شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۲۰- April, 12, 2003
معماي استخوان ها
به گفته مقامات عراقي بعضي از اين اجساد متعلق به سربازان آن كشور است كه در جنگ با ايران كشته شده بودند و قرار بوده كه به خانواده هاي آنها تحويل داده شوند
006520.jpg
روزنامه «آكشام» تركيه عكس بزرگي از سالن تابوت هاي كش شده را چاپ كرده است
كشف تابوت هايي مملو از استخوان هاي انسان توسط نظاميان انگليس در پايگاه عراقي زبير، از خبرهاي شگفتي ساز جنگ آمريكا و انگليس و عليه رژيم حاكم بغداد بود. ماجرا از آن قرار بود كه سربازان انگليسي كه وظيفه عمده آنان در اين جنگ پاكسازي و استقرار در شهرها و روستاهاي اشغال شده توسط آمريكايي ها بود، هنگام جست وجو در يك پايگاه نظامي در اطراف منطقه زبير، واقع در نزديكي شهر بصره - جنوب عراق - به سالن بزرگي رسيدند كه حدود ۲۰۰ تابوت سراسر آن را پوشانده بود.
خبر اين كشف به سرعت در رسانه هاي جهان منتشر شد. در خبرهاي اوليه كه بر روي تلكس هاي خبري و شبكه هاي خبري دنيا منتشر شده بود اعلام شد كه احتمالا بخشي از اين اسكلت هاي كشف شده مربوط به سربازان ايراني در جريان جنگ دهه ۸۰ ميلادي است. طي ۱۵ سال پس از پايان جنگ از سوي تيم هاي جست وجو دو كشور ايران و عراق در مناطق مرزي به ويژه جنوب و منطقه فاو و شلمچه، باقي مانده اجساد سربازان دو طرف طي عمليات مختلف شناسايي و كشف و بر اساس قرارداد ميان دو طرف مبادله شده است. البته در خبرها آمده بود كه احتمالا نيمي از اجساد متعلق به شيعيان مخالف رژيم صدام است. در كنار استخوان ها و نيز در اسناد موجود در اين محوطه عكس هايي از مردان و زنان يافت شده است كه به نظر مي رسد اعدام شده اند. در برخي از گزارش ها اشاره شده بود كه نشانه شليك گلوله به شقيقه اجساد كشف شده مشهود بود بنابراين برخي از آنان كساني هستند كه توسط نظام حاكم بر عراق اعدام شده اند. هويت كامل اين اجساد هنوز به طور كامل مشخص نشده و ظاهرا ارائه اطلاعات در مورد اجساد محدود شده است. با اين وجود اخبار و تصاوير اجساد كشف شده در اين پايگاه در سطح گسترده و با اطلاعات محدود چاپ شده است. روزنامه AKSAM (آكشام) چاپ تركيه با انتشار تصاويري از تابوت ها و استخوان هاي كشف شده نوشت: اين اجساد توسط نظاميان انگليسي در يك پايگاه متروك كشف شده است. در كنار اين اسكلت ها چندين كاغذ، كارت و اسناد شناسايي نيز يافت مي شد.
اين روزنامه در گزارش خود نوشت: در مورد شناسايي اين اجساد سخني به ميان نيامده و به نظر مي رسد نظاميان از بازگويي اطلاعات منع شده اند.
به اين ترتيب اخبار مربوط به اين رخداد در حالي در كانون توجه جهانيان قرار گرفته كه اطلاعات كافي در مورد آن منتشر نشده است.
راديو «بي بي سي» در گزارشي به نقل از گفت وگوي سردار سرتيپ ميرفيصل باقرزاده فرمانده كميته جست وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح ايران با راديو تهران اعلام كرد كه تعدادي از اجساد كشف شده مربوط به پيكرهاي سربازان ايراني شهيد شده در جنگ دو كشور است. سردار باقرزاده از صليب سرخ جهاني خواسته كه به وظيفه خود عمل كند و سريعا اين پيكرها را از نيروهاي بريتانيايي مستقر در عراق بگيرند و به جمهوري اسلامي تحويل دهند.
