سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۳۰- April, 22, 2003
مشكلات پنهان قرمزها
پرسپوليس طفل عقب مانده
سه بازيكن پرسپوليس به كميته انضباطي باشگاه فراخوانده مي شوند و در مقابل چشمان حيرت زده هواداران از حضور در جلسه انضباطي سر باز مي زنند آيا اين مسئله مويد قدرت برتر آنان در برابر مديريت باشگاه نيست شايد هم ديگر كسي نيست كه حرف اول و آخر را بزند
عكس ها: محمدرضا شاهرخي نژاد
008690.jpg

اميرحسين ناصري
امروز چه كسي مي تواند مدعي شود كه در پرسپوليس هيچ بحراني وجود ندارد؟ چه كسي اتفاق ها، اختلاف ها، درگيري ها، احضار بازيكنان به كميته انضباطي باشگاه يا فدراسيون، سر باز زدن بازيكنان از مقررات باشگاه، حقوق هاي معوقه و. . . را مي تواند جزو شرايط عادي باشگاه پرسپوليس تلقي كند؟
با وجود بحران امروز باشگاه پرسپوليس در ذهن كساني كه به دور از تعصبات كور شرايط را تحليل مي كنند، چه نقش مي بندد؟ بحران هاي موجود، دليل بر چه ضعف هايي است؟
چه كساني عامل آن هستند؟ آيا مي توان بحران امروز باشگاه پرسپوليس را، شرايطي تحت كنترل عنوان كرد؟ اين گونه به نظر نمي رسد كه امروز پرسپوليس با چالشي مصنوعي دست به گريبان است؟
علي القاعده هر باشگاه يا تيمي در چنين شرايطي از هم مي پاشد، نتيجه نمي گيرد، روز به روز بر ضعف عمومي اش افزون مي شود، ولي چه عاملي باعث شده كه با تمام اين معضلات پرسپوليس همچنان به روزمرگي خود ادامه دهد؟ آيا هر شخص ديگري جز اكبر غمخوار مديرعامل بود، كادر فني پرسپوليس اين گونه سكوت مي كرد؟ هنوز يادمان نرفته كه در تمام سال هاي گذشته، وقتي پرسپوليس به شرايط دشوار مالي مي رسيد، علي پروين و دستيارانش، باشگاه و مديريتش را به بي كفايتي و هر آنچه كه خود بهتر مي دانيد متهم مي كردند ولي امروز چه عاملي باعث شده كه علي پروين سكوت كند. هنوز از آن روزها فاصله نگرفته ايم كه اگر كسي به كادر فني مورد علاقه پروين، نظري مي داشت يا قصد ترميم كادر را در ذهن مي پروراند چگونه مورد ترور شخصيتي قرار مي گرفت، پس امروز چه دليلي وجود دارد كه علي پروين با آمدن هانس ديتر اشميت آلماني، و رفتن ناصر ابراهيمي و ناصر محمدخاني از كادر فني موافقت مي كند؟ آيا همين علي پروين نبود كه يكي از مخالفان حضور هر مربي خارجي در كادر فني به شمار مي رفت؟ آيا همين فرد نبود كه حضور استانكو يا هر مربي خارجي ديگري را در نطفه خفه مي كرد؟ آيا دليل «بچه ها از قيافه ناصر ابراهيمي خسته شده بودند» براي جدايي ابراهيمي قابل قبول است، آن هم از فردي چون علي پروين؟ اما چه افرادي در بحران امروز پرسپوليس چهره هاي برتر به شمار مي روند؟
۱ـ سازمان تربيت بدني
شخصيت حقوقي سازمان پس از ماه ها درگيري باشگاه را به حكم قوه قضاييه در اختيار گرفت.
كدام منطق امروزي مي تواند پذيراي قبول مسئوليت بيشتر از سوي سازماني باشد كه در جهت خصوصي سازي حركت مي كند؟ سازماني كه حتي اماكن ورزشي اش را كه قاعدتاً برايش سودآور است به بخش خصوصي واگذار مي كند، با كدام منطق براي گرفتن حكم مالكيت پرسپوليس آن قدر تلاش كرد؟ پرسپوليسي كه اگر كسي نداند، مسئولان سازمان مي دانستند و مي دانند كه امروز جز هزينه براي مالكانش چيزي ندارد.
محسن مهرعليزاده، رئيس مجمع دو باشگاه پرسپوليس و استقلال است. مجمعي كه از سوي سازمان انتخاب مي شود، و اين مجمع هيأت مديره را انتخاب و آنها مديرعامل را برمي گزينند. پس بافت دو باشگاه مزبور آن چيزي است كه سازمان به آن اعتقاد و ايمان دارد. پس چرا امروز در اين شرايط، علي كفاشيان مدعي است كه خرج باشگاه پرسپوليس را مديرانش بايد تامين كنند نه سازمان؟ پرسپوليس يا حتي استقلال امروز مانند طفلان عقب مانده اي هستند كه توانايي لقمه گرفتن در سفره پرنعمتي را ندارند، چه رسد به اينكه خود با كسب درآمد سفره اي را آماده پذيرايي كنند. وقتي علي كفاشيان مدعي است كه ديروز هم مديرانش خود هزينه هاي باشگاه را تامين مي كردند آيا نبايد پرسيد كه چرا باشگاه را از اختيار كساني كه توانايي تامين هزينه هايش را داشتند گرفتيد و به دست كساني سپرديد كه. . . وضعيت امروز، خود توجيه كننده باقي مسائل است.
۲ـ هيأت مديره و مديرعامل
بگذاريد به چند ماه قبل بازگرديم، جايي كه اكبر غمخوار در مصاحبه اي مدعي شد او هميشه مدير شرايط بحراني بوده. به آن روزي كه ادعا بر اين بود، هيأت مديره پرسپوليس از افراد توانمند اقتصادي و سياسي انتخاب شده اند. پس امروز اين ادعاها كجاي اين بحران قرار دارند؟ مگر غمخوار مدعي نبود كه بهترين قرارداد اسپانسر روي پيراهن را به لحاظ مالي براي پرسپوليس منعقد كرده، مگر حامد كاويانپور را با مبلغي حدود ۴۰۰ ميليون به الوصل نداد و. . . بحث بورس هم از ديگر نكاتي است كه هرازچندگاهي براي انحراف اذهان عمومي مطرح شده و به سرعت فراموش مي شود. حتي اگر بپذيريم كه بورس با شرايط جديد، پرسپوليس بدون پشتوانه مالي را بپذيرد، كدام منطقي مي پذيرد كه طرفدار تيم سرخ پايتخت با اطمينان از اينكه اين تيم هزار تومان هم در سال سوددهي ندارد، سهام باشگاه پرسپوليس را بخرد؟
008700.jpg

شايد غمخوار هنوز به اين استنباط نرسيده كه مديريت باشگاه ورزشي با مديريت جنگ يا بخشي در بنياد مستضعفان و جانبازان تفاوت دارد. مشكل كريم با باشگاه را بررسي كنيم. كريم باقري پس از راي كميته انضباطي فدراسيون در اولين بازي پرسپوليس روي سكوي تماشاگران نشست تا اين گونه به نظر رسد كه او و باشگاه به توافقاتي رسيده اند ولي دوباره بحث صدور رضايت نامه باقري در نشريات مطرح مي شود كه اين ميدان خالي از بحران نباشد. آقاي غمخوار، خود به كفايت مديريت پرسپوليس نمره بدهيد.
۳ـ كادر فني
علي پروين كه مدت هاست تلاش مي كرد پرسپوليس به اختيار سازمان تربيت بدني درآيد، امروز در مصاحبه هايش به طور مداوم تكرار مي كند كه سازمان بايد هزينه هاي پرسپوليس را بپردازد و اگر نمي تواند بدهد خودمان اداره اش مي كنيم. آقاي پروين، شايعه ۶ دستگاه پيكان را ما هم شنيده ايم، امروز در اين مورد چه نظري داريد؟
اما مهم ترين مسئله جبهه امروزي علي پروين است. تاكنون سابقه نداشته علي پروين در شرايط مشابه اين چنيني بر عليه مديريت باشگاه صحبت نكند. سكوت امروز پروين در برابر مديريت باشگاه چه دليلي مي تواند داشته باشد؟ در مقابل محمود خوردبين در مصاحبه اي هيأت مديره را در برابر حل مشكلات مالي باشگاه ناكارآمد خوانده است. آيا محمود خوردبين اطلاع ندارد كه هيأت مديره سياستگذار است و مجري سياست هاي اتخاذ شده در اين جمع مديرعامل است؟ چرا ناصر ابراهيمي كه هميشه ساز مخالف را در برابر مديريت مي زده، پس از استعفايش ـ شايد هم كنار گذاشتن اش ـ هيچ حرفي نزد؟
۴ـ بازيكنان
بازيكنان، تهديد كرده اند كه چك هايشان را به اجرا مي گذارند مصاحبه مي كنند، در لفافه بر عليه مديريت باشگاه حرف مي زنند و. . . اين گونه به نظر مي رسد آنها هميشه زبان كادر فني بوده اند، يعني در بسياري موارد كه كادر فني خود نمي خواست مسئله اي را مطرح كند، آنان مصاحبه مي كردند و البته پس از كمي توبيخ از سوي مديريت معضل حل مي شد. سه بازيكن پرسپوليس به كميته انضباطي باشگاه فراخوانده مي شوند و در مقابل چشمان حيرت زده هواداران از حضور در جلسه انضباطي سر باز مي زنند. آيا اين مسئله مويد قدرت برتر آنان در برابر مديريت باشگاه نيست. با وجود اين شرايط پرسپوليس شهر بي قانوني است كه در آن هر كسي بنا به مصالح شخصي هر حركت يا صحبتي را بر خود حق مي داند و نتيجه همين است كه امروز شاهد آن هستيم.
۵ـ مطبوعات
آنها بيشتر از بسياري مي دانند چه اتفاقاتي درون پرسپوليس را به بحران كشيده. آنها خوب مي دانند اما هيچ كدام توان به نقد كشيدن آن را در خود نمي بينند. چشم و زبان مردم هستند ولي ترس از شكايت، در دست نبودن مدارك معتبر و... آنان را به سكوت كشانده است. آنها هم امروز در شرايط بحراني پرسپوليس حل شده اند. اما چرا كسي نمي نويسد به چه دليل تعداد تماشاگران پرسپوليس و هواداراني كه حاضرند به استاديوم ها بيايند، اين قدر كاهش يافته است؟ مگر آنها مدعي نبودند كه مشكلات مديريتي دليل اصلي كاهش تعداد تماشاگران است، پس امروز چه اعتقادي براي ادامه اين معضل دارند؟ و تنها جوابي كه از همه آنها مي شنوي سكوت است. سكوت!

مهدي مهدوي كيا ركورددار بوندس ليگا
008715.jpg
ترجمه: قاسم طولاني
هيچ بازيكني در آلمان به اندازه مهاجم ايراني تيم هامبورگ در تيم خود سازنده و مثمرثمر نيست. مهدي مهدوي كيا در ايران يك قهرمان است، در حالي كه او در آلمان يك ستاره خاموش به شمار مي آيد.
در اين باره ترديدي وجود ندارد، كه در حال حاضر رودولفو كاردوسو ساير بازيكنان هامبورگ را تحت الشعاع خود قرار داده است. اين هافبك ۳۴ ساله نقش بسيار مهمي در پيروزي ها و موفقيت هاي اخير تيم هامبورگ ايفا كرده بود. اين بازيكن آرژانتيني بازي گردان و مغز متفكر تيم هامبورگ در داخل زمين به شمار مي آيد. كورت يارا سرمربي هامبورگ درباره وي چنين مي گويد: «رودولفو عروسك گردان هامبورگ است.»
اما تنها اين بازيكن آرژانتيني نيست كه خود را در دل كورت يارا جاي داده است. بلكه مربي هامبورگ از مهدي مهدوي كيا هم تجليل مي كند. او درباره بازيكن ايراني خود چنين مي گويد: «مهدي اهميتي حياتي براي تيم هامبورگ دارد. نقطه قوت او در خط حمله است، ولي با اين حال اگر از او در خط دفاع هم استفاده شود به خوبي جواب مي دهد. براي همين مهدي به مهره اي بسيار مهم براي هامبورگ تبديل شده است. »
در اكتبر سال گذشته هنگامي كه كورت يارا مربيگري هامبورگ را بر عهده گرفت، مهدي مهدوي كيا در خدمت تيم ملي ايران قرار داشت. پس از آن هم مهدوي كيا مدتي مصدوم شد. كورت يارا با يادآوري بازي هاي درخشان مهدوي كيا در ليگ قهرمانان درباره نحوه آشنايي با اين بازيكن ايراني مي گويد: «من از طريق تلويزيون با مهدوي كيا آشنا شدم و بايد بگويم كه از همان موقع از بازي او خوشم آمد. در آن زمان هامبورگ به واسطه بازي خوب مهدوي كيا توانست در ليگ قهرمانان به موفقيت دست يابد. »
كورت يارا دريافته است كه مهدي مهدوي كيا يك بار ديگر در حال بازگشت به روزهاي اوج خويش است. مربي هامبورگ در اين باره چنين مي گويد: «مهدي در بازي هاي اخير با نفوذهاي خطرناك و حركات روبه جلوي خود كمك موثري به ما كرده است. به طور كلي از اين منظر مهدوي كيا بازيكني است كه به هيچ رو نمي توان از او صرف نظر كرد. »
آمار و ارقام نيز به خوبي شايستگي هاي اين بازيكن ايراني را نشان مي دهد. هر چند مهدوي كيا در فصل جاري چندين بازي را به دلايل مختلف از دست داد، ولي با اين حال بيشتر از بازيكن ديگري در باشگاه هاي آلمان پاس گل داده است. به طور كلي در بوندس ليگا سه بازيكن بيشتر از مهدوي كيا پاس گل داده اند، اما شمار بازي هاي آن ها حداقل دو برابر بيشتر از مهدوي كيا بوده است. با توجه به تعداد بازي هايي كه مهدوي كيا در زمين حضور داشته، بيشترين پاس گل را در بوندس ليگا به خود اختصاص داده است. علاوه بر اين مهدوي كيا در زمينه انجام ضد حمله نيز در بوندس ليگا ركورددار است. در فصل جاري سه پاس او در حالت ضد حمله منجر به گل شده است. به هر حال از نظر سازندگي مهدوي كيا ستاره بي چون و چراي بوندس ليگا است. حتي زي روبرتو از بايرن مونيخ كه يك بازيكن جنجالي به شمار مي آيد، قادر به رقابت با ستاره ايراني هامبورگ نيست. مهدوي كيا در ۸۶ بازي خود ۳۰ پاس گل داده، در حالي كه زي روبرتو در ۱۲۶ بازي ۴۳ پاس گل داده است. به باور كارشناسان فوتبال آلمان مهدوي كيا از هر نظر بازيكن نمونه اي است.
كورت يارا در اين باره مي گويد: «او بازيكني است كه هر مربي آرزوي داشتن چنين بازيكني را دارد. مهدوي همواره تمام توان خود را در زمين به كار مي گيرد و خود را به طور كامل در خدمت تيم قرار مي دهد. مسئله ديگر اين است كه مهدي از هر گونه جنجال و حاشيه اي به دور است. او در دوره مصدوميت تا حدودي خود را منزوي كرده بود. اما اكنون من حس مي كنم، كه او يك بار ديگر اعتماد به نفس خود را بازيافته و از بازي خود لذت مي برد. از اين رو نيازي نمي بيند، با كمك رسانه ها خود را نزد افكار عمومي مطرح سازد. » در حالي كه مهدي مهدوي كيا در ايران يك قهرمان بزرگ به شمار مي آيد و طرفداران بي شماري دارد، در آلمان به ايفاي نقش ستاره اي خاموش بسنده مي كند.
منبع: دي ولت

باشگاه هاي اروپا
در يك قدمي فينال جام يوفا
پرتغال درسته در سويل
آران
008695.jpg

احتمال شكل گيري يك فينال تمام پرتغالي در جام يوفا به شدت افزايش يافته. پس از روشن شدن نتايج بازي هاي رفت مرحله نيمه نهايي دو نماينده پرتغال «پورتو» و «بواويشتا» از هم اكنون خود را به عنوان فيناليست هاي اين دوره در شهر سوي يا اسپانيا مطرح كرده اند.

«درلي» دوتايي
كار بزرگ را پورتو انجام داد و لاتسيوي ايتاليا را در استاديوم خانگي اش «آنتاس» ۴ بر يك خرد كرد. يك بار ديگر اين «درلي» مهاجم برزيلي ۲۶ ساله بود كه تيم پرتغالي را در جام يوفا پيش انداخت تا در اين رقابت ها ده گله شود. او تا اينجاي كار به طور متوسط در هر مرحله از جام يك گل به ثمر رسانده است. همان شب بواويشتا، رقيب همشهري پورتو گرچه به اندازه آبي و سفيدها ندرخشيد اما با اعتماد به نفسي بالا سلتيك گلاسكو را در سلتيك پارك (۱-۱) متوقف كرد. . .

هنوز شانسي هست
لاتسيو كه اين فصل با مربيگري مانچوي جوان نسبت به فصل گذشته متحول شده، هم اكنون در جاي چهارم سري آ قرار دارد.
آسماني هاي رمي در سال ۱۹۹۸ فاتح جام يوفا شده بودند و مثل يك ابرقدرت پاي به استاديوم آنتاس گذاشتند اما پيراهن آبي رنگ و رو رفته ايتاليايي ها در مقايسه با پيراهن آبي سير تيم پرتغالي درخشش نداشت. حالا اولتراهاي مسئله دار لاتسيو بايد در بازي چهارشنبه شب نشان دهند كه مي توانند مثل همتايان پرتغالي شان بر جريان بازي تاثيرگذار باشند.
سلتيك گلاسكو تيم محبوب كاتوليك هاي بريتانيا هم كه اقتدار چند سال اخير خود در ليگ اسكاتلند را از دست داده، بايد روز چهارشنبه ۹۰ دقيقه دشوار را در بندر پورتو و مقابل بواويشتا به اميد حضور در فينال تاب آورد.

جرقه و آتش
لاتسيو در بازي رفت خيلي زود جرقه زد و كلوديو لوپس آرژانتيني تنها پس از ۵ دقيقه دروازه ميزبان را گشود. اما اين گل به مثابه يك جرقه در انبار باروت استاديوم ۶۶ هزار نفري داس آنتاس بود و تيم پرتغالي به فاصله ۵ دقيقه توسط «مانيش» از فاصله ۲۵ متري به گل رسيد. بعد نوبت طوفان درلي برزيلي بود تا دو گل ديگر به كيسه لاتسيو انداخته شود و در نهايت هلدر هافبك راست پرتغال چهارمين گل پورتو را جشن گرفت.
008710.jpg

ما بهتر بوديم
«خوسه مورينيو» سرمربي پورتو پس از بازي گفت: «اين يك نتيجه عادي در مرحله نيمه نهايي يك رقابت اروپايي محسوب نمي شود. آن هم در برابر قدرتي مثل لاتسيو. اما بايد بگويم انتظار اين آتش بازي را مي كشيدم. ما بسيار بهتر از لاتسيو بوديم.
البته منظورم اين نيست كه تيم ما قوي تر از آنها بود اما در آن شب به خصوص ما بهتر بازي كرديم و مزد كارمان را گرفتيم. »

ما بهتر خواهيم بود
در نقطه مقابل روبرتو مانچيني سرمربي لاتسيو با لحني مغموم شكست را چنين توصيف كرد: «شكست خيلي بدي بود و بايد اعتراف كنم كه برگرداندن نتيجه ۴ بر يك در بازي برگشت كار بسيار دشواري است. به هر حال ما به ميدان مي رويم تا هر تعداد گل كه مي توانيم به ثمر برسانيم. به ما فرصت بدهيد تا يك شب به يادماندني را خلق كنيم. »

نبرد گلاسكو
اما «خائيمه پاشكو» مربي بواويشتا نسبت به بازي نخست تيمش مقابل سلتيك بي تفاوت بود: «من حالا هم به اندازه قبل از بازي خوشبين هستم. ما در جريان بازي پنج شش موقعيت را خراب كرديم و بايد مصمم باشيم كه در بازي برگشت بهترين عملكردمان را ارائه دهيم. سلتيك تيم بزرگي است و ما بايد تمرين كنيم تا با روش بازي آنها بيشتر آشنا شويم. »
پس از يك نيمه دشوار و فشرده «جوس والگائرن» مدافع سلتيك در دقيقه ۴۸ دروازه خودي را گشود و گرچه هنريك لارسن ديگر اسكانديناويايي سلتيك در دقيقه ۶۰ با يك ضربه آسان تيمش را نجات داد اما خود او دقايقي بعد روي يك ضربه پنالتي مغلوب «ريكاردو» دروازه بان پرتغالي بواويشتا شد.
مارتين اونيل مرد شماره يك ايرلندي گلاسكو پارك اين تساوي را طبيعي مي داند: «متاسفانه پنالتي ما از دست رفت. اما فوتبال همين است و نبايد لارسن را به خاطر اشتباهش سرزنش كنيم. » اونيل با يادآوري اين نكته كه سلتيك در بازي رفت مرحله يك چهارم نهايي هم در خانه مقابل ليورپول متوقف شده بود با كنايه گفت: صعود با پيروزي در خانه حريف، تا قبل از رسيدن به خود جام اين بزرگ ترين جايزه ممكن است و ما آن را به چنگ خواهيم آورد.
تاكنون سابقه نداشته كه دو تيم از يك شهر به يك يك فينال اروپايي برسند. اگر پورتو و بواويشتا به فينال هفتم ارديبهشت ماه سوي يا اسپانيا برسند ديگر نبايد از لفظ «فينال تمام پرتغالي» استفاده كنيم زيرا آن وقت شاهد يك «فينال تمام پورتويي» خواهيم بود.

حاشيه ورزش
• مدال بي مدال
«در صورت عدم سرمايه گذاري، رضازاده هم در آتن مدال نمي گيرد. » اين حرف هاي علي مرادي بدجوري بوي خون مي دهد. ظاهراً مرادي كه مي داند همه هوش و حواس مردم به مدال طلاي رضازاده در المپيك است از اين حربه براي جلب توجه مسئولان سازمان تربيت بدني استفاده كرده و مي خواهد براي وزنه برداران امتياز بگيرد. او شرايط لازم براي تمرينات و ديدارهاي تداركاتي را براي تيم ملي وزنه برداري لازم دانسته است. در مورد شرايط لازم براي تمرينات حرفي براي گفتن نداريم اما براي ديدارهاي تداركاتي، ديدار با باشگاه هاي وزنه برداري رئال مادريد، بايرن مونيخ، بارسلونا، آرسنال و... را پيشنهاد مي كنيم.

•كارشناس ارتباطات در فوتبال
زيكو مربي برزيلي تيم ملي ژاپن نبود ارتباط كلامي بين بازيكنان تيم ملي را ضعف فوتبال ژاپن اعلام كرده و دليل پيروزي بر كره جنوبي را نيز به خاطر ايجاد اين ارتباط كلامي عنوان كرده است. در اين خبر آمده كه ژاپني ها متاثر از فرهنگشان تا اندازه اي خجالتي هستند و رفع اين نارسايي مستلزم صرف مدت زمان زيادي است. با خواندن اين خبر به ياد بازيكنان خجالتي فوتبال خودمان افتاديم كه طفلكي ها به دليل خجالتي بودن بيش از حد و عدم توانايي در برقراري ارتباط كلامي به بد و بيراه گفتن و حتي ارتباط فيزيكي (درگيري) رو مي آورند. از قضا بازيكنان ما هم زمان زيادي براي يافتن راه هاي ارتباط كلامي نياز دارند. همچنين برخي از تماشاگران ما هم همينطور، منظور آنهايي است كه پيغامشان را به روش قديمي در بطري انداخته و آن را به سمت زمين پرتاب مي كنند.

• خداحافظ انگشت نگاري
از قرار معلوم روابط ديپلماتيك فدراسيون كشتي ايران و آمريكا دارد به جاهاي خوبي مي رسد كه حضور تيم ملي آمريكا در مسابقات جام تختي از اولين آثار و نشانه هاي آن است. دبير فدراسيون كشتي حتي به طور تلويحي اعلام كرده كه مسئله انگشت نگاري از اعضاي تيم ملي ايران براي مسابقات جهاني آتي نيز منتفي است. البته اين خبر هنوز به طور رسمي تاييد نشده و بايد منتظر اعلاميه دولت آمريكا بود. با اين حال انتصاب كوين جكسون رقيب اسبق رسول خادم در مسابقات جهاني به عنوان مربي تيم اعزامي آمريكا به جام تختي نشان دهنده اين است كه حضور تيم ملي در آمريكا و به دست آوردن سهميه المپيك دور از دسترس نيست.

• زنده براي آگهي
بعد از بازي عجيب و غريب استقلال و برق شيراز در تهران كه در نهايت منجر به شكست استقلال تهران شد، مي توان اميدوار بود كه در هفته آينده حداقل يك اسپانسر براي تبليغات روي پيراهن اين تيم پيدا شود. برق شيراز كه اوضاع وخيمي را در انتهاي جدول سپري مي كرد با اين پيروزي اميدواري زيادي براي بقا پيدا كرده و حالا مي تواند براي برنامه هاي اقتصادي و جذب آگهي و اسپانسر اقدام عاجلي به عمل آورد. حدس بزنيد چه كسي روي اسب برق شيراز شرط مي بندد.
008705.jpg

• كرويف هاي تنيس
در حالي كه يوهان و يوردي كرويف به عنوان مشهورترين پدر و پسر در دنياي فوتبال شناخته مي شوند در رشته هاي ديگر نيز هستند خانواده هايي كه نبوغ و استعداد را نسل به نسل انتقال مي دهند. براي مثال مي توان به خانواده «كليخترز» اسطوره سابق تنيس بلژيك اشاره كرد. دختر او كيم نه تنها به جمع پنج تنيس باز برتر زن جهان راه يافته بلكه اخيراً او و «ليتون هيويت» مرد شماره يك تنيس دنيا باهم نامزد شده اند. البته هنوز نمي توان پيش بيني كرد فرزند احتمالي كيم و ليتون قهرمان كدام رشته خواهد شد: تنيس مردان يا زنان؟

• يوفا هم يقه آذربايجان را گرفت
مقامات عالي رتبه ورزشي فوتبال آذربايجان تحريم اين كشور را از سوي فدراسيون بين المللي فوتبال «فيفا» و اتحاديه فوتبال اروپا «يوفا» مايه ناراحتي و حيرت دانستند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از باكو، «الهام علي اف» رئيس كميته ملي المپيك آذربايجان به مطبوعات اين كشور گفته است كه اختلاف ميان باشگاه ها و فدراسيون منتفي شده و هر دو طرف باهم براي راه اندازي مسابقات قهرماني باشگاه ها به توافق رسيده اند و محلي براي شدت عمل به خرج دادن فيفا وجود ندارد. الهام علي اف فرزند «حيدر علي اف» رئيس جمهور آذربايجان است. فيفا سه شنبه هفته گذشته آذربايجان را از شركت در كليه مسابقات بين المللي در سطح ملي و باشگاهي محروم كرد. علت اين تصميم گيري دخالت غيرمستقيم دولت در چرخش كار فدراسيون بود كه از سوي برخي باشگاه هاي تحت حمايت دولت اعمال مي شد. به دنبال فيفا، يوفا هم آذربايجان را از كليه مسابقات تحت نظرش محروم ساخت. به تبعيت از اين تحريم آذربايجان حق شركت در ادامه مسابقات مقدماتي جام ملت هاي اروپا در سال ۲۰۰۴ را ندارد. آذربايجان در گروه ۹ اين پيكارها تيم پنجم و آخرين تيم گروه است. در اين گروه علاوه بر آذربايجان تيم هاي ولز، ايتاليا، صربستان ـ مونته نگرو و فنلاند قرار دارند. ديدار آتي آذربايجان در اين مسابقات ۱۱ ژوئن مقابل صربستان ـ مونته نگرو ترتيب داده شده بود.

• بارسلونايي هاي تنيس
هفته گذشته يك جوان شانزده ساله اسپانيايي به نام رافائل نادال در مسابقات تنيس روي زمين خاك رس موناكو توجه همه را به خود جلب كرد. جالب اينجاست كه رافائل هم با يكي ديگر از ستاره هاي ورزش فاميل درآمده. او برادرزاده ميگل آنخل نادال ملي پوش سابق باشگاه بارسلونا است. او توسط همان مربي كشف شده كه «مويا» اسطوره حال حاضر تنيس اسپانيا را كشف كرده. خانواده نادال از جزيره مايوركا برخاسته اند و از اين نظر هم محلّه اي خانواده مويا نيز محسوب مي شوند.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |