بصره تنها شهر شيعه است كه در مقابل نيروهاي آمريكايي مقاومت كرد علت اين مقاومت نفوذ شيعيان از طبقه متوسط و كارگران در شهر بصره بوده است
گروه بين الملل: احزاب مذهبي شيعه و گروه هاي شبه نظامي عراق قدم به فضاي خالي از تحرك سياسي در اين كشور گذاشته اند كه از فروپاشي حزب بعث در اين كشور ناشي شده و اين تحركات خصوصا در شهرهاي مذهبي عراق محسوس تر است. اين تحولات بايد موجبات شگفتي پل ولفوويتز معاون وزير دفاع ايالات متحده را فراهم آورده باشد كه پيش از اين و در اوايل ماه مارس گفته بود عراقي ها را به عنوان متحد آمريكا به سعودي ها ترجيح مي دهد. او در توضيح اين ديدگاه گفته بود عراقي ها سكولار و اكثرا شيعه هستند كه ديدگاهي متفاوت از وهابيت شايع در شبه جزيره عرب دارند و نهايتا آنكه آنان نسبت به شهرهاي مقدس اسلامي قلمرو خود حساسيت نشان نمي دهند.
ولفوويتز و ساير سياستگذاران آمريكايي طرفدار جنگ آنجا كه مي گفتند تعداد قابل توجهي از شيعيان از طبقه متوسط تحصيلكرده تا كارگران كارخانجات عراقي هاي ملي گرا هستند درست مي گفتند اما در خفيف شمردن قدرت نيروهاي مذهبي و ناديده انگاشتن مركزيت شهرهاي مقدس نجف و كربلا كاملا به خطا رفته بودند. تصورات خيال بافانه نئومحافظه كاران ايالات متحده اكنون در برابر عراق واقعي دنياي خاكي و شهرهاي مذهبي عراق و همچنين شهرهاي كوچكتر شيعي نشين درجنوب عراق قرار گرفته اند.
مخاطبان غربي ناظر اين واقعيت هستند كه هر چند شايد شيعيان عراق درمورد انزجار و تنفرشان از رژيم تحليل رفته رژيم صدام متحد و يكپارچه نيستند اما در همين حين در زمينه ديدگاه خود نسبت به عراق پس از جنگ، نامتحد و دچار پراكندگي نيستند.
رقابت هاي نجف
رهبر مذهبي پيشرو شهر نجف آيت الله العظمي سيستاني ۶۳ ساله و متولد مشهد است. او در سال ۱۹۵۲ به نجف نقل مكان كرد و در آنجا ساكن شد.
به فاصله كوتاهي پس از آنكه نيروهاي آمريكايي هشتم آوريل ۲۰۰۳ وارد نجف شدند گفته مي شود او با صدور فرماني شفاهي از شيعيان خواسته با سربازان مهاجم درگير نشوند. اين فرمان با خشنودي از سوي ولفوويتز اولين فتواي مراجع مذهبي عراق در حمايت از آمريكا تلقي شد در حالي كه فرمان آيت الله سيستاني فتوا نبود. هفته بعد سيستاني تاكيد كرد عراق بايد توسط بهترين فرزندانش هدايت و مديريت شود. محمدرضا سيستاني پسر ارشد و سخنگوي آيت الله سيستاني احتمالا هنگامي كه ديدگاه هاي ايشان در مورد نيروهاي اشغالگر را بازگو مي كرد چكيده گفتار آيت الله سيستاني را عنوان كرد: «ورود آمريكاييان را به فال نيك مي گيريم اما گمان نمي كنم ماندن طولاني آنها در عراق چيز خوبي باشد. »
هنگامي كه ارتش ايالات متحده ظاهرا براي مدت كوتاهي شيخ محمد الفرطوسي و دو روحاني ديگر را در تاريخ ۳۱ آوريل پس از اعزام آنان به بغداد بازداشت كرد بلافاصله همايش اعتراض آميزي با حضور ۵۰۰۰ شيعه خشمگين در مقابل هتل فلسطين در مركز بغداد شكل گرفت. الفرطوسي توسط حوزه نجف به بغداد اعزام شده بود تا ضمن ايراد خطبه هاي نمازجمعه در مسجدالحكيم براي ۵۰ هزار نمازگزار سخنراني ايراد كند. در بخشي از خطبه ها او گفت آمريكا نمي تواند ادعا كند دموكراسي اي در عراق بنا نهاده كه در آن حق آزادي بيان افراد به رسميت شناخته مي شود اما عراقي ها از حق شكل دادن به حاكميت خود محروم بمانند.
پس از ترور محمدصادق صدر در سال ۱۹۹۹سيستاني به عنوان رهبر ارشد شيعيان در نجف مطرح شد. صدر به دستور عدي پسر ارشد صدام و به دليل سرپيچي از فرامين ديكتاتور عراق به قتل رسيد. امروز مقتدي صدر پسر ۳۰ ساله روحاني شهيد در زمره برجسته ترين رقباي آيت الله سيستاني در نجف است. در سال ۱۹۹۹ و پس از آنكه پدر مقتدي به قتل رسيد او ناپديد شد و زندگي اي زيرزميني را آغاز كرد. او با سازماندهي شيعيان فقير و نااميد نجف و كوفه، حاكميتي پنهان را به وجود آورد كه دامنه اقتدارش تا آلونك هاي شيعه نشين اطراف بغداد كه بين ۲ تا ۳ ميليون نفر جمعيت دارند هم گسترش يافت. جنبشي كه صدر رهبريش را بر عهده دارد اصرار مي ورزد كه تنها احكام و دستورات محمدصادق صدر لازم الاجراست و پيروان اين جنبش با نافذ بودن احكام روحانيون مهاجر ايراني مثل آيت الله سيستاني مخالفت مي ورزد. اين ايده ها با بستر اصلي اصول شيعه كه ديدگاه هاي مذهبي در ايران و عراق را تحت نفوذ خود دارد همخوان نيست. بر اساس آموزه هاي اين ديدگاه امكان پيروي از فقيه در گذشته وجود ندارد و حق شيعيان در پيروي از فقيه زنده حائز شرايط به رسميت شناخته شده است. مقتدي جوانتر از آن است كه بتواند عنوان فقيه را كسب كند.
نامگذاري شهر صدام
جنبش صدر ناشكيبا است و بستر حمايت از اين جنبش در نواحي فقيرنشين به دليل سركوبگري حزب بعث به نوعي سرسختي خاص رسيده است. شاهدان عيني مي گويند قتل عبدالمجيد خويي از روحانيون عراقي كه روابط نزديكي با آمريكا داشت از سوي گروهي انجام شده است كه مي گويند به جنبش صدر وابستگي دارد. خويي پس از يك دهه تبعيد در لندن به نجف آمده بود. اعضاي جنبش صدر سپس منزل آيت الله سيستاني و سعيد حكيم نوه محمد باقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق را محاصره كرده و خواستار خروج فوري اين دو از نجف شدند. اين تلاش كودتا مانند در برابر رهبري مذهبي شهر نجف با ورود ۱۵۰۰ تن از شيعيان قبايلي كه از نواحي اطراف براي حفاظت از آيت الله سيستاني و آيت الله حكيم به اين شهر آمدند، ناكام ماند.
منتقدي به دليل اجتناب سيستاني از خروج از سكون و سكوت خود و عدم مخالفت با صدام حسين او را ترسو مي پندارد. او سياستمداران جلاي وطن كرده و روحانيوني كه اكنون به عراق بازمي گردند را هم به همين سياق مي نگرد و به عنوان مثال احمد چلبي رهبر سكولار كنگره ملي عراق را با عباراتي اهانت آميز خطاب قرار مي دهد. جنبش صدر خواستار برپايي جمهوري اسلامي در عراق است هر چند آنچه آنان مي خواهند كاملاً منطبق بر آنچه در ايران وجود دارد، نيست.
|
|
گزارش هاي مطبوعاتي منتشره از آلونك هاي بغداد نشان مي دهد مقتدي در آنجا به سان رهبري خدشه ناپذير مي ماند و اكثر شبه نظاميان مسلحي كه در حواشي اين ناحيه كه به شهر صدر (سابقاً شهر صدام) معروف است نگاهباني مي دهند از پيروان او هستند. در يكي از اين گزارش ها آمده آنها تلاش يكي از گروه هاي شبه نظامي رقيب شيعه براي نفوذ به شهر صدر را ناكام گذاشتند. گفته مي شود اعضاي سپاه بدر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي درصدد نفوذ به شهر صدر برآمدند كه با مقاومت شبه نظاميان وفادار به مقتدي صدر روبه رو شدند. مقتدي به سان اكثر رهبران شيعه عراقي خواستار خروج آمريكايي ها از عراق بر اساس جدول زمان بندي شده كوتاه مدتي است.
به سوي كربلا
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه توسط محمدباقر حكيم رهبري مي شود در جوهره خود نمونه اي الگو برداري شده از حزب الدعوه الاسلاميه است كه در دهه ۵۰ ميلادي تاسيس شد. پس از آنكه رهبران ارشد الدعوه از سوي رژيم صدام تحت تعقيب قرار گرفتند حكيم در سال ۱۹۸۲ ناچار به ترك عراق و عزيمت به تهران شد.
مجلس اعلا شاخه اي نظامي با ده تا پانزده هزار جنگجوي مسلح دارد كه عبدالعزيز حكيم فرماندهي آنان را بر عهده دارد. مجلس اعلا بخشي از كنگره ملي عراق است و در شوراي مديريتي كه براساس نتايج نشست گروه هاي معارض عراق دسامبر ۲۰۰۲ تشكيل شد بين ۱۵ تا ۶۵ كرسي در اختيار داشت. نمايندگان مجلس اعلا در نشست هاي وزارت امور خارجه آمريكا در زمينه سرنگوني حاكميت صدام حسين شركت مي جستند و با مطبوعات در مورد مذاكرات شان با دفتر رامسفلد وزير دفاع ايالات متحده و نقشي كه سپاه بدر در مبارزه با نيروهاي رژيم صدام در كنار سربازان آمريكايي قرار بود ايفا كنند، سخن مي گفتند.
به رغم گفت وگوهاي اوليه بين مجلس اعلا و دولت ايالات متحده پس از ژانويه ۲۰۰۳ ايدئولوژي بر خوش بيني غلبه كرد و دولت آمريكا به ناگاه روابط خود با مجلس اعلا را قطع كرد. تلاش هايي از سوي زلماي خليل زاد مشاور امنيت ملي كاخ سفيد كه گفته مي شود با هماهنگي دفتر ديك چني معاون رئيس جمهور بوده براي كاهش و حتي امحاي نفوذ مجلس اعلا در كنگره ملي صورت گرفت.
سپس در ديدار اواخر ژانويه با نمايندگان گروه هاي معارض عراقي در تركيه خليل زاد اين نكته را آشكار كرد كه ايالات متحده قصد دارد پس از تغيير رژيم در عراق براي مدتي مستقيما مديريت امور در عراق را به دست گيرد و ايده روي كار آوردن دولت انتقالي را كنار گذاشته است. محمدباقر حكيم بلافاصله اين طرح را رد كرد و آن را معادل اشغال مستعمره گونه عراق از سوي آمريكا توصيف كرد و اعلام داشت چنانكه نيروهاي آمريكايي درصدد استقرار طولاني در عراق برآيند هدف حملات سپاه بدر قرار خواهند گرفت. او به وضوح اين چرخش دور از انتظار در خط مشي ايالات متحده را نوعي خيانت در حق گروه هاي معارض عراقي مي ديد.
ايالات متحده به ايران هشدار داد اجازه ندهد نيروهاي سپاه بدر طي تهاجم آمريكا به عراق وارد خاك اين كشور شوند. حكيم ادعا دارد كه نيروهاي تحت امر او به رغم اين هشدارها وارد خاك عراق شده اند. با فرا رسيدن هفدهم آوريل نيروهاي تيپ بدر شهر مرزي بعقوبه با ۱۶۳ هزار نفر جمعيت در مجاورت قلمرو ايران را به اشغال خود درآوردند. يكي از واحدهاي سپاه بدر به سيدالعباس از روحانيون عضو مجلس اعلا اجازه داد عمارت شهرداري كوت را به اشغال خود درآورد. هنگامي كه تفنگداران دريايي آمريكا درصدد مداخله برآمدند گروهي در حدود ۱۲۰۰ نفر از اهالي شهر گرد آمدند و عليه احمد چلبي رهبر كنگره ملي شعار سر دادند. تفنگداران آمريكايي تصميم گرفتند از هر اقدامي اجتناب كنند.
افسران آمريكايي در نشستي كه ۱۹ آوريل در سالن شهرداري كوت برگزار شد عباس را تحويل نگرفتند و او را به عنصري حاشيه اي تبديل كردند اما پس از آن و عصرگاه همانروز عباس راهپيمايي گسترده اي را در كوت ترتيب داد. نماينده محلي ديلي تلگراف در اين رابطه نوشت: «عباس از نكاتي سخن گفت كه خيلي زود به مطالبات فراگير مردمي تبديل شد: حاكميتي اسلامي با حضور نافذ و غالب شيعيان و پايان گرفتن اشغالگري آمريكاييان. »
عبدالعزيز حكيم جانشين رياست مجلس اعلا شانزدهم آوريل به عراق بازگشت و درميان هلهله و شادي مردم كوت وارد اين شهر شد و ظاهرا در حال آماده سازي شرايط براي ورود برادر بزرگتر خود به اين شهر است. برادر كوچكتر در مصاحبه اي مطبوعاتي خواستار همكاري مجلس اعلا و ساير گروه هاي معارض عراق شد. هجدهم آوريل و در كوت او در گفت وگويي با تلويزيون ايران شركت كرد كه در آن گفت: «ما در گام اول خواستار شكل گيري سيستم سياسي ملي هستيم اما در نهايت مردم عراق جمهوري اسلامي را برخواهند گزيد.» او همچنين افزود اشتياق و عزم شيعيان براي سيستمي اسلامي در همه پرسي دموكراتيك هم به منصه ظهور خواهد رسيد چرا كه ۶۰ درصد جمعيت عراق شيعه است.
روز هجدهم آوريل محمدباقر حكيم كه هنوز در تهران است از شيعيان عراق خواست ۲۲ آوريل در شهر كربلا گردآيند تا مخالفت خود را با دولت موقت تحت رهبري آمريكا نشان دهند و از استقلال عراق صيانت كنند. ابواسلام الصيفر سخنگوي مجلس اعلا افزود: «براي مردم عراق، نفوذ و سلطه آمريكايي ها تفاوتي با رژيم سركوبگر ساقط شده صدام ندارد.»
هيچكس نماينده ما نيست
هر چند مجلس اعلا مولود حزب الدعوه اسلاميه است اما الدعوه اسلاميه خود سازماني جداگانه است كه خواستار تشكيل حاكميتي اسلامي در عراق است.
اين حزب در تهران، لندن و عراق فعال است كه در اين بين تنها نمايندگان لندن اين گروه به گفت وگو با آمريكايي ها اشتياق و علاقه نشان داده اند. بر اساس برخي گزارش ها اكثر اعضاي شاخه عراق الدعوه پيرو محمد حسين فضل الله رهبر حزب الله لبنان هستند. فضل الله در نجف متولد شد و تحصيل كرد و سپس در سال ۱۹۶۵ به لبنان رفت. حزب الله تهديد كرده عليه نيروهاي آمريكايي در عراق وارد عمل مي شود. به استثناي شاخه تهران الدعوه، اين گروه به سان جنبش صدر به سياست بومي عراق گرايش دارد و ديدگاه هاي سياسي، مذهبي محمدباقر صدر در زمينه حكومت اسلامي را سرلوحه خود قرار داده است.
ابراهيم الجعفري از رهبران ميانه روتر الدعوه از شركت در نشست رهبران معارضين عراقي كه شانزدهم آوريل توسط آمريكا در نزديكي ناصريه تشكيل شد اجتناب ورزيده اعلام داشت از همكاري با دولت نظامي آمريكايي ها در عراق خودداري خواهد كرد. به نظر مي رسد ديدگاه هاي او اكنون در اين گروه اشاعه يافته است. الدعوه تظاهرات پانزدهم آوريل ناصريه را ترتيب داد تا برگزاري نشستي كه ژنرال گارنر، رئيس اداره كمك هاي بشردوستانه و بازسازي عراق كه از سوي واشنگتن نظارت بر وضعيت عراق پس از جنگ را بر عهده دارد، محكوم كند. بر اساس گزارش هاي مطبوعاتي هزاران نفر در اين همايش اعتراض آميز شركت كردند. آنها فرياد مي زدند: «نه بوش نه صدام» و گروهي ديگر پاسخ مي دادند: «آري، آري آزادي». روي پلاكاردهايي كه اين افراد حمل مي كردند نوشته شده بود: «هيچكس نماينده ما در اين كنفرانس نيست.»
نوزدهم آوريل الجعفري نامه اي خطاب به نشست كشورهاي همسايه عراق صادر كرد كه در آن خواستار تشكيل فوري دولت انتقالي تكنوكراتي در عراق شده و يادآورشده بود الدعوه كمتر از ساير گروه هاي شيعي به ديدگاه هاي مذهبي افراطي گرايش دارد. در بين رهبران الدعوه در ناصريه محمدبكر النصيري از رهبران تازه از تبعيد برگشته الدعوه هم حضور دارد كه از رهبران مذهبي صاحب نام عراق است. گفته مي شود النصيري پيشواي ايدئولوژيك گروه است. رهبران ارشد الدعوه نگران اين هستند كه به دليل توانمندي هاي شبه نظامي برتر مجلس اعلا و جنبش صدر از مشاركت در رقابت هاي سياسي عراق كنار گذاشته شوند.
در ميان نكات تعجب برانگيز بزرگ در دو هفته اي كه از سقوط حزب بعث در عراق مي گذرد سرعت عمل رهبران مذهبي شيعه و گروه هاي عراقي است كه بلافاصله براي پر كردن خلا وارد ميدان شدند. اين روند به دليل پراكندگي نيروهاي آمريكايي در عراق منطبق بر طرح هاي نظامي رامسفلد كه مغاير با درخواست هاي پنتاگون براي استقرار نيروي نظامي گسترده تري است، تسهيل شده است. شهرهاي شرقي مثل بعقوبه و صدرا گفته مي شود تحت كنترل شيعيان تحت الحمايه ايران قرار گرفته است.
گروه هايي از شيعيان معارض و اكراد شيعه عراقي كه در رژيم صدام ناچار به مهاجرت به ايران شدند گفته مي شود اكنون كنترل شهر مرزي بدر در شرق عراق را به دست گرفته اند. مجلس اعلا هم تلاش هايي براي بسط كنترل خود بر كوت انجام داده و به دليل حمايت گسترده مردمي توانسته است تفنگداران دريايي آمريكا را در تحقق اهدافشان ناكام گذارد. كوت ظاهرا در اختيار الدعوه الاسلاميه است. شهر صدر توسط شبه نظاميان وابسته به جنبش صدر محافظت مي شود و اين گروه در كربلا و نجف هم از قدرت و نفوذ قابل توجهي برخوردار است. كربلا، از ديگر شهرهاي مقدس شيعيان توسط شورايي مركب از روحانيون و شيوخ قبايل مديريت مي شود. در ميان مراكز جمعيتي عمده شيعه تنها بصره در برابر اين شيوه مقاومت كرده است. يكي از دلايل سياست هاي متفاوتي است كه انگليسي ها در اين شهر در پيش گرفته اند. دليل ديگر نفوذ شيعه از طبقه متوسط و كارگر در بصره است. در خارج بصره شيعيان با گرايشات سكولار به دليل محروميت از سازماندهي مناسب و نداشتن نيروي شبه نظامي از مطرح كردن خود باز ماندند. شايد هم بسياري از آنان از ديدن شكست حقارت آميز قهرمان ناسيوناليسم سكولار عرب در برابر قدرتي غربي آنچنان منكوب شده اند كه ديگر توان حركت ندارند.
بايد منتظر ماند و ديد آيا دولت موقت آمريكايي ها مي تواند گروه هاي شبه نظامي شيعه را خلع سلاح كند و كنترل خود در نواحي شيعه نشين را به شكلي بسط دهد كه حاكميتي فراحزبي در عراق ظهور يابد يا نه. بي شك جنبش صدر در نجف چنانكه بتواند در راه تحقق اين هدف از سوي نيروهاي آمريكايي مقاومت كند در اين راه كوتاهي نخواهدكرد. مجلس اعلا به همين سياق علاقه واقعي اي به سياست هاي اجماعي ندارد. احزاب مذهبي شيعه ساختاري سلطه مراتبي دارند كه درمغايريت با حمايت همه جانبه اي است كه از آن برخوردار هستند.
كردها هم شاخه هاي شبه نظامي مسلح خاص خود را دارند. اروند ابراهاميان تاريخ شناس، ايدئولوژي شيعيان در ايران را با وطن دوستي شايع در آرژانتين دوران پرون مقايسه كرده است. لااقل در اين مقطع نئومحافظه كاراني كه اميد داشتند شبه نظاميان مسلح شيعه دوشادوش سربازان مهاجم آمريكايي با رژيم صدام بجنگند احتمالا اين قسم استنتاج هاي كلي را در مورد عراق رها كرده اند.
ميدل ايست ريپورت