به گفته او اين اجساد در ماه هاي اخير به هنگام جست وجوي مشترك با گروه تفحص عراقي در مناطق شلمچه، زبير و فاو در جنوب عراق و در نزديكي مرز دو كشور پيدا شده بود. به گفته تحليلگر بي بي سي اين مناطق شاهد شديدترين درگيري ها بين سربازان ايران و عراق در جنگ بين دو كشور در دهه هشتاد بود كه گفته مي شود طي آن حدود يك ميليون نفر جان خود را از دست دادند.
در گزارش «بي بي سي» آمده است: گرچه جنگ بين دو كشور پانزده سال پيش خاتمه يافت ولي در اين مدت مبادله بقاياي پيكرهاي سربازان دو كشور و اسيران جنگي آنها ادامه داشته است. حدود سه هفته پيش درست يك روز پيش از شروع جنگ تحت رهبري آمريكا عليه عراق، دو كشور تعدادي از اسيران جنگي خود را مبادله كردند و مطبوعات ايران اخيرا نوشته بودند كه قرار است به زودي مبادله اجساد نيز صورت گيرد.
در اين گزارش آمده است كه قرار بوده اين اجساد به ايران تحويل شود.
سردار باقرزاده گفته است كه به علت تعلل نيروهاي عراقي و در پي شروع جنگ كنوني، كار تحويل اين پيكرها به ايران انجام نشد.
به گفته او تا پانزده روز قبل از حمله آمريكا و انگليس به عراق، كار جست وجوي پيكرهاي سربازان ايران در عراق ادامه داشته است.
بي بي سي اعلام كرده است: اين واقعيت كه اجساد كشف شده همگي در تابوت قرار داشتند و اسم و مشخصات آنها كاملا معلوم بوده و حتي بقاياي يونيفورم هاي نظامي در تابوت ها قرار داشتند، همگي نشان مي دهد كه اين اجساد متعلق به سربازان ايراني يا عراقي است كه در جنگ دو كشور كشته شدند. بنابراين، شايعاتي كه منتشر شده بود مبني بر اينكه اين اجساد متعلق به مخالفان صدام حسين است واقعيت نداشته است.
مقامات عراقي نيز اعلام كرده اند بعضي از اين اجساد متعلق به سربازان آن كشور است كه در جنگ با ايران كشته شده بودند و به هنگام جست وجوهاي اخير با كارشناسان ايراني پيدا شدند و قرار بوده كه به خانواده هاي آنها تحويل داده شود.

نگران آينده
شيعيان عراقي از بابت آينده خود بيمناكند رهبر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق بار ديگر
تاكيد كرده است كه پس از سقوط صدام حسين يك دولت مبتني بر اصول دموكراسي و فدرال بايد
در عراق روي كار آيد
006530.jpg
جنگ عراق مشكلاتي را براي مناطق مرزي ايران به دنبال داشته است. جنگ جاري در عراق باعث نگراني هاي زيادي در ميان ايراني هاي ساكن مناطق مرزي شده است. بيشترين نگراني از بابت كاربرد سلاح هاي شيميايي توسط نيروهاي عراقي بود. ساكنين شهرهايي نظير خرمشهر و آبادان به اقوام خود در مناطق ديگر پناه برده اند. جنگ عراق كه همزمان با سال نوي ايرانيان آغاز شد سفر تعطيلات نوروز به خوزستان، كردستان و كرمانشاه را مختل ساخت.
مردم خوزستان بيش از هر كس ديگري در ايران از جنگ وحشت دارند چون بيش از هشت سال از نزديك شاهد جنگ ايران و عراق بوده اند. اميد آنان به پايان هر چه زودتر مناقشه جاري، حال كه مقامات آمريكا و بريتانيا از احتمال طولاني شدن جنگ صحبت به ميان آورده اند به نوميدي تبديل شده است و با مقاومت عراقي ها و احتمال استفاده آنان از سلاح هاي شيميايي، نگراني مردم افزايش پيدا كرده است.
موقعيت جاري بر زندگي عادي مردم اثر زيادي به جاي نهاده است. به ماهيگيران گفته شده كه اجازه ماهيگيري ندارند. با افزايش حضور نيروهاي نظامي فضاي شهرهاي خرمشهر و اروندكنار تغيير پيدا كرده است. ساكنين اين مناطق صداي بمباران هاي شبه جزيره فاو و بصره را مي شنوند.
شيشه هاي بسياري از منازل اروندكنار كه نزديك به شبه جزيره فاو است خرد شده اند.
پس از اصابت چند موشك به آبادان و روستاهاي اطراف آن مردم بيمناك تر شده و بسياري از آنها بلافاصله اين شهرها را ترك كردند. امير، يكي از ساكنان اين شهر به من گفت كه قبل از آغاز جنگ همراه خانواده اش به شهر اهواز رفت اما اكنون اين شهر را هم قصد دارد ترك كند.
وي افزود كه از جنگ صدمه فراواني ديده است. امسال كسي براي تعطيلات عيد به اين شهر نيامده و او كه صاحب يك مغازه است بيم دارد كه دچار ورشكستگي شود.
به طور كلي مردم خوزستان از سقوط رژيم بي رحم صدام حسين خوشحال خواهند شد. البته آنان از بابت آينده خود نيز نگرانند به اعتقاد آنان جنگ عواقب بسيار ناگواري براي ايران در بر خواهد داشت.
يك راننده تاكسي گفت كه بعيد نيست كشورهاي ديگري هدف بعدي آمريكا باشد. اين احساسي است كه بيشتر مردم دارند اما با اين تفاوت كه ايران موقعيت متفاوتي با عراق خواهد داشت.
از سوي ديگر، عراقي هايي كه در خوزستان زندگي مي كنند از اينكه به زودي كشورشان آزاد خواهد شد خشنودند.
«لفتا نصراوي» يك آواره عراقي كه همراه بيش از دويست و پنجاه هزار تن از شيعيان عراقي به دنبال سركوب قيام آنها در جنوب عراق به ايران پناهنده شد، مي گويد: از اينكه كشورش به دست نيروهاي آمريكايي و بريتانيايي آزاد خواهد شد بسيار خوشحال است.
او همچنين از مصائبي كه شيعيان عراق متحمل شده اند سخن به ميان آورد و از بابت سرنوشت غيرنظاميان عراقي در نبردهاي جاري ابراز نگراني كرد. به دنبال جنگ پيشين خليج فارس در سال ،۱۹۹۱ شيعيان جنوب عراق و كردهاي اين كشور كه تصور مي كردند ارتش صدام حسين تضعيف شده دست به شورش زدند اما ارتش صدام حسين آنان را به شدت سركوب كرد.
لفتا نصراوي و بسياري ديگر از شيعيان عراق اكنون در شهرهاي استان خوزستان زندگي مي كنند زيرا بيشتر ساكنين اين استان به زبان عربي نيز تسلط دارند.
شيعيان عراقي از زندگي بهتري در ايران برخوردارند و از طرف كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان كمك هاي زيادي دريافت مي كنند.
شيعيان عراقي همچنين مي گويند كه از احتمال بازگشت به كشورشان پس از جنگ بسيار خوشحالند. عباس غانمي كه ۶۸ سال دارد مي گويد: «ما مطمئنيم كه نيروهاي آمريكايي و بريتانيايي صدام حسين را شكست خواهند داد و مي افزايد كه در يكي از شهرهاي جنوب عراق مردم به استقبال نيروهاي آمريكايي رفته اند. »
اما شيعيان عراقي از بابت آينده خود نيز بيمناكند. به اعتقاد آنان بايد در عراق انتخابات عمومي برگزار شود تا مردم راسا درباره آينده خود تصميم بگيرند.
وقتي از لفتا نصراوي سوال شد كه در صورت دستور محمد باقر حكيم رهبر شيعيان عراق به مبارزه با آمريكايي ها، عكس العمل شيعيان چه خواهد بود، او پاسخ داد: «ما از محمد باقر حكيم (رهبر مجلس اعلاي عراق كه در ايران مستقر است) پيروي خواهيم كرد. »
آينده دولت عراق مسئله بسيار نگران كننده اي براي شيعيان عراقي است.
رهبر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق بار ديگر تاكيد كرده است كه پس از سقوط صدام حسين يك دولت مبتني بر اصول دموكراسي و فدرال بايد در عراق روي كار آيد.
حال اكثر شيعيان عراق جريان جنگ را دنبال مي كنند. يكي از آنان به نام محمد سعيدي گفت: «بايد منتظر پايان جنگ بود. تا آن زمان ما وقت كافي براي فكر كردن به امكانات خود در آينده خواهيم داشت. »
اما به اعتقاد او و ديگر شيعيان عراقي، احتمال روي كار آمدن يك دولت نظامي آمريكايي باعث بروز بحران و تنش خواهد شد و بسياري از شيعيان عراقي با اين موضوع شديدا مخالفند.
لفتا نصراوي نيز مي گويد: عراق از آنچنان وسعتي برخوردار نيست كه بتوان آن را به سه كشور مستقل تقسيم كرد از اين رو ايجاد يك حكومت فدرال قابل قبول تر است.
منبع: روزنامه گاردين

الجزيره ايراني
فعاليت شبكه ايراني «العالم» در جريان جنگ آمريكا و عراق مورد توجه تحليلگران رسانه اي قرار گرفته است. اين شبكه كه محصول صدا و سيماي جمهوري اسلامي است و برنامه هاي خود را به زبان عربي پخش مي كند، به طور ۲۴ ساعته برنامه هايي را براي مردم عراق پخش مي كند. اين شبكه كه با استقبال عراقي ها مواجه شده از يك سو به مخالفت با جنگ عليه عراق و از سويي به مخالفت با حزب بعث عراق مي پردازد.
در برنامه هاي خبري اين شبكه كه رأس هر ساعت پخش مي شود، به طور مفصل تصاوير اجساد غيرنظاميان عراقي در كف خيابان ها يا مجروحان جنگي در بيمارستان ها پخش مي شود.
مجموعه هاي خبري اين شبكه درباره حملات نيروهاي آمريكايي و بريتانيايي در عراق تحت عنوان «جنگ سلطه جويانه» پخش مي شود و نيروهاي تحت رهبري آمريكا را «اشغالگر» توصيف مي كند.
شبكه العالم، علاوه بر بولتن هاي خبري همچنين ميزگردهايي با شركت محققان و كارشناسان از جمله ناراضيان سياسي عراقي و تبعيدي هاي آن كشور كه مخالف صدام هستند پخش مي كند.
مركز توليد اين شبكه در تهران است و توسط سازمان راديو تلويزيون جمهوري اسلامي ايران تهيه و به وسيله فرستنده هاي زميني و ماهواره اي در عراق پخش مي شود.
گمان مي رود فرستنده هاي اين كانال در ارتفاعات ايران مشرف به خاك عراق نصب شده باشد.
در بغداد گزارش هايي داير بر رونق گرفتن بازار فروش آنتن هاي تلويزيوني وجود دارد كه ممكن است بر محبوبيت شبكه العالم بيفزايد. استفاده از آنتن ماهواره اي در عراق ممنوع است. اين شبكه همچنين در اينترنت قابل مشاهده است. تحليلگران رسانه اي از وجود شباهت هايي ميان كانال العالم و شبكه عربي ماهواره اي «الجزيره» سخن مي گويند.
اين كانال از شمايلي (آرم) مشابه الجزيره استفاده مي كند و از جمله هنگام پخش گزارش از خبرنگاران خود از تيتر «انحصاري العالم» استفاده مي كند.
حسن بهشتي پور، مديرعامل شبكه العالم گفته است كه هدف از راه اندازي اين شبكه ارائه ديدگاه هاي جهان اسلام و «مقابله با انحصارگرايي كانال هاي خبري كشورهاي غربي» است. وي گفت: «اين شبكه قصد دارد خلاء موجود در توزيع اخبار در جهان امروز را پر كند. »
گفتني است كه در زمان طراحي و شكل گيري شبكه العالم نيز شايعاتي در محافل رسانه اي داخل كشور شكل گرفته بود، مبني بر آنكه ايران قصد تأمين شبكه اي مشابه «الجزيره» را با هدف بسط گفتمان خود در سطح منطقه و كشورهاي عربي دارد. اين در حالي است كه برخي شبكه هاي تلويزيوني نيز پيش از اين از سوي حزب الله لبنان و گروه هاي ديگر در سطح كشورهاي عربي به پخش برنامه مي پرداختند كه گفته مي شد از حمايت ايران برخوردار هستند.

نگاه سياسي
غرامت از عراق
قاسم طولاني
اين روزها به دليل جنگ در عراق توجه رسانه هاي خبري جهان به مسائل ايران نيز بيشتر شده است. بسياري از اين رسانه ها هر از چند گاهي در لابه لاي خبرها، گزارش ها و تحليل هاي خود درباره جنگ كنوني به يادآوري جنگ ايران و عراق و پيامدهاي ويرانگر آن مي پردازند، در حالي كه محافل رسمي در ايران از مدت ها پيش در اين باره تقريبا سكوت كرده اند. شايد بتوان گفت كه يادآوري داستان جنگ هشت ساله براي افكار عمومي جهان از جنبه هاي مثبت بحران كنوني عراق براي ايران است. البته استفاده از اين فرصت نيز مهارت خاصي را مي طلبد كه متأسفانه تاكنون بروز نيافته است.
در حالي كه ۱۳ سال از جنگ اول خليج فارس مي گذرد و اين روزها جنگ ديگري در عراق جريان دارد، روزنامه آلماني دي ولت جنگ هشت ساله عراق با ايران و پيامدهاي آن را مورد توجه قرار داده است. از جمله آنكه در گزارش مزبور به نقل از مقامات ايراني خسارت هاي مستقيم و غيرمستقيم جنگ عراق با ايران حدود يك تريليون دلار يعني هزار ميليارد دلار ذكر شده بود. اگر درآمد سالانه ايران را بيست ميليارد دلار در نظر بگيريم، معادل پنجاه سال درآمد كشور در جنگ نابود شده است. شايد بتوان چنين نتيجه گيري كرد كه جنگ هشت ساله از نظر اقتصادي پنجاه سال ايران را عقب انداخته است. اگر جمعيت كشور را هفتاد ميليون نفر در نظر بگيريم، سهم ميانگين هر ايراني از خسارات ناشي از جنگ حدود چهارده هزار دلار و معادل يازده ميليون تومان است و اگر به طور متوسط هر خانواده ايراني را پنج نفردر نظر بگيريم، سهم هر خانواده ايراني از خسارات ناشي از جنگ پنجاه و پنج ميليون تومان است. به ديگر سخن جنگ هشت ساله ايران با عراق باعث شده است كه ايران از نظر اقتصادي پنجاه سال به عقب بازگردد و هر خانواده متوسط ايراني پنجاه و پنج ميليون تومان فقيرتر شود.
پس از آغاز جنگ هشت ساله و نيز مدت ها پس از پايان آن مقامات ايران سخت تلاش مي كردند، كه مجامع جهاني و كشورهاي ديگر را متقاعد سازند كه عراق را آغازگر جنگ معرفي كنند. هنوز ايراني ها نتوانسته بودند ادعاهاي خود را در اين زمينه به كرسي بنشانند، كه مسئله اشغال كويت توسط عراق پيش آمد. در آن زمان به دليل موج تبليغاتي كه غربي ها عليه صدام حسين به راه انداخته بودند، بهترين فرصت براي ايران فراهم آمده بود تا هم صدا با كشورهايي كه زماني متحدان عراق در جنگ با ايران بودند، عراق را به پرداخت غرامت جنگ وادار كند. در آن زمان ايستادن در مقابل عراق برخلاف امروز به معناي همكاري با آمريكا هم نبود. به طوري كه حتي مصر و سوريه نيز نيروهاي خود را براي آزادسازي كويت گسيل داشتند. البته ايران مي توانست بدون مشاركت مستقيم در جنگ به خواسته هاي مورد نظر دست يابد. اما اين فرصت نيز از دست رفت، در حالي كه كويت به عنوان دومين قرباني فزون طلبي صدام حسين همچنان از عراق غرامت دريافت مي كند. لشكركشي آمريكا به عراق در چارچوب آن چه واشنگتن از آن تحت عنوان مبارزه با تروريسم ياد مي كند، هرچند از نظر بيشتر كشورهاي جهان پذيرفتني نيست اما از آنجايي كه اين اقدام هر چند ناپسند آمريكا سرنوشت كشور همسايه ما يعني عراق را به هر حال تغيير مي دهد، ما نيز بايد به گونه اي عمل كنيم كه در رهگذر اين تغييرات بازنده نباشيم. افغانستان نمونه خوبي است كه مي تواند كاستي سياست خارجي ما را در قبال تحولاتي كه با منافع ملي ما گره خورده است، نشان دهد. مقامات جمهوري اسلامي از يك سو در موضع گيري هاي رسمي خود هرگونه همكاري با آمريكا و نزديك شدن به اين كشور را رد مي كنند و از سوي ديگر خود را ناچار مي بينند با كساني كه نمادهاي استراتژي آمريكا در منطقه هستند، همكاري كنند. جالب تر آن است كه رئيس جمهور افغانستان بخواهد نقش ميانجي را ميان ايران و آمريكا ايفا كند.در مورد عراق نيز همين داستان تكرار مي شود. ايران با دولت آينده عراق نيز همچون حامد كرزاي رفتار خواهد كرد. حال آنكه با نابودي ديكتاتوري صدام حسين بسياري از پرونده هاي مربوط به آن از جمله داستان جنگ با ايران نيز به بايگاني سپرده خواهد شد. بي سبب نيست كه نفت خواران روسي از هم اكنون به تكاپو افتاده اند، تا در آينده نيز بتوانند از خوان گسترده نفت عراق بهره مند شوند.
البته پيگيري سياستي دورانديشانه و واقع گرايانه در مورد عراق به ويژه براي برخي از گروه هاي سياسي در ايران هزينه هاي خاص خود را دارد، اما پرسش اينجاست، كه آيا اين هزينه ها از يك تريليون دلار هم بيشتر است؟

بازتاب
مجلس امكانات رفاهي ندارد
در پي درج مطلبي با عنوان وضعيت رفاهي مجلس ششم در مورخ ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، توضيحي از سوي اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي ارسال شد. در اين توضيح آمده است:
۱ - ميزان رديف و اعتبار مصوب به منظور خدمات رفاهي قوه مقننه در قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۹۸۰۰ ريال است و مبلغ اعلام شده ۰۰۰/۰۰۰/۳۶۵۰۰ ريال بر خلاف واقعيت است و همچنين اين بودجه در مقايسه با ميزان آن در سال ۸۱ تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. ذكر اين نكته لازم است، كليه وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي و قضايي داراي رديف و اعتبارات مختص به خدمات رفاهي مي باشند كه همه ساله در قانون بودجه كشور از اين اعتبارات بهره مند مي شوند و سرانه هزينه هاي رفاهي مجلس نسبت به سازمان هاي مشابه به مراتب كمتر است.
۲ - اعتبار در نظر گرفته شده هزينه خدمات رفاهي و تفريحي به امور تفريحي دستگاه ها اختصاص نداشته و در مجلس شوراي اسلامي نيز اين بودجه در موارد متعددي از جمله پرداخت هزينه هاي بيمه تكميلي نمايندگان و كاركنان، پرداخت بخشي از خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه نمايندگان و كاركنان، پرداخت كمك هزينه ازدواج كاركنان براساس قانون نظام هماهنگ پرداخت، كمك به صندوق وام كاركنان و نمايندگان جهت نيازهاي ضروري و تسهيلات خريد يا اجاره مسكن، كمك هزينه كالاهاي اساسي مصرفي و كمك هزينه فرهنگي صرف مي شود.
۳ - مجلس شوراي اسلامي برخلاف اكثريت وزارتخانه ها و سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي و قضايي فاقد هر گونه امكانات رفاهي فرهنگي و تفريحي از قبيل ميهمانسرا، زائرسرا، ويلا و غيره است و حتي براي احداث ساختمان در قطعه زميني كه در دوره مجلس پنجم جهت اين امور خريداري شده بود به واسطه سياست هاي اتخاذ شده در دوره ششم هيچ بودجه اي تعلق نگرفت و پيشنهاد فروش آن داده شد.

حاشيه ايران
• انتقال پيكر شريعتي
سايت «رويداد» خبر داد: «موضوع انتقال پيكر دكتر شريعتي به ايران از سوي مراجع مسئول مورد تصويب قرار گرفته است. » اين سايت خبري در عين حال افزود كه هنوز با اجرايي شدن اين مصوبه موافقت نشده است. گفتني است طي سال هاي اخير عده اي از نمايندگان به ويژه نمايندگان استان خراسان در تلاش بوده اند تا اجازه انتقال پيكر دكتر شريعتي به ايران را بگيرند. دكتر شريعتي در سوريه به خاك سپرده شده است.

 • پايان برخوردهاي خودسرانه
در پي نامه شكايت «عزت الله سحابي» به سران سه قوه در مورد احضارهاي مكرر وي كه يك نسخه آن براي مهدي كروبي فرستاده شد، رئيس مجلس با تعيين هيأتي، موضوع احضارهاي جديد سحابي را مورد بررسي قرار داد و با رايزني آن را متوقف كرد. اواخر هفته گذشته، سحابي طي نامه اي به كروبي از تلاش هاي وي براي رفع مشكلات ايجاد شده و توقف كامل روند گذشته تشكر و قدرداني كرد.
006525.jpg

• پاسخگويي خاتمي
اواخر هفته گذشته در پارلمان شايع شده بود كه برخي نمايندگان قصد دارند «سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري را به مجلس احضار كنند تا در جلسه اي غيرعلني به پرسش هاي آنان درباره آنچه كه «عدم توفيق در تنش زدايي» مي نامند، پاسخ دهد. به گزارش خبرنگار «همشهري»، محور اصلي سوالات به عدم تحرك كافي دولت خاتمي در زمينه تنش زدايي با ايالات متحده مربوط مي شود. اين نمايندگان مي گويند كه پيگيري ناكافي دستگاه ديپلماسي فرصت طلايي بهبود روابط در دوره كلينتون را از ايران گرفت.

• يك دادگاه ديگر
از اواسط هفته گذشته دادگاه تازه اي عليه ايران در آمريكا بر پا شده است. در اين دادگاه، ايران متهم شده كه در انفجار انتحاري سال ۱۹۸۳ در بيروت نقش دارد. ايران در اين دادگاه بيش از ۹۰ شاكي دارد و بيش از ۵ ميليارد دلار عليه آن ادعاي خسارت شده است. روزنامه «واشنگتن پست» اين محاكمه را «يكي از بزرگ ترين موارد دعاوي » از زمان تدوين قانون دعاوي بين المللي در سال ۱۹۹۶ از سوي كنگره آمريكا توصيف كرده است.

• تبليغ خود را باور كردند
به اعتقاد دكتر «صادق زيباكلام»، حمله آمريكا به عراق باعث تقويت كوتاه مدت محافظه كاران شده و خواهد شد. وي در اين باره به ايسنا گفته: «با شروع حمله، محافظه كاران مي توانند و عملا توانسته اند تا حد زيادي به انتقاد از سياست هاي تشنج زدايي آقاي خاتمي و به سياست تنش زدايي با آمريكا از ناحيه برخي از اصلاح طلبان بپردازند. واقعيت هاي موجود نشان مي دهد كه محافظه كاران در ارزيابي خود از جنگ چندان موفق نبوده اند. [زيرا] گمان مي شد صدام، ارتش او، گارد رياست جمهوري، شبه نظاميان حزب بعث و فداييان صدام و ساير نيروهاي زبده محكم بايستند و با آمريكايي ها و انگليسي ها بجنگند، اين تصور عملا چندان درست از آب درنيامده است و مقاومت كلي نظامي عراقي ها مانند جنگ اول خليج بسيار ضعيف تر، شكننده تر و ناپايدارتر از آن چيزي بود كه تصور مي شد. مسئولان، به خصوص جناح محافظه كار و شماري از اصلاح طلبان تا حد زيادي تحت تأثير تبليغات ضدآمريكايي قرار گرفته اند، در حالي كه پوشش خبري تبليغاتي يكسويه، يكجانبه و يك طرفه بود و به نظر مي رسد كه متأسفانه شماري از محافظه كاران، آنچه را كه خود تبليغ مي كردند باور كردند؛ يعني آنها باور كردند كه آمريكايي ها گير كردند، باور كردند كه حمله آمريكايي ها اشتباه بود، باور كردند كه مقاومت عراقي ها خيلي زياد است؛ در حالي كه شواهد و قرائن و اخبار و اطلاعاتي كه توسط رسانه هاي غربي از عراق مخابره مي شد، عكس اين مطلب را نشان مي داد. »

• تكذيب شد
موسسه خيريه آيت الله خويي كه در قم واقع است، روز سه شنبه با صدور اطلاعيه اي اخبار درج شده مبني بر عدم پذيرش «سيدمجيد خويي» به مديريت شهر نجف از سوي برخي مراجع را رد كرد. در اين اطلاعيه آمده است: «در پي درج خبر روزنامه كيهان مورخه ۱۸/۱/۱۳۸۲ به اطلاع جميع مومنين مي رساند كه طي تماس با دفتر حضرت آيت الله العظمي سيستاني دام ظله و دفتر حضرت آيت الله العظمي حكيم دام ظله در قم خبر منتشره مبني بر عدم پذيرش مراجع نجف از حجت الاسلام والمسلمين سيدعبدالمجيد خويي فرزند حضرت آيت الله العظمي خويي فاقد صحت و كذب محض مي باشد. »
اين اطلاعيه مي افزايد: «براساس آخرين گزارش ها، حجت الاسلام و المسلمين حاج سيدعبدالمجيد خويي طي ديدار با حضرت آيت الله بهشتي از علماي نجف اشرف ايشان را در جريان پاكسازي حرم هاي مطهر ائمه اطهار عليهم السلام در نجف و كربلا از فداييان صدام قرار داد. »

ايران
ادبيات
اقتصاد
جهان
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |