• پرداخت سود سهام مايكروسافت
شركت نرم افزارسازي مايكروسافت جمعه گذشته براي اولين بار در طول تاريخ خود مستقيما سود سهام را به سرمايه گذاران پرداخت كرد. اگرچه مبلغ مربوط به سودسهام چندان بالا نبود، اما بيل گيتس و استيو بالمر، سهامداران بزرگ شركت، به واسطه حجم عظيم سهام خويش مبلغ قابل توجهي را دريافت كردند.
• مخدر رواني
ارزش داكس، شاخص سهام بورس فرانكفورت، به ۲۴۰۰ واحد رسيد كه پايين ترين سطح آن از مارس ۱۹۹۶ تاكنون محسوب مي شود. تنها جنگ عامل ترس سهامداران نبوده است. استفان روچ، اقتصاددان آمريكايي، خبر از موج ورشكستگي جديد در آمريكا و بقيه جهان داده است. توماس هيلن براند، ستون پرداز مجله اشپيگل، معتقد است شرايط كنوني «نسخه اي جديد براي ورشكستگي» است. بانك مركزي اروپا هم اعلام كرده در چنين شرايط حتي كاهش نرخ بهره هم نمي تواند چيزي به جز نوعي «مخدر رواني» باشد.
• كويت عراق نيست
دوازده سال پيش وقتي صدام چاه هاي كويت را آتش زد شركت هاي فعال در زمينه اطفاي حريق در آمريكا كه تعداد زيادي از آنها زير نظر پنتاگون كار مي كنند شعله هاي آتش در ۶۰۰ حلقه چاه را خاموش كردند. حالا هم وزارت دفاع آمريكا از اين شركت ها خواسته است تا آماده استقرار پرسنل خويش در عراق باشند. برخي نشريات در پي انتشار خبر فوق خاطرنشان كرده اند، وسعت عراق كه بسيار بيشتر از كويت است ممكن است مانع تكرار سناريوي كويت شود. نشريات فوق همچنين غيرقابل پيش بيني بودن زمان دقيق پايان جنگ را مانع از اطفاي سريع حريق احتمالي چاه هاي نفت دانسته اند.
• بحث پيرامون توسعه ايرباس
شركت هواپيمايي ايرباس كه طرح هايي را از گذشته براي توسعه فعاليت هاي خويش داشته اكنون با مشكلات قابل توجهي براي اجراي طرح هاي مذكور روبه روست. به عنوان مثال كارخانه اين شركت در شهر هامبورگ اكنون به محل بحث و جدل مخالفان و موافقان توسعه فعاليت هاي ايرباس بدل شده است.
• پايان دوران ادغام هاي بزرگ
يونيون بانك سوئيس كه يكي از معتبرترين بانك هاي جهان محسوب مي شود، مدتي پيش اعلام كرده بود كه قصد دارد ادغام هايي را انجام دهد. اين بانك سوئيسي كه به اختصار UBS ناميده مي شود اخيرا اعلام كرد كه ديگر تمايلي ندارد به چنين پروژه اي ادامه دهد. اين بدقولي از سوي يك نشريه اروپايي مورد انتقاد قرار گرفته و به پتر وفلي، رئيس يونيون بانك، لقب «مرد بي اشتها» و يا «بانكدار بدقول» داده شده است. روزنامه آلماني دي ولت هم به نقل از وفلي آورده: «دوران ادغام هاي بزرگ به سر رسيده است. »
• اثبات وفاداري
مجله آلماني اشپيگل گزارش داد كه چندين قرارداد ميان شركت هاي آلماني و آمريكايي در حال فسخ شدن است. مجله مذكور عامل اصلي اين امر را اختلافات شرودر و بوش دانسته است. حتي شايعاتي وجود دارد كه بر اساس آنها به شركت هاي آلماني فعال در آمريكا اخطار داده شده به نوعي وفاداري خويش به ايالات متحده را به اثبات برسانند!
• تمديد فروش گاز روسي به اروپاي شرقي
روسيه قرارداد انتقال گاز طبيعي به كشورهاي اروپاي شرقي را تمديد كرد.صادرات گاز طبيعي روسيه از طريق بلغارستان به اروپاي شرقي سالانه ۱۸ ميليارد متر مكعب افزايش يافت. ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در يك كنفرانس خبري طي ديدار رسمي ۳ روزه خود با «جورج پاراونو» همتاي بلغاري خود يك توافقنامه مبني بر تمديد قرارداد انتقال گاز مايع طبيعي روسيه از طريق اين كشور به يونان، مقدونيه و تركيه منعقد كرد. نشريه «مسكوتايمز» به نقل از رئيس جمهور بلغارستان اعلام كرد: «سال گذشته پيرو قرارداد قبلي بلغارستان ۵۱۵/۱۳ ميليارد متر مكعب گاز روسيه را به همسايگان بالكاني خود صادر كرده است. » وي افزود: «قرارداد سال جاري ۶ درصد نسبت به قرارداد قبلي افزايش دارد و ظرفيت انتقال را از ۱۲ ميليارد متر مكعب به ۶/۱۸ ميليارد متر مكعب افزايش داده است. » وي از عمده دلايل توافق براي تمديد قرارداد با بلغارستان را ديركرد خريد گاز از سوي تركيه از عميق ترين خط لوله جهان «بلوستريم» كه در درياي سياه واقع است ذكر كرد و افزود: «پروژه انتقال گاز نيز از طريق سرمايه گذاري ۵/۳ ميليارد دلاري و توسط گاز «پروم» و «اني» ايتاليا صورت مي پذيرد. » «مسكوتايمز» در گزارش خود مي افزايد: «بلغارستان با پيوستن به اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۶ اميدوار است نقش خود را به عنوان عمده صادركننده انرژي به كشورهاي بالكان گسترش دهد. »
• تقاضاي بالاي اتوبوس شهري در ايران
تقاضا براي استفاده از اتوبوس هاي شهري در ايران بيشتر از كشورهاي صنعتي است.ارزش افزوده ناخالص بخش حمل و نقل طي سال هاي اخير به طور متوسط ۵ تا ۶ درصد از توليد ناخالص داخلي بوده است. به گزارش سازمان بهره وري انرژي كشور، بخش حمل و نقل در حدود ۴۰ درصد از كل مصرف انرژي كشور را به خود اختصاص مي دهد. برپايه اين گزارش، مصرف انرژي سواري ها در حدود ۵۰ درصد بيشتر از كشورهاي صنعتي است كه در مورد اتوبوس ها اين رقم تحت تأثير تعداد مسافر قرار گرفته و بيانگر اين است كه تقاضا براي اتوبوس هاي شهري در ايران بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است.