جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۶
حمايت فرانسه از عضويت ايران در WTO
002895.jpg
رئيس كميسيون امور اقتصادي و برنامه سناي فرانسه اعلام كرد: فرانسه براي ورود ايران به سازمان تجارت جهاني نظر مساعد دارد و از آن پشتيباني مي كند.
«ژرار لارشه» در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ايران براي ورود به سازمان تجارت جهاني بايد مرحله گذر را به خوبي پشت سر بگذارد.
وي افزود: «در مذاكره اي كه با وزير امور اقتصادي و دارايي ايران داشتيم وي ابراز علاقه كرد كه مرحله گذر نسبتاً طولاني باشد، البته خيلي كمتر از هشت سالي كه چيني ها خواسته بودند. »
لارشه گفت: هيأت فرانسوي در مذاكرات خود با مقامات ايراني كه تنها جنبه فني و مالي نداشت و سياسي هم بود، جمع بندي هاي مذاكرات بين جامعه اروپا و ايران را بررسي كرد و احساس ما اين است كه در اين اتحاديه در خصوص ايران اوضاع به خوبي پيش مي رود.
وي در خصوص گفت وگو با مقامات مجريه و مقننه ايران اظهار داشت: در اين مذاكرات در خصوص جنگ عراق، اوضاع سياسي منطقه كه از وقايع عراق تأثير گرفته است، بازسازي عراق و افغانستان و نقش فرانسه و ايران دربعد از جنگ و بازسازي عراق بحث و تبادل نظر شد. رئيس كميسيون امور اقتصادي و برنامه سناي فرانسه ادامه داد: در خصوص تضمين سرمايه گذاري خارجي، اصلاحات مالياتي، تك نرخي شدن ارز و تحولي كه در تعرفه هاي گمركي ايران ايجاد شده نيز بحث و گفت وگو كرديم.
وي با اشاره به اينكه روابط ايران و فرانسه وارد مرحله جديدي مي شود، افزود: دغدغه اصلي ما در اين گفت وگوها مسائل اقتصادي و همكاري تنگاتنگ ايران با ديگر كشورهاي جهان و از جمله فرانسه بود.
لارشه با اشاره به اينكه صنايع و كشاورزي ايران هنوز استانداردهاي لازم را براي رقابت در جهان ندارد، افزود: صداقت و اراده ايرانيان نشان مي دهد كه ايران مصمم است در سطح منطقه نقش بسيار بارزي را ايفا كند، اما شرط تحقق آن اين است كه هرچه زودتر وارد اين بازار شود.
وي در خصوص سرمايه گذاري فرانسوي ها در ايران گفت: آنكه قرار است در ايران سرمايه گذاري كند، دولت فرانسه نيست بلكه شركت هاي فرانسوي هستند و آنها اگر شرايط را مساعد و مناسب ببينند به ايران خواهند آمد.
وي تصريح كرد: بعد از سفر وزير اقتصاد فرانسه به ايران و امضاي توافقنامه حمايت از سرمايه گذاري كه به زودي انجام خواهد شد، بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
رئيس كميسيون امور اقتصادي و برنامه سناي فرانسه در خصوص همكاري صنايع خودروسازي فرانسه و ايران نيز گفت: از سال ۱۹۶۸ ميلادي تجربه ساخت خودرو بين پژو و ايران خودرو به وجود آمد كه همچنان ادامه دارد. وي افزود: اين همكاري مي تواند باعث فتح بازار منطقه شود كه در اين صورت خودروسازان ديگر فرانسوي نيز به ايران خواهند آمد.
لارشه در خصوص گراني قيمت خودرو در ايران گفت: به اعتقاد ما هزينه هاي توليد در ايران فوق العاده زياد است كه با ورود ايران به سازمان تجارت جهاني، ايران به صورت خودكار مجبور خواهد شد هزينه هاي توليد خود را پايين بياورد تا به هنجارهاي جهاني نزديك تر شود.
به گفته وي كاهش هزينه هاي توليد در ايران مستلزم مدرن شدن خطوط توليد و آموزش پرسنل است.

براي راه اندازي فولاد ميبد ۳۰ هزار تن سنگ آهن خريداري شد
002900.jpg
قائم مقام مديرعامل كارخانه كوره بلند فولاد ميبد از خريد و حمل ۳۰ هزار تن سنگ آهن براي مصرف اين واحد توليدي كه آماده راه اندازي آزمايشي است، خبر داد.
«علي صادقي» روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مصرف سالانه سنگ آهن مورد نياز را ۶۰۰ هزار تن ذكر كرد كه از معادن چغارت بافق در استان يزد تأمين مي شود.
وي تأكيد كرد: با راه اندازي خط توليد اين واحد در آينده نزديك براي نخستين مرتبه، شاهد توليد چدن ايراني و عرضه آن به بازار مصرف خواهيم بود.
وي راه اندازي خط توليد كارخانه را منوط به تأمين ۶۰ هزار تن زغال كك از خارج كشور ذكر كرد و اظهار داشت: مذاكرات لازم با طرف هاي خارجي انجام شد كه پس از تأمين اعتبار، به كشور حمل خواهد شد.
وي كك متالوژي با دانه بندي ۲۵ تا ۶۰ ميلي متر مورد نياز اين كارخانه را در سال ۲۰۰ هزار تن ذكر كرد.
وي اضافه كرد: سالانه ۲/۱ ميليون تن مواد اوليه از طريق كاميون به محل كارخانه حمل مي شود كه در صورت ۱۰ كيلومتر ريل گذاري، اين واحد به خط آهن سراسري كشور متصل مي شود.
صادقي، ميزان توليد سالانه كوره بلند فولاد ميبد را ۳۰۰ هزار تن انواع چدن فولادسازي و ريخته گري براساس استانداردهاي جهاني براي صنايع متالوژي و ۱۰۰ هزار تن «سرباره كلوخه» ذكر كرد.
وي ميزان مصرف گاز روزانه اين واحد را ۵/۲ ميليون متر مكعب گاز ذكر كرد. كارخانه فولاد ميبد از ۲۰ كارگاه و قسمت هاي مختلف از جمله كارگاه هواي دم و فناوري، خنك كننده، چدن ريزي، كوره بلند، نوار نقاله ها، كارگاه تعميرات نسوز و غيره تشكيل شده است كه كار ساخت آنها به اتمام رسيد. اين واحد از نظر طراحي، ساخت و اجرا در كشور نخستين واحد است كه توسط متخصصان داخلي احداث شده كه پس از راه اندازي زمينه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم خواهد كرد.
براي احداث اين واحد ۲/۳ ميليون دلار ارز و ۲۶۰ ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهد كرد.

قيمت زمين در يزد رو به افزايش است
002905.jpg
قيمت زمين در شهر ۳۹۰ هزار نفري يزد طي ماه فروردين ۸۲ نسبت به اسفند سال گذشته به صورت غيرمنتظره اي افزايش پيدا كرده است.
برخي شهروندان يزدي علت اصلي افزايش قيمت را وجود واسطه ها و هدايت سرمايه هاي سرگردان در كار خريد و فروش زمين و سودجويي برخي افراد عنوان كردند. به گفته آنها اغلب زمين هاي مرغوب با كاربري مسكوني در اختيار واسطه ها و يا افراد مورد نظر آنهاست، مصرف كننده در افزايش قيمت نقشي ندارد.
«موسي قرباني» روز پنج شنبه به خبرنگار ايرنا افزود: كسي مانع فعاليت دلالان و افراد سودجو نمي شود و آنها زمين را به دلخواه قيمت گذاري و به فروش مي رسانند. وي با طرح اين سوال كه چرا مسئولان مانع فعاليت اين طيف نمي شوند، گفت: آيا با اين روند يك جوان مي تواند سرپناهي براي خود تهيه كند. يكي از مسئولان مشاور املاك منطقه صفاييه يزد قيمت هر متر مربع زمين در اين منطقه را در حال حاضر يك ميليون ريال تا ۵/۱ ميليون ريال ذكر كرد.
«سيداحمد رضوي» افزود: اين مبلغ نسبت به يك ماه قبل به ازاي هر متر مربع ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار ريال افزايش پيدا كرده است. وي خريد و فروش زمين توسط واسطه ها را عامل اصلي افزايش قيمت دانست و گفت: با بسته شدن محدوده شهر از چند سال قبل، قيمت زمين در مناطق مختلف شهر مرتب در حال افزايش است. همچنين متصدي يك بنگاه معاملات املاك در يزد مدعي شد: برخي صاحبان سرمايه تهران، كرمان و اصفهان به يزد آمده اند و اراضي مرغوب برخي مناطق را با قيمت خيلي خوب خريداري مي كنند. «حسين منتظر قائم» قيمت هر متر مربع زمين منطقه صفاييه و خيابان مسكن و شهرسازي كه بهترين نقطه شهر محسوب مي شود را بيش از دو ميليون ريال ذكر كرد. وي اظهار داشت: به تازگي تعدادي افراد سودجو باغ ها و زمين هاي مشاع در محدوده شهر يزد را با قيمت پايين خريداري و پس از قطعه بندي مي فروشند. وي گفت: براي رفع اين مشكل مسئولان بايد جلوي سودجويي افراد را بگيرند. وي نسبت به رشد بي رويه بنگاه هاي معاملات ملكي انتقاد كرد و گفت: اين در حالي است كه تعدادي از بنگاه ها كه در چند قدمي هم فعاليت دارند بدون پروانه كسب كار مي كنند. وي گفت: در حال حاضر افرادي براي خريد زمين مراجعه مي كنند ولي زمين با قيمت بالا در اختيار دلالان و واسطه هاست.
يك كارشناس سازمان مسكن و شهرسازي يزد ورود افراد سودجو داراي سرمايه در كار خريد و فروش زمين را عامل اصلي افزايش قيمت عنوان كرد. وي كه خواست نامش ذكر نشود افزود: قيمت زمين طي ماه جاري دريزد ۱۰ تا ۱۰۰ درصد افزايش يافته است. معاون املاك سازمان مسكن و شهرسازي يزد معتقد است: بحث قيمت زمين تابع عرضه و تقاضا است و در حال حاضر تقاضا براي زمين در شهر يزد زياد است. «عباس دره زرشكي» افزود: در پي گران شدن فرآورده هاي سوختي و افزايش قيمت كالاها، قيمت زمين نيز رو به افزايش است. وي اضافه كرد: براي حل اين مشكل بايد مسئولين تصميمات جدي اتخاذ كنند و يكي از راهكارهاي آن جلوگيري از نقل و انتقال زمين موات است. وي با بيان اينكه دستگاه قضايي در اختلافات بين دولت و مردم در مالكيت زمين، اساس را بر مالكيت بخش خصوصي مي گذارد گفت: براي تثبيت قيمت زمين دادگستري بايد اساس را بر مالكيت بخش دولتي قرار دهد. وي گفت: در اين چارچوب بايد از ظرفيت هاي موجود در بافت قديم شهر يزد كه ۶۰۰ هكتار وسعت دارد استفاده شود و دولت تسهيلاتي براي ساكنان آن فراهم كند. وي پيشتر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا وجود شركت هاي تعاوني مسكن را در افزايش قيمت زمين موثر دانسته بود و گفت: اين تعاوني ها عمدتاً بحث سودآوري را مد نظر دارند و وظيفه اصلي آنها كه حل مشكل مسكن اعضا است را حل نمي كنند.

صادركنندگان برتر جايزه گرفتند
در اجراي برنامه توسعه صادرات غيرنفتي به ۱۰ تن از صادركنندگان نمونه استان سمنان روز پنج شنبه جوايز صادراتي اعطا شد. همچنين در اين مراسم به ۳۰ تن از دانش آموزان كه در خصوص اهميت صادرات در اقتصاد كشور انشا نوشته و برتر شناخته شده بودند هدايايي تعلق گرفت. استاندار سمنان در اين مراسم گفت: اين استان با داشتن نيروها و توان بالا در بخش توليد توفيق بسيار خوبي در فعاليت هاي اقتصادي داشته است.
«محمدعلي پنجه فولادگران» خاطرنشان ساخت: استان سمنان در عرصه تجارت خارجي با توجه به داشتن نيروي انساني به عنوان اساسي ترين سرمايه چيزي كم ندارد. وي تصريح كرد: استان سمنان با داشتن زمينه صدور بيش از ۲۰ نوع محصول كشاورزي، مواد غذايي، صنايع و موادمعدني مي تواند جايگاه صادراتي خوبي را در سطح ملي داشته باشد. استاندار سمنان عصر حاضر را عصر دانايي دانست و تاكيد كرد دانايي، توانايي مي آفريند و آينده از آن كساني است كه به جاي استفاده از دست از مغز خود استفاده مي كنند. رئيس سازمان بازرگاني استان سمنان نيز در اين مراسم اظهار داشت: اگر در جامعه فرهنگ صادراتي را حاكم كنيم به اهداف جهش صادراتي و رشد و توسعه صادرات غيرنفتي خواهيم رسيد.
«ياور صفرپور» اعزام هيأت هاي تجاري به كشورهاي مختلف و شركت در دو نمايشگاه خارجي را از برنامه هاي سازمان بازرگاني براي توسعه صادرات غيرنفتي اين استان در سال ۸۲ اعلام كرد.
وي در خصوص اعطاي جوايز صادراتي به صادركنندگان نمونه اين استان گفت: در نيمه دوم سال گذشته يك ميليارد ريال جايزه صادراتي به صادركنندگان نمونه اين استان پرداخت شده است. به گفته وي، تا پايان ارديبهشت ماه امسال نيز ۵۰۰ ميليون ريال جوايز صادراتي در اين استان پرداخت مي شود. وي توسعه صادرات و دستيابي به بازارهاي هدف را از مهم ترين عوامل انتخاب صادركننده نمونه برشمرد. در اين مراسم ۵۰ ميليون ريال جوايز صادراتي به ده تن از صادركنندگان نمونه استان سمنان پرداخت شد. ۶۰۰ دانش آموز استان سمنان در طرح انشانويسي درخصوص اهميت صادرات در اقتصاد كشور شركت كرده بودند.

رئيس كميسيون اقتصادي سناي فرانسه در تهران
«ژرار لارشه» رئيس كميسيون امور اقتصادي مجلس سناي فرانسه و «الياس حضرتي» رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و فرانسه و عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه در تهران ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي، در اين ديدار ابتدا حضرتي ضمن ابراز خرسندي از گسترش و تداوم رفت وآمد مقامات سياسي، پارلماني و اقتصادي دو كشور اين گونه اقدامات را گامي در راستاي تحقق همكاري هاي گسترده تر تهران ـ پاريس ارزيابي كرد. وي با قدرداني از مواضع مستقل و صريح فرانسه در قبال تحولات منطقه خاورميانه، خواستار همكاري دو كشور در بازسازي عراق شد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين با تشريح روند مردم سالاري ديني در ايران تصريح كرد: فرانسه در اروپا و ايران در خاورميانه پرچمداران و پيشگامان مردم سالاري با حفظ ارزش هاي فرهنگي و ملي خود هستند و مي توانند الگوهاي مناسبي را براي ديگر كشورها ارائه نمايند.
