش اهدا مي كنند. در بخش «چشم انداز» هم جايزه هايي داده مي شود. در اين بخش فقط فيلم هايي كه براي نخستين بار به روي پرده مي آيد عرضه مي شود. اين بخش نگاه ويژه اي به سينماي مولف دارد. از سال ،۱۹۶۸ جشن سينماي كودكان هم در حاشيه اين جشنواره برگزار مي شود. مجموعه اي از فيلم هاي جديد آلماني هم در حاشيه جشنواره برلين به نمايش درمي آيد و نگاه كلي به سينماي روز آلمان دارد. اين بخش فقط براي مهمانان ويژه جشنواره مانند فيلمسازان، تهيه كنندگان، نمايندگان كمپاني هاي سينمايي و مسئولان جشنواره هاي جهاني به نمايش درمي آيد. به طور معمول حدود ۲۵۰ هزار تماشاچي از برنامه هاي اين جشنواره بازديد مي كنند. پنجاه و سومين جشنواره برلين با فيلم موزيكال شيكاگو، افتتاح شد. آخرين فيلمي كه امسال در روز ۱۶ فوريه - آخرين روز جشنواره - به نمايش در آمد دار و دسته هاي نيويوركي ساخته مارتين اسكورسيزي است. ديتر كوسليك از ماه مه سال ۲۰۰۱ مديريت جشنواره برلين را بر عهده دارد. او به مدت ده روز اين جشنواره را به محلي براي مبادله و مناظره ميان فيلمسازان و تماشاگران تبديل كرده است. ماهنامه سينمايي epd Film گفت وگويي با او درباره جشنواره برلين امسال انجام داده است كه با هم مي خوانيم.
•••
• سال گذشته براي نخستين بار مديريت جشنواره برلين را بر عهده داشتيد. آيا شروع خوبي بود؟ آيا احساس رضايت مي كنيد؟
با وجود اوضاع و شرايط كلي جشنواره ايجاد تغيير و دگرگوني دشوار بود. ما فقط شش ماه فرصت داشتيم تا جشنواره را آماده كنيم و سعي كرديم ساختار جديدي براي آن طراحي كنيم. در نهايت شگفتي، همه چيز به خوبي پيش رفت.
• جشنواره برلين سال ۲۰۰۳ با سال هاي قبل چه تغييراتي دارد؟
نمي توان تغييرات زيادي انجام داد. يك جشنواره بزرگ درست مثل يك اپراست. مي توان قطعات را در وارياسيون هاي متفاوت اجرا كرد. تفاوت جشنواره امسال هم همين است، ما مثل هر سال قطعات جديدي داريم. البته ما به نوآوري هم احتياج داريم. چنين جشنواره اي نبايد فقط جنبه سرگرمي داشته باشد. سال گذشته، ما مجموعه اي از فيلم هاي تازه آلماني را به عنوان «دورنما» به نمايش گذاشتيم و اين بخش يكي از موفق ترين ها بود. بيش از ۲۰ هزار جوان، سينما XX را به يك جشنواره فيلم ويژه خود تبديل كردند. جشنواره برلين امسال يك روز كمتر شده است؛ از ۶ تا ۱۶ فوريه. البته مايل نيستم آن را كوتاه شدن بنامم، بلكه آن را تمركز مي نامم. هدف اين كار منظم تر كردن جشنواره است. هيچ ارتباطي به بحث هزينه ها نداشته است. من قبلا، زماني كه يكي از بازديدكنندگان جشنواره بودم، هميشه با اينكه جشنواره روز چهارشنبه آغاز مي شد و يكشنبه خرس ها اعطا مي شدند، مسئله داشتم. شنبه براي مراسم اختتاميه روز بهتري است. يكشنبه، فرصتي خواهد بود براي پخش فيلم هاي جشنواره! سال گذشته، يكي از مشكلات بزرگ ما، تمام شدن بليت ها بود و اعتراض تماشاچي هاي عادي كه نتوانسته بودند از جشنواره استفاده كنند. يكشنبه بعد از پايان جشنواره، مي تواند روزي باشد كه فيلم هاي جشنواره براي اهالي برلين به نمايش درآيد.
|
|
• چندي پيش شما درباره «كارگاه هاي جشنواره برلين» صحبت كرديد. آيا اين بخش «استعدادهاي جوان جشنواره برلين» بخشي از آن پروژه است؟
سال گذشته هم تصميم داشتيم، برنامه اي براي نسل جوان سينما بگذاريم، اما در آن مدت كوتاه نتوانستيم هزينه آن را تامين كنيم. چرا كه نمي توانستيم هزينه اين بخش را از بودجه جشنواره برداريم. پس براي امسال اين طرح را با گروهي از فيلمسازان و سينماگران حرفه اي در ميان گذاشتم كه با استقبال آنها روبه رو شد؛ بزرگ ترها به جوان ترها مي آموزند و جوان ها هم بعدها به جوانان ديگري مي آموزند. چندين شركت سينمايي، چند شركت تجاري و حتي وزارت خارجه آلمان به عنوان برگزاركننده، هزينه اين بخش را بر عهده گرفتند. يك تيم مستقل در اين زمينه فعال شد. بيش از ۲ هزار نفر براي شركت در اين بخش ثبت نام كردند. نكته جالب اين بود كه براي ثبت نام، فقط كافي بود، يك فيلم يك دقيقه اي از طريق اينترنت براي ما بفرستند. من خودم حدود ۲۰۰ تا از اين فيلم ها را ديدم. اگر فيلمسازهاي جوان هم مثل فيلم هايشان باشند، كارگاه خوبي خواهد شد.
هدف اين دوره، استفاده از فرصت چنين جشنواره غول آسايي براي پرورش استعدادهاي جواني است كه در كشورهايي زندگي مي كنند كه به دلايل سياسي يا اقتصادي برايشان مشكل است به اينجا بيايند. ما آنها را دعوت مي كنيم و از آنها مي خواهيم تا دنياي فيلم هاي خود و حرفه خود را براي ما منعكس كنند. اين خواست مهمي است.
• بودجه جشنواره فيلم برلين، به وسيله دولت آلمان تامين مي شود. آيا دستور يا سفارشي هم از طرف آنها داده مي شود؟
هزينه جشنواره حدود ۱۰ ميليون يورو است كه ۵/۶ ميليون يورو آن از بودجه دولتي و بقيه را ما از برگزاركنندگان [اسپانسر]خصوصي و دريافت هايمان تامين مي كنيم، چيزي در حدود يك سوم هزينه را. تنها محدوديت دولت براي ما اين است كه در چارچوب بودجه هزينه كنيم، همين. تا به حال من دخالتي از سوي مقام هاي دولتي درباره محتواي جشنواره نديده ام.
اما به هر حال، براي مثال وقتي ۹ فوريه قرار است در سالن فيلارمونيك، مراسم ويژه سال دوستي آلمان و روسيه به وسيله پوتين و شرودر افتتاح شود، ما هم به نوبه خود و به اين مناسبت بخش «نگاه ويژه» را به روسيه اختصاص داده ايم. سينماي جوان روسيه در بخش استعدادهاي جوان به نمايش در مي آيد. در ۵ روز فيلم هاي جديد و استعدادهاي تازه روسيه معرفي مي شوند. مطمئنيم اين برنامه نظر دولت را هم تامين خواهد كرد. اما هميشه به ياد داريم كه ما مجري برنامه هاي دولتي نيستيم و دولت هم چنين انتظاري از جشنواره برلين ندارد.
• فيلم هاي بخش مسابقه سال هاي اخير جشنواره برلين، به شدت تحت تاثير مسائل سياسي روز بوده است. فيلم هايي كه به موضوع هايي مثل قتل عام نژادي، تروريسم، اشغال نظامي كشورها مي پردازد، بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد. آيا امسال هم همين طور خواهد بود؟
من هميشه به محلي كه جشنواره برلين برگزار مي شود اشاره مي كنم: در فاصله ۸۰۰ متري پناهگاه هاي دوران جنگ جهاني دوم قرار گرفته است. مثل هميشه، برلين ۲۰۰۳ هم به عنوان يك جشنواره جهاني كه در آلمان برگزار مي شود به تاريخ سياسي اين كشور توجه نشان مي دهد. امسال هم فيلم هايي با موضوع هايي كه جهان گرفتار آن است، در جشنواره به نمايش درمي آيد. اكنون ما در مقابل يك جنگ قريب الوقوع قرار گرفته ايم؛ جنگ در عراق و در هر درگيري و جنگي، انسان هاي بسياري آواره مي شوند مادران و بچه ها.
انسان هاي زيادي هم نه فقط به دليل جنگ، بلكه به دلايل اجتماعي، مذهبي و حتي اقتصادي مجبور به ترك كشور خود و مهاجرت مي شوند. جهان امروز ما گرفتار موج مهاجرت و آوارگي است. ما چنان نسبت به مشكل پناهندگان عادت كرده و بي احساس شده ايم، انگار نمي خواهيم واقعيت را بپذيريم. امسال فقط سه فيلم با موضوع مشكلات پناهندگان حضور دارد. يكي از آنها فيلم آلماني چراغ، ساخته هانس كريستين اشميت، داستاني تكان دهنده درباره گروهي از پناهندگان اوكراين، لهستان و آلمان شرقي است. فيلم ديگري كه به طرزي تكان دهنده به موضوع آوارگان پرداخته است، قطعات يدكي Spare Parts، از داميان كوزوله از اسلووني است و به موضوع فرار مردمان آلباني، از مقدوني و كروات مي پردازد. گروهي از مسلمانان كه به سوي مرزهاي ايتاليا مي گريزند. عنوان فيلم اشاره اي به موضوع فروش اندام هاي اين آوارگان است.
• آيا فيلم هاي آمريكايي، مثل سال هاي گذشته نقطه اوج جشنواره خواهد بود؟
هميشه سعي كرده ايم تناسب خوبي بين فيلم ها باشد و مثل سال گذشته اين در برنامه امسال هم منعكس شده است. اما ما محدوديتي براي حضور فيلم هاي خوب كمپاني هاي مشهور نداريم. امسال جشنواره تقريبا آسيايي تر از سال گذشته شده است. در بخش مسابقه يك فيلم ژاپني و دو فيلم چيني و همچنين فيلم هايي از شرق اروپا، آمريكاي لاتين و آفريقا هم به نمايش درمي آيد. اما اين نكته را بدانيد كه نمي توان در يك جشنواره جهاني به سادگي و براساس جغرافياي سياسي فيلم نمايش داد.
• آيا جشنواره اي مانند برلين، مي تواند به عنوان محلي براي بازاريابي موثر باشد يا امروز ديگر بزرگان سينما نيازي به چنين محلي ندارند.
نمي دانم، آنها احتياج دارند يا نه. اما تمايل به نمايش فيلم در جشنواره برلين هنوز بسيار زياد است. همه ما مي دانيم كه فيلم ها، پس از جشنواره برلين (در ماه هاي مارس و آوريل) در سينماها به نمايش درمي آيد. پس استفاده از فرصتي چون جشنواره برلين، به عنوان محلي كه حدود ۳۵۰۰ خبرنگار معتبر سينمايي از آن بازديد مي كنند، با وجود همه شيوه هاي جديد بازاريابي و تبليغات بسيار مهم و باارزش است. مسئله بازاريابي فقط مربوط به كمپاني هاي بزرگ فيلمسازي نمي شود. سال گذشته، در جشنواره برلين فيلم مستندي با عنوان
lmtoten Winkel كه گفت وگويي با منشي هيتلر بود به نمايش درآمد و مورد تقدير قرار گرفت. بعدها اين فيلم در سراسر جهان به نمايش درآمد و فروش خوبي داشت. جشنواره ها هنوز هم با وجود پيشرفت تكنولوژي، ابزار خوبي براي فروش فيلم ها هستند. يك مقايسه خنده دار: با وجود پيشرفت الكترونيكي، گسترش اينترنت هنوز هم كتاب ها وجود دارند و مردم كتاب مي خوانند. با اينكه خيلي از فيلم ها را مي توان از طريق اينترنت ديد، باز هم مردم دوست دارند به سينما بروند. هنوز هم فرش قرمز جشنواره ها براي مردم جذاب است. حتي خيلي ها فقط مي آيند تا ستاره هاي سينما را ببينند.
• اگر جشنواره فيلم ونيز را جشنواره سينماي مولف و كن را جشنواره فيلم هاي اجتماعي در سطح عالي بناميم، جايگاه جشنواره برلين كجاست؟
مي توان گفت كه برلين هميشه يك جشنواره بسيار سياسي بوده است. شايد اين تا حدودي به تاريخ شكل گيري و گذشته آن مربوط شود. با وجود آنكه ما ويژگي هاي جذاب را براي شگفت زده كردن مردم عادي رعايت مي كنيم، اما جشنواره فيلم برلين، يك جشنواره كاري است كه با حضور شركت هاي فيلم سازي بسيار معتبر، اما با هدف ها و منظورهاي كاملا سياسي برنامه ريزي مي شود. در ميان جشنواره هاي بزرگ جهان، فقط ما اينچنين عمل مي كنيم. اين ويژگي ماست و مناسب زمان امروز هم هست..