|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
معاونت توسعه مديريت شهري شهرداري تهران منتشر كرد:
چارچوب برنامه استراتژيك آينده شهر تهران
|
|
گروه شهري: چارچوب پيشنهادي براي برنامه استراتژيك تهران آينده توسط معاونت توسعه مديريت شهري شهرداري تهران منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما اين چارچوب استراتژيك توسط اعضاي كميته هاي چهارگانه مشورتي معاونت فوق الذكر تدوين شده و از جمله سندهاي مبنايي آن منشور شهر تهران بوده است. اين چارچوب به عنوان برنامه اقدام تدوين سياستهاي استراتژيك شهر تهران، پيشنهاد شده است.
در گزارش اين چارچوب از شالوده غلط شهرسازي، مشكل حمل و نقل و ترافيك، عدم شايسته سالاري، ضعف مديريت، عدم رعايت حقوق شهروندان، اجراي طرحها بدون نگاه سيستمي، جمعيت، مهاجرت و تراكم بالا، آلودگي زيست محيطي، صوتي و بصري و كمبود و توزيع نامناسب تسهيلات و امكانات شهري به عنوان مهمترين مشكلات شهر تهران و از ضعف برنامه ريزي در شهر، بحران مديريتي و مديريت ضعيف در شهرداري تهران، ضعف شايسته سالاري در شهرداري، افزايش تراكم جمعيت و فقدان قانون مديريت جامع شهري به عنوان عوامل عمده بروز اين مشكلات نام برده شده است.
در اين گزارش همچنين اشاره شده است: كاهش رشد فيزيكي شهر و ارتقاء كيفيت زندگي در آن ، ارتقاء جايگاه شهر تهران در اقتصاد جهاني و دستيابي به مديريت جامع شهري بايد مبناي شكل گيري چشم انداز آينده تهران باشد. در اين ارتباط از كنترل نرخ افزايش جمعيت شهر تهران، كاهش هزينه واقعي واحد ارائه خدمات به شهروندان، پايدارسازي و واقعي سازي نظام درآمدي شهر تهران، ارتقاء سطح شهروندمداري در شهر تهران، افزايش قابليت مديريت بحران در شهر تهران، دست يابي به پايداري در ابعاد فرهنگي اجتماعي ، حمل و نقل و ترافيك مديريت شهري و كالبد و شهرسازي به عنوان اهداف كيفي آينده شهرداري تهران نام برده شده است.
از جمله راهبردها و سياستهاي مورد اشاره در اين چارچوب نيز مي توان از ايجاد پايداري در منابع درآمدي شهر تهران و دست يابي به اندازه صحيح Rightsizing در شهرداري تهران از طريق مهندسي مجدد فرآيند، تفويض اختيار به مناطق و استفاده از خدمات سازمان هاي بخش خصوصي (Outsourcing) ارتقاء سطح شهروندمداري (مشتري مداري) در تمامي واحدها و اجزاي شهرداري تهران، ظرفيت سازي و بسترسازي براي حركت به سمت مديريت جامع شهري در شهرداري تهران، جلب مشاركت نخبگان و نهادهاي مدني در اداره امور شهر تهران و توسعه و بازسازي منابع انساني (Human Resources)در سطوح مديريتي و كارشناسي نام برد.
پيش نيازهاي اجراي برنامه تحول در شهرداري تهران نيز موارد ذيل ذكر شده است:
۱- عزم مديريت ارشد و جلب مشاركت و تعهد مؤثر مديران رده هاي مختلف شهرداري
۲- جلب موافقت و همراهي شوراي شهر آينده براي تاييد و پشتيباني برنامه تحول در شهرداري
۳- مجهزشدن مديران سطوح مختلف به بينش، دانش و مهارت هاي پايه اي مورد نياز مديريت استراتژيك
۴- ايجاد ستاد تحول در سطح عالي شهرداري
۵- ايجاد يك واحد ويژه در درون شهرداري كه با استقلال از فعاليت هاي روزمره و با داشتن ظرفيت هاي فكري و علمي بتواند به بخش هاي مختلف در مسير تحول مشاوره و آموزش هاي لازم را ارائه نمايد.
۶- ظرفيت سازي در بخش خصوصي براي همكاري و ارائه مشاوره به شهرداري در مسير تحقق برنامه ها
۷- برقراري مكانيزم براي ارتباط دائمي، دوطرفه و مؤثر بين شهرداري و نخبگان شهر تهران (اساتيد، مهندسان مشاور، تشكل هاي غيردولتي NGO ، شخصيت هاي فرهنگي - اجتماعي، روزنامه نگاران) اين چارچوب جهت تبديل به پيش نويس سند برنامه مديريت شهري تهران، مي بايست به تصويب شوراي شهر تهران برسد.
|
|
|
نيروهاي آتش نشاني درجه شبه نظامي مي گيرند
گروه شهري: مديركل دفتر خدمات عمومي سازمان شهرداريها گفت اين سازمان بعد ازتصويب وزير كشور به نيروهاي آتش نشاني سراسر كشور براساس سوابق وتحصيلات درجه شبه نظامي مي دهد.
ناصر حاج محمدي در مصاحبه با واحد مركزي خبر با تأكيد براينكه اين برنامه نخستين بار در كشور اجرا مي شود گفت : در تمام كشورهاي جهان نيروهاي آتش نشاني ارتش غيرنظامي به شمار مي آيند ودرجات شبه نظامي مسئوليت آنها را مشخص مي كند.
وي با بيان اينكه تاكنون نيروهاي آتش نشاني با توجه به سمت شغلي نيروي عملياتي به شمار مي آمدند، افزود: با عملي شدن اين برنامه درشرايط بحراني و حضور چندين ايستگاه آتش نشاني در محل بحران بالاترين درجه ، تصميم گيرنده اصلي براي رفع بحران خواهد بود.
|
|
حاج محمدي به شكل و ماهيت درجات آتش نشانان اشاره كرد و گفت شكل وماهيت درجات را كميته اي متشكل از نمايندگان ستاد مشترك ارتش ، نيروي انتظامي ، وزارت دفاع ، اداره كل انتظامي وزارت كشور و سازمان شهرداريها تصويب كرده است. وي پايين ترين درجه اكتسابي آتش نشانان را آتش نشان سوم و بالاترين درجه را آتش پاد دوم اعلام كرد و افزود : كساني كه در گذشته با مدرك ابتدايي و سيكل جذب آتش نشاني ها شده اند حداكثر مي توانند با سه وچهار درجه ارتقا تا درجه آتش نشان و سر آتش نشان ارتقا پيدا كنند. حاج محمدي با بيان اينكه از مدارك ليسانس به بالاتر تا آتش پاد دوم ارتقا مي يابند به درجات انتصابي نيز اشاره كرد و افزود : مديران عامل سازمانهاي آتش نشاني و خدمات ايمني مراكز استانها/ كارشناسان ارشد امور ايمني و آتش نشاني / مديرعامل سازمان آتش نشاني پايتخت /رئيس / نايب رئيس و دبير ستاد امور ايمني وآتش نشاني كشور درجه انتصابي مي گيرند. وي در پايان درجات كنوني نيروهاي سازمان آتش نشاني تهران بزرگ رادرجه داخلي دانست و گفت اين نوع درجه به تصويب وزارت كشور نرسيده است .
|
|
|
افت كيفيت ساختمان ها در تهران
ساختمانهايي به محكمي اكباتان،اسكان و...ديگردرتهران ساخته نمي شود
|
|
گروه شهري: كيفيت ساخت مجتمع هاي مسكوني در تهران به ويژه ساختمان هاي بلند نسبت به گذشته پايين آمده است.
يك مهندس شهرساز مي گويد: در حال حاضر از ساخت شهرك هايي نظير اكباتان، آتي ساز، ونك پارك و اسكان خبري نيست و شاخص كيفيت به ويژه در ساختمان هاي بلندمرتبه از حيث محاسبات و اجرا پايين است.
مهندس مجيد غمامي در گفت وگو با خبرنگار ما مي افزايد: شايد از نظر فني متعارف كيفيت تغيير كرده و الان در جنوب شهر هم به جاي شفته از بتون آرمه و بادبند و اسكلت و مصالح بهتر استفاده مي شود، ولي ساختمان هاي بلندمرتبه و مجتمع هاي مسكوني از حيث مرغوبيت، كيفيت و انبوه بودن قابل مقايسه با گذشته نيست.
وي مي گويد: عوامل عمده اي مانند پايين بودن سطح توقع متقاضي مسكن، عدم رعايت اصول فني از سوي سازنده و ناكارآيي قوانين نظارتي، كيفيت ساخت و ساز در ايران را تحت تأثير قرار داده است.
به گفته غمامي، در حال حاضر ابزار لازم براي حمايت از خريدار مسكن وجود ندارد و كسي كه ساختمان قلابي و نامرغوب مي سازد تحت تعقيب قرار نمي گيرد مگر زماني كه ساختمان با يك زلزله ۵ يا ۶ ريشتري فرو ريزد كه در آن صورت ديگر كسي نيست تا سازنده را تعقيب كند.
اين مهندس شهرساز مي افزايد: در حال حاضر هيچ حساب و كتابي براي ملزم كردن سازنده به رعايت اصول مهندسي و معماري وجود ندارد و كيفيت ساختمان ها و حتي در حدي كه قانون هم مي خواهد پاسخگو نيست و اين نقايص با پند و اندرز و وجدان اخلاقي اصلاح نمي شود.
وي مي گويد: در سال هاي اخير نسبت به رعايت اصول فني و مهندسي بي توجهي شده است.
اين در حالي است كه مسئولان بارها از كيفيت ساخت و ساز و افزايش ميزان عمر ساختمان ها (حدود ۴۰ سال) سخن گفته اند ولي به اين اشاره نمي كنند كه تاكنون كدام شهرك نه در حد كشورهاي پيشرفته بلكه با كيفيت و انبوهي شهرك اكباتان با عمرمفيد دست كم ۵۰ سال ساخته شده است.
از اين گذشته در حالي كه كشور زلزله خيزي مانند ژاپن به دليل اطمينان از ساخت و سازهاي خود به مردم توصيه مي كند هنگام وقوع زلزله از منازل خارج نشوند، چرا كه احتمال آسيب در بيرون خانه بيشتر است، كدام سازنده ايراني حاضر است هنگام وقوع زلزله خود و خانواده اش در خانه باقي بمانند.
كارشناسان معتقدند ساختمان ها بايد داراي شناسنامه و بيمه نامه باشند تا ضمن رعايت اصول فني و مهندسي اگر در آينده اتفاقي افتاد و مقاومت ساختمان ها مطلوب نبود قابل پيگيري و سازنده جوابگو باشد.
|
|
|
كميت جايگزين كيفيت مي شود
دلايل حذف تدريجي خطوط سريع شركت واحد اعلام شد
گروه شهري: بار ديگر پس از افزايش نرخ كرايه تاكسي ها، حذف سرويس سريع در تعدادي از خطوط اتوبوسراني شهر تهران موجب شده تا شهرونداني كه براي تردد در شهر از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده مي كنند، با مشكلاتي ديگر مواجه شوند.
حدود ۱۵ روز پيش از شروع سال جديد اتوبوس هاي سريع ۷ خط اتوبوسراني حذف شد و تنها اتوبوس هاي عادي در اين خطوط فعاليت مي كنند.
اين امر موجب شد تا مسافرين اين خطوط با مشكلاتي مواجه شوند و البته نگراني هاي ديگري را نيز براي آنها به همراه داشت .
تعدادي از خطوط اتوبوسراني شهر تهران به دليل تراكم بالاي مسافر، مسافت زياد مسير به منظور سهولت شهروندان در استفاده از آنها با دو سرويس سريع و عادي به مسافرين خدمات ارائه مي كنند.
حذف اتوبوس هاي سريع در حالي است كه تعداد بليت دريافتي اتوبوسهاي عادي به تعداد اتوبوس هاي سريع است ، ولي سرويسي كه ارائه مي شود عادي است .
نگراني شهروندان در رابطه با اين مساله از تجربه گذشته آنها در افزايش نرخ و يا تعداد بليتهاي اتوبوس ناشي مي شود.
تعدادي از مسافرين اين خطوط اظهار مي دارند كه در گذشته هرگاه سرويس سريع خطوط حذف شده است پس از مدتي اين سرويس دوباره به حالت اوليه برمي گردد با اين تفاوت كه تعداد بليت اتوبوس سريع دو برابر اوليه شده و بليت اتوبوس عادي نيز به تعداد بليتهاي اوليه سرويس سريع مي شود.
معاون امور بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين زمينه گفت : به دليل افزايش نرخ كرايه تاكسي ها به دنبال افزايش قيمت سوخت در كشور تعداد مسافرين اتوبوس ها افزايش چشمگيري داشت كه به منظور خدمات رساني بهتر تصميم گرفته شد تا اتوبوسهاي سريع خطوط حذف شود.
«حسين تيموري كرماني» در گفتگو با ايرنا افزود: كمبود شديد اتوبوس در اتوبوسراني شهر تهران موجب شد تا با افزايش مسافرين خدمات رساني به شهروندان دچار مشكل شود.
وي اظهار داشت : پس از گذشت چند ماه ، وضعيت جديد نرخ كرايه ها براي شهروندان عادي شده و از تراكم مسافر در خطوط كمي كاسته مي شود و اين خطوط به حالت قبل باز مي گردند.
حذف سرويس هاي سريع قبل از پايان سال ۸۱ آغاز شده بود، درحالي كه قيمت سوخت از نيمه فروردين سال ۸۲ افزايش يافت و نرخ كرايه ها نيز در اين زمان افزايش داشت .
|
|
|
گردهمايي ملي منتخبان شوراهاي اسلامي برگزار مي شود
گروه شهري: گردهمايي ملي منتخبان دومين دوره شوراهاي اسلامي، ششم ارديبهشت ماه برگزار مي شود.طاهر شريفي، مديركل دفتر پيگيري امور شوراهاي وزارت كشور با اعلام اين خبر به ايسنا افزود: اين گردهمايي در وزارت كشور برگزار مي شود.وي گفت: فعاليت دوره دوم شوراها به طور رسمي با سخنراني رئيس جمهور آغاز و نهم ارديبهشت نيز مراسم افتتاح و شروع به كار اين دوره برگزار مي شود.
|
|
|
تشكيل ستاد نوسازي و عمران بافتهاي فرسوده درمنطقه ۱۷تهران
گروه شهري: نخستين ستاد نوسازي و عمران بافتهاي فرسوده در منطقه ۱۷ شهرداري تهران تشكيل شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۷ اين ستاد در كنار ستاد مركزي شهر به منظور ساماندهي فعاليتهاي نوسازي بافتهاي فرسوده در شهر تهران كار مي كند. بنابراين گزارش اعضاي ثابت ستاد منطقه اي هدايت و برنامه ريزي نوسازي و عمران بافتهاي فرسوده شهرداري منطقه ۱۷ را معاونين شهرسازي و فني عمراني، مشاور طراحي شهري، رئيس اداره حقوقي، دو تن از اساتيد دانشگاه در رشته شهرسازي و نماينده مهندسين مشاور مسئول منطقه تشكيل مي دهند.
|
|
|
فرودگاه مهرآباد براي پيشگيري از سارس به ايستگاه بهداشتي مجهز شد
گروه شهري: فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران براي پيشگيري و مقابله با ورودبيماري مرگبارسندرم شديد دستگاه تنفسي معروف به سارس به كشور ،مجهز به ايستگاه بهداشتي شد.
مسافران كشورهايي كه در آن بيماري سارس شايع است ، پيش از خروج از فرودگاه در اين ايستگاه معاينه مي شوند تا عدم ابتلاي آنان به اين بيماري مرگبارمحرز شود.
بيماري سارس عمدتا در چين ، هنگ كنگ ، ويتنام ، كانادا، تايوان و سنگاپورشايع است .
دكتر فرج علي بياني يكي از پزشكان مستقر در اين ايستگاه به ايرنا گفت :در صورت مشاهده علايم اين بيماري در هريك از مسافران ، آنان سريعا به يكي از سه مركز درماني ويژه كه براي همين منظور تجهيز شده اند ، معرفي مي شوند.
بيمارستانهاي امام خميني (ره )، لبافي نژاد و لقمان حكيم ، سه بيمارستاني در تهران هستند كه براي مداواي بيماران احتمالي سارس درنظر گرفته شده اند.
وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشكي ، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني ايران و نيز مركز مديريت بيماري ها، باني برپايي اين ايستگاه بهداشتي هستند.
اطلاع رساني به مسافران در خصوص بيماري مرگبار سارس و ارائه كارتهاي بهداشتي حاوي اطلاعات جامع و كامل اين بيماري ، از جمله اقداماتي است كه دراين ايستگاه سلامت انجام مي گيرد.
پزشك مستقر در ايستگاه بهداشت فرودگاه مهرآباد به خبرنگار ما گفت : كه تاكنون مورد مشكوكي مشاهده نكرده است تا او را براي تست احتمالي به بيمارستانهاي تجهيز شده ، معرفي كند.
|
|
|
آلودگي هوا يكي از عوامل ابتلا به سرطان معده است
گروه شهري: سرطان هاي معده، مري، پروستات و مثانه ارتباط مستقيمي با غلظت ذرات معلق موجود در هوا دارند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي ايران، براساس مطالعات انجام شده در نواحي شديدا آلوده به آلاينده هاي ذرات معلق و SO2 سرطان مثانه افزايش مي يابد.
از سوي ديگر خطر ذرات معلق موجود در هوا در صورت وجود اكسيدهاي گوگرد تشديد مي شود و اثر آنها بر سلامتي انسان خطرناك تر خواهد بود به ويژه هنگامي كه اين مواد با بخار آب موجود در هوا تركيب شوند به اسيد سولفوريك تبديل شده و باعث آسيب جدي به دستگاه تنفسي مي شوند كه از جمله اين موارد مي توان به ورم ريه ها و حنجره و فلج شدن دستگاه هاي تنفسي اشاره كرد.
|
|
|
نهادهاي كنترل كننده، توان جلوگيري ازساخت وساز غيرقانوني نيروهاي نظامي را ندارند
گروه شهري: ساخت وساز مسكن براي نيروهاي نظامي و غيرنظامي بايد داراي ضوابط خاص باشد و مسأله اسكان نيز طبق قوانيني باشد كه طرحهاي شهري تصويب كرده است.
دكتر حسن احمدي، عضو هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز با بيان اين مطلب به خبرنگار (ايسنا) گفت: هر نوع ساخت وسازي بايد بر اساس ضوابط و مقررات انجام شود ، اما در ظاهرنيروهاي نظامي از اين ضوابط تبعيت نمي كنند و بر خلاف مقررات شهرسازي و ساخت وساز شهري به اين امر روي آورده اند.
وي در رابطه با دلايل عدم مخالفت نهادهاي كنترل كننده در قبال اين ساخت وسازها گفت: نهادها و واحدهاي كنترل كننده مي توانند ضوابط قانوني را تنها در مورد كساني اعمال كنند كه قدرت رويارويي و مقابله با آنها را داشته باشند و آنها به دليل نداشتن قدرت مقابله با نيروهاي نظامي نمي توانند از ساخت وسازهاي غيرقانوني آنها جلوگيري كنند.
احمدي با اشاره به دلايل اين نيروها براي ساخت وسازها اظهار داشت: نيروهاي نظامي معتقدند كه كاركنان مستقر در پادگانها به اسكان نياز داشته و لذا لازم است كه واحدهاي مسكوني در نزديك محل خدمت آنان ساخته شود كه توجيه درستي نيست، زيرا قرار بر اين بود كه پادگانهاي نظامي از شهر خارج شوند، اما نه تنها اين امر محقق نشده، بلكه آنها مي خواهند امكانات بيشتري را به مجموعه خود اضافه كنند.
|
|
|
كلانشهر بي برنامه
يكي از مهم ترين پرسش هاي در پيش روي دغدغه مندان مسائل شهر تهران، هميشه اين بوده كه اين شهر برنامه توسعه دارد، يا نه؟ پاسخ به اين پرسش هم مي تواند مثبت باشد، هم نه. مثبت از آن جهت كه، مي توان طرح تفصيلي شهر تهران - طرح جامع شهر تهران، منشور شهر تهران و نيز برنامه هاي جامع برخي زيرمجموعه هاي شهرداري تهران از قبيل ترافيك و شهرسازي را در تركيب با يكديگر به عنوان برنامه جامع توسعه شهر تهران محسوب كرد. اما پاسخ را مي توان هم منفي دانست، از آن جهت كه اولاً هيچكدام از طرح ها و برنامه هاي پيش گفته همراستايي و پيوند منطقي با يكديگر ندارند و دوم اينكه عملاً هيچكدام از آنها اجرا نمي شود. پذيرفتن اين نكته كه مديريت شهري تهران (اعم از شهرداري، شوراي شهر و ديگر نهادهاي مرتبط در وزارتخانه هايي همچون مسكن و شهرسازي و كشور) براي اداره اين شهر برنامه جامعي ندارند، دشوار است، اما متأسفانه اين نكته، واقعيت دارد.
در تهيه يك برنامه استراتژيك مديريت شهري، تدوين چارچوب اوليه، فاز صفر مطالعات محسوب مي شود، و جالب است كه اين فاز به تازگي انجام شده و هنوز حتي به تصويب نهايي هم نرسيده است. جالب تر اين است كه در تحولات آتي مديريت شهري تهران سرنوشت اين مطالعات نيز مشخص نيست و بعيد نيست كه در نهايت گزارش ارائه شده به آنجا برود كه پيش از اين طرح جامع، منشور، طرح تفصيلي و... رفته است: زينت القفسات اتاق هاي مديران عالي رتبه شهر.
گروه شهري
|
|
|