حضرتي در ادامه سخنانش با اشاره به بعضي از موانع موجود براي گسترش روابط اقتصادي دو كشور افزود: مجلس ششم با اصلاح قوانين مربوط به ماليات ها و كمك به تك نرخي شدن ارز و تصويب قانون تشويق و جذب سرمايه گذاري خارجي، زمينه را براي جذب سرمايه گذاري خارجي آماده كرده است.
وي افزود: انتظار ما از كشور فرانسه حضور گسترده تر در پروژه هاي علمي و صنعتي جمهوري اسلامي ايران است. در ادامه اين ديدار «ژرار لارشه» رئيس كميسيون امور اقتصادي مجلس سناي فرانسه نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمهوري اسلامي ايران، علاقه مندي دولت و ملت فرانسه را به گسترش همكاري هاي فراگير با ايران مورد تأكيد قرار داد و هدف از سفر اين هيأت را بررسي راهكارهاي علمي نمودن همكاري هاي دو و چندجانبه توصيف كرد.

همكاري بين قزوين و قرقيزستان
شركت هاي مشترك صنعتي بين استان قزوين و قرقيزستان تأسيس مي شود. در جريان برگزاري نمايش توليدات صنعتي استان قزوين در شهر بيشكك، شماري از صاحبان واحدهاي توليدي قرقيزستان براي ايجاد شركت مشترك با واحدهاي توليدي اين استان ابراز آمادگي كردند.
به گزارش ايرنا، صاحبان صنايع مختلف قرقيزستان در ديدار با نمايندگان واحدهاي صنعتي شركت كننده در اين نمايشگاه در مورد راه هاي ايجاد شركت هاي مشترك به مذاكره پرداختند.
صاحبان صنايع قرقيزستان، به ويژه تمايل دارند كه شركت هاي صنعتي قزوين در منطقه آزاد تجاري بيشكك حضور فعالي داشته باشند. اين در حالي است كه به گفته معاون اول شهرداري بيشكك برنامه هايي براي بازديد نمايندگان شركت هاي صنعتي استان قزوين از واحدهاي توليد گوشت و پوشاك در منطقه آزاد تجاري بيشكك تدارك ديده شده است.
«آناتالي سيلي زاوسكي» اظهار داشت: قوانين تجاري قرقيزستان زمينه هاي مناسبي را براي سرمايه گذاري شركت ايراني در اين كشور فراهم كرده است. گفتني است كه عرضه كالاهاي متنوع صنعتي استان قزوين در بيشكك مورد توجه صاحبان صنايع قرقيزستان قرار گرفته است. اين نمايشگاه دو روز پيش با شركت ۴۰ واحد صنعتي استان قزوين در شهر بيشكك گشايش يافت.

تحليل بازار
تزريق دلار براي احياي اقتصاد عراق
تا چند سال قبل، عراق يكي از ثروتمندترين و پيشرفته ترين كشورهاي خاورميانه بود. اما اقتصاد اين كشور در نتيجه سال ها سوءمديريت، تحريم و جنگ ويرانگر، اكنون كاملاً از بين رفته است. اكنون آمريكا و بريتانيا در نبود يك حكومت مركزي در عراق، بايد سريعاً تصميم هاي حساسي آن هم در شرايط پيچيده و دشوار براي آغاز بازسازي اين كشور بگيرند. يك هفته پس از سقوط بغداد، نه دولتي در عراق داير است و نه براي مبادلات مالي روزمره، پول رايج باثباتي دارد.
برنامه ريزان نيروهاي تحت رهبري آمريكا سعي دارند با تكيه بر قدرت دلار آمريكا، هر دوي اين مسائل را حل كنند. در منطقه تحت كنترل بريتانيا در جنوب عراق، حقوق كاركنان خدمات ضروري و كارگران بندر كه ملزومات حياتي را تهيه مي كنند، در حال حاضر نيز به دلار پرداخت مي شود. در بغداد، بنا به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، مقامات آمريكايي قصد دارند با پيشنهاد پرداخت حقوق به دلار، هزاران كارمند را سر كارهاي خود بازگردانند. براي ايجاد انگيزه، گفته مي شود كارمندان دولت در بدو بازگشت به كار بيست دلار دريافت خواهند كرد كه تقريباً معادل نيمي از حقوق ماهيانه آنها، قبل از جنگ است. در حال حاضر، ارزش دينار عراقي شديداً دستخوش نوسان است. بخشي از اين نوسانات از آنجا ناشي مي شود كه مقادير زيادي پول عراقي در نتيجه غارت بانك ها و ادارات به سرقت رفته و بدون حساب وارد بازار شده است. با پرداخت حقوق كاركنان دولت به دلار، برنامه ريزان آمريكايي اميدوارند، براي ايجاد تحرك مجدد در اقتصاد، سطحي از قدرت خريد واقعي را ايجاد كنند، ضمن آنكه نظام دولتي نيز در اين راستا احيا مي شود.ولي هيچ تصميمي درباره نوع پولي كه در دراز مدت در عراق به جريان خواهد افتاد گرفته نشده است.مقامات آمريكايي تاكيد مي كنند كه تصميم درباره اين موضوع به عهده دولت آينده عراق است.
يكي از موضوعات كليدي، تعيين ميزان حقوق كارمندان دولت است. مقامات آمريكايي از آن بيم دارند كه پرداخت حقوق بالا موجب جهش نرخ تورم شود كه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد است. حقوق كارمندان عراقي از محل پول هاي دولت سابق عراق در بانك هاي آمريكايي تامين خواهد شد كه همزمان با آغاز جنگ مصادره شده بود.

كاهش بهاي نفت خام
بهاي نفت خام امروز پنج شنبه در بازارهاي آسيا كاهش يافت. به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور در معاملات بازار بين المللي نفت سنگاپور هر بشكه نفت خام سبك آمريكا براي تحويل در ماه مه با پنج سنت كاهش ۲۹ دلار و ۱۳ سنت دادوستد شد.
بنابر اين گزارش ۱۱ كشور عضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك هفته آينده براي بررسي كاهش احتمالي توليد روزانه خود به منظور جلوگيري از سقوط قيمت ها در وين گرد هم خواهند آمد.

اخراج  در شركت ركسل
شركت ركسل، بزرگ ترين شركت جهاني توزيع كننده لوازم الكترونيكي به دنبال كاهش عملكرد مالي خود قصد دارد تعدادي از كاركنان خود را در آمريكا و اروپا اخراج كند. به نوشته شماره امروز روزنامه لزاكو در اينترنت، عملكرد مالي سه ماهه اين شركت با ۳ درصد كاهش به ۶۶/۱ ميليارد يورو رسيده است. اين شركت براي كاهش هزينه هاي خود قصد دارد ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرصت شغلي را در آمريكا و اروپا حذف كند. اين امر موجب بهبود سوددهي شركت در شش ماهه دوم ۲۰۰۳ خواهد شد.

كاهش تعداد كاركنان موتورولا
شركت موتورولا به دنبال پيش بيني خود مبني بر كاهش جهاني فروش تلفن همراه و نيمه هادي ها در نظر دارد طرح هاي اقتصادي جديدي در پيش گيرد. به نوشته شماره امروز روزنامه لزاكو در اينترنت، شركت آمريكايي موتورولا در نظر دارد هزينه هاي اضافي خود را در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به ميزان ۳ ميليارد دلار كاهش دهد. اين شركت كه در سه سال گذشته بيش از يك سوم كاركنان خود را اخراج كرده است قصد دارد تعداد حقوق بگيران خود تا پايان امسال را به ۹۰ هزار نفر برساند. عملكرد مالي موتورولا با ۲ درصد كاهش به ۶ ميليارد دلار رسيده است. اين شركت در سال گذشته ۴۴۹ ميليون دلار زيان ديده بود.

معاملات سهام در بورس خراسان
حجم معاملات سهام اين هفته بازار اوراق بهادار منطقه خراسان به هفت ميليارد ريال رسيد. براساس گزارش روز پنج شنبه آمار سازمان بورس استان خراسان، در معاملات اين هفته، يك ميليون سهم مورد معامله قرار گرفت. در پايان معاملات ديروز اين بورس شاخص قيمت كلي سهام نسبت به معاملات روز شنبه با ۵۶ واحد افزايش به ۵۳۳۶ واحد رسيد. براساس اين گزارش ميزان افزايش قيمت سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار طي هفته گذشته به طور متوسط ۱/۱ درصد ارتقا يافت. اين منبع افزوده است: از ابتداي سال تاكنون در اين بورس بيش از سه ميليون سهم به ارزش ۲۶ ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفته است. سازمان بورس اوراق بهادار استان خراسان اعلام كرد تركيب معاملات انجام شده در بورس نشان مي دهد كه ۶۶ درصد معاملات انجام شده مربوط به خريد سهام و مابقي ۲۳ درصد به فروش سهام اختصاص داشته است.

نگاه به جهان
ارزيابي كارشناسان اقتصادي آلمان
۶ موسسه برتر پژوهش هاي اقتصادي در آلمان، يك بار در بهار و يك بار در پاييز هر سال، ارزيابي خود را، درباره اقتصاد جهان و آلمان ارائه مي دهند. نتايج اين ارزيابي ها نقش بسيار مهمي، در تخمين ميزان رشد اقتصادي كشور آلمان ايفا مي كنند.
روند رشد اقتصادي در سراسر جهان، در يك دوران ضعف به سر مي برد. به عقيده ۶ موسسه برتر پژوهش هاي اقتصادي آلمان اما، گناه اين امر تنها به گردن جنگ عراق نيست كه، تمامي سياست جهان را از لحاظ جغرافيايي و اقتصادي، دچار بي اطميناني كرده و درمان ركود روند اقتصادي را متوقف مي سازد. بلكه، همچنين تداوم كمبود سودهاي دريافتي موسسات و شركت هاي تجاري و بدهكاري هاي بخش خصوصي نيز در اين مسئله موثرند. كارشناسان اقتصادي در ارزيابي بهاره خود، از اين نقطه نظر حركت مي كنند كه، روند رشد اقتصادي در كشورهاي صنعتي، حتي پس از پايان جنگ عراق نيز، ضعيف باقي مانده و تازه در سال آينده كمي بهبود خواهد داشت.
يكي از كارشناسان موسسه آرشيو اقتصاد جهاني در هامبورگ مي گويد: در برخي از كشورهاي نيمه پيشرفته شرق آسيا، گسترش اقتصادي مجدداً قوت خواهد گرفت. در حالي كه، در آمريكاي لاتين يك بهبود تدريجي اوضاع مغلوب اقتصادي، حاصل خواهد شد. در اروپاي شرقي و ميانه، افزايش توليد، توسط تقاضاهاي مستحكم داخلي و تقاضاهاي به تدريج روزافزون خارجي، نسبتاً تقويت مي گردد. در بين كشورهاي صنعتي به ويژه، بهبود اوضاع اقتصادي را، مي توان به وضوح در آمريكا مشاهده كرد. حتي اگر افزايش هزينه هاي كشوري، به دليل جنگ را در نظر بگيريم كه، زمينه روند رشد اقتصادي را در نيمه نخست سال جاري ميلادي مشخص مي سازند. در كشورهايي كه در آن، واحد مشترك ارزي يورو مورد استفاده قرار مي گيرد، روند ضعيف رشد اقتصادي، در نيمه دوم سال جاري به تدريج بهبود خواهد يافت: البته اين امر در مورد اقتصاد آلمان صادق نخواهد بود. انستيتوهاي پژوهشي اقتصاد در آلمان، گمان نمي كنند كه، احياي سريع و باثبات روند اقتصادي در آلمان ممكن است. در عوض آنها، درباره بروز يك ركود اقتصادي در كشور هشدار مي دهند. به اين ترتيب پيش بيني مي شود كه، توليدات ناخالص داخلي، در سال جاري تنها به ميزان نيم درصد افزايش خواهند داشت و در سال آينده ۱‎/۸ درصد.
كارشناسان امور اقتصادي در ارزيابي پاييزه سال گذشته خود، آشكارا خوشبين تر بودند و براي سال ۲۰۰۳ ميلادي، رقمي به ميزان ۴/۱ درصد و براي سال بعد، ۲۵/۲ درصد را، پيش بيني كرده بودند.
كارشناسان امور اقتصادي آلمان از دولت اين كشور انتقاد مي كنند كه، اين بحران تا حد زيادي، دستاورد كار سران كشوري است. اين كارشناسان خواستار كاهش مشخص ماليات ها هستند و معتقدند كه، دولت آلمان بايستي نيروي خود را بر روي وظايف خود متمركز كرده و از امور اقتصادي كناره بگيرد. كمك هزينه هاي دولتي بايد كاهش يافته و سهم پرداختي افراد، براي خدمات همگاني افزايش يابند. علاوه بر اين محدوديت هاي سخت موجود در بازار كار نيز، مسئله ساز هستند. از جمله قانون حفاظت در برابر اخراج و سياست تعيين كارمزدها. كارشناسان اقتصادي علاوه بر اين، دولت جمهوري فدرال آلمان را موكداً بر حذر مي دارند از اينكه، بيش از اين به رويه خود مبني بر تبديل بدهكاري هاي كوتاه مدت به بدهي هاي طويل المدت ادامه ندهند. ارزيابي مي شود كه، جمهوري فدرال آلمان، همچنين در سال جاري نيز، با رقم ۴/۳ درصد، قادر به تامين ميزان تعيين شده در قرارداد ماستريخت نخواهد بود. تازه در سال آينده مي توان از بهبود اوضاع سخن گفت. نيروهاي اپوزيسيون اين كاهش روند رشد اقتصادي در آلمان را زمينه انتقادهاي خود از دولت حاكم قرار مي دهد و معتقد است كه، با رشد اقتصادي اي به ميزان نيم درصد، تعيين بودجه دولت كاري بي مورد است و با توجه به مبارزات دروني جناح هاي مختلف حزب سوسيال دموكرات آلمان، بي اطميناني مصرف كنندگان و سرمايه گذاران ادامه خواهد يافت.

افزايش رشد اقتصادي چين
در سه ماهه اول سال جاري ميلادي رشد اقتصادي چين نسبت به سه ماهه اول سال گذشته ۹/۹ درصد افزايش داشته است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، دولت چين ديروز پنج شنبه اعلام كرد رشد اقتصادي اين كشور با افزايش ۹/۹ درصدي در سه ماه اول سال جاري ميلادي در مقايسه با همين زمان در سال گذشته به بالاترين ميزان خود در شش سال اخير رسيد.
براساس اين گزارش ميزان توليد ناخالص ملي در چين به ۲۸۳ ميليارد دلار آمريكا رسيده است. مركز ملي آمار چين در كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد توليد صنعتي در چين در همين مدت ۲/۱۶ درصد افزايش داشته است. در دهه اخير در ميان كشورهاي جهان بالاترين رشد اقتصادي در چين به ثبت رسيده است.

صنايع گاز روسيه در ارمنستان
الكساندر ريازانف معاون رئيس شركت گازپروم روسيه ديروز در ايروان با روبرت كوچاريان رئيس جمهور ارمنستان ديدار و درباره توسعه همكاري هاي صنعت گاز دو كشور گفت وگو كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو در اين ديدار راهكارهاي گسترش شبكه لوله كشي گاز در ارمنستان نيز بررسي شد.

اقتصاد
ادبيات
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |